فهرست مطالب

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال نوزدهم شماره 4 (پیاپی 58، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/12/15
  • تعداد عناوین: 13
|
  • اکرم عیدی، عبدالحسین روستاییان، مریم عیدی، سمیه شبانی صفحه 217
    سابقه و هدف
    التهاب، نوعی پاسخ دفاعی است که سلسله فرایندهای پیچیده و متعددی مانند افزایش نفوذپذیری یا اتساع عروقی، تراوش مواد مانند پروتئین های پلاسما از عروق خونی و ورود لوکوسیت ها بداخل ناحیه التهاب یافته را در برمی گیرد. در تحقیق حاضر، اثرات ضدالتهابی عصاره الکلی و اسانس برگ گیاه Eucalyptus globulus در موش کوچک آزمایشگاهی نژاد NMRIبررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، عصاره اتانلی و اسانس برگ گیاه Eucalyptus globulus و داروی دگزامتازون به صورت درون صفاقی به موش کوچک آزمایشگاهی نژاد NMRIتزریق گردید. سپس جهت القاء ادم، گزیلل به گوش حیوان تزریق گردید. پس از گذشت 15 دقیقه، اثر ضدالتهابی گیاه توسط ارزیابی افزایش نفوذپذیری ایجاد شده در عروق در تست ادم یا آماس گوش در حیوان بررسی گردید. گروه های شاهد، سرم فیزیولوژیک و روغن آفتاب گردان را به ترتیب به عنوان حلال عصاره اتانلی و اسانس دریافت نمودند.
    یافته ها
    عصاره اتانلی برگ گیاه با دوزهای 100 و 200 میلی‎گرم بر کیلوگرم وزن بدن و اسانس با دوزهای 4/0 و 5/0 میلی‎لیتر بر کیلوگرم وزن بدن فعالیت ضدالتهابی وابسته به دوز و معنی‎داری را بر علیه التهاب حاد القاء شده توسط گزیلل در تست ادم گوش نشان دادند و اثرات ضدالتهابی گیاه همانند داروی دگزامتازون به عنوان داروی استاندارد ضدالتهاب بود.
    نتیجه گیری
    داده های تحقیق حاضر نشان داد که برگ گیاه Eucalyptus globulus دارای اثرات ضدالتهابی در موش است، اما تحقیق‎های بیشتری جهت دستیابی به اثرات درمانی گیاه مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: Eucalyptus globulus، ضدالتهاب، موش
  • یوسف دوستار، فرهاد قدیری صوفی، ناصر احمدی اصل، محمدرضا علیپور صفحه 223
    سابقه و هدف
    افزایش میزان استرس اکسیداتیو یکی از عوامل آسیب رسان در ساختار و عملکرد سلولی می باشد و بافت هایی نظیر قلب که تقسیم سلولی ندارند، نسبت به سایرین بیشتر به آسیب های حاصله از استرس های اکسیداتیو حساس هستند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تغییرات آپوپتوزیس طی افزایش سن در کاردیومیوسیت های موش صحرائی بود.
    روش بررسی
    در این پژوهش تجربی چهل و هشت موش صحرایی (رت) نر سه ماهه از نژاد ویستار با میانگین وزن14±230 گرم بصورت تصادفی انتخاب و در چهار گروه 12 تایی و در سنین 6، 9، 12 و 15 ماهگی تقسیم شدند. قلب 6 رت جهت بررسی آپوپتوزیس به روش تانل جدا گردیده و در فرمالین 10 درصد فیکس گردید. قلب 6 رت دیگر نیز جدا شده و با Ice-cold saline شستشو و سپس هوموژنیزه گردیده و سوپرناتانت جهت بررسی میزان آپوپتوزیس با استفاده از روش الایزا مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از بررسی آپوپتوزیس به روش الایزا و تانل حاکی از افزایش میزان سلول های آپوپتوتیک با افزایش سن در دو گروه 12 و 15ماهه در مقایسه با گروه 6 ماهه بود (به ترتیب 05/0p< و 01/0p<). در بررسی آپوپتوزیس به روش تانل، افزایش معنی دار میزان آپوپتوزیس در گروه 9 ماهه در مقایسه با گروه 6 ماهه مشاهده شد (05/0p<).
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه حاضر نشان داد که سن حیوانات فاکتور مهمی در افزایش آپوپتوزیس بافت قلب می باشد.
    کلیدواژگان: آپوپتوزیس، قلب، موش صحرائی، پیری
  • مریم شیخی، فرهاد ذاکر، غلام رضا جوادی، مهرداد هاشمی، فرناز رزم خواه صفحه 230
    سابقه و هدف
    جهش ژن flt3 (گیرنده تیروزین کینازی شبه FMS) باعث تکثیر بدون کنترل سلول های لوسمیک شده و پیش آگهی بدی را به همراه دارد. هدف ما از این مطالعه اجرایی کردن آزمایشات مولکولی برای تشخیص و غربالگری این جهش ها در مبتلایان لوسمی های حاد بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه بنیادی، 91 کودک مبتلا به لوسمی های حاد میلوئیدی (AML) و لنفوئیدی (ALL) از نظر جهش در ژن flt3 شامل وجود جهش ITD (Internal Tandem duplication) و جهش نقطه ای (Point mutation) در اگزون 17 ارزیابی شدند. جهش ITD در گیرنده flt3 با انجام PCR (Polymerase chain reaction) در اگزون 11 و 12 و اینترون 11 انجام شد. در مورد جهش نقطه ای در اگزون 17، بعد از انجام PCR روی DNA ژنومیک این بیماران، محصولات PCR شده ی بیماران با استفاده از آنزیم محدودالاثر ECORV و تکنیک RFLP (Restriction Fragment Length Polymorphism) بررسی شدند. در موارد ITD مثبت، روش Sequencing به کار گرفته شد.
    یافته ها
    جهش ITD در7 فرد (7/7 درصد) مبتلا به لوسمی حاد مشاهده گردید. 2 بیمار (2/2 درصد) نیز جهش نقطه ای D835 داشتند. توزیع آنها در زیرگروه های مختلفFAB یکسان نبود.
    نتیجه گیری
    جهش FLT3 در لوسمی های حاد کودکان شیوع بالایی دارد. بنابراین می توان با تشخیص مولکولی این جهش ها، مستقل از طبقه بندی FAB و قبل از شروع درمان، در مورد پروتکل درمانی صحیح تصمیم گرفت.
    کلیدواژگان: لوسمی حاد، ژن FLT3، جهش ITD، جهش نقطه ای D835
  • محمد نریمانی، سوران رجبی صفحه 236
    سابقه و هدف
    با توجه به ماهیت علامت محوربودن درمان دارویی، از روش های درمانی حساسیت زدایی توام با حرکات چشم و پردازش مجدد (EMDR) و شناختی- رفتاری (CBT) در درمان اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) استفاده می شود. هدف این مطالعه بررسی تفاوت تاثیر دو روش درمانی EMDR و CBT در اختلال استرس است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد شاهدی 51 رزمنده مبتلا به PTSD بستری در بیمارستان ایثار اردبیل یا ساکن در شهر اردبیل به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند.روش مطالعه، آزمایشی گسترش یافته و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون پس آزمون چندگروهی بود. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون خاطره های آزاردهنده، مقیاس برآشفتگی ذهنی، مقیاس شناخت واره های مثبت و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی بود.
    یافته ها
    روش های درمانی EMDR و CBT باعث کاهش معنی داری در متغیرهای خاطره های آزاردهنده، اضطراب و افسردگی و برآشفتگی ذهنی شد و میزان اعتماد به شناخت واره ی مثبت به طور معنی داری افزایش یافت. روش درمانی EMDR در مقایسه با CBT در کاهش علایم PTSD رزمندگان ایرانی مؤثرتر بود، با این وجود هر دو روش در کاهش علایم این اختلال مؤثر بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثر درمانی EMDR و CBT در درمان PTSD، پیشنهاد می شود به منظور پیشگیری و کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه جنگ در رزمندگان ایرانی از روش های درمانی فوق در مراکز درمانی استفاده شود.
    کلیدواژگان: خاطره های آزاردهنده، اضطراب، افسردگی، برآشفتگی ذهنی، شناخت واره ی مثبت، EMDR، درمان شناختی رفتاری، PTSD
  • محمد مرادی، علیرضا حیدرنیا، غلامرضا بابایی، مهدی جهانگیری صفحه 246
    سابقه و هدف
    کاربرد برنامه آموزشی مهارت‎های مقاومت دربرابر سوء مصرف مواد باید با تاکید بر مدل‎های تغییر رفتار انجام گیرد. در این پژوهش با بکارگیری مدل مراحل تغییر یک چارچوب تئوریک تغییر رفتار با قابلیت قوی پیش بینی رفتار طراحی گردید که به تبیین و تحلیل رفتار پرداخته و توسط آن با طراحی برنامه آموزشی تغییر رفتار و استمرار رفتار پیشگیرانه جدید مساله سوء مصرف مواد مخدر را در کارگران پیشگیری می‎نماید.
    روش بررسی
    این کارآزمایی تصادفی شده شاهددار روی 181 نفر از کارگران شرکت‎های مجتمع پتروشیمی عسلویه انجام شد. محتوای آموزشی با تاکید بر ارتقاء مهارت‎های مقابله، فرایندهای تغییر و توازن تصمیم‎گیری برای تغییر و خودکارآمدی و مهارت‎های زندگی طراحی و آماده گردید و جزوه، کتابچه آموزشی، پوستر و دیسک فشرده مرتبط با محتوای آموزشی ارائه شد. سپس مداخله آموزشی با استفاده از روش ترکیبی سخنرانی و بحث گروهی اصول تئوریک مدل مراحل تغییر انجام شد و بعد از گذشت 5 ماه از مداخله اطلاعات مجددا جمع آوری شد. در این 5 ماه گروه مداخله مورد حمایت آموزشی با استفاده از پوستر و پمفلت قرار گرفتند.
    یافته ها
    پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، خودکارآمدی، مهارت‎های مقابله در برابر سوء مصرف مواد، توازن تصمیم‎گیری، فرایندهای تغییر و رفتارهای پیشگیری بطور معنی‎داری افزایش یافت، در حالی که این تغییرات در گروه شاهد معنی‎دار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به کاربرد مثبت مدل مراحل تغییر در پیشگیری از مصرف مواد مخدر در کارگران پتروشیمی عسلویه، انجام برنامه های مداخله‎ای جهت پیشگیری از سوءمصرف مواد در کارگران صنایع و محیط‎های کارگری جهت تغییر و تثبیت رفتار جدید پیشنهاد می‎شود.
    کلیدواژگان: مدل مراحل تغییر، رفتار پیشگیری، سوء مصرف مواد، کارگران پتروشیمی
  • مینا جوزی صفحه 256
    سابقه و هدف
    در کنار اقدامات درمانی حمایتی معمولی جهت کاهش مشکلات بیماران مبتلا به سکته های مغزی (CVA)، اقدامات درمانی مکملی چون ماساژ درمانی نیز کاربرد دارد که جزء یکی از مهم ترین اقدامات پرستاری محسوب می شود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر ماساژدرمانی بر میزان فشار خون و سطح اضطراب در بیماران مبتلا به CVA بود.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی با طرح دو گروهی، دو مرحله ای، موازی و آینده نگر روی 50 بیمار مبتلا به CVA انجام شد. نمونه گیری به روش آسان صورت گرفت و بیماران به طور تصادفی در گروه ها تقسیم شدند. شرایط ورود به مطالعه تشخیص قطعی CVA، داشتن قدرت تکلم و هوشیاری کامل، حداقل یک هفته بستری در بیمارستان و تمایل بیمار به شرکت در پژوهش بود. در گروه مورد، به همراه بیمار نحوه صحیح انجام تکنیک ماساژ آموزش داده شد و پس از اطمینان از صحت انجام ماساژ، روزی 7 بار به مدت یک هفته تحت نظارت پژوهشگر، تکنیک انجام شد. قبل و بعد از هر بار ماساژ، فشار خون بیمار اندازه گیری شد. در گروه شاهد، به جز مراقبت های معمولی روزانه اقدام خاصی صورت نگرفت. میزان فشار خون و پرسش نامه استاندارد اضطراب کتل در آغاز و پایان مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد و مقادیر به دست آمده در دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    میانگین فشار خون بیماران گروه ماساژ بعد از مطالعه نسبت به قبل از مطالعه کاهش معنی داری داشت (05/0>p). نمره اضطراب بیماران گروه ماساژ نیز بعد از مطالعه نسبت به قبل از مطالعه کاهش داشت که اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (NS).
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه حاضر نشان دهنده تاثیر مثبت ماساژ در کاهش فشار خون و سطح اضطراب بیماران است. بنابراین می توان این روش را به عنوان روشی مکمل در کنار درمان معمول سکته مغزی، جهت افزایش بهبودی بیماران و احساس رفاه آنها توصیه نمود.
    کلیدواژگان: ماساژ، ماساژدرمانی، طب مکمل، سکته مغزی
  • عیسی نورمحمدی، مصطفی آتش بسته، ابوالفضل مهدی زاده، محمد شعبانی صفحه 262
    سابقه و هدف
    علی رغم اهمیت پره اکلامپسی به عنوان عامل اصلی مرگ مادر و جنین بخصوص در کشور های در حال توسعه، هنوز علت بوجود آمدن آن مشخص نمی باشد. مطالعه حاضر جهت بررسی میزان تغییرات مالون دی آلد‍‍‍‍ هید (MDA) و میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی کاتالاز(CAT)، گلوتاتیون پراکسیدازGPx)) و سوپراکسید دیسموتاز(SOD) گلبول های قرمز زنان مبتلا به پره اکلامپسی خفیف و شدید در مقایسه با زنان باردار سالم انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی- مقایسه ای، میزان آسیب پذیری غشاء اریتروسیتها از طریق اندازه گیری مالون دی آلدهید و هم چنین میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز در گلبول های قرمز 30 زن باردار سالم، 25 زن مبتلا به پره اکلامپسی خفیف و 26 زن مبتلا به پره اکلامپسی شدید بستری در بیمارستان های رسول اکرم(ص) و شهید اکبرآبادی دانشگاه علوم پزشکی ایران اندازه گیری شد.
    یافته ها
    حساسیت اریتروسیت ها در برابر پراکسید هیدروژن در زنان مبتلا به پره اکلامپسی خفیف و شدید بطور معنی داری بیشتر از زنان باردار سالم بود (05/0>p). سطح فعالیت آنزیم های کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز نیز در زنان مبتلا به پره اکلامپسی خفیف و شدید بطور معنی داری بیشتر از زنان باردار سالم بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد استرس اکسیداتیو نقش مهمی در پاتوفیزیولوژی بیماری پره اکلامپسی دارد. بنابراین تعیین میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و استفاده از مکمل های غذایی ممکن است نقش مؤثری در پیش گیری از وقوع پره اکلامپسی داشته باشند.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز، سوپر اکسید دیسموتاز، مالون دی آلدئید
  • محمد کارگر، مریم همایون صفحه 268
    سابقه و هدف
    سویه های انتروهموراژیک اشریشیاکلی یکی از مهم ترین پاتوژن های روده ای ایجاد کننده بیماری های منتقل شونده به وسیله مواد غذایی در انسان محسوب می شوند. هدف از این پژوهش، ارزیابی شیوع اسهال ناشی از این باکتری و بررسی منابع آلودگی و میزان مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های جداسازی شده از کودکان زیر 5 سال در شهرستان مرودشت بود.
    روش بررسی
    در این پژوهش توصیفی نمونه مدفوع کودکان زیر 5 سال شهرستان مرودشت طی یک سال (1386-1385) جمع آوری و پس از غنی سازی در محیط کشت های اختصاصی و ارزیابی تخمیر سوربیتول و فعالیت بتاگلوکورونیدازی (تست MUG)، با کمک آنتی سرم اختصاصی، سویه های انتروهموراژیک O157:H7 تعیین هویت گردید. ژن های بیماری زای وروتوکسین، اینتیمین و همولیزین با استفاده از روش Multiplex PCR و مقاومت آنتی بیوتیکی سویه ها با روش دیسک دیفیوژن مورد ارزیابی قرار گرفت. آلودگی احتمالی تمامی کودکان با آب، مواد غذایی و تماس با حیوانات نیز بررسی شد.
    یافته ها
    از 615 نمونه مورد بررسی، 89 کلنی سوربیتول منفی جداسازی گردید که 7 سویه O157 (14/1 درصد) با آنتی سرم اختصاصی تایید شد. تنها در یکی از سویه های جدا شده، ژن های stx1 و eaeA (16/0 درصد) مشاهده گردید. تمامی باکتری های جداسازی شده به آنتی بیوتیک های پنی سیلین، آمپی سیلین و اریترومایسین مقاومت داشتند. بین جداسازی سویه های انتروهموراژیک اشریشیاکلی و فصول مختلف سال ارتباط معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    پایش بیمارستانی به منظور برآورد شیوع سویه های انتروهموراژیک در مراکز درمانی در تمامی کودکان زیر 5 سال مبتلا به گاستروانتریت حاد و ارزیابی اتیولوژیکی و ژنوتایپینگ باکتری در سایر مناطق کشور پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: اشریشیاکلی انتروهموراژیک، ژن های بیماری زا، مقاومت آنتی بیوتیکی، منابع آلودگی
  • المیرا خاقانی، کاووس فیروزنیا، حسین قناعتی، الهام نشان، مجید شکیبا صفحه 274
    سابقه و هدف
    خونریزی ساب آراکنوئید (SAH) از مشکلات عروق مغزی شایع و پیچیده ای است که 30 درصد ضایعات عروق مغزی را تشکیل می دهد. هدف این مطالعه، بررسی یافته های آنژیوگرافی مغزی بیماران مبتلا به SAH بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، تمامی بیماران SAH در فاصله زمانی 1386-1385 به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. جهت ارزیابی آنژیوگرافی بیماران در گروه اول از روش Flat panel و در گروه دوم از روش Conventional استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین پاتولوژی آنوریسم ساکولر و شایع ترین شاخه درگیر A Communicating A بود. سابقه بیماری عروق مغزی و سابقه بیماری پلی کیستیک کلیه ارتباط معنی داری با وجود پاتولوژی در آنژیوگرافی داشت. در حالی که کشیدن سیگار، سابقه مثبت افزایش فشار خون، ابتلا به چربی خون بالا، بستری در CCU یا ICU ارتباط معنی داری با پاتولوژی موجود در آنژیوگرافی بیماران نداشت. آنژیوگرافی به روش Flat Panel قادر به تشخیص پاتولوژی بیشتری نسبت به روش Conventional بود (03/0=(P.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که احتمال رؤیت ضایعات عروقی در روش Flat panel بیش از روش Conventional است و سابقه بیماری عروق مغزی و سابقه بیماری پلی کیستیک کلیه خطر ابتلا به SAH را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: خونریزی ساب آراکنوئید (SAH)، آنوریسم، مالفورماسیون شریانی، وریدی (AVM)
  • فیض الله هاشمی گرجی، محمدرضا علی وند، پریسا عاطف وحید، مهرداد هاشمی، رسول صالحی، منصور صالحی، سیروس عظیمی، محمدرضا نوری دلویی صفحه 280
    سابقه و هدف
    نقص گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز(G6PD) به نام بیماری فاویسم رایج‎ترین نقص آنزیمی در انسان است که در سرتاسر جهان 400 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی مولکولی جهش‎های رایج مدیترانه‎ای، Chatham، Cosenza و A-(G202A/A367G) در بیماران مبتلا به فاویسم دو استان فارس و اصفهان بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه بنیادی، 96 نمونه خون بیماران مبتلا به فاویسم استان‎های فارس و اصفهان (در هر استان به ترتیب 34 و 62 بیمار غیر خویشاوند) ارزیابی شد. DNAی ژنومی نمونه ها با استفاده از فن PCR-RFLP و الکتروفورز، محصولات برای جهش‎های شناخته شده‎ای نظیر مدیترانه‎ای، Chatham، Cosenza و A-(G202A; A376G) مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    79 مورد از 96 نمونه (3/82 درصد) حامل جهش مدیترانه‎ای و 8 بیمار (3/8 درصد) حامل جهش Chatham بودند و هیچ یک بیماران جهش‎هایCosenza و A-(G202A;A376G) را نداشتند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد G6PD مدیترانه‎ای رایج‎ترین جهش در جمعیت ایرانی است.
    کلیدواژگان: نقص G6PD، جهش مدیترانه‎ای، جهش Chatham، PCR، RFLP
  • شهلا ملاحسینی، شهلا محمدزاده، حمید علوی مجد، پوپک خالصی صفحه 287
    سابقه و هدف
    کم کاری تیروئید بیماری مزمنی است که می تواند بر درک بیماران از سلامتی و کیفیت زندگی آنها اثر بگذارد. این پژوهش با هدف تعیین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران صورت گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 100 بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید مورد ببرسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ای شامل 4 بخش استفاده شد. قسمت اول دارای 10 سوال مربوط به مشخصات دموگرافیک، قسمت دوم 15 سوال مربوط به بررسی وضعیت جسمانی، بخش سوم شامل 9 سوال در رابطه با وضعیت روحی _ روانی و قسمت چهارم دارای 7 سوال مربوط به وضعیت اجتماعی و 1 سوال در زمینه درک فردی بیمار از کیفیت زندگی بود.
    یافته ها
    بالاترین امتیاز کیفیت زندگی مربوط به حیطه اجتماعی با میانگین 89/41 و کمترین میانگین مربوط به حیطه جسمی با میانگین 9/39 بود. بیشتر بیماران (73 درصد) از کیفیت زندگی در حد متوسط برخوردار بودند. در بعد جسمی، احساس سرما با میانگین 75/25، در بعد روحی- روانی، احساس بی حوصلگی با میانگین 25/30 و در بعد اجتماعی، ناتوانی در انجام وظایف محوله شغلی با میانگین 43 شایعترین علامتی بود که توسط بیماران گزارش شد.
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر نشان داد که کیفیت زندگی اکثر بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید در سطح متوسط می باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، کم کاری تیروئید
  • احسان نزاکتی، مهرناز عتیقه چیان، محمدباقر سهرابی صفحه 291
    بیماری سل مفصل و استخوان بیماری مزمنی است که باعث تخریب مفاصل و استخوان‎ها می‎شود. بیمار حاضر، خانمی است که با علایم درد و تورم مفصل زانوی راست به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود مراجعه نمود. شکایت اصلی وی درد، تورم و محدودیت حرکت در مفصل زانوی راست بود که از دو هفته قبل از مراجعه ایجاد شده بود. سپس توده‎ای متورم و نسبتا بزرگ در پشت زانوی راست نمایان گردید که بعد از یک هفته دچار فیستول خود بخودی شد. درهنگام بستری، تب خفیف، تورم پشت زانوی راست، درد و محدودیت حرکت در زانوی راست وجود داشت. در بررسی های آزمایشگاهی ESR 55 گزارش گردید. در رادیولوژی مفصل زانوی راست کاهش سطح و فاصله مفصلی وجود داشت. بررسی مایع مفصلی از نظر باسیل اسید فاست مثبت بود. پس از تایید سل مفصل زانو، رژیم درمانی استاندارد ضد سل شروع شد و پس از 2 ماه، علایم درگیری مفصل زانوی راست برطرف گردید.
    کلیدواژگان: سل مفصلی، باسیل سل، توده مفصلی
|
  • Akram Eidi *, Abdolhossein Abdolhossein Rustaiyan, Maryam Eidi, Somayeh Shabani Page 217
    Background
    Inflammation is a mechanism involving a complex series of events including dilatation of arterioles, venules and capillaries with increased vascular permeability, exudation of fluids including plasma proteins and leukocyte migration into the inflammatory area. In the present study, the anti-inflammatory effects of Eucalyptus globulus alcoholic extract and essential oil leaves were studied in NMRI mice.
    Material And Methods
    In this experimental study, 15 minutes after intra-peritoneal injection of the ethanolic extract (50, 100 and 200 mg/kg, i.p.), essential oil (0.1, 0.4, 0.5 ml/kg, i.p.) and dexamethasone (10 mg/kg, i.p.), 0.03 ml of xylene was applied to the anterior surface of the right ear of NMRI mice. The left ear was considered as control. Two hours after xylene application, mice were sacrificed and both ears removed. The effect on acute inflammation was assessed using vascular permeability increased by xylene-induced ear edema in mice.
    Results
    Alcoholic extract of Eucalyptus globulus with doses 100 and 200 mg/kg and essential oil leaves of Eucalyptus globulus with doses of 0.4 and 0.55 ml/kg showed significant and dose-dependent anti-inflammatory activity against acute inflammation induced by xylene ear edema test. Its anti-inflammatory effects were similar to dexamethason.
    Conclusion
    The present study indicated that Eucalyptus globule has anti-inflammatory effect on mice and should be considered in future therapeutic studies
  • Yousef Doustar *, Farhad Ghadiri Soufi, Naser Ahamadi Asl, Mohammad Reza Alipour Page 223
    Background
    Increased oxidative stress with increasing age is a source of damage to cellular structure and function. Tissue with few or no cell divisions, such as heart is theoretically more susceptible to accumulative damage caused by oxidative stress. The purpose of this study was to investigate the effect of age progression on apoptosis rate of rat hearts.
    Materials And Methods
    In this experimental study, Forty eight male Wistar rats (three months old and body mass of 230 ± 14 g) were randomly assigned to four groups, 6, 9, 12 and 15 months of age. Six hearts of each group were assigned to apoptosis analysis by TUNEL method and fixed in 10% formalin. Six remaining hearts of each group were washed out and homogenized in ice cold buffer and the supernatant were assigned to apoptosis analysis by ELISA method.
    Results
    The results of TUNEL and ELISA apoptosis detection showed that the rates of apoptosis were increased with age in 12 and 15 months groups compared to 6 months rats (p<0.05 and p<0.01, respectively). Moreover the results of TUNEL method depicts a significant increase in apoptosis rate in 9 months group compared to 6 months group (p<0.05).
    Conclusion
    These results suggest that the age of animals might be important factor in the increase of the heart apoptosis rate.
  • Maryam Sheikhi, Farhad Zaker *, Gholam Reza Javadi, Mehrdad Hashemi, Farnaz Razmkhah Page 230
    Background
    FLT3-gene mutations cause leukemic cells to proliferate uncontrollably and leads to a poor prognosis. The aim of this study was to explore appropriate at diagnostic molecular tests and to screen mutations that occur in patients with acute leukemia.
    Materials And Methods
    In this basic study, 91 children with acute myeloid leukemia (AML) and acute lymphoid leukemia (ALL) were investigated for FLT3-gene mutations, including ITD mutation (Internal Tandem Duplication) and the point mutation that is coded by exon 17. ITD mutation in FLT3 receptor was analyzed by PCR (Polymerase chain reaction) in 11, 12 exons and 11 intron using designed primers. For analysis of point mutation of Exon 17 in FLT3 receptor gene, the genomic DNA of patient was amplified using the PCR. Resulted PCR products were studied by ECORV enzyme and restriction length polymorphism (RFLP). In cases of positive ITD, the sequencing method was applied.
    Results
    Of 91 acute leukemia patients, ITD mutation was observed in 7 cases. Two of 91 patients had point mutation of D835. Distribution of ITD and point mutation of D835 mutation was not identical in FAB subtypes.
    Conclusion
    FLT3-gene mutations are prevalent mutation in children with acute leukemia. So, it can be decided about the treatment after molecular diagnosis of this mutaions, independent of FAB classification and before the treatment get started.
  • Mohammad Narimani *, Souran Rajabi Page 236
    Background
    According to symptom oriented of drug therapy in the treatment of post-traumatic stress disorder (PTSD), eye movement, desensitization and reprocessing (EMDR) and cognitive behavioral therapy (CBT) were increasingly used. The aim of this study was to compare effects of EMDR and CBT in acute stress.
    Materials And Methods
    In this case-control study, 51 combatants with PTSD hospitalized in Isar Hospital of Ardabil province or were inhabited in Ardabil were randomly divided to three groups. The method was extended test method and study design was multi-group test-retest. Used tools included boring memories test, subjective units of distress or anxiety (SUD) scale, validity of cognitions (VOC) scale and hospital anxiety and depression scale.
    Results
    EMDR and CBT significantly decreased boring memories, mental distress, anxiety and depression, and also increased positive cognition. Although both EMDR and CBT caused significant reduction of anxiety and depression, EMDR was superior to CBT in reduction of PTSD symptoms of Iranian combatants.
    Conclusion
    Regarding efficacy of EMDR and CBT in the treatment of PTSD, it is suggested to prevent and decrease symptoms of post traumatic stress disorder (PTSD).
  • Mohammad Moradi, Alireza Hidarnia *, Gholamreza Babaei, Mehdi Jahangiri Page 246
    Background
    Educational program for drug abuse prevention should emphasize on trans-theoretical model (TTM). This study was designed to survey effects of TTM in substance abuse prevention among petrochemical workers in Iran.
    Materials And Methods
    This randomized clinical trial was done on 181 workers of petrochemical company in Assaluyeh. Education program was prepared according to resistance skills, decisional balance, processes of change (cognitive & behavior), self esteem, self-efficacy and life skills. Intervention group received educational program by lecture and group discussion about principles of TTM. Intervention and control groups was compared before and 5 month after intervention. Intervention group received educational package, including posters and pamphlets, within 5 months.
    Results
    Educational activities had significant impact on awareness of substance abuse, risk factors and protective factors, self efficacy, decisional balance for apply resistance skills contain pros and cons, attitude and also processes of change on resistance skills in cognitive and behavioral domain, while there found no significant changes in control group.
    Conclusion
    According to positive effects of TTM as a educational program for drug abuse prevention, application of this model recommended in prevention of drug abuse among industrial workers.
  • Mina Jouzi * Page 256
    Background
    In addition routine conservative management for decreasing the difficulties of stroke patients, complementary treatments such as massage therapy is also applied that is considered as one of the most important nursing managements. The goal of this study was assessment of the effect of massage therapy on the level of blood pressure and anxiety of stroke patients.
    Material And Methods
    This quasi-experimental study with two groups, two steps and pre- Post design was done on 50 patients with CVA (cerebrovascular accident). Sampling was done with convenience method and patients were divided randomly to two groups. Including criteria were documented CVA, the ability of speaking, complete consciousness, one week hospitalization period and having the motivation for the entering in this study. In massage group, relatives to patient should massage the patient body 7 times per day after receiving complete administration and doing the right technique at the next days. Control group received only the routine management. Blood pressure and Cattle test for anxiety were evaluated before and the end of study.
    Results
    In massage group, mean blood pressure had been significantly decreased at the end of study (p<0.05). Anxiety score in the massage group had been decreased after study, but there was no significant difference (NS).
    Conclusion
    Results showed the positive effect of massage on decreasing blood pressure and anxiety level. Therefore, it could be suggested as complement method alongside of the routine treatment of stroke for increasing the welfare and remediation sense of the patients.
  • Isa Nourmohammadi, Mostafa Atashbasteh *, Abolfazl Mehdiizade, Mohammad Shabani Page 262
    Background
    Despite importance of Preeclampsia (PE), as a major cause of maternal mortality and fetal death especially in developing countries, its etiology remains unclear. This study was performed to analyze the susceptibility of erythrocytes and to evaluate antioxidant enzymes activity such as glutathione peroxidase (GPX), Superoxide dismutase (SOD) and Catalase (CAT) in women with preeclampsia and normal pregnancy.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional-comparative study, circulating levels of GPX, SOD, CAT and malondialdehyde (MDA) were analyzed in 30 healthy pregnant women, 25 women with mild PE and 26 with severe PE hospitalized in Rasoule Akram and Akbarabadi hospitals of Iran University of Medical Sciences.
    Results
    Susceptibility of erythrocytes in severe and mild PE pregnant women were significantly higher than healthy pregnant women (p<0.05). Levels of MDA, GPX, SOD and CAT in severe and mild PE pregnant women were significantly higher than healthy pregnant women (p<0.05).
    Conclusion
    It seems that oxidative stress plays a significant role in pathophysiology of PE. Therefore, determination of antioxidant enzyme activity in these patients and using supplemental dietary with antioxidants such as vitamins C and E may play a role in prevention of preeclampsia.
  • Mohammad Kargar *, Maryam Homayoon Page 268
    Background
    Enterohemorrhagic Escherichia coli (EHEC) strains are one of the most important enteric pathogens which cause of the food-borne disease in humans. The purpose of this study was to survey the prevalence of diarrhea arising from this bacteria and infection source and antibiotic resistance of isolated strains in children under 5 years old in Marvdasht.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, Stool samples of under 5 years old children in Marvdasht were collected. After enrichment in specific culture media and evaluation sorbitol fermentation and their β-glucoronidase activity (MUG test) with specific antisera, the isolation of EHEC O157:H7 strain was confirmed. Then, virulence genes verotoxin, intimin and hemolysin with multiplex PCR and antibiotic resistance strains with disk diffusion method were tested. Also, getting infection with water, food and animal contact was evaluated.
    Results
    Out of 615 cases, 89 sorbitol negative colonies isolated which 7 strains O157 (1.14%) confirmed with antisera. Of virulence genes, only 1 of the isolated strains (0.16%) had stx1 and eaeA genes. All isolated bacteria had resistance to penicillin, ampicillin and erythromycin. There was no significant relation between isolated EHEC strains and the different seasons of the year.
    Conclusion
    Hospital based surveillance to estimate the burden of EHEC strains in clinical centers in all less than 5 years old children with acute gastroenteritis and studies on etiology and genotyping of this bacterium in other parts of the country are recommended.
  • Elmira Khaghani *, Kavous Firouz Nia, Hossein Ghenaati, Elham Neshan, Majid Shakiba Page 274
    Background
    Subarachnoid Hemorrhage (SAH), as very common and complicated cerebrovascular disease, is responsible for 30% of cerebrovascular diseases. The aim of this study was to evaluate the angiographic findings of patients with SAH.
    Materials And Methods
    In this descriptive-analytical study, all 51 patients with SAH who were presented to the Imam Khomeini Imaging Center from 1385-1386 were evaluated. Patients were assessed by either flat panel or conventional method.
    Results
    Saccular aneurysm was the most finding in angiography. The most prevalent site of involvement was ant. communication artery. History of cerebrovascular disorders and history of polycystic kidney disease were significantly associated with pathologic findings of SAH in angiography, while there was no significant correlation between history of cigarette smoking, hyperlipidemia, high blood pressure and being treated in ICU & CCU for heart problems, and SAH. Flat panel radiography was superior to conventional method in diagnosis of patients with SAH.
    Conclusion
    This study showed that flat panel studies are superior to conventional methods, and history of cerebrovascular disorders and polycystic kidney disease increases the possibility of developing SAH.
  • Feizollh Hashemi Gorji, Mohammad Reza Alivand, Parisa Atef Vahid, Mehrdad Hashemi, Rasoul Salehi, Mansour Salehi, Sirous Azimi, Mohammad Reza Nouri Deloui * Page 280
    Background
    Glucose-6-phosphate dehydrogenase (G6PD) deficiency is the most common human enzyme defect, being present in more than 400 million people worldwide. The aim of this study was the molecular analysis of common G6PD mutations, including Mediterranean, Chatham, Cosenza and A-(G202A/A367G) in the patient with favism in Fars and Esfahan provinces.
    Materials And Methods
    In this basic study, 96 non-relative patients with G6PD deficiency (34 from Fars and 62 from Esfahan province) were studied. Genomic DNA was analyzed by PCR-RFLP and product electrophoresis method for known mutations such as Mediterranean(C-T)nt, Chatham, Cosenza and A202(G-A)/367(A-G) mutation.
    Results
    Of 96 samples, 79 (82.3%) and 8 (8.3%) had G6PD Mediterranean and G6PD Chatham, respectively. None of the samples had Cosenza and A-(G202A/A367G) mutation.
    Conclusion
    This study showed that G6PD Mediterranean is the most prevalent mutation in Iran.
  • Shahla Mollahoseyni *, Shahla Mohammadzade, Hamid Alavi Majd, Poopak Khalessi Page 287
    Background
    Hypothyroidism is a chronic disease which could affect perception of health and quality of life of patients. The present study was designed to determine the quality of life in hypothyroidism patient referred to hospitals affiliated by Tehran Medical universities in 2007.
    Materials And Methods
    In this descriptive- analytic study, 100 hypothyroidism patients were studied. Patients were evaluated by a 4-part questionnaire: demographic characteristics (10 items), physical dimension (15 items), mental dimension (9 items) and social health dimension (7 items). Patients stated their personal perception about quality of life.
    Results
    The highest mean score in response to question of quality of life belonged to social health domain (45.5) and the lowest means score belonged to physical health domain (39.9). Most patients (73%) had moderate level of quality of life. In physical dimensions, cold intolerance with mean score of 25.75; in mental dimension, irritability with mean score of 30.25 and in social dimension, social disability in task with mean score of 43 were the most prevalent symptoms.
    Conclusion
    This study showed that most patients with hypothyroidism have moderate level of quality of life.
  • Ehsan Nezakati, Mehrnaz Atighechian *, Mohammad Bagher Sohrabi Page 291
    Ostheoarticular tuberculosis is a chronic disease that destroys bones and joints. A woman presented to Imam Hossein hospital because of pain, joint swelling and limitation of joint motion in her right knee. Her chief complaints were pain, swelling and limitation of right knee motion from 2 week ago. There was a large mass around the knee with spontaneously drainage after one week of swelling. At admission, she had mild fever, swelling in the posterior of right knee joint, tenderness and limitation of join motion. ESR was reported 55 mm/ 1 hour. Imaging showed narrowing of the joint cleft. Acid-fast staining organism of joint fluid was positive. After confirming tuberculosis of knee joint, standard anti-tuberculosis regimen was started. After two months of treatment, symptoms and signs were improved.