فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 33، بهار 1389)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 33، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/12
  • تعداد عناوین: 15
|
  • محمدعلی تخشید، جعفر آی، علیرضا توسلی، لیدا ابراهیمی، داریوش مومن زاده صفحه 1
    زمینه و هدف

    کولیت اولسراتیو بیماری مزمن التهابی کولون است که رادیکال های آزاد نقش مهمی در ایجاد آن دارند. رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3- و مواد آنتی اکسیدانت در درمان این بیماری موثر است. عصاره هسته انگور حاوی مواد آنتی اکسیدانت قوی است. این مطالعه به منظور تعیین اثر محافظتی رژیم غذایی غنی از روغن ماهی و عصاره هسته انگور بر کولیت القا شده توسط اسیداستیک در موش های صحرایی انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی 50سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار به صورت تصادفی به 5 گروه 10 تایی تقسیم شدند. گروه (F) روغن ماهی 6.1 میلی لیتر روغن ماهی، گروه (G) عصاره هسته انگور 50 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره هسته انگور در یک میلی لیتر آب مقطر و گروه (FG) روغن ماهی + عصاره هسته انگور 1.6 میلی لیتر روغن ماهی و 50 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره هسته انگور به صورت گاواژ به مدت 30 روز دریافت نمودند. موش ها در گروه های کنترل (C) و گروه کولیت (Co) حجم یکسانی از آب مقطر دریافت داشتند. پس از 30روز در گروه های آزمایشی، تیمار با عصاره هسته انگور، تیمار با روغن ماهی و گروه تیمار با روغن ماهی و عصاره هسته انگور با تزریق درون رکتومی یک میلی لیتر اسیداستیک (4درصد) کولیت ایجاد گردید. گروه کنترل تزریق درون رکتومی سالین دریافت داشتند. دوروز بعد از ایجاد کولیت، درجه آسیب های بافتی و التهاب با نمرات آسیب میکروسکوپی و آسیب شناسی بافتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها

    تزریق درون رکتومی اسیداستیک موجب ایجاد زخم، التهاب و آسیب شدید کریپت ها در بافت مخاطی کولون موش ها گردید. شدت آسیب های ماکروسکوپی، میکروسکوپی و التهاب در گروه تیمار با مصرف توام روغن ماهی و عصاره هسته انگور در مقایسه با گروه کولیت کاهش معنی داری را نشان داد (P<0.05). در صورتی که تغذیه موش ها با عصاره هسته انگور به تنهایی و روغن ماهی موجب بهبودی معنی داری در نمرات آسیب های میکروسکوپی و ماکروسکوپی نگردید

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که مصرف توام روغن ماهی و عصاره هسته انگور قبل از ایجاد کولیت القاء شده توسط اسیداستیک دارای نقش محافظتی در برابر آسیب های ماکروسکوپی، میکروسکوپی و التهاب کولون موش های صحرایی می باشد.

    کلیدواژگان: روغن ماهی، اسیداستیک، کولیت، عصاره هسته انگور
  • مهرداد روغنی، محسن خلیلی، توراندخت بلوچ نژاد مجرد، محبوبه آقایی، فریبا انصاری، مریم شرایلی صفحه 9
    زمینه و هدف

    کاهش گلوکز و لیپیدهای سرم در بیماران دیابتی با استفاده از گیاهان داروئی از اهمیت بالینی بسیاری برخوردار است. این مطالعه به منظور تعیین اثر مصرف خوراکی سیرکوهی بر میزان گلوکز و لیپید خون موش صحرایی نر دیابتی شده با استرپتوزوتوسین انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی 32 سر موش صحرایی نر سفید نژاد ویستار به صورت تصادفی به چهار گروه کنترل، کنترل تحت درمان، دیابتی و دیابتی تحت درمان تقسیم شدند. دیابت موش ها به وسیله تزریق داخل صفاقی استرپتوزوتوسین به میزان 60 میلی گرم بر کیلوگرم القاء شد. دو گروه تحت تیمار از غذای موش حاوی گیاه سیرکوهی با نسبت وزنی 6.25 درصد مخلوط شده با غذای استاندارد موش به شکل خوراکی یک هفته پس از شروع آزمایش به مدت 6 هفته استفاده نمودند. میزان گلوکز و لیپیدهای سرم در ابتدای مطالعه و در هفته های 3 و 6 پس از دیابتی شدن اندازه گیری گردید.

    یافته ها

    در گروه دیابتی تحت درمان با گیاه میزان گلوکز سرم به طور معنی دار در هفته های 3 و 6 کمتر از گروه دیابتی درمان نشده بود (P<0.05). به علاوه سطح کلسترول توتال در گروه دیابتی تحت تیمار در هفته ششم تغییر معنی داری در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده نشان نداد. تفاوت موجود بین دو گروه دیابتی و دیابتی تحت تیمار از نظر تری گلیسیرید معنی دار بود (P<0.05). میزان کلسترول LDL موش های دیابتی تحت درمان با سیرکوهی در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده، به طور معنی داری کاهش یافت (P<0.05). میزان HDL موش های دیابتی تحت درمان با سیرکوهی در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده افزایش معنی داری داشت (P<0.05).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که مصرف خوراکی سیرکوهی با نسبت وزنی 6.25 درصد در رژیم غذائی موش های دیابتی شده با استرپتوزوتوسین باعث کاهش معنی دار گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول LDL و افزایش معنی دار کلسترول HDL می گردد.

    کلیدواژگان: سیرکوهی، دیابت قندی، گلوکز، لیپید
  • مهرداد مدرسی، منوچهر مصری پور، مجید طغیانی، رجبعلی رجایی صفحه 15
    زمینه و هدف

    امروزه استفاده از فرآورده های گیاهی به عنوان جانشین یا مکمل داروهای شیمیایی مطرح است. یکی از گیاهان ارزشمند که از دیرباز در درمان بیماری های مختلف کاربرد داشته؛ دارچین (Cinnamomum zeylanicum) می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره هیدروالکلی تهیه شده از پوست ساقه دارچین بر میزان هورمون های موثر بر سیستم هورمونی تولیدمثل موش های سوری نر انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی 48 سر موش سوری نر ضمن دسترسی به آب و غذای یکسان در 6 گروه تقسیم بندی شدند. چهار گروه از نمونه ها گروه های تیماری بودند که در مدت 20 روز غلظت های مختلف عصاره هیدروالکلی پوست ساقه دارچین 50، 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم را به روش درون صفاقی یک روز در میان دریافت کردند. به یک گروه به عنوان گروه پلاسبو تنها نرمال سالین تزریق شد و از گروه کنترل نیز به عنوان شاهد استفاده گردید. تمام آزمایش های تشخیص هورمونی برای تعیین سطح سرمی هورمون های FSH، LH و تستوسترون با روش ایمونورادیومتری (RIA) انجام گرفت.

    یافته ها

    با افزایش دوز تزریقی عصاره، غلظت دو هورمون LH و FSH افزایش یافت و بیشترین افزایش در دوزهای 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم بود. سطح سرمی تستوسترون نیز در گروه های تیماری که دوزهای 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره را دریافت کرده بودند؛ نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار داشت (P<0.05).

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده نشان دهنده اثر عصاره هیدروالکلی پوست ساقه دارچین بر افزایش هورمون های محور هیپوفیز – بیضه می باشد.

    کلیدواژگان: دارچین، دستگاه تولیدمثل، FSH، LH، تستوسترون، موش سوری
  • مجید شرفی، محمد صادق قاسمی، محمد کمالی، حسن سعیدی صفحه 20
    زمینه و هدف

    سندرم درد مفصل پتلوفمورال یکی از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در بین ورزشکاران، نظامیان و افراد عادی است. هرچند علت این بیماری ناشناخته است؛ ولی یکی از مهم ترین علل بروز این بیماری می تواند؛ مشکلات ساختاری اندام تحتانی باشد. یکی از موثرترین روش های درمان افراد مبتلا به این سندرم، استفاده از ارتزهای neoprene palumbo و Geno direxa stable می باشد؛ اما مطالعات اندکی در مورد اثر این ارتزها وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین اثر ارتز neoprene palumbo و Geno direxa stable بر درد و فعالیت های روزمره افراد مبتلا به سندرم درد مفصل پتلوفمورال انجام شد.

    روش بررسی

    در این کارآزمایی بالینی 30 بیمار مرد مبتلا به سندرم درد مفصل پتوفمورال در رده سنی 18 تا 40 ساله مراجعه کننده به بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) اراک در طی سال 1387 به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره استفاده کننده از ارتز neoprene palumbo و ارتز Geno direxa stable قرار گرفتند. با استفاده از مقیاس بصری درد (VAS) و پرسشنامه KOOS شدت درد، سطح فعالیت های روزمره ADL و سفتی مفصلی، قبل و سه هفته بعد از درمان مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های تی زوج و تی مستقل مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها

    بعد از استفاده از ارتز میانگین شدت درد کاهش و فعالیت فیزیکی روزانه افزایش معنی داری از نظر آماری نشان دادند (P<0.05)؛ ولی در مقایسه بین دو نوع ارتز neoprene palumbo و Geno direxa stable تفاوت آماری معنی داری از نظر شدت درد و فعالیت فیزیکی روزانه مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که هر دو نوع ارتز neoprene palumbo و Geno direxa stable تقریبا به یک میزان باعث بهبود علائم سندرم درد مفصل پتلوفمورال مانند شدت درد و سطح فعالیت های فیزیکی روزمره بیماران می شوند.

    کلیدواژگان: ارتز neoprene palumbo، ارتز Geno direxa stable، سندرم درد مفصل پتلوفمورال (P، F، P، S)، فعالیت های روزمره A، D، L، شدت درد
  • سید محمد علوی، غلامحسین سفیدگران، علی الباجی، احمد نژاد سلامی صفحه 27
    زمینه و هدف

    ویتامین D درپاسخ ایمنی بر علیه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس دخالت دارد. این مطالعه به منظور تعیین اثر ویتامین D به عنوان مکمل داروئی در سیر درمان بیماران مبتلا به سل ریوی انجام شد.

    روش بررسی

    این کارآزمائی بالینی روی 96 بیمار مبتلا به سل ریوی که از نظر گروه سنی و جنس همسان سازی شده بودند؛ در شهرستان اهواز طی سال های 88-1387 انجام شد. بیماران سن18 سال یا بالاتر داشتند و در آنان آزمایش خلط از نظر باسیل اسیدفست (AFB) مثبت بود. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله تحت درمان استاندارد ضدسل (6ماهه) به همراه ویتامین D-800 واحد در روز- و گروه شاهد فقط تحت درمان استاندارد ضدسل قرار گرفتند. آزمایش خلط بیماران از نظر AFB در پایان ماه های اول، دوم، سوم، چهارم و ششم پیگیری شد. داده ها در نرم افزار SPSS-16 و با استفاده از آمار توصیفی وآزمون تی و کای دو و تست دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    میانگین سنی بیماران در گروه های مداخله و شاهد به ترتیب 17.8+-39.1 و 17.6+-38.3 سال بود. میزان کلی بهبودی در گروه مداخله و شاهد به ترتیب 93.8 درصد و 95.8 درصد بود که تفاوت معنی داری نداشتند. میزان خلط منفی در گروه مداخله در پایان ماه های اول، دوم، سوم، چهارم و ششم به ترتیب 66.7 درصد، 78.5 درصد، 93.8 درصد، 93.8 درصد و 93.8 درصد و در شاهدها به ترتیب 35.4 درصد، 66.7 درصد، 91.7 درصد، 95.8 درصد و 95.8 درصد بود. اختلاف بین دو گروه در پایان ماه اول و در پایان ماه دوم معنی دار بود (P<0.05).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که ویتامین D به عنوان مکمل درمان ضدسل باعث بهبود نتیجه کلی درمان نمی شود؛ ولی سبب تسریع در پاک شدن بیماران از باسیل سل می شود.

    کلیدواژگان: ویتامین D، سل ریوی، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، درمان ضد سل، اهواز
  • خدابخش جوانشیر، محمدعلی محسنی بندپی، محسن امیری، اصغر رضاسلطانی، مهدی رهگذر صفحه 33
    زمینه و هدف

    اندازه عضله تعیین کننده مناسبی از عملکرد عضله است. نقش ویژه ای برای عضله Longus Colli در ثبات ستون فقرات گردنی ثابت شده است. این مطالعه به منظور مقایسه اندازه عضله Longus Colli به وسیله اولتراسونوگرافی در افراد سالم و بیماران مبتلا به درد مزمن گردن غیراختصاصی انجام شد

    روش بررسی

    این مطالعه مورد شاهدی روی 20 بیمار (10 مرد و 10 زن) مبتلا به درد دوطرفه گردن مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و 20 فرد سالم (10 مرد و 10 زن) که هیچ گونه ضایعه یا دردی در گردن نداشتند؛ در سال 1387 انجام شد. تصویربرداری به وسیله اولتراسونوگرافی از عضله Longus Colli در ناحیه 2سانتی متر پایین تر از غضروف تیروئید در دو گروه مورد و شاهد انجام شد. سطح مقطع (سانتی مترمربع) و شکل عضله (تقسیم پهنابرضخامت) اندازه گیری شد. از آزمون آماری تی برای مقایسه سطح مقطع و شکل عضله در دو گروه به تفکیک سمت راست و چپ استفاده گردید.

    یافته ها

    سطح مقطع عضله Longus Colli سمت راست و چپ گروه شاهد به ترتیب 0.11+-0.85 سانتی مترمربع و 0.12+-0.86 سانتی مترمربع بود. این مقدار در سمت راست و چپ گروه مورد 0.11+-0.76 سانتی مترمربع و 0.07+-0.68 سانتی مترمربع به دست آمد که به طور معنی داری بزرگ تر بود (P<0.05). همچنین شکل عضله Longus Colli در سمت راست و چپ گروه شاهد به ترتیب 0.17+-1.18 سانتی متر و 0.19+-1.16 سانتی متر بود که نسبت به شکل عضله Longus Colli سمت راست و چپ گروه مورد که به ترتیب 0.25+-1.50 سانتی متر و 0.27+-1.50 سانتی متر به دست آمد؛ به طور معنی داری کوچک تر بود (P<0.05).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که سطح مقطع عضله Longus Colli در بیماران مبتلا به درد مزمن گردن در مقایسه با افراد سالم کوچک تر و شکل آن بزرگ تر است.

    کلیدواژگان: ستون فقرات گردنی، اولتراسونوگرافی، عضله Longus Colli، درد گردن
  • صادقعلی تازیکی، مهناز مدانلو، هادی سالاری*، ناصر بهنام پور، فواد شریفی صفحه 38
    زمینه و هدف

    سوءمصرف مواد مخدر یکی از مشکلات بزرگ پزشکی و اجتماعی جوامع عصر حاضر است که سلامت بشر را تهدید می کند. در بین این مواد حشیش به عنوان رایج ترین آنها باعث بروز علائم و نشانه های روانپزشکی متعدد از قبیل علائم شبه سایکوتیک و رفتارهای ضداجتماعی می گردد. این مطالعه به منظور مقایسه فروانی تمایلات سایکوتیک (تمایلات روان پریشی) و نوروتیک (تمایلات روان نژندی) افرادسوء مصرف کننده با افراد غیرمصرف کننده حشیش در استان گلستان انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه مورد - شاهدی روی 100 مصرف کننده حشیش که برای تهیه حشیش به پارک های شهرهای استان گلستان مراجعه نمودند و 100 فرد که سابقه مصرف حشیش نداشتند و برای گذران اوقات فراغت به همان پارک ها مراجعه نموده بودند؛ طی سال 1384 انجام شد. دو گروه مورد و شاهد از نظر سن و میزان تحصیلات همسان بودند. داده ها از طریق پرسشنامه آزمون شخصیتی آیزنگ نسخه بالغین، به روش خودگزارش دهی جمع آوری و توسط نرم افزار آماری SPSS-13.5 و آزمون های تی، کای دو و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    میانگین نمرات سایکوتیزم در گروه مورد و شاهد به ترتیب 9.37 و 5.75 تعیین گردید (P<0.05). همچنین میانگین نمرات نوروتیزم در گروه مورد و شاهد به ترتیب 15.9 و 12.19 تعیین شد (P<0.05). بین نمره سایکوتیزم و الگوی مصرف حشیش رابطه معنی داری وجود داشت (P<0.05). همچنین بین مصرف حشیش با الگوی سوءمصرف مواد مخدر در خانواده و سوءمصرف هم زمان سایر مواد رابطه آماری معنی داری یافت شد (P<0.05).

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تمایلات سایکوتیک در مصرف کنندگان حشیش نسبت به افراد غیرمصرف کننده حشیش بیشتر است که نشان دهنده اهمیت اقدامات پیشگیرانه در سوءمصرف مواد برای ارتقاء بهداشت روان می باشد.

    کلیدواژگان: تمایلات سایکوتیک، تمایلات نوروتیک، حشیش
  • سید محمد علوی، فاطمه احمدی، روح انگیز نشیبی صفحه 43
    زمینه و هدف

    مطالعات در مورد اثرات درمان آندوکاردیت بر متغیرهای ایمونولوژیک سرمی بیماران بحث برانگیز می باشند. این مطالعه به منظور مقایسه مقادیر سرمی CRP (C-reactive protein)، CIC (circulatory immune compelex) و RF (rheumatoid factor) قبل و بعد از درمان بیماران مبتلا به اندوکاردیت عفونی بستری شده در بیمارستان رازی اهواز انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی از 30 بیمار مبتلا به اندوکاردیت عفونی در بیمارستان رازی اهواز طی خرداد ماه 1385 تا دی ماه 1386، دو نمونه خون (5 میلی لیتر) قبل از شروع درمان و در خاتمه درمان گرفته شد. 2.5 میلی لیتر تا انجام آزمایش CIC در منهای 20 درجه سانتی گراد منجمد شد و 2.5 میلی لیتر دیگر برای آزمایش CRP و RF استفاده گردید. CRP و RF با کیت Binding Site انگلستان به روش نفلومتری و آزمایشCIC با کیت بهارافشان SRID ایران به روش ایمیون دیفیوژن انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-12 و آزمون T-Student تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    از 30 بیمار، 26 نفر مرد (86.7 درصد) و 4 نفر زن (13.3 درصد) با میانگین سنی 10.28+-29.53 بودند. میانگین CIC، RF و CRP در ابتدای درمان به ترتیب 0.847، 60.45 و 72.38 و در خاتمه درمان به ترتیب 0.80، 41.2 و 44.1 بود. در مورد RF و CRP این تفاوت معنی دار بود (P<0.05).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که مقادیر سرمی CRP و RF با درمان اندوکاردیت کاهش می یابند و چون اکثر بیماران این مطالعه معتاد تزریقی بودند؛ برای پیگیری پاسخ به درمان اندوکاردیت عفونی سنجش CRP و RF در افراد معتاد تزریقی می تواند مفید باشد.

    کلیدواژگان: اندوکاردیت عفونی، CRP، RF، CIC
  • هادی پارسیان، محمد نوری، محمدحسین صومی، علی رحیمی پور، دردی قوجق، رسول استخری، مهرداد کاشی فرد، کریم آقچه لی، گلنار مجیدی صفحه 48
    زمینه و هدف

    در سال های اخیر یافتن روش های غیرتهاجمی به منظور جایگزینی برای روش تهاجمی بیوپسی کبد مورد توجه قرار گرفته است. سطوح افزایش یافته گلیکوپروتئین لامینین در برخی بیماری های کبدی همراه با فیبروز گزارش شده است. لذا این مطالعه به منظور یافتن cut off point لامینین برای پیش بینی وجود فیبروز، مشخص کردن ارزش تشخیصی و بررسی اثرات درمان روی سطح سرمی آن در بیماران هپاتیت مزمن انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه مورد شاهدی سطح سرمی لامینین در 62 بیمار هپاتیت مزمن مراجعه کننده به مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال های 87-1386 قبل از درمان و در فواصل زمانی دو، چهار و شش ماه پس از شروع درمان و 20 فرد سالم توسط ELISA سنجیده شد و با نتایج حاصل از بیوپسی بیماران مقایسه گردید.

    یافته ها

    میانگین غلظت سرمی لامینین در بیماران (20.9+-91.9 نانوگرم بر میلی لیتر) نسبت به گروه کنترل (10.2+-46.2 نانوگرم بر میلی لیتر) بالاتر بود (P<0.05). سطح سرمی لامینین در تمام مراحل فیبروز کبدی به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل بالاتر بود (P<0.05). انتخاب سطح سرمی 52ng/ml برای لامینین، در تمایز وجود داشتن یا نداشتن فیبروز در بیماران نسبت به گروه کنترل، حساسیت (8/96 درصد) و ویژگی (80درصد) خوبی را نشان داد. شش ماه پس از شروع درمان کاهشی در سطح سرمی لامینین مشاهده گردید؛ اما همچنان سطح سرمی لامینین نسبت به گروه کنترل بالاتر بود (P<0.05).

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان دهنده وجود همبستگی مثبت بین سطح سرمی لامینین و شدت فیبروز بود. لذا از سنجش سطح سرمی لامینین به عنوان شاخصی غیرتهاجمی برای بررسی وجود فیبروز می توان استفاده نمود.

    کلیدواژگان: هپاتیت مزمن، فیبروز کبدی، لامینین، درمان
  • محمد کاظمی عرب آبادی *، علی اکبر پور فتح الله، عبدالله جعفرزاده، غلامحسین حسن شاهی، سعید دانشمندی، محمدرضا افروز، محمود حدادیان، فهیمه محمدی زاده صفحه 56
    زمینه و هدف

    عفونت نهفته هپاتیت B شکل بالینی از بیماری هپاتیت B می باشد که در آن فرد علی رغم این که از نظر HBsAg منفی است؛ اما دارای HBV-DNA در خون محیطی می باشد. هنوز علت عدم توانایی پاکسازی کامل ویروس از بدن مشخص نشده است. به نظر می رسد که تفاوت های ژنتیکی و ایمونولوژیکی در این امر سهم عمده ای را دارا می باشند. از جمله مواردی که پاسخ ایمنی علیه ویروس ها را دستخوش تغییر می کند؛ سیستم سیتوکینی است. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط پلی مرفیسم های موجود در ناحیه 874+ ژن IFN-Gama با عفونت نهفته هپاتیت B انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی ابتدا 3700 عدد پلاسمای تازه منجمد شده (FFP) که از نظر HBsAg منفی بودند؛ جمع آوری و از نظر anti-HBc بررسی شدند. سپس نمونه های HBsAg منفی و anti-HBc مثبت از نظر وجود HBV-DNA با روش PCR بررسی شدند. نمونه های HBV-DNA مثبت به عنوان موارد عفونت نهفته هپاتیت B از نظر پلی مرفیسم های موجود در ناحیه 874+ ژن IFN-Gama با روش ARMS-PCR مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج این تحقیق روی نمونه های HBsAg منفی نشان داد که 352 نمونه (51/9 درصد) از این نمونه ها از نظر anti-HBc مثبت بود. با انجام PCR روی نمونه های HBsAg منفی و anti-HBc مثبت؛ مشخص گردید که 57 نمونه (1/16 درصد از افراد anti-HBc مثبت و HBsAg منفی) HBV-DNA مثبت هستند. دو گروه مورد و شاهد از نظر وجود تمامی ژنوتیپ های موجود در ناحیه 874+ ژن IFN-Gama تفاوتی نداشتند.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که هیچ گونه ارتباطی بین پلی مرفیسم های موجود در ناحیه 874+ ژن IFN-Gama و بیماری عفونت نهفته هپاتیت B وجود ندارد.

    کلیدواژگان: عفونت نهفته هپاتیت B، IFN، Gama، پلی مرفیسم، HbsAg، HBV، DNA
  • ابوالفضل نیک فرجام، پروانه شکرانی، حمید امامی، شهرام منادی، الهام گنجعلی خان حاکمی صفحه 63
    زمینه و هدف

    لزوم وجود برنامه های دوره ای کنترل کیفیت در آنکولوژی تابشی توسط سازمان های مختلفی نظیر AAPM، ACR، ACMP و ESTRO توصیه شده است. یکی از بهترین روش های انجام کنترل کیفیت انجام دزیمتری in vivo در حین پرتودرمانی می باشد. این مطالعه به منظور طراحی پروتکلی ساده برای دزیمتری in vivo در پرتودرمانی تومورهای سر و گردن با استفاده از تصویربرداری پورتال انجام گردید.

    روش بررسی

    در این مطالعه Case Series دز خط میانی به صورت in vivo و همراه با تصویربرداری پورتال روی 19 بیمار مبتلا به تومورهای سروگردن تحت درمان با دستگاه کبالت-60 مراجعه کننده به بخش پرتودرمانی بیمارستان سیدالشهداء اصفهان طی ماه های مرداد و آذر 1386؛ اندازه گیری شد. توزیع دز ورودی و خروجی با استفاده از دو دیود و نسبت های خارج از محور و تصویربرداری پورتال به همراه کد کاربری نوشته شده به زبان MATLAB برای تبدیل شدت نوری فیلم به دانسیته نوری تعیین گردید. با استفاده از مقادیر دز ورودی و خروجی و با به کارگیری الگوریتم هوسکین، دز در طول خط میانی در فواصل یک سانتی متری به دست آمد.

    یافته ها

    دز خط میانی در 165 نقطه اندازه گیری شد. میانگین و انحراف معیار بین دز اندازه گیری شده و دز تجویز شده در حدود 3.61+-4.27 درصد به دست آمد. همچنین در 110 نقطه (66.66 درصد) میزان انحراف کمتر از 5درصد (1.37+-2.27)، در 41 نقطه (24.84 درصد) بین 5 درصد و 10 درصد (1.2+-6.51) و در 14 نقطه (8.48 درصد) بیش از 10 درصد (2.34+-13.37) تعیین گردید. بیشترین و کمترین میزان انحراف به ترتیب در مرکز میدان درمان (1.63+-2.6) و در فاصله 5 سانتی متری از مرکز میدان (4.86+-7.24) و برای میدان هایی با ابعاد 14 سانتی متر (3.53+-5.08) و 8 سانتی متر (2.13+-2.95) محاسبه شد.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که استفاده از آشکارساز پورتال به همراه دو دیود روشی ساده و دقیق برای کنترل کیفیت روزانه درمان در پرتودرمانی می باشد. داده های به دست آمده از این روش را برای بررسی دقت مراحل درمان شامل تعیین خروجی ماشین درمان، کنترل کیفیت سیستم طراحی درمان و صحت محاسبات و تنظیم بیمار می توان مورد ارزیابی قرار داد.

    کلیدواژگان: تومور سر و گردن، کنترل کیفیت در پرتودرمانی، تصویربرداری پورتال، دزیمتری in vivo
  • حمیدرضا هنرمند، لیلا خیاط، فریبرز منصور قناعی، مرتضی رهبر طارمسری صفحه 70
    زمینه و هدف

    لپتوسپیروز یک بیماری مشترک انسان - حیوان شایع در سراسر جهان به ویژه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله در ناحیه جلگه ای استان گیلان است که توسط گونه های بیماری زای لپتوسپیراها به وجود می آید. تعیین هویت لپتوسپیراها با سروتایپینگ توسط روش MAT پرهزینه، وقت گیر و پیچیده است و روش های ملکولی می توانند؛ جایگزین شوند. این مطالعه به منظور جداسازی لپتوسپیراهای بیماری زا از خون بیماران و تشخیص و تایپینگ آنها به روش PCR-RFLP در استان گیلان انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی، بیماران بستری شده در بخش های اورژانس، داخلی و عفونی بیمارستان رازی رشت که تشخیص بالینی لپتوسپیروز داشتند؛ از ابتدای اردیبهشت تا پایان مرداد 1387 بررسی شدند. کشت های مثبت با روش فنل-کلروفرم مورد استخراج DNA قرار گرفتند. PCR با استفاده از دو جفت پرایمر G1 و G2 و B64-I و B64-II انجام شد. محصول PCR حاصل از پرایمرهای G1 و G2 با آنزیم DdeI و محصول PCR حاصل از پرایمرهای B64-Iو I I B64- با آنزیم I hinf برش داده شدند و الکتروفورز گردیدند و الگوی باندی آنها با الگوهای مربوط به سویه های استاندارد مقایسه وتعیین هویت شد.

    یافته ها

    65 مورد از مجموع 107 نمونه کشت داده شده؛ مثبت گردیدند. 56 نمونه با پرایمرهای G1 و G2 جواب دادند که به گونه های اینتروگانس و بورگ پترسنی متعلق بودند و 9 مورد نیز با پرایمرهای B64-I و I B64-Iپاسخ دادند که همگی به گونه کیرشنری متعلق بودند.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که اکثریت لپتوسپیراها در این منطقه از گونه های اینتروگانس و بورگ پترسنی می باشند. با توجه به مشکلات متعدد در سروتایپینگ لپتوسپیراها، روش PCR-RFLP برای تعیین هویت و مطالعه ساختارهای یک جمعیت داخل گونه ای مفید می باشد و استفاده مستقیم از آن برای نمونه های بالینی و تشخیص سریع و تعیین هویت، کاربرد دارد.

    کلیدواژگان: لپتوسپیرا، تشخیص ملکولی، تایپینگ ملکولی
  • علیرضا شریعتی، محمد موجرلو، مسلم حسام، عین الله ملایی، علی عباسی، حمید آسایش، آسیه خلیلی صفحه 80
    زمینه و هدف

    همودیالیز رایج ترین روش درمان جایگزینی نارسایی مزمن کلیه به شمار می رود. دیالیز ناکافی سبب افزایش مرگ ومیر بیماران می شود. لذا تعیین کفایت دیالیز در این بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است. این مطالعه به منظور تعیین کفایت همودیالیز و رابطه آن با متغیرهای دموگرافیک بیماران با نارسایی مزمن و غیرقابل برگشت کلیه با معیار kt/v -Clearance Time Volume- و URR -urea reduction ratio- در مرکز آموزشی درمانی 5آذر گرگان انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی از 113 بیمار تحت همودیالیز دائم مرکز آموزشی درمانی 5آذر گرگان که سابقه حداقل سه ماه و بیش از یک بار دیالیز در هفته داشتند؛ به روش سرشماری، نمونه خون قبل و بعد از انجام دیالیز طی سال 1387 تهیه گردید. سطح سرمی BUN قبل ازشروع همودیالیز و نیز در فاصله 5 دقیقه پس از خاموش کردن پمپ از مسیر شریانی اندازه گیری شد. سپس kt/v بیماران با استفاده از فرمول Daugirdas II اندازه گیری شد و رابطه آن با وزن، جنس، سطح تحصیلات، مدت زمان هرجلسه دیالیز، سرعت جریان خون، TMP -Terans Membran Presure- و Kuf -Clearance Ultrafiltration- فیلتر، بیماری زمینه ای، تعداد دفعات دیالیز و روش دست یابی به عروق محاسبه گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS-13 و آزمون های آماری تی، کای دو، فیشر و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    متوسط سابقه همودیالیز 37 ماه و میانگین سن بیماران 42+-51.6 سال بود. 77.9 درصد از افراد مورد مطالعه با توجه به معیار kt/v و URR، دیالیز موثر داشتند. با وجود این که دوز تحویلی دیالیز از میزان استاندارد کمتر بود؛ اما تفاوت معنی دار آماری با میزان استاندارد مشاهده نشد. بین میزان کفایت دیالیز با مدت زمان هر جلسه دیالیز، تعداد دفعات دیالیز در هفته، سرعت جریان خون و روش دستیابی به عروق ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (P<0.05)؛ اما بین میزان کفایت دیالیز با وزن، جنس، تحصیلات، TMP، بیماری زمینه ای و ku/f صافی ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که کفایت دیالیز در گرگان در مقایسه با مطالعات انجام شده در دیگر نقاط کشور از وضعیت بهتری برخوردار می باشد.

    کلیدواژگان: کفایت همودیالیز، نارسایی مزمن کلیه، گرگان
  • سیما بشارت، مهسا بشارت، آزاده اخوان ماسوله، علی جباری، حمیدرضا یزدی صفحه 85
    زمینه و هدف

    استفاده از مواد مخدر برای آرام بخشی یا بهبود اسهال و سرفه موجب یک مشکل بهداشتی عمده در جامعه شده است. این ماده منجر به مسمومیت شدید و حتی مرگ می گردد. این مطالعه به منظور تعیین مسمومیت با تریاک و مشتقات آن در کودکان زیر پنج سال استان گلستان انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی مقطعی با همکاری کمیته عوارض جانبی داروها در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. کودکان زیر پنج سالی که به دلیل مسمومیت با تریاک و مشتقات آن در بیمارستان های کودکان استان گلستان طی ششماهه دوم سال 1385 پذیرش یا بستری شده بودند؛ وارد مطالعه شدند. پرسشنامه طراحی شده توسط اعضای آموزش دیده کمیته عوارض جانبی داروها تکمیل گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS-13 و با آزمون آماری کای دو و تست دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

    یافته ها

    در این مطالعه 67 کودک بررسی شدند. کمترین سن 6 روز و بالاترین سن 5 سال بود. در 41.3 درصد موارد، مادران تریاک و مشتقات آن را به کودک داده بودند. 4 مورد مرگ نیز مشاهده شد. 61.2 درصد از کودکان مسموم ساکن مناطق روستایی بودند. بیش از 80درصد والدین دارای سطح سواد زیردیپلم بودند. نوع خالص تریاک 63.6 درصد موارد مصرفی را تشکیل داده بود. اسهال یا بی قراری کودک علت اصلی مصرف تریاک و مشتقات آن بود.

    نتیجه گیری

    با مقایسه تعداد مسمومین زیر 5 سال با تریاک در این منطقه نسبت به دیگر مطالعات مشابه و نیز فراوانی مرگ به همین دلیل؛ توصیه می شود در مسمومیت های کودکان منطقه که شرح حال والدین مبهم بوده و کودک دچار کاهش سطح هوشیاری است؛ مسمومیت با تریاک با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: تریاک، مسمومیت، کودک، گلستان
  • صفحه 90
|
  • Takhshid Ma, Ai J., Tavasoli Ar, Ebrahimi L., Momenzadeh D Page 1
    Background And Objective

    Ulcerative colitis is a chronic inflammatory bowel disease in which free radicals play an important role in its pathogenesis. It is supposed that diet enriched with Omega 3 fatty acid and antioxidant compounds can be effective in the treatment of this disease. Grape seed extract contains potent antioxidant compounds. The aim of the present study was to evaluate possible useful effects of fish oil and grape seed extract enriched diets on the reduction of colonic damage and inflammation in acetic acid induced colitis.

    Materials And Methods

    In this experimental study 50 male adult Wistar rats were randomly divided into five groups (n=10). Fish oil group (F group) received 1.6 ml fish oil, grape seed group (G group) received 50 mg/kg grape seed extract and fish oil + grape seed group (FG group) received 1.6 ml fish oil + 50 mg/kg grape seed extract orally for 1 month. Rats in control group (C group) and colitis group (Co group) received distilled water. After 1 month colitis induced in groups with intrarectal administration of 1ml acetic acid (4%) to induce ulcerative colitis. The control group received intrarectal saline. Two days after the induction of colitis the degree of tissue injuries and inflammation were assessed by macroscopical and histopathological scores of colonic mucosa.

    Results

    Acetic acid administration induced ulcers, inflammation and severe crypts damages in mucosal tissue of the colon. The rats with colitis in the FG group showed significantly less macroscopic, microscopic damages and inflammation in colonic tissues compared with those in colitis group. However treatment with grape seed extract and fish oil did not result in any significant improvements in macroscopic and microscopic scores.

    Conclusion

    The result of this study showed that fish oil and grape seed extract enriched diets before colitis induction play a protecting role against damages due to acetic acid induced colitis.

  • Roghani M., Khalili M., Baluchnejadmojarad, Aghaie M., Ansari F., Sharayeli M Page 9
    Background And Objective

    Reduction of serum glucose and lipids in diabetic patients due to medicinal plants is clinically very important. Therefore, the effect of Allium schoenoprasum feeding on blood glucose and lipids was investigated in male streptozotocin-diabetic Rats.

    Materials And Methods

    In this experimental study, male Wistar Rats (n=32) were divided into 4 groups, i.e. control, Allium schoenoprasum -treated control, diabetic, and Allium schoenoprasum -treated diabetic groups. The treatment groups received oral administration of plant-mixed pelleted food at a weight ratio of 6.25% one week after the study for 6 weeks. For induction of diabetes, streptozotocin was administered at a dose of 60 mg/kg (i.p.). Serum glucose and lipids levels were determined before the study and at 3rd and 6th weeks after the study.

    Results

    Serum glucose was significantly lower in Allium schoenoprasum -treated diabetic Rats at 3rd and 6th weeks as compared to untreated diabetics (p<0.05). In addition, serum total cholesterol did not show a significant change at 6th week in Allium schoenoprasum -treated diabetic Rats as compared to untreated diabetics. There was also a significant lower level of triglyceride in Allium schoenoprasum -treated diabetic Rats (p<0.05) and Allium schoenoprasum treatment caused significant improvement in HDL- and LDL- cholesterol levels in treated diabetic group as compared to untreated diabetic group (p<0.05).

    Conclusion

    This study showed that oral administration of Allium schoenoprasum to streptozotocin-diabetic Rats at a food weight ratio of 6.25% has a significant hypoglycemic effect, reduces serum triglyceride and LDL-cholesterol level and increases serum HDL-cholesterol.

  • Modaresi M., Messripour M., Toghyani M., Rajaii Ra Page 15
    Background And Objective

    The application of herbal extract are used as substitution to either drug or complementary medicine. Cinnamomum zeylanicum is one of the important herb which is used for various diseases. This study was done to determine the effects of Cinnamomum zeylanicum (Bark) hydroalcoholic extract on the level of hormones responsible for reproduction in male mice.

    Materials And Methods

    In this experimental study, 48 male adult mice divided in six groups, hydroalcoholic extract of Cinnamon zeylanicum was injected intraperitonealy in different dose (50, 100, 200 and 400 mg/kg/every other day) for 20 days in groups 1-4. Normal saline was injected in only one group as placebo group and the other group was not given any substance and it was considered as a control group. All serum hormones level including FSH, LH and testosterone were measured by Radioimmunoassay (RIA) technique.

    Results

    The concentration of FSH, LH increased following the injected dose of Cinnamon zeylanicum and the most increasing of FSH and LH concentration was in animals which receive 200, 400 mg/kg/every other day of Cinnamomum zeylanicum hydroalcoholic extract. The level of serum testosterone significantly increased in dose of 50, 100 mg/kg/every other day in comparison with control group, too (P<0.05).

    Conclusion

    This study showed that hydroalcoholic extract of Cinnamon zeylanicum elevates the pituitary-gonadal axis hormones.

  • Sharafi M., Ghasemi, Kamali M., Saeedi H Page 20
    Background And Objective

    Patello femoral pain syndrome is one of the most common orthopeadics complains, which effect athletes, militaries and ordinary people. The symptoms is idiopathic disease, but one of the most important reason for this disease can be the structural problem of lower limb and one of the efficient method of conservative treatment of patients with patello femoral pain syndrome can be using neoprene palumbo and geno direxa stable orthoses, but there is only a few experimental researches supporting the effects of these orthoses. This study was designed to determine the effects of neoprene palumbo and geno direxa stable on pain and daily activity of patients with patello femoral pain syndrome.

    Materials And Methods

    In this clinical trial study 30 male patients (18-40 years old) with patello femoral pain syndrome randomly were divided in 2 groups of 15 patients. Which were placed in Neoprene palumbo and Geno direxa stable orthoses groups respectively. The pain intensity and activity of daily living joint rigidity were assessed before, during and 3 weeks after treatment by visual analogue scale (VAS) and KOOS questionnaire. Following both orthoses application data were analyzed using pair and independent t-test.

    Results

    In both groups the mean of pain intensity decreased and daily physical activity increased after treatment (P<0.05), but there was not significant difference between neoprene palumbo and geno direxa stable methods, on pain and daily physical activities.

    Conclusion

    This study indicated that Neoprene palumbo and geno direxa stable orthoses improved the sign of patello femoral pain syndrome including pain intensity and daily life, activity.

  • Alavi Sm, Sefidgaran Gh, Albaji A., Nezhad Eslami A Page 27
    Background And Objective

    Previous studies have shown that vitamin D is involved in host immune response toward Mycobacterium tuberculosis (MTB). The aim of this study was to determine if administration of vitamin D can improve treatment outcome and whether is able to increase the rate of sputum clearance of MTB in patients with pulmonary tuberculosis (PTB).

    Materials And Methods

    This randomized clinical trial study was conducted on 96 patients with lung tuberculosis in Ahvaz, Iran during 2008-09. The patients were 18>=years old with sputum positive for acid fast bacillus. Patients were placed in two equal groups as cases and controls. Cases were treated by standard anti TB regimen plus 800 IU/day vit D orally. Controls were treated only by standard anti TB regimen. Follow up sputum examination for presence AFB was performed at the end of month 1, 2, 3, 4 and treatment period. Data were analyzed in SPSS-16 by using descriptive statistics test, chi square and fisher exact test.

    Results

    Mean±SD age of cases and controls was 39.1±17.8 and 38.3±17.6 years, respectively. Overall cure rate in case and control was 93.8% and 95.8% respectively, with no significant difference. The rate of negative sputum of cases in the end of months 1, 2, 3, 4 and treatment period was 66.7%, 78.5%, 93.8% and 93.8% respectively, and for controls was 35.4%, 66.7%, 91.7% and 95.8% respectively. There was significant difference between two groups in the end of first and second month (P<0.05).

    Conclusion

    This study showed that vitamin D as a supplemental drug does not improve the overall treatment outcome among lung TB patients, but it may be able to increase the rate of sputum clearance of Mycobacterium tuberculosis.

  • Javanshir Kh, Mohseni-Bandpei Ma, Amiri M., Rezasoltani A., Rahgozar M Page 33
    Background And Objective

    Muscle size is considered to be a good indicator of muscle function. Previous studies demonstrated a major role for longus colli muscle in cervical spine stabilization. This study was designed to compare muscle size and shape of cervical longus colli muscle between patients with bilateral chronic neck pain and healthy subjects.

    Materials And Methods

    In this case – control study, bilateral ultrasound images of longus colli muscle, 2 centimeters below the thyroid cartilage were taken in 20 subjects (10 males and 10 females) with bilateral chronic neck pain and in 20 healthy subjects during 2008. Cross sectional area (cm2) and muscle shape ratio (ratio between lateral and anterior posterior dimensions) were measured. T- test was used for comparison of cross sectional area and shape ratio of right and left sides between the two groups.

    Results

    In healthy subjects the cross sectional area of longus colli muscle in right and left sides were 0.85±0.11 and 0.86±0.12 respectively which was greater than that of neck pain patients: 0.76±0.11 and 0.68±0.07 respectively (P<0.05). In addition, longus colli muscle shape ratio of healthy subjects in right and left sides was 1.18±0.17 and 1.16±0.19 respectively which was smaller than that of neck pain patients: 1.50±0.25 and 1.50±0.27 respectively (P<0.05).

    Conclusion

    This study showd that patients with bilateral chronic neck pain had generally smaller cross sectional area and larger shape ratio of longus colli compared to controls.

  • Taziki Sa, Modanloo M., Salari H., Behnampoor N., Sharifi F. Page 38
    Background And Objective

    Today, drug abuse is one of the most important medical and social problems of world population, which can be a threat to human’s health. Cannabis as a common substance can create psychotic symptom, psychiatric disorders and antisocial behaviors. This study was designed to compare the prevalency of psychoticism and neuroticism among cannabis and non-cannabis abusers in this region of the country.

    Materials And Methods

    This case control study was done on100 cannabis users whom seek for drugs in public gardens of Golestan province as case group and 100 non-abusers who spend their leisure time in this place as control group. Two groups matched with regard to age and education level. The data gathered by using self-reported adult version of Eysenck Personality Questionnaire (EPQ). The data was analyzed in the SPSS-13.5 software by Chi-square, t-test and Mann-Whitney.

    Results

    The mean score of psychoticism and neuroticism in case and control group was 9.37 and 5.72 respectivley (P<0.05). The mean score of neuroticism in cases and controls was 15.9 and 12.19, respectivley (P<0.05). The relationship between psychoticism and patterns of cannabis consumption was significant (P<0.05). There was a relationship between cannabis consumption and the history of drug misabuse in other substances in cannabis users and in their families.

    Conclusion

    The result of this study can clarify the importance of preventing intervention in substance abuse for improving mental health.

  • Alavi Sm, Ahmadi F., Nashibi R Page 43
    Background And Objective

    Previous reports on the effect of treatment on the serum immunologic parameters in patients with infective endocarditis are controversial. This study was conducted to asses the serum levels of CRP (C-reactive protein), RF (rheumatoid factor) and CIC (circulatory immune complex) before and after treatment in patients with infective endocarditis.

    Materials And Methods

    In this discriptive study 30 hospitalized patients with infective endocarditis in Razi Hospital in Ahvaz during 2006. Blood samples obtained before and after treatment. 2.5 cc of each sample were used for CRP and RF and remaining 2.5 cc preserved at -20ºC until CIC examination. CRP and RF were measured by using nephlometry and CIC was detected by immundiffusion method. The data were analyzed using SPSS-16 and t-student test.

    Results

    Out of 30 patients, 26 (86.7%) were male. Mean age was 29.53±10.28years. The mean values of CIC, CRP and RF before and after treatment were 0.847, 72.38, 60.45 and 0.80, 44.1, 41.2, respectively. The means of CRP and RF before and after treatment were statistically significant (p<0.05).

    Conclusion

    This study showed that the serum level of CRP and RF reduce after effective treatments because most of the our patients were intravenous drug user, CRP and RF indeces may be useful measurment for treatment evaluation responses to infective endocarditis in these population.

  • Parsian H., Nouri M., Somi Mh, Rahimipour A., Qujeq D., Estakhri R., Kashifard M., Agcheli K., Majidi G Page 48
    Background And Objective

    Noninvasive methods have been proposed as surrogate markers for liver biopsy in recent years. It was shown that serum laminin level increases with the development for liver fibrosis The aim of this work was to determine serum laminin level cutoff point for predicting liver fibrosis, highlighting its diagnostic value and determining the effect of treatment on its level.

    Materials And Methods

    In this case-control study during 2008-09, serum laminin levels in chronic hepatitis patients (n=62) and controls (n=20) before the beginning of the treatment and three times in a 2 month's interval i.e. 2.4 and 6 months after the beginning of the treatment- were compared by ELISA and stages of fibrosis were assessed according to the liver biopsy.

    Results

    Mean serum laminin concentration in patients (91.9±20.9 ng/ml) was greater than the control (46.2±10.2 ng/ml, P<0.05). Serum levels of laminin in all stages of hepatic fibrosis were significantly higher than those of the healthy controls (P<0.05). A cutoff point of 52.0 ng/ml of laminin serum was obtained for the discrimination of patients with liver fibrosis than the healthy control showed a good sensitivity (96.8%) and specificity (80%). After 6 months of treatment, a gradual decrease in serum laminin level was observed, however the level was still higher than that of the healthy group (P<0.05).

    Conclusion

    The findings of this study suggest that serum laminin level is a useful non-invasive marker of liver fibrosis due to strong positive correlation between serum laminin level and the degree of liver fibrosis.

  • Kazemi Arababadi M., Pourfathollah Aa, Jafarzadeh A., Hassanshahi Gh, Daneshmandi S., Afrooz Mr, Haddadian M., Mohammadizadeh F Page 56
    Background And Objective

    Occult hepatitis B infection is a form of hepatitis in which despite of absence of detectable HBsAg, HBV-DNA is present in peripheral blood of patients. The mechanisms which are responsible for progression of OBI yet to be clarified but some investigators believed that the genetics and immunological parameters may are different in resistant individuals and patients. Cytokine network system could be leading alteration in viral immune response. The aim of this study was to investigate the relation between polymorphisms +874 region of IFN-Gama with occult hepatitis B infection.

    Materials And Methods

    In this study, the plasma samples of 3700 blood donors were tested for HBsAg and anti-HBs by ELISA. The HBsAg negative and anti-HBc positive samples were selected and screened for HBV-DNA by PCR. HBV-DNA positive samples assigned as occult hepatitis B infection cases and ARMS-PCR technique were performed to examine the present polymorphisms in +874 region of IFN-Gama genes of patients with occult hepatitis B infection.

    Results

    352 (9.51%) out of 3700 blood samples were negative for HBsAg and positive for anti-HBc antibody. HBV-DNA was detected in 57 (16.1%) of HBsAg negative and anti-HBc positive samples. Our results showed that there was not any significant difference between patients and control group in polymorphisms in +874 region of IFN-Gama genes.

    Conclusion

    This study showed that there is not any significant difference between polymorphisms in +874 region with IFN-Gama occult hepatitis B infection.

  • Nickfarjam A., Shokrani P., Emami H., Monadi S., Ganjalikhan Hakemi E Page 63
    Background And Objective

    Several organization such as AAPM (American Association of Physicist in Medicine), ACR (American College of Radiology), ACMP (American College of Medical Physics) and ESTRO (European Society for Therapeutic Radiology and Oncology) recommended the need for periodic quality control procedure in radiation oncology. One of the best methods for quality control is in vivo dosimetry, while radiotherapy is performed. The aim of this study was to design and optimiz a protocol for the quality control of radiation treatment of patients with head and neck malignancy.

    Materials And Methods

    In this case series study midle line dose was measured in vivo in conjunction with portal imaging in 19 patients that were treated using a Co-60 unit, in August and December 2007. Distribution of entrance and exit dose was determined using two diodes, off axis ratios and portal imaging together with a user code written in MATLAB. User code was applied to convert optical intensity of portal film to optical density. Midline dose was calculated in one centimeter intervals using entrance and exit dose with the Huyskens algorithm method.

    Results

    The midline dose was calculated in 165 points. The mean and standard deviation between measured and prescribed dose was about 4.27±3.61%. In 110 points (66.66%), the deviation was less than 5% (2.27±1.37), in 41 points (24.84%) the mean deviation was between 5 and 10% (6.51±1.2) and in 14 points (8.48%) mean deviation was more than 10% (13.37±2.34). The maximum and minimum deviations were found in center of the field (2.6±1.63) and 5cm away from center of the field (7.24±4.86) respectively. Maximum and minimum deviations correspond to the equivalent field of 14cm2 (5.08±3.53) and 8cm2 (2.95±2.13) respectively.

    Conclusion

    This study showed that using a portal detector in conjunction with two diodes is a simple and accurate method for daily quality control in radiotherapy. The data is acquired in this way can be used for evaluating the accuracy of treatment steps including determination of output of a treatment machine, quality control of a treatment planning system and precision of calculations and patient setup.

  • Honarmand Hr, Khayat L., Mansour Ghanaei F., Rahbar Taromsari M. Page 70
    Background And Objective

    Leptospirosis is a worldwide zoonosis that is more common in tropical and semitropical regions and in flat area of Guilan province, nothern Iran, caused by pathogenic leptospires.Serotyping by MAT is complicated, expensive and time cosuming. Molecular typing can be useful alternative. This study was performed to identify the typing of endemic pathogenic leptospires, isolated in Guilan province, by PCR-RFLP.

    Materials And Methods

    In this discriptive study, specimens were taken from patients in Razi hospital, Rasht, Iran, from April to August 2008. DNA of all positive cultures were extracted by Phenol-Chloroform method. PCR was performed by using two primer sets: B64-I, B64-II for Kirschnery serovars whose PCR product were digested by HinfI for RFLP, and G1,G2 for all other species whose PCR products were digested by DdeI. Band profiles of digested PCR products were compared to band profiles of standard servers to determine species and subspecies.

    Results

    65 of totally 107 blood cultures were positive. 56 Samples were amplified by G1, G2 included Interrogans and Borgpeterseni and 9 samples were amplified by B64-I, B64-II including Kirschneri species.

    Conclusion

    This study showed that the majority of leptospires species are Interrogans and Borgpeterseni. Regarding to several existing problems in Seortyping of leptospires by MAT, PCR-RFLP can be useful for identifying isolating and studying the serovars in different certain species. It seems that PCR-RFLP can be performable for clinical samples for both early diagnosis and characterization.

  • Shariati Ar, Mojerloo M., Hesam M., Mollae E., Abbasi A., Asayesh H., Khalili A Page 80
    Background And Objective

    Hemodialysis is one of the common therapulic proceduce for terminal renal failure. Insufficient and low efficient hemodialysis increases the mortality rate, therefore the assessment of hemodialysis efficacy is important. This study was done to determine the hemodialysis efficacy based on urea reduction ratio (URR) model and kt/v (Clearance Time Volume) criteria in Gorgan, Northern Iran.

    Materials And Methods

    In this descriptive and analytical study 113 heomdilysis patients were selected prior to hemodilysis and five minutes after pump stopping, arterial blood urea nitrogen (BUN) was measured and then kt/v and URR were calculated. Also kt/v relations with weight, gender, educational level, length of hemodialysis session, blood flow rate, TMP (Terans Membran Presure), filter Ku/f (Clearance Ultrafiltration), preliminary disease, time of hemodialysis per week and the type of vessel access were determined. Data analyzed using SPSS-13 and independent t-test, chi-square, fisher exact test and Pearson correlation coefficient.

    Results

    The mean of hemodilysis history was 37 months and mean of Patient's ages were 51.6 years. 77.9% of subjects had hemodialysis efficacy according to Kt/v and URR critrial. There was a statistical significant correlation between hemodialysis efficacy and time of hemodialysis session, blood flow rate, time of hemodialysis per week and type of vessels access (P<0.05), but there was not any significant correlation between hemodialysis efficacy and weight, gender, education, TMP, filter Ku/f and preliminary disease.

    Conclusion

    This study suggested that hemodialysis efficacy in this center was better that other studies in Iran.

  • Besharat S., Besharat M., Akhavan Masouleh A., Jabbari A., Yazdi Hr Page 85
    Background And Objective

    Opium usage for sedating/relieving from diarrhea or cough causes a public health problem. In the northeast of Iran (Golestan province), opium is used widely for symptomatic therapy of routine illnesses in young children. It may cause severe intoxication and even death. This study was done to determine the toxification with opium in five years old children in Golestan Privine in Iran.

    Materials And Methods

    This cross-sectional study was performed in collaboration with “Adverse Drug Reaction (ADR) Committee” in Golestan University of Medical Sciences. All members of ADR committee in pediatric centers trained to complete a certain valid questionnaire in children under 5-years-old, which either referred or admitted for opium intoxication (September 2006 to February 2007). Data analyzed by Chi-square and Fisher exact tests.

    Results

    In this survey, 67 opium-intoxicated children were recruited. Minimum age of the subjects was 6 days and maximum was 5-years-old. In 41.3% of subject. The opium was given by the mother with low awakness and 61.2% of in toxicated children reside with rural area. More that 80% of the parant had the educational level below. The highschool diploma in 63.6% of cases the pure form of opium were consumed, diarrehea anxiety, were the two main cause for consuming the opium. In this study four subjects decleard dead due to toxification of the opium.

    Conclusion

    Opium intoxication has a high prevalence among children under 5-years-old in our area. Therefore it is suggested that the intoxicated children accompanied with parant ambigious explanation opium toxification should be taken seriously.