فهرست مطالب

بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید - سال بیستم شماره 4 (زمستان 1388)

نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید
سال بیستم شماره 4 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدمحمود زنجیرچی*، حسین صیادی تورانلو صفحه 1
    حکمرانی غیرقابل انکار مفاهیم سیستم تولید ناب بر دنیای تولیدوعملیات در چنددهه اخیر، شرکت های بسیاری را به پیاده سازی این مفاهیم برانگیخته است. اما عدم توجه به اولویت ها و نیز منابع محدود شرکت ها، بسیاری از آنها را در این مسیر با شکست مواجه ساخته است. هدف اصلی این مقاله، تدوین متدولوژی ای جهت تعیین مسیر حرکت نابی برای شرکت ها با استفاده از تعیین مهمترین عوامل موفقیت و بحرانی ترین عوامل شکست آنها در مسیر نابی است. بدین منظور اهمیت و عملکرد سنجه های نابی با استفاده از متغیرهای کلامی، اندازه گیری و سپس با جانمایی در ماتریس استراتژیک نابی، عوامل آسیب زا و توفیق آفرین در این حوزه شناسایی می شوند. در نهایت قانون پاره تو در تعیین موثرترین عوامل در این دو حوزه به کارگرفته می شود.
    کلیدواژگان: تولید ناب، عوامل بحرانی موفقیت، عوامل بحرانی شکست، منطق فازی
  • محمد مدرس*، مهدی نجفی صفحه 11
    گسترش روزافزون و کاربردهای موفقیت آمیز «مدیریت درآمد» در صنایع هواپیمایی و شباهت زیاد این صنعت با صنعت هتل داری، پژوهشگران و مدیران را برانگیخت تا جهت مدیریت بهتر و افزایش درآمد، مدلها و مفاهیم مدیریت درآمدرا برای صنعت هتل داری نیز مورد استفاده قرار دهند و با توجه به ویژگی های این صنعت، مدلهای ریاضی مدیریت درآمد متناسب با این صنعت رانیز توسعه دهند. دراین مقاله، به ارائه مدلهای چند هدفه جهت بررسی مدیریت درآمد هتل در محیطهای تصادفی پرداخته می شود. ازطرفی، باتوجه به تصادفی بودن میزان تقاضا و درمواردی عرضه، در این مقاله بهینه سازی پایدار این مدلها توسعه می یابد. به این ترتیب، اهداف این مدل ها عبارتند از پایداری جواب و پایداری مدل به همراه حداکثر کردن در آمد حاصل. ضمنا، با در نظر گرفتن فرضیات جدید نظیر خروج زودهنگام-دیرهنگام؛ رزرو مضاعف و همچنین متفاوت بودن قیمت ها تحت شرایط مختلف، مدلهای ریاضی دیگری در چارچوب مدیریت درآمد توسعه می یابد.
    کلیدواژگان: مدیریت درآمد، بهینه سازی پایدار، برنامه ریزی تصادفی، پایداری جواب، پایداری مدل، مدیریت هتل
  • مهدی فتح الله*، ابراهیم تیموری، محمدرضا اکبری جوکار صفحه 23
    در مدیریت نوین، تاکید بر برنامه ریزی، هدف گذاری و کنترل کاملا مشهود بوده و ارزش آفرینی در گرو هدف گذاری و زمینه سازی راه های دستیابی، سنجش کمی و تحقق اهداف و برنامه ها می باشد. بدیهی است این مهم جزء از طریق توسعه و تدوین شاخص های مناسب، برای سنجش و ارزیابی عملکرد طرح ها و برنامه ها امکان پذیر نیست. بر همین اساس در این مقاله سعی بر آن است تا بدنبال بررسی و شناخت موضوع سکوی مشترک و مدیریت زنجیره تامین، عوامل بحرانی موفقیت و معیارهای کلیدی عملکرد در زنجیره های تامین مبتنی بر سکو پیشنهاد گردند. از این طریق می توان زمینه برنامه ریزی، کنترل و نظارت موثر و نیز سنجش کارایی و اثربخشی زنجیره های تامین مبتنی بر سکوی مشترک را فراهم آورده و نسبت به مدیریت اثربخش سیستم مورد نظر اقدام نمود. برای این منظور بدنبال بررسی های بعمل آمده در چارچوب موضوع تحقیق و نیز اطلاعات حاصل از مطالعات شناختی و تحلیلی، نسبت به شناسایی مولفه های تاثیر گذار بر موضوع تحقیق و نیز معیارهای عملکردی هر یک از مولفه ها اقدام گردید. در ادامه با بهره گیری از مدلهای تحلیل عاملی و نیز تحلیل ساختاری، ضمن ارزیابی، تحلیل و مدلسازی روابط فی مابین مولفه های تاثیر گذار، از طریق آزمون فرض نشان داده شد که مولفه های شناسایی شده دارای تاثیر مستقیم بر زنجیره تامین مبتنی بر سکو هستند.
    کلیدواژگان: سکوی مشترک، زنجیره تامین مبتنی بر سکو، مدلسازی معادلات ساختاری، کارایی و اثربخشی، ارزیابی عملکرد
  • حسن حاله*، سید مهران حسینی، هادی اکبرزاده خورشیدی صفحه 33
    به علت اهمیت آنالیز ریسک فازی و کاربرد شباهت اعداد فازی در این زمینه، ایجاد روشی مناسب در یافتن شبیه ترین عدد فازی به عدد فازی مشخص اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است. بدین منظور روش های مختلفی برای تعیین میزان شباهت فازی ابداع شد. در این تحقیق، در ابتدا با استفاده از روش تاپسیس روش جدیدی برای تعیین شباهت بین اعداد فازی ذوزنقهای عمومی ارائه شده است. این روش می تواند تعدادی از این روش های مختلف را برای انتخاب شبیه ترین عدد فازی ترکیب نماید. در حقیقت برتری این روش در توانایی بکارگیری شاخصهای مختلف می باشد. سپس روش جدید برای اجرای یک الگوریتم آنالیز ریسک فازی جدید بکار گرفته می شود.
    کلیدواژگان: اعداد فازی ذوزنقه ای عمومی، آنالیز ریسک فازی، شباهت اعداد فازی، روش تاپسیس
  • سعید امامی*، محمد راهدار، علی شاهنده صفحه 39
    این مقاله به بررسی اثر تورم بر مدل EPQ برای اقلام فسادپذیر و با فرض خرابی تصادفی ماشین و دوره تعمیر ثابت، می پردازد. نرخ تقاضا تابعی از تورم فرض شده و با افزایش تورم، تقاضا نیز افزایش می یابد. هدف مدل، تعیین دوره زمانی بهینه تولید در سیستم تولید- موجودی می باشد به طوریکه مجموع ارزش فعلی کلیه هزینه ها شامل هزینه نگهداری موجودی، هزینه اقلام فاسد شده، هزینه راه اندازی، هزینه تشخیص و تعمیر خرابی ماشین و هزینه فروش از دست رفته، در واحد زمان با در نظر گرفتن نرخ تورم در یک افق برنامه ریزی محدود، حداقل شود. با توجه به پیچیدگی مدل و استفاده از روابط تقریبی سری تیلور برای عبارات نمائی، در نهایت رابطه ای برای محاسبه تقریبی دوره زمانی بهینه تولید بدست آمده است و اثرات تورم، فساد اقلام، خرابی ماشین و... بر دوره بهینه تولید به کمک تجزیه و تحلیل عددی مطالعه شده است.
    کلیدواژگان: تورم، اقلام فساد پذیر، ارزش فعلی، EPQ، دوره بهینه تولید
  • مهدی بشیری*، سیدجواد حسینی نژاد صفحه 53
    در این مقاله، روشی برای بهینه سازی فرآیند با چند سطح پاسخ به وسیله شبکه های عصبی پیشنهاد می شود که در آن از مفهوم مطلوبیت مقدار هر متغیر پاسخ جهت پیش بینی استفاده می کند. در این پژوهش شبکه پس انتشار پیش خور با دو لایه پنهان استفاده می شود. تعداد نرونهای لایه پنهان با استفاده از معیار میانگین مربع خطا برای داده های آموزش و تست تعیین می گردد. تعداد نرون های لایه اول برابر تعداد فاکتورها و تعداد نرونهای لایه آخر برابر تعداد سطوح پاسخ می باشند. پس از آموزش شبکه، مرحله پیش بینی با دادن سطوح مختلف به فاکتورها برای محاسبه مطلوبیت آزمایشهای مختلف به شبکه انجام می شود. در مرحله بعد مقادیر مطلوبیت کل محاسبه می گردد. آنگاه ترکیبی به عنوان بهینه انتخاب می شود که دارای بیشترین مطلوبیت کل باشد. در انتها برای نشان دادن قابلیت شبکه عصبی یک مثال عددی آورده می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد گرچه تعیین نوع شبکه عصبی مناسب زمان بر است ولی از لحاظ دقت نسبت به روش سطح پاسخ مناسب تر می باشد. در ضمن ترکیب بهینه به دست آمده از روش سطح پاسخ یکی از جوابهای بهینه به دست آمده از روش شبکه عصبی می باشد
    کلیدواژگان: روش سطح پاسخ، بهینه سازی فرآیند با چند سطح پاسخ، تابع مطلوبیت، شبکه عصبی پس انتشار پیش خور
  • محمدسعید جبل عاملی*، کامران شهانقی، رضا حسنوی، محمدرضا نصیری صفحه 65
    مهمترین اهداف در ضربه زدن به یک کشور نابودی مراکز حساس نظامی و صنعتی آن می باشد. از مهم ترین و ضروری ترین اقدامات برای جلوگیری از خسارتهای حیاتی به این مراکز و یا محدود کردن آن، مکان یابی صحیح آنها می باشد. مکان یابی درست و اصولی مراکز حساس نظامی یکی از مهمترین اقداماتی است که موجب کاهش قابل توجه هزینه های بعدی مرتبط با فعالیتها و پیشامدهای مربوط به این مراکز خواهد بود و با افزایش قابلیت پدافند غیرعامل، ضریب امنیتی را افزایش و احتمال حملات دشمنان و اثرات تخریبی حملات احتمالی را به شدت کاهش می دهد. در این مقاله، ضمن شناسایی عوامل موثر در مکان یابی این مراکز با تاکید بر عامل پدافندغیرعامل، مدل ترکیبی مکان یابی تسهیلات حساس جهت مکان یابی آنها ارائه گردیده است. در توسعه این مدل از مدل هیبریدی، فرآیند تحلیل شبکه ای، روش دسته بندی تاکسونومی عددی بهبود یافته و مدل ریاضی ایجاد پراکندگی بین تسهیلات استفاده شده است. در این مدل، مراکز حساس از سه جنبه تسهیلات عمومی، تسهیلات نامطلوب و تسهیلات حساس مورد توجه قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، مراکز حساس، مکان یابی، تاکسونومی عددی بهبودیافته، فرآیند تحلیل شبکه ای
  • سید محمد سیدحسینی*، علیرضا علی احمدی، رکسانا فکری، محمد فتحیان صفحه 77
    فرآیند تولید وتوسعه محصول جدیدتا این زمان اینگونه دستخوش تغییر و تحول نبوده است. رشد سریع تکنولوژی، افزایش ریسک پذیری و مخاطره در بازارهای جهانی و تغییرات روزافزون در نیازهای مشتریان، تیم های توسعه محصول جدید را با فشارهای روزافزونی جهت کاهش هزینه ها، کاهش چرخه زمان تولید، با حفظ کیفیت مناسب و قابلیت اطمینان بالا مواجه یافته است به طوری که توجه به استراتژی های چابک سازی را دراین فرآیند مطرح ساخته است. در این مقاله، سعی می شود تا ابتدا با استفاده از روش تحلیل توضیحی فاکتورها، عوامل اصلی موفقیت در چابک سازی فرآیند تولید وتوسعه محصول جدید استخراج و معرفی شده و سپس با استفاده از روش تحلیل مسیر رابطه بین این متغیرها و درجه تاثیر هریک از آنها بر یکدیگرو همچنین بر تحقق چابکی نشان داده شود. از آن جایی که در صنایع خودرو سازی ایران میزان تغییرات در نیازهای بازار و مشتریان و تغییرات تنولوژیکی بیش از صنایع دیگر دیده می شود لذا به منظور تبیین عوامل تاثیر گذار بر تحقق چابکی در قالب یک مدل از نظر مدیران پروژهای توسعه محصول جدید در این صنایع استفاده می شود. شناسایی و بکارگیری عوامل موثر بر چابک سازی فرآیند توسعه محصول جدید در قالب مدل مذکور میتواندراهگشای مدیران واحدهای تولیدی درافزایش سرعت پاسخگویی محصولات جدید به تغییرات پیش بینی نشده محیطی و تسخیر بازارهای رقابتی باشد.
    کلیدواژگان: فرآیند تولید وتوسعه محصول جدید، چابکی، روش تحلیل عاملی، روش تحلیل مسیر
|
  • Seyed Mahmod Zanjirchi*, Hossein Sayyadi Tooranlo Page 1
    Inevitable dominance of lean system concepts on operations world in recent decades, has motivated lots of companies to implement them. But not considering the preferences and limited resources, has caused their failure. This paper aims at presenting a methodology for determining leanness path for companies using their leanness critical success and failure factors. For this first lean indexes importance and performance were measured using linguistic variables and then locating them in strategic lean matrix, critical success and failure were determined. Finally pareto law was used to determine the most efficient factors in these two areas.
    Keywords: Lean production, Critical success factor, Critical failure factor, Fuzzy logic
  • Mohammad Modarres*, Mehdi Najafi Page 11
    The successful application of "revenue management" in airline industry motivated hotel industry management as well as some researchers to apply the concept and techniques of revenue management to enhance the income of hotels. In this paper, we develop a multi objective model for hotel management in stochastic environments. Since demand for rooms, and in some cases the supply, is random we introduce a robust model, in order to manage its uncertain parameters. Therefore, the objectives of the model are robustness as well as income enhancement. Furthermore, some other new assumptions such as overbooking, early (or late) departure of a passenger and different prices are also included in the model.
    Keywords: Robust Optimization, Revenue Management, Robust Solution, Robust Model, Stochastic Problem, Hotel Management
  • M. Fathollah*, E.Teymori, M.R. Akbari Jokar Page 23
    This paper focuses on performance indicator in supply chain management and common platform. Accordingly, a conceptual model and a decision framework for supply chains based on common platforms have been developed and proposed by using Structural Equation Model (SEM). The model is intended to work as a basis for define performance indicators. Based on the proposed framework, the possibility of choosing the best indicators of common elements is provided, taking into account the supply chain and common platform policies. In order to reach the research objectives, following an extensive study of related works, field research and case study in automotive industry, related knowledge and experience has been extracted. Analyzing the results, modeling is performed and the model has been validated.
    Keywords: Supply Chain, Common Platform, performance indicator, Supply Chains Based on Common Platforms
  • H. Haleh*, S.M. Hosseini, H. Akbarzade Khorshidi Page 33
    Caused by fuzzy risk analysis importance and fuzzy numbers’ similarity usage in this field, generating an appropriate method for finding the most similar fuzzy number by desired fuzzy number is obtained a significant importance. For receiving this goal, different approaches are made for determination of fuzzy similarity amount. In this paper, first a new similarity method between generalized trapezoidal fuzzy numbers is presented. It can combine some of these different approaches for selection the most similar fuzzy number. After that this new method is utilized for completion a new fuzzy risk analysis algorithm.
    Keywords: Generalized trapezoidal fuzzy numbers, Fuzzy risk analysis, Fuzzy numbers similarity, TOPSIS method
  • S. Emami*, M. Rahdar, A. Shahandeh* Page 39
    This paper considers the impact of inflation on the EPQ model for deteriorating items subject to random machine breakdowns and fixed maintenance period. The demand rate is assumed to be a function of inflation and the demand increase due to inflation. The objective is to determine the optimal production uptime that minimizes the present value of expected total costs per unit time consisting of setup, corrective maintenance, inventory carrying, deterioration, and lost sales costs with consider inflation rate over a finite-planning horizon. With consideration complexity of model and using The Taylor series approximations to all exponential terms, finally a relation earned for approximate calculation the optimal production uptime. Also, the effects of inflation, deterioration, machine breakdowns etc. on the optimal production uptime the optimal are studied with the help of numerical example.
    Keywords: inflation, deteriorating item s, present value, EPQ, optim al production uptim e
  • Mahdi Bashiri*, Seyed Javad Hosseininezhad Page 53
    In this paper, a method is proposed for Multiple Response Optimization (MRO) by neural networks and uses desirability of each response for forecasting. The used neural network is a feed forward back propagation one with two hidden layers. The numbers of neurons in the hidden layers are determined using MSE criterion for training and test data. The numbers on neurons of the first layer last layer are equal to the numbers of the factors and responses, respectively. After training the network, forecasting phase are done by giving different factor levels to calculate desirability of different experiments. Then total desirability is calculated. The optimal combination is which have the greatest total desirability. Finally, a numerical example is expressed to illustrate the capability of the neural network. The results of the research shows that although determining of suitable neural network is time consuming but have more accuracy than Response Surface Methodology (RSM). Also, the obtained optimal combination from RSM is one of optimal solution by neural network.
    Keywords: Response Surface Methodology (RSM), Multiple Response Optimization (MRO), Desirability function, Feedforward backpropagation neural network
  • M. S. Jabalameli*, K. Shahanaghi, R. Hosnavi, M. R. Nasiri Page 65
    The most important goals in marring of a country is to destroy it's military and industrial centers. One of the most important and essential measures for preventing the vital damages to these centers or limiting them is to locate accurately these vital and critical industries. Accurate and material location of these centers is one of the most important measures which lead to decrease of future considerable related costs and to increase securely index of them. Therefore by increasing the passive defense capability of these centers the enemy's attacks possibility and destruction effects of possible attacks will be decreased. Through this study a combined model for locating of critical centers is suggested by identifying the effective factors in locating of these critical military centers and emphasizing of passive defense. In developing of the model, Hybrid model, Analytical network process, P-dispersion mathematical model, and an Improved numerical Taxonomy clustering technique (HAPIT) are used. It has been tried that these centers to be considered through three aspects of common, undesirable and military facilities.
    Keywords: Passive Defense, Critical Centers, Locating, Numerical Taxonomy, Analytical Network Process
  • S.M. Seyedhosseini*, A. Ali Ahmadi, R. Fekri, M. Fathian Page 77
    The new product development process has not been more challenging than it is today. Change in customers’ needs, pressure of global competition, and fragmentation of markets into smaller segments, rapid and never- ending changes in technological aspects and flexible production, force the NPD teams to introduce new products to their markets as rapidly as possible and reduce its cost with the high level of quality and reliability. In this paper, the critical success factors of agile NPD are introduced by applying the factor analysis method, then the relationships between these factors and agility power, also the degree of effects between them in the new product development process in Iranian automobile industry are modeled by using the Path analysis method. Identification and applying these factors can help the NPD mangers to increase their responsiveness power of new product and capture the competitive markets.
    Keywords: New product development, Agility, Factor analysis method, Path analysis method