فهرست مطالب

پزشکی کوثر - سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 53، پاییز 1388)

مجله پزشکی کوثر
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 53، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/11/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقالات پژوهشی علوم پایه
  • رمضانعلی عطایی صفحه 119
    خلاصه
    هدف
    درمان فوری مننژیت باکتریال به عنوان یک اورژانش پزشکی مستلزم تشخیص سریع و دقیق می باشد. این امر می تواند از مرگ و میر و یا عوارض بعدی پیشگیری نماید. از این رو، هدف این تحقیق راه اندازی روش تشخیص مولکولی Multiplex PCR جهت شناسایی مننژیت باکتریال و تشخیص عوامل شایع آن است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق، از پرایمر universal و نیز پرایمرهای اختصاصی استفاده شد. ژنوم 20 سویه باکتریایی استخراج و با شرایط استاندارد شده، طی دو مرحله PCR انجام گردید. محصول با ژل 1 درصد آگاروز الکتروفورز و نتایج با استفاده از آنزیم Hea III تایید گردید.
    یافته ها
    استخراج ژنوم باکتریایی (حداقل 10 عدد باکتری در هر میلی لیتر) امکان رد یابی آن را اثبات نمود. چنانچه استفاده از پرایمر ساخته شده از ژن 16S rRNA امکان تکثیر یک قطعه 1000 جفت بازی را فراهم کرد. استفاده از پرایمر اختصاصی به ترتیب برای نیسریا مننژیتیدیس یک قطعه 700 جفت بازی، هموفیلوس انفلونزآ یک قطعه 500 جفت بازی و استرپتوکوکوس پنومونیه یک قطعه 300 جفت بازی را ایجاد نمود. هر یک از 20 گونه باکتریایی استفاده شده در این تحقیق همگی قابل ردیابی و در الکتروفورز باند مورد نظر را نشان دادند.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این تحقیق، با استفاده از روش مولکولی می توان: در فاصله حدود 3 ساعت وجود عفونت باکتریایی را نشان داد و عوامل شایع آن را شناسایی نمود. احتمالا با استفاده از این روش در آزمایشگاه های تشخیص طبی بتوان ضمن ارتقای سطح کیفی سرعت تشخیص را نیز افزایش داد. به علاوه، با ادامه تحقیق امکان ایجاد بهبود و کوتاه کردن زمان وجود دارد.
    کلیدواژگان: Multiplex PCR، تشخیص همزمان، و مننژیت باکتریایی
  • شهناز شیربازو، عبدالحسین دلیمی اصل صفحه 137
    هدف

    لیشمانیاماژور انگل تک یاخته ایی فلاژل داری است با تنوع بیش از 20 گونه و دارای گسترش جهانی است. این انگل عامل بیماری لیشمانیازیس پوستی (CL) در انسان می گردد. استفاده از روش های مولکولی برای تشخیص بیماری حساس تر از روش های میکروسکوپی است. استفاده از روش NASBA بدلیل شناسایی انگل زنده دارای ویژگی بالایی در تشخیص بیماری می باشد. هدف از این مطالعه استفاده ازتکنیک مولکولی ایزوترمال NASBA (Nucleic Acid Sequence-Based Amplification) به منظور ارزیابی این روش در تشخیص انگل زنده لیشمانیا در شرایط محیط کشت می باشد.

    مواد و روش ها

    پس ازتکثیر انگل در محیط اختصاصی RPMI، تخلیص RNA از مرحله پروماستیگوت به عمل آمدواز تکثیر ژن 18s rRNA برای ارزیابی روش NASBA در تشخیص انگل زنده استفاده و باند حاصل بر روی ژل آگاروز مورد مطالعه قرار گرفت.

    نتایج

    نتایج نشان داد که ژن 18s rRNA برای شناسایی انگل لیشمانیاماژور در روش NASBA مناسب می باشد. ژن 18s rRNA انگل لیشمانیا در ناحیه تقریبی 200bp بر روی ژل الکتروفورز شناسایی گردید.

    نتیجه گیری

    کاربرد روش NASBA برای تشخیص انگل زنده لیشمانیاماژور مناسب است. این روش برای ارزیابی دوره و اثر بخشی داروهای ضدلیشمانیا و همچنین تشخیص اولیه انگل نیز مناسب می باشد.

    کلیدواژگان: لیشمانیا ماژور، روش NABSA، ژنRNA r 18S
  • محمدرضا نفیسی، محمد علیپور شاد باد، علی کریمی، قربانعلی رحیمیان، عباسعلی ایمانی فولادی صفحه 143
    هدف

    هلیکوباکتر پیلوری یکی از پاتوژن های مهم است که سلولهای اپی تلیال معده را آلوده می کند. بررسی و تیپ بندی هلیکوباکتر پیلوری جدا شده از نمونه های کلینیکی با استفاده از ژن ureC(glmM) است

    مواد و روش ها

    به منظور تیپ بندی هلیکوباکتر پیلوری از روش مولکولی استفاده شد. برای تعیین هتروژنیسیته ژنیتیکی 37 ایزوله هلیکوباکتر پیلوری جدا شده از کشت از روش PCR-RFLP استفاده گردید. و یک قطعه 820 جفت بازی از ژن ureC PCR شده با آنزیم های محدود کننده HhaI، MboI هضم شدند.

    یافته ها

    محصولات PCR حاصل از نمونه ها با دو آنزیم محدود کننده HhaI، MboI هضم گردیدند. 11 الگوی مختلف با هضم ناشی از آنزیم MboI و 8 الگو مختلف از هضم با آنزیم HhaI مشخص گردید. مدل های حاصل از ترکیب الگوهای هضم دو آنزیم 21 الگوی متفاوت بوجود آمد.

    نتیجه گیری

    در این مطالعه ارتباطی بین بیماری ها و الگوها حاصل نشد و لیکن تنوع ژنتیکی گسترده ای در بین قطعات بدست آمد که نوید بدست آمدن ابزاری کارآمد برای بررسی مولکولار اپیدمیولوژی و بررسی اجداد و پی بردن به منشاء باکتریایی و پراکندگی آن در مناطق مختلف جغرافیایی موثر است.

    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، PCR، RFLP، ژن ureC
  • عباس رضایی، حسین معصوم بیگی، علیرضا ختایی، سید جمال الدین هاشمیان صفحه 149
    اهداف

    فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته یکی از روش های متداول پیشنهادی تصفیه فاضلاب می باشند که طیف وسیعی از آلاینده های آلی و عوامل میکروبی را با کارائی مطلوبی به طور کامل تجزیه می نمایند. این تحقیق با هدف مطالعه اثر شدت تابش پرتو فرابنفش در حذف کامل فتوکاتالیستی باکتری اشرشیاکلی بوسیله نانوذرات اکسید روی تثبیت شده بر روی صفحات شیشه ای انجام شد.

    روش ها

    ویژگی های نانو ذرات اکسیدروی با استفاده از میکروسکوپ الکترونی مجهز به سیستم (EDX) و روش (XRD) تعیین گردید. نانو ذرات اکسید روی زیر 50 نانومتر به روش حرارتی بر روی صفحات شیشه ای تثبیت شد. نمونه های آب حاوی مقادیر مختلف از باکتری اشرشیاکلی در یک راکتور نیمه پیوسته چرخشی با رژیم پیستونی در معرض شدت تابش های مختلف حاصل از لامپ های UVA و UVC مدادی 4 و 8 وات قرار داده شدند و اثر عوامل موثر مانند شدت تابش، مدت تابش، مقدار اولیه باکتری و شدت جریان راکتور در حذف فتوکاتالیستی باکتری اشرشیا کلی مورد مطالعه قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش شدت تابش نور فرابنفش تا حدی کارائی فرآیند فتوکاتالیستی افزوده می شود و از آن حد به بعد تاثیری بر کارائی فرایند ندارد. افزایش فاصله لامپ از سطح آب در راکتور مورد آزمایش، باعث کاهش شدت تابش دریافتی و در نتیجه کاهش کارائی فرایند در حذف باکتری اشرشیاکلی می شود. افزایش تعداد لایه های تثبیت شده نانوذرات اکسیدروی هم تاثیری در جهت افزایش کارائی فرایند نداشت.

    نتیجه گیری

    کاربرد نانوذرات تثبیت شده اکسیدروی جهت حذف فتوکاتالیستی اشرشیاکلی روش جدید و قابل توسعه ای است. نتایج این مطالعه نشان دادکه فرایند فتوکاتالیستی با استفاده از نانو ذرات تثبیت شده اکسید روی تحت تابش پرتو UVA قادر به حذف باکتری اشرشیاکلی از آب بایک شدت تابش بهینهW/cm2μ 240به کمک دولامپ8 وات طی مدت تماس30 دقیقه می باشد.

    کلیدواژگان: نانوذرات اکسیدروی، پرتوفرابنفش، گندزدائی آب، اشرشیاکلی، شدت تابش
  • مقالات پژوهشی بالینی
  • علی اکبر کریمی زارچی، محمدرضا نقی ئی صفحه 157

    اهداف هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان شیوع عوامل خطر ساز بیماری عروق کرونر، احتمال رخداد بیماری قلبی در 5 و 10 سال آینده و تاثیر راهنمایی های اصلاح سبک زندگی می باشد.
    روش بررسی 98 نفر از کارکنان در آغاز و 86 نفر(8/87%) از آن ها در مرحله نهایی مورد مطالعه از نوع قبل و بعد قرار گرفتند. فشار خون و اندازه های تن سنجی، فعالیت بدنی و وضعیت سیگار کشیدن شرکت کنندگان اندازه گیری شد. دو نمونه خون ناشتا قبل و سه ماه پس از مداخله اخذ شد. احتمال رخداد بیماری قلبی در فاصله زمانی 5 ساله و 10 ساله تعیین گردید.
    یافته ها تفاوت میانگین دور باسن، نسبت دور شکم به باسن، فشار خون سیستول و دیاستول، سطح سرمی قند ناشتا، کلسترول توتال، لیپوپروتئین ها با تراکم پایین(LDL) قبل و بعد از نظر آماری معنی دار بود(P<0.05). متوسط احتمال رخداد بیماری کرونر قلب در آغاز مطالعه برای فاصله زمانی 5 و 10سال به ترتیب 3/1 و 3/3 درصد و در مرحله پایانی طرح به ترتیب2/1 و 2/3 درصد محاسبه گردید.
    نتیجه گیری تفاوت برخی از عوامل خطر قبل و پس از مداخله از نظر آماری معنی دار نبود که ممکن است مربوط به کمبود فاصله زمانی جهت نشان دادن اثرات مداخله و ضرورت به کار گیری بیشتر توصیه های مداخله ای باشد.

    کلیدواژگان: عروق کرونر، لیپید ها، اصلاح سبک زندگی
  • حمیدرضا جلالیان، جعفر اصلانی، یونس پناهی، روح الله حبیبی صفحه 163
    سابقه و هدف

    جداسازی بیمار از دستگاه تهویه مکانیکی مرحله مهم در روند درمان در ICU می باشد و این پروسه می تواند سهمی بیشتر از 40% طول زمانی تهویه مکانیکی را داشته باشد. با دستیابی به روش درست و مفید در جداسازی بیمار از دستگاه تهویه مکانیکی می شود از مساله کمبود تخت های ICU و تحمیل هزینه های اضافی بر سیستم درمانی تا حد معقولی کاسته شود.

    مواد وروش ها

    این مطالعه مقطعی – تحلیلی بر روی 126 بیمار بین سالهای 1385 و 1386 با جداسازی موفق در بخشهای ICU بیمارستان انجام گرفته است. پارامترهای دخیل در جداسازی بیمار از دشتگاه تهویه مکانیکی مورد بررسی قرار گرفتند که شامل: سن بیمار، جنسیت، علت احتمالی شکست تنفسی، مدت زمان تهویه مکانیکی قبل از شروع جداسازی، استفاده از داروهای سداتیو، متد جداسازی، مدت زمان جداسازی و داده های آزمایشگاهی می باشد.

    یافته ها

    نتایج آنالیز آماری نشان دادند که مدت زمان تهوبه مکانیکی طولانی تر و استفاده از دارو های سداتیو مثل نسدونال فاکتور هایی هستند که اثر نا مطلوب بر مدت زمان جداسازی بیمار از دستگاه تهویه مکانیکی دارند.

    نتیجه گیری

    برای تصمیم گیری جهت جداسازی بیمار از دستگاه تهویه مکانیکی باید به میزان زمان تهویه مکانیکی کوتاهتر و استفاده از داروهای سداتیو توجه خاصی صورت گیرد تا با کاهش مدت زمان جداسازی به نتایج مطلوبی در زمینه درمان و صرفه جویی منابع موجود دست یابیم.

    کلیدواژگان: جداسازی، تهویه مکانیکی، داروهای سداتیو، تست های آزمایشگاهی
  • ویدا شفیع پور، هدایت جعفری، لیلا شفیع پور صفحه 169
    چکیده
    هدف
    بیماران همودیالیزی در طول زندگی خود با عوامل تنیدگی بسیار زیادی مواجه هستند که این عوامل می توانند با کیفیت زندگی آنان مرتبط باشند لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط کیفیت زندگی با شدت تنیدگی در بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی همبستگی بر روی 100 بیمار همودیالیزی(53 مرد و 47 زن) در دو مرکز دیالیز شهرستان ساری به روش سرشماری انجام شد. داده ها در طول مدت سه ماه به وسیله سه پرسشنامه (خصوصیات فردی،کیفیت زندگی SF-36و شدت تنیدگیBaldree) جمع آوری گردید در این مطالعه ابتدا کیفیت زندگی و سپس شدت تنیدگی بیماران تحت همودیالیز بررسی و متغیرهای آن توصیف و سپس ارتباط میان آنها بوسیله روش های آماری تعیین شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد 42 درصد بیمارانی که کیفیت زندگی آنان تا حدی مطلوب بود از شدت تنیدگی متوسطی برخوردار بودند همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین کیفیت زندگی و شدت تنیدگی رابطه خطی معنی دار و معکوس وجود دارد (r = - 0/802)یعنی با افزایش تنیدگی، کیفیت زندگی کاهش یافته است (P<0/001)همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین دفعات انجام همودیالیز در هفته با سابقه دیالیز همبستگی مثبت برقرار است (P=0/001)،سابقه دیالیز در 69 درصد افراد 5-1 سال و 74 درصد آنان در شیفت صبح و سه بار در هفته دیالیز می شدند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد با افزایش شدت تنیدگی، کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز کاهش می یابد لذا پرستاران و دیگر اعضای تیم درمان باید با شناخت و کاهش عوامل تنیدگی آور بیماران دیالیزی بتوانند به بهبود کیفیت زندگی آنان کمک نمایند.
    کلیدواژگان: همودیالیز، تنیدگی، کیفیت زندگی
  • بتول نحریر، رمضان رحمانی، جمیله مختاری نوری، عباس عبادی، حسین باباتباردرزی، می صادقی، فخرالدین فیضی صفحه 175

    خلاصه:

    هدف

    CAD نخستین علت مرگ در کشورهای توسعه یافته و ایران به شمار می آید، این بیماری به سه روش طبی، مداخله غیرجراحی با استفاده از کاتتر بالون دار و به روش پیوند راه فرعی کنارگذر در کرونر مسدود شده به نام CABS انجام می گیرد، در انتخاب شیوه درمان در بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونر علاوه بر تصمیم پزشک، نظر بیمار بسیار حائز اهمیت است. برای خیلی از بیماران مزیت روش های درمانی مورد سوال است. این مطالعه با هدف تعیین مزیت دو روش درمانی CABSو PCIاز طریق اندازه گیری کیفیت زندگی افراد انجام گرفته است.

    مواد و روش کار

    در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی مجموعا190 بیمار مبتلا به CAD تحت درمان با یکی از روش های جراحی عروق کرونر و آنژیوپلاستی با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف از لیست بیماران بیمارستان بقیه الله [عج] انتخاب شدند. سپس طی یک مصاحبه ساختارمند، پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی ناتینگهام تکمیل گردید. داده ها با آزمون آماری تی مستقل و کای با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 11 تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج

    در بیماران تحت درمان با CABS میانگین نمره کیفیت زندگی 56/18 با انحراف معیار 255/3 در مقایسه با گروه تحت درمان با PCI که میانگین 67/22 با انحراف معیار 691/2 بود وآزمون آماری ی مستقل اختلاف معنی داری را بین این دو شیوه نشان داد. [p<0.05] یعنی کیفیت زندگی در بیماران تحت درمان با CABS مطلوبتر از گروه تحت درمان با PCI بود. بحث: روش درمانی CABS هر چند برای بیماران دشوارتر است و هزینه بیشتری در بردارد اما شیوه مطلوبتری می باشد و نیازمند دادن آگاهی های بیشتر به مردم و فراهم کردن امکانات و شرایط لازم جهت فراگیر کردن بکارگیری این روش می باشد.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، بیماری عروق کرونر، جراحی عروق کرونر، مداخله غیر جراحی با کاتتر بالون دار
  • انشاء الله شاکرمی، حسن لعل دولت آبد، علیرضا جلالی فراهانی، مرضیه لک صفحه 179
    اهداف

    رگورژیتاسیون خاموش یکی از عوارض مهم و خطرناک همراه با بیهوشی عمومی است. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع رگورژیتاسیون خاموش طی بیهوشی عمومی در زنان حامله کاندید سزارین انتخابی مراجعه کننده به بیمارستان بقیه الله (عج) در سال 1387 انجام شد.

    مواد و روش ها

    دراین مطالعه مقطعی – توصیفی بر روی مادران حامله 45-15 سال تعداد 73 مورد از کاندیداهای سزارین الکتیو تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان بقیه الله به ترتیب انتخاب و تغییرات PH گلوی آنها توسط تغییر رنگ نوار PH متر ارزیابی شد.

    یافته ها

    میزان بروز رگورژیتاسیون خاموش 0% و تغییر PH ترشحات گلو 1/67% بود. PH ترشحات گلو قبل از انتوباسیون 39/0±34/7 و PH ترشحات گلو پس از اکستوباسیون قبل از کاف 64/0±75/7 بود که از نظر آماری معنی دار بود (001/0=p) (میانگین تغییرات PH قبل از انتوباسیون و پس از اکستوباسیون قبل از کاف افزایش معنی داری را نشان داد (005/0>p).)

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد کاف لوله تراشه و لقداماتی از قبیل ساکشن گلو از آسپیراسیون ترشحات از اطراف لوله تراشه بطور قطعی پیشگیری نمی کنند.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: رگورژیتاسیون خاموش، شیوع، سزارین
  • مقالات پژوهشی علوم پایه
  • حبیب الله یاری بیگی، هدایت صحرایی صفحه 127
    مقدمه

    مطالعات درباره ارتباط بین استرس مادر باردار بر تمایل فرزندان به مواد مخدر نشان دهنده افزایش تمایل این فرزندان به افزایش مصرف مواد است. در این تحقیق اثر استرس مادر باردار بر تغییر تمایل نسل دوم به مرفین در موشهای کوچک نژاد NMRI بررسی شد.

    مواد و روش ها

    موشهای ماده پس از بارداری در دو گروه استرس و کنترل قرار گرفتند. گروه استرس خود به دو زیرگروه فیزیکی و روانی تقسیم شدند. این حیوانات تا روز بیستم بارداری هر روز به مدت 1 ساعت به اتاق آزمایش منتقل شده و در دستگاه Stress Box تحت استرس قرار گرفتند. در این مدت سه بار در روزهای اول، هفتم و پانزدهم پس از القاء استرس از حیوانات خونگیری شد تا میزان هورمون کورتیکوسترون در خون آنها مشخص گردد. پس از زایمان و رشد نسل اول و جفت گیری آنها، نسل دوم بدست آمد. نسل دوم پس از رسیدن به وزن 20-25 گرمی وارد مطالعات شدند. در ابتدا راست یا چپ برتری آنها توسط ماز T بدست آمد. سپس حساسیت آنها به اثرات حرکتی مورفین (در سه دوز متفاوتmg/kg 5/0، 5 و50) بررسی شد.

    نتایج

    آزمایشات ما نشان دادند که استرس توانست زمان بی اشتهائی در حیوانات گروه استرس (روانی و فیزیکی) را نسبت به گروه شاهد بصورت معنی داری افزایش دهد. این نتایج با تغییرات غلظت هورمون کورتیکوسترون همخوانی داشت. از سوی دیگر، نتایج بدست آمده نشان دادند که حیوانات نسل دوم که از مادران استرس دیده بوجود آمدند نسبت به گروه کنترل پاسخ قویتری به تزریق دوزهای متفاوت مرفین دادند (بخصوص در دوزهای mg/kg 5 و 50). این پاسخ در گروه استرس روانی قویتر بود. بحث: از این تحقیق چنین میتوان نتیجه گرفت که استرس نه تنها روی همان نسل بلکه در نسلهای بعدی نیز میتواند تمایل به مرفین را افزایش دهد.

    کلیدواژگان: استرس روانی، استرس فیزیکی، مرفین، نسل دوم