فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 27، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سهند جرقی، نعمت الله جعفرزاده، روشنک رضایی کلانتری، یلدا هاشم پور، محمد مهدی مهربانی اردکانی صفحات 1-12
    زمینه و هدف
    غلظت بالای مواد آلی و آمونیاک و ورود ترکیبات سمی منجر به عملکرد ضعیف سامانه های تصفیه شیرآبه مراکز دفن به هنگام کاربرد مستقیم تصفیه زیستی می گردد. هدف از این پژوهش تعیین عملکرد راکتور در تغذیه ناپیوسته در تصفیه زیستی شیرآبه دفن بهداشتی همراه با کاربرد پودر کربن فعال می باشد.
    روش کار
    شیرآبه خام قبل از مرحله تصفیه زیستی، از طریق فرآیندهای انعقاد و لخته سازی پیش تصفیه شده و آمونیاک موجود در آن به وسیله فرآیند عریان سازی با هوا در pH بالا حذف گردید. در این مطالعه، شیرابه پیش تصفیه شده در یک حوضچه هوادهی به روش تغذیه ناپیوسته مورد تصفیه زیستی قرار گرفت. سه چرخه زمانی مختلف (40 ×1، 10 × 4 و 8 × 5) ساعت درحضور و عدم حضورg/L2پودر کربن فعال بررسی شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که کاربرد پودر کربن فعال به شکل قابل توجهی بازده حذف COD را بهبود بخشید. مقدار COD در راهبری به صورت تغذیه ناپیوسته با چرخه زمانی 8 × 5 ساعت در حضورg/L 2 پودر کربن فعال، از مقدار اولیه mg/L 3900 به mg/L 169 و در هنگام عدم کاربرد PAC به mg/L 622 کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و سایر مطالعات انجام شده توسط دیگران، میتوان اظهار داشت که راکتور تغذیه ناپیوسته دارای عملکرد بسیار خوبی در تصفیه شیرآبه پیش تصفیه شده می باشد.
    کلیدواژگان: راکتور تغذیه ناپیوسته، شیرابه محل دفن، پودر کربن فعال، تصفیه زیستی
  • لیلا غیبی، جبرائیل نسل سراجی، حجت زراعتی، غلامرضا پوریعقوب صفحات 13-24
    زمینه وهدف
    نگاهی به آمار و برون دادهای منتشره در زمینه شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در کشورهای مختلف جهان و ایران، اهمیت و ضرورت پرداختن به بررسی وضعیت ارگونومیک مشاغل را نمایانتر می کند. این اختلالات در اثر مواجهه طولانی مدت با عوامل ایجاد کننده آنها بتدریج در یک فرایند طولانی یا بر اثر وارد شدن ضربه بر بخشی از دستگاه اسکلتی عضلانی ایجاد شوند. از آنجا که درصد زیادی از نیروی کار در کارگاه های سد سازی و ساخت وساز مشغول بکار بوده و این کارگران بیشتر زمان کار خود را با وضعیت های بدنی نامناسب متعدد سپری می کنند لذا پرداختن به بررسی وضعیت ارگونومیک مشاغل این صنعت حائز اهمیت است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی - مقطعی است که در سال 1387 انجام شد. نمونه پژوهش، کارگران یک کارگاه سد سازی در شهرستان تکاب (110نفر مرد) ومشاغل مختلف موجود در این کارگاه (25شغل)و ابزار پژوهش پرسشنامه نوردیک و چک لیست (NIOSH-CPWR) National Institute of Occupational Health-Center to Protect Workers Rights و نمونه گیری به روش تصادفی ساده بود درنهایت برای آنالیز داده ها ازنرم افزار SPSS استفاده گردید.
    نتایج
    میانگین سابقه کار کارگران 86/86 6/36 ماه بود.بررسی ها نشان داد که بیشترین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در ناحیه کمر (5/55%) بوده و بین شیوع اختلالات با شغل، ساعات ایستاده و نشسته در حین کار، سابقه کار، سن، مصرف سیگار، تحصیلات، وزن، وضعیت نشیمن گاه و ایستاده بودن، فشار تولید، داشتن وضعیت های بدنی نامطلوب وسطوح کار و پیاده روی رابطه معنی دار وجود داشت. مهمترین دلیل ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی نیز داشتن وضعیت های بدنی نامطلوب در حین کار بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نیز مشابه سایر تحقیقات در این زمینه، نشان داد که بررسی وضعیت ارگونومیکی مشاغل می تواند اطلاعات ارزشمندی در زمینه اتخاذ تدابیر پیشگیری، برنامه های آموزشی، انجام معاینات کارگری در اختیار کارفرمایان و مسوولان ایمنی و بهداشت قرار دهد.
    کلیدواژگان: کارگران سد سازی، چک لیست NIOSH، CPWR، اختلالات اسکلتی عضلانی، وضعیت ارگونومیک
  • مرجان فقیه نصیری، جواد رضایی، محم رضا توکلی بغدادآباد، محمدرضا توکلی بغدادآباد صفحات 25-35
    زمینه و هدف
    براساس تعاریف مختلف، نسبت خروجی به ورودی هر بنگاه را کارآیی آن بنگاه گویند. بطور کلی به منظور ارزیابی کارآیی دو دسته روش وجود دارد که عبارتند از: روش های پارامتری و روش های ناپارامتری، در این مطالعه با توجه به روش های ناپارامتری که برپایه تکنیک های برنامه ریزی خطی استوار است، و به طور خاص از روش تحلیل پوششی داه ها که جزو این دسته از روش ها به شمار می آید به ارزیابی کارآیی کارگاه های خدمات بهداشت و درمان کشور پرداخته شده است. مزیت عمده روش تحلیل پوششی داده ها نسبت به سایر روش های موجود برای ارزیابی کارآیی بنگاه ها، این است که می توان به وسیله آن کارآیی بنگاه های که دارای چند ورودی و چند خروجی می باشند را ارزیابی نمود.
    روش کار
    بر این اساس با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (برنامه ریزی خطی) و در نظر گرفتن ورودی ها و خروجی های کارگاه های خدمات بهداشت و درمان در طی سال 1385، ارزیابی کارآیی آن ها با دو فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس و بازدهی متغیر نسبت به مقیاس ارایه می گردد.
    نتایج
    نتایج نشان می دهد که با فرض اول، استان های: بوشهر، فارس، کرمان، مازندران و یزد از بیشترین کارآیی برخوردار بوده و متوسط کارآیی تحت این فرض 80/0 می باشد، لذا عملا کارگاه های بهداشتی کشور 20 درصد زیر ظرفیت عمل می نماید. با در نظر داشتن فرض دوم، استان های: ایلام، چهارمحال و بختیاری، سمنان و کهکیلویه و بویراحمد نیز به جمع استان های کارآ می پیوندند که متوسط کارآیی تحت این فرض 85/0 می شود، که در این حالت ظرفیت بلا استفاده کارگاه های بهداشتی کشور 15 درصد خواهد بود.
    نتیجه گیری
    در مجموع می توان بیان داشت براساس یافته های این تحقیق کارگاه های خدمات بهداشت و درمان در استانهای کشور برای ارتقاء کارآیی خود و استفاده حداکثر از ظرفیتهای موجود باید عملکرد استان چهارمحال و بختیاری را الگوی خود قرار دهند.
    کلیدواژگان: کارآیی، برنامه ریزی خطی، کارگاه های خدمات بهداشت و درمان
  • محمدعلی مروتی شریف آباد، حیدر ندریان، آرزو فلاحی، مریم محمدی صفحات 37-49
    زمینه و هدف
    بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 100-150 میلیون نفر در سراسر جهان از آسم رنج می برند و تعداد آن هنوز هم در حال افزایش است. بیماری آسم میزان شیوع بالایی دارد و نیازمند خود مدیریتی همیشگی توسط بیمار جهت کنترل علایم، حفظ عملکرد طبیعی ریه و حفظ سطح فعالیت طبیعی می باشد. الگوی برنامه ریزی آموزش بهداشت گرین، یک فرآیند سیستماتیک را جهت برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های ارتقاء سلامت برای یک جمعیت هدف بدست می دهد. این فرآیند برای محدوده وسیعی از موضوعات ارتقاء سلامت بکار گرفته شده است که خودمدیریتی بیماران مبتلا به آسم نیز از این موضوعات مستثنی نیست، لذا هدف از این مطالعه، تعیین عوامل پیش بینی کننده رفتارهای خود مدیریتی در بیماران مبتلا به آسم بر اساس الگوی فوق در شهر یزد می باشد.
    روش کار
    یک مطالعه تحلیلی به روش مقطعی بر روی 94 نفر از بیماران آسمی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شهید صدوقی یزد که طی نمونه گیری آسان بدست آمدند، طراحی شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مبتنی بر الگوی برنامه ریزی آموزش بهداشت گرین و مشتمل بر متغیر های عوامل مستعد کننده، قادر کننده، تقویت کننده و رفتارهای خود مدیریتی بود. پایایی و روایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
    نتایج
    آزمودنی ها به ترتیب 6/68، 3/67، 2/61 و5/49 درصد نمره های قابل اکتساب عوامل مستعد کننده، عوامل تقویت کننده،عوامل قادرکننده و رفتارهای خودمدیریتی را بدست آوردند. همبستگی مثبت و معنی داری بین رفتار خود مدیریتی و متغیرهای الگوی گرین مشاهده شد(01/0p<). درمجموع متغیرهای الگو6/34% از واریانس خودمدیریتی را پیش بینی نمودند و از میان این متغیرها عوامل مستعد کننده قویترین پیش بینی کننده(480/0= β) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به توان بالاتر عوامل مستعد کننده در پیش بینی رفتار خود مدیریتی و نتایج بدست آمده، ارائه یک برنامه آموزشی خود مدیریتی برای بیماران مبتلا به آسم و خانواده های آنها که تاکید بیشتری روی عوامل مستعد کننده مشتمل بر آگاهی و نگرش داشته باشد،پیشنهاد می شود. نتایج نشان دهنده آن است که با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی جامعه ایران و با توجه به اینکه الگوی گرین در اصل یک مدل جهت برنامه ریزی است، می توان این الگو را در ایران به عنوان چارچوبی جهت برنامه ریزی مداخلات در جهت بهبود و ارتقاء رفتارهای خود مدیریتی بیماران مبتلا آسم به کار گرفت.
    کلیدواژگان: آسم، رفتارهای خود مدیریتی، الگوی گرین
  • محمدعلی ززولی، سیمین ناصری، امیر حسین محوی، علیرضا مصداقی نیا صفحات 51-59
    زمینه و هدف
    مواد آلی طبیعی که بر اساس کربن آلی اندازه گیری می شوند، بواسطه واکنش با کلر موجب تشکیل فرآورده های فرعی گندزدایی ((DBPs (Disinfection By-Products) می گردند که سرطان زایی بعضی از این فرآورده های فرعی گندزدایی به اثبات رسیده است. فرآیند های متداول تصفیه آب قادر به حذف کامل مواد آلی طبیعی در آب نمی باشند. در نتیجه علاوه بر تشکیل فرآورده های فرعی گندزدایی، با ورود به شبکه توزیع آب موجب رشد مجدد میکروارگانیسم ها و ایجاد طعم و بو نامطبوع و مشکلات ویژه می گردند. لذا هدف از این مطالعه تعیین غلظت کربن آلی و پتانسیل تشکیل فرآورده های جانبی گندزدایی در شبکه توزیع آب شرب تهران در برخی مواقع سال می باشد.
    روش کار
    عمل نمونه برداری در طی شش ماه متوالی (شهریور تا بهمن سال 1385) و هر ماه یک نمونه طبق روش استاندارد از چهار نقطه از شبکه توزیع آب شرب تهران انجام گردید. به علت بروز مشکلات امکان نمونه برداری در ماه های گرم سال نبوده است. نمونه ها از نظر pH، UV254(جذب نور فرابنفش درطول موج 254 نانومتر)، EC، DOC و SUVA مورد آنالیز قرار گرفتند.DOC و UV254 به ترتیب توسط دستگاه TOC آنالایزر و اسپکتروفتومتر اندازه گیری شدند.SUVA از نسبت UV254 وDOC محاسبه شد.
    نتایج
    نتایج اندازه گیری غلظت کر بن آلی محلول در چهار نقطه از شبکه توزیع آب شرب تهران نشان داد که غلظت آنها در تمام نمونه کمتر از 7/0 میلی گرم در لیتر بوده است. حداقل و حداکثر غلظت کر بن آلی محلو ل به ترتیب 12/0و 687/0 میلی گرم در لیتر بود. همچنین میانگین غلظت14/0 ± 3/0 میلی گرم در لیتر بود. میانگین مقدار پارامترSUVA حدود7/0 ± 3/1 بود. غلظت کر بن آلی محلول در شبکه توزیع از تغییرات زمانی خاصی پیروی نمی نمایند.
    نتیجه گیری
    از نتایج می توان استنباط نمود که تصفیه خانه های آب تهران قادر به حذف کامل مواد آلی نمی باشند. مقدار پارامترSUVA دلالت بر آن دارد که تصفیه خانه های تهران قادر هستند که بخش اعظم مواد آب گریز را حذف نمایند. بنابراین احتمال تشکیل هالواستیک اسیدها بیش از تری هالومتانها می باشد.
    کلیدواژگان: مواد آلی طبیعی، هیدروفیلیک، هیدروفوبیک، فرآورده های فرعی گندزدایی، کربن آلی محلول(DOC)
  • مهدی خوبدل، منصوره شایقی، سید محمد علی سیدی رشتی، سیاوش تیرگری صفحات 61-72
    زمینه و هدف
    برخی گونه های حائز اهمیت پزشکی از مگس ها در خانواده موسیده و فانیده وجود دارند که جزء مگس های سینانتروپیک (اهلی) بوده و می توانند ناقل مکانیکی بسیاری از عوامل بیماریزا به انسان باشند. شناخت و تعیین گونه های مگس ها برای آگاهی از وضعیت موجود و برنامه ریزی کنترل آنها ضروری است. با توجه به اینکه گونه های مگس های موسیده و فانیده تاکنون بطور کامل در تهران مشخص نگردیده است، لذا مطالعه حاضر برای این منظور طراحی شد.
    روش کار
    بررسی حاضر یک نوع مطالعه توصیفی- مقطعی و تاکسونومیک می باشد که در دو نوبت در طی سال های 76-1375 و 81-1379 به مدت سه سال در شهر تهران و اطراف آن به انجام رسیده است.
    صید مگس ها در مناطق مورد مطالعه، با استفاده از توری دستی حشره گیری انجام گرفت. همچنین برای تعیین فون مگس ها در زیستگاه های مختلف، 4 بیوتوپ شامل لاشه حیوانات، فضولات حیوانی (دامی و پرندگان) و انسانی، زباله ها و مواد آلی در حال فساد و اماکن داخلی انسانی انتخاب گردید. برای صید مگس های فعال در این محیط ها از توری بزرگ حشره گیری (با دهانه دایره ای شکل و به قطر 95 سانتی متر) استفاده شد.
    نتایج
    در مطالعه حاضر جمعا تعداد 2418 نمونه از مگس های بالغ شامل 8 خانواده Muscidae، Fanniidae، Calliphoridae Sarcophagidae، Tachinidae، Syrphidae، Conopidae، و Anthomyiidae صید گردید که از این میان تعداد 1279 نمونه صید شده اختصاصا از خانواده موسیده و فانیده بود. از دو خانواده اخیر، 4 جنس و 5 گونه حائز اهمیت پزشکی صید گردید.
    نتیجه گیری
    بر اساس مستندات علمی موجود، دو گونه موسینا استابولانس و فانیا اسکالاریس برای اولین بار از ایران گزارش می شوند. البته موسینا استابولانس یک گونه با انتشار جهانی است و وجود آن در ایران محتمل بوده است.
    کلیدواژگان: مگس، موسیده، فانیا، موسینا، فون
  • محمد رنجبر عزت آبادی، محمد عرب، حجت زراعتی، علی اکبری ساری، حسین درگاهی صفحات 73-81
    زمینه و هدف
    انسانهای سازمانی در عصر حاضر با عوامل تنش زای مختلفی روبرو شده و به طورمداوم شخصیت و جسم و روان آنها تحت تاثیر این تنش ها قرار گرفته، به تدریج فرسوده می شوند. این تنش ها به راحتی قابل سنجش و درمان نیست و بدین لحاظ آثار نا مطلوبی در فرسودگی نیروی انسانی پرورش یافته سازمانی بویژه مدیرانی که یکی از مهمترین عوامل در حیات، رشد و بالندگی و یا مرگ سازمان ها هستند دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تنش زا و تاثیر تنش بر عملکرد مدیران بخشهای مختلف بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
    روش کار
    این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی و به صورت مقطعی در سال 1387 انجام گرفت که 220 نفر از مدیران بخشهای مختلف بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مطالعه شرکت نمودند. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد لوتانز که مشتمل بر 70 سؤال در چهار قسمت می باشد، استفاده شد.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان داد2/68 درصد از مدیران زن، 8/72درصد متاهل و7/47درصد دارای سابقه کار بین10تا20سال بودند 4/93 درصد مدیران طی 2 سال اخیر با تنش شدید مواجه شده بودند. همچنین محیط کار با میزان 5/84 درصد پرفشار کارترین محیط برای مدیران بوده و زیادبودن حجم کار و انتطارات مسئولین بالاتر بیشترین شدت تنش زایی را برای آنها داشته اند و بیشترین تاثیر تنش بر عملکرد مدیران نیز از بین رفتن تمرکز فکری آنها جهت تصمیم گیری مؤثر بوده است. بین عوامل خانوادگی تنش زا و وضعیت تاهل رابطه معنی داری وجود داشت (05/0p =)، همچنین بین مدرک تحصیلی و عوامل تنش زا رابطه معنی داری مشاهده شد (01/0p =) و تاثیر تنش بر عملکرد نیز با سابقه کار رابطه معکوس و معنی داری داشت (01/0p =) و (17/0- r =).
    نتیجه گیری
    از آنجا که در رتبه بندی عوامل چهارگانه تنش زا، عوامل مربوط به محیط کار و از جمله زیاد بودن حجم کار در راس قرار داشتند بنابراین پیشنهاد می گردد مسؤولان دانشگاه و مدیران ارشد بیمارستانها تمهیداتی بیندیشند تا عوامل تنش زا در محیط کار تا اندازه ای کاهش یابد و از طریق اعمال مدیریت منابع انسانی صحیح و حمایت های اجتماعی از پرسنل و بهبود شرایط کار و اصلاح محیط کار از طریق برنامه ریزی اصولی و افزایش امکانات، تا حدی عوامل تنش زا در محیط کار را کاهش دهند. همچنین ضرورت طراحی مجدد مشاغل و تفویض اختیار بیشتر به زیردستان و استفاده از برنامه های مدیریت زمان می تواند تا حد زیادی از میزان تنش مدیران در محیط کار بکاهد.
    کلیدواژگان: عوامل تنش زا، عملکرد مدیران، بیمارستان
  • اکرم بیاتی، محسن شمسی صفحات 83-91
    زمینه و هدف
    سوء رفتارهای خانگی نسبت به زنان یکی از مشکلات عمده بهداشت عمومی می باشد و زنان نیز راه های مختلفی را جهت مقابله با سوء رفتار اتخاذ می کنند. پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین شیوع سوء رفتار و برخی از روش های مقابله با آن از دیدگاه زنان شهر اراک صورت پذیرفته است.
    روش کار
    در طی یک پژوهش مقطعی تحلیلی 1037 نفر از مادران شهر اراک از طریق پرسشنامه و مصاحبه سازمان یافته مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تجزیه تحلیل شدند.
    نتایج
    در این پژوهش شایعترین فرم سوءرفتار به ترتیب عبارت بودند از سوء رفتار عاطفی (6/64 %)، کلامی (1/57 %)، مالی (3/32 %) و جسمی (8/26%). برخی از روش های مقابله ای موثر از نظر مادران شامل صحبت و گفتگو پس از آرامش (93%)، کمک و راهنمایی خواستن از بزرگان فامیل (81%)و برخی از روش های غیر کارآمد شامل قهر به مدت طولانی (51%) و مقابله به مثل (46%) بوده است. همچنین ارتباط معنی داری بین بروز سوء رفتار و میزان تحصیلات، شغل، درآمد همسر، سابقه بیماری عصبی در زن یا شوهر، اعتیاد همسر و تعداد فرزندان مشاهده شد (05/0 > p).
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که تعداد زیادی از زنان مورد مطالعه تحت تاثیر انواعی از سوء رفتار قرار داشتند به نظر می رسد با افزایش آگاهی زنان متاهل و دختران در خصوص روش های مقابله ای موثر با سوء رفتار بتوان گامی در جهت کاهش این معضل برداشت.
    کلیدواژگان: سوء رفتار، روش های مقابله ای، زنان
|
  • S. Jorfi, N. Jaafarzadeh, R. Rezaei Kalantary, Y. Hashempur, M.M. Mehrbani Ardakani Pages 1-12
    Background And Aim
    High concentrations of organic compounds and ammonia and entry of toxic pollutants lead to a low efficiency of direct biological treatment of landfill leachate. The aim of this study was to determine the efficiency of a repeated fed-batch biological reactor with powdered active carbon (PAC) for landfill leachate treatment. Methods and Materials: Raw leach ate was pretreated by coagulation and flocculation processes and, then, the ammonia was removed by air stripping at a high pH, before biological treatment. The pretreated leach ate was treated bio-treated in an aeration tank by the repeated fed-batch method. Three cycles of 1×40, 5×8, and 4×10 hours were attempted in the absence and presence of 2 g PAC /L.
    Results
    Results indicate that the presence of PAC increased the COD removal efficiency significantly. The initial COD effluent was 3900 mg/L. Its values were 169 mg/L and 622 mg/L in the presence and absence of 2 g/L PAC, respectively, for the cycle of 5×8 h.
    Conclusion
    Based on the results of this study and findings of other investogations in this field, it can be concluded that repeated fed-batch bio-reactor has is quite effective for treatment of pretreated leachate.
  • L. Gheibi, J. Nasl Saraji, H. Zeraati, Gh Pouryaghub Pages 13-24
    Background And Aim
    The large volume of reports and statistics in the literature on the prevalence of musculoskeletal disorders (MSDs) in Iran and other countries indicates that it is essential to assess the ergonomic situation in different occupations. These disorders can be caused by long-term exposure to different agents or by trauma to the musculoskeletal system. A large part of the work force in Iran is engaged in general construction and dam construction workshops. The postures of these workers while working in the workshops are unsuitable postures. The objective of this study was to assess the ergonomic situation of workers in dam construction workshops.Methods and Materials: This was a cross-sectional study conducted in 2008. The sample included 110 randomly selected male-workers in a dam construction workshop in Takab City, Iran, engaged in 25 different jobs. Data were collected using the Nordic Musculoskeletal Questionnaire and the National Institute of Occupational Health-Center to Protect Worker Rights Checklist (NIOSH-CPWR), both developed by the National Institute of Occupational Health-Center to Protect Workers Rights. The software used to analyze data was SPSS.
    Results
    The average service record of the workers was 36.6 ± 86.8 months. The data show that the most common (55.5%) MSDs were in the low back region. There were statistically significant positive associations between prevalence of MSDs and many independent variables, namely, age, weight, education level, service record, smoking, type of job, lengths of time of standing and sitting at work, total duration of work, work pressure, undesirable postures, and surface for walking.
    Conclusion
    The results of this study generally confirm findings of previous investigators. It can be concluded that ergonomic assessment of jobs may give valuable information to be used by occupational health and safety authorities in planning preventive and educational programs.
  • M. Faghihnasiri, M. Tavakoli Baghdad Abad Pages 25-35
    Background And Aim
    By definition, the ratio of output to input in any firm is called efficiency. In general, there are two main approaches for measuring efficiency ─ parametric and non-parametric. The objective of this study was to assess the efficiency of Health Services Workshops in Iran in 2006.Methods and Materials: The efficiency of Health Services Workshops in Iran in 2006 was assessed using the non-parametric method, based on linear programming. More specifically, the Data Envelopment Analysis (D.E.A) was used. The most important feature of the Data Envelopment Analysis (D.E.A) is its applicability for the firms that operate under a multiple input-and-output framework. Assessment of efficiency was based on 2 assumptions, namely, fixed and variable efficiency.
    Results
    The data show that, based on fixed efficiency, the efficiency in the Bushehr, Fars, Kerman, Mazandaran and Yazd provinces is the highest, the average being 80%, which means that the idle capacity is 20%. Based on the variable efficiency. assumption, in Ilam, Chahar Mahal-and-Bakhtiari, Semnan, and Kohgiluyeh Boyerahmad provinces the efficiency is 85% (idle capacity = 20%).
    Conclusion
    On the whole, the Chaharmahal-Bakhtiyari province is the most efficient in holding Health Services Workshops in Iran. Therefore, other provinces should follow this province as an example when planning to increase their efficiency.
  • M. Morowatisharifabad, H. Nadrian, A. Falahi, M. Mohammadi Pages 37-49
    Background And Aim
    Based on WHO reports, there are about 100-150 million people with asthma around the world and the number is increasing. Asthma is a prevalent disease and permanent self-management is needed in order to control the symptoms and maintain the normal action of the lungs and a normal level of activity. The Green's Model of Health Education Planning provides a systematic process for planning, implementation and evaluation of population health promotion programs and is used in a broad range of issues in health promotion, including self-management in asthma. This study was carried out with the aim of determining predictors of self-management behaviors in patients with asthma in Yazd, Iran, based on the above-mentioned model.Methods and Materials: In this cross-sectional study convenience sampling was employed to recruit 94 outpatients with asthma from among those referring to Shaheed-Sadooghi Clinic in Yazd, Iran. Data were collected using a questionnaire based on the Green's Model constructs, consisting of predisposing, reinforcing, and enabling factors and self-management behaviors. Reliability and validity of the questionnaire were assessed prior to data collection.
    Results
    The subjects acquired 49.5%, 68.6%, 67.3%, and 61.2 % of the earnable scores for self-management behavior, predisposing factors, reinforcing factors, and enabling factors, respectively. Predisposing, reinforcing, and enabling variables had positive correlations with self-management behaviors (p<0.01) and accounted for 34.6% of the self-management variance. Predisposing factors were the strongest predictor (β = 0.480).
    Conclusion
    It is concluded that the Green's Model of Health Education Planning can be used in developing countries, such as Iran, as a framework for planning intervention programs in an attempt to improve the self-management behaviors of patients with asthma. Designing and implementing educational programs aiming at promoting self-management behaviors in asthmatic patients with emphasis on predisposing factor enhancement is recommended.
  • M. Khoobdel_M. Shayeghi_S.M.A. Seyedi Rashti_I. S Tirgar Pages 61-72
    Background And Aim
    Some medically important species of Muscidae and Fanniidae families are among synanthropic flies and can be seen in human habitats; therefore they can be mechanical vectors of different pathogenic microorganisms. Identification and determination of species of these flies is essential for any control program planning. This study was conducted to determine the faunal diversity of Muscidae and Fanniidae flies in Tehran, Iran.Methods and Materials: This was a cross-sectional descriptive and taxonomic study, conducted in 2 phases, during 1996-97 (pilot study) and 2000-2002 (complementary study) in Tehran and suburbs. Medically important flies were captured and identified. A net-hashing was used to capture adult flies by the direct observing method. To determine the fauna of flies in different habitats, 4 biotopes, including corpse (human, birds, livestock), garbage and decaying organic matter, animal carcasses, and human indoor habitat, were selected. Big hashing nets (95 cm in diameter) were used for capturing adult flies.
    Results
    A total of 2418 adult flies belonging to 8 families of Muscidae, Fanniidae, Calliphoridae, Sarcophagidae, Tachinidae, Syrphidae, Conopidae, and Anthomyiidae were captured. Among these, 1279 belonged to the Muscidae and Fanniidae families. Four genera and 5 medically important species were identified from two families.
    Conclusion
    Based on the existing scientific documentation, 2 species of M. stabulans and F. scalaris are reported for the first time from Iran. However, M. stabulans is a common species, the presence of which in Iran seemed probable