فهرست مطالب

Iranian Journal of War and Public Health
Volume:1 Issue: 2, 2009

  • تاریخ انتشار: 1387/12/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مختار عراضپور، محمدعلی مردانی، محمود بهرامی زاده، سیدمحمدابراهیم موسوی صفحه 1
    هدف
    از این مقاله طراحی و ساخت نوع جدیدی از ارتز های پا می باشد که جهت جلو گیری از دفورمیتی اکواینوس مجموعه مچ پا برای افرادی که جهت شکستگی ویا افزایش طول تیبیا از فیکساتورهای خارجی U شکل مدل الیزاروف استفاده می کنند، مورد استفاده قرار میگیرند.
    روش بررسی
    دراین مطالعه اکتشافی پس از قالب گیری پای بیمار در وضیت نوترال طی چندین مرحله ارتز جدید طراحی وساخته شد که قابلیت اتصال به حلقه الیزاروف پای بیمار را داراست.
    یافته ها
    طبق یافته های این پژوهش، پوشیدن ارتز جدید، مجموعه مچ پای بیمار پس از اتصال ارتز به نزدیکنرین حلقه U شکل فیکساتورهای الیزاروف در وضعیت نوترال قرار می گیرد.بیمار با این ارتز قادر به راه رفتن وانجام فعالیت های روزمره می باشد.
    نتیجه گیری
    برای اولین بار نوع جدیدی از ارتز های پا جهت جلوگیری از اکواینوس مجموعه پا در بیمارانی که به نحوی از فیکساتور های U شکل الیزاروف استفاده می کنند طراحی وساخته شد.
    کلیدواژگان: الیزاروف، افزایش طول تیبیا، اکواینوس، ارتز
  • زینب غضنفری، طوبی غضنفری، رویا یارایی، رضا امینی، سلیمان قادری، اشرف پیراسته، سکینه موید محسنی، محمد مهدی نقی زاده، سقراط فقیه زاده صفحه 2
    فعالیت بدنی برای جانبازان از دو جنبه درمانی با هدف تامین سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ثانویه حائز اهمیت است. شناسایی عوامل اثر گذار بر فعالیت جسمانی و بویژه فاکتورهای کاهش دهنده فعالیت جسمانی و توجه به آنها توسط خود بیماران و مسئولین درمانی مرتبط با آنان می تواند در تامین سلامت این عزیزان موثر باشد. لذا در این پژوهش فعالیت جسمانی در جانبازان شیمیایی بررسی و رابطه آن را با نمایه توده بدنی مورد بحث قرار دادیم. این تحقیق از نوع مقطعی و توصیفی – تحلیلی است که بر روی 338 نفر از جانبازان شیمیائی منطقه سردشت انجام گرفت. نمونه گیری به روش سیستماتیک انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه GPAQ و با روش مصاحبه جمع آوری گردید. شاخص توده بدنی در سه گروه کمتر از 25، 25 تا 30 و بیشتر از 30 تقسیم بندی شد و فعالیت جسمانی در این گروه ها مقایسه شد. نمایه توده بدنی در 1/38% (131 نفر) نمونه های پژوهش کمتر از 25، 5/46% (160 نفر) بین 25 تا 30 و 4/15% (53 نفر) بالای 30 کیلوگرم بر متر مربع بود. میزان انرژی مصرفی(MET) در گروه بیشتر از 30 به طرز معنی داری کمتر از سایر گروه ها بود (044/0=p). فعالیت جسمانی کل در سه گروه فوق نیزاختلاف معنی داری داشت(006/0 = P). فعالیت جسمانی در بخش رفت و آمد (020/0 =P) بین سه گروه نمایه توده بدنی اختلاف معنی داری داشت اما در بخش های کار و اوقات فراغت اختلافی نداشت. در تمام موارد فوق، در گروه های با نمایه توده بدنی بالاتر فعالیت جسمانی کمتر بود. با توجه به ارتباط میان فعالیت جسمانی و کیفیت زندگی و اهمیت این مسئله در سلامت جانبازان شیمیائی، باید تدابیری اندیشیده شود تا ضمن کنترل وزن، فعالیت جسمانی این دسته از افراد افزایش یابد.
    کلیدواژگان: فعالیت جسمانی، جانباز شیمیائی، شاخص توده بدنی، ارتقاء سلامت
  • طوبی غضنفری، رویا یارایی، زهرا کیاسالاری، فاطمه هدایی، حسن قاسمی، شهریار پورفرزام، محمدرضا سروش، سقراط فقیه زاده صفحه 9
    مقدمه
    سولفور موستارد در دراز مدت با اثر برارگان های مختلف باعث ایجاد عوارض متفاوتی از جمله چشمی، پوستی و ریوی می شود. به نظر می رسد که پاسخ های ایمنی و التهابی در ایجاد عوارض کلینیکی نقش دارند. نیتریک اکساید یکی از واسطه های التهابی مهم است. در این مطالعه سطح سرمی نیتریک اکساید در مصدومین شیمیایی 20 سال پس از مواجهه با گاز خردل، در مقایسه با افراد غیر شیمیایی بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش به صورت هم گروهی تاریخی بر روی 500 نفر شامل 372 نفر مواجهه یافته با گاز خردل از شهرستان سردشت و 128 نفر در گروه کنترل از شهرستان ربط انجام شد. تمام افراد توسط متخصصین با تجربه تحت معاینات کامل چشمی، ریوی و پوستی قرار گرفتند و بر اساس مشکلات به دو گروه با و بدون مشکلات خاص (چشمی، ریوی و پوستی) تقسیم شدند. همزمان با معاینات 2 سی سی نمونه خون از بیماران گرفته و سرم آن جداسازی شد و در دمای c 70- فریز گردید. سپس سطح سرمی نیتریک اکساید با استفاده از روش گریس با استفاده از کیت کیمن اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میانگین سطح سرمی نیتریک اکساید در گروه کنترل و مواجهه یافته از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشت. بین سطح سرمی نیتریک اکساید و مشکلات ریوی و چشمی ارتباطی یافت نشد. نیتریک اکساید سرمی درافراد مواجهه یافته بدون مشکل ریوی یا چشمی بالاتر از گروه کنترل بود. در بررسی مشکلات پوستی ارتباط معنی دار مثبتی بین سطح سرمی نیتریک اکساید و مشکلات پوستی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که افزایش سطح سرمی نیتریک اکساید با شدت ضایعات پوستی در جانبازان شیمیایی همبستگی داشته است. عدم تفاوت معنی دار سطح سرمی نیتریک اکساید در افراد مواجهه یافته با مشکلات چشمی و ریوی نقش نیتریک اکساید را در این عوارض رد نمی کند. با توجه به مشکلات متعدد مصدومین شیمیایی باید بررسی بیشتر ی جهت روشن شدن نقش دقیق نیتریک و تغییرات سیستمیک و موضعی آن در بروز عوارض مختلف صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: سولفور موستارد، نیتریک اکساید، مصدومین شیمیایی، عوارض درازمدت _
  • رضا امینی، حمید حقانی، مهدی معصومی، مهندس معصومه نخعی صفحه 24
    کیفیت زندگی دارای ابعاد گسترده و گوناگونی است و تحت تاثیر متغیرها و عوامل بسیاری قرار می گیرد. کیفیت زندگی مرتبط با سلامت می تواند به عنوان یک شاخص برای ارزیابی وضعیت یک جامعه و نیز بررسی اثربخشی خدمات مستمر و مداخلات مقطعی به کار آید. جنگ سبب بروز مشکلاتی برای افراد می شود که موجب ناتوانی و افت در کیفیت زندگی می گردد. یکی از این مشکلات نابینایی است که خود می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی گردد. جانبازان نابینای کشور تا قبل از سال 1386 مورد ارزیابی در این خصوص واقع نشده بود و اطلاعاتی حتی به عنوان اطلاعات پایه در اختیار نبود. انجام این مطالعه موجب شد که سطح اولیه ای برای مداخلات و برنامه های بعد به دست آید و نیز با تحلیل عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی آنان به برنامه ها جهت دهی نمود. از جمله ی این عوامل به سن، جنس، سطح تحصیلات، تعداد مجروحیت ها، سطح کیفیت زندگی همسر و اشتغال می توان اشاره نمود.
    جانبازان این مطالعه را 96.5 % مردان و 3.5% را زنان تشکیل می دادند که میانگین سنی آن ها 43.20 سال بود. متوسط نمره ی کیفیت زندگی آنان 22.8 ± 59.2 بود. بین شغل و کیفیت زندگی اختلاف معنی داری پیدا نشد ولی با افزایش سطح تحصیلات کیفیت زندگی افزون می گشت با این نکته که بیش ترین اختلاف بین سطح دیپلم و سطوح بالاتر بود. تعداد مجروحیت همراه، علاوه بر نابینایی خود عامل دیگری برای افت کیفیت زندگی شناخته شد. کیفیت زندگی جانبازان نابینا با همسرانشان به یکدیگر وابسته بود و البته 10 درصد از تغییرات کیفیت زندگی جانبازان مربوط به کیفیت زندگی همسرشان بود و مابقی در تعامل با متغیرهای دیگری تغییر می کرد.
    سن جانبازان به عنوان یک متغیر زمینه ای در کیفیت زندگی اثرگذار بود که با گذشت از مرز 50 سال موجب افت قابل ملاحظه ای در کیفیت زندگی شد. با توجه به کارآمدی شاخص کیفیت زندگی با استفاده از این شاخص می توان مداخلاتی چون تغییر سطح تحصیلات جانبازان نابینای زیردیپلم و دیپلم را فراهم آورد. تغییر در کیفیت زندگی همسر آن ها تغییرات خوبی را می تواند در زندگی جانبازان نابینا داشته باشد. افزایش سن در کنار تعدد مجروحیت ها می تواند زنگ خطری برای برنامه ریزان و طراحان مداخلات باشد. آموزش بهره مندی از وسایل کمکی می تواند گام مؤثری در این ارتقا داشته باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، جانباز، نابینا، SF36
  • محمدرضا سروش، بتول موسوی، ساسان ودیعه، زهره گنج پرور صفحه 36
    عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد. بیشترین عوارض گاز خردل در درازمدت عمدتا در سیستم تنفسی، چشم ها و پوست ظاهر می گردند. این مطالعه، به منظور بررسی مشکلات سلامت در جانبازان شیمیایی چشمی انجام شده است. 149 نفر از جانبازانی که در طول جنگ تحمیلی از ناحیه چشم دچار آسیب شده بودند، در این مطالعه شرکت نمودند. جمع آوری اطلاعات در این مطالعه بر عهده دو پرسشگر بود که از قبل آموزش دیده بودند. میانگین سنی جانبازان شرکت کننده در این مطالعه 9/44 با انحراف معیار 7/8 سال بدست آمد. 2 نفر از افراد شرکت کننده زن بودند. متوسط طول مدت جانبازی 6/21 با انحراف معیار 2/1 سال بود. بیش از نیمی از جانبازان3/50% (75 نفر) تحت پوشش برنامه های پایش سلامت بودند. نزدیک به نیمی از جانبازان 7/49% (74نفر) علاوه بر قرار گرفتن در معرض گازهای شیمیایی، از سایر آسیب های ناشی از جنگ نیز در رنج بودند. میانگین سابقه بستری در بیمارستان جانبازان 5/1 بار (انحراف معیار 7/1) در طول سال بود. نزدیک به دو سوم جانبازان 7/61%(92 نفر) از بیمه ی خدمات درمانی استفاده و بیش از نیمی از جانبازان دارای بیمه تکمیلی 4/58% (87 نفر) بودند. مهمترین مشکلات سلامت ذکر شده توسط جانبازان، مربوط به وجود بیماری های مرتبط و غیر مرتبط با عوامل شیمیایی 7/69% (104 نفر)، تهیه دارو 1/69% (103 نفر)، مشکلات توانبخشی 3/54% (81 نفر)، بود. 9/52% (55 نفر) مشکلات مربوط به بیماری های مرتبط با عوامل شیمیایی و1/47%(49 نفر) مشکلات مربوط به بیماری های غیر مرتبط با عوامل شیمیایی گزارش شده بود. شایعترین مشکل سلامت در رابطه با عوامل غیر شیمیایی 2/61% (30 نفر) مشکلات روان پزشکی بیان شده بود. مهمترین مشکل در زمینه تهیه دارو موجود نبودن داروهای مورد نیاز (9/38%) عنوان شده بود. مهمترین مشکل در زمینه دریافت خدمات توانبخشی، تایید و تهیه وسایل کمک درمانی (9/41%) ذکر شده بود. نتایج این پژوهش نشان داد طیف مشکلات سلامت جانبازان شیمیایی چشمی محدود به عوارض چشمی نبوده، و نیاز به پیگیری و رسیدگی و برنامه ریزی متناسب با مشکلات آنان را یادآور می شود.
    کلیدواژگان: جانباز، چشم، گاز خردل، مشکلات سلامت، ایران
  • آقای علی ابویی مهریزی، آقای سیامک نجاریان، آقای مجید معینی، آقای پدرام پهلوان صفحه 48
    در این مقاله، برای اولین بار، به کمک روش اجزای محدود، تشخیص لامسه ای شریان داخل بافت و تفکیک آن از غده در جراحی با حداقل تهاجم، مدل سازی شده است. در این مدل سازی، مدل های دو بعدی از بافت تنها، بافت شامل غده و بافت شامل شریان بر اساس داده های هندسی و مقادیر دقیق فشار داخل شریان براکلی انجام شده است. با اعمال شرایط مرزی و بارگذاری یکسان بر روی تمام مدل ها، نمودارهای تنش برای گره هایی از سطح بالایی هر مدل که نقش انتقال داده های لامسه ای را دارند، استخراج شدند. سپس با مقایسه این نتایج، مشخص شد که اگر مقدار تنش در این گره ها، یکسان و نسبت به زمان ثابت باشد، آن بافت، یک بافت تنها است؛ در غیر این صورت، اگر نمودار تنش دارای قله باشد، آن بافت، شامل شریان یا غده است. هم چنین مشخص شد نمودار تنش بافت شامل شریان در مقایسه با بافت شامل غده، نسبت به زمان متغیر است. در پایان، اثر تغییر پارامترهای مختلف مدل در تشخیص شریان داخل بافت از جمله ضخامت بافت، مدول الاستیسیته شریان، قطر شریان و میزان فرورفتگی حسگر لامسه ای در سطح بافت مورد ارزیابی قرار گرفت.
    کلیدواژگان: بافت نرم، غده، شریان، تشخیص لامسه ای، روش اجزای محدود
  • سیما کربلایی اسماعیلی، احسان مدیریان، بتول موسوی، محمدرضا سروش صفحه 65
    یکی از عواقب جنگ عراق علیه ایران، مبتلا شدن 35 زن ایرانی به ضایعه نخاعی بود. هدف از این مطالعه بررسی نحوه شرکت در فعالیتهای تفریحی و شغلی، میزان رضایت از زندگی به دنبال ضایعه نخاعی و تاثیر این ناتوانی بر روی تعامل اجتماعی این افراد پس از برگشت به زندگی بود. در این مطالعه مقطعی از تمام جانبازان زن مبتلا به ضایعه نخاعی برای مصاحبه دعوت به عمل آمد که از این میان، 21 نفر در طرح شرکت نمودند. اطلاعات مربوط به وضعیت دموگرافیک، سطح ضایعه نخاعی، میزان شرکت در فعالیتهای ورزشی و تفریحی، وضعیت شغلی و تاهل افراد، نقش افراد در خانواده، میزان حمایت خانواده از جانباز و تاثیر ناتوانی فرد بر روی تعاملات اجتماعی، با استفاده از یک پرسشنامه جمع آوری شد. 19% افراد شرکت کننده در مطالعه به کوادری پلژی و بقیه به پاراپلژی و پاراپارزی مبتلا بودند. از نظر وضعیت تاهل57.7 % جانبازان زن مجرد بودند. 28.6% از آنان متاهل و 9.5% باقیمانده را زنان مطلقه تشکیل می دادند. در زمان مطالعه تنها 23.8% مشغول به کار بودند. میزان شرکت در فعالیتهای تفریحی در 52.4% افراد، کمتر از 2 ساعت در هفته بود و تنها 4.8% (1 نفر) بیش از 6 ساعت در هفته را به فعالیتهای تفریحی اختصاص می دادند. همچنین 23.8% افراد در فعالیتهای ورزشی شرکت می کردند. 52.4% از جانبازان زن اعتقاد داشتند که اعضای خانواده، از نقش آنها در خانواده رضایت کامل دارند و 66.7% آنها میزان حمایت خانوادگی را خوب و بسیار خوب گزارش کردند. 42.8% افراد تاثیر ضایعه نخاعی را بر روی ارتباطات اجتماعی خود ناچیز تلقی نموده و در مقابل، 33.3% از آنان اعتقاد داشتند که ضایعه نخاعی تاثیر عمیقی روی تعاملات اجتماعی آنها داشته است. با درنظر گرفتن کاهش سطح فعالیتهای فیزیکی و اجتماعی پس از ایجاد ضایعه نخاعی، ارزیابی کیفیت زندگی و بررسی وضعیت سلامت جسمانی و روانی جانبازان زن مبتلا به ضایعه نخاعی- برای اتخاذ تصمیمات مناسب جهت ارتقاء سطح زندگی این بیماران - لازم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: ضایعه نخاعی، کیفیت زندگی، کوادری پلژی، پاراپلژی
  • بتول موسوی صفحه 73
    قطع عضو از هر دو اندام تحتانی یکی از عوارض ناشی از جنگ می باشد. در این مطالعه با استفاده از پرسش نامه های (Activity of Daily Living) ADL به بررسی فعالیت های روزمره و شخصی جانبازانی که در طول دوره جنگ عراق علیه ایران و پس از آن دچار قطع عضو در هر دو اندام تحتانی شده اند پرداخته ایم. از 576 نفر جانبازی که در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن دچار آسیب بودند، 335 نفر حاضر به شرکت در مطالعه شدند (میزان پاسخ دهی 58%). اطلاعات توسط دو پرسشگر که از قبل آموزش دیده بودند جمع آوری شد.میانگین سنی افراد مورد مطالعه 05 / 42 با انحراف معیار 3 / 6 بدست آمد. 327 نفر (7/96%)بودند. شایعترین نوع قطع عضو در هر دو اندام تحتانی، زیر زانو بود که 126 نفر (6/37 %) افراد را شامل می شد. 206 نفر (5 / 61 %) از پروتز در هر دو اندام تحتانی استفاده می کردند. شایعترین علت قطع اندام تحتانی ترکش و مین بود. در بررسی ADL، بیشترین نیاز به کمک مربوط به جابجا شدن 90 نفر (4/26 %) و حمام کردن67 نفر (6/19 %) بود، و کمترین نیازبه کمک مربوط به غذا خوردن 6 نفر (8/1) و داشتن اختیار ادرار و مدفوع 18 نفر (3/5 %) بود.
    کلیدواژگان: جانباز، قطع عضو اندام تحتانی، ADL، جنگ، ایران
  • وحید نجاتی، رضا امینی، محمدرضا سروش، مهدی معصومی صفحه 88
    مقدمه
    نابینایی موجب نوع خاصی از تحرک با بدن خمیده و گام های کوتاه می گردد. این تغیرات تحرکی در نابینایان خاستگاه فشار بر بافتهای عضلانی استخوانی و اختلالات متعدد عضلانی استخوانی منتج از آن می گردد.
    هدف
    هدف این مطالعه تعیین شیوع دردهای عضلانی استخوانی در جانبازان نابینای کشور می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی مقایسه ای داده ها با استفاده از پرسش نامه در 385 جانباز نابینای شرکت کننده در اردوی تفریحی درمانی جانبازان نابینای کشور در سال 1385 گرداوری گردید.
    نتایج
    این مطالعه شیوع بالای دردهای عضلانی استخوانی را در جانبازان نابینا نشان داد. همچنین مطالعه حاضر شیوع بالای تغیرات وضعیتی را نشان داد.
    بحث: بر اساس یافته ها شیوع دردهای عضلانی استخوانی در جانبازان نابینا بالاتر است که باید برای برای پیشگیری و درمان مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: جانبازان نابینا، ایران، درد عضلانی استخوانی
|
  • Zeinab Ghazanfari, Dr Tooba Ghazanfari, Dr Roya Yaraee, Dr Reza Amini, Sulayman Ghaderi, Dr Ashraf Pirasteh, Dr Sakine Moaiedmohseni, Mohammad Mehdi Naghizadeh, Proff Soghrat Faghihzadeh Page 2
    Background
    Physical activity has two important therapeutic goals including providing health and prevention of secondary diseases for chemical victims. Identification of the effective factors on physical activity specifically factors decreasing physical activity and caring them by patients & care providers can effective in chemical victim’s health promotion. In this study, the self reported physical activity of chemical victims, 20 years after sulfur mustard exposure, and its potential association with BMI was investigated Patients and
    Methods
    In this research, that was a cross-sectional study, self-reported physical activity in 338 people of the chemical victims was studied. Sampling was in systematic model. Physical activity was measured using the global physical activity questionnaire (GPAQ) that evaluate work, recreational, transport and sitting activities with interview method. BMI studied in three groups include <25, 25-30, & >30 and the physical activity compared between them.
    Results
    38.1 percent of study samples have BMI < 25, 46.5 percent have BMI 25-30 and 15.4 percent have BMI >30 kgm2. Metabolic equivalent in the obese group significantly decreased compared with other groups (p=0.04). A significant difference was found in terms of transport related physical activity min/week in BMI > 30 kg/m2, but there was no significant difference in work & recreational activities. In all section, physical activity decreased in obese peoples.
    Conclusion
    Considering the association between physical activity & body mass index and it’s important in chemical victim's health, discover solutions that in addition to weight control, promoting those physical activities.
  • Dr Tooba Ghazanfari, Dr Roya Yaraee, Dr Zahra Kiasalari, Dr Fateme Hedayati, Dr Hassan Ghasemi, Dr Shahriar Pourfarzam, Dr Mohammad Reza Soroush, Dr Soghrat Faghihzadeh Page 9
    Background
    SM affects on multiple organs in the long term that causes different complications especially in eyes, skin and lung. It seems immune and inflammatory responses are involved in clinical manifestations. Nitric oxide (NO) is one of the important molecules in inflammation. The purpose of the study was to assess the serum levels of NO in chemical victims 20 years after exposure to SM in compare with unexposed group.
    Materials And Methods
    This research has been carried out as historical cohort on 500 participants including 372 participants exposed to SM from Sardasht and 128 participants from Rabat. All participants of two groups have been examined by ophthalmologist, dermatologist and internist and then divided to normal group and with eye, skin, and lung problems groups. At the same time a specimen of peripheral venous blood was collected to evaluate serum level of NO by Greiss reaction.
    Results
    Nine patients of control and 76 patients of exposed have had eye problems, 114 patients of control and 257 patients of exposed have had skin problems, 39 patients of control and 157 patients of exposed have had lung problems. This study showed that there was not any statistically significant difference between exposed and control groups in the average serum level of NO. There was not any relationship between serum level of NO and lung and eye problems and assessment showed that serum level of nitric oxide in exposed group without eye or lung problems was more than control group without eye or lung problems. In the assessment of skin problems there was a relationship between serum levels of NO and skin problems. The serum level of NO in the exposed group with skin problems was more than exposed group without skin problems.
    Conclusion
    it has been found that by increasing of serum level of NO, the severity of skin lesions in chemical victims has been increased. As noticed by several complications in the chemical victims, more evaluation for the role of nitric oxide and changing of its systemic and local level in presenting different complication should be done.
  • Mohammad Reza Soroush, Batool Mousavi, Sasan Vadieh, Zohreh Ganjparvar Page 36
    Health issues on chemical exposure and chronic, multi-symptom health problems have been a concern for nearly two decades. In this study the health related problems in Iranian chemical warfare survivors with severe ophthalmologic complications were surveyed. Data were collected from 149 survivors using a questionnaire. About half of the cases 49.7% (n=75) had other war related injuries. The average time of hospitalization during the preceeding year of study was 1.5 (SD=1.7). The most health related problems reported by the survivors in order of importance were included: 1)Co morbidity 69.7% (n=104) 2) Drug 69.1% (n=103) and 3) rehabilitation problem s 54.3% (n=81). The most common co morbity was related psychological problems, and lack of drug was considered the most important problem regarding the drug problems.
  • Mr. Ali Abouei Mehrizi, Mr. Siamak Najarian, Mr. Majid Moini, Mr. Pedram Pahlavan Page 48
    In this study, for the first time, tactile detection of an artery in tissue and distinguishing it from the tumor has been modeled by finite element method. In this modeling, three 2D models of tissue have been created: tissue, tissue including a tumor, and tissue including an artery. After solving three models with similar boundary conditions and loadings, first, the 2D tactile mappings and stress graphs for upper nodes of models, which have the role of transferring tactile data, have been explored. Comparing these results, if stress values of nodes are equal and constant, tissue is without tumor or artery. In addition, it was concluded that if stress graph includes a peak, the tissue has a tumor or an artery and that the stress graph of tissue including artery is time-dependent in comparison with the tissue including the tumor. Then, effect of variation of model's different parameters including tissue thickness, artery diameter and elastic module, and indentation of tactile finger on artery detection was studied.
  • Sima Karbalaei Esmaeili, Ehsan Modirian, Batol Mousavi, Mohammadreza Soroush Page 65
    Objective(s)
    As a result of Iraq-Iran war, thirty-five female live through spinal cord injury (SCI) in IRAN. The purpose of this study was Insight in (1) the changes in participation in vocational and leisure activities (2) life satisfaction following spinal cord injuries and (3) the effect of their disability on marital status (SCI) after reintegration in society.
    Methods
    In this cross sectional study all subjects were invited for the interview and twenty-one subjects participated. Information about their level of sport-recreation activity, employment and marriage along with other demographic data were recorded using a questionnaire.
    Results
    They were aged between 17 to 62 year old (mean: 41.95) at the time of survey and average time passed after injury was 21.4 years (range: 7-30 years). 57.7% of subjects were single and 28.6% were married. 19% were injured at upper cervical spines and were quadriplegic. Paraplegia and paraparesia accounted for the rest (no=17). At the time of survey just 2 persons were employed. Among 21 subjects, 23.8% (no=7) participated in sport activities, recreation participation in 52/4% (no=11) was less than 2 hours/week and just4.8% (no=1) recreated more than 6 hours/week. 52.4% believed that their families are satisfied of their role and 66.7% reported good or very good family supports for their activities. 42.8% of the veterans expressed that SCI had few effects on their social relations while 33.3% believed that it deeply affects their interaction with community.
    Conclusion
    considering that Levels of physical activities, employment and marriage rate decreased after injury, evaluation of their quality of life and physical health state to making effective policies and promote their social and physical situation is recommended.
  • Batool Mousavi, Nooshin Rezai, Mehdi Masumi, Mohammad Reza Soroush, Mohammad Baghbani Page 73
    The objective of this study was to determine ADL (Activity of daily living) in survivors of the Iran-Iraq war with bilateral lower limb amputation. The cross-sectional survey 335 amputees participated in the study (response rate = 58 %) and ADL (KATZ) questionnaire were used. The average age of the patients was 42.05 (SD = 6.33). The majority of the cases 97.6 % (n = 327) were married. The most common type of amputation was both below-knee 37.6 % (n = 126). Two hundred and six subjects (61.5 %) were prosthetic ambulates. Shell and landmine were the most common cause of amputation. The most dependency in ADL was related to transport 26.4% (n=90) which was followed by taking shower 19.6% (n= 67). The results of this study suggest a rehabilitation programs to improve the independency in amputees.
  • Dr Vahid Nejati, Dr Reza Amini, Dr Mohammad Reza Soroush, Dr Mehdi Masumi Page 88
    Introduction
    The blindness makes specific kind of locomotion with characteristic bending of body, stepping gate and short steps. These changes in blind locomotion originate stress on musculo skeletal tissue and different musculo skeletal dysfunctions.
    Aim
    The aim of these study is determining the epidemiology of musculo skeletal pain in blind veterans.
    Material And Methods
    in this cross sectional study we have collected data by questionnaire and have examined from all of 385 blind veteran who have participated in therapeutic and sportive camp of Iranian blinds veterans. (Mashhad, Iran 2005)
    Result
    this study show high prevalence of musculo skeletal pain in blind veterans. Other finding of our study was high prevalence of postural deformities in blind veterans.
    Conclusion
    according to the result, the prevalence of musculo skeletal pain in blinds veteran is more than normal population and they should be educated and treated for prevention, care and treatment of musculo skeletal pain.