فهرست مطالب

مجله دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
پیاپی 19 (بهار 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هادی کوشیار، امیرحسین میرحقی، محمدحسن آموزگار، حبیب الله اسماعیلی صفحه 7
    زمینه و هدف
    با وجود این که در دهه ی گذشته، عفونت عمده ترین عامل مرگ و میر در بیماران سوخته بوده است، با این حال مشخص نیست که نشانه های بیانگر عفونت زخم بیمار سوخته، تا چقدر از دقت لازم برخوردار هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی روش های ارزیابی عفونت زخم ناشی از سوختگی بر مبنای تعیین ارزش تشخیصی روش های نمونه برداری سوآب و معیارهای بالینی موضعی زخم در مقایسه با نمونه برداری بافتی (استاندارد طلایی) انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه ی غیر تجربی تک گروهه ی توصیفی و همبستگی است که در سال های 86-1385 در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد به روی 45 بیمار سوخته که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند انجام گرفت. پس از انجام مقدمات کار، ابتدا زخم بیمار سوخته با ابزار معیارهای بالینی موضعی (پژوهشگر ساخته) از نظر وجود عفونت، بررسی و همزمان از همان محل به ترتیب نمونه گیری سوآب و بافتی انجام شد. نمونه ی گرفته شده با سوآب از نظر حضور میکروارگانیسم بیشتر از 105 در سانتی متر مربع در آزمایشگاه میکروبیولوژی کشت داده شد و نمونه ی بافتی گرفته شده با پانج، از نظر حضور میکروارگانیسم در بافت زنده ی زیر اسکار، در آزمایشگاه بافت شناسی بررسی گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی نمونه ی پژوهش 25/146/36 سال بود. فراوانی عفونت زخم با سه روش معیارهای بالینی موضعی زخم و نمونه برداری با سوآب و بافتی به ترتیب برابر 21، 35 و 20 به دست آمد و حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی برای روش معیارهای بالینی موضعی زخم به ترتیب برابر 80 درصد، 80 درصد، 76 درصد و 83 درصد و برای روش نمونه برداری سوآب برابر 100 درصد، 40 درصد، 1/57 درصد و 100 درصد در مقایسه با نمونه برداری بافتی بیان شد. بین روش سوآب و نمونه برداری بافتی، تفاوت معنی داری وجود داشت. در حالی که بین روش معیارهای بالینی موضعی زخم و نمونه برداری بافتی، تفاوت معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    توجه به معیارهای بالینی موضعی زخم از اولویت خاصی در مدیریت بیمار سوخته برخوردار است. از این رو، افزایش ترشح، بوی بد، وجود بافت نکروزه و ادم در زخم های سوختگی، بیانگر نیاز این زخم ها به توجهی گسترده تر می باشند. روش نمونه برداری با سوآب برای بررسی عفونت زخم در صورتی که با پاسخ منفی همراه باشد سودمند تر است.
    کلیدواژگان: عفونت، زخم، سوختگی، نمونه برداری با سوآب، معیارهای بالینی موضعی زخم
  • جواد ملک زاده، دکترمحمدحسین بسکابادی، امیررضا صالح مقدم صفحه 17
    زمینه و هدف
    اندازه گیری گازهای خون شریانی به شرطی که به طور صحیح نمونه گیری شود یک ابزار اساسی در مراقبت از بیماران بخش های عمومی و خصوصا ویژه است. مواردی که می تواند بر نتیجه ی این آزمایش تاثیرگذار باشد، حباب هوا، درجه حرارت و مدت نگهداری نمونه است. مطالعه ی حاضر یک پژوهش تجربی است که به منظور بررسی تاثیر خارج کردن هوای سرنگ، درجه حرارت و تاخیر در اندازه گیری نمونه ی خون بر نتایج گازهای خون انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه روی 40 نمونه ی شریانی در 7 گروه شامل یک گروه شاهد بدون حباب، 2 گروه دارای حباب 10درصد و 20درصد و سپس خروج حباب و دو گروه با حباب 10 درصد و 20 درصد بدون خروج آن و 2 گروه بدون حباب با تاخیر 10 دقیقه و نگهداری نمونه، یکی در درجه حرارت صفر درجه و دیگری در 26 درجه ی سانتی گراد (درجه حرارت اتاق) اندازه گیری گازهای خون انجام شد.
    یافته ها
    نتایج در نمونه های با حباب هوای خارج شده نشان دهنده ی کاهش فشار اکسیژن و دی اکسیدکربن بود؛ اما در نمونه های با حباب هوای خارج نشده برخلاف گرادیان فشار موجود، افزایش فشار دی اکسیدکربن و اکسیژن مشاهده گردید. در نتایج نمونه های با ده دقیقه تاخیر در اندازه گیری، کاهش فشار دی اکسیدکربن و اکسیژن خون در هر دو گروه مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    به طور کلی نتایج حاصله نشان داد که اگر چه وجود حباب هوا به صورت خارج شده و نشده بر نتایج مؤثر است؛ ولی با خروج حباب هوای نمونه به علت افزایش سطح تماس بین خون و حباب هوا تبادل انجام شده بیشتر خواهد بود. همچنین در نمونه های نگهداری شده به مدت ده دقیقه نتایج بیانگر نشت گازها از جدار سرنگ در هر دو گروه و ادامه ی متابولیسم سلولی در نمونه های نگهداری شده در درجه حرارت اتاق است.
    کلیدواژگان: گازهای خون، حباب هوا، درجه حرارت، تاخیر در نمونه گیری
  • صدیقه اظهری، فریده محسن زاده لداری، سکینه عموییان، حبیب الله اسماعیلی صفحه 24
    زمینه و هدف
    با توجه به بالا بودن میزان پاسخ های منفی کاذب پاپ اسمیر و مراجعه ی خانم ها در مراحل پیشرفته ی سرطان گردن رحم به منظور ارتقای کیفیت آزمایش پاپ اسمیر، پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی کیفیت پاپ اسمیر با روش های اسپاچولا و سوآپ پنبه ای و برس دهانه ی رحم در خانم های مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی علی بن موسی الرضا و شهیدرستمی شهرستان بابل در سال 1383 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به روش کارآزمایی بالینی یک سوکور بر روی 120 نفر انجام گرفت. نمونه گیری ابتدا به صورت غیرتصادفی و سپس تخصیص تصادفی در دو گروه انجام شد. تمامی نمونه ها غیرحامله، فاقد سابقه ی جراحی دهانه ی رحم، سابقه ی پاپ اسمیر در 6 ماه گذشته و بیماری قابل مشاهده (واژینیت و سرویسیت) بودند. در دوران عادت ماهیانه نبوده و 24 ساعت قبل از انجام آزمایش، نزدیکی نداشته و از دوش مهبلی و داروی واژینال استفاده نکرده بودند. ابزار مورد استفاده ی این پژوهش، شامل فرم مصاحبه، معاینه و مشاهده، میکروسکوپ و فرم ارزیابی نمونه ها می باشد. نمونه گیری به وسیله ی اسپاچولا و سوآپ پنبه ای در یک گروه و در مورد دیگر به وسیله ی برس به طور مجزا انجام می شد و سیتولوژیسیت بدون اطلاع از روش بکار رفته، بر اساس سیستم بتسدا، نمونه را بررسی و سپس در سه گروه مطلوب، کمتر از مطلوب و نامطلوب قرار می داد. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله ی آزمون های آماری مجذور کای، تی، دقیق فیشر، من - ویتنی با استفاده از نرم افزار SPSS و ضریب اطمینان 95 درصد انجام شد.
    یافته ها
    درصد کیفیت مطلوب در دو روش، از نظر آماری اختلاف معنی دار نداشته است؛ ولی از نظر میزان کل سلول ها، تفاوت معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان داد که کیفیت نمونه ی پاپ اسمیر در دو روش برس دهانه ی رحم و روش ترکیب اسپاچولا و سوآپ پنبه ای، تفاوت معنی داری ندارد. لذا انجام مطالعه ای با حجم نمونه ی بیشتر پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: پاپ اسمیر، برس دهانه ی رحم، اسپاچولا، سوآپ پنبه ای
  • فاطمه جعفری، داریوش رخ افروز، جوادملک زاده، دکترحبیب ا& اسماعیلی صفحه 29
    زمینه و هدف
    گزارش نویسی پرستاری وظیفه ی حرفه ای پرستاران و یکی از اجزای مهم پرونده ی بیمار و مدرک مستندی از وضعیت بیمار، سیر پیشرفت بیماری، مراقبت ها و نحوه ی پاسخ بیمار می باشد. لذا باید جامع، صحیح و دقیق، سازماندهی شده و دارای اصول ساختاری و نگارش صحیح باشد که امروزه به روش های مختلفی ثبت می شود. هدف کلی این پژوهش، مقایسه ی تاثیر دو روش گزارش نویسی مشکل مدار و سنتی بر ویژگی های گزارش پرستاری بیماران بستری در بیمارستان تخصصی فارابی وابسته به سازمان تامین اجتماعی مشهد در پاییز 1385 می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش کارآزمایی بالینی (پس آزمون) یک گروهه، نمونه ی پژوهش (38 نفر) مبتنی بر هدف از جامعه ی پژوهش انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شد. از آنها خواسته شد که ابتدا بیماران خود را بر اساس فرم بررسی بیمار ارزیابی کرده و سپس به یکی از دو روش، گزارش پرستاری بنویسند. جهت جمع آوری داده ها، از هر گروه خواسته شد در روزهای زوج هفته، اول برای حداقل 3 بیمار بستری در تخت های زوج بخش محل کار خود، به یکی از دو روش و در هفته ی بعد، هر گروه مشابه برنامه ی هفته ی اول به روش دیگر، گزارش پرستاری خود را ثبت کند. در نهایت، در هر هفته، از مجموع کل گزارشات پرستاری بدست آمده از هر پرستار در هر روش، یک گزارش پرستاری به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از فرم ارزیابی گزارش پرستاری، مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاکی از آن بود که اختلاف معنی داری بین ویژگی های گزارش پرستاری روش مشکل مدار و سنتی وجود دارد؛ به طوری که گزارش نویسی پرستاری به روش مشکل مدار نسبت به روش سنتی، نمرات بیشتری را به خود اختصاص داد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ها، روش مشکل مدار در مقایسه با روش سنتی بر ویژگی های گزارش پرستاری تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: گزارش پرستاری، روش مشکل مدار، روش سنتی
  • امیررضا صالح مقدم، طاهره بلوچی بیدختی، کیارش قزوینی، سعید ابراهیم زاده صفحه 36
    زمینه و هدف
    عفونت های بیمارستانی از مشکلات و معضلات همه ی جوامع است و بیشترین راه انتقال آن از طریق دست های آلوده می باشد. بر اساس توصیه ی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر مصرف محلول های الکلی جهت بهداشت دست و با توجه به این که مدتی است که استفاده از محلول الکلی در برخی بخش های بیمارستانی مرسوم شده است؛ تحقیق حاضر با هدف مقایسه ی محلول آنتی باکتریال، صابون آنتی سپتیک وصابون معمولی بر کلونیزاسیون میکروارگانیسم های دست کارکنان پرستاری انجام می شود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی سه گروهه ی یک سوکور تصادفی می باشد. مطالعه بر روی 134 نفر از کارکنان پرستاری شامل پرستاران و بهیاران که با نمونه گیری طبقه ای و به طور تصادفی انتخاب شده اند انجام شده است. نمونه ی کشت از دست غالب، قبل، بلافاصله بعد، یک ساعت بعد و یک هفته پس از مداخله با استفاده از محیط کشت آگار تهیه گردید و پس از 48 ساعت انکوباسیون در حرارت 37 درجه ی سانتی گراد تعداد و نوع کلنی ها شمارش و نتایج تفسیر گردید. در ضمن مداخله پس از آموزش بهداشت دست طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت و واحدهای پژوهش به مدت یک هفته از نظر بروز عوارض پوستی احتمالی و میزان کمپلیانس تحت پیگیری و مطالعه بودند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های کروسکال والیس، من ویتنی، ویلکاکسون و کای اسکوئر انجام شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند شایع ترین میکروارگانیسم، استافیلوکوکوس کوآگولاز منفی بود که 92 درصد از واحدهای پژوهش واجد آن بودند. سایر میکروارگانیسم ها به ترتیب شیوع شامل: آنتروکوکوس، کورینه، باسیلوس و اشرشیاکلی بودند. هر سه متغیر مداخله باعث کاهش معنی دار میکروارگانیسم ها بلافاصله پس از مداخله شدند و در مقایسه ی سه گروه، محلول آنتی باکتریال نسبت به دو روش دیگر، کاهش بیشتری در میکروارگانیسم ها بلافاصله پس از مداخله ایجاد کرد.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که یکی از مهم ترین راه های انتقال عفونت های بیمارستانی از طریق دست کارکنان می باشد و از آنجایی که با توجه به تحقیق حاضر، اثر محلول الکلی بر کاهش میکروارگانیسم ها بیشتر از صابون می باشد و با توجه به کاربرد ساده ی آن و عدم نیاز به آب، استفاده از محلول الکلی به جای صابون برای ضدعفونی دست پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: کلونیزاسیون، میکروارگانیسم، محلول آنتی باکتریال، صابون آنتی سپتیک، صابون معمولی
  • سعید واقعی، سید رضامظلوم، سیده حمیده احمدی صفحه 43
    زمینه وهدف
    رضایتمندی زناشویی یکی از شاخص های مهم رضایتمندی زندگی محسوب می شود. در تحقیقاتی که در رابطه ی بین سلامت روانی و رضایتمندی زناشویی انجام پذیرفته است مشخص گردیده که بین رضایت از زندگی زناشویی و سلامت روانی رابطه وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میزان خوشنودی زناشویی با باورهای ارتباطی غیرمنطقی زناشویی طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    این پژوهش در بین 200 نفر از پرستاران متاهل شاغل در بیمارستان های دانشگاهی شهر مشهد در سال 1382 انجام گردید که مدت 5 سال از تاهل آنها گذشته و اولین ازدواج آنها بود و مبتلا به بیماری هایی چون بیماری روانی، معلولیت جسمی روانی، بیماری مزمن ناتوان کننده و... نبودند. برای بررسی باورهای ارتباطی زناشویی از پرسشنامه ی RBI استفاده گردید و میزان خوشنودی زناشویی، با مقیاس خوشنودی زناشویی یا MHS تعیین شد. برای تعیین ارتباط متغیرهای مورد مطالعه از تحلیل لگا خطی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت و ضریب اطمینان 95 درصد در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نمره ی مجموع باورهای ارتباطی زناشویی در اکثر واحدهای مورد پژوهش (0/56 درصد) ناکارآمد برآورد شد و میانگین نمره ی مجموع باورهای ارتباطی 5/17±1/93 بود. اکثر واحدهای پژوهش (0/70 درصد) میزان خشنودی زناشویی خود را «زیاد» بیان نمودند و میانگین خشنودی کلی زناشویی 2/2±0/8 برآورد گردید. همبستگی باورهای ارتباطی زناشویی با خوشنودی کلی 311/0-r= با 001/0p< بدست آمد که رابطه ی معنی دار معکوس وجود داشت. میزان همبستگی خوشنودی در گزینه ی خوشنودی کلی و مجموع خوشنودی در 10 گزینه ی دیگر با باورهای ارتباطی به تفکیک حیطه ها نیز مورد بررسی قرار گرفت که در 3 حیطه، رابطه ی معنی دار معکوس وجود داشت.
    نتیجه گیری
    افزایش خوشنودی زناشویی، راهکاری برای ایجاد آرامش در محیط خانواده و ارتقای بهداشت روانی و جسمی افراد و روشی برای حل مسایل و معضلات اجتماعی ناشی از مشکلات زناشویی و خانوادگی است که با اصلاح باورهای ارتباطی، می توان از ایجاد مشکلات ناشی از برخوردهای ارتباطی افراد، پیشگیری و در صورت پیش آمدن این گونه مسایل، آنها را به راحتی حل کرد.
    کلیدواژگان: خشنودی زناشویی، باورهای ارتباطی، پرستار، خانواده، سلامت روانی، اشتغال
  • ناهید گلمکانی، شهلا رفایی سعیدی، بدری سلطانی، سید رضامظلوم صفحه 50
    زمینه و هدف
    اپی زیاتومی رایج ترین برش جراحی در مامایی می باشد. محققان مختلف مزایای متفاوتی را برای اپی زیاتومی مطرح نموده اند که شامل جلوگیری از صدمات داخل جمجمه نوزاد، بهبود نمره ی آپگار، جلوگیری از پارگی های نامنظم و شدید پرینه، ترمیم راحت تر برش اپی زیاتومی نسبت به پارگی ها، پیشگیری از شل شدن عضلات کف لگن و بروز سیستوسل و رکتوسل می باشد. هیچ مدرک محکم علمی در تایید اپی زیاتومی رایج وجود ندارد و توصیه شده که اپی زیاتومی به صورت انتخابی و بر اساس اندیکاسیون های مادری و جنینی انجام شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف «مقایسه ی میزان درد در مادران نخست زا با اپی زیاتومی رایج و انتخابی در بیمارستان شهید مدرس کاشمر» انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی روی 100 خانم نخست زای 17 تا 35 ساله که به صورت مبتنی بر هدف انتخاب و به روش تخصیص تصادفی در دو گروه با اپی زیاتومی رایج و انتخابی قرار گرفتند انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها فرم های مصاحبه و مشاهده، مقیاس دیداری درد و مقیاس سنجش قدرت عضلات کف لگن بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری دانشجویی، مجذورکای، من ویتنی و فیشر با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با ضریب اطمینان 95 درصد صورت گرفت.
    یافته ها
    درد پرینه 24 ساعت بعد از زایمان در گروه انتخابی در وضعیت های خوابیده به پشت و نشسته کمتر از گروه رایج بود. همچنین واحدهای پژوهش از لحاظ سطوح درد پرینه در وضعیت های نشسته و خوابیده به پشت نیز مورد بررسی قرار گرفتند که با یکدیگر اختلاف آماری معنی دار داشتند.
    نتیجه گیری
    انجام اپی زیاتومی به صورت انتخابی سبب کاهش درد می شود که می تواند به عنوان روشی ایمن و با صرف وقت و هزینه ی کمتر جایگزین اپی زیاتومی رایج شود.
    کلیدواژگان: اپی زیاتومی رایج، اپی زیاتومی انتخابی، درد پرینه، نخست زا
  • فاطمه حاجی آبادی صفحه 58
    زمینه و هدف
    بیماری های عروق کرونر عمده ترین علت بروز مرگ و ایجاد ناتوانی در قرون جدید محسوب می شوند. یکی از روش های درمانی مورد استفاده در کنترل این بیماری ها، انجام عمل جراحی پیوند بای پس شریان کرونر می باشد. نتایج این نوع درمان اغلب بر اساس میزان مرگ و میر و نتایج آزمایشگاهی و... سنجیده می شود. این ابزارها قادر به سنجش تمامی ابعاد سلامتی خصوصا بعد اجتماعی و روان شناختی بیماران نیستند. یک راه جهت ارزیابی این ابعاد سلامتی بیمار، استفاده از معیار کیفیت زندگی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر عمل جراحی پیوند بای پس شریان کرونر بر جنبه های مختلف کیفیت زندگی در مبتلایان به بیماری های عروق کرونر انجام شده است.
    روش کار
    این مطالعه ی توصیفی - مقطعی بر روی 71 بیمار کاندیدای عمل جراحی پیوند بای پس شریان کرونر بستری در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در سال 1382انجام شده است که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده اند. جمع آوری داده ها در 3مرحله: 1 24 ساعت قبل از عمل با استفاده از فرم مشخصات فردی قسمت الف پرسشنامه ی کیفیت زندگی SF-36 و پرسشنامه ی حمایت اجتماعی از طریق مصاحبه و استفاده از پرونده ی بیمار؛ 2 بلافصله بعد از عمل با استفاده از فرم مشخصات فردی قسمت ب با کمک از اطلاعات موجود در پرونده ی بیمار و 3- 3 ماه بعد از عمل با استفاده از پرسشنامه ی کیفیت زندگی SF-36 و پرسشنامه ی حمایت اجتماعی از طریق مصاحبه جهت افراد دارای شرایط پژوهش، در هر کدام از مراحل صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS و با استفاده ازآزمون های آماری توصیفی و نیز استنباطی نظیر آزمون تی مستقل و ویلکاکسون انجام شد.
    یافته ها
    نتایج آزمون های تی زوجی نشان داد که بین میانگین نمره ی کل کیفیت زندگی واحدهای پژوهش 3 ماه بعد از عمل جراحی با نمره ی کل کیفیت زندگی 24 ساعت قبل از عمل تفاوت آماری معنی داری وجود دارد؛ به طوری که میانگین این نمره در زمان 3 ماه بعد از عمل از میانگین آن در زمان 24 ساعت قبل از عمل بالاتر بوده است.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه، می توان عنوان نمود که عمل جراحی پیوند بای پس شریان کرونر علاوه بر این که باعث تخفیف درد و دیگر علائم جسمانی مبتلایان به بیماری های عروق کرونر می شود، باعث بهبود وضعیت سلامت عمومی این بیماران نیز می گردد. از این رو می تواند به عنوان روش درمانی مطلوب جهت درمان این بیماران و بهبود کیفیت زندگی آنها در نظر گرفته شده و مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بیماری های عروق کرونر، عمل جراحی پیوند بای پس شریان کرونر، کیفیت زندگی
|
  • Koshiarh., Msn, Mirhaghi, Ah., Msn, Amozegar, Mh. , Esmaeilih. Page 7
    Background and
    Purpose
    Although during the last decades, the most frequent cause of death in major thermal burns has been infection, the purpose of this study was to compare infection assessing methods on burn wounds based on diagnostic value of swab sampling and wound local criteria in comparison with tissue sampling (gold standard) to identify burn wound infection.
    Materials And Methods
    This study was designed as one group cross-sectional non-experimental research. In 1385-86, 45 patients were included by purposive sampling from those admitted to the burn ward at Imam Reza Hospital in Mashhad. After preparations, first of all, burn wounds were assessed by wound local criteria tool (designed by researcher) to identify infection; then in the same place swab and tissue sampling were don simultaneity. Swab samples were cultured to identify presence of microorganism which exceeds more than 105 in square centimeter as infection in microbiology lab and tissue samples were assessed histological to identify presence of microorganism in sub-scar vital tissue in pathology lab.
    Results
    Age mean was 36.5±14.25 years old. The frequency of burn wound infection was obtained by wound local criteria, swab sampling and tissue sampling and no significant differences between wound local criteria and tissue sampling were identified.
    Conclusion
    Wound local criteria have advantages to identify infection in burn patient management; therefore, burn wounds in case of presence of increase on exudates, foul odor, necrotic tissue and edema need more extensive attention. Negative results were obtained by swab sampling are more useful than positive results.
  • Malekzadehj., Msn, Boskabadi, Mh. , Saleh M., Ar. Msn Page 17
    Background and
    Purpose
    Blood samples obtained for blood gas analysis usually contains on air bubble which could be a source of error in blood gas pressure. Therefore, in this study, the effect of extrusion or remaining of air bubble in syringe time delay on analysis of blood gas under different temperature was assessed.
    Materials And Methods
    Forty samples of arterial blood in seven groups including two groups with 10% & 20% extrude air bubble, two groups with 10% & 20% non extrude air bubble, that sample analyzed immediately after blood letting, two samples without air bubble analyzed 10 minutes after blood sampling, one in room temperature (26°c) and the other in refrigerator (0°c).
    Results
    Results Showed that extrusion of air bubbles leads to a significant decrease in both po2 and pco2. Results of samples contain air bubbles showed a significant increase in pco2 & non significant increase in pao2. Variation in blood gas pressure in samples without air bubbles there variation was not according pressure gradient. In samples with delays analysis results indicate the leakage of gases. From wall of the syringe in both conditions (26°c & 0°c) and continuation cellular metabolism in samples with delay in 26°c.
    Conclusion
    The results of this study suggest that blood samples for gas analysis should be free of air babble when possible, if immediately gas analysis was not available. The samples should be kept in ice crush and glass syringe prefer for blood letting. Immediate gas analysis of blood samples contains air bubbles without extrusion of air bubble is recommended.
  • Azharis. , Mohsenzadeh L.F. , Amouians. , Esmailih. Page 24
    Background and
    Purpose
    According to large number of false negative results of pap smear and admission of women in progressive stage of cervical cancer, this study carried out to increase the quality of pap smear. So, this research aimed to compare the quality of pap smear done by cervix brush with a combined of spatula and cotton swab in women admitted to A.E.M.-Reza and Sh. Rostami medical center during the year 2004 in Babol city.
    Materials And Methods
    The study was done by one blind clinical trial on 120 women. First it achieved based on the purposive sampling, then assign randomized in two different groups. All of case were non pregnant, without observed diseases (vaginitis, cervicitis), non of cases were in bleeding period, not have intercourse in past 24 hour or used vaginal douche they did not used any vaginal drug a week before examination, without prior pap smears within 6 months, and prior cervical surgery. Data gathering instrument of research included interview, visit and observation form, microscope, assessment form. Sampling were done separately for each person, first, a sample was gathered by cervix brush and then another sample by combined spatula and cotton swab. Then cytologist assess the sample based on Bethesda system and classified them in 3 group "satisfactory for evaluation", "satisfactory for evaluation but limited" and "unsatisfactory for evaluation". Also sequence and type of sampling were not defined to cytologist. Analysis was done by, –test, fisher Exact test, Mann–Whitney by utilizing SPSS software and 95 percent coefficient.
    Results
    Significant statistical difference was not observed between satisfactory quality percentages, but a significant difference observed in total cell amount.
    Conclusion
    Significant differences have not shown in pap smear quality in the two methods, and the cervix brush offers no advantage over combine spatula and cotton swab to increase satisfactory quality pap smear. Therefore we recommended this kind of research is done in more samples.
  • Jafarif., Msn, Rokhafroozd., Msn, Malekzadehj., Msn, Esmaeilih. Page 29
    Background and
    Purpose
    Nursing documentation is the nurses professional task and one of important component of patients file and a documentary report of patient condition, progress of disease, nursing cares and the patients response approach. So, it must be complete, factual & accurate, organized & legal guidelines for recording. Today, it is recorded in different methods. The studies carried out in Iran show the quality of nursing documentation are low. The objective of this study is comparing the effect of two kinds of nursing documentation, POMR and Farabi specialty hospital under supervision of Mashhad social security organization in autumn 1385.
    Materials And Methods
    In this one-group only post test study clinical trial, the purposeful sampling was used; 38 subjects were selected randomly and divide into two groups. They were asked assess their patients by the assessment tool and record their nursing documentation in one of two kinds. For at least 3 patients of the odd beds number in on of two methods and in the other week in other method. Finally, one documentation selected from all nursing records of each nurse on each method and compared with check list.
    Results
    Based on findings there was a significant difference between characteristics of POMR and traditional method so that the total score of POMR can improve the quality of nursing documentation.
    Conclusion
    According to results of this study, the problem oriented medial record method was more effective than the traditional record on characteristics nursing progress note.
  • Saleh M., Ar., Msn, Baloochi B.T., Msn, Ghazvinik. , Ebrahimzadehs. Page 36
    Background and
    Purpose
    Nosocomical infections are of the problems of all societies and the most common way for it s transference is contaminated hands. According to the recommendations of W.H.O on using alcohol–base formulation for hand hygiene and it got used to some hospital sections for some time, this study is done with the aim of comparing alcohol–based hand rub with antiseptic soap and plain soap on colonization of microorganisms on hand of nursing personnel.
    Materials And Methods
    this study is a randomized, three–group, single blind, clinical trial. 134 nursing personnel including nurses and nurse assistances selected randomly by classified sampling, has been studied. The sample of prevailing hand was provided before, immediately after, and 1 hour hater and one week after intervention by using Agar culture and interpreted after 48 hours incubation in 37c the number and the kind of colonies were counted and the results were interpreted. Furthermore, intervention carried on after teaching hand hygiene based on W.H.O. standards and the study cases were studied concerning possible skin complications and the measure of compliance during one week. Kruskal Wallis, Wilcoxon, Man-withney and Chi–Square statistical tests were used for analyzing data by SPSS software, version 14.5.
    Results
    Based on findings the most common micro-organism was the negative coagulase staphylococcus (92% of cases), the others were antrococus, kurine, Basilus and E-coli, respectively. All independent variables significantly decreased microorganisms immediately after intervention. Among three groups, the alcohol-based hand rub in comparison with two other methods showed more reduction, while two kinds of soaps showed no significant difference.
    Conclusion
    Regarding this fact the on of the most important ways of transferring nosocomical infections is personnel’s hands, as the alcohol- based hand rub is more effective in microorganisms reduction in comparison with soap and regarding its easy application even without water, it is recommended to use it instead if soap for hands as an antiseptic.
  • Vaghees., Msn, Mazloom, Sr. Page 43
    Background and
    Purpose
    Health in the physical, mental and social aspects is one of the subjects had involved human communities for long time ago. The environment of the house and the household and family organize the center of mental health of population, and its role and performance affect other social units considerably. Hence for access to this object it is very important to consider about unsuitable minds changes more effectively and efficiently. Searching for relation between marital satisfaction and irrational communicative belief is one of the important cases.
    Materials And Methods
    This research is a periodic analytic descriptive method, single-group and with two-variable that it was performed among married nurses at the collegiate hospital in Mashhad. Sample volume was estimated 200 cases. The characteristic variables such as age, sex, level of education, title and the number of children and independent variable research, marital communicative belief and dependent variable and marital satisfaction was studied with the questionnaire of communicative belief scale (RBI) and with the questionnaire of marital satisfaction scale (MHS).
    Results
    The satisfaction-correlation measure in total satisfaction choice the sum of satisfaction in 10 other choice was studied in separate field and with communicative belief (the total score of belief). The correlation between the sun of marital satisfaction and communicative belief was calculated r=-0.337 with p<0.001 with total satisfaction r=-0.311 with p<0.001. There was reverse meaningful relation. The correlation of total marital satisfaction and the sum of marital satisfaction with irrational communicative belief was reverse meaningful relation in separate fields such as destructive disagreement, different sex and spouse incompatibility, but in fields of the expectation of minds exploration and sexual perfectionism don’t achieve meaningful relation. In this research, the results indicate that hypothesis of this research, between marital satisfaction measure and irrational marital communicative belief is reverse relation, is confirmed.
    Conclusion
    The increment of marital satisfaction is a way that products tranquility in household environment and develops the mental and physical health and also it is a way for solving social problems and dilemma due to marital and family problems. With improvement of communicative belief we can prevent from problems of communicative encounter between people, or we can solve these types of problems easily if they happen.
  • Golmakanin. , Refaee S., Sh. , Soltanib. , Mazloom, Sr. Page 50
    Background and
    Purpose
    Episiotomy is the most common operation in obstetrics. There is no reliable evidence for routine use of episiotomy and it is recommended to perform selective episiotomy for fetal maternal indications. So, this research was done by the objective, comparison of perineal trauma and pain in primiparous women with routine and selective episiotomy at Modarres hospital in Kashmar in 1382.
    Materials And Methods
    In this clinical, randomized trial, 100 primiparous women, were between 17 and 35 years old. Sampling was made by purposeful method. Trial allocation data were obtained from interviewing, observation forms, visual analog scale and measurement of pelvic muscle strength data were analyzed with t-test, chi-square, Mann-Whitney and Fisher test in SPSS software.
    Results
    Also perineal pain 24 hours after delivery in supine and sitting position was less in selective group. In this study, two groups were not statistically different from view of variables effectiveness on perineal pain.
    Conclusion
    Selective episiotomy can reduce perineal pain, and it is safe method with less time and costly, selective episiotomy should be replaced instead of routine episiotomy
  • Hajiabadif., Msn Page 58
    Background and
    Purpose
    Coronary artery diseases are the most important cause of death and disability in new years. Various medical and surgical methods such as CABG surgery are used for controlling these diseases. The results of these methods are often assessed with values such as rates of mortality, diagnostic result testes and that this is unable to assess all aspects of health. One way for assess the psychosocial aspects of health is using of the quality of life concept. This research is done to assess effect of coronary artery bypass graft surgery on quality of life of patients with coronary artery diseases.
    Materials And Methods
    This descriptive cross-sectional study was done in cardiac surgical department of Emam Reza hospital in Mashhad in 1382. 71 adult cardiac surgical patients were studied. Data was collected with interview. Quality of life was measured 24 hours before and 3 months after surgery with SF-36 survey. Demographic data and data related to disease. Data analysis is done with SPSS and by using statistic tests such as Wilcoxon and T-test.
    Results
    The results of dependent T test show significant difference between the mean of SF-36 score 24 hours before surgery and 3 months after surgery.
    Conclusion
    Because the result of this research show significant improvement in quality of life after CABG, therefore, this surgical method not only can reduces pain and other physical signs of coronary artery patients; but also is able to improve psychosocial status of this patients and can used as a good method for treatment of this patients.