فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 45، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/02/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عبدالوهاب فراتی صفحه 9
    آیت الله العظمی بهجت برخلاف همگنان سنتی خود در حوزه علمیه قم، از منظر ایجابی به سیاست می نگریست و واجد آرایی مهم در این باره بود. او که در سال های مشروطه دوم روانه حوزه علمیه نجف گردید از نزدیک با رهبران مشروطه و مشروعه خواه آن دیار، آشنا و از آنان گفته های مهمی نقل نمود که امروزه ارزش تاریخی دارد. او پس از بازگشت به ایران، سال های انتقال قدرت در عصر جمهوری اسلامی را مشاهده و از نزدیک با مسائل و رخدادهای سیاسی این دوره نیز روبه رو گردید، اما بدون این که در سیاست، دخالتی ورزد، همواره به عنوان ناظری امین از کلیت نظام برآمده از انقلاب اسلامی حمایت می کرد و به صورت مختلف در شرعی شدن حکومت، تذکراتی خیرخواهانه می داد.
    کلیدواژگان: نگاه های سلبی و ایجابی به سیاست، مشروطه، مشروعه، حکومت اسلامی
  • حمید حاجی حیدر صفحه 29
    مقاله حاضر در صدد مروری بر تحول تاریخی مفهوم عدالت در اندیشه بشری (و البته بدون ورود به سهم منابع اسلامی در این زمینه، که خود موضوع مقالاتی مستقل است) می باشد. بحث با بررسی دیدگاه فلاسفه باستان درباره عدالت آغاز می شود و با نوآوری های دین مسیحیت در خصوص مفهوم عدالت ادامه می یابد. در مرحله بعدی، نوآوری های اندیشمندان عصر مدرنیته در تحول مفهومی عدالت به بحث گذاشته می شود و در پایان به نوآوری های دو فیلسوف معاصر پرداخته خواهد شد.
    هدف نهایی مقاله حاضر، ابطال مغالطه «عدالت، یک مفهوم عقلانی محض و مقدم بر احکام شرعی است» می باشد. اگر این طور است که عقل محض، سخنی روشن و مسلم درباره عدالت ندارد و عقل گرایان در طول تاریخ، برداشت هایی مختلف و گاهی متضاد از عدالت داشته اند، پیروان قرآن کریم و احادیث شریف، باید به کشف «مفهوم سازی» خاص منابع اسلامی درباره عدالت بپردازند و آن را در قله ارزش های اجتماعی جای دهند، نه مفاهیم افلاطونی و سیسرونی و نه رالزی و نوزیکی را.
    کلیدواژگان: عدالت، آزادی، حقوق شهروندی، برابری، مالکیت خصوصی
  • مرتضی یوسفی راد صفحه 59
    فلسفه سیاسی، هرگونه تامل عقلی از چیستی زندگی و نظم سیاسی، تعیین جهت و هدف و غایت آن و بیان اصول سامان دهی جامعه و حکومت و تحقق آنها می باشد.
    دوره معاصر ایران از آغاز تاکنون از عدم حاکمیت یک تفکر فلسفی بر ارکان، اجزاء و مبانی زندگی سیاسی خود رنج برده و فقدان آن، جامعه سیاسی ایران را دچار تشتتات فکری و ذهنی عمیق و گاه با بحران های جدی روبه رو ساخته است. پرسش، آن است که ریشه بی ثباتی در ایران معاصر چیست؟
    ادعا آن است که آشفتگی های فکری و بی ثباتی های ذهنی و علمی زندگی سیاسی دوره معاصر ایران ناشی از عدم توانایی بخش هایی از سنت فلسفی سیاسی به پرسش های اساسی مطرح شده در جامعه سیاسی و عدم کارآمدی آن در تنظیم و جهت دهی زندگی سیاسی این دوره می باشد. در این مقاله ضمن بیان شاخصه های بی ثباتی در زندگی سیاسی ایران معاصر، وجوه مختلف کاستی های سنت فلسفی سیاسی در زندگی سیاسی این دوره بررسی می شود.
    کلیدواژگان: تفکر فلسفی، فلسفه سیاسی، زندگی سیاسی، سنت فلسفی سیاسی
  • اردشیر نوریان صفحه 85
    سؤال از چیستی امنیت و عناصر دخیل در امنیتی شدن پدیده ها موضوعی است که ذهن بسیاری از صاحب نظران مسائل امنیتی را به خود مشغول کرده است و برای تبیین ماهیت این پدیده و عناصر تاثیرگذار بر آن، رویکرد های متفاوتی به کار گرفته شده اند؛ از جمله رهیافت روانشناسی که با تکیه بر ذهنی بودن امنیت و با تمرکز بر فرآیند ادراک و شناخت ذهن انسان تلاش نموده است تا رفتارهای امنیتی انسان را توضیح دهد که تلاش های صاحب نظران و نظریه پردازان این دیدگاه منجر به تدوین و ارائه برخی از نظریه های امنیتی گردیده است که در این پژوهش به صورت یک مطالعه تطبیقی سعی خواهیم نمود با اشاره به برخی از این نظریه ها نشان دهیم چگونه ذهنی بودن مفهوم امنیت و فرآیند ادراک ذهنی انسان می تواند در چارچوبه نظریه های امنیتی توضیح دهنده رفتا ر های امنیتی و تصمیم گیری های مربوط به آن باشد.
    همچنین تاکید بر فرآیند ادراک و شناخت انسان و برداشت او از پدیده ها چه با دید روانشناسی و چه با دید فلسفه سیاسی، و نیز طرح یک نظریه اسلامی که مورد تاکید است، نشان می دهد که ادراک انسان و اعتباری که این فرآیند شناختی برای پدیده های امنیتی قائل است، عنصر مرکزی تجزیه و تحلیل و تبیین پدیده امنیت است.
    کلیدواژگان: امنیت، ادراک و اعتبار، نظریه های امنیتی، فرآیند شناختی
  • فرج الله قاسمی صفحه 111
    نوشتار حاضر، تلاشی در جهت بررسی نقش مرجعیت در تحولات سیاسی عراق امروز و چگونگی تعامل مرجعیت با ساختار سیاسی اجتماعی آن کشور است. نویسنده مرجعیت را به عنوان عاملی تاثیرگذار و کنشگری فعال در تاریخ حیات سیاسی عراق با چارچوب تحلیلی ساختار کارگزار بررسی می کند. همچنین با استفاده از رهیافت واقع گرایی انتقادی، در تحلیل تحولات سیاسی عراق از رابطه میان کارگزار مراجع و ساختار داخلی و خارجی عراق، نوعی درک پویا به ما می دهد و ما را از اولویت دادن به یکی از دو عنصر ساختار و کارگزار در این کنش دیالکتیکی منع می نماید، و در نتیجه، بینشی مورد قبول به ما عرضه می کند. سقوط رژیم بعث در سال 2003 فرصتی را در اختیار شیعیان قرار داد تا با توجه به اکثریت جمعیتی و محرومیت آنها از مشارکت در حکومت در زمان رژیم بعث، زمام امور را به دست گیرند که در نتیجه این کسب قدرت سیاسی شیعیان، قدرت مراجع دینی چون آیت الله سیستانی نیز افزایش یافت.
    کلیدواژگان: مرجعیت، عراق معاصر، ساختار، کارگزار
  • طاهره عزیزی صفحه 143
    ادبیات ایران زمین، چه شعر و چه نثر، بخش مهمی از تاریخ، فرهنگ و اندیشه جامعه را بازگو می نماید. شاهنامه فردوسی، یکی از منظومه های ادبی ایران و جهان می باشد که اندیشه سیاسی در ایران باستان و الگو شاهی آرمانی را جست وجو می کند. یکی از مؤلفه های بسیار مهم در آن، عدل و داد است که در نظام سیاسی مطلوب، تحقق می یابد. با نگاهی به چرخه عدالت که به سنت ایرانی بر می گردد ارتباط بین مؤلفه های این چرخه در شاهنامه، مشهود است که با ترسیم آن و برقراری ارتباط بین مفاهیم در شاهنامه، بخشی از اندیشه های سیاسی موجود در شاهنامه بررسی می گردد.
    کلیدواژگان: شاهنامه فردوسی، عدالت، اندیشه سیاسی، شهریاری، اشا
  • محسن مرادیان صفحه 171
    این گزارش به بررسی عملکرد سی ساله جمهوری اسلامی ایران می پردازد. هدف از تهیه این گزارش، ارائه چشم اندازی از تحولات پس از انقلاب و مقایسه وضع موجود با وضعیت قبل از انقلاب است. از آن جا که فاکتورهای انسانی و اقتصادی در این بررسی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند، بنابراین، شاخص های توسعه انسانی و نیز شاخص های مهم اقتصادی، نظیر تولید ناخالص داخلی و تورم و روند آنها و نیز توان نظامی کشور مورد مداقه و توجه قرار گرفته است. این گزارش، پس از ارزیابی کارنامه ج.ا.ا تلاش دارد تا عوامل مؤثر بر قضاوت مردم در خصوص کارآمدی نظام را برشمرده و دلایل این قضاوت ها را تبیین نماید.
    کلیدواژگان: جمهوری اسلامی ایران، کارآمدی، رشد اقتصادی، قدرت نظامی
  • روش شناسی یا تبارشناسی اندیشه سیاسی در دوره میانه تمدن اسلامی / «نقدی بر مقدمه کتاب (مجموعه مقالات) روش شناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی»
    داود مهدوی زادگان صفحه 201
  • صفحه 218
|
  • Abdol-Vahhab Forati Page 9
    The grand Ayatollah Bahjat, unlike his traditional contemporaries in Qom seminary schools, viewed politics from an affirmative standpoint and had significant ideas in this regard. Entering into Najaf seminary schools during the second constitutional movement, he closely knew the constitutional movement leaders there and recounted important memoirs and statements from them which are have much historical value today. After returning to Iran, he also witnessed years of transfer of power in the Islamic Republic of Iran and closely experienced political events and problems. However, without direct interference in politics, he supported the totality of the Islamic revolution as a trustworthy observer and benevolently admonished authorities in different ways so that the system remains in the line of Islam.
  • Hamid Haji Heidar Page 29
    The present paper is an overview of the historical development of the concept of justice in human thought, disregarding the Islamic contributions. Starting with the viewpoints of ancient philosophers about justice, the paper then introduces the innovations of Christianity in this respect. Afterwards, the innovations of the intellectuals in the age of modernity concerning the conceptual development of justice are dealt with. Finally, the paper studies the innovations of two contemporary philosophers. The ultimate goal of the paper is to falsify the fallacy that “justice is a purely rational concept and prior to religious precepts.” If it is true that pure reason has nothing clear and unquestionable to say about justice and rationalists throughout the history had different, and sometimes contradictory, understandings of justice, the followers of the holly Qur’an and hadiths have to introduce a particular conceptualization of justice according to Islamic sources and place it on the pick of social values, putting away Platonic, Ciceronian, Rawlsian, and Nozickian concepts of justice.
  • Morteza Yousefi-Rad Page 59
    Political philosophy is defined as any rational contemplation over the nature of life and political order, determining its direction and goal, and explaining the principles for the organization of society and the government and their realization. Contemporary Iran has been suffering from a lack of the domination of a philosophical thought over the basics, components, and foundations of political life, a factor which led the Iranian political society toward deep intellectual perturbations and even serious crises. What are the roots of such perturbations in the contemporary Iran? The paper claims that these intellectual and scientific perturbations in political life in the contemporary Iran arise out of the inability of parts of our philosophical and political tradition to answer the basic questions posed by the political society and its inefficiency to regulate and orientate the political life in this period. After elaborating the indices of instability in political life in contemporary Iran, the paper studies the various aspects of the deficiencies of the tradition of political philosophy in political life in this period.
  • Ardeshir Noorian Page 85
    Security theoreticians are preoccupied with questions about the nature of security and factors which make phenomena to be considered as security issues. To explain the nature of security and factors influential on it, different approaches have been proposed. One is the psychological approach which, emphasizing on the mental character of security and concentrating on the processes of perception in human mind, tries to explain human security behaviors. The endeavors of the proponents of this approach resulted in some theories of security. In this comparative study, using some of these theories, I will try to show how the mental character of security and the processes of human perception can explain security behaviors and the related decision-makings.
  • Farajollah Ghasemi Page 111
    The present paper is a study of the role of Marja’iyya in political developments in today’s Iraq and its interaction with the socio-political structures in the country. The writer considers Marja’iyya as an influential factor and a dynamic actor in history of Iraq’s political life and studies the phenomenon based on structure-agency framework. In addition, using critical realism to analyze Iraq’s political development and the relationship among the agent, Marjas, and Iraq’s internal and foreign relationships gives us a dynamic understanding and does not allow us to prioritize one of the two factors of structure or agency over the other in this dialectical relationship. The collapse of the Ba’ath regime in 2003 provided the opportunity for the Shiites to take over power due to their population majority, despite their deprivation from participation during the Ba’ath party’s ruling. As a result of the Shiites’ taking over political power, Marjas such as Ayatollah Sistani gained more power.
  • Tahereh Azizi Page 143
    Iranian literature, whether poetry or fiction, is an important component of our history, culture, and thought. Ferdowsi’s Shahnameh, an Iranian national epic, depicts the picture of an ideal king in the political thought of the ancient Iran. An important feature of this ideal king is justice which can be realized in an ideal political system. Having a look at the cycle of justice, rooted in the Iranian tradition, one can find relationships among the features of this cycle in Shahnameh study some aspects and the ancient Iranian political thought as depicted in Shahnameh.
  • Mohsen Moradian Page 171
    This report is a study of 30 years of the activities of the Islamic Republic of Iran. It presents a perspective of the post-revolution developments and comparing the existing situation with that of the pre-revolution era. Since human and economic factors have a privileged status in this study, human development indices and important economic indices, such as the gross domestic product and inflation, and the military power of the country have been particularly considered. Finally, this report tries to study the factors influential on people’s evaluation of the efficiency of the system and explain the reason behind these evaluations.