فهرست مطالب

فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی
سال هفتم شماره 4 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمدرضا حمیدی زاده، معصومه حسین زاده شهری صفحات 5-30
    «رویکرد مبتنی بر منابع1»، بر منابع داخلی شرکت به عنوان ریشه مزیت رقابتی تاکید دارد. بررسی و تجزیه و تحلیل محیط خارجی برای کشف فرصت ها و تهدیدها به تنهایی نمی تواند موجب برتری رقابتی شرکت شود. از سوی دیگر، تغییرات محیط بیرون زیاد و ناشناخته است و در این شرایط، برنامه ریزی بر مبنای عوامل خارجی ریسک بالایی دارد. لذا منابع و قابلیت های داخلی شرکت مبنای مطمئن تری برای تدوین برنامه های راهبردی سازمان هستند.
    هنگامی می توان راهبردهای مبتنی بر منابع را تدوین کرد که درک کاملی از «شایستگی های محوری2» سازمان وجود داشته باشد هدف این پژوهش ارائه مدل شناسایی شایستگی های محوری است. سوال های اصلی تحقیق عبارت اند از: کدام قابلیت ها، به شایستگی محوری تبدیل می شود؟ قابلیت های راهبردی در چه صورتی به شایستگی های محوری تبدیل می شود؟ شایستگی محوری شرکت ایران خودرو چیست؟ لذا تحقیق دارای دو فرضیه است. از «تکنیک های آماری آزمون T»، «آزمون کلموگروف – اسمیرنف» و «آزمون فریدمن» برای تحلیل داده ها گردآوری شده، و آزمون فرضیه ها استفاده می شود. تحقیق به صورت مطالعه موردی در شرکت ایران خودرو انجام گرفت و جامعه آماری آن مدیران ارشد شرکت است، داده های تحقیق با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شدند. یافته های تحقیق نشانگر این است که قابلیت طراحی بر مبنای نیاز مشتری و قابلیت تطبیق و توسعه فناوری های خریداری شده؛ «شایستگی محوری» در شرکت ایران خودرو است.
    کلیدواژگان: دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیت راهبردی، شایستگی محوری، مزیت رقابتی
  • مصطفی جعفری، فرخ قوچانی صفحات 31-50
    ظهور عصر ناپایداری و آغاز و انجام پیاپی وحیرت آور قواعد بازی رقابت، جایگزینی دمادم وضعیت های حاکم برفضای کسب وکار، ضرورت دستیابی به چهارچوبی برای درک ارتباط روشمند دنیای درون (ذهن) و برون (صنعت)، مارا برمی انگیزند که هم مدل های ذهنی و هم دیدمان (چشم انداز) خویش از آینده را مستمرا باز بیافرینیم و بهبود دهیم. این امر مستلزم شناخت الگوهای حاکم بر دگرگونی های ذهنی تصمیم گیران راهبردی و نیز شیوه تجسم و تصور آنها از آینده کسب وکار و صنعت خودشان دارد.
    دراین تحقیق شیوه دیدمان پردازی تصمیم گیران راهبردی شناسایی شده و فرایند اثرگذاری مدل های ذهنی بر آن تبیین شده است. داده های موردنیاز ازطریق پرسش نامه های از پیش تعیین شده، از جامعه هدف که صنعت روی ایران متشکل از 37 شرکت بود به شیوه تمام شماری، گردآوری و با نرم افزار LISREL مدل سازی معادلات ساختاری1 تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها، نشان می دهد که تصمیم گیرانی که مدل های ذهنی پویا تردارند دیدمان پردازان موفق تری هستند ونتایج مطلوب تری بدست می آورند.
    کلیدواژگان: مدل های ذهنی، تصویر ذهنی، دیدمان پردازی
  • غلامعلی طبرسا، نرگس آهنگر صفحات 51-68
    امروزه سازمان ها هم از درون و هم از بیرون مورد هجوم قرار می گیرند. از نظر بیرونی، جهانی شدن، ظهور پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک و... پاسخ گویی سریعی را از سازمان ها می طلبد. از جنبه درونی، کارکنان توقع خود را از سازمان افزایش داده اند و طالب کار غنی تر، خودیابی و خود شکوفایی بیشتر هستند.در این میان، داشتن نیروی انسانی توانا و کارامد که بنیاد ثروت ملی و دارایی های حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیاری برای سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به دنبال خواهد داشت.
    در نوشتار حاضر، ابتدا سیر تاریخی مفهوم توانمندسازی پرداخته شده و عوامل موثر بر موفقیت برنامه های توانمندسازی را بررسی قرار گرفته است.در عین حال، راهبردهای منتخب همراه با شاخص های آن ها بر اساس مطالعات میدانی، به معرض نظرخواهی کارکنان جامعه آماری مورد نظر گذاشته شده است. در نهایت نیز، راهبردهای مورد نظر همراه با شاخص ها و رتبه بندی آن ها به عنوان چارچوبی برای سیاست گذاری های آینده معرفی شده اند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی کارکنان1، کفایت نفس2، احساس عجز اکتسابی3 سطوح توانمندسازی4
  • علی رضاییان، فرج الله رحیمی صفحات 69-87
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر عدالت رویه ای بر رفتار شهروندی کارکنان و با لحاظ کردن اعتماد سازمانی به عنوان متغیر میانجی یا واسطه، انجام شده است. بدین منظور، پرسش نامه ای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، در میان نمونه ای متشکل از 154 نفر از کارکنان رده تخصصی بانک ملت توزیع گردید. روش تحقیق حاضر، پیمایشی- هم بستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. نتایج حاصل از مدل تحقیق نشان داد که عدالت رویه ای می تواند طبق مدل تحلیل مسیر ارائه شده، بر رفتار شهروندی کارکنان این بانک تاثیر بگذارد. در پایان، برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق افزایش سطح اعتماد سازمانی، پیشنهاداتی به مدیران ارائه گردید.
    کلیدواژگان: عدالت رویه ای، رفتار شهروندی سازمانی، اعتماد سازمانی، مدل معادلات ساختاری
  • مهران رضوانی، سید حمید خداداد حسینی صفحات 89-137
    بررسی پیشینه تحقیقات انجام گرفته حاکی از آن ست که عناصر تشکیل دهنده اجزای مدل یکپارچه ارتباطات بازاریابی در قالب آمیخته ترفیع عمدتا دارای ماهیتی تصادفی، پویا، مبهم، نادقیق، کیفی و یا نامشهود بوده و فهم آنها نیازمند بهره گیری از رویکردهایی است که با ماهیت ذاتی این نوع متغیرها سنخیت و همخوانی داشته باشد. در این مطالعه با بکارگیری رویکرد فازی در مدلسازی، اتکاء به داده های واقعی عملکرد و تحلیل آراء خبرگان در راستای تحقق اهداف توسعه ای بنگاه؛ نارسایی های موجود در مطالعات گذشته تا اندازه زیادی مرتفع شده و رضایت مندی بیشتری در تحقق اهداف بازاریابی و فعالیت های ارتباطاتی و ترفیعی بنگاه حاصل شده است. ضمنا از عواملی همچون منحنی عمر محصولات بنگاه، راهبردهای بازاریابی، بودجه فعالیت های ترفیعی و ماهیت رقابت و صنعت به عنوان سازه های کلیدی جهت طراحی الگوی کارآمد ارتباطات بازاریابی بهره گرفته شده است.
    نتایج پژوهش نشان می دهد که مدل یکپارچه حاصل سنخیت بیشتری با اهداف بازاریابی داشته و ضمن برقراری روابط بعضا چند سویه با عناصر کلیدی موثر بر آنها در قالب قواعد تصمیم از پویایی و انسجام کافی جهت هدایت اقدامات ترفیعی بنگاه برخوردار می باشد. توضیح اینکه در صنعت مذکور تبلیغات غیر شخصی، عوامل فروش حضوری، روابط عمومی وابزارهای ارتقاء فروش به مثابه عناصر مدل یکپارچه به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند.
    کلیدواژگان: آمیخته ترفیع، ارتباطات یکپارچه بازاریابی، تجهیزات پزشکی ورزشی
  • محمد شیخ زاده، غلامرضا گودرزی صفحات 139-192
    بدون شک راهبرد ساخت و تولید یکی از مهمترین مولفه ها در فرایند برنامه ریزی کسب و کار یک سازمان است. طی سال های اخیر تحقیقات جدی در زمینه راهبرد تولید صورت گرفته است. برای کسب مزیت رقابتی، راهبردهای بازاریابی و تولید باید با راهبرد سازمان مرتبط و همراه باشند [اسکینر، 1969]. وقتی سازمان ها نتوانند به ارتباط بین راهبرد تولید و راهبرد سازمان پی ببرند، با نظام های تولیدی غیر رقابتی، که پرهزینه و وقت گیر است، مواجه خواهند شد.
    هدف از این تحقیق، بررسی و مقایسه استراتژی های ساخت و تولید و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی در صنعت فناوری اطلاعات ایران، کره و ژاپن است. شالوده این تحقیق بر دو فرض اساسی استوار می باشد: 1) اقدامات و راهبردهای تولید در این سه کشور، تفاوت معنی داری دارند؛ 2) این تفاوت ها به طور چشمگیر بر عملیات ساخت و تولید و عملکرد سازمانی تاثیر می گذارد.
    تمرکز این تحقیق بر شناسایی تفاوت های موجود بین ایران، کره و ژاپن در راهبردهای تولید و عملکرد و اقدامات کسب و کار از طریق بررسی نتایج حاصل از پرسش نامه های ارسالی برای شرکت های فناوری اطلاعات این سه کشور می باشد. تفاوت های بین شرکت های ایرانی، کره ای و ژاپنی از چندین زاویه مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: راهبرد تولید، صنعت فناوری اطلاعات، مطالعه تطبیقی
  • هایده متقی، صدیقه خزایی صفحات 193-219
    امروزه شرکتهای خودرو سازی می کوشند، با به کارگیری «تکنیکهای تولید بهنگام»، هزینه ها را کاهش دهند و زمان پاسخ گویی به مشتری را بهبود بخشند. اما در برخی موارد، این شرکتها موفق نشده اند، تا منافع حاصل از حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده مربوط به «سیستم دوباره پرسازی» را محقق سازند. (Louis، 1997،1) در این مقاله سعی شده است، از روش نوین «مدیریت جریان ارزش»1 (VSM) به منظور بهبود برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی استفاده شود. به همین منظور، مراحل این فرایند شامل انتخاب جریان ارزش هدف، ترسیم نقشه وضع فعلی، محاسبه شاخصهای کارایی2، ترسیم وضع آتی و ارائه برنامه کایزنی برای بهینه سازی جریان ارزش هدف مورد مطالعه قرار می گیرد. ضمن اینکه چگونگی اجرای گامهای مذکور در فرایند مونتاژ بدنه سمند بررسی و نتایج حاصل از اجرای فرایند، با شبیه سازی از طریق نرم افزار Vensim، اندازه گیری قرار می شود.
    کلیدواژگان: مدیریت جریان ارزش، برنامه ریزی تولید، سیستم دوباره پرسازی و کنترل موجودی، سیستم کششی، کانبان
  • حمیدرضا فرتوک زاده، مجید مختاریان پور صفحات 221-252
    از میان رویکردهای خلاق حل مساله موجود، متدولوژی های مهندسی ارزش و شش سیگما به عنوان دو نمونه از رویکردهای غالب، سالهاست که مورد استفاده سازمانها قرار می گیرند. البته این دو نسبت به یکدیگر دارای کاستی هایی هستند که می توانند از طریق ویژگی های یکدیگر غنی سازی شوند. مقاله حاضر با مطالعه تطبیقی وجوه تمایز و برتری های مهندسی ارزش در مقایسه با شش سیگما به غنی سازی این رویکرد از طریق نقاط کلیدی ارزش آفرینی مهندسی ارزش پرداخته است.
    در این پژوهش محققان با انجام 10 مصاحبه اکتشافی با خبرگان مهندسی ارزش و شش سیگما در شرکت ایران خودرو و تجزیه و تحلیل آنها طی فرایند کدگذاری کیفی در جهت غنی سازی متدولوژی شش سیگما از طریق نقاط ارزش آفرینی مهندسی ارزش تلاش نموده اند. حاصل این کار الگوی «شش سیگمای غنی شده به وسیله نقاط کلیدی ارزش آفرینی و ابزارهای مکمل مهندسی ارزش» می باشد. در این الگو، مهندسی ارزش با تقویت سه رویکرد «جامع اندیشی»، «تازه اندیشی» و «دوراندیشی» در شش سیگما موجب غنی سازی این متدولوژی شده است.
    کلیدواژگان: مهندسی ارزش، شش سیگما، کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری انتخابی
  • شهریار عزیزی، احمد روستا، سید حمید خداداد حسینی، هوشنگ اسدالهی صفحات 253-274
    عملکرد نیروی فروش از موضوعات مورد توجه شرکتها در فضای رقابتی امروز است. در این مطالعه محققان الگویی را برای شناسایی عوامل موثر بر سه جنبه مختلف عملکرد نیروی فروش (رفتاری، ارائه فروش و عینی) طراحی نموده و با استفاده از معادلات ساختاری و کاربرد نرم افزار لیزرل نسخه 5/8 آن را آزمون نمودند. برای آزمون فرضیه های تحقیق از نمونه 165 نفره از نیروهای فروش در صنعت مواد غذایی استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین ادراکات شغلی نیروی ف
    روش
    اشتیاق شغلی بر عملکرد عینی فروش و سخت کوشی بر عملکرد ارائه فروش و رفتاری بیشترین اثر را دارند. همچنین مشخص شد که عملکرد عینی فروش تابعی از عملکردهای ارائه فروش و رفتاری است. این تحقیق نشان داد که برای تبیین اثر تعارض، اشتیاق و رضایت شغلی باید متغیر میانجی سخت کوشی را مد نظر قرار داد.
    کلیدواژگان: ابهام شغلی، اشتیاق شغلی، سخت کوشی، عملکرد نیروی فروش
  • حسین رحمان سرشت، سید کمال هاشمی صفحات 275-297
    ایران بعنوان یک کشور در حال توسعه نیاز گسترده به سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی خود دارد و همه ساله بخش اعظم بودجه عمرانی خود را در این زمینه مصرف می کند، هر چند پیمانکاران عمرانی نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور بازی می کنند ولی در خصوص نوآوری در این صنعت تحقیقی انجام نشده است.
    هدف این تحقیق آن است که فرایند و استراتژی نوآوری در این صنعت شناسایی شود. در این تحقیق از روش تحقیق موردی استفاده شد. برای این منظور پنج شرکت پیمانکاری عمرانی بعنوان آزمودنی (مورد) انتخاب شدند و داده ها و اطلاعات لازم از روش های مختلف و چندگانه جمع آوری و به روش تئوری بنیادین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق در قالب فرآیند نوآوری در شرکت های عمرانی و استراتژی تکامل و توسعه شرکت های پیمانکاری عمرانی ارائه و در پایان پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در این زمینه ارائه شد.
    کلیدواژگان: فرایند نوآوری، استراتژی نوآوری، شرکتهای پروژه محور، شرکتهای پیمانکاری عمرانی
|
  • Mohammad Reza Hamidizadeh Shahri, Masoumeh Hossienzadeh Pages 5-30
    Resource Based View (RBV) emphasizes on Internal organizational resources as a root of competitive advantage. External environment scanning and analysis to detect opportunities and threats cannot gurantee competitive superiority of the firm external environment changes are unknown and different so planning based external components has high risk. Therefore, internal organizational resources and capabilities are for developing the strategic certainty. Based strategies need to understanding the core competencies. This paper aims to present a model to recognize the core competencies (CC), the research questions are: what capabilities can transform to CC? At what circumstances can the strategic capabilities become a CC? What's aer the IK's CC? Thus, the research has two hypotheses and to test them used Friedman test, T. students and Kolmogorov-Smirnov test. The population research of the case study is IK's senior managers. The research results show than the CC of IK has the potential for designing capacities based on customer's needs, adaptability capabilities and information technology development.
  • Mustafa Jafari, Farrokh Ghochani Pages 31-50
    The main object of this research is modeling the relationship between the elements of "Mental Models" as independent variable and elements of "Shared Visioning" as dependent variable. Also "Information Sharing" and "Adaptation" has been researched as mediator variables.Target system is decision makers of Zinc industry of Iran (N=101).this research is applied and data is gathered through questionnaires. The 3 elements of mental model is mental image, imaginations and assumptions. Also the elements of shared visioning are to imagine future situation of people, place, idea & thinks, things and institutions.The mental models affect shared visioning(%78).also it affects information sharing(%99) and adaptation(68%).there is correlation between shared visioning and sharing information(0.87) and between shared visioning and adaptation(0.52).
  • Gholam Ali Tabarsa, Narges Ahangar Pages 51-68
    Today, organizations confron threats from Internal and external elements. From external view ICI, globalization and E-Commerce, and from interonal view employees high expectations self actualization and job enrichment are elements important factors. ownily, efficent and capabey human resource as national wealth and basic property can result in great benefits for organization, economic firms. In this article, at the first step empowerment trend is described and then effective elements for success full empowerment plans pexplained. The, selective strategies along with Indicators were tesred empirically fieid research. Finaly ranked strategies and indicators introduces as a framework for policy makiny.
  • Ali Rezaian, Farajullah Rahimi Pages 69-87
    This paper studies the effect Procedural Justice on organizational citizenship behavior, taking into consideration the moderate role of organizational trust in Melat Bank. For this reason, a questionnaire was distributed among 154 respondents. Structural equation modeling is used for the purpose of analyzing the obtainted data. Findings show that there is a positive relationship between Procedural Justice and organizational citizenship behavior. Also, in accordance with path analysis model, Procedural Justice can have an effect on citizenship behavior through organizational trust.
  • Mehran Rezvani, Seyyed Hamid Khodadad Hosseini Pages 89-137
    This paper tries to compensate for the past studies shortcoming by employing a fuzzy approach in modeling, reliance on the actual performance data, and analysis of the experts’ views. By using this approach, we achieved most satisfaction on reaching marketing and promotional goals besides minimizing cost of doing such activities. Furthermore we use some variable as such organization life cycle, marketing strategy, promotional activities budget, competition intensity and industry nature as a key construct for designing effective model.The results of paper show that employed fuzzy approach ranked the importance of Integrated Marketing Communication variables as follow in physical and Medical Equipment industry: advertisement, personal selling, public relation and sales promotion.
  • Mohammad Sheikhzadeh, Gholam Reza Goodarzi Pages 139-192
    Manufacturing strategy is, one of the most important factors in business planning process. In this study, an attempt is made to review the status of literature in manufacturing strategy. The focus of the study is to explore the differences that may exist between Iranian, Korean and Japanese firms in manufacturing strategies and business practices by analyzing survey results of IT firms from three countries. Differences between Iranian, Korean and Japanese firms are investigated in several dimension.
  • Haydeh Motaghi, Sedigheh Khazaee Pages 193-219
    Currently, automotive manufacturers try to reduce their overall cost while improving customer response time through implementation of just- in-time manufacturing techniques. But, a number of these companies are unable to realize the full benefits of their efforts because of non-value added activities associated with any replenishment system. In this paper value stream management (VSM) process is introduced as a new manufacturing method for improving production planning and inventory control. In VSM technique, the steps of commit to lean, choose the value stream, map the current state, determine metrics, map the future state, create kaizen plans and implement kaizen are taken into account in the accomplish. The above method is executed in the case of Samand body's assemble line and the results are evaluated by the Vensim simulation software.
  • Hamid Reza Fartookzadeh, Majid Mokhtarianpour Pages 221-252
    Among creative problem solving methodologies, value engineering (VE) and six sigma (6σ), as two predominant approaches, have been implemented by organizations for years. This research has tried to enrich 6σ by means of the key value-creation capabilities of VE through a comparative study between distinctive aspects and advantages of VE in comparison to 6σ.To achieve this aim, the researchers held 10 exploratory interviews with VE and 6σ experts of Iran Khodro Company and analyzed them in a qualitative coding process (open coding, axial coding, and selective coding). The results of the research are 12 key concepts, 5 sub-categories, 3 categories and finally the model of “6σ, enriched by means of key value-creation capabilities and complementary tools of VE”. According to this model, 6σ projects can be enriched by “comprehensive thinking”, “fresh thinking” and “far-forward thinking”, three features of VE. This article explains how 6σ can be enriched by means of key value-creation capabilities and complementary tools of VE.
  • Shahriar Azizi, Ahmad Roosta, Seyed Hamid Khodadad Hosseini, Hushang Asadolahi Pages 253-274
    Salesperson's performance is one of the hot topics in marketing. In this study researchers provide a model for identification of factors affect three different types of salesperson's performance (behavioral, sales present, and objective). The model was tested with SEM approach by application of LISREL 8.5. A sample encompass 165 salespeopl from food industry were used for data gathering. Final results showed that job involvement has the greatest effect on objective performance and working hard has the greatest effect on sales present and behavioral performance. Results also revealed that objectives ales performance is a function of sales present and behavioral performance. This study indicated that for explanting effects of job perceptions (involvement, conflict and satisfaction) it is important to assume working hard as a mediator variable.
  • Hossein, Rahmanseresht, Sayyed Kamal, Hashemi Pages 275-297
    As a developing country, Iran needs to invest in its economic infrastructures; therefore, the construction projects eats up a huge amount of the country’s budget. Though construction contractors play a significant role in the country’s economy and its need for innovation, barely, if at all, any relevant research is conducted in these businesses. This paper aims to identify the process and strategy of Innovation in the construction industry. Qualitative research method was used. Five construction contractor companies are selected, and data and information are collected by different methods. The grounded theory method is applied. This research portrays the process and strategy of innovation in the construction contractor companies of Iran.