فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 48، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • احمد واعظی صفحه 7
    فلسفه سیاسی، سرشتی فلسفی دارد؛ از این رو با مباحث مهمی از دیگر شاخه های فلسفه پیوند می خورد. ارتباط فلسفه سیاسی با معرفت شناسی، فلسفه اخلاق و انسان شناسی فلسفی، بیش از دیگر شاخه های فلسفه است. نوشتار حاضر با تمرکز نسبت میان فلسفه سیاسی اسلامی و معرفت شناسی، بر آن است که وجوه معرفت شناختی این فلسفه سیاسی را بکاود و نشان دهد که تنقیح و تبویب فلسفه سیاسی اسلام، متوقف بر حل چه سنخ مباحث معرفت شناختی است. در این مقاله، نخست بر ابتناء فلسفه سیاسی بر معرفت شناسی استدلال شده و آن گاه به شماری از مباحث مهم معرفت شناختی به ویژه در بعد هنجاری و ارزشی آن که پیش نیاز فلسفه سیاسی اسلام است پرداخته شده است. مبناگرایی در برابر توجیه پراگماتیستی نظریه های سیاسی، مسئله تحقیق پذیری گزاره های دینی، معضله استنتاج باید از هست، منشا معرفت ما به قضایای اخلاقی انتخاب میان غایت گرایی و وظیفه گرایی از مباحث مهم مورد اشاره در این نوشتار است.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی سیاسی، مبناگرایی، تحقیق پذیری بالفعل گزاره ها، وظیفه گرایی، غایت گرایی، مسئله باید و هست، رویکرد هرمنوتیکی به سیاست
  • حجت الاسلام و المسلمین حسین توسلی صفحه 25
    اندیشه های جان لاک به عنوان پایه اصلی لیبرالیسم از زمان حیات او تاکنون همواره با اقبال تحلیل گران و نویسندگان مغرب زمین مواجه بوده است. این مقاله در صدد است با نگاهی متفاوت به بررسی انتقادی مبانی این اندیشه ها در حوزه فلسفه سیاسی بپردازد و برخی نارسایی ها و دوگانگی های آن را که کمتر از آن سخن رفته است بازگو نماید. پس از اشاره به مبانی شناختی و اخلاقی در نظر لاک، بنیاد جامعه سیاسی و دولت در اندیشه سیاسی او واکاوی می شود. سپس موضوعاتی همچون، مالکیت و آزادی مورد بررسی قرار می گیرد. دو عنصر مهم دیگر در اندیشه لاک، تساهل و رابطه دین و دولت است که بررسی و نقد آن در مجال دیگری عرضه خواهد شد.
    کلیدواژگان: جان لاک، فلسفه سیاسی، حقوق طبیعی، قرارداد اجتماعی، تجربه گرایی
  • منصور میراحمدی، اکرم شیری صفحه 63
    مقاله حاضر در صدد تبیین شاخص های عدالت سیاسی در گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی است. عدالت سیاسی، یعنی امور کشور به نحو شایسته اداره شود، تا مردم در یک فضای عادلانه به زندگی خود ادامه دهند. برخورداری از برابری، آزادی، امنیت و آسایش، به عنوان حقوق طبیعی افراد جامعه، تامین کننده این فضای عادلانه خواهد بود. همچنین عدالت سیاسی دارای شاخصه هایی از جمله مشارکت سیاسی برابر، گزینش سیاسی برابر و امنیت سیاسی برای همگان است که به بررسی این شاخصه ها در گفتمان مذکور پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: عدالت سیاسی، گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی، گزینش سیاسی، مشارکت سیاسی، امنیت سیاسی
  • سیدمحسن طباطبایی فر صفحه 91
    اهمیت واقعه مشروطه در گرد و غبار سرنوشت آن گم شد و چالش نظری آن در بستر تاریخ اندیشه دینی / ایرانی جاری نشد. مناظره های فقهی آن تداوم نیافت و پژوهش های توصیفی تحلیلی پس از آن رنگ و بوی علوم اجتماعی و سیاسی را به خود گرفت. تلاش این نوشتار، ارائه الگویی فقهی برای بررسی مشروطه و تاکید بر سپهر دینی این تحول و لزوم توجه به این سنت، در حل مشکلات امروز است.
    کلیدواژگان: فقه، شیعه، نائینی، مشروطه، ولایت، امت
  • احسان لشگری صفحه 119
    مفهوم دمکراسی، در خاورمیانه همیشه با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده و در طی زمان، دچار تحول زیادی شده است. اگر چه چالش های ظهور مفهوم دمکراسی در بسیاری از حکومت های خاورمیانه قابل مشاهده است؛ شدت و ضعف این چالش ها با توجه به سابقه تاریخی، فرهنگی و اقتصادی کشورهای جهان اسلام متفاوت است. پیش بینی و فرضیه غالب، این است که توسعه سیاسی و بسط دمکراسی در جهان، زمینه ساز ظهور جنبش های مخالف، در تمامی کشورهای جهان اسلام خواهد بود؛ اما نهادینه شدن فرایند دمکراسی، دارای روندی است که گذر از آن، نیازمند مطالعه و دقت بیشتری است.
    کلیدواژگان: دمکراسی، جهان اسلام، چالش
  • حسین دهشیار صفحه 135
    بازیگران در صحنه بین المللی، تلاش خود را بر این موضوع قرار می دهند که از تمام دارایی های خود بهره ببرند. به همین دلیل، ارزش های اخلاقی، خواه در هیبت آسمانی و خواه در کسوت مدنی مورد توجه قرار می گیرند. از این رو ستون های سه گانه روابط بین الملل، یعنی قدرت، امنیت و صلح، اخلاق ماهیتی کاملا مشروع می یابند. با توجه به این واقعیت که در صحنه بین الملل، نقض نظم، ضرورتا با تنبیه مواجه نمی شود و کشورهای بزرگ به لحاظ حجم توان مندی و کنترل سازمان های بین الملل، امکان وسیع تر برای مشروعیت بخشیدن به ارزش های اخلاقی با منافع خود دارند، باید درک کرد که اخلاق، ویژگی موقعیتی دارد. بنابراین، اگر تشخیص، این باشد که ارزش های اخلاقی، تسهیل کننده است، آن گاه مورد بهره برداری قرار می گیرد و در صورتی که ارزش های اخلاقی، دست یابی به خواست ها را پرهزینه و یا غیرممکن سازد، در این صورت به حاشیه رانده می شود.
    کلیدواژگان: دارایی های ملی، هنجارها، ارزش های اخلاقی، نظم لیبرال، نظم اخلاقی
  • امان الله شفایی صفحه 155
    انقلاب اسلامی از حیث تاثیر نظری، نقطه عطفی در تحریک موج استقلال طلبی و آزادی خواهی منطقه قفقاز به شمار می آید. پس از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای واقع در قفقاز جنوبی، علی رغم ایجاد فضای مناسب برای ایفای نقش در تحولات متعدد سیاسی این کشورها، به دلایل درونی و بیرونی، انقلاب اسلامی در تاثیرگذاری عینی بر این منطقه (به استثناء میانجیگری در موضوع قره باغ) موفقیت چشمگیری نداشته و نفوذ ایران از بدو استقلال کشورهای این منطقه، سیر نزولی را پیموده است. همچنین جمهوری اسلامی در قبال تحولات جمهوری های قفقاز شمالی واقع در حاکمیت روسیه نیز نقش فعالی ایفا نکرده است. از این رو نوشتار حاضر به تاثیر و نقش انقلاب اسلامی در این منطقه می پردازد.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، تحولات سیاسی، تاثیرات نظری، تاثیرات عینی، قفقاز
  • نقد و معرفی کتاب / بررسی و نقد نظریه های دولت در فقه شیعه
    سیدصادق حقیقت صفحه 171
  • صفحه 201
|
  • Ahmad Vaezi Page 7
    Since political philosophy has a philosophical character, it is tied with other important branches of philosophy. Political philosophy has a closer relationship to epistemology, philosophy of ethics, and political anthropology than other branches of philosophy. The present paper, concentrating on the relationship between the Islamic and political philosophy and epistemology, is to study the epistemological dimensions of this political philosophy and to show that the expurgation and classification of the Islamic political philosophy is based on solving what kind of epistemological issues. The paper, first, argues that political philosophy is founded on epistemology, then, refers to some of the main epistemological issues which are the prerequisite of Islamic political philosophy, especially to their normative and value dimensions. Afterwards, the paper elaborates on foundationalism as opposed to the pragmatistic justification of political theories, the problem of the realizability of religious propositions, the problematic of inferring 'out' from 'is', the origin of our knowledge of ethical premises, and selecting teleology or dutifulness.
  • Hossain Tavassoli Page 25
    Since his lifetime, John Locke's ideas have always been considered as the main basis of liberalism by Western writers and analysts. From a different perspective, the present paper is to critically study the foundations of his ideas in the realm of political philosophy and show some their shortcomings and contradictions to which less attention were paid. After having a glance at Locke's cognitive and ethical bases, the first part of the paper deconstructs the foundations of political society and government in his political thought, with topics such as ownership, freedom, tolerance, and the relationship between and religion and the state being studied in the second part of the paper.
  • Mansour Mirahmadi, Akram Estiri Page 63
    The present paper is to explain the characteristics of political justice in discourse of Jurisprudential Political Islam. According to political justice, a country should be managed in a way that people be able to live in a just condition. Equality, freedom, security, and convenience, which are natural rights every individual in the society should enjoy, provide such just atmosphere. In addition, political justice has characteristics, such as equal political participation, equal political selection, and political security for all, which are elaborated in this paper.
  • Seyyed Mohsen Tabatabaee Page 91
    The significance of the Iranian Constitutional Movement is now lost under the dust of its fate and the theoretical challenge it posed did not flow in bed of the religious history in Iran. Nor did the related Fiqh-based debates continued. However, the descriptive-analytic studies done in this regard were also performed in the light of socio-political perspectives. Thus, this paper is an attempt to propose a model based on Fiqh to study the Constitutional Movement in Iran and to emphasize on the religious aspect of this movement and the necessity of considering the role of this tradition to solve today's problems.
  • Ehsan Lashgari Page 119
    The concept of democracy has faced many ups and downs in the Middle East and gone through much change. Although the challenges of democracy can be observed in many of the Middle Eastern states, the tensity of such challenges is different in different countries in the Islamic world with respect to their historical, cultural, and economic background. The major hypothesis is that political development and expansion of democracy in the world is the cause of opposing movements in all the Islamic world countries, but the institutionalization of democratic processes is based on a procedure going through which requires more study and precision.
  • Hossein Dehshiar Page 135
    Since the actors of international arena try to use all their possessions, moral values, whether in a divine or in a civil guise, are taken into consideration. Thus, the three pillars of international relations; i.e. power, security, and peace; become quite legitimate. Due to the fact that violation of order is not necessarily punished in the international arena and bigger countries have more opportunity to legitimize their moral values due to their volume of power and control of international organizations, one should realize that morality has a contextual characteristic. As a result, if moral values are helpful, they are used, and if they make it costly or impossible to achieve one's goals, they are undermined.
  • Amanollah Shafaee Page 155
    Concerning theoretical impact, the Iranian Islamic Revolution is a turning point in stimulating the wave of independence and freedom seeking movements in the Caucasus area. After the collapse of the Soviet Union and the independence of the southern Caucasus countries, despite the existence of an appropriate atmosphere, not only was the Islamic Republic of Iran not much successful to play a major role in the political developments in the area, due to internal and external reasons, except the case of intermediation in the Qarabaq issue, but its influence gradually declined after the independence of the countries in the area. In addition, the Iranian policy-makers, too, did not play an active role in the developments of the northern Caucasus republics governed by Russia. Thus, the present paper is devoted to the impact of the Islamic Republic of Iran on, and its role in, the area.