فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 23، تابستان 1388)

  • رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی
  • تاریخ انتشار: 1388/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علیرضا فارسی، جواد فولادیان، مهدی سهرابی صفحات 13-32
    تحقیق حاضر به منظور مقایسه اثر ترتیب ارائه تمرین جسمی و ذهنی با آرایش قالبی و تصادفی بر عملکرد و یادگیری تکنیکهای منتخب فوتبال صورت گرفت.در این تحقیق تعداد 144 بازیکن رده سنی 9-12 سال مدارس فوتبال منطقه یک آموزش و پرورش تهران بر اساس نمونه گیری در دسترس و بر اساس میزان قابلیت تصویر سازی ذهنی انتخاب شدند؛ سپس بر اساس نمونهگیری تصادفی در 12 گروه قرار گرفتند.گروه های دوازده گانه با آرایش قالبی، تصادفی و ترکیب تمرین ذهنی و جسمی در گروه های مختلف قرار داده شدند. تکالیف مورد نظر شامل:پاس بغل پا،شوت،ضربه هوائی با پا، ضربه سر و کنترل بغل پا بود. از بین 21 تکنیک فوتبال و بر اساس اولویت انتخاب شده و مراحل ساخت آزمون ارزیابی صورت گرفت.پس از تعیین اعتبار ضمن تدوین، پایائی و عینیت شاخصهای نهائی برای تکنیکها، برنامه آموزش هر گروه مشخص و پیش آزمون گروه های دوازده گانه بهعمل آمد. پس از 14 جلسه تمرین، آزمون اکتساب و 72 ساعت پس از آن آزمون یادداری انجام شد، کلیه مراحل اجرای آزمودنی ها توسط دو دستگاه دوربین فیلمبرداری شده و بر اساس شاخصهای تعیین شده توسط پنج آزمونگر مورد ارزیابی قرار گرفت.داده های بهدست آمده با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی دانکن تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد، در مرحله اکتساب و یادداری، گروه های تمرین ترکیبی جسمی و ذهنی نسبت به گروه هائی که تمرین جسمی یا ذهنی انجام داده بودند به طور معنی داری بهتر بودند (05/0p≤). در مرحله اکتساب اجرای گروه های تمرین قالبی و ترکیب قالبی-تصادفی به طور معنیداری بهتر از سایر گروه ها بود(05/0p≤) ضمن اینکه این مسئله در یادگیری برعکس بوده است. بالاخره هم در یادداری و هم در اکتساب تقدم تمرین ذهنی باعث اجرای بهتر در آن مرحله بود.
    کلیدواژگان: تمرین ذهنی، تمرین جسمی، یادداری، اکتساب، تمرین قالبی، تمرین تصادفی، تداخل زمینهای
  • محمدتقی اقدسی صفحات 33-46
    هدف این مطالعه مقایسه توزیع استراحت و تمرین در مراحل مختلف، کسب و اجرای یک تکلیف حرکتی مجرد (پرتاب دارت) بود. بدین منظور تعداد 59 آزمودنی راست دست و نا آشنا به مهارت مورد نظر، از بین دانشجویان پسر داوطلب دانشگاه تبریزبا میانگین سنی20 سال به روش تصادفی ساده انتخاب و به همین روش نیز در دوگروه جایگزین شدند. هر دو گروه به مدت 5جلسه و هرجلسه دو بسته 10 تایی را در شرایط متفاوت تمرین کردند. گروه تمرین انبوه بدون استراحت در بین کوششها و گروه فاصله دار پس از هر کوشش به مدت 10 ثانیه استراحت میکردند. پس از جمع آوری داده ها امتیازات پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش آماری تی استیودنت مستقل داده ها تجزیه و تحلیل و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن بود که امتیاز دو گروه آزمودنی در هیچیک از مراحل با یکدیگر اختلاف معنی داری ندارند(p<%5). بنابراین بر اساس یافته های این پژوهش بکارگیری هریک از روش های تمرین انبوه و فاصله دار به عنوان عاملی اثرگذار در مراحل مختلف کسب و یادداری پرتاب دارت محسوب نمیشود، هر چند که جهت روشن تر شدن دقیق موضوع انجام تحقیقات بیشتر توصیه میشود.
    کلیدواژگان: تمرین انبوه، تمرین فاصلهدار، تکلیف حرکتی مجرد، مراحل یادگیری حرکتی
  • شیوا ساسانی مقدم، حسن بحرالعلوم صفحات 47-60
    هوش هیجانی توانایی درک هیجانات خود و دیگران و مدیریت این هیجانهاست. هدف این تحقیق، مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه صنعتی شاهرود بوده است. نمونه این تحقیق شامل 79 غیر ورزشکار و 41 ورزشکار بود که غیر ورزشکاران به روش تصادفی و ورزشکاران به روش هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون هوش هیجانی برادبری وگریوز استفاده شد. این آزمون شامل 28 آیتم است که هوش هیجانی را در قالب دو قابلیت فردی و اجتماعی در فرد مشخص میکند. قابلیت فردی شامل خود- آگاهی، خود- مدیریتی و قابلیت اجتماعی شامل آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه میباشد.داده هاازطریق آزمون Tگروه های مستقل در سطح معنی داری5)0/0> (p مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های این تحقیق نشان میدهد که تفاوت معنی داری بین هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار وجود دارد. تفاوت معنیداری بین دو گروه از نظر قابلیت فردی وجود دارد؛ هرچند که دو گروه در زمینه قابلیت اجتماعی تفاوت معنی داری نداشتند. بر اساس نورم هوش هیجانی، میانگین هوش هیجانی ورزشکاران در سطح متوسط به بالا، ارزیابی شد. اما هوش هیجانی غیرورزشکاران در سطح متوسط قرار داشت. به طورکلی نتیجه گیری میشود که هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار به دلیل توانایی بهتر در قابلیت فردی بیشتر از دانشجویان دختر غیرورزشکار است.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، خود- آگاهی، خود- مدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت رابطه
  • بهروز عبدلی، زهرا چهارباغی، مهدیه شفیعی تبار صفحات 61-70
    هدف از پژوهش حاضر، تعیین و مقایسه سبک های یادگیری ورزشکاران در رشته های مختلف شناختی، ادراکی حرکتی و حرکتی است. بدین منظور، 27 بازیکن زن شطرنج (شناختی)، 30 بازیکن زن والیبال (ادراکی حرکتی) و 26 بازیکن زن پرتاب نیزه و دیسک (حرکتی) با استفاده از پرسشنامه سبک های یادگیری کلب مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داده است توزیع سبک های یادگیری در رشته های فوق تفاوت معنادار دارد. مطابق با نتایج در گروه شناختی؛ سبک یادگیری جذب کننده 20درصد، واگرا 2درصد، همگرا، 5 درصد، در گروه ادراکی حرکتی جذب کننده 12 درصد، واگرا 10 درصد، همگرا 8درصد، انطباق یابنده 10درصد و در نهایت در گروه حرکتی سبک یادگیری جذب کننده درصد، واگرا 12درصد، همگرا 6درصد و انطباقیابنده صفر درصد را به خود اختصاص داده اند ((p<0/05نتایج نشان داده است توزیع سبکهای یادگیری در رشته های فوق تفاوت معنیداری دارد. بهطوری که سبک غالب در رشته های شناختی و ادراکی-حرکتی، جذب کننده، اما سبک غالب در رشته های حرکتی واگرا بوده است.
    کلیدواژگان: سبک یادگیری، رشتههای ورزشی شناختی، رشتههای ورزشی ادراکی- حرکتی، رشتههای ورزشی حرکتی
  • جعفر خوشبختی، محمد کشتیدار، رضا شمشیری صفحات 71-90
    هدف از این پژوهش، تعیین رابطه بین هوش هیجانی و تحلیل رفتگی شغلی دبیران تربیت بدنی مقطع متوسطه نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد بوده و به روش توصیفی- همبستگی و به شکل میدانی انجام شده است. نمونه تحقیق حاضر برابر با کل جامعه آماری بود و نمونه گیری صورت نگرفت و از 286 پرسشنامه ارسالی، 220پرسشنامه(76 درصد کل پرسشنامه ها) عودت داده شد. به منظور گردآوری اطلاعات، ازدو پرسش نامه، هوش هیجانی و تحلیل رفتگی استفاده شد که پس از روایی و پایایی سنجی، بین آزمودنی های مورد نظر توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی، رگرسیون چند متغیره و آنالیز واریانس) استفاده شد. برخی از نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان هوش هیجانی دبیران تربیت بدنی برابر با (29/ 32 SD = و 82/340=) بوده که حاکی از سطح هوش هیجانی متوسط و بالایی است. تحلیل رفتگی دبیران تربیت بدنی هم در دو بعد فراوانی و شدت به ترتیب برابر با (67/ 15 SD = و 19/ 35=) و (90/ 17 SD = و 95/ 42 =) بوده که حاکی از تحلیل رفتگی نسبتا زیاد افراد تحت بررسی است. آزمون همبستگی بین هوش عاطفی و ابعاد تحلیل رفتگی دبیران تربیت بدنی همبستگی معکوس و معنیداری در سطح 05/0 > p نشان داده است.
    نتیجه کلی این پژوهش نشان داده است که میزان هوش هیجانی و تحلیل رفتگی دبیران تربیت بدنی به ترتیب میتواند مربوط به سن و شرایط شغلی آنان باشد. سایر یافته های تحقیق نشان میدهد با توجه به بالا بودن سطح تحلیل رفتگی دبیران تربیت بدنی، افزایش سطح هوش هیجانی- که مهارتی قابل توسعه است- میتواند در کاهش میزان تحلیل رفتگی شغلی مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: هوشی هیجانی، تحلیل رفتگی شغلی، مشخصات فردی، دبیران تربیت بدنی
  • جواد فولادیان، علیرضا فارسی، مهدی سهرابی، سید رضا عطارزاده حسینی صفحه 91
    هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه های ادراک موفقیت کودکان (گروه سنی زیر 15 سال) و بزرگسالان (گروه سنی بالای 15 سال) بوده است. بدین منظور، تعداد 1200 نفر(600 ورزشکار پسر و دختر در دامنه سنی 11 تا 15 سال و 600 ورزشکار مرد و زن 15 تا 30 سال) به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها بهوسیله پرسشنامه های ادراک موفقیت کودکان و بزرگسالان (رابرتز و همکاران1998) جمع آوری شد. برای تعیین اعتبار عاملی اکتشافی، از روش تحلیل عاملی مؤلفه های اصلی، برای تعیین اعتیار عاملی تاییدی از الگوی معادلات ساختاری و برای تعیین ثبات درونی و پایایی پرسشنامه ها از روشهای ضریب آلفای کرونباخ و آزمون – آزمون مجدد استفاده شد. نتایج نشان میدهد که نسخه فارسی پرسشنامه های ادراک موفقیت کودکان و بزرگسالان، با تعیین دو مؤلفه و عامل اصلی خودگرایی و تکلیفگرایی از اعتبار سازه، ثبات درونی و پایایی مطلوبی برخوردارند. بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد که نسخه فارسی پرسشنامه های ادراک موفقیت کودکان و بزرگسالان جهت مطالعه ادراک موفقیت و هدفگرایی دانش آموران و ورزشکاران در محیطهای آموزشی و ورزشی دارای اعتبار و پایایی مناسبی میباشد.
    کلیدواژگان: پرسشنامه ادراک موفقیت، هدفگرایی، خودگرایی، تکلیفگرایی
  • محمود شیخ، مهدی شهبازی، فضل الله باقرزاده، شهزاد طهماسبی بروجنی، ناصر نقدی، نبی الله نامور اصل صفحات 107-130
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر دو نوع رژیم غذایی (رژیم غذایی کمبود عنصر روی و کمبود عنصر آهن) بر رشد بدنی، حافظه، یادگیری و فعالیت حرکتی موشهای صحرایی جوان بوده است. جامعه آماری این تحقیق را موشهای ماده (نژاد آلبینو- ویستار) انستیتو پاستور ایران تشکیل دادند. موشهای مادر طی 28 روز (یک سوم آخر دوره بارداری و دوره شیردهی) رژیمهای غذایی استاندارد، کمبود عنصر روی(ppm5/1>Zn>5/0) و کمبود عنصر آهن(ppm6>Fe>2) را دریافت کردند. پس از زایمان نوزادان نر هر گروه تا سن 70 روزگی در سه مرحله بدو تولد (1روزگی)، پایان شیرخوارگی(21روزگی) و در آغاز جوانی(70 روزگی) مورد سنجش برخی از شاخصهای آنتروپومتریکی(قد و وزن)، رشد مغزی، غلظت عناصر روی و آهن سرم خون و حافظه و یادگیری قرار گرفتند. سرانجام فعالیت حرکتی موشها با استفاده از ماز آبی موریس و دستگاه open-field اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنیداری 05/0>p نشان داد که علاوه بر نقش مهم عناصر روی و آهن در رشد مطلوب جسمانی، مغزی و حافظه و یادگیری، این دو عنصر در عملکرد حرکتی مطلوب موشهای جوان نیز مؤثر می باشند. به طور کلی نتایج تحقیق بیان می کنند که عنصر روی از اهمیت بیشتری نسبت به آهن در رشد جسمانی، مغزی، حافظه، یادگیری و فعالیت حرکتی مطلوب برخوردار است.
    کلیدواژگان: کمبود عنصر روی، کمبود عنصر آهن، رشد جسمانی، حافظه، یادگیری و فعالیت حرکتی