فهرست مطالب

Journal of Holistic Nursing and Midwifery
Volume:16 Issue: 1, 2006

  • تاریخ انتشار: 1385/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شایسته بناییان، ندا پروین، افسانه کاظمیان صفحه 1
    مقدمه
    یکی از جنبه های مهم سازگاری با ازدواج، احساس رضایتمندی از زندگی زناشویی است. احساس رضایت از ازدواج نقش مهمی در کارکرد بهنجار خانواده ایفاء می نماید. بروز اختلافات زناشویی در دنیای کنونی افزایش یافته که این مورد، لزوم بررسی علل و تعارضات خانوادگی و زناشویی را مطرح می نماید.
    هدف
    این تحقیق با هدف بررسی رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بروجن و عوامل موثر بر آن در سال 1384 انجام شده است.
    روش کار
    این تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی است. در این پژوهش از پرسشنامه 47 سئوالی رضایت زناشویی ENRICH به انضمام پرسشنامه عوامل دموگرافیک موثر بر متغیر اصلی پژوهش استفاده شده است. جامعه پژوهش زنان متاهل بروجن و نمونه تحقیق شامل 400 زن متاهل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری بروجن بودند. پس از تکمیل پرسشنامه ها، اطلاعات توسط نرم افزار SPSS و با کمک آزمونهای آماری مانند فراوانی، میانگین و کای دو تجزیه و تحلیل آماری انجام شد.
    نتایج
    اکثریت افراد (3/36%) از زندگی زناشویی خود رضایت نسبی داشتند. بعلاوه 2/14 درصد نارضایتی زیاد و 9/13 درصد رضایت زیادی از زندگی زناشویی خود داشتند. بیشترین مشکل زنان در رضایت زناشویی، مشکلات ارتباطی آنان با همسرانشان بود. با افزایش سطح تحصیلات (زن و مرد) رضایت زناشویی آنان نیز افزایش یافته بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، لزوم انجام مشاوره روانشناسی و دادن آگاهی کافی به افراد قبل از ازدواج و در طول زندگی زناشویی جهت بهبود مهارتهای ارتباطی و کاهش تعارضات زناشویی مطرح می گردد.
    کلیدواژگان: رضایت، زناشویی، زن
  • علی حسن پور دهکردی صفحه 6
    مقدمه
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات، فن آوری های توانمند سازی هستند که در علوم پرستاری بکار می روند. امروزه افراد در هرکجا که باشند میتوانندآخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه ای دریافت کنند. اما بی شک بیشترین تاثیر پدید آمدن فناروری های اطلاعاتی و ارتباطی بر محیطهای آموزشی بوده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیط آموزشی و توسعه دانش به سوی مجازی شدن سوق پیدا کند. این امر سبب می شود تا ارتباطات میان افراد به منظور آموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود و با ظهور اینترنت این رسانه به عنوان یک مکمل جهت تامین نیازهای اطلاعاتی و آموزشی مورد استفاده قرار گرفت.
    هدف
    پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفته است.
    روش کار
    در این پژوهش توصیفی،50 نفر از دانشجویان پرستاری سال3 و4 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که از طریق گزارش دانشجو تکمیل می شد. پژوهشگر با مراجعه به محیط پژوهش پرسشنامه را بین واحدهای پژوهش توزیع و بعد از تکمیل جمع آوری می نمود.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان داد اکثریت واحدهای پژوهش مونث (95%) و علاقه مند به رشته پرستاری (71%) بودند. اکثریت واحدهای پژوهش(93%) دوره آموزش کامپیوتر را نگذرانده بودند و (12%) دارای کامپیوتر شخصی بودند. (95%) آموزش کلاسیک اینترنت نگذرانده بودند، (92%) به درستی روش جستجو برای مقاله پژوهش را نمی دانستند، (97%) دانشجویان بیان می کردند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات نقش بسیار مهمی در توسعه آموزش پرستاری دارد، (98%) معتقد بودند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات باعث افزایش یادگیری و 88 درصد آن را باعث ارتقاء جایگاه شغل پرستاری می دانستند و از طرف دیگر فقط 77 درصد آنها به اینترنت دسترسی داشتند.
    همچنین یافته ها نشان داد اکثریت واحد های مورد پژوهش (71%) امکان استفاده از خدمات اینترنتی در سایت دانشگاه را داشته، (78%) دانشجویان کمتر از 1 ساعت در روز از اینترنت استفاده میکردند، زمینه استفاده از اینترنت در اکثریت واحدهای پژوهشی (72%) گفتگوی اینترنتی و سرعت دستیابی به اطلاعات در اکثریت واحدهای مورد پژوهش (40%) غیر قابل قبول بوده است.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود در سرفصل دروس کارشناسی حداقل دو واحد درس آموزشIT و اینترنت جهت دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی گذاشته شود، همچنین باید شرایطی فراهم شود که همه دانشجویان به اینترنت و بانکهای اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. مضاف بر این در آموزش دروس پرستاری به نقش فن آوری اطلاعات بر یادگیری توجه شود.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشجویان پرستاری، دیدگاه
  • مریم خسروی، محمدرضا آرمات، ناهید جاراللهی صفحه 12
    مقدمه
    براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی در هیچ قسمتی از دنیا نسبت سزارین نباید بیش از 15-10 درصد تمام زایمانها باشد. اما متاسفانه آمار منتشر شده در اکثر نقاط دنیا تفاوت زیادی با این نسبت دارد. زایمان سزارین خطر سلامت مادران و نوزادان را زیاد و روند بهبودی مادران را کند نموده و خطر نسبی مرگ در مادران را افزایش می دهد. برخی منابع عقیده دارند که بیش از نیمی از موارد سزارین غیر ضروری هستند.
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تعیین نسبت شیوع زایمان سزارین و شناسایی عوامل مرتبط با آن در شهرستان بجنورد به انجام رسیده است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی– تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن 473 مادر که نوزادانی ترم، تک قلو و با وزن بالای 2500 گرم به دنیا آوردند به عنوان نمونه های پژوهش بررسی شدند. نوع زایمان به عنوان متغیر وابسته و 20 متغیر دیگر که عمدتا در ارتباط با وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده و خصوصیات مادر و نوزاد بود به عنوان متغیرهای مستقل بررسی شدند. اطلاعات مورد نیاز در این بررسی از طریق مشاهده مستقیم و مصاحبه با مادر گردآوری شدند.
    نتایج
    درصد زایمان سزارین در شهرستان بجنورد 4/25 درصد بوده است و میزان سزارین در مواردی مانند بهتر بودن موقعیت شغلی و بالا بودن تحصیلات پدر و مادر (006/0> P)، سکونت خانواده در شهر (001/0=P)، کمتر بودن تعداد افراد خانواده (008/0=P)، داشتن وزن هنگام تولد نوزادان 3900 گرم یا بیشتر(055/0=P)، بزرگی محیط دور سر(01/0=P)، بالا بودن وزن نزدیک زایمان مادر(013/0=P)، و بالا بودن سن مادر(054/0=P)، به طور معنی داری افزایش داشته است.
    نتیجه گیری
    متغیرهای مستقل مربوط به وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده و نیز متغیرهای مربوط به مادر و نوزاد مانند سن مادر و وزن نزدیک زایمان مادر که از دو متغیر دور سر و وزن هنگام تولد نوزاد متاثر است بیشترین تاثیر را بر نوع زایمان داشته اند. به طوریکه نسبت سزارین در مادران متعلق به خانواده های با وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر و نیز مادران با سن بالا به طور معنی دار افزایش داشت. لذا به نظر می رسد بتوان با دادن آموزشها و آگاهی های لازم به خانواده ها و برنامه ریزی های کلان در جهت کاهش سن ازدواج، نسبت سزارین های غیر ضروری، پرهزینه و پر مخاطره را کاهش داد.
    کلیدواژگان: سزارین، شیوع، عوامل مادری و جنینی
  • ویدا صادق زاده صفحه 18
    مقدمه
    تب راجعه (Relapsing Fever) به گروهی ازبیماری های عفونی حاد اطلاق می شود که از نظر بالینی با دوره های چرخه ای تب و فقدان تب مشخص می گردد. با کنترل مخازن و عوامل انتقال بورلیا و شناسایی عوامل موثر می توان ازمیزان مرگ و میر ناشی از بیماری کاست.
    هدف
    این تحقیق با هدف تعیین عوامل موثر در ایجاد تب راجعه درافراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان خلخال در سال 1381 و تعیین مهم ترین عامل تاثیر گذار انجام گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، تعداد 59 نفرکه دارای خصوصیات واحدهای مورد پژوهش بودند به صورت سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها مصاحبه و مشاهده ابزار گردآوری داده ها برگه مصاحبه، چک لیست مشاهده و برگه ثبت اطلاعات بود. جهت تعیین اعتبار ابزار گردآوری داده ها از روش اعتبار محتوی و برای پایایی از روش آزمون مجدد استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آمارتوصیفی و استنباطی انجام گرفت.
    نتایج
    یافته های این پژوهش نشانگر تاثیر عوامل محیطی(میانگین 78/71) رفتارهای بهداشتی (میانگین34/84) اقتصادی- اجتماعی (میانگین 12/52) فرهنگی (میانگین 53/91)بود و نیز یافته های آماری بیانگر این مطلب بود که بین برخی مشخصات فردی واحد های مورد پژوهش با ابتلایشان به تب راجعه ارتباط معنی دار وجود داشت.
    نتیجه گیری
    تب راجعه شایع در روستاهای خلخال ناشی از کنه بوده و عوامل موثربه ترتیب اولویت شامل عوامل فرهنگی. رفتارهای بهداشتی، محیطی و اقتصادی– اجتماعی می باشد.
    کلیدواژگان: عوامل موثر، تب راجعه، رفتارهای بهداشتی
  • کلثوم فداکار سوقه، نرجس خاتون ملک پور، هلن آدم پیرا، محمد علی یزدانی صفحه 25
    مقدمه
    مرگ ناگهانی شیرخوار زیر یکسال (SIDS) می تواند بحران شدیدی را برای خانواده فراهم کند. دلیل اصلیSIDS مشخص نیست. اما از آنجایکه خواباندن کودک در وضعیت دمر، سیگارکشیدن مادر، مراقبتهای ضعیف دوران بارداری و خوابیدن در کنار کودک و استفاده از رختخواب نرم و... بعنوان خطر افزایش SIDS مطرح می باشد.
    هدف
    تحقیق فوق با هدف بررسی عملکرد مادران در پیشگیری از مرگ ناگهانی شیرخوار صورت گرفته است.
    روش کار
    این تحقیق یک مطالعه توصیفی است و جامعه پژوهش را مادرانی تشکیل می دهند که کودکان زیر یکسال آنها در بیمارستان 17 شهریور رشت بستری بوده، 96 مادر به طور تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه سنجش عملکرد مادران در پیشگیری از مرگ و میر ناگهانی شیرخوار بود که از طریق مصاحبه با مادر توسط پژوهشگران پر شد. جهت تجزیه و تحلیل دادها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشانگر آن است که اکثریت مادران 7/67 درصد سن 29- 20 سال و فقط 4/9 درصد از آنان تحصیلات بالاتر از دیپلم و 2/4 درصد آنان در رشته های پیرا پزشکی تحصیل کرده بودند. 1/2 درصد آنان مصرف سیگار داشتند 3/33 درصد در طول بارداری به عفونت ادراری مبتلا شده بودند و 8/95 درصد از مراقبت دوران بارداری بهره مند شده بودند. نتایج نشان داد که از96 مادر مورد مطالعه فقط 6/14 درصد عملکرد مطلوب داشتند و در ارتباط با تعیین عملکرد مادران در پیشگیری از مرگ ناگهانی شیرخوار با مشخصات دموگرافیک از آزمون کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده گردید که تنها تحصیلات مادر با عملکرد آنان در پیشگیری از مرگ ناگهانی شیر خوار ارتباط معنی دار (007/0>p) داشته است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق 4/85 درصد مادران عملکرد نامطلوب داشتند بنابراین لزوم برنامه ریزی جهت آموزش و مشارکت مادران در مراقبت صحیح از نوزادان در امر پیشگیری از مرگ ناگهانی شیرخوار ضروری میباشد.
    کلیدواژگان: عملکرد، پیشگیری، مرگ ناگهانی شیرخوار
  • فایضه مازوجی، فتانه مازوجی، سیمین کریمی، کبری سلامی کهن صفحه 30
    مقدمه
    امروزه پرستاران به منظور اجرای موفق مراقبت های پرستاری، نیازمند آگاهی های مختلف در زمینه های متفاوت هستند از جمله این موارد آگاهی در مورد داروهای مصرفی، ماهیت جراحی و تکنیک های مورد استفاده در اعمال مختلف جراحی و... می باشد. با دستیابی به سطح آگاهی و عملکرد پرستاران می توان تا حد زیادی نیازهای آموزشی آنان را تعیین نمود.
    هدف
    این تحقیق به تعیین نیازهای آموزشی پرستاران در مورد داروهای مصرفی، ماهیت و تکنیک اعمال جراحی چشم می پردازد تا شاید یافته های کسب شده بتواند در راستای ارتقا مراقبت های پرستاری در اتاق های عمل چشم مورد استفاده قرار گیرد.
    روش کار
    این تحقیق توصیفی بر روی کلیه پرستاران شاغل در اتاق های عمل چشم در بیمارستانهای آموزشی استان گیلان صورت گرفت که تعداد کل نمونه ها 33 نفر می باشد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه استفاده شد که در اختیار پرسنل مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج آن با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    5/48 درصد پرستاران از آگاهی و عملکرد در حد خوب و 3/33 درصد از آگاهی و عملکرد ضعیف برخوردار بودند و 3/28 درصد از عملکرد متوسط برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده پرستاران شاغل در اتاق های عمل چشم نیازمند آموزش و اطلاع رسانی و دوره های بازآموزی در مورد اطلاعات دارویی، ماهیت اعمال جراحی و بخصوص تکنیکهای جراحی چشم می باشند.
    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: نیازهای آموزشی، پرستاران اتاق عمل، تکنیک اعمال جراحی چشم
  • زهرا مجد تیموری صفحه 34
    بیماری های عروق کرونر از قابل پیشگیری ترین بیماری های غیر واگیربه شمار میروند، اما متاسفانه امروزه، یکی از علل عمده مرگ و میر انسانها در کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی به شمار می رود و پیش بینی می شود در صورت ادامه این روند،تاسال 2020 میلادی، تقریبا به مرگ بیش از 25 میلیون انسان در جهان بیانجامد. از سویی بر اساس پژوهش های به عمل آمده، ثابت گردیده،آنتی اکسیدانها ازجمله موادی هستند که می توانند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی– عروقی نقش بسزایی ایفاء نمایند، هدف این مقاله معرفی نقش آنتی اکسیدانها در کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر می باشد.
    مطالعات تجربی نشان داده، شایع ترین عامل مرتبط با بروز بیماری های قلبی- عروقی، تصلب شرائین یا «آرترواسکلروز» است و در این رابطه، رادیکالهای آزاد مواد اکسیدانی حاصله از متابولیسم کلسترول با دانسیته کم(LDL)، دارای نقش اساسی و مهم میباشند. همچنین تحقیقات دیگر، نقش متضاد مواد آنتی اکسیدان را در جهت مبارزه با این مواد مضر و در نتیجه به تعویق انداختن فرآیند آرترواسکروزیس میکند.
    با توجه به اهمیت تغذیه در بروز اغلب بیماری ها و از سویی اثبات نقش اساسی مواد آنتی اکسیدانی درپیشگیری از ابتلا به بیماری های شایع منجمله بیماری های قلبی-عروقی، لزوم آموزش و ترغیب عموم مردم به مصرف غذاهای غنی از این مواد در کنار بکارگیری بیشتر و بهینه آنتی اکسیدانها و مکمل های غذایی حاوی آن، در صنایع غذایی کشور پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدانها، رادیکال آزاد، بیماریهای قلبی- عروقی
  • لیلی یکه فلاح صفحه 39
    مقدمه
    پرستاران بزرگترین و مهمترین گروه حرفه ای در سیستم بهداشتی درمانی بوده و نقش بارزی را در آن ایفاء می کنند. امروزه تاکید بر ارتقاء سلامت و نیز توجه خاص به مددجو به عنوان یک کل، اهمیت توجه به کیفیت خدمات پرستاری را بیش از پیش نمایان کرده است، از سوی دیگر افزایش سطح دانش مددجویان در زمینه مراقبتهای بهداشتی– درمانی موجب تقاضای دریافت خدمات مطلوب پرستاری شده است. بنابراین لازم است که پرستاران مهارتهای مربوط به مراقبتهای پرستاری را به نحو احسن در خود تقویت نمایند. در این میان پرستاران بخش اورژانس باید افراد ورزیده دارای اطلاعات و مهارتهای وسیع، سرعت کافی در انجام تکنیکها، قدرت تصمیم گیری و همچنین تریاژبندی بیماران باشند.
    هدف
    نظر به اهمیت وجود مهارت علمی و عملی لازم در پرستاران شاغل در بخش های اورژانس پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کیفیت و مهارت کادر پرستاری بخش اورژانس مرکز درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1383 انجام شده است.
    روش کار
    جامعه این پژوهش توصیفی– تحقیقی، کادر پرستاری شاغل دربخش اورژانس بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) بودند و ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر دو چک لیست مرتبط با پروسیجرهای پرستاری و رعایت تریاژ در بخش اورژانس بوده است. داده ها به روش مشاهده توسط پژوهشگر تکمیل گردیده است، و امتیازات کسب شده به چهار رتبه ضعیف – متوسط – خوب و خیلی خوب تقسیم بندی شدند و در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد که مهارت درانجام پانسمان(94%) برقراری لوله داخل وریدی (92%) سوند گذاری معده (94%) و ثبت و گزارش نویسی (2/93%) در سطح خیلی خوب بوده است، اما مهارت در تکنیک سوند گذاری معده (84%) و اجرای تریاژ(3/78%) در سطح خوب و مهارت در اندازه گیری علائم حیاتی (3/72%) در سطح متوسط بوده است. همچنین مدت زمان شروع اولین خدمات پرستاری 2 دقیقه برآورد شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت تریاژبندی صحیح بیماران و وجود این مهارت در سطح خوب، بهتر است که با انجام تدابیر و برنامه ریزی های آموزشی مدون این سطح به رتبه عالی ارتقاء یابد چرا که طی مطالعات مشابه تریاژبندی صحیح بیماران تاثیر بسزایی در میزان رضایت مندی بیماران و خانواده آنها دارد.
    کلیدواژگان: اورژانس، تریاژ، مهارت پرستاری