فهرست مطالب

طیف برق - پیاپی 20 (بهمن 1388)

ماهنامه طیف برق
پیاپی 20 (بهمن 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/11/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • لزوم عزم ملی برای تولید در حوزه مخابرات
    صفحه 18
    در ادامه مصاحبه قبلی و در تکمیل آن با دکتر محمد مهدی نایبی، رئیس هیات مدیره گروه های صنعتی موج به گفتگو نشستیم. دکتر نایبی به مشکلات اصلی صنعت مخابرات اشاره کردند و راهکارهایی نیز ارائه دادند. این مطلب بخش اول این گفتگو است.
  • ارائه مدل مفهومی از بانکداری سیار با نگاه به نیازهای سیستم بانکی، کاربران و مشتریان
    صفحه 22
    درشماره قبل به بانکداری الکترونیک و مزایای آن پرداخته شد که می توان به کاش هزینه ها در خدمات رسانی حضوری، افزایش کارمزد و درآمدهای وابسته به آن و افزایش رضایت مشتریان شبکه بانکی اشاره کرد. بخش دوم که بخش پایانی است به روش های ارائه شده در بانکداری سیار، و پشتیبانی از پارامتر های ارزیابی می پردازد و در پایان مقاله نیز با استفاده از جمع بندی مقایسه ای، یک مدل پیشنهادی ارائه شده است.
  • تاثیر رکود مالی جاری بر صنعت ارتباطات
    صفحه 25
    این مقاله به بررسی وضعیت مخابرات در جهان و تاثیراتی که شرکت های مخابراتی از رکود مالی جهانی پذیرفته اند، می پردازد. تاثیراتی که بحران های مالی و تصمیمات دولت ها و نحوه زندگی مردم هر منطقه بر این صنعت می گذارد را مدنظر قرار می دهد. بخش اول این مقاله را در این شماره می خوانیم.
  • VoIP را دریابید!
    صفحه 30
    امروزه روند همگرایی برنامه های کاربردی نرم افزاری، چندرسانه ای و مخابراتی، شتاب بیشتری به خود گرفته است. یکی از فناوری هایی که در سال های اخیر جای خود را در سبد خدمات ارتباطی به خوبی باز کرده است، تلفن مبتنی بر IP یا همان VoIP است که با توسعه فناوری های دسترسی مخابراتی و عرضه فناوری هایی چون WiMAX به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی خدماتی است که اپراتورها ارائه می دهند. در این مقاله مروری خواهیم داشت به فرصت هایی که این فناروی برای کاربران خانگی و مشترکان تجاری اپراتورهای مخابراتی و به ویژه اپراتورهای WiMAX به ارمغان می آورد.
  • پیش بینی بازار، برنامه اپراتورها
    صفحه 33
    فناوری 3G راه زیادی را از راه اندازی اولین شبکه 3G که در سال 2001 با عرضه سرعتی در حدود kbps384 آغاز شد، پیموده است. امروزه شبکه های پیشرفته 3G با سرعتی بالغ بر Mbps21 و توانایی رسیدن به سرعت های بالاتر (50 تا Mbps100 تا 2سال آینده) قادر به ارائه خدماتی هستند که پیش بینی می شود در جذب مشترک موفق ظاهر شوند.
  • اجرای سلسله اصلاحات مخابراتی: نگاهی بر تجربه های اتحادیه اروپا و ترکیه
    صفحه 47
    سرعت و روند مناسب اصلاحات بخش مخابرات، بحث و گفتگوهای چالش برانگیزی را در کشورهایی که بخش مخابرات آنها درحال اصلاح است به همراه داشته است. این مقاله با استناد به شواهد و مدارک موجود در ترکیه، به ارزیابی و بررسی تجربه این کشور در اجرای اصلاحات مخابراتی می پردازد. در این کشور نهاد رگولاتوری مسؤول کنترل و بررسی فعالیت های بازار است و بیشترین پیشرفت در بخش برنامه های پرکاربرد مشاهده می شود. کاهش تعداد کارکنان در طول دوره خصوصی سازی، سبب افزایش نسبت تعداد مشترکان به ازای هر کارمند شده است. با وجود این که ظرفیت مرکزی شبکه خطوط ثابت بدون تغییر مانده است اما ضریب نفوذ خطوط ثابت در ترکیه کمتر از میزان ضریب نفوذ در کشورهایی است که به تازگی به اتحادیه اروپا پیوسته اند. چالش هایی همچون فقدان اطلاعات کافی، ایجاد انگیزه و پاسخگویی به تعهدات، همچنان در بخش مخابرات ترکیه حل نشده باقی مانده اند. در این مقاله راهکار هایی برای از میان برداشتن این چالش ها، پیشنهاد شده و مورد بررسی قرار گرفته اند.
  • راهکارهای رگولاتوری، فرصت های تجاری
    صفحه 57
    بخش نخست این مقاله به معرفی رادیوهای هوشمند و قابلیت این رادیوها پرداخته است. بخش دوم که بخش پایانی است به فعالیت های رگولاتوری در زمینه این رادیوها و بررسی فرصت های تجاری رادیوی هوشمند اشاره می کند.