فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 71، فروردین و اردیبهشت 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/01/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • لادن آجری، مهناز معصومی، حامد رهبری، کامران احمدی صفحه 3
    مقدمه
    اندک تحقیقات انجام شده، نشان دهنده عوارض ناخوشایند ناشی از طولانی شدن فاز نهفته می باشند. هدف از این تحقیق بررسی عوامل و نتایج مادری و جنینی فاز طولانی است بطوریکه بتوان عوارض احتمالی این مساله را شناخت و پیشگیری کرد.
    روش بررسی
    224 زن حامله در بخش زایمان بیمارستان شهدای تجریش از طریق پرسشنامه، معاینه و پیگیری، جهت محاسبه طول مدت فاز نهفته تا دیلاتاسیون 3 سانتی متر مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    8/22% از موارد مبتلا به فاز نهفته طولانی بودند که با گروه طبیعی، تفاوتی از نظر سن و وزن مادر و نوزاد، گراوید و پاریتی نداشتند. 2/41% از افراد نمونه نیز دارای فاز نهفته طولانی نولی پار بودند و هیچ موردی ترومای زایمانی نداشت. 4 نفر از 7 مورد، آسپیراسیون مکونیوم، 2 نفر از 6 مورد، بستری در بیمارستان و هر دو مورد بستری در NICU، متعلق به گروه فاز نهفته طولانی بود. هیچ یک از نوزادان این گروه، آپگار زیر 8 نداشت. آپگار زیر 6 و آسپیراسیون مکونیوم بین دو گروه اختلاف معنی داری داشت. دو گروه از لحاظ خونریزی بیش از حد بعد از زایمان، سزارین و تب حین و بعد از زایمان نیز تفاوت داشتند. پاریتی در گروه طبیعی، رابطه مستقیم و در گروه فاز نهفته ظولانی، رابطه غیر مستقیم با طول مدت فاز نهفته داشت.
    نتیجه گیری
    سن و وزن مادری، گراوید، پاریتی، وزن و جنس نوزاد و سن بارداری اثری بر طول مدت فاز نهفته ندارند. هرچه پاریتی بیشتر باشد فاز نهفته طولانی بیشتر می شود و در این حالت میزان سزارین، تب حین و بعد زایمان و خونریزی بعد از زایمان بیشتر خواهد شد.
    کلیدواژگان: فاز نهفته طولانی، عوارض مادری، زایمان
  • سعیده دشتی، محمد غفورزاده، تهمینه فرج خدا، راضیه دهقانی فیروزآبادی صفحه 8
    مقدمه

    برای القای سقط از روش های گوناگون طبی و جراحی استفاده می شود. پروستاگلندین ها به اشکال مختلف، مانند قرص واژینال، ژل، تزریق داخل آمنیونی و خارج آمنیونی، کاربرد دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر پروستاگلندین E2 خارج آمنیونی با اکسی توسین با دوز بالا در القای سقط طراحی گردید.

    روش بررسی

    در این مطالعه60 زن مراجعه کننده جهت القای سقط به بیمارستان شهید صدوقی یزد طی سال 1387-1386 به روش در دسترس، انتخاب و براساس جدول اعداد تصادفی به دو گروه 30 نفره پروستاگلندین E2 خارج آمنیونی و اکسی توسین با دوز بالا تقسیم شدند. روش گردآوری داده ها پرسشنامه بود و جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازآزمونهای آماری دقیق فیشر و کای دو استفاده گردید.

    نتایج

    در مقایسه تاثیر روش القای سقط میزان موفقیت در گروه درمانی پروستاگلندین بیشتر بود (014/0=p)، همچنین میانگین زمان القای سقط در روش پروستاگلندین کوتاه تر بود (0001/0=p). میانگین زمان القای تا سقط در هر دو گروه، در جنینهای مرده کوتاه تر از جنینهای زنده بود، [در گروه پروستاگلندین(001/0=p) و در گروه اکسی توسین (011/0=p)]. میزان بروز عوارض ناشی از درمان تفاوت معنادار آماری نداشت. در هر دو گروه، میانگین زمان القای سقط در سن حاملگی 14-12 هفته طولانی تر از هفته های 11-8 و 19-15 بوده که در گروه پروستاگلندین این تفاوت معنادار بود (001/0=p).

    نتیجه گیری

    استفاده از روش پروستاگلندین E2 خارج آمنیونی در القای سقط موثرتر از اکسی توسین با دوز بالا بوده و با کوتاه کردن زمان القایی سقط و کاهش نیاز به کورتاژ می تواند سبب کوتاه تر شدن زمان بستری، کاهش هزینه ها و افزایش رضایتمندی بیماران گردد.

    کلیدواژگان: سقط، پروستاگلندین E2 خارج آمنیونی، اکسی توسین
  • مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ مجرد نژاد، نیوشا عندلیبی، فریبا انصاری، مریم شرایلی صفحه 17
    مقدمه
    در بررسی حاضر اثر مصرف گیاه خارخاسک بر میزان گلوکز و چربی های سرم در مدل تجربی دیابت قندی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    موش های صحرایی ماده به پنج گروه کنترل، کنترل تحت درمان با خارخاسک، دیابتی، دیابتی تحت درمان با گیاه و تحت درمان با گلیبن کلامید تقسیم بندی شدند. برای دیابتی کردن موش ها از استرپتوزوتوسین به میزان 60 میلی گرم بر کیلوگرم استفاده شد. دو گروه تحت درمان با گیاه نیز پودر این گیاه مخلوط شده با غذای استاندارد موش را با نسبت وزنی 25/6% دریافت نمودند. میزان گلوکز و لیپیدهای سرم قبل از بررسی و در هفته های 3 و 6 پس از بررسی تعیین گردید.
    نتایج
    میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی تحت درمان با گیاه در هفته های 3 و 6 بطور معنی دار کمتر از گروه دیابتی بود (به ترتیب 01/0p< و 005/0p<). بعلاوه، سطح کلسترول توتال، تری گلیسیرید و کلسترول LDLدر هفته 6 در گروه دیابتی تحت درمان با گیاه کاهش معنی دار در مقایسه با گروه دیابتی نشان داد (05/0p<) و درمان موش های دیابتی با گیاه پس از 6 هفته موجب تغییر معنی دار میزان کلسترول HDL در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده نگردید.
    نتیجه گیری
    مصرف خوراکی خارخاسک در مدل تجربی دیابت قندی دارای اثر آنتی هیپرگلیسمیک بوده و در دراز مدت موجب تغییر سودمند در سطح کلسترول توتال، تری گلیسیرید و کلسترول LDLشده و بر سطح کلسترول HDL در موش های صحرائی دیابتی تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: خارخاسک، دیابت قندی، گلوکز، لیپید
  • سید سعید مظلومی، امین میرزایی*، محمد افخمی اردکانی، محمدحسین باقیانی مقدم، حسین فلاح زاده صفحه 24
    مقدمه

    دیابت ملیتوس یک مشکل بهداشتی مهم است که منجر به عوارض شدید و مرگ زودرس می شود و شیوع آن در حال افزایش است. توسعه رفتارهای مثبت بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری دیابت نوع 2 در افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند اهمیت فوق العاده ای دارد. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین اعتقادات بهداشتی و رفتارهای پیشگیری کننده از دیابت نوع 2 در افراد در معرض خطر شهر تفت می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه که در آن از چارچوب مدل اعتقاد بهداشتی(Health Belief Model) استفاده شده است، تعداد 114 نفر مرد و زن بالای 30سال و در معرض خطر دیابت نوع2 که از طریق برنامه غربالگری افراد در معرض خطر دیابت نوع2 که توسط سه مرکز بهداشتی و درمانی شهری شهر تفت شناسایی شده بودند، وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها یک پرسشنامه 66 آیتمی بود. داده ها با استفاده از نرم افزارآماری SPSS و بکارگیری آمار توصیفی، آزمونهای همبستگی اسپیرمن و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    8/29% از شرکت کننده های این مطالعه مرد و 2/70% زن بودند و میانگین سنی آنها 05/7±78/44 بود. 4/68% از آنها سطح سواد زیر دیپلم داشتند و 4/89% متاهل بودند. میانگین نمره آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده به ترتیب 87/2±80/5 و 83/2±41/5 بود، بطوری که آزمودنی ها تنها 05/30% از حداکثر نمره قابل اکتساب رفتارهای پیشگیری کننده را کسب کردند. بر اساس نتایج این مطالعه بین رفتارهای پیشگیری کننده و حساسیت درک شده (009/0>p) 243/0r، شدت درک شده (001/0>p) 312/0r، موانع درک شده (006/0>p) 245/0r و خودکارآمدی درک شده (001/0>p) 497/0r، همبستگی معنی دار وجود داشت.

    نتیجه گیری

    علی رغم وجود عوامل خطر دیابت در افراد در معرض خطر دیابت نوع 2، انجام رفتارهای پیشگیری کننده در این افراد بخاطر نقص در حساسیت درک شده، شدت درک شده، موانع درک شده و خودکارآمدی درک شده در سطح پایینی بود.

    کلیدواژگان: افراد در معرض خطر، دیابت نوع2، مدل اعتقاد بهداشتی
  • زینب فغفوری، راهبه شاکر حسینی، لیدا نوایی، زینب نیک نیاز، محمدحسین صومی صفحه 32
    مقدمه
    کولیت زخمی اختلال التهابی مزمن در کولون با دلایل ناشناخته است که اغلب با اختلالات تغذیه ای مهمی همراه می باشد که از آن جمله می توان به سوءتغذیه پروتئین- انرژی، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی اشاره کرد که بر روی علائم بیماری اثرات منفی اعمال می کنند. با توجه به عدم انجام چنین مطالعه ای در ایران، هدف این مطالعه پایلوت، ارزیابی دریافت غذایی در این بیماران بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه پایلوت، 41 بیمار مبتلا به کولیت زخمی که بیماری آنها در حد خفیف تا متوسط بود، انتخاب شدند. داده ها در مورد محدودیت های غذایی با پرسشنامه جمع آوری و دریافت غذایی بیماران، 3 بار در طول مدت 2 ماه با فاصله زمانی 30 روزه با استفاده از یادآمد غذایی 3 روزه (جمعا 9 روز) بررسی گردید.
    نتایج
    نمونه ها شامل 26 مرد و 15 زن بودند. 9/65 درصد بیماران دریافت شیر را کاهش یا به طور کامل قطع کرده بودند. محدودیت رژیمی در مورد مصرف میوه ها و سبزیجات به ترتیب 4/24 و 9/43 درصد و در مورد حبوبات 5/58 درصد بود. میانگین کالری دریافتی در 41 بیمار 83/60±14/2125 کیلوکالری و در هر دو گروه مقادیر دریافتی فیبر و کلسیم به طور معنی داری کمتر از مقادیر توصیه شده بود.
    نتیجه گیری
    بررسی دریافت غذایی وجود برخی کمبودها مانند کمبود کلسیم و آهن را نشان داد و دریافت فیبر به دلیل محدود کردن دریافت منابع آن مانند میوه ها، سبزی ها و حبوبات پایین بود.
  • فاطمه برزگری، آیشه جاوید، سعید رضایی زارچی صفحه 39
    مقدمه
    عوامل ضد آنتی باکتریال غیرآلی دارای مقاومت باکتریایی و ثبات دمایی بسیاربالایی هستند. در چند دهه اخیر نانومواد غیر آلی که دارای ساختار بسیار جدید، خواص بیولوژیکی،شیمیایی و فیزیکی پیشرفته هستند با عملکردی که ناشی از اندازه نانویی آنهاست ساخته شده است. این مواد با ساختار و شکل نانویی خود توجه های زیادی را به خود جلب کرده اند.
    روش بررسی
    هدف از این مطالعه بررسی خواص آنتی باکتریال نانوذرات ضد عفونی کننده TiO2 علیه باکتری های اشریشیاکلی و استافیلوکوکوس ارئوس می باشد. در تحقیقات اولیه، چگالی نوری(OD) اشریشیاکلی و استافیلوکوکوس ارئوس در حضور 01/0% و 75/0% و 5/1% از TiO2 مشاهده شد. در مرحله دوم مطالعه log CFU/ml 3/6 از محیط کشت مایع اشریشیاکلی و استافیلوکوکوس ارئوس به طور جداگانه در معرض %5/1 از نانومواد TiO2 در دمای oC37 قرار گرفتند. در قسمت سوم آزمایش نیز، باکتری اشریشیاکلی در محیط کشت ثابت (جامد) در حضور و عدم حضور نانوذرات کشت داده شد.
    نتایج
    غلظت 01/0% از نانوذرات TiO2 تغییرات قابل توجه ای در تعداد باکتری ها ایجاد نکرد، اما در حضور غلظت 75/0% و 5/1% از نانومواد، کاهش قابل توجه ای در تعداد باکتری ها مشاهده شد(05/0P<). در گروه کنترل زیست پذیری سلول های باکتری تا 13 روز طول می کشد در حالی که در حضور غلظت 5/1% از TiO2 مرگ سلولی باکتری های اشریشیاکلی و استافیلوکوکوس ارئوس به ترتیب بعد از 16 و 24 ساعت فرا می رسد. نتایج نشان دادکه حضور غلظت %5/1 از TiO2 در محیط کشت جامد، رشد باکتری اشریشیاکلی را 6/5 مرتبه کاهش می دهد.
    نتیجه گیری
    یافته های ما نشان دهنده تاثیرات آنتی باکتریایی نانو ذرات TiO2 بر روی هر دوی باکتری ها است، البته باکتری استافیلوکوکوس ارئوس در مقایسه با اشریشیاکلی به این نانوذرات حساس تر است.
    کلیدواژگان: نانومواد، TiO2، اشریشیاکلی، استافیلوکوکوس ارئوس، خواص آنتی باکتریایی
  • محمود رضا حیدری، محمدرضا میر شمسی، بیژن نقیبی، محمدرضا حیدری، جلال وفازاده، محمد حیدری صفحه 47
    مقدمه
    امروزه بعضی از داروهای گیاهی بدون انجام آزمایش های استاندارد سم شناسی وارد بازار می شوند و تصور عموم بر این است که داروهای گیاهی فاقد سمیت می باشند ولی گزارش هایی در خصوص سمیت بعضی از این داروها به چشم می خورد. هدف از این مطالعه بررسی سمیت کبدی و کلیوی عصاره پرکوله گیاه کور است که در تحقیقات قبلی اثرات ضددردی آن بررسی شده است و در طب سنتی جهت درمان روماتیسم، نقرس و همچنین به عنوان ضد درد و ضد التهاب مصرف می شود.
    روش بررسی
    دراین مطالعه دوزهای 200،400 و mg/kg800 از عصاره متانولی گیاه کور با استفاده از روش گاواژ به مدت 7 روز به موش صحرایی خورانده شد. به گروه کنترل نرمال سالین بمیزان ml/kg5 تجویز شد و از یک گروه شاهد بدون هیچ نوع درمان استفاده گردید. هر گروه شامل 6 موش صحرایی نر بود. در روز هشتم سرم و ادرار حیوانات جهت بررسی متغیرهای عملکرد کبد مثل آلانین ترانسفراز((ALT، آسپارتات ترانسفراز(AST) و آلکالین فسفاتاز (ALP) و آزمون های عملکرد کلیه مثل BUN (Blood Urea Nitrogen) و کراتینین(Cr) سرم، همچنین فعالیت آنزیم های لاکتات دی هیدروژناز(LDH) و آلکالین فسفاتاز ادرار مورد استفاده قرار گرفت. پس از کالبدشکافی، کبد و کلیه حیوانات جدا و از نظر هیستوپاتولوژی بررسی گردید.
    نتایج
    از نظر آزمون های عملکرد کبد تغییر معنی داری بین گروه های تحت درمان در مقادیر ALTو AST مشاهده نشد و تنها در دوز mg/kg200 افزایش معنی دار در مقدار ALP سرم مشاهده گردید(05/0P<). بررسی هیستوپاتولوژی کبد نیز نشان داد که عصاره کور در دوز از 200 و mg/kg400 سمیتی ایجاد نکرده است. از نظر آزمون های عملکرد کلیه تجویز عصاره با دوزهای 400 و mg/kg800 افزایش معنی داری در غلظت BUN و کراتینین سرم ایجاد نمود(05/0P<). بررسی هیستوپاتولوژی کلیه نیز بیانگر سمیت عصاره در دوزهای 400 و 800mg/kg می باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر حاکی از عدم سمیت کبدی عصاره در دوزهای مصرفی انسان می باشد اما به نظر می رسد عصاره گیاه کور بخصوص در دوزهای بالا اثرات سمی روی کلیه داشته باشد.
    کلیدواژگان: گیاه کور، سمیت کبدی، سمیت کلیوی، عصاره متانولی
  • ذبیح الله خاکسار، غلامعلی جلودار، هومن همتیان صفحه 56
    مقدمه
    در مادران آبستن دیابت حاملگی زمانی رخ می دهد که پانکراس به مقدار کافی انسولین ترشح نکرده بنابراین گلوکوز در خون مادر و در نتیجه در خون جنین افزایش می یابد وسبب عوارض بسیاری در فرزندان می شود. تحقیق حاضر بررسی اثرات دیابت مادری روی مخچه نوزادان متولد شده از مادرا ن دیابتی می پردازد که در سالهای 1386 و 1387 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع تجربی می باشد. دراین مطالعه شانزده موش صحرایی ماده سالم تهیه و به دو گروه مساوی تقسیم شدند. در یکی از گروه ها با تزریق آلوکسان دیابت ایجاد گردید. هر دو گروه توسط جفت گیری طبیعی باردار شدند و پس از زایمان از مخچه نوزادان آنها در روزهای 7، 14، 21 و 28 پس از تولد نمونه گیری بعمل آمد. در زمان نمونه گیری وزن نوزادان نیز اندازه گیری شد. پس از تهیه اسلایدهای بافتی و با بکارگیری میکروسکوپ Olympus BX51‍‍‍‍‍ و نرم افزار Olysia، پارامترهای مختلفی شامل ضخامت ماده خاکستری و سفید(μ)، تعداد سلول ها در ماده خاکستری و سفید در واحد سطح و نسبت ماده خاکستری به سفید در مخچه مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    مقدار پارامترهای اندازه گیری شده در گروه نوزادان مادران دیابتی کمتر از گروه کنترل بود. وزن نوزادان متولد شده از مادران دیابتی در مقایسه با گروه کنترل در تمام سنین بیشتر بود(05/0>P).
    نتیجه گیری
    هیپرگلسیمی مادری اثرات زیانباری بر تشکیل مخچه جنین دارد که می تواند در طول مدت زندگی پس از تولد باقی بماند بطوریکه سبب کاهش تعداد سلولها و ضخامت ماده خاکستری و سفید مخچه نوزاد گردد.
    کلیدواژگان: دیابت، مخچه، موش صحرایی
|
  • L. Ajori, M. Masoumi, H. Rahbari, K. Ahmadi Page 3
    Few studies to date have shown the adverse effects of prolonged latent phase. Related factors, maternal and fetal outcomes of prolonged latent phase were studied in order to prevent these effects. In a cross-sectional study, 224 women were assessed at Shohada hospital by using questionnaire, examination and follow up to calculate the latent phase duration up to 3cm dilatation.
    Results
    Of the total, 22.8% had prolonged latent phase and there was no difference in the maternal and fetal age/weight, gravid and parity. 41.2% were nulipars. None of the cases had delivery trauma, but 4 out of 7 meconium aspirated cases, 2 out of 6 hospital admissions, and both the 2 cases admitted in NICU were in prolonged latent phase group. None of the infants in this group had APGAR less than 8. There was no significant difference between APGAR<6 and meconium aspiration cases in the two groups. Massive post partum bleeding, cesarean section, and fever during/after delivery showed a significant difference. Other variables didn’t show any significant difference. Parity had a direct correlation in the normal group and indirect correlation in theprolonged latent phase duration group. Maternal age and weight, gravid, parity, infantile weight, gender and gestational age have no effect on latent phase duration. The more the parity, the more prolonged the latent phase and this leads to more cases of cesarean section, fever during/after delivery and post-partum bleeding.
  • S. Dashti, M. Ghafourzadeh, T. Farajkhoda, R. Firoozabadi Dehghani Page 8

    Medical and surgical methods are used for induction of abortion. Prostaglandins are used in various forms such as vaginal tabs, gels, intra-amniotic and extra-amniotic injections. The object of this study was to compare the effectivenes of extra-amniotic PGE2 and high-dose oxytocin in induction of abortion.

    Methods

    The study included 60 women admitted for induction of abortion in Shahid Sadoughi hospital of Yazd from 2007 till 2009. They were randomly allocated in two groups. Data was collected by a questionnaire and statistical tests such as Fisher’s exact and chi square were used for analysis of data. The success rate in PGE2 group (P=0.014) was higher than oxytocin group. The mean time of induction of abortion in PGE2 method was shorter than oxytocin method (p=0.0001). In both the two groups, the mean time of induction of abortion in dead fetuses was shorter than that in live fetuses (p=0.0001 for PGE2 group and =0.011 for oxytocin group). There was no significant difference in the rate of complications of treatment in the two groups. In both the two groups, the mean time of induction of abortion in the 12-14 weeks period was longer than 8-11 and 15-19 weeks, which was significant in the PGE2 group (p=0.001). The use of extra-amniotic PGE2 method in induction of abortion is more effective than high-dose oxytocin and by decreasing the induction period and need for currettage, hospitaliztion period and expenditure ca be decreased leading to increased satisfaction of patients.

  • M. Roghani, T. Baluchnejad Mojarrad, N. Andalibi, F. Ansari, M. Sharayeli Page 17
    The effect of Tribulus terrestris (TT) on serum glucose and lipid levels was investigated in an experimental model of diabetes mellitus in rats. Female Wistar rats were divided into control, TT-treated control, diabetic, glibenclamide-treated, and TT-treated diabetic groups. For induction of diabetes, streptozotcin (STZ) was administered (60 mg/Kg). Meanwhile, TT-treated groups received TT mixed with standard pelleted food at a weight ratio of 6.25% for 6 weeks. Serum glucose and lipid levels were determined before the study and at the 3rd and 4th week after the study.
    Results
    Serum glucose was significantly lower in TT-treated diabetic rats at 3rd and 6th weeks as compared to untreated diabetics (p<0.01 and p<0.005, respectively). In addition, serum total cholesterol, triglyceride, and LDL-cholesterol showed a significant reduction in TT-treated diabetic rats as compared to untreated diabetics (p<0.05). On the other hand, HDL-cholesterol level did not change significantly in TT-treated diabetic group as compared to untreated diabetic group. Oral administration of TT has a significant hypoglycemic effect and in long term leads to appropriate changes in serum LDL-cholesterol, total cholesterol, and triglyceride levels, but does not affect HDL-cholesterol levels in diabetic rats.
  • S. Mazloomy, A. Mirzaei, M. Afkhami Ardakani, M. Baghiani Moghadam, H. Fallahzadeh Page 24

    Diabetes mellitus is an important health problem that leads to severe complications, is the cause of early death, and is showing an increase in frequency. Development of positive health behaviors is extremely important for prevention of diabetes in at high- risk individuals. This study aims to identify the relationship between health beliefs and diabetes preventive behaviors in individuals at high-risk for developing type2 diabetes mellitus in Taft city. A study using the Health Belief Model (HBM) framework was undertaken with 114 subjects of both genders aged 30 years and above from three urban health centers who were diagnosed as at high risk for type2 diabetes during the screening program. Research tool was a 66-item questionnaire. Data was analyzed with descriptive statistics, Spearman correlation and Mann–Whitney U-test.

    Results

    Of the total, 29.8% of subjects were male and 70.2% were female. Regarding education, 68.4% of the subjects had not completed high school and 89.4% of them was married. Mean score of knowledge and preventive behaviors was 5.80 ±2.87 and5.41 ±2.83, respectively such that subjects scored 30.05% of maximum obtainable score of preventive behaviors. There were significant correlations between preventive behaviors and perceived susceptibility, r=0.243(P<0.009), perceived severity, r=0.312(P<0.001), perceived barrier, r=0.245 (P<0.006) and perceived self-efficacy, r=0.497 (P<0.001). Preventive behaviors among the subjects at high- risk for developing type 2 diabetes despite the presence of risk factors was poor due to lack of susceptibility, severity, barriers and self-efficacy perception.

  • Z. Faghfoori, R. Shaker Hosseini, L. Navai, Z. Nikniaz, M. Somi Page 32
    Ulcerative colitis (UC) is a chronic inflammatory disorder of the colon of unknown cause that is associated with important nutrition deficiencies such as protein-energy malnutrition, vitamin and mineral deficiencies. Because no study has been carried out to date in Iran, the aim of this pilot study was the assessment of dietary intake of these patients.
    Methods
    In this pilot study, 41 UC patients whose disease severity was mild or moderate were selected. Data about diet restrictions were collected via a questionnaire and dietary intake was assessed 3 times during a 2 month period with 30 days interval and 3-day food-recall (9days in general). Subjects were 26 men and 15 women and 65.9% patients avoided completely or limited milk intake. Dietary limitation about fruits and vegetables was 24.4 and 43.9 percent, respectively and legumes intake was 58.5%. Mean calorie intake in 41 patients was 2125.14±60.83 calories/day and in two groups, calcium and fiber intake was significantly less than the standard dietary recommendation. Dietary intake examination showed some deficiencies such as calcium and iron deficiency and fiber intake was low because the intake of fruits, vegetables and legumes was limited.
  • F. Barzegary, A. Javed, S. Rezaei Zarchi Page 39
    Organic antibacterial materials have been used as insecticides and bactericides for many years. Unfortunately, high temperatures in manufacturing process reduce their antibacterial properties. However, inorganic materials of antibacterial agents have excellent bacterial resistance and thermal stability. Over the past few decades, inorganic nanoparticles whose structures exhibit significantly novel and improved physical, chemical and biological properties and functionality due to their nano-scale size have elicited much interest. The aim of this study was to investigate the antibacterial properties of one kind of nano-specimen (TiO2 nanoparticle) against Escherichia coli and Streptococcus aureus. Our study was research perusal. In the first study, the optical density of E. coli and S. aureus cultures were observed in the presence of 0.01%, 0.75% and 1.5% of TiO2. In the second study, 6.3 log CFU/ml of E. coli and S. areus were separately exposed to 1.5% TiO2 at 37 ºC in water. In third study, we studied thew growth of E.coli in solid medium with and without nanoparticles. The presence of 0.01% TiO2 nanoparticles didn’t have a statistically significant effect, but in the presence of 0.75% and 1.5% nanoparticles, the bacterial colonies decreased significantly. In the control group, bacterial cells survival was nearly 13 days, while complete cell death of E. coli was seen when 1.5% TiO2 was applied for 24 hours. The same experiment for S. aureu, showed that complete cell death occured when the bacterial culture was exposed to 1.5% TiO2 for 16 hours.. It was shown that presence of 1.5% TiO2 in the solid medium suppressed the growth of E. coli 5.6 times more (p < 0.001). Our findings showed antibacterial effects of TiO2 nanoparticles against both bacteria, but S. areus bacteria were more sensitive to nanoparticles as compared to E. coli bacteria
  • M. Heidari, M. Mirshamsi, B. Naghibi, M. Heidari, J. Vafazade, M. Heidari Page 47
    Certain herbal medicines are being marketed without standard toxicological study. Although people believe that herbal medicine don’t have toxic effects, there are some reports indicating the toxicity of herbal medicine. The aim of this investigation was to evaluate hepatic and renal toxicity of percolated extract of Capparis Spinosa that has an analgesic effect and is traditionally used for treatment of rheumatism, gout and also used for its analgesic and anti inflammatory activities. In this study, the doses of 200, 400 and 800 mg/kg of methanolic extract of C. Spinosa were administrated by oral gavages for 7 days in rats. Normal saline, 5ml/kg was given to the control group. Each group contained 6 male rats. On the 8th day, serum and urine samples were collected for liver function tests (ALT, AST, ALP) and renal function tests (BUN, Cr, urine ALP and ALP). The livers and kidneys were isolated for histopathological studies.
    Results
    There were no significant differences in ALTand AST levels of the control and extract treated groups, but there was a significant increase in ALP levels only at doses of 200 mg/kg (p<0.05). The histopathological studies of livers showed no evidence of hepatotoxicity at dose of 200 and 400 mg/kg. Renal function tests including BUN (Blood Urea Nitrogen) and Creatinine were significantly increased after oral administration of 400 and 800 mg/kg (p<0.05). The histopathologic studies of kidneys showed evidence of renal toxicity at doses of 400 and 800 mg/kg. The results suggest that methanolic extract of C. Spinosa has no liver toxicity, but it seems that it results in renal toxicity, especially in high dosage.
  • Z. Khaksar, G. Jelodar, H. Hematian Page 56
    In pregnant mothers, maternal diabetes occurs when pancreas cant produce enough insulin resulting in increased blood glucose levels in the mother and subsequently in the fetus. This investigation was conducted to evaluate the effects of maternal diabetes on cerebellum of offspring of diabetic mothers (ODM), which was carried out at the veterinary faculty of Shiraz University in 2007-2008 This was an experimental study that included sixteen normal adult female rats divided in two groups. Diabetes was induced in one group by Alloxan agent. Both groups became pregnant by natural mating. At 7, 14, 21 and 28 days after birth, the cerebellum of all offsprings were collected and the weight of neonates was also measured. After producing histological slides, Olympus BX51 microscope and Olysia softwarwere used. Various histological parameters used included gray and white matters thicknesses (µ), the number of cells in gray and white matter separately per unit and the ratio of gray matter to white matter. Cerebellar parameters decreased in ODM as compared to the control group. The body weight of ODM was significantly more than that of the control group (p< 0.05). Maternal hyperglycaemia exhibited deleterious effects on cerebellum during fetal life, which remained persistent during postneonatal period. Maternal diabetes also resulted in reduction of number of cells and thicknesses of both gray and white matter.