فهرست مطالب

Information Technology Management - Volume:1 Issue: 3, 2010

Journal of Information Technology Management
Volume:1 Issue: 3, 2010

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت ریسک برون سپاری سیستم های اطلاعاتی در بانک های تجاری ایران
    عباس آسوشه، دیواندری دیواندری، امیر کرمی، حمیدرضا یزدانی صفحه 3
    برون سپاری سیستم های اطلاعاتی از موضوعاتی است که در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است چراکه بسیاری از پروژه های سیستم های اطلاعاتی در درون سازمان ها به این صورت انجام می گیرد. از طرف دیگر نرخ شکست این گونه پروژه ها نیز بسیار بالا است. هدف از ارائه مقاله این است که عوامل موثر در موفقیت مدیریت ریسک برون سپاری سیستم های اطلاعاتی را در بانک های تجاری ایران بیابد تا با استفاده از این عوامل، ضریب موفقیت مدیریت ریسک پروژه های برون سپاری سیستم های اطلاعاتی را بتوان افزایش داد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی، ابزار آن، پرسشنامه و جامعه آماری، خبرگان حوزه بانکداری تجاری است. در این تحقیق ابتدا ریسک های برون سپاری سیستم های اطلاعاتی شناسایی و رتبه بندی گردید، سپس علل برون سپاری سیستم های اطلاعاتی مورد پیمایش قرار گرفت و بالاترین علل شناسایی شد و در نهایت ریسک هایی که ارتباطی با بالاترین دلایل برون سپاری سیستم های اطلاعاتی نداشتند حذف و عوامل موثر در موفقیت مدیریت ریسک های باقیمانده استخراج گردید.
  • احمد جعفرنژاد، امیرحسین رهبر، سعید مقدس پور، محمود واحدی مقدم صفحه 19
    اقبال پژوهشگران وطنی به چاپ مقالات علمی در سال های اخیر ضرورت تجدید نظر در سازوکار های سنتی اداره نشریات علمی پژوهشی را دو چندان نموده است بدین منظور نگارندگان این سطور در ابتدا با تدقیق در فرم های داوری نشریات و کنفرانس های معتبر و مشورت با اهل نظر، شاخص های ارزیابی مقالات مدیریتی استخراج نموده و سپس با همکاری 17 استاد دانشگاه و با بهره گیری از روش تحلیل سلسله مراتبی شاخص ها را نمره دهی کردند. حاصل این مرحله ارائه یک فرم داوری کامل و موزون بود. نتایج به دست آمده تا این جا می تواند مستقل از مابقی تحقیق مورد استفاده قرار گیرد اما به این مرحله اکتفا نشد و با هدف فراهم آوری قابلیت های توسعه ای برای سیستم، یک مدل برنامه ریزی صفر ویک که از خروجی تحلیل سلسله مراتبی بهره می گیرد، طراحی گردید. پس از اتمام طراحی مفهومی نوبت به پیاده سازی مدل رسید. حاصل تلاش ما در این مرحله یک نرم افزار کامپیوتری خواهد بود که پشتیبان تصمیمات نشریات علمی- پژوهشی مدیریت در تایید یا رد مقاله های واصله می باشد. این سیستم از نرم افزار لیندو به عنوان موتور استفاده کرده و تجزیه گرهای متنی لازم را جهت تفسیر خروجی لیندو در اختیار دارد.
  • فرج الله رهنورد، اصغر محمدی صفحه 37
    با ورود به هزاره سوم شاهد تغییرات سریع در فن آوری ها و شدت پیچیدگی محیط هستیم. در چنین شرایطی، ایجاد مزیت رقابتی استراتژیک نیازمند نوع جدیدی از سازمان هاست که قابلیت ایجاد دانش کیفی را داشته باشند. به همین دلیل از مدیران انتظار می رود که درک عمیقی از تحولات سازمانی داشته باشند و عملکرد سازمان ها را از طریق سرمایه گذاری در پروژه های مبتنی بر دانش ارتقاء دهند. مهمترین گام در این خصوص بررسی عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت دانش و شناسایی تنگناهای آن است. در این مقاله عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی تهران بررسی و شناسایی شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها و موسسات آموزش عالی تهران عبارتند از: توسعه منابع انسانی، جهت گیری استراتژیک دانایی محور، زیر ساخت سیستم های اطلاعاتی، فرهنگ مشارکتی، الگوگیری، ارزیابی و انتقال دانش، و درگیری افراد.
  • ملیحه سیاوشی، بهاره عابدین صفحه 53
    یکی از موضوعاتی که در عصر فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، در حوزه بازاریابی مطرح شده است، تبلیغات از طریق تلفن همراه است که هنوز شناخت چندانی درباره آن وجود ندارد. در این مقاله سعی شده است با بررسی نگرش و عکس العمل 588 نفر از مصرف کنندگان نسبت به دریافت پیامک های تبلیغاتی، به این موضوع پرداخته شود. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی است. با استفاده از یک پرسشنامه، نگرش افراد نمونه که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون t و کای اسکویر پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهند که دیدگاه کاربران تلفن همراه نسبت به پیامک های تبلیغاتی تا حدودی مثبت است. این نتیجه در مقایسه با نتایج بسیاری از تحقیقات انجام شده در سایر کشورها که خلاف این عقیده را دارند، قابل توجه است. نویسندگان این مقاله، معتقدند شاید بتوان این نتیجه را به نوظهور بودن این رسانه در ایران نسبت داد.
  • محمدرضا کابارانزاد قدیم، حسین رفوگر آستانه صفحه 69
    تسطیح و تخصیص منابع از وظایف اصلی مدیریت پروژه می باشد. در صورتیکه محدودیتی در میزان منابع قابل دسترس وجود نداشته باشد، مسئله تسطیح منابع مطرح می شود و لازم است تا نوسانات بکارگیری منابع بدون افزایش زمان اجرای پروژه کاهش یابد. در این مقاله برای سیستم پشتیبان تصمیم گیری در مدیریت جهت حل مسئله تسطیح منابع- وسائط حمل و نقل بویژه در زمانی که از تابع هدف چندگانه که از نوع مسایل NP-hard محسوب می شوند، در کارخانه اندود بتن لوله (Coating) شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. این روش که الهام گرفته از طبیعت است، مسئله مورد نظر را به خوبی حل نموده و جواب های مطلوب ارائه می دهد. نتایج حاصل از اجرای برنامه که در ادامه ذکر خواهد شد، این مطلب را تائید می کند. روش تحقیق در این مقاله از نوع میدانی و پیمایشی بوده که در پاسخ به پرسش مطرح شده برآمده که آیا می توان با استفاده از یک مدل GA، تسطیح منابع را طوری طراحی کرد که با یک DSS به مدیران یاری نماید؟ نتایج تحقیق حاکی از این امر است که الگوریتم GA قادر است جواب های بسیار خوب را در زمان قابل قبولی ارائه دهد.
  • امیر مانیان، محمد موسی خانی، مونا جام پرازمی صفحه 89
    با وجود اهمیت بکارگیری فن آوری اطلاعات، امروزه در بسیاری از سازمان ها شاهد بروز مشکلاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در زمینه فن آوری اطلاعات و میزان پائین همراستایی هستیم. موضوع بحث برانگیز بهره وری فن آوری اطلاعات که از آن به عنوان«پارادوکس بهره وری» یاد شده است، ما را برآن داشت که به بررسی رابطه بین همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات وکسب وکار با عملکرد سازمانی با استفاده از مدل های اقتضایی و دیدگاه سیستمی بپردازیم و نیز نتایج عملکردی حاصل از همراستایی فن آوری اطلاعات و کسب وکار را با استفاده از چارچوب سیستمی کارت امتیازی متوازن شناسایی کنیم که تا کنون در ادبیات همراستایی مورد استفاده قرار نگرفته است. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش بیان کنیم که همراستایی بین فن آوری اطلاعات و کسب وکار یک اصل برای دستیابی به عملکرد بهبود یافته بویژه در بعد فرایند های داخلی می باشد. داده های پژوهش در سال 87 گردآوری شده است. روش پژوهش مورد استفاده در این مقاله توصیفی و از نوع همبستگی است و به طور مشخص مبتنی برمدل معادلات ساختاری است.
  • جعفر محمودی، محمد موسی خانی، هانیه سادات بیریایی صفحه 107
    امروزه معماری سازمانی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین راهکارهای سازمانی برای همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات با کسب و کار سازمان و ابزار قدرتمندی برای ساماندهی به سیستم های اطلاعاتی پیچیده می باشد. برخورداری از مزایای معماری سازمانی در صورت مدیریت اثربخش آن میسر می باشد. ارزیابی بلوغ معماری سازمانی یک روش اثربخش و معتبر برای مدیریت پروژه معماری سازمانی می باشد. این روش با شناسایی وضعیت فعلی سازمان، نقاط ضعف و قوت معماری سازمانی را نمایان می سازد. علاوه بر آن تصویر روشنی از میسر رشد را نیز مهیا می سازد که می تواند مبنای برنامه ریزی برای ارتقا سطح بلوغ معماری قرار گیرد. در این مقاله پس از بررسی ادبیات موضوع، چارچوب پیشنهادی محقق که در آن از فرایندهای فن آوری اطلاعات استفاده شده است ارائه گردیده است. به منظور بررسی و تایید چارچوب پیشنهادی از خبرگان حوزه معماری سازمانی نظرسنجی به عمل آمد. نتایج این تحقیق نشانگر آن است که فرایندهای فن آوری اطلاعات مبنای مناسبی برای ارزیابی بلوغ معماری سازمانی می باشند ودر نهایت چارچوب ارزیابی بلوغ معماری سازمانی ارائه شده در این مقاله به عنوان یک چارچوب معتبر مورد تایید قرار گرفت.
|
  • Identifying CSFs in Risk Management of Information Systems Outsourcing Projects in Iranian Commercial Banks
    Page 3
    Information systems outsourcing issues has been attracted in recent years because many information systems projects in organizations are done in this case. On the other hand, failure rate of this kind of projects is also high. The aim of this article is to find success factors in risk management of information systems outsourcing in commercial banks using these factors leads to increase the success rate of risk management of information systems outsourcing projects. Research methods in the present article based on purpose are applied and descriptive- survey. In addition, research tool is questionnaire which was used among commercial bank experts. For this purpose, First information systems outsourcing risks were identified and then ranked. In the next step, the information systems outsourcing reasons were surveyed and the most important reasons were identified. Then the risks which have not any relationship with the most important reasons were removed and success factors in managing residual risks were extracted.
  • Page 19
    The current approach of Iranian researchers in producing scientific papers and their publications in recent years has demanded for a reform in the traditional processes of Scientific Journals administration. To do so the authors first had extracted the measuring criteria of managerial articles by a careful look at the judging forms of journals and conferences and consulting with those in authority. Then by cooperation of 17 faculty members and by using the Analytic Hierarchy Process, the criteria were scored. The outcome of this stage is to provide a comprehensive and rhythmic judging form. The results obtained to this stage could be used separately from the rest of the research, but the authors did not content to this stage and by the aim of providing development potentials, a zero-one programming model which uses the outcome of the Analytic Hierarchy Process were designed. After completing the conceptual designing, was the turn of implementing the model. The result of our efforts in this stage will be computer software which is the supporter of Scientific Research Journals in accepting or rejecting the received articles. This system uses the Lyndo software as its motor and has the needed text analyzers to explain the outcome of Lyndo software.
  • Page 37
    In the third millennium, we observe rapid changes in technologies and intense complexity in environment. In such an environment, developing competitive advantage necessitates new kind of organizations which are capable of knowledge creation. Hence, it is expected that managers to have a deep perception of prerequisites of knowledge management and enhance the organizational performance through investment in knowledge-based projects. The most important pace in this regard is to recognize the effective factors in implementation of knowledge management. This research has focused on critical success factors (CSFs) of knowledge management system in public administration faculties and higher education institutes in Iran. Findings is indicative of following key factors: 1) Human resource development; 2) knowledge-oriented strategic direction; 3) information system infrastructures; 4) participative culture; 5) benchmarking; 6) knowledge evaluation and transformation; and 7) people involvement.
  • Page 53
    Information and Communication Technologies (ICT) have offered innovative and cost effective advertising tools for managers. One of such technologies is mobile phone which has enabled a novel marketing channel for companies to directly reach their customers. Yet, mobile marketing is still in its infancy and needs deeper investigations. This paper has studied 588 customers’ perception for receiving commercials through their mobile phones and factors that would affect such perception. Research methods in the present article based on purpose are applied and descriptive- survey. A questionnaire has been designed and respondents have been selected through categorical randomization method. Hypotheses testing were done through t-test and Pierson test. Results showed that, unlike many other countries, Iranian customers had positive attitude toward mobile marketing.
  • Page 69
    Resource Leveling and Allocation are two basic categories for project management. The objective of resource allocation is to schedule activities so that a particular resource does not exceed a specific limit in any given project time period, while holding the project duration to a minimum. The Resource leveling problem arises when there are sufficient resources available and it is necessary to reduce the fluctuations in the pattern of resource usage. In this paper GA algorithm was used to solve the resource leveling problem which, in turn, is a multi objective and NP-hard problem. The solution was applied in coating section of Iranian Offshore Engineering Construction Company and the results were desirable. The results of research, which were obtained from the field survey, show genetic algorithm will solve this problem well and generate optimum or sufficiently enough solution.
  • Page 89
    In spite of importance of IT deployment, nowadays in many organizations we are witness of appearing problems related to dissatisfaction of business needs due to high investment in the field of IT. The fervent debate concerning IT productivity–or lack of such productivity- named productivity paradox persuade us to survey relationship between IT–business alignment and business performance. The purpose of this research is to investigate whether IT-business alignment could have a decisive influence on their performance in IT-base firms by adopting a contingency theory perspective and operationalizing the fit systemically. Also to measure organizational performance, we adopt BSC framework which is not applied in this matter yet. Finally, this paper will explore the notion that alignment between business and IT is the key to achieving improved business performance through IT.
  • Page 107
    Today, enterprise architecture(EA) is one of the most important IT solutions for business and IT strategic alignment and also it is so supportive and effective tool for organizing and managing complicated information system in dynamic organization environment. Due to efficient enterprise architecture management the organization can obtain the EA valuable benefits. EA maturity assessment is a helpful and recognized EA management method that evaluates EA current state and demonstrates its strengths and weaknesses. Also EA maturity assessment framework (EAMAF) indicates growth path. By using the result of this method, IT mangers can easily plan to enhance EA maturity of their enterprise. In this paper, after reviewing EAMAF literature, a new EA maturity assessment framework by applying IT processes is proposed. Study on the proposed framework consists of questionnaire survey that was mailed to the EA architecture professionals. The findings show that IT processes are appropriate criteria to assess EA maturity. Finally the proposed EAMAF is validated as a verified framework.