فهرست مطالب

دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - پیاپی 21 (تابستان 1388)

مجله دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
پیاپی 21 (تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ناهید گلمکانی، ملیحه درمحمدی، جواد اصیلی، فاطمه توسلی، منور افضل صفحه 81
    زمینه و هدف
    تریکوموناس واژینالیس سومین علت شایع واژینیت است. اثرات ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدتریکومونایی آویشن یرازی در invitro و invivo نشان داده است. این پژوهش با هدف «مقایسه ی اثر کرم مهبلی آویشن شیرازی و قرص مترونیدازول در درمان عفونت تریکومونایی مهبل» انجام شد.
    روش بررسی
    مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 54 خانم غیرباردار در دو گروه مداخله و مقایسه انجام شد. عفونت تریکومونایی مهبل به وسیله ی آزمایش نمونه ی مرطوب تشخیص داده شد. کرم مهبلی آویشن شیرازی به مدت 7 شب برای گروه مداخله و قرص خوراکی مترونیدازول برای گروه مقایسه تجویز گردید. برای گردآوری داده ها از فرمهای مشاهده و مصاحبه استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمونهای تی زوجی و مستقل، مجذورکای، من ویتنی، مک نمار و آزمون ویلکاکسون انجام گرفت.
    یافته ها
    موفقیت درمانی بر اساس اسمیر مرطوب در 9/51 درصد از افراد گروه آویشن شیرازی و 9/88 درصد از افراد گروه مترونیدازول مشاهده شد (003/0p<)؛ در حالی که، موفقیت نتایج بالینی در 9/88 درصد از افراد گروه آویشن شیرازی و 63 درصد از افراد گروه مترونیدازول مشاهده شد (026/0p<).
    نتیجه گیری
    درصد موفقیت درمانی کرم مهبلی آویشن شیرازی نسبت به قرص خوراکی مترونیدازول کمتر است، اما بهبود علایم بالینی در گروه آویشن شیرازی از مترونیدازول بیشتر است. بنابراین، استفاده ی همزمان کرم مهبلی آویشن شیرازی و قرص خوراکی مترونیدازول برای درمان عفونت تریکومونایی مهبل پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: مترونیدازول، آویشن، عفونت تریکومونایی مهبل
  • ساره صمدی، طلعت خدیوزاده، حمیدرضا بهنام وشانی، سیداحمد امامی صفحه 89
    زمینه و هدف
    زنانی که سزارین می شوند علاوه بر تحمل درد ناشی از جراحی باید قادر به نگهداری از نوزاد نیز باشند، بنابراین به مراقبتهای ویژه ای نیازمندند. اثبات عوارض جانبی داروهای شیمیایی، سبب تمایل بشر به استفاده از محصولات طبیعی شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر پماد گل راعی بر شدت درد زخم سزارین در خانمهای مراجعه کننده به بیمارستان ثامن مشهد انجام شد.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی دو سوکور تصادفی، 125 خانم که سزارین شدند در سه گروه دریافت کننده ی دارو یا دارونما که به مدت 16 روز از پماد استفاده می کردند و گروه شاهد منفی قرار گرفتند. شدت درد زخم سزارین به وسیله ی مقیاس دیداری درد در روزهای دهم و چهلم پس از سزارین ارزیابی شد. داده ها توسط آزمونهای مجذور کای کروسکال والیس و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    از لحاظ شدت درد محل زخم سزارین در روز دهم، گروه شاهد منفی با گروه دارو و دارونما (001/0p<) اختلاف معنی داری داشت، اما بین گروه دارو با دارونما (1/0=p) اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در روز چهلم گروه دارو، با دارونما (002/0>p) و شاهد منفی (001/0>p) اختلاف معنی داری داشت اما بین گروه دارونما با شاهد منفی (67/0=p) اختلاف معنی داری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    پماد گل راعی احتمالا به دلیل کاهش تشکیل اسکار، می تواند شدت درد محل زخم سزارین را در روز چهلم پس از سزارین کاهش دهد.
    کلیدواژگان: زخم سزارین، درد، گل
  • فرزانه جعفرنژاد، صدیقه نصراللهی، زهره یوسفی، حبیب صفحه 95
    زمینه و هدف
    پره اکلمپسی شکایت شایعی است که موجب بروز عوارض مهم مادر و جنین می شود و با فراوانی بیشتر در خانمهای شکم اول و خانمهای چندزایی که ازدواج مجدد داشته اند، رخ می دهد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط مقاربت بدون محافظت با پره اکلمپسی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد- شاهدی، 91 نفر در گروه مبتلا به پره اکلمپسی و 91 نفر در گروه غیرمبتلا از خانمهای نخست باردار 35-20 ساله به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف گزینش شدند. داده ها با استفاده از فرمهای مصاحبه و معاینه در دو مرحله ی قبل و بعد از زایمان جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمونهای تی مستقل، مجذورکای، من ویتنی و رگرسیون لوجستیک انجام شد.
    یافته ها
    میانگین مدت زمان در معرض اسپرم بودن در دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به پره اکلمپسی تفاوت معنی داری داشت (0001/0p<). زنانی که از قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده می کردند کمتر به پره اکلامپسی مبتلا شدند (003/0p<). میانگین تعداد مقاربت، در هفته قبل از بارداری (48/0=p) و در طی 20 هفته اول بارداری (8/0=p) در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    مدت زمان در معرض اسپرم بودن قبل از بارداری با ابتلای به پره اکلمپسی رابطه ی عکس دارد و در کسانی که بیش از چهار ماه قبل از بارداری در معرض اسپرم قرار می گیرند میزان ابتلای به پره اکلمپسی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، مقاربت بدون محافظت، در معرض اسپرم بودن، روش های ضدبارداری
  • زهرا امامی مقدم، فرزانه حسن زاده، محمدحسین نام آور، محبوب خورسند، غلامرضا خزاعی، حبیب الله اسماعیلی صفحه 101
    زمینه و هدف
    آموزش مراقبت از خود در منزل به بیماران، یکی از راه های ارتقای سلامت جامعه است. آموزش مراقبت به بیماران جذامی به دلیل تغییر شکل اندامها و ناهنجاری ها و ضایعات پوستی، عدم سازگاری با محیط و جامعه، ایزوله شدن بیمار به دلیل اثرات فرهنگی و اجتماعی و طرد از خانواده، از اهمیت ویژه ای برخودار است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح یک گروهی و دومرحله ای است. نمونه ی 60 نفری با استفاده از روش در دسترس از بین مجذومین شهر مشهد انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی مراقبت از خود و چک لیست برای بهداشت محیط و فرم بررسی و شناخت فریدمن می باشد. داده ها توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس، توکی، تی مستقل و زوجی و مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    امتیاز مراقبت از خود قبل و بعد از مداخله در ابعاد پنجگانه معنی دار بود؛ به طوری که میانگین در بعد جسمی از 23/39 به 5/46، روانی از 90/13 به 36/15، فرهنگی- اجتماعی از 01/14 به 43/15، تغذیه از 2/16 به 38/21 و محیط از 22/17 به 87/23 رسید. متغیرهای ابتلا به سایر بیماری ها (038/0p<)، تحصیلات (048/0p<) و میزان درآمد (05/0p<)، بیشترین اثر را بر نمره ی مراقبت از خود داشتند.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که این بیماران اکثرا مسن و دچار فقر اقتصادی و فرهنگی می باشند، نمره ی مراقبت از خود قبل و بعد از آموزش علی رغم معنی دار شدن، تفاوت کمی دارد. آموزش بازدید منزل می تواند یک راه حل برای مقابله با معلولیت و ناهنجاری در زندگی روزمره ی این بیماران بکاررود.
    کلیدواژگان: بازدید منزل، مراقبت از خود، جذام
  • محمود سلطانی، سیدمحمود حجازی، عباس نوریان، احمد زنده صفحه 107
    زمینه و هدف
    مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن و ناتوان کننده ی سیستم عصبی است که میلین، سیستم اعصاب مرکزی را تخریب می کند. شایعترین عوارض این بیماری خستگی، گرفتگی عضلات، لرزش، دوبینی، عدم تعادل و اختلال در راه رفتن می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر یک برنامه ی تمرینی به مدت 8 هفته در داخل آب بر بهبود تعادل بیماران مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع شبه تجربی است، که 25 نفر به عنوان نمونه با درجه ی بیماری 1 تا 4 و دامنه سنی 20 تا 50 سال انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی 15 نفر و کنترل 10 نفر تقسیم شدند. برنامه ی تمرینی برای گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه اعمال شد. تعادل بیماران به وسیله ی دستگاه تعادل سنج در قبل و بعد از تمرین اندازه گیری داده ها به وسیله ی آزمون تی همبسته تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در بهبود تعادل آزمودنی های گروه تجربی تفاوت معنی داری دیده شد (012/0p<). میانگین تعادل در گروه تجربی در پیش آزمون 299/0±810/0 سانتی متر و در پس آزمون 202/0±736/0 سانتی متر بوده در حالی که در گروه کنترل در پیش آزمون معادل 172/0±710/0 سانتی متر و در پس آزمون به 222/0±743/0 سانتی متر رسید.
    نتیجه گیری
    اجرای تمرینهای هوازی منتخب در آب، باعث بهبود تعادل بیماران مولتیپل اسکلروزیس می شود. با توجه به این نتایج، متخصصان مربوط می توانند از این تمرینات به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمانهای دارویی برای بیماران مولتیپل اسکلروزیس استفاده کنند.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، تمرینات هوازی، ورزش در آب، تعادل
  • علی صادقیان، فریبا سلحشور، حسن رخشنده صفحه 115
    زمینه و هدف
    گیاهان دارویی با توجه به منبع بی منتهای آنها، منابعی است که می توان از آن علیه استافیلوکوک اورئوس کمک گرفت. این بررسی برای شناسایی نوع عصاره و غلظت مؤثر چای بر استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش مطالعه ای آزمایشگاهی و از نوع بنیادی کاربردی است. برگ سبز چای خشک شده از نوع Camellia Thea تهیه شد. عصاره های مختلف گیاه (آبی و الکلی) به روش سوکسیله و پرکولاسیون فراهم گردید. سپس محیطهای کشت با غلظتهای متنوع عصاره ی برگ چای تهیه شد. تمام مواردی که کوچکترین رشدی در آن دیده می شد، مثبت در نظر گرفته شد. در این مطالعه، داده ها به روش آزمایش و مشاهده ی علمی جمع آوری و برای ارایه ی اطلاعات، از آمار توصیفی به خصوص فراوانی مطلق و نسبی استفاده شد.
    یافته ها
    در 30 مورد از نمونه های ارسال شده به آزمایشگاه میکروب شناسی، استافیلوکوک اورئوس کشف شد که اغلب آنها به کلوگزاسیلین حساس بود. در غلظت 3 درصد و بالاتر، عصاره های آبی- الکلی، اتیل استات و N- بوتانل چای اثر ضداستافیلوکوک اورئوس کامل داشته است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده انتظار داریم بتوان از عصاره ی گیاه چای بر استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین در کنترل عفونتهای چشم، پوست و دهان حاصل از استافیلوکوک استفاده کرد و در مرحله ی بعد، با جداسازی مواد مؤثر آن، دارویی مؤثر تهیه نمود.
    کلیدواژگان: ضدمیکروب، برگ چای، استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین
  • نسترن رزمجو، منصوره منصوری، احمد ابراهیمی عطری، حبیب صفحه 121
    زمینه و هدف
    تمرین حرکت چرخش لگن یک ورزش اساسی است که به نظر می آید در تقویت و افزایش انعطاف پذیری عضلات ناحیه ی شکم مؤثر باشد؛ ورزیدگی این عضلات برای جبران افزایش توده ی شکمی در بارداری و نیز حفظ وضعیت صحیح بدنی این دوران لازم است. لذا، پژوهشی با هدف تعیین تاثیر حرکت چرخش لگن در وضعیت نشسته بر شدت کمردرد نیمه ی دوم بارداری انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی، 60 خانم باردار شرکت داشتند. گروه تجربی تمرینات چرخش لگن را به مدت 8 هفته انجام دادند. شدت کمردرد در روزهای صفر و 56 به وسیله ی مقیاس سنجش دیداری درد سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمونهای مجذور کای، فیشر، من ویتنی، فریدمن، تی مستقل، تی زوجی و مدل خطی عمومی صورت گرفت.
    یافته ها
    شدت کمردرد قبل و بعد از مطالعه در گروه کنترل (001/0>p) و قبل و بعد از مطالعه در گروه تجربی (001/0>p) و همچنین در انتهای مطالعه در دو گروه تفاوت معنی داری داشت (001/0>p). اختلاف ضربان قلب جنین (63/0=p) و نبض و فشارخون مادر قبل و بعد از انجام تمرین در گروه تجربی تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    تمرین حرکت چرخشی لگن در وضعیت نشسته، شدت کمردرد نیمه ی دوم بارداری را کاهش می دهد؛ لذا پیشنهاد می شود جهت بهبود کمردرد زنان در دوران بارداری آموزش تمرین مذکور جزء برنامه های مراقبتی در دوره پره ناتال قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تمرین حرکت چرخش لگن، وضعیت نشسته، شدت کمردرد، نیمه ی دوم بارداری
  • مریم بلندهمت، رویا جاجوندیان، زرین تاج سعادتی، مهین تفضلی صفحه 127
    زمینه و هدف
    وزن هنگام تولد یکی از مهم ترین شاخصهای پیشگویی سلامت عمومی و شانس حیات جنین است. وزن هنگام تولد می تواند متاثر از عوامل متعددی از جمله، وضعیت اجتماعی- اقتصادی و تغذیه ای مادر، بیماری های جنینی و مادری، فعالیت فیزیکی بیش از حد مادر و نخست زا بودن باشد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین فعالیت و وضعیت قرارگیری مادر بر وزن نوزاد هنگام تولد طراحی شد.
    روش بررسی
    پژوهش از نوع طولی است که به شیوه ی نمونه گیری چند مرحله ای بر روی 127 خانم نخست حامله ی شهرستان بجنورد انجام شد. ابزار، شامل برگه ی ثبت فعالیت روزانه و همچنین فرم مشاهده ی ثبت مشخصات واحد پژوهش بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمونهای آنالیز واریانس، رگرسیون لوجستیک و تی مستقل انجام شد.
    یافته ها
    میانگین وزن نوزاد واحدهای پژوهش، با در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی- اقتصادی، سن و افزایش وزن دوران بارداری یکسان بوده و بر اساس شغل، شاخص توده ی بدنی و مدت زمان جارو زدن در هفته متفاوت است. مدت زمان قدم زدن و ایستادن و قرار گرفتن در وضعیت چهار دست و پا برای نظافت کف اتاق، مدت زمان نشستن در طول روز، چمباتمه زدن برای شستشوی لباس و ظرف و وضعیت خوابیدن، تاثیری بر وزن نوزاد به هنگام تولد ندارد.
    نتیجه گیری
    فعالیتهای بدنی معمول روزانه و وضعیت قرارگیری، هیچ گونه تاثیر نامطلوبی بر روند رشد و وزن هنگام تولد ندارد.
    کلیدواژگان: نخستین بارداری، وزن هنگام تولد، فعالیت بدنی
  • خلاصه انگلیسی مقالات
    صفحه 135
|
  • Nahidh Golmakani Page 81
    Background And Objective
    Trichomonas vaginalis is a third common cause of vaginitis. Antibacterial and Antifungal and antitrichomonal effects of Zataria multiflora have been demonstrated. The purpose of this study was to Compare the effect of Zataria multiflora vaginal cream with metronidazole oral pill in the treatment of trichomonas Vaginitis.Methods and Material: The survey was a randomized clinical trial which has been accomplished on 54 non pregnant women. Trichomoniasis were diagnosed by wet smear. A 7 night usage of zataria multiflora vaginal cream prescribed for study group & Metronidazole oral pill for control group. Data was obtained by interview and observation forms and was analyzed by Chi square, Student t-test and Mann-whitney, Macnemar, Wilcaxon.
    Results
    According to "wet smear result", Successful therapeutic was 51/9 % in Zataria multiflora group and 88/9 % in Metronidazol group. It illustrated a statisticall significant difference between two group(P = 0/003). In view point of clinical feature, there was a statisticall significant difference between groups (p<0.0260.
    Conclusion
    Percentage of successful response in users of Zataria multiflora vaginal cream was less than users of metronidazole oral pill but improve of clinical result in Zataria multiflora vaginal cream group was more than metronidazole oral pill group therefore. we suggest use of both the Zataria multiflora vaginal cream and metronidazole oral pill with together fore treatment of trichomonas Vaginitis.
  • Sare Samadi Page 89
    Background and
    Purpose
    The women who undergo cesarean delivery, not only have to tolerate the pain of the surgery, but also need to take care the infant. Therefore, they need intensive care. Observation of the side effects of chemical drugs has increased the tendency to the use of natural products. The aim of this study was determine the effect of Hypericum perforatum ointment on cesarean wound pain in women with surgical child birth at Samenolaemeh hospital in Mashhad.
    Methods
    In this double blind randomized clinical trial, 125 women with surgical child birth were randomly allocated in 3 groups. Two of them used Hypericum perforatum ointment or placebo 24 hours after cesarean for 16 days and a control group. Pain was assessed on 10th and 40th day postpartum by visual analog score. Statistical analysis was performed by using Chi-square, Kruskal Wallis, ANOVA tests.
    Results
    significant difference was observed in pain scores on 10th day among control group with groups that received Hypericum perforatum ointment or placebo (p. /..1), however the groups that received ointment had no difference.On 40th day pain scores were higher in placebo () and control group () compared with those who received Hypercom perforatum ointment () but, there were no significant difference between placebo and control group (p=).
    Conclusion
    Hypericum perforatum ointment probably through the prevention of scar formation can decrease cesarean wound pain on 40th day postpartum.
  • Farzad Jafarnejad Page 95
    Background
    Preeclampsia is a common complication of pregnancy often leading to significant maternal and fetal complication. Preeclampsia occurs more frequently in primigravidaes and multigravidaes who are a change in paternity. This study is performed to assess relationship unprotected coitus with preeclampsia.Method and material: In this analytic(case-control)study 91 primigravidae in case group and 91 primigravidae in control group in age range for 20-35 years were chosen form mothers selected by purposeful sampling.Data gathered by interviews Examination form developed by the investigator. Analysis of data was performed by independent T-Test, Mann-whitney, Chi-square, Logestic-Regression by utilizing spss software and 95% coefficient.
    Results
    Women with a short period of co-habitation or who used barrier methods for contraception had a substantially elevated risk for development of preeclampsia compared with women with more than 4 months of cohabitation before conception.(p=0.0001)Oral contraceptive users had a lower preeclampsia rate than of woman who used no oral contraceptive. (p=0.003) No relationship was observed between coital rate before and during pregnancy and risk for preeclampsia.Discussion and comment: This study suggests a relationship between sperm exposure and risk for preeclampsia, and that the risk of developing preeclampsia in primigravidae is inversely proportional to the length of sexual co-habitation.
  • Zahra Emami Page 101
    Introduction
    Nursing care and education of care to leprotic patient, because of the malformation of organs, and skin disorders and damage, in efficiency of moving organs to accomplish daily assignments, etc… have great importance.METHODDOLOGY: this research was a semi-experimental study, with one group and two –stage progects means. This sample includes 60 patients who were selected by accessible and object-centered methods, between leprotic patients dwelling in mashhad. The home-visit sessions eslf educations. the number of home-visit were five 30-60 minutes sessions, for each patient, in the first and end seeeion(three weeks after education),the self-care forms were completed by researcher with interview method. After gathering the data by Correlation, ANOVA, Tukey, Independent t and Paired t tests they were analyzed.
    Finding
    the average of self-care scores, and after intervention in these dimensions was significant (p<0/001),so that this average before and after intervention in physical dimension 39/23-46/5, in phsycological 13/90-15/36,cultural-social 14/1-15/43, nutrition 16/2-21/38, environmental 17/22-23/38,respectively. it was determined that education, income,and affecting with other diseases had the most effect on self-care scores.
  • Mahmod Soltani Page 107
    Background and
    Purpose
    Multiple Sclerosis is a disease of central nerve system which involves brain and spinal cord. This cause makes disorder in conducting nerve and electrical current by destroying millin and consequently. Purpose study the effect of an aquatic exercise for 8 weeks, on the improvement balance of female MS patients.
    Methods
    It is an applied research with semi-experimental method. From 100 MS patients, 25 people on the basis of illness degree and age range were selected randomly. with EDSS 1-4 with average illness time of (4 1) and age rang of (20-50) years. They were divided in to two groups. Experimental group consists of 15 people and controlled group consists of 10 people. The experimental group participated in the exercise for 8 weeks, thress sessions per week with intencity of 40-50 percent of the maximum heart-beat rate. Stablumeter device was used to measure the balance in experimental and controlled groups before and after exercise. The gathered data were analyzed by using descriptive statistic and dependent sample t- test.
    Results
    The research has shown that after 8 weeks, in the experimental group the balance was meaning fully improved(P=0/012).
    Conclusion
    Considering the results of this research, which has caused in an improvement in the balance MS patients with low EDSS, so it seems necessary to apply an aquatic exercise for such patients. Therefore, it is recommended these exercises to be used by specialists as a supplementary remedy beside medical treatments for MS patients.
  • Ali Sadeghian, Fariba Salahshor, Hassan Rakhshande Page 115
    Introduction
    : medicinal plants because of their endless resources can be used against Staphylococcus aureus. this research is an experimental study and a fundamental- functional one. this study was done in order to identify the kind of essence (extract) and effective density of Thea on Staphylococcus Aureus resistant to Meticillin.
    Materials and Methods
    this research is an experimental study and a fundamental- functional one. Some dried Camellia Thea green leaves of Thea was prepared. Different essences of the plant (aquatic and alcoholic) were extracted by socileh and percolation method and then cultivating environment for various densities of the essence of tea leaves was provided. ll the samples that even had the least growth were considered as positive ones.
    Results
    In 30 samples of received samples from the patients to laboratory Staphylococcus aureus was observed most of which resistant to coloxacillin. AIn density of 3 percent or more the aquatic- alcoholic essence of tea and the Ethel – acetate essence of tea and the N- butanol essence of tea had a perfect anti Staphylococcus aureus effect.
    Conclusion
    : According to the acquired results we expect to be able to use the essence of tea against Staphylococ Resistant to meticillin in controling the infections of eye, skin and mouth caused by Staphylococ and in the next step in separating effective substances of tea to make effective medicines.
  • Nasrin Razmjo Page 121
    BACKGROUND AND
    Purpose
    The pelvic tilt is a major abdominal exercise. It is designed to strengthen or increase the flexibility of the muscles needed to compensate for increased abdominal mass and thereby maintaining normal posture. Therefore, this study is performed to assess the effect of sitting pelvic tilt exercise during the second half in primigravidas on lumbar pain.METHOD AND MATERIAL: In this randomized controlled trial, 60 healthy primigravida women chosen in the two groups. The experimental group received the pelvic tilt exercise program for 8 weeks during 20th-30th gestational weeks. Pain intensity was measured by visual analogue scale (VAS) at day 0 and day 56 in both group.Analysis of data was performed by Chi-square test, Fisher exact test, Mann-whitney, Fridman test, Independent and Paired t-test and General linear models.
    Finding
    The VAS of pain in the experimental group was significantly lower at day 56 than at day 0 and lower than the control group at day 56 (p<0,001). There was statistically significant difference of mean VAS at day 56 and day 0 in the control group (p=0.001). This exercise had no any effect on change of FHR, pulse and BP of mother for determine of effective variable.CONCLUSION AND SUGGESTION: The sitting pelvic tilt exercise during the second half of pregnancy in primigravidas could decrease lumbar pain intensity. Therefore, It is suggested teaching sitting pelvic tilt should be a part of prenatal care for treatment of lumbar pain in pregnancy
  • Maryam Bolandhemat Page 127
    Introduction
    Birth weight is determined by multiple factors including maternal socioeconomic and nutritional status, maternal and fetal morbidity and excessive physical effort and primi parity. We designed this study in the aim of analyzing the relationship between maternal positions and physical activity on the fetal birth weight.
    Methods
    Our study is a Prospective cohort study involving 127 primiparaous referring of healthy clinics in Bojnourd with multiple sampling. A team composed of 4 interviewers completes the interview form including daily activity and objective form for mother body characteristic. Statistical analysis was performed by using ANOVA, T-test, univariance regression, multiple logistic regressions.
    Results
    The mean of birth weight regarded to body mass index were different. And women who were sweeping by hand- for at least 50 minutes per week -had newborns with lower birth weight (P=0.007). But it seems that walking and standing and all fours position for cleaning floor, sitting, squatting for washing clothes and dishes and the position during sleep cannot affect the birth weight.