فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال هفدهم شماره 5 (پیاپی 70، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/12/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدحسین برادران فر، قاسم کریمی، ابوالفضل ملاصادقی، سعید عتیقه چی، محمدحسین دادگرنیا، سیدعباس میروکیلی، سید حسین علیمحمدی صفحه 324
    مقدمه

    گسیل های صوتی گوش، اصواتی با شدت کم هستند که از حلزون سالم تولید شده و در صورت سالم بودن ساختار انتقال صوت قابل اندازه گیری هستند. هدف از این مطالعه بررسی موفقیت جراحی بعد از گذاشتن لوله تمپانوستومی با استفاده از آزمون های مرسوم شنوایی سنجی و TEOAE و DPOAE به عنوان روشی برای ارزیابی شنوایی بعد از عمل جراحی می باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی برروی 130 بیمار مبتلا به اوتیت مدیای با افیوژن(OME) انجام شد. گسیل های صوتی برانگیخته گذرا(TEOAE) و گسیل های صوتی محصول اعوجاج (DPOAE) همراه با سایر آزمونهای رفتاری شنوایی، قبل، یک و سه ماه پس از عمل جراحی برروی بیماران انجام شد و نتایج با هم مقایسه شد.

    نتایج

    قبل از جراحی در هیچکدام از افراد پاسخهای TEOAE و DPOAE ثبت نشدند اما پس از جراحی به صورت چشمگیری پاسخهای TEOAEدر 90 درصد و DPOAE در 80 درصد افراد ثبت شد به طوریکه نتایج معنادار بود. در آزمون شنوایی تون خالص نیز فاصله راه هوای – استخوانی از 35بهdB 15 کاهش یافت.

    بحث و نتیجه گیری

    از تستهای OAE می توان به عنوان آزمونهای عینی، ساده و قابل انجام در گروه اطفال، به خصوص در خردسالانی که قادر به همکاری برای انجام PTA نمی باشند در قبل از عمل جراحی و نیز برای پایش بیماران از نظر بهبود کاهش شنوایی و رفع ترشح از گوش میانی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: لوله تمپانوستومی، گسیل های صوتی برانگیخته گذرا، گسیل های صوتی محصول اعوجاج، اوتیت میانی با افیوژن
  • بهاره بهمن بیجاری، زهرا فرهمندی نیا، علی حاذقی صفحه 330
    مقدمه
    تعداد بالای گلبول های قرمز هسته دار در گردش خون نوزاد می تواند در ارتباط با شرایط نسبی هیپوکسی و همراه با پیامدهای ناخوشایند باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی تعداد گلبول های قرمز هسته دار در طی هفته اول بعد از تولد در نوزادان آسفیکسی و مقایسه آن با نوزادان سالم و نیز تعیین موربیدیتی و مورتالیتی در طی پیگیری بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه به روش مقطعی بر روی 15 نوزاد مبتلا به آسفیکسی، تایید شده با نمره آپگار یا pH خون، در مقایسه با 15 نوزاد سالم انجام شد. تعداد گلبول های قرمز هسته دار در نمونه های خون بلافاصله بعد از تولد، روز 3 و روز 7 اندازه گیری شد و پارامترهای خون شریان نافی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. نوزادان از نظر موربیدیتی و مورتالیتی پیگیری شدند. آنالیز آماری با استفاده از آزمون های، من ویتنی، کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد. 05/0P< به عنوان سطح معنی داری آزمون در نظر گرفته شد.
    نتایج
    تعداد گلبول های قرمز هسته دار در خون بدو تولد نوزادان آسفیکسی به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل است که این تفاوت تا پایان هفته اول به طور معنی دار وجود دارد. کلیه پارامترهای خون شریان در گروه مورد کمتر بوده و همبستگی منفی با تعداد گلبول های قرمز هسته دار دارد. در زمان تولد تعداد بالاتر گلبول های قرمز هسته دار با مورتالیتی بالاتری همراه است.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که تعداد گلبول های قرمز هسته دار یک فاکتور پیش گویی کننده مفید برای آسفیکسی نوزادی تا پایان هفته اول می باشد، گرچه انجام مطالعاتی با حجم نمونه بالاتر و پیگیری طولانی تر ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آسفیکسی نوزادی، تعداد گلبولهای قرمز هسته دار
  • سپیده پیوندی، نرگس مسلمی زاده، طاهره گلینی مقدم صفحه 337
    مقدمه
    کلومیفن از داروهای اصلی در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک است. 20% بیماران به کلومیفن مقاوم هستند. درمبتلایان به تخمدان پلی کیستیک به علت افزایش حساسیت فولیکولها به گنادوتروپین ها رشد و تکامل چند فولیکول رخ می دهد که سبب سندرم OHSS و چند قلویی می شود. هدف ما از این مطالعه ی تصادفی وکلینیکی مقایسه دو روشStep-up Low-dose و Step-down در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 86-1385 انجام شد. تعداد افراد مطالعه 60 نفر بیمار خانم مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به درمان بود که 30 خانم در گروه Step-up Low-dose و 30 خانم درگروه Step-down قرارگرفتند. در روز سوم سیکل قاعدگی درمان با آمپول HMG(merional) با دوز 75 واحد در روزدرگروهlow-dose step-up و دوز 225 واحد در روز در گروه Step-down شروع شد. مانیتورینگ سونوگرافی در روز 8 سیکل انجام و در صورت حضور فولیکول بزرگترازmm 14 دوز دارو در گروه Low-dose Step-upادامه و در گروه Step-downکاهش می یافت. زمانی که سایز فولیکول به mm 18 رسید آمپول HCG 10000 u عضلانی تزریق شده و IUI 36 ساعت بعد انجام می شد.
    نتایج
    تعداد آمپولهای مصرفی، تعداد فولیکول mm14< در روزتزریق HCG و سطح استرادیول با اختلاف معنی دار در روش Step-up Low-dose بالاتر از روش Step-down بود(0001/0p<). میزان تخمک گذاری و بارداری درگروهStep-up Low-dose با تفاوت معنی دار بیشتر ازگروه Step-down بود(0001/0P<).
    نتیجه گیری
    مطالعه ما نشان دادکه رژیم درمانیStep-up Low-dose با استفاده از HMG رژیم درمانی مؤثر جهت تحریک تخمک گذاری و بارداری کلینیکی است ولی از نظر رشد منوفولیکولی روش Step-down مؤثرتر و امن تراست. رشد مولتی فولیکولر در روش Low-dose Step-up بالاتر است و می توان در افراد بسیار حساس pco امکان وقوع سندرم تحریک بیش از حد تخمدان(OHSS) را پیش بینی کرد.
    کلیدواژگان: تخمدان پلی کیستک، پروتکل Low، dose step up، پروتکل Step down
  • فاطمه توسلی، مرضیه قاسمی، اشرف محمدزاده، جمیله شریفیان، سمیرا توسلی صفحه 343
    مقدمه
    پارگی خودبخودی و قبل از موعد کیسه آب (PPROM) از مهمترین علل موربیدیته و مرگ ومیر حوالی تولد است. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای نتایج حاملگی در پارگی زودرس غشاها در حاملگی پیش از موعد(PPROM) با شاخص های مایع آمنیوتیک کمتر و بیشتر از 5 می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه بصورت همگروهی آینده نگر روی 137 خانم باردار با پارگی کیسه آب با حاملگی بین 26 تا 34 هفته از مهرماه 1385 تا مهرماه 1387 انجام گردید. بیماران بر اساس شاخص مایع آمنیوتیک (AFI) به دو گروه 5>AFI (77 نفر) و 5AFI≥ (60 نفر) تقسیم شدند. برای مقایسه دوگروه از آزمون T و کای دو استفاده شد.
    نتایج
    دو گروه از نظر متغیرهایی مانند تعداد حاملگی ها، سن حاملگی در زمان پارگی غشاها و وزن تولد همگن بودند. در گروه 5>AFI، فاز نهفته (Latency) کاربردی بطور معنی داری کوتاه تر بود(049/0(P= و همچنین تعداد سزارین به علت دیسترس جنینی بالاتر(008/0(P=، آپگار دقیقه اول نوزادی پایین تر(0127/0(P= و میزان مرگ بیشتر نوزاد در یک هفته اول بیشتر بود(045/0(P=.
    نتیجه گیری
    اولیگوهیدرآمنیوس (5AFI<) به دنبال PPROM باعث زایمان سریع تر، افزایش تعداد سزارین به علت دیسترس جنینی، آپگار پائین دقیقه اول نوزادی و افزایش آمار مرگ و میر نوزادی هفته ی اول می شود.
    کلیدواژگان: پارگی زودرس قبل از ترم کیسه آب، حاملگی، شاخص مایع آمنیوتیک
  • جواد محیطی اردکانی، نسیم تعارف صفحه 353
    مقدمه
    بیماران با سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS)) دارای میزان بالای خونی هورمونLH هستند. این بیماران معمولا چاق هستند و میزان هورمون لپتین در خون آنهابالا است. دلیل اینکه چاقی یا افزایش هورمون لپتین در خون در بیماران با سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث تغییر سیستم هیپوتالاموس- هیپوفیز می گردد، کاملامشخص نیست. لذا در این مطالعه ترشح هورمون لپتیتن، FSH و LH در بیماران سندرم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با گروه سالم مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش بررسی
    دو گروه 27 نفری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و زنان نرمال (افراد غیر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک) وارد مطالعه شدند. دو گروه کنترل و مورد از نظر میانگین سن (40-18سال) با هم تطابق داشتند. خون ناشتا از افراد گرفته شد، پس از جدا کردن سرم در c800- فریز شد و جهت آزمایشهای لپتین، FSH و LH و انسولین مورد استفاده قرار گرفت.
    نتایج
    میزان هورمون لپتین، انسولین و گلوکز در گروه های مورد و کنترل اختلاف معنی داری بود(05/0(P<. میزان لپتین در گروه با BMI>25 بیشتر از گروه 25BMI< بود(05/0(P<. و نیز میزان LH در گروه مورد، نسبت به گروه کنترل بطور معنی داری بالا بود(05/0(P<.
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد در بیماران سندرم تخمدان پلی کیستیک افزایش هورمون LH با افزایش هورمون لپتین و مقاومت به انسولین ارتباط داشته باشد.
    کلیدواژگان: سندرم تخمدان پلی کیستیک، لپتین، انسولین
  • حمیدرضا تقی پور، فرزاد پناهی، هادی خوش محبت، نادر حجتی فیروزآبادی، یاشار محرم زاد، علیرضا عباسی صفحه 358
    مقدمه
    در طی این مطالعه گذشته نگر، تصمیم گرفته شد تا براساس گزارشات کالبدشکافی مرکز پزشکی قانونی یزد، شدت آسیبهای وارده را در بیماران فوتی به علت صدمات ناشی از حوادث وسایل نقلیه بررسی کنیم.
    روش بررسی
    تعداد 251 مجروح فوتی به علت صدمات ناشی از تصادفات رانندگی طی سال های 86- 1383 که جهت انجام کالبدشکافی به مرکز پزشکی قانونی یزد ارجاع داده شده بودند، به طور سرشماری وارد مطالعه شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل جنس، سرنشین بودن یا عابر پیاده، نوع وسیله نقلیه (موتور سیکلت، سواری، اتوبوس و مینی بوس)، سطح هوشیاری بیمار، اقدامات احیاء قلبی- ریوی انجام شده جهت بیمار (CPR) و بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بود. جهت بررسی شدت آسیب های وارده به هر بیمار نیز از شاخص Injury Severity Sore (ISS) استفاده شد.
    نتایج
    تعداد 202 نفر از بیماران فوتی مرد (5/80%) و 49 نفر زن (5/19%) بودند. میانگین سن بیماران 1/34 سال بود(حد اقل 1 و حد اکثر 89 سال). تصادفات رانندگی به علت برخورد خودرو یا موتور سیکلت با عابر پیاده با فراوانی 100 مورد (8/39%) بیشترین علت ایجاد تروما محسوب می شود. آسیب های ناحیه سر با فراوانی 220 مورد (6/87%) و سپس ناحیه صورت با فراوانی 169 مورد (3/67%) بیشترین نواحی صدمه دیده در این بیماران به حساب می آیند. میانگین (± انحراف معیار) نمره ISS بیماران، (4/10 ±) 2/23 بود. براساس نتایج کالبدشکافی، شایع ترین علت مرگ ضربه مغزی با فراوانی 146 مورد (1/58%) تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    آگاهی دادن عموم مردم جهت پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی می بایست از اهمیت ویژه ای برخوردار شود، همچنین با توجه به شیوع بالای آسیب مغزی و عوارض مرتبط با شکستگی جمجمه، در دسترس بودن جراح مغز واعصاب و تکمیل تجهیزات تصویربرداری اورژانس های تروما می توانند نقش موثری در کاهش مرگ و میر حاصل از تصادفات رانندگی داشته باشند.
    کلیدواژگان: کالبد شکافی، حوادث رانندگی، شاخص شدت آسیب
  • حبیب الله جوهری، اسفندیار شریفی، نسرین انصاری*، مینا حسینی، فاطمه امیری صفحه 365
    مقدمه

    سیکلوفسفامید داروسی ضد سرطان است که در شیمی درمانی استفاده می شود. این دارو یک داروی آلکیله کننده است و موجب اتصال بین دو رشته DNA و شکستن آن و مهار سنتز پروتئین و RNA می شود. اثرات جانبی این دارو شامل بی اشتهایی، تهوع، کاهش عملکرد غدد جنسی، ایجاد آمنوره، آزواسپرمی و الیگواسپرمی است. زنجبیل حاوی ترکیبات متعدد از جمله شوگااول-ها(Shogoals)، جینجرول ها(Gingerols)، پیروگالول ها(Pyrogalloles) و سزکویی ترپن (Sesquitrepen) می باشد. زنجبیل دارای خواص ضد تهوع، ضدسرطان، آنتی اکسیدان، حذف رادیکالهای آزاد بوده که به همراه داروی سیکلوفسفامید مصرف می شود تا اثرات مضر این دارو را در بدن تعدیل نماید.

    روش بررسی

    به 56 موش های صحرایی به مدت 21 روز داروی سیکلوفسفامید به همراه زنجبیل داده شد. پس از 21 روز، حیوانات وزن شده و پس ازبیهوشی، بیضه ها را بیرون آورده و مقاطع بافتی تهیه گردید.

    نتایج

    نتایج نشان داد که سیکلوفسفامید به تنهایی موجب کاهش وزن بدن، کاهش وزن بیضه و کاهش اسپرماتوژنز نسبت به گروه مورد شده و با 05/0≥Pv معنی دار بوده و در گروه مورد که سیکلوفسفامید به همراه زنجبیل داده شد، با افزایش دوز زنجبیل، وزن بدن، وزن بیضه و اسپرماتوژنز (نسبت به گروه تجربی4) افزایش یافت.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد ترکیبات موجود در زنجبیل موجب مهار تولید متابولیت های فعال حاصل از سیکلوفسفامید و اثرات مخرب این متابولیت ها می شود. بنظر می رسدتجویز زنجبیل به همراه سیکلوفسفامید به دلیل اثرات آنتی توموری زنجبیل و هم تاثیر آن بر حذف متابولیت های مخرب سیکلوفسفامید در بدن می تواند مفید و موثر باشد.

    کلیدواژگان: زنجبیل، سیکلوفسفامید، اسپرماتوژنز، وزن، موش صحرایی، شیمی درمانی
  • طاهره اسلام منش، حسین نیکپور صفحه 375
    تومور توپر– پاپیلری پانکرآس تومور بسیار نادر پانکرآس با درجه بدخیمی کم می باشد که عمدتا در دختران نوجوان و زنان جوان دیده می شود. بیمار معرفی شده دختر 18 ساله ای است که با درد در ناحیه اپی گاستر، تب، تهوع، استفراغ، سیری زودرس وتوده شکمی مراجعه کرده است. در سونوگرافی و سی تی اسکن توده هیپودنس بزرگ در خلف معده و با منشا احتمالی پانکرآس دیده شد. وی تحت عمل جراحی لاپاراتومی و پانکرآتکتومی دیستال قرار گرفت. با بررسی های میکروسکوپی و ایمونوهیستوشیمی، تشخیص نهایی تومور توپر- پاپیلری پانکرآس برای وی مطرح شد.
    کلیدواژگان: تومور توپر پاپیلری، تومور پانکرآس، پانکرآتکتومی دیستال
  • محمد محمدی، مریم رشیدی، محمد افخمی اردکانی صفحه 380
    دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت بوده و 90% موارد بیماری را به خود اختصاص داده است. شیوع دیابت نوع2 پیوسته در حال افزایش است و میزان بروز دیابت نوع 2 در کودکان نسبت به گذشته تقریبا ده برابر شده است. تخمین زده شده که در حال حاضر تعداد بیماران دیابتی در ایران حدود 5/1 میلیون نفر می باشد. ابتلا به دیابت به علت ایجاد عوارض باعث تحمیل رنج و هزینه زیادی برای بیمار می گردد که این عوارض شامل افزایش خطر بیماری های قلبی- عروقی، بیماری مرحله انتهایی کلیوی، کوری و آمپوتاسیون اندام تحتانی است. افراد دارای دیابت در خطر بیشتر بیماری عروق کرونر، بیماری عروق محیطی، سکته مغزی، فشار خون بالا، چربی بالا و چاقی هستند. به طور کلی شناسایی ریسک فاکتورهای دیابت و سعی در برطرف ساختن آنها می تواند از دیابت نوع 2 جلوگیری کرده یا بروز آن را به تعویق اندازد. همچنین آشنایی با اصول درمانی در دیابت نیز یک ضرورت به نظر می رسد.
|
  • Gh Karimi, A. Molasadeghi, S. Atighechi, Mh Dadgarnia, A. Mirvakili, H. Alimohammadi Page 324

    Otoacoustic emissions are low density sounds produced from intact cochlea measureable in the presence of an intact conduction structure. The goal of this study was to assess the surgical success rate after tympanostomy tube insertion by Distortion Product Otoacoustic Emission (DPOAE) and Transient Evoked Otoacoustic Emission (TEOAE) as methods of evaluation of postoperative hearing.

    Methods

    A descriptive-analytic study was conducted on 130 patients with OME. Audiometrical tests included TEOAE, DPOAE that were performed before, one month and three months after surgery on patients and results were compared. Prior to surgery, TEOAE and DPOAE responses were not recordable in any of the patients, whereas after surgery, the responses were significant. OAE tests can be used as objective, simple tests in children, especially in toddlers who are not able to cooperate in performing PTA before surgery. These tests can be also be used for follow up of patients for hearing loss improvement and resolvement of middle ear effusion.

  • B. Bahman Bijari, Z. Farahmandinia, A. Hazeghi Page 330
    Introduction
    Increased numbers of nucleated red blood cells (NRBC) circulating in the blood of neonates can be associated with relative hypoxia and adverse outcomes. Thus, the aim of this study was to assess the NRBC count during the first week of life in neonates diagnosed with asphyxia as compared to healthy neonates and to determine the short-term morbidity and mortality for the affected babies.
    Methods
    The cross-sectional study compared 15 healthy neonates with 15 neonates diagnosed with asphyxia confirmed by pH of cord blood or Apgar scores. The nucleated red blood cell (NRBC) counts were calculated right after birth, and on days 3 and 7, and the hematological parameters of umbilical cord blood were also evaluated. The infants were followed for mortality and associated morbidity. Statistical analysis was conducted using the Mann-Whitney U test, analysis of variance, chi-square tests, and Pearson’s correlation coefficient. A p-value < 0.05 was considered as statistically significant.
    Results
    The initial NRBC counts were significantly higher in the asphyxiated group than in the control group and the difference remained significant through the end of first week. All of the umbilical cord blood parameters were significantly lower in the study group and were negatively correlated with the NRBC count. At birth, higher NRBC count correlated with higher mortality. conclution: Results show that NRBC count is a useful predictive factor for neonatal asphyxia through the end of the first week of life, although a larger study population and a longer follow up period seems to be necessary.
  • S. Peivandi, N. Moslemizadeh, T. Moghadam Gelini Page 337
    Introduction
    Polycystic ovary syndrome(PCOS) is one of the most common cause of infertility in women. clomiphene is the first line of treatment. however 20% of patients are resistant to clomiphene. because of follicular hypersensitivity to gonadotropins in pcod, multiple follicular growth and development occurs which is cause of OHSS and multiple pregnancy. Our aim of this random and clinical study was comparation between step-down and low dose step-up methods for induction ovulation in clomiphene resistant.
    Methods
    60 cases were included 30 women in low-dose step-up group and 30 women in step-down group. In low-dose step-up HMG 75u/d and in step-down HMG 225u/d was started on 3th days of cycle, monitoring with vaginal sonography was done on 8th days of cycle. When follicle with>14 mm in diameter was seen HMG dose was continued in low-dose step-up and was decreased in step-down group. When follicle reached to 18mm in diameter, amp HCG 10000 unit was injected and IUI was performed 36 hours later.
    Results
    Number of HMG ampules, number of follicles> 14mm on the day of HCG injection and level of serum estradiol was greater in low dose step up protocol than step down protocol(p<0/0001). Ovulation rate and pregnancy rate was greater in lowdose step up group than step down group with significant difference (p<0/0001).
    Conclusion
    Our study showed that low-dose step-up regimen with HMG is effective for stimulating ovulation and clinical pregnancy but in view of monofollicular growth, the step down method was more effective and safe. In our study multifolliular growth in step-up method was higher than step-down method. We can predict possibility of Ovarian Hyperstimulation Syndrome syndrome in highly sensitive PCOS patients.
  • F. Tavassoli, M. Ghasemi, A. Mohammad Zadeh, J. Sharifian, S. Tavasooli Page 343
    Introduction
    Preterm premature rupture of the membranes (PPROM) is one of the most important causes of perinatal morbidity and mortality. The aim of this study was to evaluate pregnancy outcome in preterm premature rupture of the membranes with amniotic fluid index less than 5 and more than 5.
    Methods
    This prospective study was performed on 137 pregnant women with gestational age of 28-34 weeks with PPROM from Oct 2006 to Oct 2008. The patients were divided in two groups according to amniotic fluid index: AFI<5 (77 cases), AFI≥5 (60 cases). Chi-square test was used for qualitative variables, while T-student test was used for quantitative test.
    Results
    Both groups were similar with respect to number of pregnancies, gestational age at rupture of the membranes and birth weight. In the group with AFI<5, applied latency was significantly shorter (PV=0.049), rate of cesarean section was higher due to fetal distress (PV=0.008), neonatal Apgar score in first minute was lower during the first week (PV=0.0127) and the rate of neonatal death was higher (PV=0.045) during the first week.
    Conclusion
    An AFI<5 cm after PPROM is associated with earlier delivery, higher rate of cesarean due to fetal distress, higher rate of neonatal death, and lower neonatal Apgar score in first minute during the first week
  • Page 353
    There are high concentrations of LH in Polycystic Ovary syndrome (PCOS) patients. These patients are usually obese and have increased leptin levels in their blood. It is not clear whether obesity or increased leptin levels cause changes in the hypothalamus- pituitary axis. This study evaluated the blood leptin, LH and FSH levels in PCOS group and compared them with a control group. The study included 27 PCOS patients and 27 normal individuals as control. They were matched for age (18-40 year). A fasting blood sample was taken and then freezed at -80 degrees Celsius. This sample was used for measurement of leptin, FSH, LH and insulin levels.
    Results
    There was a significant difference between leptin, insulin and glucose levels in the two groups (P<0.05) Leptin levels were higher in group with BMI>25 as compared to group with BMI<25 (P<0.05). The mean LH level in PCOS group was significantly higher than the control group. It is possible that in PCOS patients, high levels of LH could be related to an increase in leptin levels along with insulin resistance.
  • Hr Taghipour, F. Panahi, H. Khoshmohabat, N. Hojati Firoozabadi, Y. Moharamzad, Ar Abbasi Page 358
    Introduction
    In this retrospective study, we decided to determine the death causes and severity of injuries in traffic accidents according to reports of the forensic medical center of Yazd.
    Methods
    A total of 251 fatalities due to traffic accidents that had undergone autopsy examinations at the Yazd forensic medicine center from2006 till 2008 were included in the study by census method. Data regarding gender, road user type, type of vehicle (car, motorcycle, autobus or minibus), consciousness level, and intensive care unit (ICU) admission was gathered. For evaluation of injury severity, we used Injury Severity Score (ISS).
    Results
    The population under study consisted of 202 men (80.5%) and 49 women (19.5%) with an average age of 34.1 years (range: 1-89 years). Motorcycle-pedestrian accidents were the most common type of injury (100, 39.8%). Head (220, 87.6%) and face (169, 67.3%) were the two most common sites of injuries. Mean (±SD) of ISS was 23.2 (±10.4). According to autopsy records, the main cause of death was head trauma (146, 58.1%).
    Conclusion
    Public awareness in terms of primary prevention of road accidents should be considered important. Also, regarding the high prevalence of brain injuries and complications associated with skull fractures, accessibility to neurosurgeons and availability of imaging devices have an important role in decreasing the mortality rate of traffic accidents.
  • H. Johari, E. Sharifi, N. Ansari, M. Hosseini, F. Amiri Page 365
    Introduction

    Cyclophosphamide is used as an anti cancer medicine in chemotherapy. This is an alkalizing medicine and causes the binding of DNA strands, breaking of DNA and control of protein synthesis and RNA. The side effects of this medicine include lack of appetite, nausea, reduction in activity of sexual lymph nodes, causing amenorrhea, azoospermia and oligospermia. Ginger includes many compounds, some of which are shogaols, gingerols, pyrogallols and sesquiterpenes. Ginger has anti nauseating, anti cancer, anti oxidant effects and eliminates free radicals. This medicine is used along with cyclophosphamide to reduce its destructive side effects in the body.

    Methods

    For 21 days, the rats were fed with ginger and cyclophosphamide. After 21 days, the animals were weighed and rendered unconscious. Their testes were removed and tissue samples were provided from their testes.

    Results

    The results showed that cyclophosphamide alone reduces body weight, testes weight and spermatogenesis as compared to the control group. In other experimental groups that were fed with ginger and cyclophosphamide, increased dosage of ginger increased the body weight, the testes weight and spermatogenesis in comparison to the other experimental groups.

    Conclusion

    It seems that compounds present in ginger are anti tumoral and control the production of active metabolites. Therefore, if administered together with Cyclophosphamide, it can be useful and effective in patients undergoing chemotherapy.

  • T. Eslammanesh, H. Nikpoor Page 375
    Solid- papillary tumor of the pancreas is an extremely rare, low malignant potential neoplasm affecting predominantly adolescent girls and young women. The presented case is an 18-year old girl with complaints of epigastric pain, fever, nausea, vomiting, early satiety and abdominal mass. Sonography and CT-Scan showed a large hypo dense mass in the retro gastric area, probably of pancreatic origin. She underwent abdominal laparatomy and distal pancreatectomy. According to microscopic and immunohistochemistry findings, the final diagnosis was a solid, papillary tumor of the pancreas.