فهرست مطالب

Medical Laboratory Journal - Volume:3 Issue: 1, 2009

Medical Laboratory Journal
Volume:3 Issue: 1, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/05/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سیده ناعمه جاوید، دکترعزت الله قائمی، دکترنور امیرمظفری، دکترسهیل رفیعی، دکترعبدااوهاب مرادی، تینا دادگر صفحه 1
    زمینه و هدف
    بیماری سل با تقریبا 9 میلیون مورد جدید در هر سال، هنوز یکی از خطرناکترین بیماری ها در جهان است. پیدایش و انتشار سل مقاوم به داروهای اصلی ضد سل دارای اهمیت زیادی می باشد. این تحقیق با هدف تعیین میزان مقاومت دارویی ضد سل در بیماران مسلول کشت مثبت مراجعه کننده به بخش سل مرکز بهداشت استان گلستان انجام پذیرف.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی از افراد مراجعه کننده به مرکز سل شهرستان گرگان، طی از کلنی با استفاده از روش جوشاندن DNA 104 نمونه کشت مثبت به دست آمد. استخراج، سال 1387 به ترتیب با استفاده از پرایمرهای PCR و تعیین گونه، مقاومت به ریفامپین و ایزونیازید با روش هم با proportional انجام یافت. روش inhA و katG و ژن های rpoB ژن، IS اختصاصی 6110 اجرا شد. WHO در 45 نمونه و مطابق با روش پیشنهادی Gold standard عنوان روش مشخص گردید که 87 IS
    یافته ها
    از 104 نمونه کشت مثبت با استفاده از پرایمر 6110 مورد مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می باشد. مقاومت به ایزونیازید و ریفامپین در این گروه به ترتیب بودند. MDR 2 مورد هم (%2/ 4 برآورد گردید و (3 (%4/ 6 و (6 (%6/9) در تعیین PCR اثبات کرد که اختصاصیت و حساسیت روش proportional و PCR مقایسه دو روش 33 % است. /3، %97/ 57 % و 4 /1، %95/ مقاومت به ایزونیازید و ریفامپین به ترتیب، 3 در این استان فراوان MDR
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق بیانگر آن است که هنوز موارد نیست.وجود حدود 16 %سویه های غیر توبرکلوز در این مطالعه نشان می دهد که برای مراکز بهداشتی که در تشخیص سل فعالیت می نمایند ضروری است تا تعیین سوش جدا شده با روش های بیوشیمیایی و یا انجام گردد تا سویه های غیر توبرکلوزیس شناسائی شده و موارد شکست درمان کاهش یابد PCR.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، مقاومت دارویی، PCR استان گلستان، proportional
  • دکترعبدالوهاب مرادی، دکترالهام مبشری، دکترعلیجان تبرایی، دکترسپیده بخشنده نصرت، دکتروحیده کاظمی نژاد، دکتررامین آذرهوش صفحه 9
    زمینه و هدف
    سرطان پستان یکی از شایعترین سرطانها در زنان اس ت. عوامل اتیولوژیک متعددی همچون زمینه ژنتیکی، تغذیه ای و برخی از عوامل محیطی از جمله ویروسها را از عوامل خطرزا در این سرطان شناخته ان د. براساس مطالعات صورت گرفته گمان می رود پاپیلوماویروسها یکی از عوامل احتمالی سرطان پستان باش د. این مطالعه وجود ژنوم پاپیلوما ویرو س در بافتهای سرطانی پستان را در استان گلستان مورد بررسی قرار داده است.
    روش بررسی
    این مطالع ه توصیفی تحلیلی از سال 1384 تا سال 1387 صورت گرفت و جامعه مورد مطالعه خانمهایی بودند که به بیمارستانهای شهرهای گرگان و گنبدکاوس مراجعه کرده اند و از پستان آنها بیوپ سی گرفته یا ماستکتومی شده بودند و پاتولوژیس ت در آنان سرطان پستان تشخیص داده بو د. از نظر MY09/MY و 11 GP5+/GP استخراج و سپس با پرایمرهای عمومی + 6 DNA از نمونه ها ژنوم پاپیلوماویروس مورد بررسی قرار گرفتند. 47 بود. جوانترین ±12/
    یافته ها
    در کل 231 نفر مورد مطالعه قرار گرفت میانگین سنی افراد 72 فرد 20 ساله و مسن ترین آنها 84 ساله بود. تعداد 122 نمونه از گرگان و 109 نمونه از گنبد جمع آوری %60/1 مبتلا به، Infiltrating ductular carcinoma 31 % افراد مورد مطالعه مبتلا به / شدند. 4 و Intraductal and lobular carcinoma %4/3 مبتلا به، Infiltrating duct carcinoma 33 % افراد مبتلا بیشترین گروه / بقیه به انواع دیگر سرطان پستان مبتلا بودند. در گروه سنی 40 تا 50 سال با 8 سنی مورد مطالعه بودند. در هیچ یک از نمونه ها موارد آلودگی به پاپیلوماویروس یافت نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به انتشار نتایج متفاوت از نقاط مختلف دنیا مبنی بر حضور و عدم حضور پاپیلوماویروس در نمونه های سرطانی پستان، نتایج این مطالعه آثاری از ژنوم پاپیلوماویروس را اثبات نکرده اس ت. بنابراین برای پی بردن به نقش این ویروس در ایجاد سرطان پستان در منطقه نیاز به مطالعات بیشتری است.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، پاپیلوماویروس، استان گلستان
  • رضا شرافتی چالشتری، امیر شاکریان، حسن ممتاز، فرهاد شرافتی چالشتری صفحه 15
    زمینه و هدف
    پاراتوبرکلوزیس یا بیماری یون بیماریای با آلودگی مزمن در ایجاد (MAP) نشخوارکنندگان است. این بیماری از مایکوباکتریوم آویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس می شود و سبب خسارات اقتصادی زیادی در گله های شیری جهان شده است و آن را عاملی در سبب PCR شناسی بیماری کرون در انسان می شناسند. هدف از این مطالعه شناسایی پاراتوبرکلوزیس به روش در نمونه های شیر خام گاوهای شهرکرد بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی تعداد 100 نمونه شیر خام از گاو های تعدادی از از تمامی نمونه ها DNA گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی شهرکرد به روش تصادفی انتخاب شد و سپس بررسی شدند. نتایج به دست آمده با استفاده از PCR به روش فنل-کلروفورم استخراج گردید و به روش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند SPSS نرم افزار.
    یافته ها
    براساس نتایج این مطالعه 3نمونه(3%) از نمونه های شیر از نظر مایکوباکتریوم آویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس مثبت بودند. از نمونه های شیر، روش MAP.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده تشخیص می تواند تست ارزشمندی برای شناسایی مایکوباکتریوم آویوم تحت گونه Milk -PCR پاراتوبرکلوزیس در گله های شیری باشد.
    کلیدواژگان: شیر، مایکوباکتریوم پاراتوبرکلوزیس، واکنش زنجیره پلیمراز
  • زهرا شاهنده، فرحناز صدیقیان، دکترمحمدتقی صالحی عمران، فاطمه صابریان صفحه 20
    زمینه و هدف
    بیماری های قلبی عروقی یکی از مهمترین علل مرگ و میر در اکثر جوامع بشری اند. آترواسکلروز اختلالی پیچیده است و در پاتولوژی آن عوامل متعددی دخالت دارند. امروز علاوه بر عوامل خطر ساز سنتی برای عروق کرونر، عوامل عفونی بخصوص کلامیدیا پنومونیه نیز مطرح می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت سرولوژیکی کلامیدیا پنومونیه در بیماران با آترواسکلروز شریان کرونر قلب و مقایسه آن با افراد غیر بیمار است. است که در آن (Cross-sectional)
    روش بررسی
    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی 102 نفر بیمار مبتلا به بیماری کرونری و 142 نفر از افراد فاقد بیماری کرونری، بستری در بیمارستان شهید بهشتی بابل، از مرداد 84 تا شهریور 85 انتخاب شدند. سرم بیماران و افراد سالم برای سنجش تیتر بررسی Elisa به روش سرولوژیکی (IgG و IgA) آنتی بادی اختصاصی بر ضد کلامیدیا پنومونیه مورد مقایسه قرار گرفتند. Chi– square گردیدند. سپس با روش های آماری 59 % ازبیماران / 43 سال بوده و 8 / 60 و متوسط سن افراد سالم 7
    یافته ها
    متوسط سن بیماران 6 47 % ازافراد سالم دارای / 45 % از بیماران و 9 / 40 % از گروه کنترل سالم مرد بوده اند. در این مطالعه 1 / و 8 (PV = 0/ مثبت (مزمنیت) بود و اختلاف این دو گروه معنی دار نبود (698 IgG منفی و تیتر IgA تیتر 88 % بیماران و 81 % افراد سالم مثبت بود. / در 2 IgG و تیتر آنتی بادی در دو گروه، ارتباط معنی داری IgG
    نتیجه گیری
    طی این تحقیق علی رغم بالا بودن تیتر منفی) با بیماری آترواسکلروز به دست نیامد. IgA مثبت و IgG) از نظر عفونت مزمن کلامیدیا پنومونیه با وجود به دست آمدن ارتباط بین این بیماری و باکتری مورد مطالعه دربرخی از تحقیقات دیگر، اجرای مطالعات مشابه ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: آترواسکلروزیس شریان کرونر قلب، کلامیدیا پنومونیه IgA، IgG
  • محسن سعیدی، سپیده بخشنده نصرت، عبدالوهاب مرادی، سیدمحمدهدایت مفیدی، ناصربهنام پور، آرزوغرقابی صفحه 25
    زمینه و هدف
    عوامل عفونی در دوران بارداری بسیار اهمیت دارند و از شایعترین علل عفونتهای 25 درصد موارد آلودگی در زمان حاملگی - داخل رحمی در انسان هستند. طبق تحقیقات گذشته، حدود 15 منجر به عوارضی چون سقط،مرده زایی وزایمان زودرس می شود. مطالعه حاضر بر این اساس طراحی شده بود که شیوع عفونت را در زنانی که حاملگی موفق وناموفق دارند، در شهر گرگان بررسی نماید.
    روش بررسی
    این پژوهش بر روی 118 نفر از خانمهای با ب ارداری ناموفق و 99 نفرازخانمهای بابارداری موفق مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی دزیانی در سا ل 1385 به صورت مقای سه ای و به روش CMV برای عفونتهای IgGو IgM تصادفی ساده بدون جایگذاری اجرا گردی د. جستجوی آنتی بادی های و برای لیستریا با کیت ایمنوفلورسانس سیناژن درسرم جدا شده از خون این Genesis با کیت الیزا Toxo و افراد اجرا ش د. در زمان نمونه گیری پرسشنامه ای برای هر کدام از افراد مورد مطالعه پر گردی د. اطلاعا ت با تجزیه وتحلیل شد. T-test و(Chi-Squar) آزمون آماری کای دو CMV مثبت برای عفونتهای IgG
    یافته ها
    از 217 خانم مورد مطالعه، فراوانی موارد آنتی باد ی % در خانمهای با بارداری موفق بترتی ب 89،9 % و 45،5 % ودر خانمهای با بارداری ناموفق 77،1 % و 44،1 Toxo و در Toxo و CMV مثبت برای عوامل IgM فراوانی موارد آنتی بادی. (P= و 0.41 P= تعیین گردید.(0.01 خانمهای با بارداری موف ق 46،5 % و 14،1 % ودر خانمهای با بارداری ناموف ق 21،7 % و 30،5 % تعیین برای عفونت لیستریا در (IgG،IgM) فراوانی موارد آنتی بادی توتا ل. (P= و 0.003 P= گردید.(0.002 خانم های با بارداری موفق وناموفق بتر تیب 3،03 % و 7،62 % تعیین گردی د. بین موارد سقط و تیترآنتی بادی و تیترآنتی بادی توتال علیه عفونت لیستریا مونوسیتوژن در خانمهای با Toxoplasma علیه عفونت IgM. (P= بارداری موفق و نا موفق رابطه آماری معنی داری مشاهده شد.(0.003)نتیجه گیر ی: با توجه به شیوع بالای آنت ی بادی در بین خانمهای با بارداری ناموفق علیه عفونتهای در این تحقیق ومطالعات قبلی، ابتلا با عوامل عفونی فوق در دوران Listeria، و CMV،Toxoplasma بارداری ممکن است یکی از عوامل اتیولوژیک احتمالی سقط و مرده زایی در بین افراد مورد مطالعه باشد به همین دلیل پیشنه اد می گردد دربرنامه های بهداشتی کشورو استان در مورد زنان بخصوص قبل و درحین بارداری، آموزشهای لازم برای پیشگیری از عفونت با این عوامل گنجانده شود ودرصورت لزوم ارزیابی آنتی بادی ها علیه این عفونتها صورت گیرد.
    کلیدواژگان: Toxoplasma، CMV، لیستریا، سرولوژ ی، بارداری موفق و ناموفق، گرگان
  • دکترمحمد باقر مجنونی، رامین عبیری، پیمان ملک خطابی، دکترهادی ادیبی صفحه 31
    زمینه و هدف
    بیماری های عفونی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان هستند. با افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به داروهای شیمیایی و عوارض جانبی کم گیاهان دارویی، امروزه ضرورت استفاده از گیاهان برای ترکیبات ضد میکروبی مورد توجه قرار گرفته است.
    روش بررسی
    در این پژوهش عصاره برگ و دانه گیاه شنبلیله به روش خیساندن با اتانول 70 با روش رقیق سازی در محیط مایع و حساسیت (MIC) تهیه شد. کمترین غلظت جلوگیری کننده از رشد میکروبی با روش انتشار دیسک تعیین شد. نتایج با آنتی بیوتیکهای جنتامیسین، سیپروفلوکسازین و فلوکونازول مقایسه شد. سویه های به کار رفته عبارت بودند از: سویه های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلای، کلبسیلا نومونیه، انتروکوکوس فیسیوم و کاندیدا آلبیکانس و دو سویه استاندارد استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس ائروژینوزا. به دست آمده از عصاره برگ شنبلیله برروی استافیلوکوکوس اورئوس، MIC
    یافته ها
    کمترین 64 و برای عصاره دانه شنبلیله بر روی سویه استاندارد μg/ml انتروکوکوس فیسیوم بالینی با مقدار 64 بود. بیشترین قطر هاله عدم رشد ایجاد شده به وسیله عصاره μg/ml استافیلوکوکوس اورئوس با مقدار برگ شنبلیله برروی سویه استافیلوکوکوس اورئوس 23 میلی متر و در مورد عصاره دانه شنبلیله بر سویه بالینی انتروکوکوس فیسیوم(18 میلی متر) بود. این عصاره ها بر مخمر اثر مهاری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثرات ضد میکروبی عصاره برگ و دانه گیاه شنبلیله بر باکتری های گرم مثبت می توان این عصاره ها را در فرآورده های ضد میکروبی در صنایع داروسازی وغذایی به کار گرفت. لذا شناسایی و خالص سازی مواد ضد میکروبی عصاره ها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: شنبلیله، ضد میکروبی، کمترین غلظت جلوگیری کننده از رشد، عصاره هیدروالکلی
  • رقیه گلشا، حمیدرضا بذرافشان، وحیده کاظمی نژاد، محمدرضا ربیعی صفحه 36
    زمینه و هدف
    بیماری های عفونی یکی از مهمترین علل بستری بیماران دیابتی است که گاه ی حتی حیات این بیماران را تهدید می کن د. هدف از این مطالعه بررسی اشکال بالینی عفونت در بیماران دیابتی بستری بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی – توصیفی، گذشته نگر است؛ با مراجعه به مدارک پزشکی یکساله، تعداد 122 پرونده دیابتی با سن بیشتر از 20 سال را مورد ارزیابی قرار دادیم و سپس براساس کد بندی های استاندارد مدارک پزشکی، اطلاعات خام را در فرم جمع آوری اطلاعات وارد کرده، بر اساس شاخصهای آماری توصیف نمودیم. 57 سال (با /6 ± 11/
    یافته ها
    122 بیمار دیابتی مطالعه شدند. میانگین سنی این بیماران 8 12) سال بود 66 /6 ± 9/ 83 سال) بود. میانگین زمانی تشخیص دیابت در این افراد (3 – محدوده سنی 23 45 %) مونث بودند. / 54 %) مذکر و بقیه (5 / نفر (5 62 %) از داروهای ضد قند خوراکی استفاده می کردند. میانه / اکثریت بیماران در زمان بستری (2 164 بود. mg/dl 224 و در بار دوم mg/dl قند خون ناشتای بدو بستری (%5/ 49 %) عفونت نسج نرم و پای دیابتی، 44 نفر (36 %) سپسیس، 7 نفر (7 / اتیولوژی عفونی در 60 نفر (3 5%) نامعلوم بود. هیچکدام از بیماران با پای دیابتی، / 3%) عفونت ادراری و 7 نفر (7 / پنومونی، 4 نفر (2 آموزشی در مورد نگهداری از پا ندیده بودند.
    نتیجه گیری
    65 % دربیماران مورد مطالعه ما با توجه به قند خون ناشتای بدو ورود، کنترل قند خون در حد مطلوبی نبوده است. عفونت بافت نرم و زخم پای دیابتی بیشترین شکل عفونت منجر به بستری را شامل می شد. به نظر می رسد کنترل منظم قند خون و آموزش بیماران دیابتی در نگهداری از پا می تواند در پیشگیری از بروز علل شایع عفونی منجر به بستری شدن این بیماران موثر باشد.
    کلیدواژگان: دیابت، علائم بالینی، عفونت
  • محسن خاکی، علی قضاوی، دکترندا موسی خانی صفحه 40
    زمینه و هد ف: سرخجه بیماری عفونی با علائم بالینی محدود است؛این ویژگی تشخیص آن را مشکل می س ازد. سندرم سرخجه مادر زاد ی بویژه در سه ماهه اول بارداری یکی از دلایل اصلی مرگ و میر نوزادان و ناتوان کننده دائم کودکان اس ت. هدف از این مطالعه تعیین سرواپیدمیولوژی سرخجه در دانشجویان دختر مجرد دانشگاه علوم پزشکی اراک سه سال پس از برنامه واکسیناسیون ملی بود.
    روش بررسی
    این مطالعه، بررسی توصیفی سرواپیدمیولو ژیک است که روی 129 نفر دانشجوی دختر مجرد گروه پزشکی انجام ش د. پس از کسب رضایت نامه کتبی و تکمیل پرسشنامه، از SPSS ضد سرخجه به روش الیزا تعیین گردی د. آنالیز آماری با نرم افزار IgG افراد خونگیری ش د. میزان نسخه 10 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    تمام 129 نمونه مورد بررسی پاسخ آنت یبادی مثبت نسبت به سرخجه داشتن د. 118 نفر 91/5 درص د) جمعیت مورد مطالعه در طی بسیج همگانی، واکسن سرخجه را دریافت کرده بودند و 11 نفر) 8/5 درصد) تنها سابق ه عفونت طبیعی با سرخجه را اظهار کردند.) نتیجه گیر ی: با توجه به نتایج به دست آمده، برنام ه واکسیناسیون همگانی سرخجه در کنار ایمنی طبیعی ناشی از عفونت دوران کودکی توانسته است پوشش کاملی از نظر مصونیت به سرخجه ایجاد کند.
    کلیدواژگان: سرخجه، الیزا، واکسیناسیون، دانشجویان گروه پزشکی
  • علی ملکی، شاهین ابراهیمیان، محسن عمرانی، دکترآنیتا رنجبر، علی میکائیلی صفحه 45
    زمینه و هدف
    ارزیابی کشت خون نوزادان مشکوک به سپسیس بخش مهمی از روند درمان است. این عارضه یکی از مهمترین علل مرگ ومیر نوزادان و جزء عوامل خطرناک در مدت زمان لازم برای رسیدن به پاسخ کشت مثبت در نوزادان می باشد
    روش بررسی
    در این مطالعه در بررسی پرونده ها، 112 نمونه کشت خون مثبت را از 1470 نوزاد مشکوک به باکتریمی در بیمارستان حضرت معصومه (س) وابسته به سازمان تامین اجتماعی کرمانشاه به دست آوردیم و از محیطها و روش های معمول کشت میکروبیولوژی استفاده کردیم. 7 در صد از کشتهای انجام یافته مثبت گردید که اغلب کشتهای
    یافته ها
    در این مطالعه 62 مثبت بعداز 24 ساعت انکوباسیون محیط براث به دست آمد و باکتری های به دست آمده با محیط های کشت افتراقی تعیین هویت گردیدند. فراوانترین باکتری های جدا شده شامل استافیلوکوک کواگولاز منفی 12 %)، استافیلوکوک اورئوس / 13 %)، سودوموناس (5 / 13 %)، آلکالیژنز (4 / 28/6 %)، آسینتوباکتر (4) 6 %) بود. / 10 %)و کلبسیلا (2 / 10/7 %)، اشرشیا کلی (7)
    نتیجه گیری
    استافیلوکوکهای کواگولاز منفی بیش از سایر ارگانیسم ها در کشت خون نوزادان جدا شدند ولی شیوع باکتری های گرم منفی در موارد سپسیس نوزادان در این منطقه بیش از انواع گرم مثبت می باشد.
    کلیدواژگان: سپتی سمی، کشت خون، باکتریمی، نوزادان
  • عباسعلی ایمانی فولادی، مرتضی ستاری، غلامرضا گودرزی صفحه 52
    زمینه و هد ف: سودوموناس ائروژینوز ا پاتوژنی فرصت طلب است که می ت واند در بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی یا دارای عوامل مستعد کننده، عفونتهای کشنده ای ایجاد کن د. این باکتری دارای یک فلاژل قطبی است که باعث حرکت، کموتاکسی و کلونیزاسیون در مرحله حاد عفونت می ساخته می شو د.هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ژن (fliC) گردد. فلاژل از پروتئین ساختاری فلاژلی ن در سویه های کلینیکی می باشد. fliC a)
    روش بررسی
    در این مطالعه با طراحی یک جفت پرایمر اختصاصی برای تیپهای فلاژلین در نمونه های کلینیکی شناسایی شد. (fliC) ژن ساختاری آن، PCR وبا استفاده از روش (b)
    یافته ها
    پرایمر طراحی شده از کارایی بسیار مناسبی برخوردار بود و در تشخیص فلاژل سودوموناس ائروژینوزا قابل استفاده است. در بررسی های انجام یافته بر روی سویه های بالینی مشخص را دارند. fliC شده است که 85 % از سویه های بالینی ژن
    نتیجه گیری
    پرایمر طراحی شده در این تحقیق درشناسایی سویه های کلینکی متحرک وتیپ بندی آنتی ژنیک آنها قابل استفاده است.
    کلیدواژگان: سودوموناس ائروژینوز ا، فلاژلین PCR، fliC
|
  • Page 1
    Background And Objectives
    With almost nine million new cases each year, tuberculosis is still one of the most Life-threatening diseases in the World. Distribution of drug resistant strains of M.tuberculosis has a lot of importance. This research was carried out to determine the frequency of drug resistance of M. tuberculosis in strains isolated in Golestan province.
    Material And Methods
    In this cross -sectional study, 104 isolate of M.tuberculosis which isolated from patients referred to Gorgan tuberculosis Health Center, in 2008 were studied. DNA was extracted by Boiling Method. By using PCR method, we determine the M.tubeculosis strain and resistance to Rifampin (Using IS6110 and Gene rpoB primers) and resistance to Isoniazid (Using InhA and KatG primers). As a Gold Standandard, “Proportional method” was performed for 45 Samples.
    Results
    87 strains were identified as M.tuberculosis. 6.9% of them were resistant to Isoniazid, 4.6% to Rifampin and 2.3% to both (MDR).Sensitivity and Specifity of PCR method in detection of resistant to Isoniazid were 95.3% and 57.1%; and for Rifampin were 94.7% and 33.3%.
    Conclusion
    We found that in our region, the MDR is not very common. More than 16% of isolated strains from tuberculosis suspected patients were MOTT, for this reason it is necessary to mention that use biochemical or PCR method to determine M.tuberculosis is necessary.
  • Page 9
    Background And Objectives
    Breast cancer is the most prevalent one in women. Some of the common causative factors are genetic background, nutritional and environmental factors. Viruses are believed as a risk factor in this cancer, too. Recent studies reported that Human Papillomaviruses can be one of the possible risk factors of breast cancer. This study focused on investigation of the papillomavirus genome in tissues of breast cancer in Golestan province, Iran.
    Material And Methods
    This descriptive analytical study was done from 2005 until 2008. The Samples were obtained from women admitted to the hospitals in Gorgan and Gonbad cities. All breast biopsy or mastectomy tissues were confirmed by the pathologists for breast cancer. DNA was extracted and PCR done by using general primers (GP5 + / GP6 + and MY09/MY11) for detection of papillomavirus genomes.
    Results
    The Subjects are 231 patients aged 47± 12/72, the youngest 20 and the oldest 84. They are from Gorgan (N=122)and Gonbad (N=109) The result Shows That The Subjects Suffer from infiltrating ductular Carcinoma(31.4%), infiltrating duct Carcinoma (60.1%)and intraductal Lobular Carcinoma (4.3%) and The rest from other kinds of Cancer. Papilloma Virus genome is not found in These Samples.
    Conclusion
    Based on paradoxical results from different parts of the world, upon the presence or absence of papillomavirus genome in breast cancer samples, to show the role of this virus in the development of breast cancer more studies are needed.
  • Page 15
    Background And Objectives
    Paratuberculosis or John's disease is a chronic infectious disease of ruminants caused by Mycobacterium avium subsp. paratuberculosis (MAP). It results in major economic losses to dairy farm of all over the world and it is the agent causing crohn's disease. The aim of this study was to detect the MAP using PCR in raw-milk samples of cows in shahre-kord.
    Material And Methods
    In this cross–sectional study, 100 raw milk samples of cows were collected from both industrial and semi -industrial farms in shahre-kord. The DNA of all Samples was isolated by MAP, using PCR method.
    Results
    The results Show that only three (3%) Samples were positive for Mycobacterium avium subsp. paratuberculosis.
    Conclusion
    Based on our results, Milk -PCR was useful for detection of MAP in milk samples.
  • Page 20
    Background And Objectives
    Coronary Artery Disease is one of the most important causes of death in the world. Atherosclerosis is a complex disorder and many factors cause it. In recent years, a relationship between infectious agents, particularly Chlamydia pneumonia, and atherosclerosis was found. This research was aimed at serological studying of Chlamydia pneumonia in the coronary artery patients and healthy ones.
    Material And Methods
    We carried out this cross-Sectional study on 102 patients with CAD and 142 individuals without any history of CAD. The subjects were admitted to Dr. Beheshty hospital, Babol, from July 2005 to September 2006. The subjects’ serums were collected to detect specific anti Chlamydia pneumonia antibodies (IgA and IgG), using ELISA method. Data were analyzed by chi-square, using SPSS software.
    Results
    The mean age of patients and healthy subjects were 60.6 and 43.7 years, respectively. Fifty-nine point eight percent of cases and 40.8% of healthy subjects are men. The results show that 45.1% of patients and 47.9% of healthy subjects have positive titer of IgG and negative titer of IgA (chronic). There is no significant correlation between patient and healthy groups (P=O.698). Also 88.2% of patients and 81% of healthy group have positive titer of anti Chlamydia pneumonia antibody (IgG).
    Conclusion
    In spite of high titer of IgG, there is no significant relationship between Chlamydia pneumonia and atherosclerosis. It seems that further experiments are necessary to prove the relationship between Chlamydia and atherosclerosis.Keywords: Key words:
  • Page 25
    Background And Objectives
    Infection has a Leading role in pregnancy. Cytomegalovirus (CMV), listeria and Toxoplasma are the most common causes of infection in human. Based on the previous researches, about 15-25 percent of being infected during pregnancy leads to some complications such as abortion, fetal death, early labor and etc. This study was designed to determine the seroprevalence of Cytomegalovirus (CMV), Toxoplasma gondii and Listeria moncytogenes among pregnant women in Gorgan, north of Iran (2005-2006).
    Material And Methods
    we conducted this Simple randomized study on 118 unsuccessful pregnant woman and 99 successful ones referred to Deziani hospital in Gorgan. We assayed both IgG and IgM antibodies for CMV and Toxo by Elisa and IFA method for Listeria. In addition, we fill out a Check list and then use SPSS soft ware, chi square to analyze the data.
    Results
    The frequency of IgG for CMV and Toxo is 89.9% and 45.5% in successful pregnant women and 77.1% and 44.1% for unsuccessful pregnant women (P=0.41, P=0.01). IgM frequency for CMV and Toxo is 14.1% and 46.5% in successful women and 30.5 and 21.7% in unsuccessful ones. (P=0.003, P=0.002)Total frequency (IgG, IgM) for Listeria is 7.62% and %3.03 in successful and unsuccessful women, respectively. There is a significant relation between abortion and IgM titer against Toxoplasma in successful and unsuccessful groups. (P=0.003).This relation is true for total antibody titer against Listeria (P=0.003).
    Conclusion
    Because of high titer of antibodies against CMV, Toxo and Listeria in unsuccessful pregnant women, suffering from these agents during pregnancy may result in abortion and fetal death. Hence, we recommend to hold some preventive and educational program and also to assay antibodies against theses agents.
  • Page 31
    Background And Objectives
    Infectious diseases are the leading cause of mortality in the world. With the increase of Microbial resistance to chemical antibiotics and low side effects of medicinal herbs, it has become of great importance to use herbs as a source of antimicrobial compounds.
    Material And Methods
    In this study, the extract of Trigonella foenum leaf and seed was prepared using 70% ethanol. Minimum Inhibitory Concentrations (MIC) and antimicrobial Sensitivity were determined using microdilution broth and disk diffusion method, respectively. The Results were compared with Gentamicin, Ciprofloxacin and Fluconasole. The tested strains were: clinical strains of Staphylococcus aureus, Escherichia coli, Klebsiella pneumonia, Enterococcus faecium, Candida albicans and two standard strains of Staphylococcus aureus and Pseudomonas aeruginosa.
    Results
    The least MIC of the leaf extract against the standard strain of S. S. aureus, E. faecium and clinical S. aureus is 64 μg/ml and for seed extract against E. faecium and Standard S. S. aureus is also 64 μg/ml. The largest diameter of inhibitory zone caused by leaf extract on Standard S. S. aureus is 23mm, and for seed against E. faecium is 18 mm.
    Conclusion
    Because of antimicrobial effects of leaf and seed extract of Trigonella foenum, these extracts can be used as anti microbial compounds in pharmaceutical and food industries. Therefore, the isolation, identification and purification of the antimicrobial compounds of the extracts are recommended.
  • Page 36
    Background And Objectives
    In diabetic patients, infectious disease is one of the most important cause of admission, and sometimes a life threatening condition. The aim of this study was to determine the clinical features of infection in the hospitalized diabetic patients.
    Material And Methods
    In This retrospective study, we evaluated the files of 122 diabetic patients aged over 20 years in 2004-2005. According to medical document coding, the data was collected by a checklist and then descriptive statistical analysis performed.
    Results
    The subjects’ age is 57+11.76 years (23-83). The Mean time of diabetes diagnosis is 12.62+9.27 years. Sixty-six of them are male (54.5%).and the rest female. most of them (62.2%) were used oral hypoglycemic drugs on admission. Their median fasting blood sugar was 224mg/dl and 164mg/dl for the first and second measuring, respectively. The etiologies are soft tissue infection and diabetic foot (49.3%), sepsis(36%),pneumonia(5.7%),urinary infection(3.2%) and unknown(5.7%). None of diabetic foot patients was given specific education for taking care of their feet.
    Conclusion
    in sixty -five percent of the subjects, fasting blood sugar was not in normal limit. Soft tissue infection and diabetic foot was the most infectious cause of admission. It seems that frequent control of blood sugar and foot- care related education can prevent from the most common cause of hospital admission in these patients.
  • Page 40
    Background And Objectives
    Since Rubella is an infectious disease with a few clinical symptoms, it is hardly diagnosed. Especially in the first trimester of pregnancy, congenital rubella is one of the major causes of neonatal mortality and permanent disablement in children. The aim of this study was to determine the sero immunity Level of The single Female student's after national rubella vaccination program in Iran.
    Material And Methods
    This descriptive seroepidemiologic study was conducted on 129 single medical students. After taking written consent form, blood Sample was drawn. The anti-rubella IgG titer was evaluated using ELISA method. Statistical analysis was performed using SPSS (version10).
    Results
    All Subjects had protective titer of anti-rubella antibodies. One hundred and eighteen students (91.5%) were immunized by taking rubella vaccine in the national vaccination program and only 11(8.5%) students reported that they suffered from natural rubella infection in the past.
    Conclusion
    Based on the results of our study, vaccination against rubella in national vaccination program along with natural immunity caused by natural rubella infection in children could produce a protective immunity against rubella.
  • Page 45
    Background And Objectives
    Blood culture is a critical part of evaluation of Neonate suspected wath Septicaemia. This phenomenon is one of the most important causes of neonates in Neonatal.
    Material And Methods
    This study was carried out on 1470 somples of neonates suspected with bacteraemia, using reutine microbiologicul technique. The samples wene assessed in hazrate Masoomeh hospilal of Kermansha,Iran.
    Results
    of all samples, 112 (7.62%) ane pasitive. Most of the Positive cultures were obtained after 24 hours of incubation in broth mediu. we Confirmed this result by using diseriminafiue culture media the Isolated bacteria are Coagulase-negative Staphylococus(28.6%),Alfahymolylic Streptococus(0.09%), staphylococus aureus(10.7%),Klebseilla(6.2%),pseudomonas(12.5%),moraxella(0.9%),acin eto bacter(13.4%), Alcalingenes(13.4%),protenos(1.8%) and salmonela (0.9%).
    Conclusion
    the frequency of Coagulase-negative Staphylococus Isolated from neonates Blood culture is more than the other micro organisms. Generally, the frequency of gram negative bacteria is higher than gram Positive.
  • Page 52
    Background And Objectives
    Pseudomonas aeruginosa as an opportunistic pathogen can establish lethal infections in immunocompromised patients or those exposed to predisposing factors. This bacterium contains a single polar flagellum causing motility, chemotaxis and colonization in acute phase of infection. The flagella filament is made up of a structural protein called flagellin. This study was aimed at determining The frequency of fliC gene in Clinical Samples.
    Material And Methods
    In this study, a pair of specific primer for types of flagellin (a, b type) was designed and by using PCR method its structural gene (fliC) was recognized and amplified in clinical strains.
    Results
    This original primer has appropriate efficiency in diagnostic of pseudomonas aeroginosa flagellum. Our study shows that 85% of the Clinical Samples have a fliC gene.
    Conclusion
    This method can be applied to recognizing of the motile strains, and their antigenic typing, and complete amplification of fliC sequence in order to cloning and expression of recombinant flagellin.