فهرست مطالب

پزشکی بالینی ابن سینا - سال شانزدهم شماره 3 (پیاپی 53، پاییز 1388)

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال شانزدهم شماره 3 (پیاپی 53، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/19
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مسعود مهاجری، سید علی اکبر شمسیان، حسین نهروانیان، محمود محمودی، سید محمد جواد یزدان پناه، فرهاد فتحی مقدم، مریم شاهی صفحه 5
    مقدمه و هدف
    لیشمانیوز یک مشکل مهم بهداشتی در سراسر جهان از جمله کشور ما ایران می باشد. ضایعات پوستی عموما خود بهبود یابنده اند اما اشکال غیر بهبود یابنده لیشمانیوز پوستی نیز اخیرا افزایش یافته است. القای پاسخ سلولهای نوعT-helper type1(Th1) به مقاومت در برابر بیماری کمک می کند در حالیکه پاسخ های helper type2 (Th2) T- باعث حساسیت در برابر بیماری می شود. با ارزیابی سیتوکاین های (IL-5)، (IL-10)، (IL-12) و (IL-18) مترشحه از سلول های مونونوکلئر خون محیطی (PBMC) در بیماران لیشمانیوز پوستی بهبود یابنده و غیر بهبود یابنده، نقش این سیتوکاینها را در بهبود بیماران بررسی می کنیم.
    روش کار
    سطح سیتوکاین های مترشحه از سلولهای PBMC در 60 نفر از بیماران بهبودیابنده و غیربهبودیابنده و گروه کنترل درمانگاه شماره یک آب و برق و بیمارستان قائم مشهد در سال 1385 پس از تحریک با آنتی ژن لیشمانیا ماژور و میتوژن در محیط in vitro توسط روش الیزا و استفاده از کیت های صنعتی ارزیابی شد.
    نتایج
    سلول های PBMC افراد بهبود یافته، IL-12 را با غلظت 00/38±55/236 و بیش از بیماران غیربهبودیابنده ترشح کردند (05/0p<) در حالیکه در بیماران غیربهبودیابنده IL-5 (pg/ml 21/65±14/52)و IL-10 (pg/ml 73/18±19/30) بیش از بیماران بهبود یافته ترشح شدند(005/0p<). همچنین دریافتیم IL-18 در بیماران غیربهبودیابنده با غلظت pg/ml 30/225±02/433 به طور معنی داری بیش از افراد بهبود یافته ترشح می شود (003/0p=).
    نتیجه نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که IL-12 در افراد بهبود یافته نسبت به افراد غیر بهبود یافته بیشتر ترشح می شود ولیIL-18 که باعث افزایش ترشحIL-12 و فعالیت سلول های Th1 می شود در مواقعی که ترشح IL-12 کاهش می یابد، در افراد غیر بهبودیافته بیشتر ترشح می شود و در آنها باعث القاء پاسخ های Th2 و پیشرفت بیماری می شود.
    کلیدواژگان: سیتوکاین ها، لیشمانیوز پوستی، ضایعات پوستی
  • مهدی منتظر حقیقی، سید رضامحبی، محمد امین پورحسینقلی، سید رضافاطمی، آتنا ایرانی شمیرانی، محمدرضا زالی صفحه 12
    مقدمه و هدف
    میزان بیان ژن گیرنده ویتامین D (VDR) در تنظیم رشد و تکثیر سلولی دخالت دارد.بنابراین این ژن ممکن است در ایجاد سرطان و از جمله سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد. در این میان پلی مورفیسم های یک ژن می توانند در عملکرد آن ژن تاثیر گذار باشند. یکی از پلی مورفیسم های مهم در این ژن، پلی مورفیسم 61968T>C می باشد.هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط این پلی مورفیسم و سرطان روده بزرگ می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه مورد-شاهدی تعداد 130 نمونه بیمار و 130 نمونه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفتند. واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) و چند شکلی طولی قطعات برش یافته(RFLP) به منظور ارزیابی ژنوتیپ ها انجام گرفت.
    نتایج
    فراوانی ژنوتیپ های CC،CTوTT به ترتیب درگروه کنترل 10%، 5/31% و 5/58% و در گروه بیماران 4/15%، 7/37% و 9/46% می باشند. همچنین فراوانی آلل های T،C بترتیب 3/39% و 7/60% در کنترل ها و 2/34% و 8/65% دربیماران تعیین گردید. بین ژنوتیپ CT و سرطان روده بزرگ ارتباط معنی داری یافت شد 449/0 OD= (783/0-257/0 CI=95%) و 005/0=P در حالیکه بین ژنوتیپ CC و این سرطان ارتباط معنی دار وجود نداشت 996/0 OD= (289/2-433/0 CI=95%) 992/0 =P.
    نتیجه نهایی: یافته های این مطالعه نشان داد که ارتباط معنی داری بین ژنوتیپ CC و سرطان روده بزرگ وجود ندارد. در حالیکه ژنوتیپ CT همبستگی معکوس معنی داری با سرطان کولورکتال را مشخص کرد. نتایج حاصل ازمطالعات قبلی در جمعیتهای دیگر نیز این یافته ها را تایید می کنند.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، سرطان روده بزرگ، گیرنده های ویتامین D
  • معصومه فغانی، فهیمه محمدقاسمی، ابراهیم نصیری، مهدی نیکبخت صفحه 16
    مقدمه و هدف
    عوامل ژنتیکی مانند ژن P53 نقش مهمی در ایجاد سرطان دارند. موتاسیون و پلی مورفیسم روی عملکرد پروتئین P53 در سرکوب تومور اثر می گذارد. هدف از این مطالعه تعیین پلی مورفیسم اینترون 3 ژن P53 در کارسینومای مجرایی مهاجم پستان می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه مورد شاهدی 96 نمونه سرطانی از نوع کارسینومای مجرایی مهاجم و 96 نمونه کنترل در شهر اصفهان بررسی گردید. ژنوتیپ های مختلف ژن P53 با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) تعیین شد و از آزمون مجذور کای برای تحلیل آماری داده ها استفاده گردید.
    نتایج
    توزیع ژنوتیپی این پلی مورفیسم ژن P53 در گروه کنترل برای ژنوتیپ های، A1/A2 A1/A1 به ترتیب 3/57% و 7/42% بود. توزیع ژنوتیپ مورد نظر در گروه سرطانی شامل 4/85% ژنوتیپ A1/A2 و 6/14% ژنوتیپ A1/A1 بود. اختلاف بین توزیع این پلی مورفیسم ژن P53 در گروه کنترل و سرطانی معنی دار بود P<0.001)).
    نتیجه نهایی: یافته ها نشان داد که پلی مورفیسم ژن P53 احتمالا یک عامل ژنتیکی مستعد کننده برای ابتلا به کارسینومای مجرایی مهاجم پستان می باشد و بهتر است این پلی مورفیسم را به عنوان یک مارکر مولکولی در بررسی ژنتیکی بیماران مبتلا به سرطان پستان در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: اینترون 3، پلی مورفیسم، سرطان پستان، ژن سرکوب کننده تومور P53
  • حمیدرضا آرتی، حمیدرضا عزیزی صفحه 21
    مقدمه و هدف
    درد حاد پس از عمل جراحی حاصل یک واکنش پیچیده ناشی از آسیب به بافت یا اتساع احشاء است که اثرات فیزیولوژیک نامطلوبی را در دستگاه های متعدد بدن می تواند ایجاد نماید. با افزایش شناخت این آسیب شناسی و اثرات داروها می توان درد پس از عمل و هزینه های بیمارستان را کاهش داد. یکی از این روش ها، تجویز مسکن قبل از بروز تحریک دردناک جراحی به امید کاهش نیاز به مسکن بعد از عمل می باشد. هدف از این مطالعه تعیین اثر تجویز یک دوز شیاف ایندومتاسین قبل از عمل جراحی شکستگی کالیس در کاهش نیاز به مسکن پس از عمل بود.
    روش کار
    در یک مطالعه کارآزمایی بالینی بیماران بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه مورد (55 نفر) نیم ساعت تا یکساعت قبل از القاء بیهوشی mg 100 شیاف ایندومتاسین دریافت کردند و گروه شاهد (45 نفر) هیچ مسکنی دریافت نکردند. در تمام بیماران روش بیهوشی یکسان و مدت بیهوشی کمتر از یک ساعت بود. در 24 ساعت اول پس از عمل مطابق درجه درد Flacc، مخدر یا NSAIDs گرفتند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون آماری c2 وt مستقل و توسط نرم افزار SPSS 13 تجزیه و تحلیل گردیدند.
    نتایج
    میانگین NSAIDs دریافتی پس از عمل در گروه مورد 1/23±8/16 میلی گرم و در گروه شاهد 6/33±5/30 میلی گرم بود که با استفاده از آزمون آماری، مصرف ایندومتاسین قبل از عمل باعث کاهش نیاز به NSAIDs بعد از عمل شد(05/0P<) میانگین مقدار معادل مخدر دریافتی در گروه مورد 9/2±3/1 میلی گرم و در گروه شاهد 3/8±2/6 بود یعنی بیماران گروه مورد، بعد از عمل، به مخدر کمتری نیاز داشتند(05/0P<).
    نتیجه نهائی: تجویز یک دوز شیاف ایندومتاسین قبل ازعمل جا اندازی شکستگی کالیس باعث کاهش نیاز به مسکن پس از عمل می شود.
    کلیدواژگان: ایندومتاسین، درد پس از عمل جراحی، شکستگی کالیس
  • نگین رضاوند، سید ابوالحسن سیدزاده صفحه 27
    مقدمه و هدف
    مول هیداتیفرم که از موارد اورژانس و پر مخاطره بارداری می باشد عبارت است از تورم وهیپرپلازی که درویلوزیته های کوریون جفت بوجود می آید و از نظر بافت شناسی به تغییرات غیر طبیعی در پرزهای جفتی شامل پرولیفراسیون تروفوبلاستیک و ادم استرومای ویلی اطلاق می شود. بروز آن در مناطق مختلف جهان متغیر بوده و در مطالعات مختلف عوامل خطر متفاوتی در رابطه با بروز بیماری ذکر شده است. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی مول هیداتیفورم و برخی عوامل مرتبط با آن در یک دوره ده ساله می باشد.
    روش کار
    این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی در طی سالهای 86 -1377 بر روی 200 بیمار مول هیداتیفورم به عنوان گروه مورد و 400 زن مراجعه کننده جهت زایمان به عنوان گروه شاهد در بیمارستان معتضدی کرمانشاه انجام شد. اطلاعات لازم ازپرونده بیماران استخراج و دسته بندی گردید، داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای آماری یو من ویتنی، کلموگروف - اسمیرنوف، آزمون دقیق فیشرو مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    در این مطالعه فراوانی مول هیداتیفرم 1/3 در 1000 تولد زنده و فراوانی مول کامل و ناقص به ترتیب 07/2 در 1000 و 04/1 در 1000تولد زنده بود. میانگین سنی بیماران مول هیداتیفرم 33/26 سال و 60% بیماران مول هیداتیفرم مولتی پار بودند. در بین عوامل مورد بررسی وجود سابقه حاملگی مولار (004/0=P) و قاعدگی های نامنظم (01/0=P)بطور معنی داری برفراوانی بیماری موثر بودند.
    نتیجه نهایی: حاملگی مولار از موارد اورژانس بارداری می باشد که در جامع? ما شیوع و عود نسبتا بالایی دارد و در تمام زنان سنین باروری که با خونریزی مراجعه می کنند بعنوان یکی از تشخیصهای مطرح باید مورد توجه باشد
    کلیدواژگان: عوامل خطر، مول هیداتیفرم
  • علیرضا سلطانیان، حسین محجوب، سمیرا گودرزی، ایرج نبی پور، مسعود جمالی صفحه 33
    مقدمه و هدف
    امروزه، بیماری سکته قلبی حاد یکی از علل اصلی مرگ و میر در جوامع بشری است.سکته قلبی علاوه بر ناتوان کردن بیماران، هزینه های سنگینی را به جوامع وارد می سازد. با توجه به نقش برخی متغیرها در روند بیماری در این مطالعه سعی شده است میزان بقای بیماران و برخی عوامل موثر بر آن در بندر بوشهر که میزان سکته قلبی نسبتا بالایی دارد مورد بررسی قرار گیرد.
    روش کار
    در این مطالعه که بصورت همگروهی گذشته نگر انجام شد، 197 بیمار که با تشخیص سکته قلبی حاد طی سالهای 1380-1376 به بیمارستانهای بندر بوشهر مراجعه کرده و بستری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. افرادی وارد مطالعه شدند که ساکن بندر بوشهر بوده و برای اولین بار سکته قلبی حاد کرده بودند. ضمن بررسی مدت زمان بقاء طی 5 سال بعد از اولین سکته قلبی، تاثیر عواملی مانند سن بیمار هنگام بروز سکته، جنس و زمان وقوع سکته در طی شبانه روز، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، کلسترل سرم تام، LDL و HDL آنان مورد مطالعه قرار گرفت.
    نتایج
    متوسط زمان بقای بیماران طی 5 سال بعد از اولین سکته قلبی حدود 7/53 ماه (5/53 ماه برای مردان و 4/54 ماه برای زنان؛ P>0.05) بدست آمد. از بین عواملی مانند جنس،سن، میزان کلسترل سرم، LDL، HDL، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک بیمار در هنگام بروز اولین سکته قلبی وهمچنین زمان وقوع سکته در طول شبانه روز، تنها اثر سن بیمار در هنگام وقوع سکته بر روی زمان بقای بیماران تاثیر مثبت داشت(018/0P=). این مطالعه نشان داد که موارد مرگ ومیر اتفاق افتاده در پذیرش های بیمارستانی بندر بوشهر با علت سکته قلبی در یک ماه تقریبا برابر با یک درصد(0007/0SE=) و در طی یکسال و 5 سال به ترتیب 6/8 درصد(0056/0SE=) و 7/13 درصد(0084/0SE=) می باشد.طبق الگوی فصلی سکته قلبی، بیشترین میزان وقوع سکته به ترتیب درفصلهای پاییز و تابستان اتفاق افتاده و اکثر سکته های قلبی در ساعات اولیه صبح بوده است.
    نتیجه نهایی: میزان بقاء 5 ساله در بیماران مورد بررسی برابر 3/86% بود که نسبت به سایر مطالعات داخلی و خارجی بیشتر می باشد. میزان بقای مردان بعد از وقوع اولین سکته قلبی در مقایسه با زنان تفاوت معنی داری نداشت.
    کلیدواژگان: انفارکتوس قلبی، تحلیل بقاء، مرگ و میر
  • محمدتقی صمدی، محمدحسین ساقی، علیرضا رحمانی، حسین ترابزاده صفحه 38
    مقدمه و هدف
    رودخانه ها به عنوان یکی از منابع اساسی تامین آب برای مصارف گوناگون از جمله کشاورزی، شرب و صنعت مطرح می باشند. از اینرو پایش کیفیت این منابع با توجه به خشکسالی های اخیر و توسعه شهری و روستائی یکی از وظایف مهم در حیطه مدیریت محیط زیست مصوب می گردد. با توجه به اهمیت رودخانه دره مرادبیک همدان در برداشت آب از آن جهت مصارف مختلف و همچنین تخلیه آلاینده های متعدد به آن، ارزیابی کیفی آب این رودخانه ضروری به نظر می رسد. از طرفی پهنه بندی آلودگی و ارائه تصویر صحیح از وضعیت کیفی آب های سطحی توسط سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) باعث می گردد تا هرگونه تصمیم گیری مدیریتی که اثرات زیست محیطی آن بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم متوجه آب های سطحی کشور باشد، با آگاهی بیشتری اتخاذ گردد.
    روش کار
    در این مطالعه که از نوع توصیفی مقطعی می باشد، نمونه برداری در طی 7 ماه از 6 ایستگاه مورد نظر انجام گرفت و پارامترهای کیفی شامل: دما، اکسی‍ژن محلول،BOD، کلیفرم مدفوعی، نیترات، فسفات، کلسیم، منیزیم، آمونیاک، pH، هدایت الکتریکی، کل جامدات، کل جامدات محلول و معلق، در طول رودخانه بررسی گردید. داده های حاصل از مطالعه با استفاده از شاخص ملی کیفیت آب ((NSFWQI مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت مسیر رودخانه با استفاده از نرم افزار سامانه اطلاعات جغرافیایی پهنه بندی گردید.
    نتایج
    نتایج بدست آمده مشخص می سازد که میانگین شاخص NSFWQI در بهترین وضعیت که مربوط به ایستگاه اول بود معادل 78/62 می باشد که وضعیت متوسط را از لحاظ شاخص کیفی مورد استفاده مشخص می سازد و میانگین مذکوردر بدترین حالت که مربوط به ایستگاه شماره 6 می باشد معادل49/27 محاسبه گردید که نشانگر بروز وضعیت کیفی بد می باشد.
    نتیجه نهایی: براساس نتایج حاصل از این مطالعه، شاخص کیفیت NSFWQI شاخص مناسبی جهت پهنه بندی رودخانه دره مرادبیک معرفی گردید. با پایش عوامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبی و همچنین با کنترل شاخص کیفی مذکور در ایستگاه های مورد نظر، اثرات زیست محیطی ورود آلودگی در قسمت های مختلف رودخانه بخوبی مشهود بوده و امکان تصمیم گیری در خصوص نحوه استفاده از آب در بخش های مختلف آن را برای مسئولین ذی ربط فراهم می سازد.
    کلیدواژگان: پهنه بندی، سامانه اطلاعات جغرافیایی، شاخص کیفیت آب، رودخانه ها
  • عباس مرادی، نوروزعلی نوروزی، بیت الله طالبی، حسین عرفانی، احمد کریمی، سیدجلال بطحایی، علیرضا مرادی صفحه 44
    مقدمه و هدف
    بیماری تب مالت یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام است که به عنوان یک تهدید بالقوه بهداشت عمومی محسوب می گردد. بروسلوز انسانی توسط یکی از چهار زیر گونه بروسلا: ملی تن سیس، آبورتوس، سوئیس و کانیس ایجاد می شود که مخازن آنها به ترتیب شامل بز، گوسفند، گاو، خوک و سگ می باشند. یکی از سیاست های مهم در جهت کاهش میزان بروز انسانی تب مالت، واکسیناسیون دامهای جوان است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی رابطه بین درصد پوشش واکسیناسیون دامها (بره، بزغاله و گوساله های جوان) در میزان بروز انسانی تب مالت است.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که در آن اثرات واکسیناسیون دام ها علیه تب مالت بر میزان بروز بیماری انسانی بررسی شده است. داده های مورد نیاز برای محاسبه میزان بروز انسانی از مرکز بهداشت استان و داده های مورد نیاز جهت محاسبه نسبت پوشش ایمن سازی دام ها از اداره کل دامپزشکی استان اخذ گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS10 تجزیه و تحلیل شدند و با توجه به متفاوت بودن واحدهای اندازه گیری دو متغیر در این مطالعه از ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین ارتباط بین واکسیناسیون دام ها و میزان بروز انسانی تب مالت استفاده شد.
    نتایج
    با توجه به آمار و گزارشات سازمان دامپزشکی استان همدان پوشش واکسیناسیون تب مالت در گوسفند و بز از 5/17% در سال 81 به 60% در سال 87 رسیده است و طی همین مدت پوشش واکسیناسیون گاو و گوساله از 6/5% به 38% افزایش یافته است، بر اساس گزارش مرکز بهداشت استان همدان، میزان بروز انسانی تب مالت در همین مدت از 86 در یکصد هزار نفر در سال 81 به 7/44 در یکصد هزار نفر در سال 87 کاهش یافته است. ضریب همبستگی پیرسون بین واکسیناسیون دامی با میزان بروز انسانی تب مالت برای واکسیناسیون گوسفند و بز r = -0.38 و برای گوساله r = -0.78 بدست آمد.در هر دو مورد یک ارتباط معکوس و ناقص بین درصد پوشش واکسیناسیون و میزان بروز بیماری در انسان وجود دارد.
    نتیجه نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده در این مطالعه، استراتژی واکسیناسیون دام های جوان علیه تب مالت در کاهش میزان انسانی بیماری موثر بوده است.موفقیت این استراتژی منوط به تداوم آن، افزایش درصد پوشش واکسیناسیون و همکاری و هماهنگی بیشتر بین سیستم های بهداشتی با ادارات کل دامپزشکی استان ها است.
    کلیدواژگان: تب مالت، زئونوز، واکسیناسیون
  • فاطمه وحید، ملیحه حسن زاده مفرد، سارا میرزاییان صفحه 49
    مقدمه
    تراتومای بالغ شایع ترین تومور ژرم سل تخمدان(وشایعترین تومورتخمدان) می باشد. که حدود20% تومورهای تخمدان راتشکیل می دهد. عفونی شدن ژرم سل توموربسیارنادر می باشد.
    معرفی بیمار: زنی 72ساله با شکایت دردقسمت تحتانی شکم وتب بطور سرپایی به درمانگاه زنان مراجعه نمود. درمعاینه لگن وسونوگرافی توده ی کیستیک درتخمدان راست وجودداشت. در توموگرافی کامپیوتری توده cm15 15 درتخمدان راست بانمای کیست درموئیدگزارش گردید. سالپنگواووفورکتومی راست انجام شد. گزارش آسیب شناسی کیست درموئید خوش خیم با انفیلتراسیون سلولهای عفونی بود.
    نتیجه نهایی: تراتومای بالغ شایعترین نئوپلاسم تخمدان است که دردوران حاملگی ونوجوانی رخ می دهدو می توانددچار عوارضی مانندچرخش، پارگی وتغییرات بدخیمی گردد.اماعفونت تراتومای بالغ ناشایع است. باتوجه به بیمار ما و سایر موارد مشابه، عفونت وتشکیل آبسه بایددرتشخیص افتراقی هر بیماری که باتوده لگن وتب مراجعه می کند، مدنظرقرارگیرد.
    کلیدواژگان: تخمدان، تراتوم بالغ، عفونت، کیست درموئید
  • مینا آصف زاده، رضا قاسمی برقی، بهزاد بیژنی، شعیب نعیمیان، حمزه شاه علی، الهه سجادی صفحه 52
    مقدمه
    واریسلا زوستر پاتوژن انحصاری انسان است، عفونت اولیه بطور تی پیک در دوران کودکی رخ می دهد و باعث واریسلا می گردد. همانند سایر اعضاء خانواده هرپس ویروس ها در دوره نهفتگی عفونی نیست، اما می تواند در مدت زمان دیرتر فعال شود و از طریق آکسون ها به پوست مهاجرت نماید و از سلولی به سلول دیگر گسترش یافته و در اپیدرم نفوذ نماید.
    معرفی بیمار: در این مطالعه زنی 72 ساله با سابقه دیابت و هیپرتانسیون گزارش می شود که بعلت احتباس ادراری همراه با ضعف پارستزی اندام تحتانی راست و اختلال حرکتی بستری می شود. مشکلات بیمار همراه با بروز ضایعات وزیکولر اولسره یکطرفه درناحیه ساکرال بود که به کپل و قسمت خارجی واژن انتشار داشت.L.P با تشخیص رادیکوپاتی التهابی انجام شد که با توجه به تشخیص مننژیت آسپتیک بیمار تحت درمان با آسیکلوویر و پردنیزولون قرار گرفت و با حال عمومی خوب و بر طرف شدن کلیه علایم مرخص شد.
    نتیجه نهایی: یکی از عوارض زوستر ضعف حرکتی در اعصاب غیر کرانیال است که تحت عنوان زوستر پارزی نامیده می شود ضعف بطور ناگهانی در مدت 2 تا3 هفته پس از شروع راش پیشرفت می کند و باعث درگیری انتهاها می گردد. در بیمار ما نیز 3 هفته پس از شروع راش عوارض عصبی بروز کرد. توصیه می شود در بیمارانی که با علایم پارزی همراه با احساس گزگز (پارستزی) مراجعه می کنند معاینه از نظر ضایعات پوستی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: پارزی، دیابت شیرین، ویروس واریسلا زوستر
|
  • M. Mohajeri , S.A. Shamsian , H. Nahravanian , M. Mahmoudi , S.M.J. Yazdanpanah , F. Fathi Moghadam, G.P., M. Shahi Page 5
    Introduction &
    Objective
    Leishmaniasis is a major worldwide health problem throughout the world and in Iran as well. Skin lesions are mostly healing but nonhealing cases have also increased recently. T-helper type1 (Th1) responses induction helps the patients to resist against the disease while T-helper type2 (Th2) responses cause susceptibility to disease. With the assessment of IL-5, IL-10, IL-12, and IL-18 cytokines secreted from peripheral blood mononuclear cells (PBMC) in leishmaniasis healing and nonhealing patients, their role in curing leishmaniasis was surveyed.
    Materials and Methods
    Cytokines secreted from PBMCs of 60 healing and nonhealing patients and also control group referred to Ab-o-Bargh number1 clinic and Mashhad Qaem hospital during 2007 were evaluated Elisa commercial kits after stimulation by leishmania antigen and mitogen in vitro.
    Results
    Healing patients PBMCs secreted IL-12 (236.55±38.00 pg/ml) more than non healing patients (p<0.05) while in nonhealing patients IL-5 (52.14±65.21 pg/ml) and IL-10 (30.19±18.73 pg/ml) secreted more than healing patients (p<0.005). Also IL-18 secreted significantly higher in nonhealing patients compared with healing patients (p=0.003).
    Conclusion
    According to the results It can be concluded that IL-12 is secreted more in healing patients than nonhealing patients but IL-18, which causes the increase of IL-12 secretion and the activation of Th1 cells during IL-12 secretion decrease, secrets more in nonhealing patients, induces Th2 responses and results in disease progression.
    Keywords: Cytokines, Leishmaniasis, Skin Lesions
  • M.M. Haghighi , S.R. Mohebbi , M.A. Pourhosein Gholi , S.R. Fatemi , A. Irani Shemirani , M.R. Zali Page 12
    Introduction &
    Objectives
    Vitamin D receptor (VDR), which is involved in regulating cell growth and proliferation, may contribute to the development of colorectal cancer. Polymorphisms in the VDR gene may influence the expression or function of the VDR protein. The purpose of this study was to examine the association between the polymorphism and colorectal cancer.
    Materials and Methods
    In this case-control study, the association between VDR polymorphism and colorectal cancer in 130 patients and 130 controls was evaluated. PCR-RFLP technique was used to determine the genotypes.
    Results
    The frequencies of the CC, CT, and TT genotypes were 10%, 31.5%, 58.5% in healthy controls and 15.4%, 37.7% and 65.8% in colorectal cancer patients, respectively. We observed the T allele in 60.7%, 65.8%, and the C allele in 39.3% and 34.2% of the control group and colorectal cancer patients. We could find significant association between the CT genotype and colorectal cancer (P=0.005 CI=95% 0.257-0.783 OD=0.449) while there was not any association between the CC genotype and colorectal cancer P=0.992, CI=95% 0.433-2.289, OD=0.996.
    Conclusion
    Based on our finding, interestingly we could detect a reverse association between genotype 61968T>C and colorectal cancer. But we could not find any significant association between CC genotype and colorectal cancer. Our study corroborates the findings of the previous studies regarding lack of association between the CC genotype and colorectal cancer.
    Keywords: Colorectal Neoplasms_Polymorphism_Vitamin D Receptors
  • M. Faghani , F. Mohammad Ghasemi , E. Nasiri , M. Nikbakht Page 16
    Introduction &
    Objective
    Genetic agents play important roles in developing of cancers. Mutations and polymorphism affects on p53 protein function in suppressing tumor. We aimed to investigate the intron 3 polymorphism of p53 in Isfahanian breast invasive ductal carcinoma.
    Materials and Methods
    We undertook a case–control study on 192 controls and 192 patients with breast invasive ductal carcinoma from Isfahan. p53 intron 3 genotypes were identified using allele-specific PCR. The c2-test was used to assess the statistical significance of the data.
    Results
    In control samples, the genotype distribution for p53 intron 3 polymorphisms was 57.3% and 42.7% for the A1/A2 and A1/A1 genotypes, respectively. In the cancer group, 85.4% of the cases were A1/A2 and 14.6% were A1/A1. The differences in the distribution of the p53 intron 3 polymorphism between the cases and controls were statistically significant (P<0.001).
    Conclusion
    Our findings indicated that p53 intron 3 polymorphism probably is a genetic predisposing factor for breast invasive ductal carcinoma development in Isfahanian specimens.
    Keywords: Breast Neoplasms, Intron 3, p53 Tumor Suppressor Gene, Polymorphism
  • H.R. Arti , H.R. Azizi Page 21
    Introduction &
    Objective
    Postoperative acute pain is a complex reaction to tissue injury, visceral distention or a disease that causes harmful physiologic effects on several organs. It seems that with more epidemiologic and pathologic knowledge of postoperative pain, patients can be relieved more and hospital expenses reduced. One of the methods to reduce postoperative analgesics requirement is the preemptive analgesia. Many drugs like NSAIDs and narcotics have been used. The aim of this article was to study the effect of a single dose Indomethacin suppository given before operating colles fracture to reduce postoperative analgesics requirement.
    Materials and Methods
    In this clinical study patients were divided into two groups randomly. The case group (55 people) received 100 mg indomethacin thirty minutes before anesthesia, while the control group (45 people) received nothing. All had the same kind of anesthesia, which lasted less than an hour for all. After operation they received NSAIDs or narcotics according to the Flacc pain scale.
    Results
    The average NSAID received after the operation in the case group was 16.8±23.1 mg, and 30.5±33.6 mg in the control group. Studying these values with t- test illustrates that using preoperative indomethacin causes less postoperative NSAID requirement (P<0.05). The average opioid equivalent dose given in the case group was 1.3 ±2.9 mg and 6.2±8.3 mg in the control group, demonstrating less opioid requirement in the case group(P<0.05).
    Conclusion
    Prescribing a single dose indomethacin suppository before colles fracture operation has preemptive analgesic effect and reduces postoperative analgesic requirement.
    Keywords: Colles Fracture, Indomethacin, Pain, Postoperative
  • N. Rezavand , S.A. Seyedzadeh Page 27
    Introduction &
    Objective
    Hydatiform mole is one of the emergency and high risk situations during pregnancy and is defined as swelling and hyperplasia of the placental chorionic villosities. It is histologically characterized by abnormal changes in placental villi including trophoblastic proliferation and stromal edema of villi. Its incidence in different regions of the world is different and various risk factors have been mentioned in different studies. The aim of the present study is determination of frequency of hydatiform mole and some relative factors in Motazedi hospital, Kermanshah.
    Materials and Methods
    In this descriptive analytic study, medical records of 200 women with the diagnosis of hydatiform mole who were admitted in Motazedi hospital during a 10 year period (1998-2008) were retrospectively reviewed. Also, records of 400 healthy pregnant women who were admitted for delivery were reviewed as control group. The data were analyzed using SPSS software and statistical test including U. mann withney, kelmogrof esmereinof, fischer exact and chi square.
    Results
    In this study frequency of hydatiform mole was 3.1/1000 live birth frequency of complete and incomplete mole were 2.07/1000and 1.04/1000 live birth, respectively. Mean age of patients was 26.33 years. Sixty percent of patients were multipar. History of previous molar pregnancy and irregular menstruation, were significantly effective on frequency of molar pregnancy. (p=0.004,p=0.01 respectively).
    Conclusion
    Molar pregnancy is an emergency situation. There is a high incidence and a high recurrence rate of hydatiform mole in our country. Hydatiform mole should be considered as one of the probable diagnoses women in their reproductive age who refer with bleeding.
    Keywords: Hydatiform Mole, Risk Factors
  • A.R. Soltanian , H. Mahjub , S. Goudarzi , I. Nabi, Pour , M. Jamali Page 33
    Introduction &
    Objective
    Myocardial infarction (MI) is one of the most important causes of mortality in human communities today. MI can disable patients, and moreover it imposes financial burden on society. Therefore, regarding to the effect of some variables in the trend of the disease, we tried to determine a 5 year survival rate for patients with MI and assess the effect of some factors on it in Bushehr port.
    Materials and Methods
    In this retrospective cohort study, 197 patients suffering from myocardial infarction for the first time and admitted in Bushehr hospitals during "1997-2001" were evaluated. The patients were followed up for 5 years and the relationship between their survival rate and factors such as patient's age at the time of MI, their sex and what time MI happened was evaluated.
    Results
    The mean 5 year survival time for the patients after the first myocardial infarction was approximately 53.7 months (53.5 for men, 54.4 for women; p>0.05). In this study, only age of the patients had a significant relationship with their survival rate (P=0.018). The study showed that mortality rate in hospitalized patients in the first 28 days, one year and 5 years after myocardial infarction were 1%, 8.6% and 13.7% respectively. MI in Bushehr port mostly occurred in fall and summer respectively. The study indicated that MI mostly happened in the early morning
    Conclusion
    In this study, the 5 year survival rate of patients (86.3%) was higher than that of patients in other studies.
    Keywords: Myocardial Infarction, Mortality, Survival Analysis
  • M.T. Samadi , M.H. Saghi , A.R. Rahmani , H. Torabzadeh Page 38
    Introduction &
    Objective
    Rivers are one of the main water supply resources for various uses such as agricultural, industrial and drinking purposes. As population and consumption increase, monitoring of rivers water quality becomes an important function of environmental management field. Because Darreh-Morad Beyg river of Hamadan is a water supply for different purposes and many pollutants are discharged in it, its water quality assessment seems necessary. Zoning of pollution and depicting a detailed image of surface water resources quality using geographic information system (GIS) are the key factors for the better management of these resources.
    Materials and Methods
    This research is a cross sectional- descriptive study and river water samples were taken for 7 months from 6 sampling stations on the length of the river. Biochemical oxygen demand (BOD), electrical conductivity, dissolved oxygen (D.O.), pH, fecal coli form, nitrate, temperature, phosphate and total solids were determined in the samples. Obtained data were analyzed by national sanitation foundation water quality index (NSFWQI) and the river was zoned using GIS software.
    Results
    Results of the analyses by NSFWQI showed the best water quality for station 1 and the worst water quality for station 6 with scores of 62.78 and 27.49, respectively.
    Conclusion
    The NSFWQI is a suitable index for zoning of Darreh-Morad Beyg river. Monitoring of physical, chemical, bacteriological quality parameters and using water quality index in various sampling stations are used in the assessment of water pollution. It also helps the officials to correctly decide about the water uses for different purposes.
    Keywords: Geographic Information System, Rivers, Water Quality Index, Zoning
  • A. Moradi , N.A. Norouzi , B. Talebi, D.V.M., H. Erfani, G.P., A. Karimi, D.V.M., S.J. Bathaie , A.R. Moradi Page 44
    Introduction &
    Objective
    Brucellosis is an important zoonosis considered a serious hazard to public health. Human brucellosis is caused by one of the four species of the brucella genus: B. melitensis is principally found in goats and sheep, B. abortus in cattle, B. suis in swine and B. canis in dogs. Vaccination of young animals, is a strategy to decrease the incidence rate of brucellosis in humans. The objective of this study is to give an estimate of vaccination coverage in animals (sheep or goats and cattles) and its effect on human brucellosis incidence rate.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study, the data on reported human cases of brucellosis originated from Hamadan health deputy and the data on animal vaccination was collected from provincial veterinary of Hamadan. The relationship between the animals vaccination coverage with the incidence of human brucellosis was assessed with the SPSS software. Pearson correlation coefficient was used to evaluate the correlation between animal vaccination and human brucellosis.
    Results
    According to provincial veterinary of Hamadan reports, animal vaccination coverage (percentage) from 2002 to 2008 was between 17.5% in 2002 and increased to 60% in 2008 in young sheep and goats, and vaccination coverage against brucellosis in young cattles was 5.6% in 2002 and increased to 38% in 2008. According to Hamadan health deputy human brucellosis incidence rate was 86 per 100000 persons in 2002 and reduced to 44.7 per 100000 persons in 2008. Statistical analysis showed that Pearson correlation coefficient of cattle vaccination and human brucellosis(r = -0.78), sheep's vaccination and human incidence rate (r = - 0.38) are negative but incomplete.
    Conclusion
    Vaccination of young animals was effective in reducing the incidence rate of human brucellosis. Our findings emphasize the importance of the combination of health education and animal vaccination programs for controlling such zoonosis diseases and highlight the need for cooperation between public health officials and veterinary officers.
    Keywords: Brucellosis, Vaccination, Zoonosis
  • F. Vahid , M. Hasanzadeh Mofrad , S. Mirzaian Page 49
    Introduction
    Mature teratoma is the most common germ cell tumor(and the most common tumor) of the ovary,composing more than 20% of all ovarian neoplasms. Super infection of dermoid ovarian cyst is very rare.Case Report: A 72 year-old woman was admitted to the gynecological outpatient clinic because of lower abdominal pain and fever. Gynecological examination and ultrasonography revealed a heterogeneous cystic mass in the right ovary. Abdominopelvic CT scan revealed a right ovarian mass (15×15 cm) thought to be a dermoid cyst. Right adnexectomy was performed. The pathological evaluation suggested infected benign ovarian dermoid.
    Conclusion
    They are the most common ovarian neoplasm found in adolescence and during pregnancy. Mature cystic teratoma may be complicated by torsion, rupture, and malignant change infection of a mature teratoma is a relatively uncommon event. However, based on our case and other cases, superinfection with abscess formation should be considered in the differential diagnosis whenever a patient with a documented pelvic mass and fever refers to gynecologists.
    Keywords: Dermoid Cyst, Infection, Ovary, Teratoma, Mature
  • M. Assefzadeh , R. Ghasemi , B. Bijani , Sh. Naimian , H. Shahalli, G.P., E. Sajadi Page 52
    Introduction
    VZV is an exclusively human pathogen. The primary infection typically occurs during childhood and causes varicella. As with other members of the herpes viruses’ family, VZV is noninfectious in its latent form but can reactivate at a later time to form intact virions in the involved sensory neurons. These virions then migrate to the skin through axons, spread from cell to cell, and penetrate the epidermis.Case Report: In this case a 72 years old woman with history of diabetes mellitus and hypertension is reported hospitalized because of urinary retention, weakness and parestesia in the right leg, complicated with vesiculoulcerative lesions in sacral area with distribution to the right buttock and vagina. L.P was done to confirm inflammatory radicopathy that showed aseptic meningitis and therapy started with acyclovir and prednisolone. Patient got well and discharged from the hospital.
    Conclusion
    Motor weakness in noncranial nerve is one of the zoster complications known as zoster paresis. Weakness begins suddenly 2-3 weeks after rash and progresses to extremities. In this case 3 weeks after rash, nerve complications were observed. We recommend to do paresthesia examination of skin for eruption in all patients presented with paresis.
    Keywords: Diabetes Mellitus, Paresis, Varicella, Zoster Virus