فهرست مطالب

بهبود - پیاپی 25 (پاییز 1388)

نشریه بهبود
پیاپی 25 (پاییز 1388)

  • بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/12/25
  • تعداد عناوین: 14
|
  • فریماه مخاطب رفیعی صفحه 1
  • امیر خاکباز صفحه 2
    نگهداری و تعمیرات بعنوان یک ابزار پشتیبانی نقش مهمی را در مشاغل حساس و استراتژی های عملی ایفا می کند. نگهداری و تعمیرات برای بالا نگهداشتن قابلیت اعتماد تجهیزات و سیستم ها مورد نیاز است. برای نیل به این هدف، نت که شامل تعمیر، تعویض و نگهداری از تجهیزات است به منظور پیشگیری از خرابی ناگهانی در هنگام استفاده بکار برده می شود. هدف از هر برنامه ی نت پیشگیرانه مینیمم کردن هزینه کل بازرسی، تعمیر و از کارافتادگی تجهیزات است که این هزینه در ظرفیت از دست رفته ی تولید یا کیفیت کاسته شده محاسبه می شود. هزینه ی مربوط به فعالیت های نت، هزینه ای غیر قابل اجتناب تلقی می شود که از طریق بودجه ی عملیاتی تامین می شود. اما با توجه به محدودیت منابع سازمان ها، اولویت بندی تجهیزات برای تخصیص منابع یک امر ضروری است. در این مقاله از قواعد فازی برای تفصیل متغیرهای بیانی برای تعیین اولویت ها استفاده می شود. در اینجا میزان کاربرد این راهکار -همان اصطلاحات زبانی که بطور واضح و صریح قابل بررسی نبوده و از طریق آماری قابل گسترش نمی باشند- مشخص شده است و برای تصمیم گیری بکار می رود.
  • احسان اسماعیلی راد، علی همدانی صفحه 11
    فعالیت های نگهداری و تعمیرات، اطلاعاتی را تولید می کند که می تواند در تعیین زمان های بیکاری و ارائه یک برنامه زمان بندی شده یا تعیین هشدارهای خرابی به پرسنل نگهداری و تعمیرات کمک کند. وقتی که مقدار داده های تولید شده زیاد باشند، فهم بین متغیرها بسیار مشکل می شود. داده کاوی یک رشته علمی جدید در زمینه بازیابی اطلاعات از پایگاه داده است. در این میان طراحی مدلهای توصیفی، تشریحی، پیش بینی و کنترلی با بهره گیری از روش های نوین داده کاوی تسهیل گردیده است. در این تحقیق یک روش رده بندی برای تحلیل پایگاه داده های چندبعدی با استفاده از تکنیکهای داده کاوی ارائه شده است. رویکرد داده کاوی استفاده شده، نتایج خوب و قابل فهمی را در بازه کوتاه -زمان آموزش ارائه می کند که در فهم کامل تر حادثه های اتفاق افتاده در نیروگاه به پرسنل عملیات کمک کرده و می تواند برنامه ای دقیقتر برای کاهش هزینه ها و افزایش عملکرد و قابلیت اعتماد، پیشنهاد نماید. نتایج تجربی تحقیق به طور مطالعه موردی بر روی داده های جمع آوری شده از نیروگاه بخاری اسلام آباد اصفهان پیاده سازی شده است.
  • ایمان نصوحی، سید رضاحجازی صفحه 17
    مروری بر ادبیات موضوع کنترل فرآیند آماری نشان می دهد در این زمینه از ابزارها و تکنیک های متعددی استفاده شده است، که در بین آنها چارت های کنترلی به عنوان یکی از مهم ترین تکنیک ها مطرح است. وجود ابهام در داده های جمع آوری شده و همچنین کافی نبودن تعداد داده ها در بسیاری از مواقع، ما را به سمت استفاده از تئوری فازی به همراه چارت های کنترلی سوق خواهد داد. در این تحقیق ضمن اشاره به مهم ترین روش ها و رویکردهای مختلف برای برخورد فازی با چارت های کنترلی وصفی به منظور بررسی تعداد عیوب در واحد کالا، نشان داده شده که چگونه می توان از روش گشتاور مرکز سطح، که از روش های رایج غیرفازی سازی است نیز به عنوان یک روش جدید در این زمینه استفاده کرد.
    کلیدواژگان: کنترل فرآیند آماری، چارت های کنترلی فازی، روش گشتاور واحد سطح
  • عصمت زارع رئیس آبادی صفحه 23
    در این مقاله بر روی سه تکنیک متناوب متمرکز می شویم که برای انتخاب تجربی پیش گویی کننده ها جهت اهداف پیش بینی شکست می تواند استفاده شود. تکنیک های انتخابی همگی در مورد ارتباط بین متغیرهای مستقل فرض های متفاوتی دارند. آنالیز تفکیک کننده خطی بر اساس ترکیب خطی متغیرهای مستقل است، آنالیز لاجیت از عملکرد احتمال انباشته منطقی استفاده می کند و الگوریتم ژنتیک یک فرآیند تحقیق جهانی بر اساس مکانیک انتخاب طبیعی و ژنتیک طبیعی است.
  • مجتبی حاجیان حیدری صفحه 30
    برای سوددهی طولانی مدت یک شرکت، مهمترین کار این است که زمان تحویل کالا و سفارسات مشتری مشخص و طبق قرار معین انجام گیرد و قبل از رسیدن سفارش مشتری، بخشهای مربوط به پروسه تولید و ساخت فعال باشند. در برنامه ریزی کاربردی کامپیوتری، سفارش مجدد و برنامه ریزی نیازهای اولیه از جمله نیازهای اولیه ای هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله برنامه ریزی پوشش زمانی متغیر سیستم سفارشات مجدد محسوب می شود. برنامه ریزی سیستم سفارشات یاCTP با میزان سفارش تقاضای پیش بینی شده توسعه می یابد. در این صورت متغیر تصمیم گیری در اینجا "زمان" است. این در حالی است که در سیستم معمولی سفارش کالا، این متغیر "کمیت" یا تعداد سفارشات مشتری است. MRP و CTP از طریق نمونه های عددی معرفی و مقایسه می شوند. بنابراین این برنامه می تواند سیاهه های برنامه ریزی شده و قابلیت دسترسی به تولیدات تا قول تحویل سفارش مشتری را در کنار یکدیگر مورد بحث قرار داده و نشان دهد که چگونه موارد دیگر می توانند به کاربردهای عملی زمان بندی تولید عمده کمک نمایند. این تحقیق نشان می دهد چرا و چگونه سیستم زمان بندی تولید عمده می تواند با عملکرد در دسترس بودن کالا تا قول تحویل به مشتری مورد استفاده قرار گرفته م چگونه در این سیستم طراحی می شود. در اینجا این بحث وجود دارد که سیستم برنامه ریزی منابع اصلی ERP را نمی توان به واسطه ی MRP به تنهایی ارائه نمود بلکه بایستی از سیستم CTP نیز استفاده نمود.
  • مهدی اقبال مجد صفحه 44
    پروژه ها تلاشی منحصر به فرد و یگانه را شامل می شوند. اما این مطلب دلیل بر تفاوت کامل ماهیت و ساختار پروژه ها از هم نمی باشد. بین پروژه های مختلف شباهت های متعددی وجود دارد که با نزدیک تر شدن حیطه و اهداف پروژ ه ها به همدیگر، این شباهت ها چشمگیر تر خواهند شد. معضلی که اکثر سیستم های مدیریت پروژه در هر ساختاری با آن گریبانگیر می باشند، عدم توجه یا توجه نامناسب به تشابه های موجود در بین این پروژه ها و استفاده موثر از این رابطه موجود در راستای بهبود هر چه بهتر روند مدیریت پروژه می باشد. در این راستا یکی از ارزشمند ترین دارایی های موجود در پروژه، دانش ایجاد شده در پروژه مربوطه می باشد. این دانش علاوه بر اینکه جنبه های متفاوتی را شامل می شود، می تواند به عنوان یک پایگاه مناسب و مطمئن برای برنامه ریزی های آتی چه در پروژه مزبور و چه در پروژه های آینده و در حیطه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله سعی خواهد شد چهارچوبی برای مدیریت دانش و تجارب بدست آمده در پروژه ها ارائه گردد.
  • محمد ساعدی صفحه 52
  • محسن فتح الله بیاتی صفحه 57
    از دهه گذشته علاقه برای بهره گیری از سیستم هایی که آنها را سیستم های خبره می نامند، در حد وسیعی گسترش یافته است. تفاوت اصلی سیستم های خبره با دیگر نرم افزار ها در این است که سیستم های خبره دانش را پردازش می کنند (در حالیکه دیگر نرم افزارها داده و اطلاعات را پردازش می کنند.) (Darlington، K.2000) سیستم های خبره ابزارهای قدرتمند و منعطفی را برای حل مسائل مختلفی که نمی توان آنها را توسط روش های سنتی و رایج حل کرد فراهم کرده است. این سیستم ها یکی از موفق ترین زمینه های هوش مصنوعی در بعد تجاری هستند. افزایش قابلیت دسترس ی، کاهش هزینه و گردآوری تخصص های چندگانه از جمله مهم ترین مزایای استفاده از سیستم های خبره است. سیستم های خبره را می توان در تمام زمینه های دانش به کار برد. برخی از این سیستم ها به عنوان یک ابزار تحقیق طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای کاربردهای تجاری و صنعتی مفید هستند. مزایای قابل توجه و کاربرد بسیار وسیع سیستم های خبره سبب شده است که امروزه شاهد گسترش روزافزون این سیستم ها در سطوح مختلف باشیم. در این نوشتار ابتدا مقدماتی درباره هوش مصنوعی بیان شده است. در ادامه نیز، مزایای سیستم های خبره، اجزای آنها و نحوه عملکرد آنها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نمونه هایی از کاربرد این سیستم ها در زمینه های مختلف بیان گردیده است.
    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، سیستم های خبره، کاربرد سیستم های خبره
  • مارال مهداد صفحه 64
    مدیریت هنر تطابق با فضای تجارت است ومحیط تجارت سرشار از تاثیرات سیاسی،اقتصادی،تکنیکی واجتماعی است.حرکت در مسیرهای مختلف که منجر به رشد و تفاوت یک شرکت از سایر رقبای خود می شود،فرصت های بسیاری را پیش روی اوباز می کند. به بیان دیگراستراتزی نیچ که هدف آن بهره برداری از "نقاط کور"درون یک شرکت است،راه را برای یک شرکت با محصول یا سرویس-دهی منحصر به فرد،ارتقای منابع معقول و خلاقیت فوق العاده باز می کند. کشف کردن نقاط کور به معنای خطور کردن اندیشه ای نو به ذهن است.در دوره ی رشد سریع اقتصادی،رویداد موفق بر پایه ی یک ایده ی خلاق وجالب رخ داده است.ایده های خلاق و نو برای داشتن یک محصول منحصر به فرد حیاتی است. الزامات پایه برای یک شرکت تکنیک مدار برای منحصر به فرد بودن شامل: 1.انتخاب یک تکنولوژی مادر وبهبود وبه روز کردن آن کنولوژی 2.مبادله اطلاعات فنی برای رشد ارتباطات انسانی 3.هنگام رخ داد یک مانع برای غلبه کردن بر آن از سخت ترین قسمت آن شروع کنید.هم چنین ایجاد این نگرش که هر گونه تلاش در سازمان یا شرکت حتما تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  • افشین اروجلوی، علی رادهوش، محمدحسن نامداری، حمید انصافیان صفحه 73
  • صفحه 80