فهرست مطالب

Iranian Journal of War and Public Health
Volume:2 Issue: 5, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/08/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بتول موسوی، فرهاد جعفری، علی دواتی، محمدرضا سروش، جواد نارنجکار صفحه 1
    هدف
    هدف از این پژوهش ارزیابی میزان رضایت جانبازان از خدمات بهداشتی- درمانی ارائه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه قسمتی از طرح ملی نیاز سنجی سلامت جانبازان مبتلا به ضایعات ریوی(292 نفر) ناشی از تماس با گاز خردل بود. اطلاعات مربوط به رضایت از خدمات بهداشتی- درمانی شامل: واکسیناسیون، مشاوره، ویزیت پزشکی در منزل، ارائه تجهیزات پزشکی مورد نیاز، خدمات دندان پزشکی و دریافت داروهای ضروری مورد نیاز جانبازان، توسط پرسش نامه ای جمع آوری گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی جانبازان 8. 47 با انحراف معیار 6. 7 سال بود. تعداد 214 نفر(3. 73%) ضایعات چشمی و 200 نفر(5. 68%) ضایعات پوستی همراه داشتند.
    رضایت اکثر جانبازان از تجهیزات پزشکی (3. 84%) و ویزیت پزشک در منزل (3. 68%) بالا بود، در حالی که بیشترین میزان نارضایتی از خدمات دندان پزشکی (40%) و دریافت داروهای ضروری (5. 28%) بود. جانبازانی که سابقه بستری شدن در بیمارستان را داشتند به طور معنی داری رضایت بیشتری از خدمات ارائه شده داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد میزان رضایت جانبازان شیمیایی ریه از خدمات بهداشتی – درمانی نسبتا خوب است. توجه به نیاز این گروه از جانبازان، ارائه بیشتر خدمات دندان پزشکی و تسهیل دست یابی جانبازان به داروهای مورد نظر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، رضایت، خدمات بهداشتی درمانی، جانباز، گاز خردل
  • کتایون شفیعی صفحه 6
    هدف
    هدف این پژوهش شناخت تجربه بستری مجدد و عوامل اصلی مؤثر بر آن در جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه(PTSD) می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کیفی و به روش گراندد تئوری (Grounded theory) انجام شده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش 19 نفر از جانبازان مبتلا به PTSD بستری در بیمارستانهای شهید رجائی و نور اصفهان و 6 نفر از همسران آنان می باشند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف آغاز شده و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است. یافته های پژوهش با استفاده از روش مقایسه ای مداوم مطابق با روش اشتروس و کوربین (strauss& corbin) تجزیه و تحلیل گردیده است.
    یافته ها
    هفت مفهوم محوری از دیدگاه مشارکت کنندگان در بستری مجدد جانبازان مبتلا به PTSD نقش اصلی دارد که عبارتند از: عود بیماری روانی، مشکلات دارو و درمان، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی، عود بیماری جسمی همراه، نارضایتی از نگرش منفی جامعه و نارضایتی از سیستم درمانی و حمایتی.
    نتیجه گیری
    جانبازان مبتلا به PTSD مشکلات متعددی در زمینه عود بیماری روانپزشکی،دارو و درمان،خانوادگی،اقتصادی، نارضایتی از نگرش منفی جامعه و نارضایتی از سیستم درمانی وحمایتی را تجربه میکنند که منجر به بستری مجددانها می شود و ما با کنترل این عوامل می توانیم موجب بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از بستری مجدد انها شویم.
    کلیدواژگان: جانباز، بستری مجدد، اختلال استرس پس از حادثه، مطالعه کیفی
  • سارا علوی، رضا وهاب کاشانی، مسعود کریملو، حسن سعیدی، محمود بهرامی زاده صفحه 14
    هدف
    این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو نوع پنجه SACH و تک محوره بر مولفه های تعادلی راه رفتن در افراد مبتلا به قطع عضو زیرزانوی تروماتیک یکطرفه انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضراز نوع متقاطع تصادفی شده است و بر روی 5 زن قطع عضو زیرزانوی تروماتیک انجام شد و نتایج به دست آمده با یک گروه کنترل 10 نفره مقایسه شد. همه ی افراد شرکت کننده در مطالعه در گروه سنی میانسال بودند. افراد قطع عضو زیرزانوی مراجعه کننده در صورت دارا بودن همه ی شرایط حضور در مطالعه، بر اساس نحوه تقسیم بلو ک های تصادفی به یکی از دو گروه A و B منتسب می شدند:گروه A ابتدا با پنجه SACH وسپس با پنجه تک محوره مورد آزمون قرار گرفتند و در گروه B ترتیب انجام آزمون ها بالعکس بود. پس از اعمال تنظیمات استاتیک و داینامیک پروتز و انجام تمرینات راه رفتن، با استفاده از دستگاه کامپیوتری وضعیت گیری داینامیک بدن، به ترتیب آزمون های Walk Across، Sit To Stand، Tandem Walk گرفته شد. نتایج بدست آمده حاصل میانگین سه بار تکرار انجام آزمون بود.
    یافته ها
    میانگین سنی گروه مورد 26سال و3 ماه و میانگین شاخصه جثه بدنی آنها 73. 23کیلوگرم برمترمربع بود. اختلاف معناداری بین متغیرهای سن، شاخصه جثه بدنی، قد و وزن دو گروه مورد و شاهد در زمان ورود به مطالعه مشاهده نشد.آزمون های آماری T مستقل در گروه مورد با استفاده از دو پنجه SACH و تک محوره نشان داد که متغیرهای عرض گام، طول گام سرعت راه رفتن و تشابه طول گام در این دو حالت با یکدیگر اختلاف معناداری ندارند. مقایسه تفکیکی این دو پنجه با نتایج گروه شاهد طی آزمون های آماری T زوجی حاکی از چندین اختلاف بود از جمله میانگین عرض گام گروه مورد با استفاده از پنجه تک محوره با میانگین عرض گام گروه شاهد اختلاف معنادار داشت) 05. 0> P). همچنین طول گام گروه مورد با استفاده از پنجه SACH از میانگین طول گام گروه شاهد کمتر بود) 05. 0> P).
    نتیجه گیری
    آزمون های آماری انجام شده در گروه مورد اختلاف معناداری را بین دو پنجه SACH و تک محوره نشان نداد ولی مقایسه های تفکیکی به عمل آمده حاکی از تفاوت معنادار عرض گام راه رفتن با استفاده از پنجه تک محوره و طول گام با استفاده از پنجه SACH با میانگین های بدست آمده از گروه کنترل بود که به نظر می رسد ناشی از تفاوت های عملکردی این دو پنجه در تامین حرکات اینورژن، اورژن و پلانتارفلکشن، دورسی فلکشن می باشد.
    کلیدواژگان: قطع عضو زیرزانو، پروتز زیرزانو، پنجه SACH، پنجه تک محوره، تعادل
  • طیبه وفایی، صدرالله خسروی، لادن معین صفحه 20
    زمینه
    هشت سال جنگ بدون تردید موقعیت های ویژه فراوانی را جهت تحقیق و مطالعه ایجاد کرده است و ثبت آثار علمی آن به دست محققین کشور است. خانواده رکن مهمی در جامعه به شمار می آید و دست یابی به جامعه سالم در گرو داشتن رابطه های مطلوب اعضای خانواده با یکدیگر است.
    هدف
    با توجه به مسائل مربوط به جنگ و تاثیر فشارهای ناشی از آن بر روی الگوهای ارتباطی خانواده به ویژه همسران، هدف از این پژوهش مقایسه الگوهای ارتباطی همسران جانباز با همسران افراد عادی است.
    مواد و روش ها
    روش پژوهش از نوع علی – مقایسه ای (پس رویدادی) است. نمونه پژوهش 300 نفر (150 همسر جانباز و 150 همسر افراد عادی) بوده و به شیوه نمونه گیری، تصادفی منظم انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه الگوهای ارتباطی (CPQ) و مشخصات دموگرافیک استفاده گردید.
    یافته ها
    داده ها با استفاده از آزمون های مانوا و T گروه مستقل تجزیه و تحلیل شد. تحلیل داده ها نشان داد که بین الگوهای ارتباطی (سازنده متقابل، اجتنابی متقابل و توقع / کناره گیری) همسران جانباز و همسران افراد عادی تفاوت معنادار وجود دارد(0.0001> p).
    نتیجه گیری
    از آن جایی که همسران جانباز با فشار مشکلات مختلف زندگی روبه رو می باشند، وضعیت ارتباطی آنان نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که همسران جانباز در مقایسه با همسران افراد عادی از الگوی ارتباط سازنده متقابل کمتر استفاده می کنند و از الگوهای ارتباطی اجتنابی متقابل و توقع / کناره گیری بیشتر از همسران افراد عادی استفاده می کنند.
    کلیدواژگان: ارتباط سازنده متقابل، ارتباط اجتنابی متقابل، ارتباط توقع، کناره گیری، همسران جانباز، همسران افراد عادی
  • خانم فرح مادرشاهیان، اقا محسن حسن ابادی صفحه 27
    هدف
    محرومیت از خواب منجر به اثرات جسمی و روانی متعدد و بلند مدت می گردد. رزمندگانی که در جنگ حضور می یابند، اختلالات و محرومیت از خواب را در طی حضور در جبهه و به طور شایع پس از اتمام جنگ گزارش می نمایند ولی هنوز تحقیقات گسترده ایی در مورد این اختلالات در جانبازان شیمیایی و غیر شیمیایی و تفاوت احتمالی مشکلات آنها انجام نشده است لذا این مطالعه با هدف کلی تعیین و مقایسه اختلالات خواب در جانبازان شیمیایی و غیر شیمیایی جنگ تحمیلی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 95 نفر از جانبازان شیمیایی و 95 نفر از جانبازان غیر شیمیایی توسط نمونه گیری طبقه بندی شده انتخاب شدند و از نظر سن، مدت حضور در جبهه، درصد صدمات، سواد، وضعیت ازدواج و... به روش همسان سازی گروهی، همگون شدند. ابزار انجام پژوهش پرسشنامه ایی شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک و 5 جمله مربوط به اختلالات خواب می باشد که از مقیاس استاندارد می سی سی پی مربوط به جنگ استخراج شده است. داده ها توسط امار توصیفی و استنباطی (آزمون کای دو و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که در مورد اشکال در بخواب رفتن، اختلاف معنی داری بین دو گروه از نظرراحت بخواب رفتن (04. 0 p=) و ترس از شروع خوابیدن (03. 0 p=) وجود داشت که مبین مشکلات بیشتر جانبازان شیمیایی بود. در مورد کابوسهای شبانه تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. در مورد اشکال در تداوم خواب تفاوت معنی داری بین دو گروه بود (04. 0 p=). ضمنا همبستگی معنی داری بین طول مدت حضور در جبهه (55. 0 r= (و در صد مجروح شدن (55. 0 r= (با کابوسهای شبانه در مورد وقایع واقعی در جانبازان شیمیایی وجود داشت. بین بیماری های جسمی همراه، سوء مصرف مواد با اشکال در تداوم خواب در دو گروه تفاوت معنی داری بدست آمد.
    نتیجه گیری
    نظر به اینکه اختلالات خواب هم در جانبازان غیر شیمیایی و هم به شکل شدیدتر در جانبازان شیمیایی وجود دارد، انجام مداخلات مشاوره ای، مراقبتی و بهداشتی جهت رفع مشکلات آنان ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد
    کلیدواژگان: اختلالات خواب، جانبازان شیمیایی، جانبازان غیر شیمیایی، جنگ
  • سارا سادات حسینی فرهنگی، فریبرز درتاج، مهدی طالبی صفحه 33
    هدف
    خدمات درمانی به دلیل سر و کار داشتن با سلامت افراد جامعه یکی از خدمات بسیار مهم محسوب می شود و اغلب کشورها در این زمینه برنامه های گوناگونی دارند و سرمایه گذاری هایی را برای آن پیش بینی می کنند. جامعه ایثار گر نیز، خدماتی را در این زمینه دریافت می کند که با توجه به مشکلات خاص و منزلت و مقام این گروه از جامعه در این تحقیق سعی شده میزان رضایت جانبازان از خدمات درمانی ارائه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد بررسی قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    برای این منظور، میزان رضایت جانبازان از خدمات درمانی ارائه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، رابطه آن با نوع و درصد جانبازی و تعیین سایر عوامل مرتبط با رضایت جانبازان از این بیمه مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در این بررسی 138 نفر از جانبازان شهر تهران که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای (بر اساس نوع جانبازی) انتخاب شدند به سوالات پاسخ دادند و داده های آن به وسیله ی پرسشنامه 33 سؤالی که در این زمینه طراحی شده بود، جمع آوری و با استفاده از جدول های فراوانی، شاخص های مرکزی و پراکندگی، نمودارهای ستونی و هیستوگرام، نمودار جعبه ای، تحلیل واریانس یک طرفه، نمودار پراکنش، آزمون های همبستگی پیرسون و اسپیرمن، جدول توزیع فراوانی دوسویه، نمودار ستونی خوشه ایو آزمون مربع کای، تجزیه و تحلیل شدند.
    نتیجه گیری
    نتایج در این بررسی نشان دادند: رضایت جانبازان از خدمات درمانی ارائه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در حد متوسط می باشد، بین رضایت از خدمات درمانی ارائه شده به تفکیک نوع جانبازی تفاوت کمی مشاهده می شود که این تفاوت معنی دار نیست اما در رضایت جانبازان از خدمات درمانی به تفکیک درصد جانبازی، تفاوت بیشتری مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: خدمات درمانی، جانباز، رضایت، بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • محمدرضا اکبری، رضا صفدری، شهرام توفیقی، مهدیه معین الغربایی، غلامرضا کرمی صفحه 44
    هدف
    از آنجایی که اطلاعات مبنای تمام فعالیت های یک سازمان است، سیستم هایی باید وجود داشته باشند که اطلاعات را تولید و مدیریت کنند. هدف چنین سیستم هایی ایجاد تضمین در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اطمینان در مواقع مورد نیاز و در شکل قابل استفاده است. چنین سیستم هایی، سیستم های اطلاعات نامگذاری شده اند. این مطالعه به منظور مقایسه ویژگی های نظام اطلاعات بالینی بیماری های روانی ناشی از جنگ در آمریکا، انگلستان و استرالیا و ایران انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر کاربردی از دسته ی مطالعات توصیفی – مقطعی بوده است. ابتدا وضعیت موجود این نظام در مراکزروانپزشکی بوستان اهواز و صدر و سعادت آباد تهران با استفاده از پرسشنامه در دوره زمانی 88- 1387 بررسی گردید. سپس به بررسی این نظام در کشورهای منتخب پرداخته شد و براساس نیاز کشورمان،راهکارهای عملی برای ایران پیشنهاد گردید. تحلیل اطلاعات براساس مقایسه ویژگی های نظام پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه به صورت تحلیل توصیفی – نظری صورت گرفت.
    یافته ها
    از مزایای مهم برقراری نظام اطلاعات بالینی بیماری های روانی ناشی از جنگ،توجه به برنامه های پیشگیری از اختلالات روانی ناشی از جنگ، تعیین حداقل داده های استاندارد در این زمینه و کاهش اثرات سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،عاطفی و اجتماعی بیماری های روانی ناشی از ترومای جنگ می باشد.
    نتیجه گیری
    این نظام با گردآوری و پردازش داده ها و ارائه آن به کاربران اطلاعاتی نقش به سزایی در پیشرفت مراقبت از مبتلایان به این بیماری ها دارد. با عنایت به این مهم و نیز فقدان چنین نظامی در مراکز روانپزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران، طراحی و اجرای آن حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: نظام اطلاعات بالینی، نظام های ثبت اطلاعات، بیماریهای روانی ناشی از جنگ
  • تقی امیریانی، حسین حقیقی، آزاده سادات زنده باد، غلامرضا روشندل *، محی الدین هفت سوار، عبدالوهاب مرادی، شهریار سمنانی صفحه 50
    هدف

    آسیبهای ناشی از مواد شیمیایی جنگی یکی از معضلات عمده دربسیاری از نظامیان وحتی گروهی از غیر نظامیان مواجهه یافته درکشور ما محسوب می شود. متاسفانه در حال حاضر اطلاعات ما در خصوص اثرات دیررس این مواد بسیار کم است. بر این اساس هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات خونی موادشیمیایی جنگی در جانبازان شیمیایی استان گلستان می باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه مورد مطالعه ما شامل 144 نفر از جانبازان شیمیایی 30% به بالا تحت پوشش بنیاد جانبازان و ایثارگران استان گلستان بوده که پس از تکمیل پرسشنامه برای آنها تستهای (WBC، RBC، Hb، MCV، Plt) انجام شد. اطلاعات بعد از جمع آوری از طریق نرم افزار آماری spss وارد رایانه شد. برای توصیف داده ها از جداول و نمودارهای مناسب استفاده شد. تستهای، student t-test و chi-square برای بررسی ارتباط متغیرها استفاده شد.

    یافته ها

    در این مطالعه میانگین سنی جانبازان 54. 44 سال بود و به طور متوسط از تاریخ شیمیایی شدن جانبازان 6. 21 سال گذشته بود. نتایج نشان می دهند که میانگین همه اندکس های خونی جانبازان جنگی در محدوده نرمال قرار دارد. پس از گذشت چندین سال از تماس با گازهای شیمیایی اندکس های خونی تغییر نداشته است.

    نتیجه گیری

    در مطالعه ما با گذشت بیست سال از زمان مواجهه، اندکسهای خونی جانبازان شیمیایی استان گلستان در حد نرمال باقی مانده است. ولی با توجه به اهمیت موضوع پیشنهاد می شود برای بررسی دقیق تر عوارض سلاحهای شیمیایی در آینده نیز مطالعات جامع و کاملتری طراحی و اجرا گردد.

    کلیدواژگان: گازهای شیمیایی، شاخص های خونی، مجروحین جنگ تحمیلی
|
  • Batool Mousavi, Farhad Jafari, Ali Davati, Mohammad Reza Soroush, Javad Narenjkar Page 1
    Background and
    Purpose
    It is important to quantify and refine the outcome of health care system. The aim of this study was to assess satisfaction of the health care and medical facilities in chemical warfare survivors of the Iran-Iraq war with lung complications.
    Materials And Methods
    In This cross-sectional study, we recruited 292 Patients with lung injuries. This survey is a part of the national health monitoring project run by Veterans and Martyrs Affairs Foundation (VMAF).
    Results
    The mean age of the cases was 45.8 year (SD±7.6) with the age range of 27-75 years. 73.3% (n=214) and 68.5% (n=200) of the patients also had ocular and dermal complications, due to mustard exposure respectively. The cases reported more satisfaction of medical equipments and home physicians visits 84.3% and 68.3% respectively, and they were less satisfied from dental care 40%. and accessing to drug 28.5%
    Conclusion
    The results of this study suggest that chemical warfare survivors had relatively proper satisfaction about health care services. It also has highlighted certain areas including: improving dental care services and facilitating the access of the chemical warfare survivors to their essential drugs.
  • Kataion Shafiei Page 6
    Background and
    Purpose
    The aim of this study was cognition of experience of readmission and essential causes effected in veterans with post traumatic stress disorder.
    Materials And Methods
    this qualitative study done with grouanded theory. 19 veterans with PTSD that hospitalized in shahid rejaii psychiatry hospital and noor hospital in isfahan and 6 persons of their families were selected for this study. The sampling method was purposeful and continued until data saturation. Data were collected by semi-structural and depth interviews and analysis was done according continues comparison (strauss &corbin) method.
    Results
    Seven core concept of readmission were: recurrent of the mental disorder, drugs and treatment problems, family problems, economic problems, recurrent of somatic disease, the negative attitudes of society, dissatisfaction of supportive and treatment system.
    Conclusion
    veterans with PTSD experience several problems in recurrent of the mental disorder, drugs and treatment, family, economic, negative attitudes of society, and dissatisfaction of supportive and treatment system lead to readmission of them. We can manage these problems to prevent of readmisson and correct their quality of life.
  • Eng. Sara Alavi, Eng. Reza Vahab Kashani, Dr. Masoud Karimlou, Eng. Hassan Saeedi, Eng. Mahmoud Bahramizadeh Page 14
    Background and
    Purpose
    The prosthetic foot is designed to replace many of the functions of the anatomic human foot.As the connection between the prosthesis and the ground is must mimic the biomechanical characteristics of the humanfoot as much as possible. One of the important functions of the ankle-foot complex is dynamic balance.
    Objective
    To compare the effectiveness of SACH and Single axis foot on dynamic balance variables.
    Materials And Methods
    A Randomized cross over study was designed on five transtibial amputees using a SACH foot and Single axis foot.Ten able bodied controls practicipated in this study too.Both of groups was tested using Computerized Dynamic Posturography.
    Results
    All of practicipated was female and adult with the average 26.3 years old and23.73Kg/m2body mass index.Comparison of two prosthetic feet worn by transtibial amputees did not show statistically significant different in Step Length, Step Width and Asymmetry of Step Length.But compared to NA controls, TT amputees had bigger step width while using Single Axis foot (p<0.05) and shorter Step Length while wearing SACH foot (p<0.05).
    Conclusion
    In transtibial amputees, SACH foot had better balance control in frontal plane and Single Axis foot prepared more balance control in sagital plane.
  • Tayebe Vafaei, Sadrolla Khosravi, Ladan Moein Page 20
    Background
    8 years of war undoubtedly have made different opportunity to research and study and recording its scientific effects is done by researchers. Family is an important factor of society and to gain a safe society is only available by having good communication between family members.
    Purpose
    regarding to war problems and effects of its pressure on communication patterns of family specially spouses, the purpose of this research is comparison between communication patterns of devotee spouses and normal person’s spouses.
    Materials And Methods
    the method of research is casual-comparative. Research sample is 300 person (150 devotee spouse and 150 normal spouse) and were selected by systematic random sampling. To collect data by the communication pattern questionnaire (CPQ) and demographic characteristics.
    Results
    data are analyzed by Manova and T test. Analyzing the data showed that there is a significant difference between the communication patterns (mutual constructive, mutual avoidance and demand/ withdraw) of devotee spouses and normal person’s spouses (p <0.0001).
    Conclusion
    from this point that devotee spouses are faced by pressure of different problems, Their communication statue is also influenced by these conditions. Findings this research show that devotee spouses use mutual constructive communication pattern less than normal spouses And use mutual avoidance and demand/ withdraw communication patterns more than normal spouses.
  • Mrs Farah Madarshahian, Mr Mohsen Hassanabadi Page 27
    Background and
    Purpose
    Deprivation of sleep cause long term physical and emotional effects, soldiers which attend in war report sleep deprivation and disturbance during and commonly after war but there havent done extensive researchs about these disturbance in chemical and non chemical victims and its possible difference, so this study conducted to determine and compare sleep disturbances in chemical and non chemical victims of war.
    Materials And Methods
    In this descriptive- analytic study 95 chemical and 95 non chemical victims were selected by stratified sampling and group matching according to age, duration of attending in war, percent of injury, literacy, marital status and…. instrument was a questionnaire which had two parts: demographic data and 5 sentences about sleep disturbances which was given from Mississippi scale for combat- related posttraumatic stress disorder.
    Results
    finding showed that there was significant difference between difficulties with falling sleep according to easily sleeping (p= 0.04) and afraid to go to sleep (p= 0.03) which show more problem in chemical victims. About nightmares there wasnt significant difference and about difficulty staying sleep there was significant difference (p= 0.04). There was correlation between combat duration and percent of wounding in chemical wounded. there was significant diffrence between physical illness, drug abuse and with sleep continnuty and nightmers in two groups.
    Conclusion
    on considering that sleep disturbance was seen in non chemical victim and more seriously in chemical victims, consulting, caring and hygienic interventions are unavoidable necessity.
  • Sara Sadat Hosseini Farhangi, Dr Fariborz Dortaj, Mehdi Talebi Page 33
    Background and
    Purpose
    s ervices health because confronting with health of society people were one most important of services and often countries have various programs in this field and forecasted to invest. veterans also to receive services in this field that because special problem and rank of this society group in this research tried examined: satisfaction of the Janbazan (veterans) from services health that presenting by organization of shahid and issargar affair and their connection with type and percentage of injury, other connection factor and problem in this services from the viewpoint janbazan.
    Materials And Methods
    For answer to these objectives were selected 138 janbaz in Tehran with stratified sampling and data were collected with questionnaire of 33 segments, that designed in this field. also dat analyzed with descriptive statistic, on – anova, Spearman and Pearson correlation and chi – square test. Results and
    Conclusion
    results showed that: satisfaction of the janbazan from services health that presenting by organization of shahid and issargar affair is mean. between satisfaction from services health that presenting to segregation of type of injury view few different that this difference isn,t significant but in satisfaction of janbazan from services health to segregation of percentage of injury view most different.
  • Mohammadreza Akbari, Reza Safdari, Shahram Tofighi, Mahdiye Moeinolghorabaei, Gholamreza Karami Page 44
    Background and
    Purpose
    since all information based on the activities of a system which is there should be that information production and management. The purpose such a system in which have guaranteed correct information and reliable needed in the times and in the form is used. Such a system of information system which has been named. This study was to compare Information System features clinical psychological diseases caused by war in America and England and Australia and Iran.
    Materials And Methods
    This study is from applicable studies of descriptive – analytic cross – sectional study. At first the existing situation in this system study in Psychiatric centers in Ahvaz Bostan and Tehran Sadr and Saadat Abad with the use of chek list in the period of time 1387-88 study. Then this system has been study in elected countries and based on need of the own country, proposing practical solutions for Iran. analyze information based on comparing the characteristics of the aforementioned countries in the study was a descriptive analysis-theory.
    Results
    From important advantages of establishment clinical information system psychological diseases caused by war, attention to the prevention programs of mental disorders caused by the war, which has at least the standard in this regard and the reduction in political and economic and cultural emotional and social effects of psychological diseases caused by the war truma.
    Conclusion
    The system by data collecting and processing and presenting it to information users has effective role in care progress of patients with the diseases. With regard to this important and the lack of such system in psychiatry centers in of Martyrs Foundation and the devoted’s Affairs, design and implementation of it is important.
  • Dr Taghi Amiriani, Dr Hossein Haqiqi, Dr Azadeh Sadat Zendehbad, Dr Gholamreza Roshandel, Dr Mohyedin Haftsavar, Dr Abdolvahab Moradi, Dr Shahryar Semnani Page 50

    Background and

    Purpose

    The injury of chemical warfare was one of great problem in soldiers and other people in our country. Unfortunately, we do not have any data for delayed effects of these agents. Thus in this study we examine the effect of chemical warfare on function tests in chemical agents victims in Golestan province.

    Materials And Methods

    This study was done on 144 chemical agent victims with mean age 44.54 ±7.84 years in Golestan province. After filling the questionnaire, hematologic tests (WBC, RBC, Hb, MCV, Plt) were done. Data was analyzed using student t-test and chi-square test.

    Results

    In this study the mean age of victims was 44.54 years and the mean time passed from exposure was 21.6 years. The mean of blood hematologic indices in all of chemical agent victims was normal.

    Conclusion

    In our study after twenty years of exposure, hematological indices of chemical agents victims in Golestan province was normal. It is recommended to assess side effect of chemical weapon in victims of war by conducting more comprehensive studies.