فهرست مطالب

Anatomical Sciences Journal - Volume:7 Issue: 2, 2010

Anatomical Sciences Journal
Volume:7 Issue: 2, 2010

  • 114 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/01/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • اکرم نژادی، فریده قاضی، هما رسولی، مهرداد بختیاری، زهره عطایی، محسن مرزبان، مهدی مهدیزاده صفحه 86
    هدف

    ارزیابی توانایی درمان همزمان پیوند سلول های استرومال مغز استخوان (Bone marrow stromal cells) و تجویز خوراکی کوآنزیم 10 Q (10 CoQ) در موش های صحرایی مدل پارکینسون به عنوان جایگزینی مناسب برای درمان های رایج کنونی و مقایسه توانایی این نوع درمان با زمانی که از هر کدام از این درمان ها به تنهایی استفاده می شوند.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی از موش های صحرایی نر نژاد ویستار که به شش گروه زیر تقسیم شده بودند، استفاده شد: گروه کنترل، شاهد، تخریب، درمان با تجویز خوراکی 10CoQ، درمان با پیوند BMSCs و درمان همزمان پیوند BMSCs به همراه تجویز خوراکی 10CoQ. تجویز خوراکی 10 CoQ با دوز mg/kg 200 روزانه از یک هفته قبل از ایجاد مدل شروع شد و در طول مدت درمان نیز ادامه داشت. ایجاد مدل آزمایشگاهی بیماری پارکینسون در موش های صحرایی گروه های درمانی و گروه تخریب با تزریق 5/2 میکرولیتر محلول سالین 9/0 درصد حاوی 8 میکروگرم 6-هیدروکسی دوپامین و 2/0 درصد اسید اسکوربیک به بخش متراکم جسم سیاه با روش استریوتاکسی صورت گرفت. سلول های استرومال مغز استخوان قبل از پیوند، با برومودیوکسی یوریدین (Brdu) نشاندار شدند. ارزیابی رفتاری قبل و دو هفته بعد از ایجاد مدل، و هشت هفته بعد از پیوند سلولی صورت گرفت. همچنین در انتهای دوره درمانی دو ماهه، مطالعه بافتی و ایمونوهیستوشیمی به عمل آمد.

    یافته ها

    در بخش ارزیابی رفتاری پایان دوره درمان، دو گروه درمانی تجویز با 10 CoQ و گروه درمانی پیوند با BMSCs در مقایسه با گروه تخریب از درصد بهبودی برابری برخوردار بودند

    کلیدواژگان: کوآنزیم Q10، سلول استرومال مشتق از مغز استخوان، نوروپروتکتیو، بیماری پارکینسون
  • عباس پیریایی، مجتبی رضازاده ولوجردی، حسین بهاروند صفحه 100
    هدف
    بررسی تاثیر پیوند آلوژن سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان بر میزان فیبروز کبدی ناشی از تتراکلرید کربن در موش
    مواد و روش ها
    تعداد 55 سر موش ماده نژاد NMRI به 5 گروه 11 تایی تقسیم شدند و برای ایجاد فیبروز کبدی به مدت 8 هفته، هفته ای دو بار به میزان 1 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن تتراکلرید کربن دریافت نمودند. علاوه بر آن، به موش های گروه سلول درمانی در پایان هفته 4، یک میلیون سلول مزانشیمی مغز استخوان آلوژن از طریق ورید دمی پیوند شد. سپس کبد آن ها با روش های هیستوپاتولوژیک و ایمنوفلورسنس از نظر میزان فیبروز، استقرار سلول های پیوندی و ماهیت آن ها مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین میزان آلبومین خون موش ها بررسی شد.
    یافته ها
    در گروه سلول درمانی میزان فیبروز و همچنین میزان مرگ و میر موش ها به طور معنی داری کاهش یافته بود (به ترتیب 51/0 ± 24/2 در مقابل 6/0±48/3 درصد، P>0.05 و 3/27 در مقابل 5/45 درصد)، از طرفی میزان آلبومین سرم نیز افزایش یافته بود که البته اختلاف آن ها معنی دار نبود. این یافته با درصد بسیار پایین سلول های پیوندی استقرار یافته ای که توانایی تولید آلبومین را داشتند (08/0 ± 23/0 درصد کل سلول های بافت کبد) همخوانی داشت. به طوری که اکثر سلول های پیوندی در نواحی پری پورتال استقرار یافته و توانایی تولید آلبومین را نداشتند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که نقش اصلی سلول های مزانشیمی در بهبود فیبروز کبدی ناشی از تتراکلرید کربن نه از طریق تمایز آن ها به سلول های هپاتوسیتی، بلکه به طور عمده از طریق سایر مسیر های برهم کنش متقابل با بافت آسیب دیده اعمال می شود.
    کلیدواژگان: سلول بنیادی مزانشیمی، فیبروز کبدی، تتراکلرید کربن، سلول درمانی
  • فیروز جنت علیپور، محمدعلی صدیقی گیلانی، پوپک افتخاری یزدی، محمدتقی دانش زاده، هادی خاکزاد صفحه 114
    هدف
    جداسازی سلول های اسپرماتوگونیا از موش نابالغ NMRI (national medical research institute) با روش جداسازی مغناطیسی سلولی و بررسی تاثیر غلظت FBS(Fetal Bovine Serum) بر میزان زنده ماندن این سلول ها پس از انجماد.
    مواد و روش ها
    بیضه جدا شده از موش های 6 روزه نژاد NMRI ابتدا در دو محیط آنزیمی مختلف قرار داده شد. ابتدا 8 تا 9 دقیقه در محیط اول حاوی آنزیم های کلاژناز، تریپسین و DNAseI و پس از شستشو با محیط DMEM/F12 (Dulbecco''s Modified Eagle Medium: Nutrient Mixture F-12) به مدت10 تا 12 دقیقه در محیط دوم حاوی آنزیم های کلاژناز، تریپسین، DNaseI، هیالورونیداز و EDTA(Ethylene Diamine Tetra acetic Acide) قرار گرفت. سپس سوسپانسیون منفرد سلولی به دست آمد. در مرحله بعد سلول ها با استفاده از روش جداسازی (magnetic activated cell sorting) MACS جدا شدند. سپس درصد خلوص این سلول ها به وسیله فلوسایتومتری مشخص شد. در مرحله انجماد، سلول ها به وسیله محیط های انجمادی حاوی محیط KSOM(potassium simplex optimized medium) به علاوه 10 درصد DMSO (Dimethyl sulfoxide)تکمیل شده با 3 غلظت مختلف 50، 60 و 70 درصد از FBS منجمد شد که به ترتیب گروه اول، دوم و سوم نام گرفت.
    یافته ها
    میزان زنده ماندن سلول ها پس از تیمار آنزیمی 60/0±66/91 درصد و بعد از جداسازی به روش MACS، 33/0±25/95 درصد و میزان خلوص سلول های جداسازی شده 20/2±79/93 درصد بود. میزان زنده ماندن سلول ها پس از انجماد، در گروه اول 15/0±09/ 39 درصد و و در گروه دوم 98/6±55/85 درصد و در گروه سوم 38/1±29/90 درصد بود. این میزان بین گروه اول با گروه های دوم و سوم اختلاف معنی داری نشان داد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهند که افزایش دما زمان هضم بافت بیضه را در محیط آنزیمی کاهش می دهد. با استفاده از آنتی بادی α6 اینتگرین و دانه های مغناطیسیDynabead میزان بیشتری از سلول ها زنده مانده و با درجه خلوص بالاتری جدا می شوند. همچنین بقای سلول ها در محیط انجمادی حاوی 60 الی 70 درصد FBS افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: سلول های بنیادی اسپرماتوگونیا، جداسازی سلول با روش مغناطیسی، انجماد ناباروری
  • عباسعلی ایمانی فولادی، محمدرضا نورانی * صفحه 122
    هدف

    بررسی آثار ضد متاستازی و توموری منوفسفوریل لیپید A (Monophosphoryl lipid A) و انتروتوکسین تیپ B (Staphylococcus aureus Enterotoxin B) به تنهایی و باهم روی موش های Balb/C دارای تومور فیبروسارکوما

    مواد و روش ها

    آثار ضد توموری MPL، SEB و SEB+MPL به صورت تزریق درون وریدی در موش هایی که با فیبروسارکوما (Wehi-164) توموری شده بودند، مطالعه و تومورها از نظر بافت شناسی نیز بررسی شد. همزمان بافت ریه نیز مورد مطالعه بافت شناسی قرار گرفت.

    یافته ها

    در موش های توموری که SEB+MPL به صورت درون وریدی تزریق شده بود، اندازه تومور در مقایسه با موش هایی که فقط SEB یا MPL گرفته بودند از کاهش معنی داری برخوردار بود. میزان نکروز ایجاد شده در گروه دریافت کنندهSEB+MPL در مقایسه با دیگر گروه ها اختلاف معنی داری را نشان داد. به علاوه، مطالعات هیستوپاتولوژیکی نشان داد که در بافت ریه هیچ گونه متاستازی مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    یافته های تحقیق حاضر پیشنهاد می کند که مرگ سلول تومور و جلوگیری از متاستاز ناشی از فعالیت سلول های T در پاسخ به تزریق درون وریدی SEB+MPL است که مستلزم تحقیقات بیشتری است.

    کلیدواژگان: انتروتوکسین تیپ B، استافیلوکوکوس اورئوس، منوفسفوریل لیپید A، فیبروسارکوما، متاستاز ریوی
  • ایرج جعفری انارکولی، مجتبی سنگیان، عبدالرضا وارسته، حسین حقیر صفحه 134
    هدف
    بررسی آثار انسولین و اسید اسکوربیک برمیزان فعالیت کاسپاز- 3 و بروز نمای نردبانی در DNA کروموزومی هیپوکامپ موش های صحرایی دیابتی شده توسط استرپتوزوسین
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تعداد 30 سر موش صحرایی نر نژاد Wistar (پنچ گروه 6 تایی یعنی برای هر روش در هر گروه سه سر موش صحرایی) شامل گروه کنترل (C) و چهار گروه دیابتی [(کنترل (D)، تحت تیمار با انسولین (I)، تحت تیمار با اسید اسکوربیک (AA) و تحت تیمار با انسولین و اسید اسکوربیک به صورت ترکیبی (I+AA)] استفاده شد. دیابت توسط تزریق استرپتوزوسین (mg/kg60، IP) القاء شد. شش هفته پس از القای دیابت، گروه I، انسولین با دوز U/kg/day4-6 به صورت تزریق زیر جلدی، گروه AA، اسید اسکوربیک با دوز (mg/kg/day200،IP) به صورت داخل صفاقی و گروه I+AA نیز ترکیبی از دو مورد فوق را با همان دوز دریافت کرد. گروه D و گروه C، نرمال سالین دریافت کرد. دو هفته بعد از تیمار، موش های صحرایی کشته شده، هیپوکامپ آن ها خارج و در دمای 70 درجه سانتی گراد ذخیره شد. سپس DNA برای استفاده در روش ارزیابی نمای نردبانی DNA (DNA Laddering Assay) استخراج و همچنین فلورومتری برای بررسی میزان فعالیت کاسپاز- 3 انجام شد.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که میزان فعالیت کاسپاز-3 در ناحیه هیپوکامپ موش های صحرایی گروه D نسبت به موش های صحرایی گروه C افزایش می یابد (7/6 برابر)، در حالی که تیمار با انسولین و اسید اسکوربیک سبب کاهش فعالیت کاسپاز- 3 در موش های صحرایی گروه I، AA و I+AA به ترتیب به میزان 6/2، 2/4 و 1/5 برابر شد. به علاوه استفاده از انسولین و اسید اسکوربیک سبب مهار بروز پدیده نمای نردبانی (DNA Laddering) در DNA کروموزومی سلول های ناحیه هیپوکامپ موش های صحرایی گروه I، AA و I+AA شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که تیمار با انسولین و اسید اسکوربیک احتمالا می تواند آپوپتوز ناحیه هیپوکامپ موش های صحرایی دیابتی شده توسط استرپتوزوسین را از طریق کاهش فعالیت کاسپاز-3 و جلوگیری از بروز پدیده نمای نردبانی (DNA Laddering) در DNA کروموزومی، مهار کند.
    کلیدواژگان: آپوپتوز، اسید اسکوربیک، انسولین، دیابت، هیپوکامپ
  • علیرضا خلعتبری، تقی طریحی، ماندانا بیگی بروجنی، حسن احمدوند، مجید طوافی، احمد تمجیدی پور صفحه 146
    هدف
    بررسی خواص نوروپروتکتیو آنتی اکسیدان موجود در چای سبز روی ضایعات نخاعی
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از سه گروه 18تایی موش صحرایی ماده استفاده شد: گروه شم (فقط لامینکتومی صورت گرفت)، گروه کنترل (پس از ضایعه نخاعی، تزریق سرم فیزیولوژیک صورت گرفت) و گروه تجربی (پس از ضایعه نخاعی، تزریق (Epigallocatechin gallate) EGCG صورت گرفت). 24ساعت پس از ضایعه، 6 حیوان از هر گروه برای بررسی میزان پراکسیداسیون چربی و 6حیوان نیز برای بررسی میزان آپوپتوزیس در بخش ضایعه دیده نخاع استفاده شد. همچنین آزمون رفتاری در 6 حیوان باقیمانده از هر گروه به صورت هفتگی و تا پایان هفته ششم صورت گرفته و سپس میزان تخریب بافت نخاعی اندازه گیری شد.
    یافته ها
    تزریق EGCG موجب کاهش میزان پراکسیداسیون چربی و نیز کاهش تعداد سلول های آپوپتوتیک در بخش ضایعه دیده نخاع در گروه تجربی شد.همچنین تزریق EGCG موجب افزایش میزان توانایی حرکتی اندام های فلج شده و نیز کاهش میزان تخریب بافت نخاعی در بخش آسیب دیده در گروه تجربی شد.
    نتیجه گیری
    تزریق EGCG موجب کاهش علائم ثانویه آسیب نخاعی می شود.
    کلیدواژگان: (Epigallocatechin gallate (EGCG، ضایعه نخاعی، ایمونوهسیتوشیمی
  • امیر خوشوقتی، هاتف قاسمی صفحه 154
    هدف
    مطالعه تاثیر مدل سه بعدی ابتکاری در یادگیری آناتومی گوش میانی
    مواد و روش ها
    این مطالعه در سال 86 در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی در سه مرحله: 1- آماده سازی مدل سه بعدی ابتکاری با توجه به تصویر گوش میانی از کتاب آناتومی گری برای دانشجویان، 2- تعیین تصادفی 4 گروه از دانشجویان گروه پزشکی و ارایه آموزش در گروه های کنترل به صورت سخنرانی همراه با اسلایدهای پاورپوینت و در گروه های مطالعه همراه آموزش اضافی با مدل، 3- انجام آزمون یکسان پیش آزمون و پس آزمون و تجزیه و تحلیل آماری انجام شد.
    یافته ها
    مقایسه نمره پیش آزمون و پس آزمون در هر گروه به صورت جداگانه به روش t-test اختلاف معنی دار آماری را نشان داد (000/0=p). تجزیه به روش ANOVA در مورد اختلاف نمره پیش آزمون و پس آزمون بین چهار گروه، اختلاف معنی دار آماری نداشت.
    نتیجه گیری
    در تحقیق حاضر آموزش با مدل سه بعدی ابتکاری موثر بوده است ولی اختلاف معنی داری در یادگیری آناتومی گوش میانی در مقایسه با آموزش رایج مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: آناتومی، آموزش، مدل، گوش میانی
  • وحیده ربانی، حسین بهاروند*، بهشاد پورنصر، زهرا فرزانه صفحه 164

    ایجاد مدل حیوانی ابزاری است کاربردی برای مطالعات بالینی که در مطالعات بیماری های کبدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای استفاده بهینه از این ابزار بایستی استانداردهایی در راستای ایجاد و ارزیابی خلق شود تا نتایج به دست آمده از آزمایش های گوناگون با یکدیگر قابل مقایسه شود. در میان بیماری های کبدی موجود که با استفاده از مدل سازی روی حیوانات مطالعه می شوند، فیبروز و سیروز اهمیت خاصی دارد، زیرا اولا شرایط بیماری تقریبا ساختار یکنواختی در تمام بیماران داشته و ثانیا میزان شیوع این بیماری ها به دلیل آنکه در مراحل آخر همه بیماری های کبدی ایجاد می شوند، بسیار بالاست. روش های مختلف مدل سازی در این زمینه مثل استفاده از سموم کبدی و اعمال جراحی آزمایش شده و مزایا و معایب هر کدام تا حدی مشخص شده است. واضح است که استفاده از این مدل ها، مکانیسم های تولید بیماری و بهبود را تا حد زیادی آشکار و قابل مطالعه خواهد ساخت که در اینجا مکانیسم تولید وبهبود فیبروز توضیح داده شده است. همچنین در این بررسی سعی شده است تا با توجه به مدل های مختلف حیوانی که در سراسر دنیا برای مطالعه بیماری های کبدی استفاده می شوند، نکات اصلی درنحوه انتخاب حیوان، ایجاد وارزیابی مدل در مطالعات به صورت تخصصی تر توضیح داده شود.

    کلیدواژگان: مدل حیوانی، بیماری های کبدی، فیبروز، سیروز
  • پرویندخت بیات صفحه 186
    واریاسیون های شریان مهره ای با توجه به اهمیت بالینی آن قابل توجه است. در این مطالعه یک مورد واریاسیون در شریان مهره ای راست در یک مرد گزارش شده که شریان مهره ای از سطح خلفی –فوقانی اولین بخش شریان سابکلاوین جدا می شود؛ در یک مسیر مستقیم به طرف بالا رفته و وارد سوراخ عرضی مهره ششم گردنی می شود. شریان مهره ای راست در مسیرش در هنگام صعود از پشت شیت کاروتید ودر جلوی فاسیای پره ورتبرال قرار می گیرد. در این مورد شریان مهره ای راست درمقابل مهره سوم گردنی فاسیا پره ورتبرال را سوراخ نموده و از سوراخ عرضی مهره سوم وارد می شود. طول این قسمت شریان بلندتر از حالت طبیعی است اما قطر آن طبیعی است. با توجه به جراحی های ناحیه ریشه گردن، دانستن این واریاسیون ها از صدمه دیدن شریان در حین عمل می کاهد.
    کلیدواژگان: شریان مهره ای، بخش قبل از مهره ای، واریاسیون، آناتومی
|
  • Nezhadi A., Ghazi F., Rassoli H., Bakhtiari M., Ataei Z., Marzban M., Mehdizadeh M. Page 86
    Purpose

    The assessment of the ability of combined treatment of bone marrow stromal cells graft (BMSCs) and oral administration of Coenzyme (CoQ10) in rat model of Parkinson disease as a good substitute for common current Parkinson treatments and the comparison of this combined treatment method with alone application of these treatments

    Materials And Methods

    In this experimental study of male Wistar rats were used. They were divided into six groups: control sham lesion treatment groups with oral administration of CoQ10 treatment with graft BMSC and combined treatment with graft BMSC and oral administration of CoQ10. Oral administration of CoQ10 with 200 mg/kg/daily dose started a week before the model creation procedure and continued throughout the whole treatment period. The laboratory model of Parkinson disease in rats was performed by injecting 2.5 microlitre saline solution 0.9 % containing 8 micrograms 6-hydroxy dopamine (6-OHDA) and 0.2 % ascorbic acid in substantia nigra pars compacta. Also in sham group the same volume solution saline-ascorbic was injected. BMS Cells were labeled by 5-Bromo-2´-deoxyuridine (Brdu) before transplantation. Behavioral assessment before creating the model two weeks after creating the model and eight weeks after cell transplantation was performed. At the end of second month of treatment Immunohistochemistry and histology Studies were performed.

    Results

    Behavioral assessment of two groups of alone treatments indicated the equal recovery in comparison with lesion group (p

    Keywords: Coenzyme Q10 Stromal cells derived from Bone marrow Neuroprotective Parkinson's disease
  • Jannat Alipoor F., Sadighi Gilani M. A., Eftekhari, Yazdi P., Daneshzadeh M.T., Khakzad H. Page 114
    Purpose
    The purpose of this study was the separation of spermatogonial cells from prepubertal NMRI mouse testis by magnetic activating cell sorting(MACS) method and assessment of FBS concentration on surviving these cells after cryopreservation.
    Materials And Methods
    Testes from 6-days-old mouse removed and digested in two enzymatic mediums. first 8-9 min at medium containing collagenase trypsin and DNase and second 10-12 min in medium containing collagenase trypsin DNase hyalloronidase and EDTA and then the spermatogonial cells were isolated by (MACS) method. In the freezing step the cells were frozen in three medium containing DMEM/F12 medium 10% DMSO and 50% 60% and 70% FBS serum named group III.III.
    Results
    The viable cells obtained after enzymatic disaggregation were 91.66%±0.60% and after being isolated by MACS method were 95.25%±0.33%. The purity of the isolated cells was 93.79%±2.20%. The cells frozen in group I II and III had 39.09%±0.15 85.55%±6.98 and 90/29±1/38 % viability respectively.
    Conclusion
    according to the obtained results the increase of temperature at digestion step reduces the time of testicular tissue disaggregation and consequently increase viable cells. Higher viable cells and purity can be attained by using of α6 integrin and magnetic beads. The results show that spermatogonial cells in freezing media containing 60% - 70% FBS have the highest viability after thawing.
    Keywords: Spermatogonial stem cell Magnetic Activated Cell Sorting Cryopreservation Infertility
  • Imani Fooladi A.A., Nourani M.R. Page 122
    Purpose

    Staphylococcal enterotoxin B (SEB) is a potent inducer of cytotoxic T-cell activity cytokine production and necrosis induction in vivo. Monophosphoryl lipid A (MPL) is an adjuvant derived from the lipopolysaccharide of E.coli Salmonella Minnesota Re595 and other gram negative bacteria.

    Materials And Methods

    In this research The antitumor and antimetastatic effect of intra-venus injection of Monophosphoryl Lipid A (MPL) staphylococcal enterotoxin B (SEB) and SEB+ MPL was evaluated using Balb/C male mice bearing inoculable mice Fibrosarcoma. The anti tumor effect of SEB+ MPL SEB and MPL in mice with inoculated fibrosarchoma tumor (Wehi-164) was examined by IV injection and the sizes of the inoculated tumors were determined. The inoculated tumors were also examined histologically. Moreover histophatologic study in lung tissue didnt showed any metastasis.

    Results

    In the mice IV injected group with SEB+ MPL reduction of tumor size show a significant difference compared with mice in the SEB and MPL injected and negative control group. A significantly higher frequency of necrosis in tumor tissues was also observed in mice in the IV (SEB+ MPL)-injected group in comparison with other group. Moreover histophatologic study in lung tissue didnt show any metastasis

    Conclusion

    Our findings suggest that tumor cell death and the prevention of metastasis be caused by increased Cytotoxic T-cell activity in response to IV injection of SEB+ MPL that need to more investigation.

    Keywords: Staphylococcal Enterotoxin B (SEB) Monophosphoryl Lipide A(MPL) Fibrosarchoma
  • Jafari Anarkooli I., Sankian M., Varasteh A.R., Haghir H. Page 134
    Purpose
    The aim of this study was to investigate effects of insulin and ascorbic acid on rate of Caspase – 3 activity and DNA Laddering in hippocampus of STZ-induced diabetic rats.
    Materials And Methods
    Thirty male Wistar rats in five groups 6 in each group: one control group (group C) and four diabetic groups [diabetic control (group D) treatment with insulin (group I) with ascorbic acid (group AA) and with insulin plus ascorbic acid (group I+AA)] were used in this study. Diabetes was induced by injection of 60 mg/kg STZ IP. After six weeks rats in group I were treated with insulin (4-6 U/kg/day Sc.) rats in group AA treated with ascorbic acid (200 mg/kg/day IP) and rats in group I+AA treated with equal dosage of both insulin and ascorbic acid for two weeks. Rats in group D were treated with saline and considered as the diabetic control group. Two weeks after treatment animals were anesthetized and hippocampus was dissected from hemispheres. Caspase-3 activity was assessed by Fluorometry and finally DNA fragmentation due to apoptosis was determined by DNA laddering Assay.
    Results
    Caspase-3 activity in group D significantly increased compared to group C (6.7 fold) whereas it decreased after treatment with insulin ascorbic acid or both (2.6 4.2 and 5.1 fold respectively). DNA laddering was observed in group D but not in three treated groups.
    Conclusions
    From this survey it was concluded that treatment of STZ-induced diabetic rats with insulin and/or L-ascorbic acid could possibly inhibit apoptosis in hippocampal tissues using decrease of Caspase -3 activity and prevention of DNA Laddering.
    Keywords: Diabetes Apoptosis Ascorbic acid Insulin Hippocampus
  • Khalatbary A., Tiraihi T., Beigi Boroujeni M., Ahmadvand H., Tavafi M., Tamjidipoor A. Page 146
    Purpose
    Recent studies revealed the neuroprotective effects of green tea antioxidant on experimental cerebral ischemia but these effects on spinal cord injury (SCI) has not yet been studied.
    Materials And Methods
    Rats were randomly divided into three groups of 18 rats each as follows: sham group(laminectomy) control group (SCI) and experimental group (EGCG). Spinal cord samples were taken 24 h after injury and studied for determination of lipid peroxidation levels and TUNEL reaction. Behavioral testing was performed weekly upto six weeks post-injury. Then the rats were euthanized for histopathological assessment.
    Results
    The results showed that lipid peroxidation levels were significantly decreased in experimental group. EGCG significantly reduced TUNEL-positive rate. Also EGCG reduced significantly lesion area and improved behavioral function more than the control group.
    Conclusion
    EGCG treatment decreased secondary spinal cord injury.
    Keywords: Epigallocatechin gallate (EGCG) Spinal cord injury Immunohistochemistry
  • Khoshvaghti A., Ghasemi H. Page 154
    Purpose
    The aim of this study was to study the effect of three-dimensional model in learning the anatomy of middle ear.
    Materials And Methods
    The study was conducted at Artesh University of Medical Sciences in 3 phases in 2007: 1- preparation of three-dimensional model with reference to the Gray's Anatomy for Students (2005-1st edition) 2- dividing medical and nursing students into 4 grouos accidentally teaching with lecture and powerpoint slides to control groups and additional teaching with three-dimensional model to study groups 3- taking similar pre-test and post-test exam and statistical analysis.
    Results
    Analysis of pre-test and post-test scores in each group with t-test showed significant differences (p=0.000). There were not significant differences in respect to analysis of difference of pre-test and post-test scores between groups.
    Conclusion
    Three-dimensional model had positive effect on anatomy learning of middle ear but it didnt cause significant difference in comparison with traditional educational method.
    Keywords: Anatomy Education Model Middle ear
  • Baharvand H., Rabani V., Pournasr B., Farzaneh Z. Page 164

    Animal modeling is a crucial necessity in clinical studies of liver diseases. Authenticity of the data which are produced using this tool under different conditions and accuracy of the analyses and assessments which would be based on such data sets is completely dependent on the adoption of a standardized methodology for analyzes and assessment of these data sets. Cirrhosis and Fibrosis are among the most important diseases which are studied by animals modeling due to the fact that their final structure is usually similar among a verity of patients and also because they are the common end stage of most chronic liver diseases. Up to now different approaches such as hepatotoxicity and surgical methods have been utilized to obtain cirrhotic or fibrotic models that either of which has its especial advantages and disadvantages. It is obvious that using models could indicate the production and treatment mechanisms of disease which we elucidate Fibrosis and cirrhosis here. Considering several animal models which were used for liver disease in the world in this survey we try to explain why what and how an animal must be choosen for modeling and how could be evaluated.

    Keywords: Animal model Liver disease Fibrosis Cirrhosis
  • Bayat Page 186
    The variations of vertebral artery are important with regard to their potential clinical impact. The study reports the variation of course of right vertebral artery in male cadaver. The vertebral arteries arise from the superioposterior aspect of the first part of subclavian artery. The vessel takes a vertical course to enter into the transverse foramen of sixth cervical vertebra. Right vertebral artery in its course in the neck ascends between the carotid sheath and prevertebral fascia. But in this case right vertebral artery at level of C3 pierced the prevertebral fascia to reach the transverse foramen of C3. The length of this part is longer than normal size but its lumen was normal. In international literature the incidence of vertebral artery passing through C3 transverse foramen is seen in approximately 0.2% of the studied population. No anthropometric parameter has shown this case in Iran.
    Keywords: Vertebral artery Prevertebral part Variation Anatomy