فهرست مطالب

ره آورد نور - سال هشتم شماره 29 (پیاپی 46، زمستان 1388)

فصلنامه ره آورد نور
سال هشتم شماره 29 (پیاپی 46، زمستان 1388)

  • ویژه نامه بزرگداشت 20مین سال تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
  • 120 صفحه، بهای روی جلد: 9,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/12/20
  • تعداد عناوین: 17
|
  • محمد مهدی نمازی صفحه 2

    «بیستمین سال تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» را در حالی گرامی می‌داریم که اصل این شجره طیبه، ثابت و فرع آن در نیلگون اندیشه‌های اندیشوران شاخ و برگ برافراشته است.
    در اواسط دهه 1360 ه‌ .ش که اولین جرقه‌های کاربری رایانه در کشور زده ‌شد و جامعه با نخستین واژه های انفورماتیک آشنا می شد، به خواست الهی جمعی از طلاب و علاقه‌مندان به علوم اهل بیت   علیهم السلام برای به کار گیری رایانه در پژوهش‌های اسلامی مشعلی افروختند و با تشکیل مجموعه‌ای صمیمی و مخلص با  نگاه به فردا، مجموعه ای را برای رایانه‌ای کردن منابع و متون اصیل شیعی و داده پردازی و داده کاوی علوم اسلامی در شهر مقدس قم بنیان نهادند. این نهاد در سال 1368 ه‌ .ش با حمایت و عنایت خاص مقام معظم رهبری مد ظله العالی رسمیت یافت و با انتصاب هییت امنا از سوی معظم‌له مرکز تحقیقات کامیپوتری علوم اسلامی تاسیس شد. در آن زمان این نخستین مرکزی بود که با هدف طراحی و تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی در جهان تشیع و در قلب حوزه علمیه قم شکل می گرفت.

  • مهم ترین رمز موفقیت مرکز را اخلاص دوستان می دانم / گفتگو با رضا آسیابانی عضو هیئت امنا و جانشین مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    رضا آسیابانی صفحه 6

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره‌آورد نور با جناب آقای رضا آسیابانی عضو هییت امنا و جانشین مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

  • تسهیل دسترسی به منابع اسلامی، مهم ترین هدف ما بود / گفتگو با سید محمدرضا آقامیری سردبیر پایگاه اطلاع رسانی تبیان
    محمدرضا آقامیری صفحه 14

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای سید محمدرضا آقامیری سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

  • موفقیت هایمان را نتیجه حمایت ها و مدیریت علمی ریاست مرکز می دانم / گفتگو با ابوالقاسم احمدی نژاد مدیر بخش فرهنگ عمومی معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    ابوالقاسم احمدی نژاد صفحه 18

    آنچه در ذیل می‌خوانید حاصل گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای ابوالقاسم احمدی نژاد مدیر بخش فرهنگ عمومی معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز آماده شده است.

  • در آن زمان فکر نمیکردیم که محصولات مرکز اینقدر گسترش یابد / گفتگو با اکبر ثقفیان مشاور پژوهشی و عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    اکبر ثقفیان صفحه 24

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای اکبر ثقفیان مشاور پژوهشی و عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است.

  • کنترل نرم افزار نقش مهمی در ارتقا و کیفیت محصولات ما دارد / گفتگو با علیرضا رحیمی ثابت مسئول بخش کنترل کیفیت نرم افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    علیرضا رحیمی ثابت صفحه 28

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای علیرضا رحیمی‌ثابت مسیول بخش کنترل کیفیت نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مدیر پروژه جامع فقه اهل بیت (علیهم السلام) است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است.

  • صفحه 34

    تا همه ظرفیت اندیشه خلاق آدمی به کار نیفتد، امید کشف معارف الهی و ژرفای آموزش‌های اهل بیت(ع) بر آورده نخواهد شد.
    مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)
    در راستای برگزاری مراسم بیستمین سال تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مناسب دیدیم که این ویژه‌نامه را با دستخط مبارک مراجع عظام و دست‌نوشته‌های علماء و شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی، فرهنگی، سیاسی، داخلی و خارجی که به هنگام بازدید از تولیدات نور یا شرکت در نمایشگاه‌های مربوط به مرکز مرقوم نموده‌اند، زینت‌بخش این شماره از فصلنامه قرار دهیم. از این رو، آنچه را در ذیل ملاحظه می‌کنید، تنها بخشی از صدها دستخطی است که در طی این دوره بیست ساله به ثبت رسیده و کارنامه پر افتخار مرکز را به زیور سپاس و تقدیر آراسته است.

  • فناوری اطلاعات به برکت آموزش و فرهنگ سازی اثربخش خواهد بود / گفتگو با سعید سالاریان مشاور فرهنگی ریاست مرکز و قائم مقام معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    سعید سالاریان صفحه 52

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای سعید سالاریان مشاور فرهنگی ریاست مرکز و قایم مقام معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

  • جامعیت محتوا و طراحی قدرتمند، رمز ماندگاری یک نرم افزار است / گفتگو با مجتبی سقایی مشاور فنی ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    مجتبی سقایی صفحه 56

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای مجتبی سقایی‌ مشاور فنی ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

  • ورود اطلاعات، از کارهای زیربنایی مرکز به شمار می رود / گفتگو با جعفر سلطان پور مدیر بخش ورود اطلاعات معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    جعفر سلطان پور صفحه 62

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای جعفر سلطان‌پور مدیر بخش ورود اطلاعات معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است.

  • مرکز در تمام عرصه هایی که حضور دارد، به خوبی می درخشد / گفتگو با دکتر علیرضا طالب پور مدیر پایگاه اطلاع رسانی تبیان
    دکتر علیرضا طالب پور صفحه 70

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای دکتر علیرضا طالب‌پور مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

  • صفحه 74

    مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افتخار دارد که در طی بیست سال تلاش شبانه‌روزی در عرصه دین‌پژوهی و فناوری اطلاعات محصولات ارزشمند و درخور توجهی را به جامعه علم و اندیشه تقدیم داشته است. به منظور آشنایی علاقه‌مندان و محققان گرامی با تولیدات نور، در ذیل فهرستی از نرم‌افزارهای این مرکز که به همت دست‌اندرکاران آن و یا با مشارکت مرکز با دیگر موسسات و مراکز سامان یافته، فهرست می‌گردد. به طور کلی، در خصوص موضوعات این برنامه‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: تفسیر، عقاید، ادعیه، حدیث، نهج البلاغه، تاریخ و سیره، عرفان، اخلاق، فلسفه، منطق، اصول، فقه، رجال، جغرافیای اسلامی، مجموعه آثار، شعر و ادب، تراجم و کتاب‌شناسی.

  • نمای ظاهری و داخل ساختمان مرکز، بیانگر فضایی علمی و کاری است / گفتگو با علیرضا عسگری مسئول دفتر ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    علیرضا عسگری صفحه 78

    آنچه در ذیل می‌خوانید حاصل گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای علیرضا عسگری مسیول دفتر ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز آماده شده است. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

  • هدف ما در عرصه بین المللی، تبلیغ و فرهنگ سازی است / گفتگو با محسن مسچی مدیر ارتباطات بین الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    محسن مسچی صفحه 82

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای محسن مسچی مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است.

  • این مرکز، فناوری روز را همراه فرهنگ دینی وارد جامعه کرد / گفتگو با دکتر محمد هادی مفتح عضو هیئت علمی دانشگاه قم
    دکتر محمدهادی مفتح صفحه 92

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای دکتر محمدهادی مفتح عضو هییت علمی دانشگاه قم است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

  • پردازش هوشمند، کارهای تحقیقاتی را سرعت می بخشد / گفتگو با دکتر احمد مینایی دبیر هیئت علمی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    دکتر احمد مینایی صفحه 96

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای دکتر احمد مینایی دبیر هییت علمی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است.

  • تلاش می کنیم که همه توانمندی های مرکز به خوبی اطلاع رسانی و عرضه شود / گفتگو با سید حمید نجم آبادی معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    سید حمید نجم آبادی صفحه 108

    آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگوی ره آورد نور با جناب آقای سید حمید نجم‌آبادی معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سال تاسیس مرکز انجام شده است.