فهرست مطالب

Dental School - Volume:28 Issue: 1, 2010

Journal of Dental School
Volume:28 Issue: 1, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/01/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا جابری انصاری، رضا فکرآزاد، سعیده فیضی، فرناز یونسیان صفحه 1
    سابقه و هدف

    با توجه به کاربرد وسیع لیزر در دندانپزشکی، انجام تحقیقات جهت بررسی کارآیی آن در زمینه های مختلف دندانپزشکی ضروری می باشد. این تحقیق، با هدف بررسی اثر اچینگ مینا توسط لیزر Er،Cr:YSGG و اسید اچ براستحکام باند ریز برشی کامپوزیت به مینای دندان دایمی را به دنبال دو نحوه برش دندان (توسط لیزر ودیسک الماسی) صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها

    دراین تحقیق تجربی آزمایشگاهی برش های مینایی 125 دندان مولر به 5 گروه تقسیم گردیدند. گروهA: تراش با لیزر، گروهB: تراش و اچینگ با لیزر، گروهC: تراش با لیزر و اچینگ با اسید، گروهD: تراش با دیسک الماسی و کاندیشنینگ با لیزر، گروهE: تراش با دیسک الماسی و کاندیشنینگ با اسید (کنترل). بعد از زدن دو لایهSingle bond، کامپوزیت Z100 توسط تیوب های تایگون بر روی ناحیه آماده شده، قرار داده شد. سپس استحکام باند ریزبرشی اندازه گیری گردید. داده ها توسط One way ANOVA وTukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    میانگین استحکام باند ریز برشی در گروه A برابر MPa 53/6±14/23،در گروه Bبرابر MPa 56/5±77/23، در گروهC برابر MPa 89/4±51/23، در گروه D MPa 56/5± 30/19 و در گروه Eبرابر MPa40/6± 99/28 بدست آمد. آزمون آماری نشان داد بین گروه های: (D، C)و (D،B) (E،D) (E،B) (E،A) تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0P<).

    نتیجه گیری

    در شرایط این تحقیق، آماده سازی یا اچینگ مینا با لیزر Er،Cr:YSGG، تاثیری بر افزایش استحکام باند کامپوزیت در مقایسه با روش معمولی آماده سازی و اسید اچینگ نداشت.

    کلیدواژگان: قدرت باند ریزبرشی، لیزر Er، Cr:YSGG، مینا
  • سولماز ولیزاده، مریم مصطفوی، سارا احسانی، سپیده گورنگ صفحه 7
    سابقه و هدف

    با توجه به اینکه حضور سلول های هوایی اتموئید، با یا بدون بیماری می تواند با باریک کردن Infundibulum اتموئید و یا استئوم سینوس ماگزیلا سبب رینوسینوزیت مزمن، سینوزیت عود کننده و سایر علایم کلینیکی شود، تشخیص وجود این واریاسیون آناتومیک دررادیوگرافی رایجی مانند پانورامیک، در تعیین علت موارد فوق لازم است. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع سلول های هوایی اینفرااوربیتال اتموئید در رادیوگرافی های پانورامیک بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، رادیوگرافی پانورامیک 320 بیمار طبق روش Ahmad وهمکاران برای ارزیابی سلول های اتموئید اینفرااوربیتال مورد بررسی قرار گرفتند. یک رادیولوسنسی با حدود مشخص به شکل گرد یا بیضی که مولتی لاکولار یا یونی لاکولار بوده، بردرهای صاف ان در موقعیت مدیالی نسبت به فورامن اینفرااوربیتال قرار گرفته، اکثر بردرهای آن در رادیوگرافی پانورامیک مشخص بودند به عنوان سلول های هوایی اینفرااوربیتال اتموئید در نظر گرفته شد. این سلول ها در نواحی که بر روی بردر تحتانی اربیت سوپرایمپوز می شدند، باعث از بین رفتن واضح بردر کورتیکال حدود تحتانی اربیت می گردیدند. رادیوگرافی ها توسط 3 مشاهده گر تفسیر شدند. نتایج ثبت شده بر اساس اجماع نظر مشاهده گران بود. جهت آنالیز اطلاعات آزمونbinary logistic regression با استفاده از نرم افزار SPSS به کار رفت.

    یافته ها

    پس از حذف 10 رادیوگرافی پانورامیک، اطلاعات بدست آمده از 310 رادیوگرافی پانورامیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در 37% از این رادیوگرافی ها سلول های هوایی اینفرااربیتال اتموئید مشاهده شدند. این سلول ها در زنان بیش از مردان دیده شدند (05/0P<) اما در گروه های سنی مختلف تفاوت معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    میزان شیوع سلولهای هوایی اینفرااوربیتال اتموئید در این مطالعه نشان داد که این سلولها لندمارک آناتومیک نسبتاشایعی در رادیوگرافی های پانورامیک هستند.

    کلیدواژگان: استخوان اتموئید، رادیوگرافی، پانورامیک
  • رویا امینیان، حسن تراب زاده، عاطفه صفاری *، نسرین مختاری، علیرضا اکبرزاده باغبان صفحه 12
    سابقه و هدف

    علیرغم تقاضای روز افزون جهت استفاده از کامپوزیت ها، هنوز شواهد علمی متناقضی در خصوص کارایی طولانی مدت آنها در نواحی خلفی وجود دارد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین استحکام خستگی و نحوه شکست در دندان های پره مولردرمان ریشه شده به روش ترمیم غیر مستقیم کامپوزیتی انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی، 84 دندان پره مولر انسانی سالم انتخاب و بصورت تصادفی در 7 گروه 12 تایی قرار گرفتند. گروه اول دندان های سالم، گروه دوم دندان هایدرمان ریشه شده دارای ترمیم غیرمستقیم با کامپوزیت Z-250، گروه سوم و چهارم نیز همانند گروه دوم تهیه شده بودند با این تفاوت که به آنها به ترتیب یک میلیون و دو میلیون سیکل نیرو وارد شد. گروه پنجم دارای ترمیم غیر مستقیم با کامپوزیت Tetric ceram بود. گروه ششم و هفتم نیز همانند گروه پنج تهیه شدند با این تفاوت که به آنها به ترتیب یک میلیون و دو میلیون سیکل نیرو وارد شد. سپس نمونه ها توسط universal testing machine تحت نیروی فشاری شکسته شدند. آنالیزهای آماری با استفاده از آزمون های Kruskal-Wallis، Two way ANOVA و Chi-Square انجام پذیرفت.

    یافته ها

    تمام نمونه های مورد آزمایش، نیروی fatigue را در دستگاه مقلد جویدن تحمل کردند و هیچ شکستگی مشاهده نشد. میانگین مقاومت به شکست در نمونه های گروه 1 تا 7 به ترتیب 92/1276، 05/1269، 8/1217، 13/1188، 97/1228، 86/1127 و 58/1105 بود، اما اختلاف معنی دار آماری بین 7 گروه آزمون از نظر مقاومت به شکست و نحوه شکست دیده نشد. مقایسه مقاومت به شکست در دو نوع کامپوزیت در زمان های صفر، 4 و 8 سال اثر معنی داری برای متغیرهای نوع کامپوزیت (203/0=P) و سیکل نیرو (298/0=P) نشان نداد.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که دندان های پرمولر ترمیم شده با انله های کامپوزیتی غیرمستقیم می توانند تا 8 سال پس از ترمیم مقاومت به شکستی معادل دندان دست نخوره دارا باشند. از سوی دیگر، طی دوره های 4 و 8 ساله سیکل جویدن، فقدان اختلاف آماری نشان می دهد که نوع ماده ترمیمی استفاده شده در این بررسی (Tetric Ceram، Z-250) اثری در مقاومت به شکست دندان ندارد. بیشتر شکست های مشاهده شده در انله های کامپوزیتی غیرمستقیم در زیر CEJ و از نوع غیرقابل ترمیم می باشد.

    کلیدواژگان: Cuspal coverage، Indirect resin composite، Fatigue، Failure mode
  • مهدی تبریزی زاده، سید محمد ابریشم، مهدی دانشی صفحه 22
    سابقه و هدف

    اثر لایه اسمیر بر روی توبول های عاجی از مسائل قابل توجه در درمان های اندودانتیک می باشد. هدف از این مطالعه اندازه گیری میزان نفوذ رنگ در توبول های عاجی در حضور لایه اسمیر و پس از حذف آن بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی از 30 دندان سالم انسان استفاده گردید. ابتدا از ریشه هر یک از دندان ها بلوکی به طول و قطر 5 میلی متر تهیه شد. سپس کانال آنها با فرزی به قطر 4/1 میلیمتر گشاد گردید تا لایه اسمیر تشکیل شود. سطوح طرفی، فوقانی و تحتانی بلوک ها، به غیر از مدخل کانال ها، توسط2 لایه لاک ناخن پوشانده شدند. بلوک ها به 2 گروه 15تایی تقسیم شدند. نمونه های گروه اول برای 2 دقیقه در EDTA 17% و سپس برای 20 دقیقه در هیپوکلریت سدیم 25/5% قرار داده شدند تا لایه اسمیر حذف شود. در گروه دوم لایه اسمیر برداشته نشد. پس از آن نمونه های هر دو گروه به مدت 24 ساعت در رنگ فوشین بازی 2% قرار داده شدند. پس از خروج از رنگ و شستشو زیر آب،کلیه نمونه ها توسط یک برش افقی به دو نیم تقسیم و از سطح فوقانی هر یک از نمونه ها عکس گرفته شد. پس از انتقال تصاویر به کامپیوتر با نرم افزار Photoshop نفوذ رنگ در هر یک از نمونه ها محاسبه گردید. نتایج به دست آمده توسط آزمون آماری Mann – Whitney مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    میزان نفوذ رنگ در توبول های عاجی دندان های دارای لایه اسمیر و بدون لایه اسمیر تفاوت معنی داری آماری نداشت (120/0P=).

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه برداشتن لایه اسمیر تاثیری بر نفوذپذیری عاج نسبت به رنگ ندارد و اسکلروز عاجی نقش مهمی در این مسئله ایفا می نماید. انجام مطالعاتی با روش های دیگر مانند نفوذ میکروبی بر روی دندان های با سن مشخص توصیه می شود.

    کلیدواژگان: لایه اسمیر، EDTA، نفوذ رنگ
  • جمیله بیگم طاهری، زیبا ملکی*، مریم بهاروند، پژمان بکیانیان وزیری صفحه 28
    سابقه و هدف

    درمان های دندانپزشکی بواسطه تماس مستقیم با خون و بزاق بافت های بیمار، ریسک آلودگی متقاطع با عوامل عفونی و بیماری زا را افزایش می دهند. یکی از روش های کنترل عفونت استفاده از محلول های شیمیایی ضد عفونی کننده است. هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان آگاهی و نگرش دندانپزشکان عمومی شاغل در مطب های شهر تهران نسبت به محلول های ضد عفونی کننده در سال 1385 بود.

    مواد و روش ها

    در این تحقیق توصیفی– مقطعی به 446 دندانپزشک عمومی شاغل در مطب های تهران بزرگ که با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شده بودند، پرسشنامه ای بی نام شامل 14 سئوال نگرش و20 سئوال آگاهی 4 گزینه ای در زمینه محلول های ضدعفونی کننده ارائه شد. این پرسشنامه با انجام 2 بار Pilot Study با ضرایب پایایی Spearman Brown 66/0 تهیه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازبرنامه های نرم افزاری SPSS-9 و Chi Square استفاده شد.

    یافته ها

    میانگین نمرات کل دندانپزشکان در مورد سئوالات آگاهی از حداکثر 20 در کل 0/3 ± 6/8 (فاصله اطمینان 95%: 3/8 تا 9/8) بود. در کل تعداد پاسخ های صحیح بین 17-2 قرار داشت. معادله رگرسیون خطی چندگانه با در نظر گرفتن سن، جنس، سال های گذشته از فارغ التحصیلی و ارزیابی فرد از آگاهی خود در مورد کنترل عفونت نشان داد تنها سن با تعداد پاسخ های صحیح ارتباط منفی و معنی داری داشت. دشوارترین سوال ها در مورد تهیه هیپوکلریت سدیم و ویژگی های ترکیبات آمونیوم چهارتایی بود.

    نتیجه گیری

    در مجموع به نظر می رسد آگاهی دندانپزشکان در مورد محلول های ضدعفونی کننده و نحوه کاربرد آن ضعیف است. با توجه به اینکه 5/60% افراد ارزیابی شده مایل به دریافت اطلاعات از طریق دوره های بازآموزی و 46% آنها مایل به استفاده از جزوات آموزشی بودند این دو راه به عنوان اصلی ترین روش های آموزش جهت افزایش سطح آگاهی دندانپزشکان پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: محلول های ضدعفونی کننده، دندانپزشکی، آگاهی، نگرش
  • صدیقه عظیمی حسینی، آزاده احمدیه*، مینا حامیان صفحه 35
    سابقه و هدف

    با توجه به اهمیت و شیوع لیکن پلان در بیماران دندانپزشکی و با توجه به نادر بودن سندرم های Oro-Vulval-Vaginal و -Peno-Gingivalکه به دلیل درگیری همزمان دهانی و ژنیتالی به دقت بیشتری برای تشخیص نیاز دارند -علائم این بیماران و درمان های انجام شده مورد بررسی قرار گرفتند. هدف از مقاله حاضر، معرفی دو بیمار مبتلا به سندرم Oro-Vulval-Vaginal و دو بیمار مبتلا به سندرمPeno-gingival همراه با مروری کوتاه بر این سندرم ها بود.
    گزارش مورد: گزارش مورد حاضر به معرفی چهار بیمار مبتلا به سندرم های مذکور که به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی مراجعه کرده بودند، می پردازد. برای هر بیمار، پرونده کاملی شامل اطلاعات دموگرافیک، تاریخچه پزشکی، تاریخچه دندانپزشکی، خانوادگی، اجتماعی و معاینات داخل دهانی و خارج دهانی تکمیل و از ضایعات دهانی بیماران در اولین مراجعه، فتوگرافی تهیه گردید. به منظور تشخیص قطعی ضایعات تناسلی با متخصص پوست و یا متخصص زنان مشاوره انجام گردید و پس از تهیه بیوپسی و تشخیص نهایی، درمان همزمان ضایعات دهانی و تناسلی برای بیماران آغاز گردید. با توجه به شدت ضایعات و پاسخ مناسب به درمان ابتدایی، در صورت لزوم دوز دارو تغییر داده شده، یا داروی تجویز شده با داروهای دیگری جایگزین می گردید. بیماران در نهایت در فاز کنترل قرار گرفتند.

    نتیجه گیری

    با توجه به پیامدهای ناشی از مورد غفلت قرار گرفتن ضایعات لیکن پلان درسایر ارگان ها و تاخیر در تشخیص صحیح و عدم دریافت درمان کافی و به موقع ضایعات، انجام معاینه دقیق وگرفتن تاریخچه کامل و توجه به علائم موجود در سایر اندام های بیمار، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بخصوص که در موارد ضایعات دهانی و تناسلی بدون علامت نیزاحتمال بروز تغییرات بدخیمی وجود دارد.

    کلیدواژگان: لیکن پلان، سندرم Oro، Vulval، Vaginal، سندرمPeno، Gingival
  • زیبا ملکی، مرجان گودرزی، لیلا محتشمی، بنفشه فقیهی صفحه 40
    سابقه و هدف

    استفاده از کامپیوتر به عنوان ابزاری ارزشمند در آموزش دندانپزشکی، اولین بار در دهه 70 میلادی در دانشگاه کنتاکی ایالات متحده آمریکا به عنوان یک برنامه مدون مطرح گردید. هدف از مطالعه حاضر، سنجش نگرش دانشجویان و استادان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی نسبت به اینترنت با راهبرد به سوی استفاده از اینترنت در آموزش علوم دندانپزشکی در سال 1384 بود.

    مواد و روش ها

    روش تحقیق حاضر توصیفی- مقطعی و تکنیک مطالعه استفاده از پرسشنامه بود. در این مطالعه مقطعی، 305 نفر از دانشجویان ترم های مختلف دندانپزشکی و 79 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به طور غیرتصادفی (سرشماری) ارزیابی شدند. پرسشنامه مورد استفاده علاوه بر اطلاعات زمینه ای شامل 14 پرسش بسته، 3 پرسش باز و 1 پرسش ترکیبی بود. مقیاس پرسش ها برحسب مورد اسمی یا ترتیبی در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    8/92% دانشجویان به کامپیوتر و 4/93% آنها به اینترنت دسترسی داشتند. این میزان ها در مورد اعضاء هیئت علمی به ترتیب 7/98% و 5/97% بود. در هر دو گروه استفاده از اینترنت هم در منزل و هم در دانشگاه رایج بود. تنها 1/15% از دانشجویان و 3/6% از اعضاء هیئت علمی از اطلاعات بدست آمده از اینترنت درباره علوم دندانپزشکی ناراضی بودند. اعضاء هیئت علمی بیشتر از دانشجویان به مفید بودن امکان دسترسی اینترنتی به جزوات دانشگاهی اعتقاد داشتند و در عین حال بیشتر از دانشجویان معتقد بودند چنین امکانی احتمال حضور دانشجویان در کلاس های درس را کاهش می دهد.

    نتیجه گیری

    میزان دستیابی به اینترنت هم در میان دانشجویان و هم در میان استادان مناسب است. در هر دو گروه نیز نگرش نسبت به کاربرد اینترنت در آموزش دندانپزشکی مثبت بود.

    کلیدواژگان: نگرش، عملکرد، اینترنت، آموزش دندانپزشکی
  • شکوه تفرشی، افشان تاج بخش * صفحه 47
    سابقه و هدف

    وجود ماخذ موثق و اسامی که نویسنده در نگارش اثرش از آنها بهره گرفته در فهرست منابع اثر در حکم سند اصالت و اعتبار مطالب آن اثر به شمار می رود. دستورالعمل ونکوور که توسط کمیته بین المللی سردبیران مجلات پزشکی تهیه شده است، شیوه ای بین المللی و معتبر برای نگارش دست نوشته های پزشکی از جمله پایان نامه هاست که شیوه نوشتن ماخذ مورد استفاده در دست نوشته ها نیز بخشی از آن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت شیوه ونکوور در ماخذ نویسی پایان نامه های رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 88-1383بود.

    مواد و روش ها

    در تحقیق پیمایشی توصیفی حاضر، اطلاعات موجود در پایان نامه ها گردآوری و با شیوه ونکوور مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه به روش تصادفی طبقه ای از میان پایان نامه های دانشجویان و دستیاران دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که بین سال های 1383 تا 1388 دفاع کرده بودند، انتخاب شدند. از میان 463 پایان نامه دانشجویی، 132 پایان نامه و از میان 155 پایان نامه دستیاری، 50 پایان نامه بصورت تصادفی انتخاب شدند. در مجموع 192 پایان نامه مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج بررسی نشان داد که میزان رعایت شیوه ماخذنویسی ونکوور در پایان نامه های مورد بررسی پایین تر از حد متوسط بوده، دانشجویان و دستیاران این دانشکده شیوه ماخذنویسی ونکوور را در پایان نامه های خود بصورت صحیح رعایت ننموده اند.

    نتیجه گیری

    این پژوهش نشان داد که دانشجویان و دستیاران این دانشکده از اهمیت و نحوه استناددهی صحیح منابع اطلاع درستی ندارد.

    کلیدواژگان: کتابنامه، سندپردازی، استانداردها، پایان نامه های دانشگاهی، دندانپزشکی
|
  • Zahra Jaberi Ansari, Dr. Reza Fekrazad, Dr. Saeedeh Feizi, Farnaz Younesian Page 1
    Background And Aim

    With the increase of laser application in different fields of dentistry, further research is required to evaluate it's efficiency in dental therapy. This study evaluated the effect of Er,Cr:YSGG laser conditioning of enamel on micro shear bond strength of composite ressin to human enamel following two different tooth preparation tools (Diamond Disk Versus Er, Cr: YSGG laser)

    Materials and Methods

    In this invitro study, 125 human third molars were randomly assigned into 5 groups. Buccal and lingual enamel slices were prepared as below: A) laser-ablated without etching, B) laser-ablated and laser-etched, C) laser-ablated and acid-etched, D) cut by diamond disk and laser-etched and E) cut by diamond disk and acid-etched. Tubs of Z100 composite resin (3M, Dental Product/ USA) were bonded to conditioned enamel surfaces after applying two layers of Single Bond (3M ESPE, Dental product/ USA) Shear bond strength was measured by Micro-Tensile tester (Bisco Inc/USA) at a cross-head speed of 0.5 mm/min. Data were analyzed by one-way ANOVA,and Tukey tests.

    Results

    Mean shear bond strengths in groops were: A= 23.14 ± 6.53 MPa,B= 23.77 ± 5.56 MPa,C= 23.51 ± 4.89 MPa,D= 19.30 ± 5.56 MPa and E= 28.99 ± 6.40 MPa, respectively.The differences between (E,A),(E,B),(D,B),(C,D) and (D,E) were significant (P<0.05).

    Conclusion

    Micro shear bond strength of groups prepared by diamond disk and acid-etched were higher than groups prepared and etched by Er,Cr:YSGG laser.Therefore, re-etching with acid phosphoric is necessary if the laser used for tooth preparation or etching.

  • Solmaz Valizadeh, Dr. Maryam Mostafavi, Dr. Sara Ehsani, Dr. Sepideh Gooran Page 7
    Background And Aim

    Presence of Haller cells with or without disease can narrow the ethmoid infundibulum or ostium of maxillary antrum and result in persistent rhinosinusitis, recurrent sinusitis, and other clinical symptoms, so detection of haller cells in common panoramic radiographs can be useful in diagnosis of the origin of these problems. The purpose of the present study was to determine the prevalence of infraorbital ethmoid cells on panoramic radiographs. Methods and Materials: Panoramic radiographs of 310 patients were evaluated according to the method of Ahmad et al. to detect infraorbital ethmoid cells. A well defined radiolucency was located medial to infraorbital foramen, wherever most of its border was visible and caused lack of cortication in inferior border of the orbit in the superimposition areas, was interpreted as infraorbital ethmoid cell. The radiographs were interpreted by three observers. the data were analyzed by Binary logistic regression test in SPSS software.

    Results

    Data from 310 panoramic radiographs were analyzed. 37% of radiographs were interpreted as to show infraorbital ethmoid cells.

    Conclusion

    Infraorbital ethmoid cell might be considered as a quite common anatomic landmark, visible on panoramic radiographs. From a clinical point of view, this may be of diagnostic importance, because it has been stated that detection of haller cells may lead to detection of the origin of a number of sinus problems.

  • Roya Aminian, Dr. Hassan Torabzadeh, Dr. Nasrin Mokhtari, Dr. Alireza Akbarzadeh Bagheban Page 12
    Background And Aim

    The present study aimed at determination of the fatigue resistance and failure mode of cusp-replacing onlays in endodontically treated premolars using indirect composite resin restorations.

    Materials And Method

    In this experimental study, 84 human premolars were randomly divided into 7 groups of 12. These groups were prepared as follows: Intact teeth used in group1 as control, the second group covers the endodontically treated teeth, restored with indirect onlays using Z-250 composite resin, the next two groups (i.e. 3,4) were similar to the second group, but subjected to 1 and 2 million fatigue load cycles, respectively. Groups 5, 6, 7 were similar to groups 2, 3, 4, respectively, however, in these groups Tetric Ceram used as the restorative material. All specimens were loaded using a Universal Testing Machine until fracture occurred and the mode of failure observed with naked eye. Kruskal-Wallis and Chi-Square tests were used to analyze the data (α=.05).

    Results

    All specimens withstood the masticating simulation. The mean fracture strength for groups 1 to 7were: 1276.92, 1269.05, 1217.80, 1188.13, 1228.97, 1127.86, 1105.58, respectively. No statistically significant differences were found between the groups in fracture strength and failure mode.

    Conclusion

    Within the limitation of this study, no statistically significant differences in fracture strength were found between sound teeth and composite onlays that were subjected to 1 and 2 million fatigue load cycles.

  • Mahdi Tabrizizadeh, Dr. Seyyed Mohammad Abrisham, Dr. Mahdi Daneshi Page 22
    Background And Aim

    The effect of smear layer on dentinal tubules is remarkable in endodontic treatments. The aim of this study was measuring the range of dye penetration in dentinal tubules with and without smear layer.

    Materials and Methods

    Thirty extracted human teeth used in this study. At first, segments e prepared with 5 mm length from each tooth's root and then their canals widened by a 1/4 mm diameter bur, so that the smear layer appeared. The external, superior and inferior surfaces of the segments covered by 2 layers of nail varnish. The segments divided to 2 groups of 15 samples. The first group samples immersed in 17% EDTA for 2 minutes and then in 5.25% NaOCl for 20 minutes to remove the smear layer. After that the samples immersed in 2% basic fushin for 24 hours. The second group samples immersed in 2% basic fushin without removing the smear layer. After water rinse,all samples sectioned horizontally from middle of the root and photographs was taken of each samples surfaces. After transmitting the photographs to a computer, the percentage of the dye penetration into dentinal tubules of each sample calculated by Photoshop software.

    Results

    Due to results, the range of dye penetration in dentine tubules of the teeth with and without smear layer had no statistically significant difference (P-Value=0.120).

    Conclusion

    According to the result, smear layer removal have no effect on dentin permeability to dye penetration and dentin sclerosis is an important factor in this subject. Performing studies on the teeth with certain age and using other methods such as microbial permeability evaluation are needed.

  • Dr. Ziba Maleki, Dr. Maryam Baharvand, Dr. Pejman Bakyanian Vaziri Page 28
    Background And Aim

    Choosing appropriate disinfectants has become confusing for many dental professionals because of exaggerated manupacturer claims and misleading assays reported in the literature. Dentists should be aware of guidelines that assist in the selection of appropriate chemicals. To evaluate the level of knowledge and attitude of General Dental Practitioners (GPD) who work in private clinics in the Great Tehran in 2006 about chemical disinfectants. Methods and Materials: This study was a cross-sectional descriptive study. 446 GDPs (317 (71.1%) male, 129 (28.9%) female) were selected by a random cluster sampling method and evaluated by using a questionnaire consisting of 20 knowledge and 14 attitude questions content validity was confirmed by 4 specialists in oral medicine and 6 general practitioner. Spearman-Brown's reliability was 0.66.

    Results

    The mean correct answers were 8.6 ± 3.0 (95% Cl: 8.3 to 8.9, ranged from 2 to 17) of maximum 20. Using multilinear regression formula showed that only age had negative relation with correct answers. The most difficult question was concerned with provision of and of particulars.

    Conclusion

    Knowledge level of GDPs about chemical Disinfection was low. It seems that traditional educational methods should be changed to new methods (Reform). 60.5% of the population was keep to receive. Information from programs and 46% wished to use educational leaflets.

  • Sedigheh Azimi Hosseini, Dr. Azadeh Ahmadiyeh, Dr. Mina Hamian Page 35
    Background And Aim

    Regarding the importance and prevalence of lichen planus among patients and rarity of Oro-Vulval-Vaginal and Peno-Gingival syndromes, that need more attention for diagnosis because of simultaneous oral and genital involvement, we are going to review the symptoms and early diagnosis of these patients. The aim of this article, is to report two patients with Oro-Vulval-Vaginal syndrome and two patients with Peno-Gingival syndrome with a short review on these syndromes and their treatments. Case Report: This study is a case report about four patients with these syndromes who attended oral medicine department of Shaheed Beheshti Dentistry School. For each patient a complete document consisting of demographic information, medical, dental, familial and social history was prepared and a photograph was taken from the oral lesions at the first visit and for definite diagnosis of genital lesions consultation with Dermatologist and OB &GYN Surgeon was done.After biopsy and definite diagnosis simultaneous treatment for oral and genital lesions started. Regarding the severity of lesions and acceptable response to the primary treatment, type and dose of the drug was changed and finally the patients were placed in follow up phase.

    Conclusion

    Regarding the outcome of neglecting Lichen Planus in other organs and delay in accurate diagnosis and lack of receiving enouph and on time treatment, performing an exact examination and taking a complete history with attention to other organ`s symptoms is of great importance. More over malignant changes in even asymptomatic oral and genital lesions is probable.

  • Dr. Ziba Maleki, Dr. Marjan Goudarzi, Dr. Leila Mohtashami, Dr. Banafsheh Faghihi Page 40
    Background And Aim

    Since early 1990's, internet has been used to train medical and dental students and practitioners. The aim of this study was to evaluate attitudes and believes of dental students and academic staffs towards internet usage in dental training in Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Methods and Materials: In this cross-sectional study, 305 dental students and 79 academic staffs were evaluated. The questionnaire consisted of some questions to record the demographic data, along with 14 close-ended 3 open-ended and 1 composed questions. The scales of questions were nominal or ordinal, as indicated.

    Results

    Ninety-two percent of students had access to computer and 93.4% to internet. These rates were 98.7% and 97.5% respectively among academic staff. Both groups frequently accessed the internet at university and home. Only 15.1% of students and 6.3% of academic staff were unsatisfied regarding the accuracy of information on the internet about dentistry. The academic staffs were believed more strongly in favor of the possible usefulness of access to lecture notes on the dental school website than students. Nevertheless this group more strongly believed that this possibility may reduce student attendance at lecture.

    Conclusion

    Access rate to internet is satisfactory among both dental students and their teachers. Also, both groups had relatively positive attitude towards using internet for dental training.

  • Shokouh Tafreshi, Afshan Tajbakhsh Page 47
    Background and Aim

    This survey has been done to show the rate of using Vancouver style as bibliographies presented in doctoral theses and post graduate theses of dentistry in shahid behshti university of medical science between 2004-2009 Purpose of the research is to study usage rate of Vancouver style in bibliographies of doctoral theses of dentistry in shahid behshti university of medical science between 2004-2009. Method & Materials: Present information within theses was gathered, compared and analyzed with Vancouver style, having used descriptive surveying research method. Target community has been selected from among doctrol theses and specialized doctrol theses of dental school in shahid beheshti university of medical scince. between 2004 till 2009, with course stratified random sampling, so that we were chosen among 463 doctoral theses, 132 theses, and among 155 post graduate doctoral theses, were chosen 50, therefore, total 192 theses had chosen.

    Results

    The research results indicated that rate of Vancouver style in bibliographies in target community, is lower than medium level and Vancouver style in bibliographies have not been signiciation in theses.

    Conclusion

    The results of the present study showed inadequate knowledge of correct referencing suggesting more stresses to be paid on the standardized Vancouver reference system.