فهرست مطالب

مطالعات قرآن و حدیث - پیاپی 2 (بهار و تابستان 1387)

نشریه مطالعات قرآن و حدیث
پیاپی 2 (بهار و تابستان 1387)

  • 236 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/02/17
  • تعداد عناوین: 10
|
  • داوود معماری صفحه 5
    حکیم الهی صدرالمتالهین- محمد شیرازی معروف به ملاصدرا- (م1050ق) از نادر فیلسوفانی است که در کنار به کار گیری عالمانه اصول و ادله عقلی، از ادله نقلی «آیات قرآن و احادیث ائمه معصوم(ع)» نیز غافل نمانده بلکه اساس بنیان حکمت متعالیه و نظام فلسفی خود را بر تلفیق این ادله و تطبیق اندیشمندانه آن ها نهاده و در این راه با نوآوری، ابداع و روش های ابتکاری، فصلی نو در فلسفه اسلامی و نگرشی تازه در اندیشه های کلامی، تفسیری و روایی شیعه پدید آورده است.
    آنچه نویسنده به دنبال تبیین و تحقیق آن است، بررسی مبانی و روش های ملاصدرا در به کار گیری، نقد، شرح و تبیین دلالت متون روایی در خلال آثار متعدد و ارزشمند اوست؛ آثاری مانند «اسفار اربعه»، «تفسیر القرآن الکریم»، «رساله سه اصل»،... و به ویژه «شرح اصول کافی». ملاصدرا جز با تمسک به مرویات معصومان(ع) و بهره گرفتن از آن ها به عنوان دلیل مستقل، یا مؤید دلیل عقل، توفیقی در ارائه اندیشه های بلند خود نمی یافت، درک این مهم وجه تمایز اصلی ملاصدرا با فیلسوفان پیش از اوست. البته ملاصدرا با تفکر نقادانه خود بهتر از هرکسی می دانست که ضعف اسناد، جعل و وضع، تحریف و تغییر در متون، تقطیع عبارات، نقل به معنا و...، استدلال به روایات را با دشواری های فراوانی مواجه می سازد و مهم تر از همه، کشف و تبیین دلالت احادیث نیاز به بینشی ژرف و تسلطی کامل بر معارف اسلامی و مبانی علمی، عقلی و منطقی دارد.
    کلیدواژگان: مبانی، 1 فقه الحدیث، 2 ملاصدرا، دلیل عقلی، دلیل نقلی، احادیث جعلی، تاویل
  • محمود کریمی صفحه 37
    «تفسیر القرآن الکریم» تالیف شیخ محمود شلتوت از جمله تفاسیری است که حلقه اتصال بین تفاسیر سنتی و تفاسیر جدید به شمار می آید. مؤلف درعین حال که همچون متقدمان به بحث های سنتی تفسیری پرداخته، نیازهای جدید و مقتضیات زمان و مکان را نیز مورد توجه قرار داده است. این تفسیر قرن چهاردهم هجری که از نثر ادبی قوی برخوردار است به جای توضیح یکایک آیات هر سوره به مقاصد اصلی آن ها می پردازد و فراهم کردن زمینه های تقریب و وحدت اسلامی از اهداف عمده آن محسوب می شود. پرهیز از خلط فرضیه ها و نظریه های علمی با تفسیر، و نقد چنین گرایشی از ویژگی های دیگری است که در «تفسیر القرآن الکریم» جلب توجه می کند. مقاله حاضر به معرفی این تفسیر معاصر و روش تفسیری آن می پردازد.
    کلیدواژگان: تفسیر القرآن الکریم، روش تفسیری، تقریب، شیخ شلتوت، تفاسیر معاصر عرب
  • عباس تقویان صفحه 53
    در بحث روش های تفسیری، مسئله «تفسیر به رای» پیوسته یکی از لغزشگاه های خطیر در امر تفسیر قرآن بوده است. خاستگاه این موضوع که بعضا با عناوین مشابه دیگری همچون «قول به رای» یا «تکلم به رای»، از آن یاد می شود، مجموعه روایاتی است که در جوامع روایی و متون تفسیری فریقین نقل شده و همواره اندیشه مفسران را به خود مشغول ساخته است. لحن بسیار تهدید آمیز این روایات که از یک سو، عامل تفسیر به رای را تا سر حد کفر و مستوجب آتش دوزخ شدن پیش می برد و از سوی دیگر، نتیجه این نوع تفسیر را ولو صحیح، بدون ارزش و اعتبار علمی می داند، هر پژوهشگر مسلمانی را وامی دارد درباره سند و حدود دلالت روایات وارد در این زمینه تامل کند؛ به ویژه آنکه قرآن کریم با تعابیر مختلف نظیر «افلا یتدبرون القرآن...» (نساء:82 و محمد:22) و «کتاب انزلناه إلیک مبارک لیدبروا آیاته ولیتذکر اولو الالباب» (ص:29) و نظایر آن لزوم تدبر و تعمق در قرآن را به همگان گوشزد می کند. این بدان معناست که ما همان طور که مامور به تدبر در قرآن هستیم، باید خود را از آفت هولناک «تفسیر به رای» در امان نگاه داریم. مطمئنا اگر معنای تفسیر به رای واکاوی شود، خودبه خود مفهوم صحیح تفسیر و تدبر در قرآن روشن خواهد شد. این جستار بر آن است که به دو سؤال اساسی زیر پاسخ گوید:الف. روایات ناهی از تفسیر به رای و نظائر آن تا چه حد دارای اعتبار است؟
    ب. حدود دلالت این روایات و وجه تمایز تفسیر به رای از تدبر مورد تاکید قرآن چیست
    کلیدواژگان: قرآن، تفسیر، روش های تفسیری، تفسیر به رای، تفسیر عقلی، تفسیر اجتهادی، تدبر در قرآن
  • منصور پهلوان، فهیمه کلباسی اصفهانی صفحه 69
    قرآن کریم معجزه همیشه جاویدی است که تمامی انسان ها را جهت هدایت و دستیابی به طریق صحیح زندگی دعوت کرده است. این کتاب آسمانی به بررسی باورها و شبهه های باطل یهودیان و علل ابطال آن پرداخته است.
    این مقاله درصدد مشخص کردن شبهات شاخص یهودیان است که توسط آنان در صدر اسلام مطرح شده و قرآن کریم با بیان «ویقولون علی الله الکذب وهم یعلمون»، گفتار آنان را تکذیب کرده و در هر مورد انگیزه های پنهان آنان را آشکار کرده است و بجاست که روش های گوناگون قرآن کریم در مواجهه با شبهه هایی که یهودیان ابراز داشته اند، مورد مداقه قرار گرفته و جهت پاسخ گویی به شبهه های واردشده بر قرآن کریم در جهان امروز استفاده گردد.
    کلیدواژگان: قرآن، شبهه، بنی اسرائیل، یهود
  • هادی رهنما صفحه 113
    در فرایند ترجمه قرآن کریم ترجمه واژگان کلیدی قرآنی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این واژگان نظام معنایی و جهان بینی قرآن کریم را شکل می دهد. میزان توفیق مترجم در این مرحله، هم به فهم دقیق و انتخاب درست او در برابریابی واژگان و حفظ یکدستی و نظام مندی در کار ترجمه باز می گردد و هم به اینکه زبان ترجمه و برابرهایی را که انتخاب کرده تا چه اندازه توانسته است نقش و روابطی را که میان مفاهیم کلیدی قرآنی هست، بازتاباند. روش حوزه های معنایی که در اینجا معرفی شده و در مورد حوزه معنایی نام های گناه در ترجمه های فارسی مورد آزمون قرار گرفته است، می تواند زمینه دست یافتن به ترجمه های دقیق و نظام مند را فراهم کند و نیز می تواند در نقد روشمند ترجمه های موجود کارآمد باشد.
    مقاله حاضر همچنین به دنبال آن است تا نشان دهد مطالعه تطبیقی حوزه های معنایی مفاهیم دینی در ترجمه های فارسی قرآن کریم می تواند یکی از روش های مؤثر به منظور دست یابی به شاخص ها و سیر تطور اندیشه دینی ایرانیان در مواجهه با قرآن کریم باشد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، حوزه های معنایی، ترجمه های فارسی، ذنب، إثم، خطیئه، جناح، گناه، بزه
  • اسلام ملکی معاف صفحه 149
    «کتاب سلیم بن قیس هلالی» - که ترجمه فارسی آن با نام «اسرار آل محمد(ص)» منتشر شده، مشتمل بر روایاتی در انتقاد به سه خلیفه نخست و اثبات فضایل و حقانیت امیرالمؤمنین علی(ع) است. گفته می شود سلیم بن قیس (مؤلف این کتاب) از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) بوده است. اما طبق یک دیدگاه همه گزارش ها درباره سلیم به یک راوی ضعیف به نام ابان بن ابی عیاش برمی گردد. درباره وثاقت یا ضعف سلیم و نیز واقعی یا استعاری بودن او، دیدگاه های متنوعی اظهار شده است. در این مقاله بر پایه جستجوهای رایانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی نشان داده می شود که اطلاعات ما درباره سلیم به طور مستقیم یا غیرمستقیم به منقولات ابان بن ابی عیاش از او برمی گردد. بنابراین، اثبات وجود سلیم به عنوان یک شخصیت برجسته شیعی با اشکال مواجه است، گرچه واقعی بودن شخصیت او- تنها در اندازه یک راوی گمنام عراقی- محتمل است. همچنین، با نقد دیدگاه های مصحح کتاب سلیم (محمدباقر انصاری زنجانی) نشان داده شده که توثیق سلیم از ادله محکم برخوردار نیست.
    کلیدواژگان: سلیم بن قیس هلالی عامری، کتاب سلیم بن قیس هلالی، کتاب اسرار آل محمد(ص)، تاریخ تشیع، رجال حدیث شیعه، ابان بن ابی عیاش
  • بهرام اخوان کاظمی صفحه 183
    امنیت از ضروری ترین نیازهای بشری در همه اعصار است و این نیاز در اندیشه اسلامی نیز یکی از ضروری ترین و بزرگ ترین نعمات مادی و معنوی برای جوامع انسانی و حیات فردی و اجتماعی به شمار آمده است. از سوی دیگر، یکی از وجوه بسیار بااهمیت امنیت، بعد اقتصادی آن است که به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، در دنیای غرب، به این مفهوم- چه از حیث نظری و چه از حیث عملی- توجه ویژه ای گردید و تلاش شد تا تامین آن برای شهروندان با اهتمام افزون تری مدنظر نظام های سیاسی و اقتصادی قرار گیرد. مستندات این پژوهش، به خوبی بیانگر آن است که- بسیار پیش از این- در منابع قرآنی و روایی، مفهوم متطور و پیچیده امنیت اقتصادی و سازوکارهای تامین آن، به گونه ای بسیار دقیق و ملموس، مورد تبیین و تصریح قرار گرفته است و با اتکا به این رهنمودهای متقن و عملی، می توان ضمن تمهید و تامین امنیت اقتصادی، جامعه اسلامی و بشری را در مرز های ایمان و نظام توحیدی، به توسعه عدالت محور و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی رهنمون ساخت.
    کلیدواژگان: امنیت اقتصادی، قرآن، روایات، ایمان، تعالی، نظام سیاسی، عدالت، خودکفایی، تولید، انفاق
  • صفحه 217
  • فرم اشتراک
    صفحه 227
|
  • Dr. Davood Memari Page 5
    The theosopher, Sadr al-Mutaallihin Muhammad Shirazi– Known as Mulla Sadra (d.1050 A.H) is among the few philosophers paying due attention to textual proofs i.e. the verses of the holy Quran and the traditions of the infallible Imams (p.b.u.t) in addition to their scholarly application of intellectual principles and proofs. He set the fundations of his transcendental wisdom and philosophical system on the combination of these proofs and their scholarly comparison. Thus, he succeeded to open a new chapter in Isamic philosophy and a new approach to theological, exegetical, and traditional thoughts of shia through his novel ideas and initiatives. The present article deals with the study and explanation of the principles and methods of Mulla Sadra in dealing with, criticizing, commenting, and explaining the meanings of tradition texts in Mulla Sadra’s various valuable works including al-Afsar al-Arbaa, Tafsir al-Kuran al-Karim, Risaleh if Si Asl,etc. particularly his commentary of Usul al-Kafi. If it had not been for his reliance on the sayings of the infallible Imams, and his benefiting from them as idenpendent proofs, or confirmatory to intellectual ones, Mulla Sadra would not have succeeded in presenting his sublime thoughts. Perception of this point is the major distinction between Mulla Sadra and his predecessors. Of course Mulla Sadra– through his critical thought– Knew quite well that weakness in the chain of transmission, fabriccation, alteration, and change in Hadith texts, narration of isolated parts of hadith, paraphrase, etc. made the Hadith quite difficult to reason and argue with. The first and foremost point is that understanding and explanation of Hadith texts require a deep insight and mastery of Islamic studies, and scientific, intellectual, as well as logical foundations.
  • Dr. Mahmud Karimi Page 37
    Tafsir al-Quran al-Karim written by Shaykh Mahmud Shaltut is among the commentaries creating a link between traditional and modern commentaries. The author not only has dealt with traditional interpretive discussions like earlier scholars, but has taken contemporary needs and spatio– tempordal requirements into consideration. Written in a masterly literary prose, this commentary of the Islamic 14th century aims at the principal purposes or intents of each Sura insteal of explaining individual verses in Suras. Futhermore, it seeks to pave the way for proximity of Muslim schools of thought and Islamic unity. Being cautious not to confuse scientific hypotheses and theories with Quranic interpretation, and criticizing such an approach are among other prominent features of the commentary. The present article is an attempt to introduc the contemporary commentary and its interpretive approach.
  • Dr. Abbas Taqavian Page 53
    The issue of "interpretation of the Quran by personal opinion" has always been one of the slippery slopes for the interpretati on of the Quran. The origion of this issue is a number of traditions transmitted in the Shiite as well as Sunni Hadith sources preoccupying the commentators of the Quran. The terribly threatening tone of these traditions makes those dealing with this kind of interpretation subject to unbelief and hell fire. On the other hand, these traditions consider the outcome of this type of interpretation, although being correct, worthless and inauthentic. These points make every Muslim scholar think and deliberate on the chain of transmission as well as the meanings of such traditions. It is noteworthy here that the holy Quran regards deliberation on its verses a necessary duty of all people in various verses such as: "What, do they not ponder the Quran … " (IV, 82) and "A book We have sent down to you, blessed, that men may ponder its verses" (xxxviii, 29). This means that we are all commanded to ponder the Quran and simultaneusly guard ourselves against the aftermath of interpretation by personal opinion. Surely, if the meaning of interpretation by personal opionion is analyzed, the true meaning of authentic interpretation and pondering the Quran would also be clear. The present article seeks to tackle the following two questions: a) To what extent are the traditions prohibiting interpretation by personal opinion valid?b) What is the domain of the signification of these traditions and what distinguishes them from pondering which is recommended in the Quran?
  • Dr. Mansur Pahlavan, Fahimeh Kalabasi Isfihani Page 69
    The holy Quran is the eternal book calling mankind to guidance and the right course of life. This book has taken the false beliefs and arguments of the Jews into consideration and sought to refute them in a variety of ways. The present article seeks to highlight the striking Jewish arguments raised by them in the early days of Islam. The holy Quran has rejected their statements by revealing "They speak falsehood against God, and that wittingly", and disclosing their hidden motives in each case. It is desirable to take various approaches of the holy Quran facing Jewish spurious arguments into careful consideration applying them in countering the modern spurious arguments against the holy Quran.
  • Hadi Rahnema Page 113
    In the process of the translation of the holy Quran, that of the key Quranic terms is of high significance, for these terms create the semantic system and the worldview of the holy Quran. The extent of translator,s success in this stage depends on the precise understanding and the right choice of equivalents as well as observing coherency in translation on the one hand, and his capability to reflect the functions of and relations among the key Quranic concepts on the other. The method of semantic fields presented in this article and applied in that of the names of "sin" in Persian translations can pave the way for the precise and systematic translations of the holy Quran as well as the methodological criticism of translations available. The present article also seeks to indicate that a comparative study of the semantic fields of religious concepts in Persian translations of the holy Quran can function as one of the efficient methods towards finding the indecies and the development process of Iranian religious thought facing the holy Quran.
  • Islam Maleki Muāf Page 149
    "Kitabu Sulaym b. Qays Hilāli" Persian translation of which published under the title "Asrār i Ali Muhammad" embraces traditions blaming the first three caliphs and also those praising and establishing virtues and veracity of Imam Ali. Sulaym b. Qays, the author of this book, is said to be one of the companions of Imam Ali. One view says that all reports concerning Sulaym refer to a weak transmitter named Abān bin Abi Ayyāsh. There are various views concerning the weakness and trustworthiness of Sulaym as well as his real or artificial character. Relying on computer search and adopting a descriptive analytical method, the present article indicates that our information concerning Sulaym returns directly or indirectly to what Abān bin Abi Ayyāsh has transmitted. Therefore, there are serious problems facing Sulaym bin Qays as an outstanding Shiite personality although being likely as a real character to be an unknown Iraqi transmitter. Criticising the views of the editor of Sulaym’s book, Muhammad Bākir Ansari, the article also shows that authenticating Sulaym is not supported by adequate strong proofs.
  • Dr. Bahram Akhavan Kāzemi Page 183
    Security has been one of the most essential needs of mankind in all ages. This need is also recognized as one of the most essential and of the biggest material as well as spiritual blessings for human societies and individual as well as social life of human being in Islamic thought. On the other hand, one of the significant aspects of security is economic one which has attracted the special attention of the western world particularly after world war II in theoretical and practical levels. The west has also attempted to provide security for citizens through its political and economic systems. References of this research indicate quite well that long ago Quran and Hadith sources have explained and elaboradted the complex and dynamic concept of economic security and mechanisms of providing it very precisely and in clear terms. Relying on these solid and practical guidelines, the Islamic system is capable of providing economic security and leading the human and Islamic society towards justice– oriented development, and material as well as spiritual improvement within a religious framework and a monotheistic system.