فهرست مطالب

کومش - سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 34، زمستان 1388)

فصلنامه کومش
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 34، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/11/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مقالات تحقیقاتی
  • علی رشیدی پور، مجتبی ملک، رحیمه اسکندریان، راهب قربانی صفحه 75
    سابقه و هدف
    در سال های اخیر مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر مهم و افزایش دهنده ی بار بیماری ها، به ویژه بیماری های مزمن و غیر واگیری چون قلبی- عروقی، تنفسی، سرطان و سکته مغزی در حال افزایش است. در این مطالعه شیوع استعمال سیگار، پیپ و قلیان در زنان 70-30 سال استان سمنان مورد بررسی قرارگرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از مهر لغایت بهمن 1384 در زنان 70-30 ساله جامعه شهری و روستائی استان سمنان انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای، 2104 زن از مناطق شهری و روستایی استان سمنان انتخاب شدند. اطلاعات مربوط در پرسش نامه ثبت شد.
    یافته ها
    0/2 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد: 6/2-4/1 درصد) زنان مورد بررسی دخانیات (سیگار یا قلیان) مصرف می کردند که 5/0 درصد سیگار و 5/1 درصد قلیان می کشیدند. شیوع استعمال دخانیات در روستائیان 5/2 درصد و در شهرنشینان 8/1 درصد بود (270/0= P). از نظر سنی، 4/0 درصد زنان زیر 40 سال، 4/2 درصد زنان 49-40 سال، 8/2 درصد 59-50 سال و 2/4 درصد زنان 60 ساله و بالاتر دخانیات مصرف می کردند (001/0 = P). 1/4 درصد بی سودان، 6/1 درصد افراد با تحصیلات ابتدایی، 5/1 درصد افراد با تحصیلات راهنمایی، 4/0 درصد زنان با تحصیلات دبیرستان دخانیات مصرف می کردند (001/0 = P). هیچ یک از زنان با تحصیلات دانشگاهی سیگار یا قلیان نمی کشیدند. استعمال دخانیات در زنان شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار و شاهرود به ترتیب 3/1، 2/3، 7/0 و 4/2 درصد بوده است (034/0 = P). هیچ یک از زنان مورد بررسی به طور توام سیگار و قلیان نمی کشیدند. هم چنین هیچ یک از آنان پیپ نمی کشیدند. 9/26 درصد زنانی که دخانیات مصرف نمی کردند، در معرض دود سیگار قرار داشتند. به طور کلی 9/28 درصد زنان مورد بررسی در معرض دود سیگار قرار داشتندیا دخانیات (سیگار یا قلیان) مصرف می کردند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای استعمال دخانیات یا در معرض بودن دود سیگار در زنان 30 تا 70 سال استان و با توجه به ارتباط قوی استعمال سیگار با بسیاری از بیماری ها، تدوین برنامه ای جامع جهت تغییر عمل کرد زنان و مردان استان، ضروری است. اطلاع رسانی به زنان با سنین بالا و با تحصیلات پایین، بالاخص زنان دامغان، از خطرات استعمال دخانیات و در معرض دود سیگار بودن، می تواند در کاهش این معضل کارگشا باشد.
    کلیدواژگان: زنان، دخانیات، سیگار، پیپ، قلیان، سمنان
  • بابک عشرتی، جعفر حسن زاده، ابوالفضل محمد بیگی صفحه 83
    سابقه و هدف
    اضافه وزن و چاقی از جمله مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده بیماری های مزمن می باشند و تاثیر زیادی بر سلامت و کیفیت زندگی افراد دارد. سازمان بهداشت جهانی به طور مداوم کشورها را به محاسبه ی بار بیماری ها در سطح ملی به عنوان بهترین راهنما جهت سیاست گذاری درست در سیستم سلامت تشویق می کند. لذا مطالعه ای به منظور تعیین مقدار بار منتسب به عوامل خطر بیماری های غیر واگیر به اجرا درآمد.
    مواد و روش ها
    از داده های مرگ ثبت شده در استان مرکزی، بر اساس روش ارزیابی خطر مقایسه ای سازمان جهانی بهداشت به منظور محاسبه سالهای از دست رفته عمر (YLL Years of life lost،) استفاده شد. بار منتسب به اضافه وزن و چاقی در هر بیماری با روش تحلیل مقابل با ضرب شاخص تاثیر هر عامل خطر در YLL هر بیماری به دست آمد.
    یافته ها
    از کل7176 مورد مرگ ثبت شده، 252214 سال عمر به دلیل مرگ زودرس از دست رفته بود. مجموع سال های از دست رفته عمر به دلیل مرگ زودرس در زنان 102245 سال و در مردان 149969 سال به دست آمد. عمده ترین علل سال های از دست رفته ناشی از مرگ زودرس به ترتیب مربوط به چاقی منتسب به سکته مغزی، چاقی منتسب به بیماری عروق کرونر و اضافه وزن منتسب به بیماری عروق کرونر در جنس مونث بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه اهمیت و ضرورت تشخیص اضافه وزن و چاقی را به عنوان یکی از عوامل خطر عمده برای بیماری های غیر واگیر به ویژه در زنان نشان داد که نیاز به توسعه و به کار بردن و ارزیابی مداخله های جامع برای کاهش اثر اضافه وزن و چاقی یک ضرورت است.
    کلیدواژگان: بار بیماری، خطر قابل انتساب، اضافه وزن، چاقی، بیماری غیر واگیر
  • مریم کشاورز، ناهید بلبل حقیقی صفحه 91
    سابقه و هدف
    علی رغم کثرت پژوهش های انجام شده در زمینه تاثیر مراقبت کانگورویی در نوزادان نارس، تحقیقات انجام شده بر روی نوزادان رسیده محدود بوده است. مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر تماس کانگورویی در نوزادان ترم و مادران سزارینی بستری در بیمارستان فاطمیه شاهرود انجام شد.
    مواد و روش ها
    در یک کار آزمائی بالینی، 160 زوج مادر و نوزاد به صورت تصادفی در دو گروه تماس کانگورویی و مراقبت معمول قرار گرفتند. در گروه آزمون، تماس پوستی بین مادر و نوزاد، 3 بار در روز، هر بار 60 دقیقه برای 2 روز متوالی اجرا شد. در هر دو گروه، نمره درد مادر پس از عمل با استفاده از معیار کلامی عددی درد (10-0 نمره) تعیین گردید. درجه حرارت نوزادان در چهار نوبت اندازه گیری شد، هم چنین نوزادان دو گروه از نظر بعضی از مشخصات از جمله میزان زردی، رفلکس های نوزادی، کورتیزول ادرار قبل از ترخیص از بیمارستان مقایسه شدند. میزان رضایت مندی مادر از اجرای این تماس، قبل از ترخیص از بیمارستان به وسیله ی چک لیستی جمع آوری شد.
    یافته ها
    دو گروه از نظر متغیرهای زمینه ای در مادر و نوزاد تفاوتی نداشتند. در گروه تماس کانگورویی، میانگین درجه حرارت نوزاد نیم (8/36 در مقابل 6/36 سانتی گراد، 05/0P<) و یک ساعت (9/36 در مقابل 6/36 سانتی گراد، 001/0P<) پس از تماس پوستی، بیش تر از گروه کنترل بود، هم چنین نمره درد مادران پس از عمل سزارین (6 در مقابل 8/7، 001/0P<)، تعداد دفعات گریه شدید نوزاد در طول بستری در بیمارستان (6/5 در مقابل 3/12 بار، 05/0P<) و کورتیزول ادرار نوزاد قبل از ترخیص (4/388 در مقابل 3/471 میکرو گرم در 24 ساعت، 05/0P<) کم تر از گروه کنترل بود. تفاوت آماری معنی داری در میزان بروز زردی و میانگین نمره رفلکس های نوزادی در دو گروه بدست نیامد. در مجموع مادران از اجرای تماس کانگوروئی رضایت داشتند.
    نتیجه گیری
    تماس کانگورویی اثرات مثبتی بر مادران سزارینی بستری در بخش و نوزادانشان داشت. به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از جدائی نوزاد از مادر در ساعات اولیه تولد و به لحاظ اثرات مثبت اجرای تماس کانگورویی، اجرای این مراقبت به عنوان یک روش روتین در بخش های سزارین توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تماس کانگورویی، نوزادان، مادران، جراحی سزارین
  • محسن شمسی، غلامرضا شریفی راد، علی کچویی، اکبر حسن زاده صفحه 99
    سابقه و هدف
    فعالیت های جسمانی یکی از ارکان اساسی درمان دیابت می باشد که در این میان پیاده روی هیچ گونه وسیله خاصی نیاز نداشته و به راحتی می تواند در زندگی روزانه افراد دیابتی آمیخته شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش پیاده روی بر میزان هموگلبین گلیکوزیله و قند خون ناشتای بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 2 صورت پذیرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک بررسی مداخله ای نیمه تجربی می باشد که در آن 88 نفر از بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای شامل مشخصات دموگرافیک بیماران، عمل کرد در خصوص انجام پیاده روی صحیح و اثر بخش در کنترل بیماری دیابت و چک لیستی که میزان دقایق پیاده روی و میزان قند خون ناشتا (FBS) و هموگلبین گلیکوزیله (HbA1c) بیماران در آن ثبت شد. قبل از شروع مداخله اطلاعات جمع آوری و سپس گروه مداخله در طی یک ماه (4 جلسه آموزشی و هر جلسه 60 دقیقه) تحت برنامه آموزشی قرار گرفتند. سپس بیماران به مدت 3 ماه پیگیری و در نهایت 3 ماه بعد از پایان مداخله آموزشی اطلاعات مجددا گردآوری و آزمایش های FBS و HbA1c انجام شد.
    یافته ها
    در هر دو گروه قبل از مداخله آموزشی میانگین نمره انجام پیاده روی صحیح پایین تر از حد متوسط و قسمت اعظم پیاده روی نمونه ها نیز از نوع پیاده روی با شدت سبک بود (86/77% در گروه مداخله و 4/74% در گروه کنترل). به دنبال مداخله آموزشی میانگین عملکرد پیاده روی صحیح گروه بیماران و مدت انجام پیاده روی با شدت های متوسط و سنگین نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری پیدا کرد(0001/0>P). به علاوه، میانگین قند خون ناشتا و هموگلبین گلیکوزیله نیز در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری پیدا کرد (0001/0>P).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مناسب پیاده روی نقش مهمی در کنترل قند خون و هموگلبین گلیکوزیله بیماران دیابتی نوع 2 دارد.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، پیاده روی، زنان، هموگلبین گلیکوزیله، قند خون ناشتا
  • صادق محمدی ازنی، یاور راثی*، محمدرضا عبایی، محمدعلی عشاقی، محمدرضا یعقوبی ارشادی، مهدی محبعلی صفحه 107
    سابقه و هدف

    لیشمانیوز جلدی روستایی یکی از بیماری های شایع و مهم در جهان می باشد و در بیش از 88 کشور دنیا گزارش شده است، به طوری که 350 میلیون نفر در معرض خطر بیماری هستند. این بیماری در اکثر نقاط کشورجمهوری اسلامی ایران انتشار دارد و به عنوان معضل بهداشتی مطرح می باشد. پشه خاکی های فلبوتومینه ناقل بیماری می باشد که با خون خواری از جوندگان آلوده به انگل لیشمانیا ماژور عامل بیماری را به میزبان های دیگر انتقال می دهد.آگاهی از ترکیب گونه ای و فعالیت فصلی پشه خاکی ها نقش اساسی در برنامه ریزی و کنترل بیماری دارد. بنابراین، تحقیق حاضر به منظور تعیین فون و فعالیت ماهانه پشه خاکی ها در کانون لیشمانیوز جلدی مناطق روستایی شهرستان دامغان در سال1387 انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع کاربردی می باشد که در طی سال 1387 به روش مقطعی در مناطق روستایی شهرستان دامغان انجام شده است. از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه پشه خاکی ها هر 15روز یک بار به وسیله تله های چسبان از اماکن داخلی و خارجی صید شد و فون و فعالیت فصلی آن ها تعیین گردید.

    یافته ها

    در این مطالعه مجموعا 6110 عدد پشه خاکی (2146 عدد از اماکن داخلی و 3964 عدد از اماکن خارجی) صید و تعیین گونه شدند. فعالیت پشه خاکی ها در منطقه از اردیبهشت ماه شروع شده و با دو پیک فعالیت (یکی در اوایل خرداد و دیگری در اواسط شهریور) در پایان مهرماه خاتمه می یابد. در این تحقیق وجود شش گونه از جنس فلبوتوموس و دو گونه از جنس سرژانتومیا مشخص گردید. فلبوتوموس پاپاتاسی (7/46%) گونه غالب و فلبوتوموس الکساندری (03/0%) دارای کم ترین وفور در منطقه بوده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به این که فلبوتوموس پاپاتاسی بالاترین وفور را در اماکن داخلی و خارجی داشته است به نظر می رسد که این پشه خاکی ناقل اصلی لیشمانیوز جلدی در منطقه می باشد. صید فلبوتوموس کوکازیکوس، فلبوتوموس منگولنسیس و فلبوتوموس انصاری در لانه جوندگان نشان می دهد احتمالا این گونه ها ناقلین عامل بیماری بین جوندگان مخزن می باشند. لذا برای تعیین ناقل قطعی مطالعاتی نظیر تشریح پشه خاکی ها و آزمایش های مولکولی ضروری می باشد. برای پیش گیری از ابتلا به بیماری لیشمانیوز جلدی روستایی مبارزه با جوندگان مخزن، بهسازی محیط و هم چنین حفاظت شخصی و استفاده از مواد دافع حشرات، پشه بندها و توری های آغشته به سم پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی روستایی، فون پشه خاکی، فعالیت ماهانه، دامغان، ایران
  • مهرداد روغنی، مهدی شکوهی صفحه 113
    سابقه و هدف
    بیماری دیابت شیرین با افزایش وقوع بیماری های قلبی-عروقی همراه می باشد. شواهدی دال بر اثر حفاظتی و ضد دیابتی گیاه قره قاط سیاه (Vaccinium myrtillus) وجود دارد، لذا در این تحقیق اثر مصرف خوراکی و وابسته و غیر وابسته به اندوتلیوم این گیاه به مدت 6 هفته بر پاسخ انقباضی و رفع انقباضی آئورت سینه ای ایزوله در مدل تجربی دیابت در موش صحرائی نر مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی نر به چهار گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با گیاه، دیابتی و دیابتی تحت درمان با گیاه تقسیم شدند. دو گروه تحت تیمار با گیاه نیز پودر برگ این گیاه مخلوط شده با غذای استاندارد موش را با نسبت وزنی 5% دریافت نمودند. میزان وزن و گلوکز قبل از کار و در هفته های سوم و ششم پس از کار تعیین شد. در پایان، پاسخ انقباضی حلقه های آئورت سینه ای به کلرور پتاسیم و فنیل افرین و رفع انقباضی به استیل کولین (با اندوتلیوم) و سدیم نیتروپروسید (بدون اندوتلیوم) با استفاده از بساط بافت ایزوله مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی تحت تیمار به طور معنی دار کم تر از گروه دیابتی بود (04/0=p). بعلاوه، حداکثر پاسخ انقباضی آئورت سینه ای دارای اندوتلیوم در گروه دیابتی تحت درمان با گیاه به کلرور پتاسیم و فنیل افرین به ترتیب به طور غیر معنی دار و معنی دار (04/0=p) کم تر از گروه دیابتی بود و با حذف اندوتلیوم این تفاوت کاهش یافت. بعلاوه، پاسخ شل شدگی حلقه های آئورتی دارای اندوتلیوم به استیل کولین در گروه دیابتی تحت درمان با گیاه در مقایسه با گروه دیابتی تیمار نشده بیش تر و معنی دار بود (02/0=p).
    نتیجه گیری
    تجویز خوراکی و دراز مدت قره قاط سیاه از طریق تغییر دادن تولید و آزاد سازی عوامل موثر بر عروق با منشا اندوتلیوم و با نیز با اعمال اثرات مستقیم بر عضله صاف عروقی موجب کاهش پاسخ انقباضی و افزایش پاسخ شل شدگی در بافت آئورت موش صحرائی دیابتی می گردد که این می تواند در جلوگیری از برخی عوارض عروقی دیابت در دراز مدت سودمند باشد.
    کلیدواژگان: قره قاط سیاه، دیابت شیرین، آئورت، خاصیت انقباضی، بافت ایزوله، موش صحرائی
  • سیده زهره ضیاءتبار احمدی، زهره آرانی کاشانی، بهروز محمودی بختیاری، محمدرضا کیهانی صفحه 121
    سابقه و هدف
    مهارت های آگاهی واج شناختی به آگاهی و دست کاری صداهای زبانی بدون در نظر گرفتن معنا اطلاق می شود. «آگاهی از واج» پیچیده ترین سطح مهارت های آگاهی واج شناختی است که با تکالیف متعددی قابل ارزیابی و اجرا است. هدف از این پژوهش، در ابتدا طراحی تکالیفی برای ارزیابی دو بخش مربوط به مهارت «آگاهی از واج» یعنی «تشخیص کلمه متفاوت از نظر صدای آغازین» و «ساخت کلمه دارای آغاز کننده یکسان» و سپس مقایسه میانگین نمره این دو تکلیف در کودکان طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش روی 100 کودک طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان مهد کودک های شهر تهران (50 دختر و 50 پسر) اجرا شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو بخش از زیرآزمون «آگاهی از واج» یعنی «تشخیص کلمه متفاوت از نظر صدای آغازین» و «بیان کلمه دارای واج آغازین یکسان» بود که در طی این پژوهش ساخته شد.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از آن است که دو بخش مورد نظر از روایی و پایایی مطلوب برخوردار هستند و میانگین به دست آمده از تکالیف دو بخش با یک دیگر تفاوت معناداری دارد (تشخیص کلمه متفاوت از نظر واج آغازین: 09/1 و بیان کلمه دارای واج آغازین یکسان: 67/4،001/0=p). هم چنین مهارت کودکان دختر و پسر در این دو بخش نیز تفاوت معناداری با یک دیگر نداشتند.
    نتیجه گیری
    تکایف طراحی شده برای ارزیابی واج آغازین کلمه دارای روایی و پایایی مطلوبی است. توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در انجام دو تکلیف طراحی شده متفاوت از یک دیگر بوده است ولی دختران و پسران در اجرای دو تکلیف تفاوت معناداری با یک دیگر نداشتند.
    کلیدواژگان: ارزیابی واج آغازین، بیان کلمه، کودکان، فارسی زبان
  • احمدرضا باغستانی، ابراهیم حاجی زاده، سید رضافاطمی صفحه 129
    سابقه و هدف
    سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان ها در دنیاست. در اکثر تحقیقات پزشکی که هدف بررسی توزیع بقا می باشد از روش های کلاسیک مانند رگرسیون کاکس و مدل های پارامتری استفاده می شود، حال آن که مدل های بیزی مزیت هایی نسبت به حالت کلاسیک دارند. هدف از مطالعه ی حاضر، ارائه روش بیزی در تحلیل بقای بیماران مبتلا به سرطان معده، تحت مداوا در بخش گوارش بیمارستان طالقانی تهران می باشد که در آن از توزیع وایبول در مدل بندی استفاده شده است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه طولی تاریخی است که از طریق مراجعه به پرونده بیماران مبتلا به سرطان معده مربوط به تاریخ بهمن 1382 لغایت دی 1386 در بخش گوارش بیمارستان طالقانی تهران تحت درمان بودند، انجام شد. مجموعا 178 بیمار به مطالعه وارد شدند و از طریق تماس تلفنی، اطلاعات مربوط به بقای آن ها جمع آوری شد. وضعیت بقای بیماران بر حسب مدل وایبل بیزی با در نظر گرفتن متغیرهایی مانند سن هنگام تشخیص بیماری، جنس، اندازه تومور، وجود متاستاز به سایر اندام ها تحلیل شد. کلیه محاسبات با نرم افراز winbugs انجام و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شده است.
    یافته ها
    در مجموع 178 بیمار مبتلا به سرطان معده به این مطالعه وارد شدند. نتایج حاصل نشان داد میزان بقا به سن هنگام تشخیص بیماری و اندازه تومور بستگی دارد. در افرادی که سن آن ها هنگام تشخیص بیماری کم تر می باشد، میزان بقا بیش تر است و در مورد بیمارانی که اندازه تومور در آن ها کوچک تر می باشد، میزان بقای آن ها افزایش پیدا می کند.
    نتیجه گیری
    رویکرد بیز روش دیگری علاوه بر رویکرد کلاسیک برای تحلیل داده ها می باشد. با توجه به این که مدل های کلاسیک مبتنی بر تقریب نرمال می باشند و احتیاج به نمونه های بزرگ دارند، روش های بیزی برای تحلیل نمونه های کوچک توصیه می شود. نتایج این مطالعه نشان داد که مدل وایبول برای داده های سرطان معده مناسب می باشد. هم چنین این مطالعه نشان داد سن بیمار در زمان تشخیص و اندازه تومور از عوامل مهم مرتبط با بقای بیماران مبتلا به سرطان معده می باشند. در نتیجه در صورت تشخیص این بیماری در سنین پایین تر و مراحل اولیه پیش رفت بیماری، خطر نسبی مرگ کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: روش بیزی، سانسور فاصله ای، مدل وایبول، سرطان معده
  • شیما ابراهیمی، علی رشیدی پور، عباس علی وفایی، مازیار محمد اخوان، سعید حقیقی صفحه 133
    سابقه و هدف
    اثرات مثبت فعالیت های فیزیکی و ورزش بر رفتارهای مغزی مانند بهبود حافظه و یادگیری ثابت شده است. در یک مطالعه اخیر، ما مشاهده کردیم که پروپرانولول قادر است اثرات مثبت ورزش ارادی بر یادگیری و حافظه را مهار نماید ولی جایگاه عمل آن روشن نیست. هدف این مطالعه، بررسی نقش هسته قاعده ای-جانبی آمیگدال بر اثرات مهاری پروپرانولول بر بهبود حافظه و یادگیری ناشی از ورزش اختیاری است.
    مواد و روش ها
    در موش های نر بالغ، هسته قاعده ای- جانبی آمیگدال با جریان الکتریکی مستقیم (2 میلی آمپر به مدت2 ثانیه) تخریب شد. مدت ورزش ارادی پنج روز بود. برای مهار گیرنده های بتاآدرنرژیک، هر روز و برای مدت پنج روز ساعت 6 بعدازظهر به موش ها پروپرانولول (mg/kg10) تزریق می شد. سپس موش ها برای 5 روز متوالی و هر روز 2 بار در ماز آبی موریس آموزش دیدند. تست حافظه 2 روز بعد از آخرین بار آموزش انجام شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهند که پروپرانولول اثرات مثبت ورزش را بر حافظه و یادگیری مهار می کند. هم چنین، تخریب الکتریکی هسته قاعده ای-جانبی آمیگدال اثرات مهاری پروپرانولول را بر بهبود حافظه و یادگیری ناشی از ورزش تغییر نداد. با این حال تخریب هسته قاعده ای-جانبی آمیگدال به تنهایی بهبود حافظه و یادگیری ناشی از ورزش را تضعیف می کند.
    نتیجه گیری
    این یافته ها نشان می دهند که احتمالا گیرنده های بتاآدرنرژیک واقع شده در خارج هسته قاعده ای-جانبی آمیگدال، اثرات ورزش را بر حافظه و یادگیری وساطت می کنند. هم چنین هسته قاعده ای-جانبی آمیگدال نقش مهمی در وساطت اثرات فعالیت های فیزیکی بر حافظه و یادگیری بازی می کند.
    کلیدواژگان: سیستم بتاآدرنرژیک، هسته قاعده ای، جانبی آمیگدال، ماز آبی موریس، حافظه فضایی
  • آموزش پزشکی
  • فاطمه احدی، ژیلا عابد سعیدی، فرخ ارشدی، راهب قربانی صفحه 141
    سابقه و هدف
    عوامل متعددی ازجمله سبک های یادگیری می توانند بر جریان یادگیریثیر داشته باشند. این پژوهش با هدف تعیین سبک های یادگیری دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی بوده و بررسی بر روی 199 دانشجوی پرستاری و پیراپزشکی که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند، انجام شد. ابزار پژوهش آخرین نسخه پرسش نامه استاندارد سبک یادگیری کلب (KLSI V.3.1) بود.
    یافته ها
    به طور کلی سبک یادگیری 1/27% دانشجویان واگرا، 6/26% انطباق یابنده، 6/23% هم گرا و 6/22% جذب کننده بود. سبک یادگیری غالب در دانشجویان پرستاری هم گرا (9/31%) و در دانشجویان پیراپزشکی واگرا (1/36%) بود. ارتباط معنی دار بین رشته تحصیلی و سبک یادگیری (006/0=P)، و نیز بین هل و سبک یادگیری (004/0 =P) و هم چنین بین معدل دانشجو و سبک یادگیری (031/0=P) مشاهده گردید، اما ارتباط بین جنس و سبک یادگیری معنی دار نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به شایع تر بودن سبک های یادگیری هم گرا و واگرا در این گروه از دانشجویان استفاده از شیوه های آموزشی نظیر یادگیری مبتنی بر حل مسئله، بحث گروهی، بارش افکار، ایفای نقش، شبیه سازی رایانه ای و نشان دادن، در محیط های آموزش تئوری، بالینی، و مرکز مهارت بالینی پیشنهاد می شود تا دانشجویان بتوانند در موقعیت های جدید و عینی، از قدرت تخیل و اندیشه خود در کسب دانش و مهارت های حرفه ای، بیش تر و بهتر بهره مند گردند.
    کلیدواژگان: سبک یادگیری، دانشجویان پرستاری، دانشجویان پیراپزشکی، نظریه کلب
  • جمیله مقیمی صفحه 147
    استئوآرتریت یا آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است و اصلی ترین تظاهر آسیب شناسی (پاتولوژی) آن در سطح بافتی، تخریب موضعی غضروف مفصلی است، که در مفاصل متحرک به وسیله تخریب غضروف مفصلی همراه با استخوان سازی جدید در سطح و حاشیه مفاصل درگیر تظاهر می کند. عوامل متعدد موضعی و یا عمومی در ایجاد و پیشرفت استئوآرتریت نقش دارند. سن، جنس، نژاد، ژنتیک، تراکم استخوان، هورمون های جنسی، اختلالات آندوکربن یا متابولیک، تغذیه، چاقی، ضربه های مفصلی عمده، فشار بیش از حد به مفصل ناشی از نوع شغل یا ورزش، اختلالات یا نقائص مادرزادی یا رشدی مفصل، بیماری های التهابی یا عفونی قبلی مفصل را می توان جزء این عوامل برشمرد. شروع بیماری اغلب به صورت درد مبهم و متناوب در یک مفصل و معمولا به دنبال استفاده از آن مفصل خواهد بود. احساس خشکی خفیف همراه با درد مبهم در عضلات اطراف مفصل نیز می تواند در ابتدای بیماری مشاهده شود. استئوآرتریت بر اساس شرح حال، معاینه بالینی و رادیوگرافی ساده تشخیص داده می شود و درحال حاضر هیچ تست آزمایشگاهی اختصاصی ندارد. آرتروز بر اساس آنچه که بیان شد فرسایش در غضروف مفصلی است که تاکنون درمان قطعی شناخته شده ای ندارد. اما به این معنا نیست که بیماران دچار این مشکل به حال خود رها شده تا تمام غضروف مفصلی و بافت های حمایتی یک مفصل تا سر حد تخریب کامل پیش روی داشته باشند. برخورد هوشیارانه پزشک در برخورد با بیماران دچار استئوآرتریت می تواند باعث جلوگیری از تخریب بیشتر غضروف مفصلی و حتی کند شدن روند دژنرسانس و به تعویق افتادن سیر فرسایش بافت غضروفی شود.
|
  • Ali Rashidi Pour, Mojtaba Malek, Rahimeh Eskandarian, Raheb Ghorbani Page 75
    Introduction
    Smoking is a known cause of systemic disorders such as bronchogenic carcinoma and cardiovascular diseases. The aim of this cross-sectional study was to estimate prevalence of smoking (cigarette, water pipe and pipe) in women aged 30-70 years in Semnan province in Iran.
    Materials And Methods
    This epidemiologic cross-sectional study was conducted among 2104 women who were 30-70 years old in province of Semnan, Iran between October 2005 and February 2006. Multistage cluster sampling was performed and subjects were selected from rural and urban populations. Data were analyzed by Chi-square test and p-values <0.05 were considered statistically significant.
    Results
    The overall prevalence of smoking in women aged 30-70 was 2.0% (95% Confidence Interval: 1.4-2.6%). 2.5% of rural and 1.8% urban were smokers (P=0.270). Prevalence of smoking in under 40, 40-49, 50-59 and ≥ 60 years were 0.4, 2.4, 2.8 and 4.2, respectively (P= 0.001). 4.1% of illiterates,1.6% of primary,1.5% of intermediate,0.4% of high school were smokers (P=0.001). Prevalence of smoking in Semnan, Damghan, Garmsar and Shahrood were 1.3, 3.2, 0.7 and 2.4% (P=0.034), respectively. None of them were pipe smokers. 26.9% non-cigarette smokers were passive smokers. Overall, 28.9% of Semnan province adults, aged 30-70 years, were active smokers or passive cigarette smokers.
    Conclusion
    The findings showed that prevalence of active or passive smoking in Semnan province in women adults aged 30-70 years is high. Given the strong positive relationship between smoking and various diseases, a comprehensive community-based health educational and interventional program is essential for reducing smoking and its detrimental consequences among woman population in Semnan province. Given the essential information about the harmful effects of passive and active smoking to woman with old ages and low educational levels, particularly who living in Daemghan, would be a valuable way for reducing destructive consequences of smoking.
  • Babak Eshrati, Jafar Hasanzadeh, Abolfdazl Mohammad Beigi Page 83
    Introduction
    Overweight and obesity are the most important factors in the development of chronic diseases and have a great impact on the health and quality of life of individuals. World Health Organization (WHO) encourages the countries continually for calculation burden of diseases at national level as the best guideline for take policy in health system. Therefore, this study was conducted to determine the attributable burden of risk factors in non-contagious diseases in Markazi providence of Iran.
    Materials And Methods
    Death registered data in Markazi providence were applied for calculation years of life lost (YLL) based on comparison risk assessment (CRA) method of WHO. Attributable burden of obesity and overweight was calculated by multiply the impact fraction of any risk factors by YLL of any diseases in counterfactual analysis method.
    Results
    From 7176 registered death, 252214 years lost from preterm death. The total of YLL in female and male were 102245 years and 149969 years, respectively. In this study, the most important causes of YLL were attributable obesities to brain stroke, and cardiovascular diseases and attributable overweight to cardiovascular diseases in females, respectively.
    Conclusion
    This study showed the importance and necessity of diagnosis for obesity and over weight as one of the most important risk factors in non-contagious diseases, especially in women. Therefore, it seems there is a necessity for developing and conducting comprehensive intervention programs about these risk factors and then assessing the programs.
  • Maryam Keshavarz, Nahid Bolbol Haghighi Page 91
    Introduction
    Effects of Kangaroo mother care (KMC) has been shown for pre-term infants, however KMC has not been studied adequately in term newborns. This study was performed to evaluate the effect of Kangaroo contact (KC) on some physiological parameters in term neonates and pain score in mothers with cesarean section (C/S) in Fatemiye hospital of Shahrood (Iran).
    Materials And Methods
    In a randomized clinical trail, 160 mother-infant dyads divided in two KC and routine care (RC) groups. KC was done three 60 min/day for two consecutive days. After cesarean section, pain intensity was determined with verbal numeric analog scale (0-10 score). Temperature was observed in four sets for each neonate. Infant’s reflexes scores, neonatal jaundice and urine cortisol of neonates were compared between two groups. Mother’s satisfaction was recorded before discharge of hospital by checklist.
    Results
    Both groups were similar regarding to all baseline variables. A significant increasing in temperature was observed in half an hour (36.8 vs 36.6 ºC, P<0.05) and just before discontinuing KC (an hour after initiating KC) (36.9 vs 36.6 ºC, P<0.001). Pain score in mother after C/S (6 vs 7.8, P<0.001), number of sever crying (5.6 vs 12.3, P<0.05) in hospital and urine cortisol before discharging were lower than RC group (388.4 vs 471.3 µ/24 hours, P<0.05,) There was no significant differences in jaundice and mean of reflexes score in neonates. Overall, perception of mothers was positive toward KC.
    Conclusions
    This study provides evidences showing that using KC had beneficial effects for both mother and infant. In addition, in order to prevention of the complications due to separation of neonates from their mothers in C/S, skin to skin contact as a routine care is recommended in cesarean section unites in Iran.
  • Mohsen Shamsi, Gholamreza Sharifirad, Ali Kachoyee, Akbar Hassanzadeh Page 99
    Introduction
    Physical activities are as one of the basic element for curing diabetes. Walking can be considered as one of the physical activities, which it doesn’t need any special equipments and can be part of daily life of those have diabetes. Therefore, the aim of this research was to examine the effects of walking training on haemoglobin glucosile and fasting blood sugar levels in women with type 2 diabetes.
    Materials And Methods
    This quasi-experimental interventional study was carried out on 88 women who suffered from type 2 diabetes. The data was collected using a questionnaire including demographic information, performance regarding the appropriate or correct walking and also a checklist about the amount of walking and also levels of fasting blood sugar (FBS) and hemoglobin glycosides (HbA1c) of the patients. The data was collected prior to starting interfering training. Then the interfering training was applied for the intervention group in 4 educational sessions and each one for 60 minutes during one month. Three months following the training, the data and levels of FBS and HbA1c were again collected and measured from the patients.
    Results
    Before training, the intervention and control groups scores of cooest walking performance was less than average and the most part of their walking was a type of light walking (%77.86 and %74.4 in intervention and control groups, respectively). In addition, the levels of FBS and HbA1c in the patient were higher than the normal levels. Following the intervention, mean of correct walking performance and also the times spent on walking with average and heavy extents were significantly increased in the intervention group as compared with control one (P<0.0001). Moreover, levels of of FBS and HbA1c of the intervention group group were significantly reduced as compared with the control group (P<0.0001).
    Conclusion
    Our findings indicate that walking education is an important method for control of FBS and HbA1c levels in paients with type 2 diabetes
  • Sadegh Mohammadi Azni, Yavar Rassi, Mohammad Ali Oshaghi, Mohammad Reza Yaghoobi Ershdi, Mehdi Mohebali, Mohammad Reza Abai Page 107
    Introduction

    Zoonotic cutaneous leishmanianisis is one of most important health problem in the world and the disease has been reported from more than 88 countries with 350 million people at the risk of it. The disease has been widespread in several parts of islamic republic of Iran. Sand flies (phlebotominae) are the vectors of the disease that transmit of parasites from the infected rodents to human. Knowledge on ecology of Sand flies can help us to design of disease control program. Determine of fauna and monthlyonthly activity of Sand flies was the main objects of this study.

    Material And Methods

    This survey was performed as an experimental and practical study. It was carried out in Damghan district of Semnan province during 2008. Sand flies were collected from indoors and outdoors using sticky traps twice in month from early April to late November.

    Results

    Totally 6110 sand flies (6 species of Phlebotomus and 2 species of Sergentomyia) were collected and identified from indoors (2146) and outdoors (3964). Activity of sand flies were started in April and ended in October with two peaks in May and September. The dominant species were Phlebotomus papatasi.

    Conclusion

    High density of Phlebotomus papatasi as the dominant specimen indicates that, this species can be the main vector of disease. Collection of P. caucasicus, P.mongolensis and P. ansarii from rodent burrow show that they can play as the secondary role to transmitting of disease among rodent reservoirs. Dissection of sand flies for finding of parasites and following of them by molecular methods is necessary to confirmation of proven vector(s). Control of rodents, environmental sanitary as well as personal protections and insecticide impregnated bed nets was suggested to prevention of disease.

  • Mehrdad Roghani, Mehdi Shekouhi Page 113
    Introduction
    Diabetes mellitus is followed by higher incidence of cardiovascular disorders. There is some evidence on protective and antidiabetic effects of Vaccinium myrtillus (VM). Thus, the endothelium-dependent and –independent effect of oral administration of VM for 6 weeks on contractile and relaxatory response of thoracic aorta from diabetic rats was investigated.
    Materials And Methods
    Male rats were divided into control, VM-treated control, diabetic and VM-treated diabetic groups. Treated groups received VM-mixed pelleted food at a weight ratio of 5%. Body weight and serum glucose levels were measured before the study and at weeks 3 and 6. At the end of study, contractile reactivity of thoracic aortic rings to KCl and phenylephrine and relaxatory response to acetylcholine (with endothelium) and sodium nitroprusside (without endothelium) was determined using isolated tissue setup.
    Results
    Serum glucose levels significantly decreased in VM-treated diabetic group versus untreated diabetics (p=0.04). In addition, endothelium-intact VM-treated diabetic group showed a significantly lower contraction to KCl and phenylephrine (p=0.04) as compared to diabetic group and endothelium removal reduced this difference. Meanwhile, relaxation response of endothelium-intact rings to acetylcholine was significantly higher in VM-treated diabetic group as compared to diabetics (p=0.02).
    Conclusion
    Chronic oral administration of VM through affecting synthesis and release of endothelial vasoactive agents and also via direct effects on vascular smooth muscle could decrease contractile and enhance relaxatory responses in aortic tissue of diabetic rat. These effects may have the beneficial effects in prevention of some long-term vascular complications of diabetes.
  • Seyyede Zohreh Ziatabar Ahmadi, Zohreh Arani Kashani, Behruz Mahmudi Bakhtiari, Mohammad Reza Keyhani Page 121
    Introduction
    Phonological awareness skills are referred to awareness and manipulation of linguistic phonemes without semantics. One of important phonological awareness subtest is "phoneme awareness" that is evaluated by many tasks. The aim of this study was to development two sections of phoneme awareness (diagnosis of a word with different first phoneme and expressing word with same first phoneme) and then comparison of them in 5 to 6 year-old Persian-speaking children in Tehran.
    Materials And Methods
    In this study, 100 normal 5 to 6 year-old Persian-speaking children (50 girls and 50 boys) were selected randomly. Children were mono linguistic and normal. Diagnosis of a word with different first phoneme and expressing word with same first phoneme was selected as a tool.
    Results
    The results showed that both sections have appropriate validity and reliability. Mean of two sections was significantly different (diagnosis of a word with different first phoneme= 1.09 and expressing word with same first phoneme= 4.67) (P= 0.000). In addition, the mean scores of girls and boys were not statistically different.
    Conclusions
    Both sections for assessment of first phoneme of word have good validity and reliability and the ability of children were different in two tasks, but girls and boys were same in performing of these tasks.
  • Ahmad Reza Baghestani, Ebrahim Hajizadeh, Seyed Reza Fatemi Page 129
    Introduction
    Gastric cancer is one of the most common cancers in the world. The classical methods such as Cox regression and parametric models are used in most medical researches that their aims is the survival distribution survey, although the Bayes models have some advantages in compared with the classical models. The present study was performed to analyze the survival rate of patients who had gastric cancer and were under treatment in the gastroenterology ward of Taleghani hospital, in Tehran using Bayes models. Weibull distribution was used for modeling in the study.
    Material And Methods
    This study was a cohort study and performed in the gastroenterology ward of Taleghani hospital by using gastric cancer patient's data from January 2003 to December 2007.178 patients were enrolled to the study and their information was collected through telephone contacts. The survival rate of patients were analyzed using Bayes Weibull models by considering variables such as age of diagnosis, gender, tumor size, metastasis of other lymph. For determining of the risk factors on the survival of patients, was used Weibull model in the case that interval censoring. Data analysis was carried out using Winbugs software and significant levels were considered 0.05.
    Results
    The results showed survival rate are dependent on the age of diagnosis and tumor size. Those patients who had early diagnosis, the rate of survival was greater. In addition, he patients who had smaller tumor size, their survival rate was greater.
    Conclusion
    Considering to classical models are based on normal approximation and applicable for big samples, Bayes methods are emphasized for small to medium samples. The results of this study showed that the Bayesian Weibull model is a suitable model. This study also showed that age of diagnosis and tumor size of patients is important factors in regard to the survival rate of these patients. As a result, if gastric cancer is diagnosed early, the relative risk of death would reduce.
  • Shima Ebrahimi, Ali Rashidy-Pour, Abbas Ali Vafaei, Maziar Mohammad Akhavan, Saeed Haghighi Page 133
    Introduction
    The beneficial effects of physical activity and exercise on brain functions such as improvement in learning and memory are well documented. In a recent study, we have found that blockade of beta-adrenergic receptors by propranolol attenuates an improvement of learning and memory by exercise. However, the anatomical sites of propranolol actions are not known. The aim of this study was to determine the role of the Basolateral amygdala (BLA) in the inhibitory effects of propranolol on the beneficial effects of exercise on learning and memory.
    Material And Methods
    In order to block the beta-adrenergic receptors, male mice were received the beta-antagonist propranolol (10 mg/kg), before each night of five consecutive nights of exercise. The BLA lesion was made by electrolytic lesion (2mA, 2 s). Learning and memory were tested on the Morris water maze task using a two-trials-per-day for five consecutive days. A probe trial was performed two days after the last training day.
    Results
    Our results showed that propranolol reversed the exercise-induced improvement in learning and memory in rat. This effect was not blocked by the BLA lesion. However, lesion of the BLA alone blocked exercise-induced enhancement of learning and memory.
    Conclusion
    These findings indicate beta-adrenergic receptors located outside the BLA may mediate the effects of exercise on learning and memory. Also, the BLA play an important role in the mediating the effects of physical activity on learning and memory.
  • Fatemeh Ahadi, Jila Abedsaidi, Farrokh Arshadi, Raheb Ghorbani Page 141
    Introduction
    Several factors as learning styles can influence the learning process. The aim of this study was to determine learning styles, which are used by nursing and allied health students in Semnan University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed on 199 nursing and allied health students of Semnan university of medical sciences (2007, Iran). Students were selected using a simple sampling method. The assessment instrument was the last version of Kolb learning style inventory (KLSI V.3.1).
    Results
    Generally, the learning styles of students were divergent (% 27.1), accommodations (% 26.6), convergent (%23.6), and assimilation (%22.6). The preferred learning style in nursing students was convergent (%31.9), and in allied health students was divergent (%36.1). There was a significant relationship between the type of learning styles with academic courses (P=0.006) married status (P=0.004) and average score (P=0.031), but there was no correlation between the type of learning styles and gender.
    Conclusion
    Considering the predominance of convergent and divergent learning styles in these students, the usage of some educational methods such as problem -based learning, group discussions, brain storming, role playing, computerized simulation and demonstration are recommended in theoretical, clinical and skill laboratory fields, so that; the students in the new and objective situations can apply their visualization for more earning knowledge and professional skills.
  • Jamileh Moghimi Page 147
    Osteoarthritis is the most common joint disease.The main pathologic manifestation of disease is local destruction of cartilage in diarthrodial joint. New bone formation in marginal surface of the joint is a sign progressive disease. Many systemic and local factors are introduced in initiate and progression of osteoarthritis include: age, sex, weight, race, genetic background, bone densitometry, sex hormones, endocrine and metabolic disease, nutrition status, major and frequent minor trauma to joint, occupational or exercise over stresses to joint, congenital or developmental defect in joint and previous infectious or inflammatory joint diseases. Early clinical manifestations often are intermittent mild pain in joint, frequently after joint use, mild stiffness with vague pain in periarthicular muscle. Diagnosis of osteoarthritis is simply with history, physical examination and X-Ray. At now there isn’t definitive laboratory test for diagnosis. Overall osteoarthritis is destructive joint disease without cure, but we must be following the patients and don’t leave them until complete cartilage destruction. Careful approach of physician with these patients can prevent more damage or at least delay it.