فهرست مطالب

نشریه شیمی کاربردی روز
پیاپی 6-7 (بهار و تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/05/15
  • تعداد عناوین: 2
|
  • نقی سعادتجو، میترا خاویی صفحه 13
    در مقاله حاضر کلیاتی در مورد شست و شو، فرمولاسیون کلی شوینده ها و مفهوم سفیدی و درخشندگی کالا بعنوان مقدمه آورده شده و سپس ارتباط درخشان کننده های نوری با مواد شوینده بررسی و به سیستم های مهم و نمونه این مواد در فرمولاسیون شوینده ها اشاره گردیده است.
    در بخش اصلی مقاله نیز به شیمی درخشان کننده های نوری و انواع مختلف آنها که در شوینده های خانگی مصرف دارد پرداخته شده و در این راستا به مشخصات و روش سنتز مهم ترین نوع این مواد اشاره می شود.
    چهار ماده درخشان کننده های نوری عمده که مورد بحث قرار گرفته اند عبارتند از:ماده (I): 4، ` 4- بیس (تری آزین -2- ایل آمینو) استیلبن -2، ` 2- دی سولفونیک اسید (نوع DAST) ماده (II): ترکیب بیس – استیلبن مشتقات 4و ` 4- دی استریلیل – بی فنیل (نوع DSBP) ماده (III): ماده درخشان کننده شماره 3 از نوع تری آزول (Triazole) ماده (IV): ماده درخشان کننده شماره 4 از نوع DAST دیگر بعد از بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی درخشان کننده های بالا، این مواد از نظر مزایا و معایب در فرمولاسیون شوینده ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و بعد مواد جایگزین بعضی از این درخشان کننده ها مخصوصا در دترجنت های مایع یعنی سفید کننده های نوری نوع DAST با یک گروه سولفونیک اسید، به تجزیه و تحلیل کشیده شد.
    در بخش نهایی مقاله نیز بحث جامعی در مورد آنالیز کمی و کیفی سفید کننده های نوری انجام گرفته و در این راستا به روش های آنالیز دستگاهی از قبیل کروماتوگرافی TLC، اسپکتروسکوپی UV و فلورسانس و کروماتوگرافی HPLC اشاره گردیده است.
    مقاله حاضر شامل 17 رفرانس جامعی بوده که برای مطالعه و پژوهش بیشتر در مورد این مواد با ارزش در فرمولاسیون شوینده ها می تواند مورد استفاده پژوهشگران محترم قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مواد شوینده، فرمولاسیون، آنالیز، سفیدی، نوری
  • علیرضا بدیعی صفحه 25
    در دوره کارشناسی دانشجویان مباحث شکافتگی اوربیتالهای d را بر اساس دافعه لیگاند با اوربیتالها در میدانهای متنوع مورد بررسی قرار می دهند و تعداد محدودی از دانشجویان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد اصول شکافتگی اوربیتالها را بر اساس نظریه گروه و تقارن مطالعه می کنند. در این مقاله برای تعیین الگوهای شکافتگی میدان بلور در مدل یونی بدون استفاده از فرمولهای نظریه گروه روشی بنیادیی را معرفی می کنیم. فرمولهای ارائه شده برای آرایش الکترونی d1 در میدانهایی شامل هر تعداد لیگاند و در هر نوع آرایش هندسی مفید است. نتایج حاصل حتی برای شیمی دانان که آشنایی کمی با کوانتوم مکانیک دارند، قابل استفاده است.
    کلیدواژگان: اربیتال های d، شکافتگی، نظریه میدان بلور