فهرست مطالب

مدرس علوم انسانی - سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 60، بهار 1388)

فصلنامه مدرس علوم انسانی
سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 60، بهار 1388)

  • برنامه ریزی و آمایش فضا
  • 314 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/01/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • زهرا احمدی پور، یحیی میرشکاران، حمیدرضا محمدی صفحه 1
    تقسیمات کشوری اگر مهمترین موضوع مدیریت سرزمینی نباشد، بی شک یکی از مباحث جدی در امر تقسیم سیاسی فضا و تدوین مرزهای قراردادی به منظور اعمال مدیریت بهینه در قالب نقش حاکمیتی دولت بوده و از سوی دیگر یکی از مؤلفه های مؤثر در تقویت احساس همبستگی اجتماعی به شمار می آید که زمینه دسترسی ساکنان واحدهای مختلف سیاسی در سطوح مختلف را به امکانات و خدمات فراهم میکند. در این راستا دولت توجه به نیازها و حمایتهای مطرح شده را در قالب داده های نظام سیاسی به منظور افزایش ظرفیت خود برای تداوم بقای حاکمیت مورد نظر دارد. تقاضاهایی که چنان چه مورد توجه قرار نگیرند؛ ظرفیت تبدیل شدن به مسائل جدی را داشته و در صورت عدم پاسخگویی مناسب و به موقع می توانند از منابع تغییر در نظام سیاسی تلقی شوند. از سوی دیگر همین نظام سیاسی نیازمند رفتار حمایت گرایانه ساکنان است تا به کمک دولت آمده و بتوانند در قالب یک جریان مداوم حمایتی به اندازه کافی انر‍ژی ایجاد کند تا دولت بتواند فرایند تقاضاها را به تصمیمات منطقی و معقول تبدیل کند.
    با توجه به ماهیت مردمی بودن انقلاب اسلامی، ظرفیت نظام سیاسی در برای پاسخگویی به تقاضاهای مردمی در قالب قانون اساسی و قوانین موضوعه باید افزایش می یافت تا بتوان در مواقع نیاز با پشتوانه قانونی به بررسی درخواستهای مردمی پرداخت. فرایند سازماندهی سیاسی فضا در ایران نیز مستثنا از این روند نبوده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با انبوهی از درخواستهای مردمی مواجه شد و از آنجایی که متناسب با این تقاضاها ظرفیت قانونی در قالب قانون تقسیمات کشوری پیش بینی نشده بود، لذا زمینه برای دخالت عوامل مستتر در قدرت فراهم شده و در قالب شکلگیری جغرافیای قدرت درخواستهای فوق در پاره ای موارد توانست منجر به هم ریختن مرزهای تقسیمات کشوری شده و به عدم تعادل و توازن در این نظام برنامه ریزی منتهی شود. اینکه چرا عوامل پنهان قدرت توانسته است به عنوان متغیرهای اصلی نقش مهمی در تغییرات تقسیمات کشوری ایجاد کند، سؤال اصلی تحقیق بوده که با نگاهی تحلیلی – انتقادی این پژوهش به دنبال بررسی نقش جغرافیای قدرت در شکلگیری مرزهای جدید تقسیمات کشوری پس از انقلاب اسلامی در ایران است.
    کلیدواژگان: جغرافیای قدرت و حمایت، سازمان سیاسی فضا، مرزهای تقسیمات کشوری
  • عبدالرضا رکن الدین افتخاری، محمود قدیری، اکبر پرهیزکار، سیاوش شایان صفحه 29
    کاهش خسارتهای جبران ناپذیر بحرانهای طبیعی در ایران نیازمند فهم صحیح علل و راه حلهای کاهش آنها می باشد. در این ارتباط، امروزه آسیب پذیری به عنوان تعیین کننده اصلی بحران معرفی می شود و سه دیدگاه زیستی- فیزیکی، ساخت اجتماعی و ترکیبی در مورد آن شکل گرفته است که دلالتها متفاوت آنها بر فهم، تحلیل و کاهش آسیب پذیری، بررسی کامل آنها را ضروری می سازد. بنابراین این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعه تطبیقی، پاسخ به این سؤال را دنبال می کند که کدام دیدگاه در فهم و تحلیل آسیب پذیری جامعه در برابر مخاطرات طبیعی تبیین کاملی را ارائه می دهد.
    نتایج نشان می دهد که برای فهم و تحلیل آسیب پذیری (در مقیاس جامعه) در جایگزینی کامل هر یک از دیدگاه های زیستی- فیزیکی و ساخت اجتماعی به جای یکدیگر امتیازی وجود ندارد. در مقابل، دیدگاه ترکیبی به عنوان سازشی از دو دیدگاه قبلی و شامل نقاط قوت هر دوی آنها و نیز حاوی پیشرفتهای نظری و روش شناسی چشمگیر در فهم و تحلیل آسیب پذیری، تبیین کاملی را از آن ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: مخاطرات طبیعی، جامعه، آسیب پذیری، دیدگاه های نظری
  • عبدالرضا رکن الدین افتخاری، نرگس وزین، مهدی پورطاهری صفحه 63
  • اکبر پرهیزکار، حمیده امکچی، عبدالرضا رکن الدین افتخاری صفحه 95
  • محمدرضا حافظ نیا، علی ولیقلی زاده، زهرا احمدی پور صفحه 129
  • منوچهر فرخ زاده اصل، مصطفی کریمی احمدآباد، هوشنگ قائمی، محمدرضا مباشری صفحه 193
  • هوشنگ قائمی، آذر زرین، مجید آزادی، منوچهر فرج زاده اصل صفحه 219
  • امجد ملکی، داود شوهانی، محمود علایی طالقانی صفحه 271
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحه 313