فهرست مطالب

اخبار فلزات - پیاپی 13 (آبان 1388)

ماهنامه اخبار فلزات
پیاپی 13 (آبان 1388)

  • بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/09/20
  • تعداد عناوین: 23
|
  • سرمقاله
  • صفحه 14
    طرح تحول اقتصادی با هدف اصلی حذف یارانه های انرژی پس از سال ها بحث و مجادله، نهایتا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا به دولت اجازه دهد نسبت به اجرای برنامه وارد عمل شود. هرچند این موضوع در دولت های قبل از دولت نهم نیز وجود داشته است، اما در دولت نهم به صورت جدی تر و با هدف اجرایی شدن آن دنبال شد و نهایتا به نظر می رسد در دولت دهم اجرایی شود و باید شهامت آن در اجرایی کردن این برنامه پس از 20 سال را ستود. طرح حذف یارانه های انرژی، اصلی است که اکثریت کارشناسان اقتصادی با آن موافق هستند اما موضوعی که در رابطه با آن توافق وجود ندارد، نحوه اجرای آن است. کارشناسان اقتصادی اجرای برنامه های آزادسازی نرخ ارز، هماهنگ کردن نرخ سود بانکی با نرخ تورم و آزاد کردن قیمت حامل های انرژی را سه برنامه اصلی و حیاتی می دانند که در راستای رشد اقتصادی کشور، اجرای آن ها اجتناب ناپذیر می باشد.
  • تحلیل بازار فلزات
  • صفحه 16
    طلاقیمت نفت خام به دنبال انتشار اخبار خوشبینانه از بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا، کاهش ارزشدلار، کاهش سطح ذخیرهسازی های نفت خام و افزایش ارزش شاخصهای بورس در بازارهای جهانی، از 6/69 دلار در هر بشکه در ابتدای ماه به حدود 9/76 دلار در هر بشکه در تاریخ 30 اکتبر رسید.
    فولادبهای بیلت مدیترانه در ماه اکتبر روندی نزولی داشت و از سطح بالاتر از 380 دلار در روز اول ماه، به 350 دلار در روز پایانی رسید. قیمت این محصول در نیمه دوم این ماه در محدوده 340 تا 350 دلار در نوسان بود. بیلت خاور دور نیز هرچند در روزهای آغازین ماه اکتبر در سطح 500 دلار ثابت شده بود، بیشتر روزهای ماه را در سطح 490 دلار سپری کرد و روزهای پایانی دوباره در سطح 500 دلار ثابت شد.
    آلومینیومطی ماه اکتبر، قیمت آلومینیوم، روندی افزایشی داشت و در روز پنجم با 1760 و بیست و هفتم با 1990 دلار بر تن، به ترتیب کمترین و بیشترین مقدار را تجربه کرد. حجم ذخایر آلومینیوم در بورس فلزات لندن با اندکی کاهش به به چهار میلیون و 555 هزار تن در انتهای ماه رسید. با اینهمه، این مقدار کاهش ذخایر، ناچیز ارزیابی می شود.
    سرب و رویقیمت روی و سرب طی ماه اکتبر، در روندی مشابه با آلومینیوم، سیری صعودی داشت. فلز روی که قیمت بالاتر از 2300 دلار را تجربه کرد، در نهایت ماه اکتبر را در سطح 2200 دلار بدرود گفت. به طور مشابه، سرب نیز ماه را با قیمت 2200 آغاز و با بهای بیش از 2300 دلار به پایان برد.
  • صفحه 18
    قیمت آهن آلات پس از یک افزایش فوق العاده در سال 2008، رکود بی سابقه ای را طی امسال شاهد بود. این امر در بازار خاورمیانه نیز مشهود بود و دلیل اصلی آن را می توان در بخش ساختمان سازی پیدا کرد. افت تقاضا به دلیل رکود اقتصاد جهانی، مهم ترین دلیل تنزل قیمت ها شناخته شده است، ضمن اینکه عواملی مثل قیمت نفت و تقاضای بالای غیرمتعارف سال 2008 هم می تواند از دلایل این تفاوت قیمت ها باشد.
  • نگاه اول
  • صفحه 22
    کلیات هدفمند شدن یارانه ها که لایحه آن در مهرماه سال جاری از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، مدافعان و مخالفان بسیاری دارد. این طرح که اجرای آن تاثیر بسزایی در بخش صنعت، به خصوص در بخش سیمان و فولاد به دلیل انرژی بر بودن آنها خواهد داشت، به طور مستقیم قیمت تمام شده محصول را نشانه رفته و از این رو واحدهای تولیدی با نگرانی نسبت به آینده، حمایت دولت را برای بسترسازی مناسب می طلبند.
  • فولاد
  • صفحه 26
    با جدی شدن طرح هدفمندسازی یارانه ها در مجلس و شدت یافتن مباحث پیرامون آن، نگرانی دیگری در میان فولادسازان نسبت به اثرات این مساله ایجاد شد. در این میان آنچه برای فولادسازان و حتی بازار مهم و حیاتی محسوب می شود، تاثیر این طرح بر قیمت نهایی محصول است به خصوص اینکه در شرایط فعلی و درحالیکه انرژی به همراه یارانه در اختیار واحدهای تولیدی قرار می گیرد، بازهم نرخ نهایی تولید فولاد در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بالاست که این امر در نهایت به کاهش توان رقابت محصولات داخلی در برابر محصولات خارجی منجر شده است.
  • صفحه 27
    بی شک طرح هدفمندسازی یارانه ها با توجه به اینکه اغلب فولادسازان در ایران در حال حاضر با مشکل کاهش تقاضا روبرو هستند، به یکی از بزرگ ترین دغدغه های مدیران شرکت های تولیدکننده تبدیل شده است. از ماه ها قبل که حجم ساخت و ساز رو به کاهش گذاشت، به دلیل اینکه هزینه تولید در ایران بالاتر از دیگر کشورها است و فولادسازان بیشتر از یک حد خاص نمی توانند قیمت محصولات خود را کاهش دهند، کالاهای وارداتی از این فرصت استفاده کردند و با پیشنهاد قیمت پایین تر، بازار محدودی هم که در ایران وجود داشت را به خود اختصاص دادند. حال این سوال مطرح می شود که با توجه به فاصله بین هزینه تمام شده تولید فولاد در ایران و دیگر کشورها، اگر طرح هدفمندسازی یارانه ها که قاعدتا قیمت انرژی را به هزینه تولید می افزاید، در این واحدها اجرا شود، آیا فولادسازان ایرانی قادر خواهند بود به رقابت با کالاهای ارزان قیمت وارداتی بپردازند، آن هم در حالیکه در ماه های قبل حریف چندان قدری هم برای آنها نبوده اند.
  • صفحه 28
    در شرایط کنونی که کشور در حال گذار از اقتصاد دولتی به بخش خصوصی است، بحث اصلی و چالش برانگیزی که مطرح است، طرح تحول اقتصادی دولت و در واقع هدفمندکردن یارانه هاست که آن هم چیزی نیست جز تبدیل پرداخت یارانه ها از حالت غیرمستقیم به حالت مستقیم.
    پیش بینی دقیق اثرات انتقال یارانه ها از حالت غیر مستقیم به مستقیم، کاری بس پیچیده و سخت و شاید هم غیرممکن است چراکه انجام چنین کاری نیازمند یک بانک اطلاعات دقیق و گسترده از صدها متغیر اقتصادی و اجتماعی داخلی و خارجی از یک سو و یک مدل اقتصادی و اجتماعی کلان از سوی دیگر است تا رفتار متغیرهای گوناگون اقتصادی و اجتماعی را در ارتباط با یکدیگر بتوان شناسایی نمود و به شبیه سازی ارتباط میان آنها برای زمان پس از نقدی کردن یارانه ها پرداخت.
  • صفحه 30
    فرایند احیای مستقیم یکی از شیوه های مهم تولید فولاد در کشور می باشد و برنامه ریزی های وسیعی برای احداث این واحدها صورت گرفته است. در صورت واقعی شدن قیمت حامل های انرژی، تغییر در روند کلی این شیوه تولید به همراه قوس الکتریکی برای ذوب فولاد از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد شد. تولید فولاد به وسیله فرایند احیای مستقیم و با استفاده از گاز طبیعی برای احیای سنگ آهن، یکی از شیوه های تولید فولاد است که در چند سال گذشته از اهمیت بیشتری نیز برخوردار شده است. این فرایند که نزدیک به 7 درصد از تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص می دهد، بیشتر در کشورهای غنی از منابع گاز متداول می باشد.
  • صفحه 32
    معاملات مقاطع در بورس کالای ایران در 30 روز اخیر با چالش های متعددی روبرو شد که از جمله آنها می توان به عرضه میلگردهای چینی و ترک با عنوان ضایعات اشاره کرد که به اعتراضات شدیدی از سوی کارشناسان بازار منجر گردید. علاوه بر آن در این مدت قیمت ها عموما رو به کاهش بود اگرچه در مواردی معاملات به رقابت منجر می شد اما باز هم میانگین قیمت ها کاهش را نشان می دهد. این افت در مورد بازار ورق بیشتر بوده است.
  • صفحه 35
    آمریکای شمالی-محصولات تختبهای کویل نورد گرم در حال حاضر با حدود 40 دلار بر تن کاهش نسبت به چند هفته اخیر و 80 دلار بر تن افزایش نسبت به ابتدای ماه اکتبر در سطح 500 تا 250 دلار بر تن قرار دارد.
    آمریکای شمالی-محصولات طویلعلیرغم کاهش 25 دلار بر تن قراضه مازاد در ماه دسامبر، تولیدکنندگان تیرآهن بال پهن در ایالات متحده، بهای محصولات خود را نسبتا ثابت نگه داشته اند. در حال حاضر تیرآهن به قیمت 725 دلار بر تن، فوب کارخانه به فروش می رسد.
    اروپا-محصولات تختدر انگلستان، به دلیل تقاضای کم، بهای ورق تحت فشار قرار گرفته است، به طوریکه کویل نورد گرم به قیمت 370 تا 385 پوند و کویل نورد سرد به بهای 430 تا 440 پوند بر تن تحویل می شود.
    اروپا-محصولات طویلطی ماه گذشته، بهای میلگرد اروپایی با کاهش مواجه شد. براساس جدیدترین آمارها، میلگرد شمال و جنوب اروپا، به ترتیب با 39 و 50 یورو کاهش در هر تن طی چهار هفته گذشته به 323 و 326 یورو بر تن رسیده است.
    کشورهای سی.اس.آی-محصولات تخت و طویلتقاضا برای محصولات نیمه پرداخت شده صادراتی از ناحیه سی.اس.آی اندکی افزایش یافته است. با وجود ثابت ماندن بهای بیلت طی هفته گذشته، معاملات این محصول با قیمت های بالاتری انجام می گیرد و پیش بینی می شود میزان عرضه در هفته های پیش رو افزایش یابد.
    آمریکای جنوبی-محصولات تخت و طویلقیمت مفتول برزیلی باید در سه ماهه نخست سال 2010 در سطح 1168 تا 1226 دلار بر تن تثبیت شود. مواد خام وارداتی، با احتساب مالیات ها و هزینه حمل، 15 درصد ارزان تر از انواع داخلی است، اما این ارزانی برای جبران کیفیت پایین محصولات فولادی کافی نیست.
    خاورمیانه-محصولات طویلشرکت فولاد بشای (Beshay) مصر، اخیرا به تصور افزایش تقاضا، بهای میلگرد خود را به 5150 دلار بر تن افزایش داده است.
    چین-محصولات تخت و طویلتولیدکننده شمالی چین، بنگانگ (Bengang) بهای محصولات تخت فولادی ماه دسامبر خود را به 33 تا 59 دلار بر تن افزایش داد. در نتیجه قیمت کویل نورد گرم شوگانگ، بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده به 460 دلار رسید.
    شرق آسیا-محصولات تخت و طویلکارخانه فولاد توکیو بهای میلگرد را در بازارهای داخلی خود افزایش می دهد. مفتول ها و مقاطع برای قراردادهای ماه دسامبر با 22 دلار بر تن افزایش عرضه می شوند، اما ورق های سنگین با همان شرایط پیشین به فروش می رسند.
  • صفحه 36
    طی هفت ماه نخست سال جاری به رغم رکود حاکم بر بازار فولاد، شمش فولادی شاهد بیشترین ارزش واردات بود. در این میان سایر محصولات فولادی نظیر انواع ورق، تیرآهن و پروفیل نیز با رشد واردات مواجه شدند و تنها میلگرد، آن هم به دلیل تولید انبوه در داخل کشور و تعرفه 15 درصدی واردات با کاهش حجم مواجه بود. البته به دلیل پایین آمدن ارزش فلزات از ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، در بیشتر موارد با وجود رشد حجم، شاهد کاهش ارزش واردات بودیم.
  • صفحه 38
    اوج گرفتن عرضه محصولات بی کیفیت چینی در بازار و بورس کالا، اعتراض فعالان بازار نسبت به مبادله چنین محصولاتی آن هم در بورس کالارا برانگیخت. گذشته از آن، مشتریان این کالاهای بی کیفیت را تحت عنوان میلگرد سالم در بازار فروختند که مصرف آن به عنوان مصالح ساختمانی، باتوجه به لرزه خیز بودن کوره، نگرانی هایی را برانگیخت و سرانجام اعضای هیات مدیره بورس عرضه مجدد محصولات با کیفیت پایین را منوط به پذیرش مجدد در بورس اعلام کردند.
  • صفحه 39
    به گفته سرگی بیلان، جانشین مدیریت شرکت لوله ساز TMK، احتمال دارد مصرف لوله روسیه ظرف امسال و سال آینده میلادی افزایش یابد. این مقام، همچنین اظهار داشته است که بازار روسیه، امسال 77/5 میلیون لوله را جذب خواهد کرد. این رقم برای سال آینده حداقل به 08/6 میلیون تن خواهد رسید که می تواند تا 64/6 میلیون تن نیز افزایش یابد. از این مقدار، سهم تقاضای لوله های قطور در سال جاری و سال آینده میلادی، به ترتیب 22/1 و 67/1 میلیون تن برآورد شده است. بیلان که در کنفرانس بازار فلزات روسیه سخن می گفت، خاطرنشان ساخت که اکنون صنعت لوله سازی این کشور قادر است تمام نیازهای بخش نفت و گاز را برآورده سازد.
  • صفحه 42
    رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نسبت به «برخورد سلیقه ای» در اجرای لایحه هدفمندسازی یارانه ها ابراز نگرانی کرد.
    در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، تولیدکنندگان نباید با مسایلی چون مراجعه متعدد و یا قوانین دست و پاگیر اداری مواجه شوند. طبعا جای نگرانی است که در بعضی بخش های تولیدی انرژی بر، عواید اجرای طرح هدفمندسازی امکان عرضه محصولات در فضای رقابتی را از بخش تولید سلب کند. باید توجه داشت که سازوکار تخصیص 30 درصد درآمدهای ناشی از اجرای طرح نباید به گونه ای باشد که واحدهای تولیدی در دریافت مبلغ تخصیصی با مشکل مواجه شوند. بحث اینجاست که چه میزان از عواید حاصل از هدفمندسازی یارانه ها با بالارفتن قیمت حامل های انرژی به تولید اختصاص می یابد.
  • مس
  • صفحه 43
    با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، بی شک سال آینده برای صنایع و شرکت های تولیدی سخت تر از سال جاری خواهد بود و برنامه ریزی برای عبور و در واقع به جریان پیوستن، احتیاج به زمان و کارشناسان متبحر دارد، چراکه به اعتقاد کارشناسان با اجرای قانون مذکور قیمت تمام شده محصولات تا 30 درصد افزایش و به تبع آن، حاشیه سود کاهش خواهد یافت. اگرچه در ماه های اخیر رکود در بازار فلزات به اوج رسید، اما صنعت مس به دلیل روند رو به رشد قیمت جهانی این کالا در بازار داخلی وضعیت بهتری نسبت به فلزات دیگر داشت. به گفته صاحب نظران صنعت مس، نوسان قیمت این کالا در بازار داخلی و فروش هماهنگ با نرخ های بورس فلزات لندن باعث شده تا نقش دلالان و واسطه ها در این بازار نسبت به سایر بازارها کمرنگ تر باشد.
  • آلومینیوم
  • صفحه 44
    در پی بحران جهانی و رکود حاکم بر بازارها، آلومینیوم نیز مانند دیگر فلزات در چند ماه اخیر بازاری بی رونق را تجربه کرد. کاهش قیمت ها، توقف ساخت و سازها و تشدید تحریم های اقتصادی سبب شد صنعت آلومینیوم دچار بحران شود تا آنجا که مدیرعامل شرکت ایرالکو و مدیرعامل یکی از سهامداران عمده حقوقی این شرکت بارها در رسانه های گروهی وضعیت آینده بزرگ ترین شرکت آلومینیوم سازی کشور را مبهم و نگران کننده اعلام کردند و کمک دولت را تنها راه ادامه حیات صعنت آلومینیوم در ایران دانستند. با به اوج رسیدن رکود در بازار فلزات طی ماه های اخیر، حجم فروش و تولید فلزات کاهش یافت، اما در این میان تولیدکنندگان آلومینیوم دچار بیشترین ضرر شدند.
  • صفحه 45
    بازار آلومینیوم، تابستان سختی را گذراند. کاهش قیمت ها، توقف ساخت و سازها و تحریم های اقتصادی سبب شد تا رکود، بازار این کالای غیرفلزی را احاطه کند. بسیاری از تاجران در انتظار بهبود بازار تا پایان فصل تابستان انتظار کشیدند، هرچند خبرها حاکی از تحرک بازار آلومینیوم با شروع فصل پاییز بود، اما رونق نسبی بازار نیز نتوانست دردی از تاجران دوا کند و شرکت های بسیاری در این فصل دچار ضررهای مالی زیادی شدند.
    برخی از فعالان اقتصادی علت کاهش قیمت آلومینیوم در ایران را رکود اقتصاد جهانی می دانند و معتقدند تنها راه نجات این صنعت، خصوصی سازی با حمایت دولت است. به گفته آنها به دلیل وجود معضلات خاص، از جمله تحریم ها و مشکلاتی از قبیل گشایش اعتبارها، ایران باید برای واردات آلومینیوم مبلغی اضافه تر از کشورهای دیگر پرداخت کند.
  • صفحه 48
    سال ها فولاد به عنوان بهترین ماده برای ساخت کامیون های سنگین و سایر کاربری ها نظیر کامیون های کمپرسی محسوب می شد، اما اکنون رقیبی سرسخت از شرکت آلکوآ دارد. این شرکت آلیاژ آلومینیوم انحصاری خود به نام Endur-Al ساخته است. آلیاژ پیشرفته 5456 با درجه سختی 34 H به این منظور تولید شد تا شرایط سخت محیط های دریایی را تاب بیاورد، اما سختی سطحی و مقاومت به خوردگی و سایش بالای آن، علاوه بر قابلیت کار بسیار خوب در آزمایش ها، نشان داد می توان آن را برای ساخت دیواره های جانبی و کف کامیون های کمپرسی به کار برد. خواص ویژه این آلیاژ سبب می شود در کاربری های گوناگون نیازی به حفاظت و پوشش سطحی و تمیزکاری نداشته باشد، ضمن آنکه به نگهداری اندکی نیاز دارد. به گفته آلکوآ، کاربری این آلیاژ خاص برای ساخت کمپرسی ها، قابل مقایسه با فولاد است.
  • روی
  • صفحه 50
    بازار روی در این سال ها با چالش های زیادی درگیر بوده است؛ از ریزش معدن انگوران گرفته تا مزایده آن و درحالی که با معضل کاهش قیمت های جهانی روبرو است، خود را در مقابل طرح جدید دولت در بخش یارانه ها می بیند. ریزش دوباره معدن نیز شرکت ها را با مشکلات زیادی در تامین مواد اولیه شان مواجه کرده است.
  • فلزات گرانبها
  • صفحه 53
    کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علم و صنعت ایرانسازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) میزان تولید طلا از معادن کشور را پنج تن در سال اعلام کرده است، درحالیکه میزان مصرف سالانه این فلز در ایران حدود 600 تن می باشد. تولید مصنوعات طلا توسط تولیدکنندگان، حاصل از طلای اسقاطی با استفاده از شمشهای وارد شده به کشور تقریبا 225 تن برآورد شده است. همانگونه که مشاهده می شود، واردات طلا امری بدیهی و ناگزیر است، اما همواره دشواری هایی را برای واردکنندگان، جواهرسازان و درنهایت مصرف کنندگان به دنبال دارد که اگر میل به شکوفایی صنعت طلا و جواهر کشور داریم، باید در این خصوص تدابیری بیندیشیم. واردات طلا به دو صورت امکان پذیر است و هرکدام مشکلات خاص خود را دارد. در ادامه، ضمن بررسی این راه ها، به ذکر مشکلات و تبعات عدم وجود شمش به قیمت جهانی برای تولیدکنندگان پرداخته می شود.
  • قیمت های داخلی و جهانی فلزات
    صفحه 57