فهرست مطالب

نشریه ندا
سال دوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی شمس صفحه 1
    در بسیاری از مسایل آماری مثل نظریه برآورد و آزمون فرض ها نیاز به وجود اثبات استقلال دو آماره داریم. با استفاده از قضیه باسو بدون اینکه توزیع توام دو آماره محاسبه شود، با داشتن شرایط لازم استقلال این دو آماره اثبات می شود. در این مقاله زندگی نامه باسو، قضیه باسو و اثبات های مختلف و تعمیم های آن و همچنین قضیه باسو تحت شرط بطور شمارا کامل بودن و همچنین فرم بیزی قضیه باسو را بیان می کنیم.
    کلیدواژگان: بسندگی، کامل بودن، قضیه باس
  • علی قوامی صفحه 9
    سالهای زیادی است که روش بررسی تحلیل شبکه ای، در راستای دو مسیر متمایز ریاضی و آمار توسعه یافته است. رهیافت ریاضی ر مبنای نظریه گراف پایه ریزی گردیده در حالی که رهیافت آماری در نظریه احتمال ریشه داشته و هردوی آنها براساس خانواده نمایی می باشند. در این مقاله ابتدا به معرفی مدلهای لگ خطی (شرطی) و مدلهای گراف تصادفی نمایی پرداخته و سپس کاربرد تحلیل شبکه ای در مطالعه رابطه مشورت میان اعضای یک خانواده سنتی ساکن شهرستان ورامین را مورد بررسی قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: تحلیل شبکه ای، مدلهای گراف تصادفی نمایی، مدلهای لگ خطی، هموفیلی یکنواخت
  • محسن عارفی صفحه 19
    هدف از انجام این مقاله بررسی و تحلیل مدلهای لگ خطی و لجستیک به فرم ماتریسی می باشد. به این منظور مدلهای لگ خطی، لجستیک و همچنین جداول توافقی معرفی شده اند.
    کلیدواژگان: مدلهای لگ خطی، مدلهای لجستیک، جداول توافقی
  • حسین باغیشنی، وحید پرتوی نیا صفحه 27
    برای مطالعه خصوصیات یک جامعه یا نمونه ای از آن بایستی اطلاعات مربوط به آنها را به زبان اعداد درآورد و سپس این اعداد را تجزیه و تحلیل کرد. با توجه به نوع مقیاس اعداد، تحلیل های آماری متفاوتی مطرح می شود که هرکدام از آنها برای مقیاسی مناسب هستند و بکارگرفتن این روش های تحلیلی برای مقیاسهای دیگر از کارایی پایینی برخوردار بوده و ممکن است نتایج اریبی را حاصل آورد.در این مقاله به بررسی مدلهای رگرسیونی با پاسخ ترتیبی پرداخته و مدل مناسب برای این داده ها را معرفی کرده و در پایان با یک مثال واقعی روش های مذکور را تشریح کرده ایم.
    کلیدواژگان: پاسخ ترتیبی، رگرسیون لجستیک، مدلهای لجیت تجمعی، مدل بخت های نسبی
  • غلامرضا بابایی، مریم واعظ هوس، سقراط فقیه زاده صفحه 32
    به داده هایی که در طول زمان به طور تکراری از افراد یا آزمودنی ها بدست می آید، در متون پزشکی داده های طولی و در متون آماری اندازه های تکراری گفته می شود. اگر این داده ها کمی (و طبیعتا از توزیع نرمال) باشند برای تحلیل آنها از تحلیل واریانس اندازه های تکراری استفاده می شود ولی اگر داده ها کیفی(رسته ای) باشند تحلیل آنها مشکل تر خواهد بود. هنگامی که رسته های طبیعت رتبه ای باشند، مدلهای لجیت که نوعی از مدلهای خطی تعمیم یافته هستند باید بگونه ای باشند که این ویژگی را لحاظ کنند. انتخاب تابع پیوند مناسب این امکان را فراهم می آورد تا طبیعت رتبه ای بودن پاسخ و اطلاعات موجود در آن در مدل بندی در نظر گرفته شود. با توجه به همبستگی بین مشاهدات و رتبه ای بودن پاسخ در تحلیل این نوع داده ها باید ملاحظات خاصی را در نظر گرفت. در پژوهش حاضر با توجه به این موضوع ضمن ارائه مدل آماری مناسب برای الگوی همبستگی مشاهدات مکرر، برآورد پارامترها به روش حداقل مربعات وزنی لنجام شده است.
    کلیدواژگان: اندازه های مکرر، داده های طولی، پاسخ رتبه ای، مدلهای لجیت، حداقل مربعات وزنی
  • محمد امین افتاده، یدالله واقعی صفحه 39
    نمره یک ابزار مهم وتاثیرگذار در امر آموزش و نیز سطح دانش دانشجو می باشد. معمولا برای بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان، میانگین نمرات (معدل) دروس هر ترم و در پایان تحصیلات میانگین کل نمرات برای هر دانشجو محاسبه می شود. محاسبه میانگین کل نمرات دانشجویان در یک درس و یا یک رشته تحصیلی موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در این تحقیق میانگین نمرات دروس تخصصی و پایه دانشجویان روزانه رشته های مختلف دانشکده علوم دانشگاه بیرجند از دیدگاه آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: معدل، دانشکده علوم، دانشگاه بیرجند