فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:21 Issue: 2, 2003

  • تاریخ انتشار: 1382/05/15
  • تعداد عناوین: 17
|
  • بررسی شیوع اختلالات عضلانی - اسکلتی در دندانپزشکان
    فریده دهقان منشادی، زهره امیری، ملیحه ربیعی صفحه 1
    سابقه و هدف
    ارگونومی دانشی است که استرسها و آسیبهای وارده به انسان را در ارتباط با فعالیتهای حرفه ای بیان کرده و هدف عمده آن جلوگیری از بروز اختلالات وابسته به کار می باشد. دندانپزشکی مخصوصا شاخه عمومی آن از نظر دردهای عضلانی - اسکلتی یک حرفه پرخطر است. عادتهای غلط و نامناسب کاری آن هم به صورت تکراری از علل عمده بروز مشکلات در حرفه دندانپزشکی است. از سال 1946 تا سال 1997 چندین بررسی در مورد شیوع اختلالات عضلانی و اسکلتی دندانپزشکان در کشورهایی چون سوئد، انگلستان، استرالیا و... انجام گرفته است. بر اساس این تحقیقات تا قبل از ارایه روش کار نشسته (سال 1960) شایعترین مشکل دندانپزشکان کمر درد بود ولی آمارها نشان می دهند که بعد از آن، درد گردن، شانه، مچ دست به ترتیب شیوع بالایی داشته اند. هدف این تحقیق بررسی شیوع دردهای عضلانی اسکلتی در دندان پزشکان شاغل در بخشهای دولتی و خصوصی چند ناحیه از تهران بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از پرسشنامه تغییر شکل یافته NORDIC بر روی 99 داوطلب انجام گرفت. این عده 66 مرد و 33 نفر زن با میانگین سنی 9±5/38 و سابقه کار 8±5/12 بودند، متوسط ساعات کار در روز در این افراد 6/2±5/7 ساعت بود.49.5درصد از این افراد میان ویزیت بیماران خود وقت استراحتی در نظر نمی گرفتند. 6.1 درصد گاهی اوقات زمانی را به عنوان وقت استراحت در نظر می گرفتند و 4/44 درصد افراد میان 15-1 دقیقه وقت استراحت بین ویزیت بیماران در نظر می گرفتند.
    یافته ها
    با استفاده از آزمون مجذور کای مشخص شد که میان شاخص وقت استراحت و سابقه با وجود دردهای عضلانی - استخوانی رابطه معنا داری وجود دارد (P<0.05). میزان شیوع دردهای عضلانی اسکلتی بدین ترتیب بود: گردن درد 59.5 درصد، درد پشت 5/54 درصد، درد شانه 4/41 درصد، سردرد 3/28 درصد، درد مچ دست 4/38 درصد. بسیاری از این افراد همزمان از دو ضایعه عضلانی یا بیشتر رنج می برند. در مقایسه بین زنان و مردان دندانپزشک، به جز در مورد سردرد که در زنان شیوع بیشتری داشت (P=0.008)، در مورد شیوع درد در سایر نواحی اختلافی بین دو جنس دیده نشد.
    نتیجه گیری
    بطور خلاصه با توجه به نتایج بررسی در نظر گرفتن وقت استراحت عامل مهمی در پیشگیری از بروز دردهای عضلانی- استخوانی است.
    کلیدواژگان: اختلالات وابسته به کار، ارگونومی، دندانپزشکان، درد های عضلانی و استخوانی
  • تحقیقی در مورد عوامل موثر در ایجاد بوی بد دهان
    بهرام آیرملو، علیرضا فتحیه، باهر افسرده صفحه 2
    سابقه و هدف
    بوی بد دهان عارضه شایعی است که تعداد زیادی از افراد جامعه از آن رنج می برند لذا این تحقیق با هدف بررسی اتیولوژی های مختلف این عارضه انجام شد.
    مواد و روش ها
    120 نفر مورد معاینه در خصوص Pi، GI، پوسیدگی، بیماری های پریودنتال و بوی بد دهان قرار گرفتند و نتایج از طریق t-test و Odd''s ratio مورد بررسی قرار گرفت. پس از مطالعات اولیه در این پرسشنامه ای تهیه شد و معاینات کلینیکی نیز بر اساس این پرسشنامه از جمعیتی بالغ بر 100 نفر که بطور تصادفی انتخاب شده بودند به عمل آمد، که عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان در آنها به دو قسمت دهانی و خارج دهانی تقسیم شدند. جداول و نمودارهایی نیز بر اساس درصدهای فراوانی ساده تهیه شدند.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان دادند از آنجایی که چند عاملی بودن اتیولوژی بوی بد دهان به اثبات رسیده است. لذا تعیین عاملی خاص به عنوان ایجاد کننده بوی بد دهان کاری اشتباه خواهد بود، اما بر اساس یافته های این تحقیق عواملی مانند: پری کرونیت، شلوغی دندانها، بیماری های لثه، پوسیدگی ها و پر کردگی های نامناسب و غیره بهمراه بد در زمره موثرترین عوامل شناخته شده اند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان گفت که هر کدام از عوامل داخل دهانی به تنهایی اگر با بهداشت بد همراه باشند می توانند بوی بد ایجاد نمایند.
    کلیدواژگان: بوی بد دهان، اتیولوژی، بهداشت بد
  • مروری بر نقش ویروس هرپس در بیماری های پریودنتال
    علیرضا فتحیه، شهرزاد خاطفی صفحه 3
    سابقه و هدف
    بیماری پریودنتیت بیماری عفونی است که به علت تداخلات میکروارگانیسم های متغیر و اختصاصی و پاسخ های ایمنی میزبان ایجاد می شود. در طی 5 سال گذشته شواهدی از ارتباط هرپس ویروس انسانی با بیماری های پریودنتال بدست آمده است. هدف از این مطالعه بررسی وجود هرپس ویروس ها در پاکت پریودنتال و بافت لثه بیماران مبتلا به پریودنتیت و افراد سالم می باشد.
    مواد و روش ها
    جهت بررسی حضور HCMV (human cytomegalovirus)، EBV-1 (Epstein -Barr virus)، EBV2، Herpes simplex virus،human herpes virus (HHV)- 6، (HHV-) و HHV-8 از تست nested polymerase chain reaction استفاده شد.
    یافته ها
    EBV-1 باعث آلوده شدن B لنفوسیت بافت پریودنتال و سیتوگلالوویروس انسانی (HCMV) باعث آلوده شدن مونوسیت ماکروفاژ و T لنفوسیت می شود. HCMV، EBV-1 و سایر ویروس ها به صورت مکرر در ضایعات پریودنتال وANUG (Acute necrotizing ulcerative gingivitis) بیشتر از نواحی سالم پریودنتال و ژنژیویت یافت می شود. فعالیت دوباره HCMV در ضایعات پریودنتیت در رابطه با پیشرفت بیماری پریودنتال می باشد ضایعات پریودنتیت در رابطه با هرپس ویروس ها حاوی مقادیر بالاتر باکتری های پریودنتوپاتیک حاوی اکتینوباسیلوس اکتینوبایستم کومیتانس، پورفیروموناس ژنژیوالیس، باکتریوئید فورسیتوس، پره وتلا انتیومدیا، پره وتلا نگرسنس، ترپونمادنتیکولار می باشد.
    نتیجه گیری
    در این مقاله نظریه جدیدی از پاتوژنزیس بیمارهای پریودنتال ارائه می شود. بدین صورت که هرپس ویروس های خاص می توانند در اتیولوژی و یا پاتوژنزیس بیماری های پریودنتال دخالت داشته باشند. در واقع به این صورت می توان توجیه کرد که اگر برخی از بیماری های ناشی از عفونت فرصت طلب باکتری ها به علت هرپس ویروس باشد می توان با کتنرل ویروس و واکسیناسیون که در نهایت باعث کنترل رشد اضافی باکتری های پریودنتوپاتیک می شود راه جدیدی را برای پیشگیری و درمان پریودنتیت ارائه داد.
    کلیدواژگان: هرپس ویروس، سیتومگالوویروس انسانی، اپشتین بار ویروس، هرپس سیفیلکس ویروس، واکنش زنجیره ای پلی مراز، بیماری های پریودنتال
  • استئومیلیت زایده کرونویید فک پایین متعاقب تزریق بیحسی موضعی عصب دندانی تحتانی
    جواد فاریابی صفحه 4
    سابقه و هدف
    ابتلا زایده کرونویید فک پایین به استئومیلیت ناشی از تزریق بی حسی موضعی عصب دندانی تحتانی یافته ای نادر است که علت آن داشتن تغذیه خونی مناسب توسط عضله گیجگاهی می باشد. هدف از این گزارش معرفی بیماری است که متعاقب تزریق بیحسی موضعی با سوزن عفونی در تکنیک بلاک فک تحتانی دچار عفونت فضای پتریگویید و ماستریک شده و علیرغم انسزیون و درناژ آبسه و آنتی بیوتیک تراپی بهبودی نیافته و در نهایت به علت ابتلا به استئومیلیت زایده کرونویید فک پایین مورد عمل جراحی قرار گرفته است.
    گزارش مورد: بیمار مردی است 48 ساله که با تشخیص عفونت فضای پتریگویید و ماستریک سمت چپ متعاقب کشیدن متعدد دندانهای قدامی فک بالا و پایین همین سمت به دندانپزشک مراجعه کرده بود، اما علیرغم انسزیون و درناژ آبسه و آنتی بیوتیک تراپی دچار ترشح چرک از ناحیه رترومولر فک پایین در سمت یاد شده و تریسموس شد، رادیوگرافی اولیه بیمار هیچگونه علایمی از ابتلا به استئومیلیت یا ضایعه دیگری را نشان نمی داد اما در رادیوگرافی 3 ماه بعد بیمار ضایعه ای Lucent همراه با خوردگی ناحیه کرونویید مشاهده می شد.
    یافته ها
    پس از انجام عمل جراحی و خارج کردن استخوان نکروزه کرونویید و آنتی بیوتیک تراپی ترشح چرک و تریسموس بیمار برطرف شد.
    نتیجه گیری
    بررسی پاتولوژیک نمونه برداشته شده گرفتار شدن زایده کرونویید به استئومیلیت را تایید نمود. لذا رعایت اصول استریلیزاسیون در تکنیک بیحسی موضعی عمقی نظیر بلاک فک تحتانی و ناحیه توبروزیته و سایر تزریق ها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بایستی همواره مدنظر باشد.
    کلیدواژگان: استئومیلیت، عفونت های دندانی، زائده کرونوئید فک پایین
  • مقایسه حساسیت باکتری های کاپنوفیل پریودنتوپاتوژن به آنتی بیوتیک های باکتریوسید و باکتریواستاتیک
    محمدحسین سالاری، زینب کدخدا، محمد علی بهناز، مریم خوش رضا، مجید پورطاهر، افشین وهاب زاده صفحه 5
    سابقه و هدف
    عفونتهای پریودنتال یکی از شایعترین عفونتهای انسانی هستند که به دو گروه اصلی ژنژیویت و پریودنتیت تقسیم می شوند. اشکال پریودنتیت با توجه به سن بیماران و نوع باکتری های موجود در پاکت دور دندان تقسیم می شوند. پریودنتیت اغلب با مشارکت تعدادی از باکتری ها از جمله باکتری های کاپنوفیل عارض می شود. هدف از این مطالعه، جداسازی و مقایسه حساسیت باکتری های کاپنوفیل پریودنتوپاتوژن به برخی از آنتی بیوتیکهای باکتریوسید و باکتریواستاتیک در سالهای 1372 و 1380 بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی در مجموع 513 باکتری کاپنوفیل پریودنتوپاتوژن موجود در 406 نمونه (206 نمونه در سال 1372 و 200 نمونه در سال 1380) بیماران مبتلا به پریودنتیت با استفاده از روش کشت در شرایط کاپوفیل جدا نموده، سپس با استفاده از آنتی بیوتیکهای باکتریوسید و باکتریواستاتیک، حساسیت داروئی آنها به روش کربی بایر مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    فروانی باکتری های کاپنوفیل پریودنتوپاتوژن جدا شده در سالهای 1372 و 1380 به ترتیب عبارت بودند از: اکتینوباسیلوس اکتینومایستم کومیتانس 76 مورد (31 درصد) و 96 مورد (8/35 درصد)، ایکنلاکورودنس 71 مورد (29 درصد) و 94 مورد (1/35 درصد) و کاپنوسایتوفاگا 98مورد (40 درصد) و 78 مورد (1/29 درصد). در ضمن نتایج بدست آمده نشان می دهند که حساسیت اغلب باکتری های جدا شده نسبت به آنتی بیوتیکهای باکتریوسید و باکتریواستاتیک مانند آمپی سیلین، کلرامفنیکل، اریترومایسین، اکسی تتراسیکلین و پنی سیلین جی در سال 1380 در مقایسه با سال 1372 کاهش یافته است.
    نتیجه گیری
    با توجه به مقاوم شدن این گروه باکتری های به تعدادی از آنتی بیوتیک های باکتریوسید و باکتریواستاتیک می بایست مصرف نامناسب آنتی بیوتیک ها متوقف شود.
    کلیدواژگان: حساسیت، باکتریهای کاپنوفیل پریودنتوپاتوژن، آنتی بیوتیکها
  • بررسی اتیولوژی و خصوصیات بالینی و آزمایشگاهی در 47 بیمار مبتلا به ضایعه لیکنویید مخاط دهان
    محمدرضا زارعی، فاطمه حسین نخعی، بیتا کمال علوی صفحه 5
    سابقه و هدف
    هدف از تحقیق حاضر، بررسی شیوع لیکن پلان ایدیوپاتیک در یک گروه از بیماران مبتلا به ضایعه لیکنوئید مخاط دهان است.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی (Cross - sectional) می باشد که در آن 47 بیمار مبتلا به ضایعه لیکنوئید مخاط دهان مراجعه کننده به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی کرمان مورد بررسی قرار گرفتند. تشخیص ضایعه لیکنویید در تمام موارد با بررسی بافت شناسی تایید گردید. وضعیت متابولیسم کربوهیدرات ها و تست های فانکشن کبد در تمام بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت. تشخیص لیکن پلان ایدیوپاتیک بعنوان آخرین تشخیص و فقط پس از رد احتمالات دیگر برای ضایعات لیکنویید مخاط دهان بیماران مطرح شد. آزمون آماری X2 و t برای بررسی اختلاف های آماری مورد استفاده قرار گرفتند.
    یافته ها
    ضایعات لیکنوئید دهانی در زنان شایعتر از مردان بود (55.3 درصد مقابل 7/44 درصد) و مخاط گونه و زبان شایعترین جایگاه ابتلا در تحقیق حاضر بودند. مطالعه حاضر نشان داد که حداکثر2/87 درصد از ضایعات لیکنوئید مخاط دهان بر اثر لیکن پلان ایدیوپاتیک بوجود آمده اند. واکنش تمامی نسبت به آمالگام پس از لیکن پلان ایدیوپاتیک شایعترین علت ایجاد ضایعات لیکنوئید در مخاط دهان بیماران مورد مطالعه بود (4/6 درصد از موارد). بررسی آزمایشگاهی در مبتلایان به لیکن پلان ایدیوپاتیک نشان داد که 4/19 درصد از آنها دچار نوعی اختلال در متابولیسم گلوکز و 12.9 درصد از آنها دچار دیابت ملیتوس هستند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که ضایعات لیکنویید مخاط دهان علی رغم شباهت نمای بالینی و بافت شناسی، گروهی غیر همگن هستند و تشخیص لیکن پلان ایدیوپاتیک باید آخرین تشخیصی باشد که برای یک بیمار مبتلا به ضایعه لیکنوئید دهان مطرح می شود.
    کلیدواژگان: لیکن پلان، واکنش لیکنویید، دیابت ملیتوس
  • شیوع لیکن پلان دهانی در بیماران آلوده به ویروس هپاتیت C در استان گیلان در سال 1380
    مریم ربیعی، زهرا محتشم امیری صفحه 6
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت هپاتیت C و تفاوتهایی که در همراهی هپاتیت C ویروسی و لیکن پلان دهانی در نواحی جغرافیایی مختلف وجود دارد. این تحقیق با هدف تعیین شیوع لیکن پلان دهانی در بیماران آلوده به ویروس هپاتیت C انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بر روی 63 بیمار مبتلا به هپاتیت C در مراکز همودیالیز استان گیلان شناخته شده بودند انجام شد. روش جمع آوری داده ها به صورت معاینه بیماران و ثبت مواردی از قبیل اطلاعات بیوگرافیک، تغییرات آنزیمهای کبدی، بیماری های زمینه ای و موارد درمان انترفرون بود. سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل صورت گرفتند.
    یافته ها
    از این میان 33 نفر زن و 30 نفر مرد بودند. میانگین سن این بیماران در آقایان 8/43 سال با انحراف معیار 4/17 و در خانم ها 2/51 سال با انحراف معیار 8/12 سال بود. از این تعداد تنها سه نفر به لیکن پلان دهانی به فرم رتیکولر مبتلا بودند. شیوع لیکن پلان در بیماران هپاتیت C معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان 7/4 درصد شیوع لیکن پلان در بیماران هپاتیت C که از فراوانی بالاتری نسبت به جمعیت نرمال برخوردار است (2-5/0 درصد)، می توان لیکن پلان را به عنوان شاخصی جهت هپاتیت C ویروسی دانست و در موارد مشاهده بیماری لیکن پلان دهانی تقاضای تستهای تشخیصی هپاتیت C نمود.
    کلیدواژگان: لیکن پلان، ویروس هپاتیت C
  • بررسی آلودگی میکروبی مسواک های مورد استفاده کارمندان دانشکده دندانپزشکی کرمان و خانواده های آنها - 1380
    حمیدرضا پوراسلامی، الهام فرخ گیسو، زهرا ایران منش صفحه 7
    هدف
    این تحقیق پاراکلینیکی با هدف بررسی آلودگی مسواکها و خمیردندانهای استفاده شده توسط 30 نفر از کارمندان دانشکده دندانپزشکی و خانواده آنها در تابستان 1380، انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه شامل چهار مرحله بود که در طی مراحل اول و دوم استریلیتی یا آلودگی مسواک و خمیردندان نو و استفاده نشده و طی مراحل سوم و چهارم آلودگی میکروبی مسواکها و خمیردندانهای مورد استفاده نمونه ها مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که: مسواک نو و استفاده نشده، فاقد آلودگی میکروبی بود، خمیردندان نو و استفاده نشده، فاقد آلودگی میکروبی بودند - خمیردندانهای استفاده شده هم فاقد آلودگی میکروبی بوند - مسواکهای استفاده شده همگی دارای آلودگی میکروبی بودند بطوریکه هر خانواده از نظر تعداد و نوع میکروارگانیزم ها شباهت قابل توجهی داشتند (P<0.005).استافیلوکوک ها و استرپتوکک ها و نیسریا نسبت به دیگر میکروارگانیزمها غالب بودند (P<0.005).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق حاضر به نظر می رسد برای کنترل انتقال میکروارگانیزم ها بین افراد هر خانواده، ضروری است که در نگهداری مسواکها دقت بیشتری صورت گیرد و مسواک ها به جای اینکه در کنار هم در یک لیوان نگهداری شوند، تحت شرایط خاص و بطور جداگانه نگهداری شوند.
    کلیدواژگان: آلودگی میکروبی، مسواک، خمیر دندان، کلرهگزیدین، هیپوکلریت سدیم
  • بررسی اپیدمیولوژی بیماری هوجکین در کودکان ایرانی در بیمارستان مفید از سال 1366 تا 1376
    مریم بهاروند، نازی کریم زاده صفحه 8
    زمینه و هدف
    بیماری هوجکین، بیماری سیستم لنفاوی است که با افزایش حجم بدون درد یک یا گروهی از غده های لنفاوی و علایم و نشانه های عمومی نظیر تب، عرق شبانه، از دست رفتن وزن، خارش و آنمی تظاهر می کند. هدف از این مطالعه تعیین شاخصهای اپیدمیولوژی هوجکین در کودکان ایرانی بود.
    مواد و روش ها
    به منظور تعیین شاخصهای اپیدمیولوژی بیماری هوجکین، پرونده 82 کودک مبتلا به این بیماری که در یک دوره زمانی 10 ساله به بخش انکولوژی مرکز آموزشی درمانی مفید مراجعه کرده بودند، بررسی گردید. نوع مطالعه توصیفی گذشته نگر و تکنیک آن مرور پرونده های بیمارستانی (study existing data) بود. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS و تست آماری Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    این تحقیق نشان داد که 39 درصد کودکان مبتلا به هوجکین در زمان مراجعه و تشخیص در stage III می باشند. همچنین با بالا رفتن stage بیماری در زمان تشخیص، فراوانی علایم سیستمیک (علایم B) بیشتر می شود (42.7 درصد) و بین این دو رابطه معنی داری در سطح P<0.0005 وجود دارد. شایع ترین نوع هیستوپاتولوژی بیماری هوجکین، سلولاریته مختلط (1/45 درصد) و شایع ترین محل ابتلا، غدد لنفاوی گردن بود (5/91 درصد). شیوع اسپلنومگالی و لنفوپنی نیز به ترتیب 39 درصد و 21 درصد گزارش شد. متداول ترین روش درمانی مورد استفاده، شیمی درمانی (39 درصد) و میزان بهبودی 73 درصد بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس این تحقیق، برخی شاخص های بیماری هوجکین در کودکان ایرانی با آمارهای غربی تفاوت نشان می دهد که این شاخص ها عمدتا با وخیم تر شدن پیش آگهی بیماری ارتباط مستقیم دارد و شامل stage بیماری در زمان تشخیص، نوع هیستوپاتولوژی، وجود علائم سیستمیک، اسپلنومگالی و لنفوپنی می باشد.
    کلیدواژگان: هوجکین، لنفادنوپاتی، اپیدمیولوژی، ایران
  • بررسی رادیوگرافیک عمق فضاهای هوایی فوقانی در انواع ناهنجاری های اسکلتال قدامی، خلفی و عمودی
    مسعود ورشوساز، لادن اسلامیان، نازنین بصیری، محمد امین توکلی صفحه 9
    سابقه و هدف
    به دلیل اینکه ساختمانهای حلقی در ایجاد ناهنجاری ها و در تشخیص و طرح درمان درمانهای ارتودنتیک نقش دارند، اندازه فضاهای هوایی فوقانی می تواند در گروه های متفاوت ناهنجاری ها تفاوت داشته باشد. به همین جهت این مطالعه با هدف استفاده از رادیوگرافی سفالوگرام لترال، عمق راه هوایی فوقانی در سه بعد نازوفارنژیال، اروفارنژیال و نازوفارنژیال در سه نوع متفاوت رشد عمودی و سه نوع ناهنجاری قدامی خلفی Angle انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی 90بیمار بین 15 تا 27 سال دارای انواع مال اکلوژن (C1 I، II، III) و انواع بایت (Normal bite، Open bite، Deep bite) در سه بعد نازوفارنژیال، اورفارنژیال و نازوفارنژیال مورد مطالعه سفالومتریک قرار گرفتند. رادیوگرافی های سفالومتری لترال با یک دستگاه رادیوگرافی و توسط یک تکنسین بدست آمد. افراد مورد بررسی فاقد تنفس دهانی، خرناس های شبانه شکستگی های سر و صورت، بیماری های TMJ و سابقه درمانهای ارتودنسی یا ارتوپدیک و انواع بیماری های دستگاه تنفس فوقانی، جراحی های فک و صورت، وجود لوزه ها و آدنویید و سابقه جراحی آنها و انواع سندرم ها بودند. پس از بدست آوردن لترال سفالوگرام ها و انجام آنالیزهای سفالومتریک و تعیین نوع مال اکلوژن و نوع بابت هر بیمار، هر یک از متغیرهای مورد مطالعه اندازه گیری شده، عامل بزرگنمایی (به میزان 1/1) در آنها تاثیر داده شد و مورد بررسی های آماری قرار گرفت. در بین گروه ها آنالیز واریانس و Chi- square و بین گروه های فرعی آزمون T-test انجام شد.
    یافته ها
    میزان عمق میانگین و انحراف معیار عمق هایپوفارنژیال در سه نوع بابت و در ناهنجاری های C1 I، II، III عبارت بود از: 4±17 میلی متر، میزان عمق میانگین و انحراف معیار عمق اروفازنژیال در سه نوع بایت و در ناهنجاری های Cl I، II، III عبارت بود از: 8/2±5/10 میلی متر، میزان عمق میانگین و انحراف معیار عمق نازوفازنژیال در سه نوع بایت و در ناهنجاری های22.5±3.7 Cl I، II، IIIمیلی متر بدست آمد.
    نتیجه گیری
    تنها عمق نازوفارنژیال بین مال اکلوژنهای Cl III، Cl II و بین مال اکلوژنهای Cl I، Cl III تفاوت دارد. سایر عمق ها تفاوتی از جهت ناهنجاری های قدامی خلفی و عمودی با هم تفاوتی نشان نمی دهند. در Cl. III اسکلتال این عمق کوچکتر از Cl. I و Cl II بود که در درمانهای ارتودنسی ارتوپدی و جراحی جهت اصلاح ناهنجاری های قدامی خلفی شایان توجه است.
    کلیدواژگان: فضاهای هوایی حلق، رادیوگرافی، سفالومتری لترال، مال اکلوژن
  • جداسازی، کشت و بررسی گونه های اکتینومایسز از بیماران مبتلا به عفونت فک تحتانی
    سعید اشراقی، محمد رمضانیان، ویدا وفاییان صفحه 10
    سابقه و هدف
    آبسه های پری اپیکال یا دنتوآلوئولار عبارتند از تجمع چرک و عفونت در مغز دندان یا در اطراف ریشه دندان. این عفونت ممکن است به سبب نکروز دندان که خود ناشی از پوسیدگی دندان است بوجود آید. عامل اصلی این آبسه ها مجموعه ای از باکتری های بی هوازی و میکروآئروفیلیک مانند گونه های مختلف استرپنوکوک، پورفایروموناس، لاکتتوباسیلوس، اکتینومایسز و غیره می باشد. هدف از انجام این تحقیق عبارت بود از جداسازی و مطالعات گونه های اکتینومایسز از عفونت مزمن فک تحتانی و تعیین الگوی آنتی بیوتیکی آنها. در این مطالعه، بررسی های اپیدمیولوژیک در خصوص علت اولیه عفونت فک تحتانی بیماران در جامعه مورد مطالعه از دیگر اهداف تحقیق بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر که به روش توصیفی و بر روی 32 بیمار مبتلا به آبسه پیشرفته تحتانی مراجعه کننده به بخش جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است. روش درناژ آبسه، خارج دهانی بوده، نمونه ها به روش آسپیراسیون و با استفاده از سرنگ و سر سوزن و رعایت شرایط بی هوازی برداشت شدند پس از برداشت، ابتدا نمونه ها از نظر وجود گرانول سولفوره مورد بررسی قرار گرفته و سپس عملیات آزمایشگاهی از قبیل تهیه لام های میکروسکوپی، کشت و غیره بر روی آنها انجام گرفت. جهت تعیین الگوی حساسیت ضد میکروبی تست آنتی بیوگرام نیز انجام شد. جهت نیل به نتایج صحیح و منطقی، بیماران با شرایط خاصی انتخاب گردیدند. این شرایط عبارت بودند از:1. دارای آبسه کاملا مزمن و در ناحیه فک تحتانی باشند.2. مبتلا به بیماری های عفونی و مزمن نباشد.3. اطلاعات جمع آوری شده از آنها کامل باشد.
    یافته ها
    در این مطالعه یک گونه اکتینومایسز نیوزیلندی از آبسه فک زیرین بیماری 30 ساله جدا گردید لیکن به لحاظ محدود بودن نمونه ها، تنها مورد مثبت بدست آمده، رابطه معنی داری بین سن و جنس با عفونت دنتوآلوئولار فک تحتانی مشاهده نگردید. در میان مراجعه کنندگان 19 نفر مرد (4/59 درصد) و 13 نفر زن (6/40 درصد) بودند که در شش گروه سنی قرار گرفتند. گونه جدا شده اکتینومایسز در رده سنی 34- 40قرار گرفته بود. از بین بیماران مراجعه کننده، 19 نفر (4/59 درصد) به دلیل پوسیدگی دندان، 7 نفر (9/21 درصد) بعد از کشیدن دندان و 6 نفر (8/18 درصد) بدلیل نقص در درمان اندودنتیکس به آبسه مبتلا شده بودند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه جداسازی گونه اکتینومایسز نیوزلندی از بیمار مبتلا به عفونتهای دنتوآلوئولار همانند مطالعات محققان مختلف در سراسر جهان، نشان دهنده حضور فعالانه آنها در اینگونه عفونتهاست. علی رغم مصرف بسیار زیاد آنتی بیوتیک در بیماران و بکارگیری ناچیز روش های پیشرفته تشخیص در کشور، باکتری مورد نظر جدا گردید بنابراین اگر روش ها و دستگاه های پیشرفته تری در اختیار قرار گیرد بطور قطع نتایج بهتری حاصل خواهد شد که نتیجه آن تشخیص بهتر بیماری و درمان آن است.
    کلیدواژگان: جداسازی، اکتینومایسز نیوزلندی، میکروآئروفیل، عفونت فک تحتانی، تست حساسیت ضدمیکروبی
  • بررسی رابطه بیماری های پریودنتال با پنومونی
    معصومه نوری، غلام علی غلامی، ناصر ولایی، یاسمن ایمانی صفحه 11
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع بالای بیماری پنومونی و عوارض و خطرات شناخته شده آن و نظر به گزارشات متفاوت از نقش پریودنتال در بروز آن و به منظور تعیین رابطه بیماری پریودنتال با پنومونی، این تحقیق در مراجعین به بیمارستانهای لبافی نژاد، شریعتی و دانشوری در سالهای 79-1378 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مورد - شاهدی انجام گرفت. گروه مورد، بیماران بستری با تشخیص قطعی پنومونی و گروه شاهد، بیماران بستری در سایر بخشها و یا مراجعین سرپایی به همان بیمارستانها بودند که اولا علایم بالینی پنومونی مانند تب و لرز، سرفه و خلط پروداکتیو را نداشته، ثانیا به لحاظ خصوصیات فردی و ابتلا به بیماری سیستمیک و مصرف دارو مشابه گروه مورد بوند. در هر دو دسته وضعیت کلی بیماری پریودنتال و نیز هر یک از شاخصهای سه گانه فوق در بروز پنومونی مطالعه گردیده و با آزمونهای آماری مورد قضاوت قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 46 نفر شامل 23 نفر شاهد و 23 نفر مورد انجام شد و گروه ها به لحاظ سن، جنس، شغل، تحصیلات، بیمارستان محل مراجعه، مصرف سیگار و الکل، بیماری سیستمیک و مصرف دارو مشابه بودند. 4/17 درصد از افراد شاهد و 2/65 درصد از مبتلایان به پنومونی دارای بیماری پریودنتال متوسط و شدید بودند (P<0.001) و این وضعیت شانس بروز پنومونی را 7/3 برابر افزایش می داد. میزان از بین رفتن چسبندگی در گروه شاهد 39/0±86/0 و در گروه مورد 1.65±0.92 میلیمتر (P<0.001) بود. وضعیت بهداشت متوسط وضعیت در گروه شاهد 4/17 درصد و در گروه مورد 5/65 درصد (P<0.02) بود. این شاخص شانس بروز پنومونی را 2/3برابر افزایش می داد. وضعیت متوسط و شدید شاخص لثه در افراد شاهد3/78 درصد و در گروه مورد 7/95 درصد (P<0.08) بود.
    نتیجه گیری
    از این تحقیق چنین نتیجه گیری شد که بیماری پریودنتال در ایجاد پنومونی نقش دارد، لذا تحقیق تجربی برای تعیین تاثیر درمان پریودنتال در پیشگیری از پنومونی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بیماریهای پریودنتال، پنومونی
  • بررسی نقش دندانپزشکی مبتنی بر مدارک بر روند و ارایه مقالات پژوهشی
    مینو مهشید، قاسم انصاری صفحه 12
    سابقه و هدف
    با توجه به نقش و تاثیر دیدگاهی به نام پزشکی مبتنی بر مدارک (Evidence- Based) بر شیوه ارایه و ارزیابی اطلاعات در مقالات پژوهشی، این مقاله در نظر دارد با معرفی این دیدگاه، راه های رسیدن به بهترین مدارک (Best Evidence) را در طراحی پژوهشها و ارایه مقالات تحقیقی نشان داده و شیوه پیشگیری از برخی تورشها (Bias) را در نتایج تحقیقات معرفی نماید.
    مواد و روش ها
    در این مقاله، ضمن ارائه تاریخچه Evidence- Best Medicine و تعریف ADA از دندانپزشکی مبتنی بر مدارک، مقالات و منابعی که می توانند پژوهشگر را در شناخت و ارائه بهترین مدارک یاری نمایند مشخص شده اند. رتبه بندی مقالات، پیشگیری از تورش (Bias) و مسئولیت پژوهشگر در رعایت نکات ویژه در طراحی و نقد و سنجش اعتبار (Validity) مقاله های تحقیقاتی که می توانند بر قضاوتهای علمی و کلینیکی تاثیرگذار باشند، نیز در اینجا مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
    یافته ها
    تعمیم پذیری علمی و کلینیکی نتایج مقالات پژوهشی بر اساس قدرت مدارک یا رتبه بندی اطلاعات پژوهشی انجام می گیرد. تنها مقالاتی می توانند بر قضاوت های علمی و کلینیکی اثر بگذارند که با کارآزمایی های بالینی کنترل شده و طولانی مدت بررسی شده و سپس تعداد زیادی از آنها در بررسی های سیستماتیک (Overview، Meta analysis) مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته باشند.
    نتیجه گیری
    رعایت اصول دندانپزشکی مبتنی بر مدارک در پژوهش های آزمایشگاهی و بالینی با تعیین مسیر در روند پژوهش ها از ارایه نظر افراد با تجربه تا تحقیقات توصیفی و تحلیلی و سپس کارآزمایی های بالینی کنترل شده و تحقیقات سیستماتیک، اعتبار و رتبه و وزن حاصل از هر مقاله پژوهشی را مشخص می کند و به پژوهشگر و درمانگر یاری می رساند که میزان تاثیرپذیری این اطلاعات را بر قضاوت های علمی و بالینی خود مشخص نماید.
    کلیدواژگان: دندانپزشکی، مبتنی بر مدارک، مقالات پژوهشی، دندانپزشکی
  • بررسی ارزش تشخیصی Fine Needle Aspiration Biopsy در ضایعات رادیولوسنت فکین
    محمد مشرف، فاطمه مشهدی عباس صفحه 13
    سابقه و هدف
    (Fine Needle Aspiration Biopsy) F.N.A.B یک روش تشخیصی مفید در حیطه علوم پزشکی است. راحتی، دقت، صحت و قابلیت استفاده این روش تشخیصی به طور مکرر ثابت شده است. از این روش علاوه بر استفاده معمول برای توده های موضعی قابل لمس بافت نرم و یا داخل استخوانی، در موارد عود تومورها، متاستاز، مقاومت یک نئوپلاسم به درمان، تائید بدخیمی، تمایز وضعیت خوش خیم و بدخیم و اثبات بدخیمی برای بیماران درمان نشده و نیز تعیین ارگانیزمهای عامل عفونت هم به کار می رود. متاسفانه کاربرد این روش در مورد ضایعات، چه داخل استخوانی و چه در بافت نرم در حیطه دندانپزشکی در کشور ما چندان متداول نیست. لذا مطالعه حاضر قصد دارد تا کوششی در جهت متداول کردن و نشان دادن ارزش تشخیصی FNAB خصوصا برای ضایعات داخل استخوانی که در فکین ایجاد رادیولوسنسی می نمایند، انجام دهد، تا در آینده برای کلیه ضایعات بافت نرم و سخت در ناحیه دهان و فک صورت استفاده شود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق بر روی 80 بیمار که با ضایعات رادیو لوسنت فکی به بیمارستان طالقانی و بخش های جراحی و پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی مراجعه نموده اند، انجام شد. نمونه ها شامل 29 زن (36.25%) و 51 مرد (75/63%) بودند. نمونه برداری با سوزن شماره 19 و سرنگ 10cc توسط سه نفر از دستیاران بخش جراحی و یک نفر دستیار بخش پاتولوژی با هماهنگی قبلی انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده میزان حساسیت 90% و اختصاصیت 75% برای F.N.A ضایعات رادیولوسنت فکین را نشان داد. ارتباط F.N.A با ضایعات رادیولوسنت فکین از نظر همبستگی (Cramers v) معنی دار (P<0.001) و قدرت ارتباط دو پارامتر در حد قابل قبول بود (Phi-cramer''s=0.623). از نقطه نظر سیتولوژی F.N.A، ضایعاتی که ارزش پیش بینی مثبت (P.P.V=78.30) داشتند دارای نمای میکروسکوپی منطبق با یافته کلیه تحقیقات قبلی در این زمینه بودند.
    نتیجه گیری
    بنابراین می توان از F.N.A به عنوان یک روش مطمئن در تشخیص سریع اولیه و با هزینه نازل برای طرح درمان به موقع و مناسب ضایعات رادیولوسنت داخل فکین استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آسپیراسیون با سوزن نازک، رادیولوسنسی، اینسیژنال بیوپسی، رنگ آمیزی پاپانیکلائو، جاینت سل گرانولومای مرکزی، تومور پیندبورگ
  • بررسی اثر دهانشویه بتادین 1% در پیشگیری از بروز حفره خشک
    علی حسین مسگرزاده، حسن ابراهیمی صفحه 14
    سابقه و هدف
    با هدف ارزیابی تاثیر دهان شویه بتادین 1 درصد در پیشگیری از بروز Dry socket مطالعه ای در پاییز و زمستان سال 1377 در بخش جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی تبریز انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این بررسی به روش single blind بوده و جامعه مورد مطالعه را 199 نفر بیمار (با 99 نفر شاهد و 100 نفر کنترل) با 277 محل دندان کشیده شده، تشکیل می دادند که از طریق نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و پرسشنامه ها در دو گروه شاهد و کنترل تکمیل و برای تمامی بیماران مقداری دهان شویه بتادین 1 درصد تحویل داده می شد تا دهان خود را با آن شستشو نمایند. به دنبال آن 1الی 2 دندان جلوتر و یا عقب تر از دندان موردنظر با گاز آغشته به بتادین 1 درصد به مدت 2-5 دقیقه بطور مکانیکی شستشو داده می شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که در گروه کنترل 5/32 درصد افراد علایم درای ساکت را بروز دادند و در گروه شاهد که شامل 99 نفر با 138 محل دندان کشیده شده بودند در 5/67 درصد علایم dry socket مشاهده شد که اختلاف بین این دو متغیر از نظر آماری معنی دار بود (P=0.0195) ضمنا عوامل مساعد کننده بروز dry socket مورد بررسی قرار گرفتند. از جمله این عوامل استعمال دخانیات بود که اختلاف معنی داری بین دو گروه سیگاری و غیرسیگاری مشاهده شد (P=0.0256). همچنین مقایسه ای بین دو گروه شاهد و کنترل از نظر بهداشت دهان و بروز dry socket انجام گرفته که با 95 درصد اطمینان و با (P=0.0323) اختلاف بین دو متغیر فوق معنی دار بود. وجود بیماری سیستمیک و میزان ترومای حین کشیدن نیز مورد بررسی قرار گرفت که نتایج مطالعه بیانگر وجود رابطه معنی دار بین دو گروه کنترل و شاهد است.
    نتیجه گیری
    نتیجه کلی این که استفاده از دهانشویه بتادین 1 درصد قبل از کشیدن دندان می تواند از بروز dry socket همانند سایر دهانشویه ها مثل کلرهگزیدین و یا سالین نرمال پیشگیری نماید.
    کلیدواژگان: Dry Socket، دهانشویه، بتادین
  • مروری بر مترونیدازول موضعی (Elyzol) در پریودونتیت
    مهرداد لطف آذر صفحه 15
    سابقه و هدف
    در دو هفته گذشته استفاده از وسایل حمل موضعی داروهای ضد میکروبی (Local Delivery Devices) در پاکت های پریودونتال به منظور کنترل یا درمان بیماری های پریودونتال، مورد بررسی قرار گرفته است. استفاده موضعی آنتی بیوتیک ها و از جمله مترونیدازول، در پاکت های پریودونتال به دو دلیل مهم، ایجاد دوز دارویی بالا در ناحیه زیر لثه ای و کاهش احتمال اثرات نامطلوب سیستمیک، مورد توجه بوده است. این مقاله به ورود مترونیدازول در پریودونتیکس و جمع بندی نتایج کلینیکی کاربرد ژل مترونیدازول 25 درصد (Elyzol) تا پایان سال 2000 میلادی می پردازد.
    یافته ها
    نتایج کلینیکی مطالعات نشان می دهد که اثرات ژل مترونیدازول 25 درصد قابل مقایسه با یک جلسه جرم گیری زیر لثه ای و صیقلی کردن ریشه ها (SRP) در بیماران اولیه و Recall می باشد.
    نتیجه گیری
    بررسی میانگین نتایج مطالعات موجود نشان می دهد که کاربرد Elyzol بدنبال SRP در مقایسه با SRP، سبب کاهش33/0 میلیمتر در عمق پاکت و افزایش 32/0 میلیمتر در سطح چسبندگی کلینیکی می گردد. با این وجود دلایلی موجود است که نشان می دهد از این داور باید در نواحی یا بیمارانی که به درمانهای مرسوم (SRP) پاسخ مناسب نمی دهند، استفاده گردد. بنابراین معقول این است که قبل از استفاده از مترونیدازول موضعی، جرم و بیوفیلم زیر لثه ای به روش مکانیکی برداشته شود.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، مترونیدازول، Elyzol، وسایل حمل موضعی داروها، جرم گیری و صیقلی کردن سطوح ریشه ها، درمان های ضدمیکروبی
  • مقایسه کارآیی روش های مختلف پیشگیری در میزان پلاک دندانی (PI) در دانش آموزان 12 ساله منطقه 6 تهران
    اشرف سادات صانعی، زیبا ملکی، معصومه مسلمی، ندا صبوری مطلق صفحه 16
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت پلاک دندانی و تاثیر آن بر بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندانی و همچنین عدم اطلاع در مورد تاثیر روش های مختلف پیشگیری بر کنترل پلاک دندانی، این تحقیق با هدف مقایسه کارآیی روش های مختلف پیشگیری در میزان پلاک دندانی در دانش آموزان 1 ساله شهر تهران انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این بررسی به روش کارآزمایی بالینی بر روی 700 دانش آموزان 12 ساله انجام گرفت. روش کار بدین گونه بود که تعداد 16 مدرسه راهنمایی (8 مدرسه دخترانه و 8 مدرسه پسرانه) به روش تصادفی انتخاب شدند و طی معاینه بالینی PI (پلاک ایندکس) آنها به روش استاندارد تعیین و ثبت گردید. در کل، مدارس به 4 گروه تقسیم شدند. اولین گروه شاهد بود که هیچ روش پیشگیری در آن اعمال نشد. در گروه دوم آموزش بهداشت دهان ارائه شد. سومین گروه تحت ترغیب عملی و چهارمین تحت آموزش و ترغیب عملی قرار گرفتند. بعد از گذشت یک سال هر چهار گروه مورد بررسی مجدد قرار گرفتند و شاخص PI اندازه گیری شد.
    یافته ها
    یافته های این تحقیق نشان دادند در گروه شاهد پلاک دندانی از کد 3 با فراوانی 8/30 درصد به کد 4 با فراوانی3/48 درصد افزایش یافت که از لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.05). در گروه دوم پلاک دندانی از کد 3 با فراوانی 9/32 درصد به کد 2 با فراوانی7/40 درصد کاهش یافت که از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). گروه سوم با افزایش پلاک دندانی از کد 3 با فراوانی 9/31 درصد به کد 4 با فراوانی 1/39 درصد مواجه شد که البته از نظر آماری معنی دار نبود (P>0.05). در گروه چهارم پلاک دندانی از کد 3 به میزان 31.6 درصد به کد 2 با فراوانی 38.6 درصد تقلیل یافت که از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). در کل سه گروه آزمایشی شرایط بهتری نسبت به گروه شاهد نشان دادند.
    نتیجه گیری
    نتایج بر این مطلب دلالت می کردند که برای کاهش میزان پلاک دندانی و در نتیجه بالا بردن سطح بهداشت دهان افراد آموزش کافی و صحیح به تنهایی برای ایجاد انگیزه در فرد کافی می باشد.
    کلیدواژگان: روش های پیشگیری، ایندکس پلاک دندانی، مدرسه راهنمایی
|
  • Prevalence of musculoskeletal pain among a group of Iranian dentists, (Tehran-1999)
    Faride Dehghan, Zohre Amiri, Malihe Rabiee Page 1
    Background And Aim
    Dentistry is a job with high risk to develop musculoskeletal pain and disorders, mainly due to the repeated bad and unsafe positions during work. The results of conducted studies showed that Low Back Pain had a high prevalence before 1960, while neck, shoulder, wrist and hand showed a higher percent of pain and disorders but after introduction of sitting position. The aim of present study was to evaluate the rate of musculoskeletal pain in a sample of Iranian dentists. Methods and Materials: A total of 99 general dentists (66 men and 33 women) aged from 24-68 years participated in this study by completing a modified NORDIC questionnaire. All subjects who had a work history of 1-40 years and 3-16 hours day work were included in this investigation. Only 44.4% of participants had resting time between their patient's visits (1- 15 minutes).
    Results
    Findings of this study showed a 59.5% neck pain, 54.5% back pain, 41.4% shoulder pain, 38.4% wrist pain and 28.3% headache sufferers among the total population. A significant difference was found between men and women in headache only, with the higher rate seen in women (p=0.008). Χ2 test revealed that those dentists who had break during work, the prevalence and history of musculoskeletal pain was significantly lower (P≤0.05).
    Conclusion
    More than half of the cases suffer from neck or back ache and a third from wrist and headache. So, a resting time between patients’ visit has an important impact on preventing work related musculoskeletal pain and disorders in dentists.
  • The study of the factors affecting fetid oral odor
    . Bahram Iramloo, Dr. Alireza Fathieh, Dr. Baher Afsordeh Page 2
    Background And Aim
    Halitosis or bad oral odor is a systemic and/or locally derived smell. There are many factors affecting oral odor. This study was designed to assess such factors. Methods and Materials: A group of 120 individuals were examined for plaque index, gingival index, caries, periodontal disease and halitosis. T – test and odd’s ratio were used for calculation of the data.
    Results
    Crowding, pericoronitis, gingival and periodontal disease, caries, overhanged filling and bad oral hygiene were found to be significantly related to the presence of halitosis. Simple analysis showed that bad oral hygiene, periodntal problems, age, deffective restoration and decays were significantly related to bad oral odor. Loosing teeth, crowding and dental prosthesis showed no relation with fetid odor.
    Conclusion
    Multifactorial basis of halitosis was also seen in this study having the most effective role in this regard.
  • A review on the role of herpes virus on periodontal diseases
    Dr. Alireza Fathieh, Dr. Shahrzad Khatefi Page 3
    Background And Aim
    Periodontitis encompasses a variety of infectious entities with various unique microbial and immune responses. Findings within the last decade have provided initial evidence that human herpes viruse contributes to the periodontal disease development. This investigation studies the presence of herpes viruses in periodontal pockets and the corresponding gingival tissue from periodontally healthy and periodontitis sites. Methods and Materials: A nested – polymerase chain reaction was employed to identify the presence of HCMV, EBV1, EBV2, herpes simplex virus, human herpes virus HHV-6, HHV-7, HH-8 in each test sample.
    Results
    Epstein – Barr virus type 1 (EBV-1), human cytomegalovirus (HCMV) and T-lymphocytes are seen more frequently in periodontal lesions and acute necrotizing ulcerative gingivitis. It was also noted than periodontic lesions harbor elevated levels of bacterias including Actinobacillus Actinomycetemcomitans, Porphycomonas gingivalis, Bacteriodes forsythus, Prevotella intermedia, Prevotella nigreseens and Treponema denticola.
    Conclusion
    The role of certain herpes viruses are clearly seen in the etiology and pathogenesis of human periodontal disease. Vaccination against herpes viruses could be considered as an important approach in periodontal prophylaxis and treatment.
  • Osteomyelitis of coronoid process of mandible following Inferior alveolar nerve block anesthesia
    Dr. Javad Fariaby Page 4
    Aim
    This report of my own practice is presented to provide information on how to deal with such cases. Case Report: A 48 year old male is presented with diagnosis of pterygoid and masseteric space abscess of the left side of mandible after multiple extraction of upper and lower anterior teeth. Report included a history of injection of inferior alveolar nerve block with a possible infected needle. In spite of incision, drainage of abscess and antibiotic therapy complains from pus discharge were remained in the retromolar pad area associated with trismus.
    Results
    After removing necrotic coronoid process under general anesthesia and antibiotic therapy, the pus discharge and trismus was resolved
    Conclusion
    Pathologic examination of removed coronoid process proved its involvement to the osteomyelitis. So principle of sterilization in deep local anesthetic procedures like inferior alveolar and tuberosity block should be considered essential.
  • Comparison of Capnophilic and Periodontopathogenic bacteria in their sensitivity to bactericidal and bacteriostatical antibiotics
    Dr. Mohammad Hossein Salari, Dr. Zeinab Kadkhoda, Dr. Mohammad Ali Behnaz, Maryam Khoshreza, Majid Poortaher, Afshin Vahabzadeh Page 5
    Background and Aim
    Periodontal infection is the main cause for disease of the periodontium which is known as one of the most common of all diseases in human. Periodontal disease is broadly subdivided into two main categories: Gingivitis and Periodontitis. Periodontitis is generally associated with the age of its onset but also can be appeared by the effect of bacteria present in the pockets surrounding the teeth. The purpose of this study was to isolate capnophilic and periodontopathogenic bacteria and compare their sensitivity to some bacteriocide and bacteriostatic antibiotics.
    Materials and Methods
    In this descriptive study, 513 capnophilic and periodontopathogenic bacteria were isolated from 405 specimens (206 cases in 1993 and 200 cases in 2001) of patients by culture method under capnophilic condition. Sensitivity of isolated bacteria to bacteriocide and bacteriostatic antibiotics were investigated by Kirby-Beuer method.
    Results
    The Frequency of isolated capnophilic and periodontopathogenic bacteria in 1993 and 2001 were Actinobacillus actinomycetemcomitans 76 (31%), 96 (35.8%), Eikenella corrodens 71 (29%), 94 (35.1%) and Capnocytophaga 98 (40%), 78 (29.1%), respectively. Sensitivity of isolated periodontopathogenic bacteria to bacteriocide and bacteriostatic antibiotics including ampicillin, chloramphenicol, erythromycin oxitetracycline and penicillin G was found to be lower in 2001 than 1993.
    Conclusion
    A resistance sign of assessed microorganisms are seen to some of bacteriocide and bacteriostatic antibiotics. It is therefore suggested to stop irrelevant antibiotic therapy.
  • Etiology, clinical and laboratory findings in patients with oral lichenoid lesions
    Dr. Mohammad Reza Zarei, Fateme Hossein Nakhaee *, Dr. Bita Kamal Alavi Page 5
    Aim
    The purpose of this study was to evaluate the frequency of idiopathic lichen planus among a group of patients with oral lichenoid changes. Method and Materials: A group of 47 patients with oral lichenoid lesions were evaluated in the department of oral medicine, Kerman dental school. Diagnosis of lichenoid tissue changes was confirmed by histologic examination of tissue biopsies in all cases. Carbohydrate metabolism status and liver function tests were evaluated in all patients. The diagnosis of idiopathic lichen planus was suggested after other causes of lichenoid tissue reactions had been ruled out. Statistical analysis was performed using a X2 and t-test.
    Results
    The mean age of the study group was 41 years. Oral lichenoid lesions were somewhat more common in females than males of this population (55.3% vs 44.7%). The buccal mucosa and tongue were the most common sites of involvement. The present study showed that idiopatic lichen planus was the cause of oral lesions about in 87.2% of patients. Contact reaction to amalgam restorations was the second common cause of oral lichenoid lesions. Laboratory evaluation showed that 19.4% of lichen planus patients suffered from impaired glucose metabolism. Intrestingly, diabetes mellitus was also reported in 12.9% of lichen planus patients.
    Conclusion
    This study suggests that oral lichenoid lesions are heterogenous, despite of their clinical and histological similarities and idiopathic lichen planus should be seen as the last diagnosis for a patient with oral lichenoid changes.
  • Prevalence of Lichen planus in HCV infected patients of Gilan province - 2002
    Dr. Maryam Rabiei, Dr. Zahra Mohtasham Amiri Page 6
    Aim
    Due to the importance of Hepatitis C and variations in correlation between HCV and oral lichen planus in different geographic areas, this investigation was conducted to determine the prevalence of oral lichen planus in HCV positive patients. Methods and materials: This cross sectional investigation has been carried out on 63 HCV positive patients in Hemodialysis center of Gilan province north of Iran. The data was collected by patients examinations with prepared proforma to record the data. Specified details were also recorded including biographic information, liver enzymes variation, basic diseases and treatment with interferon.
    Results
    From the total 63 cases, 33 were female and 30 male patients. The mean age of the male group was 43.8±17.4 years, and females were 51.2± 12.8years. Only 3 of the cases had reticular of form of oral lichen planus. No significant difference was seen between the rate of oral lichen planus of hepatitis C positive and Negative patients.
    Conclusions
    As the prevalence of lichen planus is lower in normal population (0.5-2%) the prevalence of 4.7% for hepatitis C positive patients could be considered as indicator for HCV infection.
  • Evaluation of microbial contamination in toothbrushes of personnel at Kerman Dental School - 1380
    Dr. Hamidreza Poor Eslami, Dr. Elham Farrokh Gisvar, Zahra Iranmanesh Page 7
    Aim
    The aim of this study was to evaluate the level of contamination in toothbrushes used by a group of personnels at Kerman Dental school and also their familes during the year 1380. Method and Materials: This study contained four stages with its first and second stage strility or contamination of new and unapplicated toothbrushes and toothpaste were evaluated and during third and fourth stages microbial contamination of toothbrushes and toothpastes which had been used.
    Results
    Assessing the collected data suggest that: 1. New and unused toothbrush had no microbial contamination. 2. All applied toothbrushes had microbial contamination with a similiarity in number and kind of microorganism between members of the same family. 3. Staphylococoes and streptococoes and neisseria were found to be dominant in comparison to other microorganisms.
    Conclusion
    The used toothbrushes were contaminated as they illustrated microorganisms in them.
  • Epidemiology of Hodjkin's Disease in Iranian Children
    Dr. Maryam Baharvand, Dr. Nazi Karimzadeh Page 8
    Background And Aim
    Hodjkin’s disease is an involvement of lymphatic system characterized by nontender enlargement of one or a group of lymph nodes associated with systemic signs and symptoms such as fever, night sweat, weight loss, itching and anemia. The objective of this study was to determine the epidemiologic features of Hodjkin’s disease in a group of Iranian children. Method and Materials: This retrospective and descriptive study was performed on children referred to Mofid Children’s Hospital, Tehran, at Oncology Ward. Medical records of the selected patients were assessed for a period of ten years. A total of 82 casenotes of Hodjkin cases were overviewed and the data were then analyzed using SPSS software with a Chi – square test.
    Results
    Findings of this study were as follows: 39% of children were in stage III at the time of diagnosis. Meanwhile, it was shown that the higher the stage of the disease, the more frequent the systemic symptoms (42.7%). There was a significant correlation between the stage of the disease and the systematic symptoms’s rate (P<0.0005). The most frequent histopathologic type was mixed – cellularity (45.1%), and the most common site of involvement was cervical lymphadenopathy (91.5%). Splenomegaly and lymphopenia were 39% caused commonly following chemotherapy, and the survival rate was at 73%.
    Conclusion
    The pattern of Hodjkin’s disease was found to be higher in this group of Iranian children compare to earlier reports.
  • Radiographic evaluation of upper airway spaces in patients with skeletal anteroposterior and vertical malocclusions.
    Dr. Massoud Varshowsaz, Dr. Ladan Eslamian, Dr. Nazanin Basiri, Dr. Mohammad Amin Tavakkoli Page 9
    Aims
    This investigation was designed to evaluate upper airway spaces in patients with skeletal anteroposterior and vertical malocclusions. Methods and Materials: Ninty lateral cephalograms of patients were traced with Cl I, Cl II and Cl III malocclusions having normal bite, openbite and deepbite were traced. Hypopharyngeal, nasopharyngeal and oropharyngeal depths were measured considering a magnification of 1.1. Chisquare and ANOVA tests were used to analyse the data.
    Results
    Hypopharyngeal depth was found to be at 17.3±3.7mm in Cl I, 16.0±3 in Cl II and 16.7±4 in Cl III 17.4±0.1 in normal bite, 16.4±3.2 in openbite and 17.1±3.5 in deepbite. The mean oropharyngeal depth was 10.4±2.4 in ClI, 9.8±2.4 in ClII, 11.3±3.3mm in ClIII 10.9±3.1 in normal bite, 9.7±2 in openbite and 11±3.1mm in deepbite cases. Nasopharyngeal depth was found to be at 23.8±3.3 in ClI, 22:7±3.3 in Cl II: 21±4 mm in Cl III: 23±4.7 in normal bite, 22.1±3.5 in openbite and 22.4±3.1 in deepbite cases.
    Conclusions
    No significant difference was found between hypopharyngeal and oropharyngeal depths of three vertical and sagittal malocclusions. However, nasopharyngeal depth showed a significant difference between Cl II and Cl III malocclusions and also between Cl I and Cl III malocclusions (P<0.05). No significant difference was found between different groups in vertical malocclusions too.
  • Isolation and characterization of oral Actinomyces species from patients with periapical abscess
    Dr. Saeed Eshraghi, Dr. Mohammad Ramezanian, Vida Vafaeian Page 10
    Background And Aim
    The purpose of the study was isolation and characterization of the oral Actinomyces species believed to be the cause of the periapical abscesses. Methods and Materials: This epidemiological study was carried out on 32 patients with dento-alveolar abscesses, which have been referred to the Faculty of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences. The specimens were collected during a period of 7 month, using aspiration method in the anaerobic condition. Samples were aseptically transferred to the individual screw bijoux bottles containing 1 ml Career’s Blair medium and sent to the laboratory within the next 30 minutes. Sample taking was performed from patients who had submandibular chronic dento-alveolar abscesses with no infectious diseases. An appropriate questionnaire was filled in for each case.
    Results
    32 specimens taken and one species of Actinomyces naeslundii was isolated from a patient with dento-alveolar abscess. Of the 32 patients with dento-alveolar abscesses, aged between 14-47 years, 19 were male (59.4 %) and 13 were female (40.6 %). The highest incidence of the dento-alveolar abscess (25 %) was seen in the group aged 31-35 with the lowest incidence (6.3 %) was seen in the group aged 15-19 years. The causes of the dento-alveolar abscesses was found to be as follows: nineteen patients (59.4 %) with dental carries, seven patients (21.9 %) with a dental extraction and six patient (18.8 %) with uncompleted endodontic treatment.
    Conclusion
    Results suggest that Actinomyces species may contribute to the etiology of the dento-alveolar abscesses.
  • Relationship between pneumonia and periodontal diseases
    Dr. Masoume Noori, Dr. Gholam Ali Gholami, Naser Vallaee, Dr. Yasaman Imani Page 11
    Background And Aim
    Becauase respiratory infection can occur by aspiration of oropharyngeal flora into the lower respiratory tract, it has been suggested that periodontal microorganisms may act as a potential source for respiratory infection especially in patients with advanced periodontal diseases. The purpose of this study was to determine the role of periodontal diseases in the pnemonia. Method and Material: Samples of this investigation consists of 46 patients (23 cases and 23 controls). Samples were matched based on their age, gender, occupation and educational level. None of the patients had reported to have any smoking, alcohol drinking habit, or systemic disease.
    Results
    The results indicated that 17.4% of the control group and 65.2% of the case group who had pneumonia, suffered from either moderate or severe periodontal diseases (P<0.001). This indicates chance of 3.7 times exposure to pneumonia in case of periodontal diseases. The rate of attachment loss was 0.86±0.39 mm in control group, and 1.65±0.92 mm in cases (P<0.001). The G.I moderate to severe in control group was 78.3% and in cases 95.7% (P<0.08).
    Conclusion
    A difinite relation was seen between pneumonia and periodontal disease with higher chance being evident in cases with a type of periodontal disease.
  • The effect of Evidence - based Dentistry on dental research and related articles
    Dr. Minoo Mahshid, Dr. Ghassem Ansari Page 12
    Following the growing influence of Evidence – Based Medicine on the critical evaluation of studies, this paper was prepared to put guidelines in dental research and reach the Best Evidence and preventing any possible bias. Evidence – Based Dentistry (EBD) is defined by the ADA as a skill in which the clinician will amalgamate information and apply to structure different forms of studies with Best Evidences without any bias. External validity of the results of in vivo and in vitro studies results highly depend on the strength of evidences. The only form of studies which can influence scientific and clinical decision making are considered as beings systematic reviews (Overview, Meta analysis). These studies criticize and evaluate multiple controlled randomized clinical trials (RCT). Appreciation of the Evidence – Based Dentistry principles can define the pathway of studies to reach a systematic review and to demonstrate the validity of results gained and their role on scientific and clinical decision making.
  • Diagnostic value of Fine Needle Aspiration Biopsy lesions of the jaw
    Dr. Mohammad Moshref, Dr. Fateme Mashhadi Abbas Page 13
    Background And Aim
    Fine Needle Aspiration Biopsy is an effective diagnostic method in the field of medical pathologies. Easiness, accuracy, validity and usefulness of this method have been verified frequently. This method is useful not only for soft tisse or even intraosseous lesions, but also recurrence of tumors (metastasis), resistence to treatment, verification of malignancy, differentiation between malignancy and benignment and determination of organisms causes infection. Unfortunately the use of this method is not common in dental pathology. So this study intendes to show the diagnostic value of FNA specially for intraosseous lesions causing jaw radiolucency. Methods and Materials: This investigation consisted of 80 patients who were referred to Taleghani General Hospital who were then referred to the pathology or surgery departments at Shahid Beheshti dental school. Cases consist of 29 females (36.25) % and 51 males (63.75%). Sample taking was conducted using a 10 cc, gauge 19 syringe.
    Results
    Results show 90% sensitivity and 75% specificity for jaw radiolucent lesions in FNA method. Correlation between FNA and jaw radiolucencies was significant (P<0.001) and it's power was at equal accepctable level according to cramer's V (phi - cramer's =0.623). Based on FNA cytology power, lesions with positive predictive value of 78.30 had a microscopic view compatible to the findings of other similar studies.
    Conclusion
    FNA can be used as a reliable method for rapid, early and in expensive diagnosis, resulting in an on time, and appropriate treatment plan.
  • Evaluation of 1 % Betadine mouth wash in preventing Dry socket
    Dr. Ali Hossein Mesgarzadeh, Dr. Hassan Ebrahimi Page 14
    Aim
    The aim of this study was to evaluate the role of Betadine mouthwash on reducing the dry socket appearing. Methods and Materials: A single blind study was conducted on 199 patients with 277 tooth sockets of extracted teeth. Cases were divided into two groups of control and study. They were selected from those referred to Oral and Maxillofacial Dept. in Tabriz Dental School.
    Results
    The use of 1% Betadine mouthwash seems to have a significant effect on the prevention of dry socket formation (P=0.0195). Some predisposing factors for dry socket which were also evaluated such a smoking, oral hygiene, trauma, systemic disease with a clear effect on the formation of the dry socket.
    Conclusion
    1% Betadine mouthwash like other mouthwashes can reduce the incidence of dry socket.
  • The Review of Metronidazole (Elyzol) in Periodontitis
    Dr. Mehrdad Lotfazar Page 15
    Background And Aim
    There has been an increased interest on the local application of antibiotics in the gingival crevice in order to obtain higher concentration of the drug at the target site and to minimize potential systemic adverse effects during the last two decades. Local delivery of antimicrobials has been investigated as a possible method for controlling and treating periodontal disease. This article will discuss details of clinical results obtained by topical application of metronidazole (Elyzol) in the treatment of periodontal disease. Treatments with local delivery of metronidazole seems to be as effective as scaling and root planning in untreated and recall subjects.
    Results
    Calculating the collective data from the available studies was shown the mean probing depth reduction and clinical attachment gain for scaling/root planing (SRP) and Elyzol (SRP + Elyzol) group are 0.33 mm and 0.32 mm respectively, which is greater than SRP alone.
    Conclusion
    It is concluded that the use of local metronidazole delivery devices should be reserved for sites in the patients who fail to respond to mechanical instrumentation. Furthermore, before using local metronidazole, it is prudent to use mechanical instrumentation on the root surfaces of teeth to disrupt the subgingival biofilms and remove calculus.
  • Comparison of the effect of different preventive measures on plaque index
    Dr. Ashraf Sadat Sanei, Dr. Ziba Maleki, Dr. Masoume Moslemi, Dr. Neda Sabouri Motlagh Page 16
    Aim
    This survey was designed to compare the efficiency of preventive methods on plaque index (PI) of 12 year old Tehranian pupils. Method and Materials: 16 secondary schoold were selected randomly and then divided into four groups: Group I: the control group with no preventive program. Group II: the first trial group (Education G) who were introduced to oral hygiene through audio-visual training. Group III: the second trial group (Promotion G) who were persuaded practically. Group IV: The third trial group (Education and Promotion G) who were both trained and persuaded practically.PI was recorded both before and after intervention using Quigley – Hein plaque index, which is completed.
    Results
    PI was increased from 30.8% (grade 3) to 48.3% (grade 4) in control group (P<0.05), while it’s decrease was seen from 32.9% (grade 3) to 40.7% (grade 2) in group II (P<0.05). PI increased form 31.9% (grade 3) to 39.1% (grade 4) in group III. In group IV, PI decreased from 31.6% (grade 3) to 38.6 (grade 2) (P<0.05).
    Conclusion
    Education and training has an obvious effect on increase of the level of oral hygiene.