فهرست مطالب

گیاه و زیست بوم - پیاپی 21 (بهار 1389)

فصلنامه گیاه و زیست بوم
پیاپی 21 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/01/25
  • تعداد عناوین: 12
|
  • گیاه شناسی
  • سیدمهدی طالبی، اصغر رضاخانلو صفحه 3
    جنس Lallemantia متعلق به خانواده Lamiaceaeبوده و دارای 5 گونه، L. peltata L. canescens L. baldshuanica، L. iberica، و L. royleana می‎باشد. مطالعه‎ی حاضر روی صفات ریخت‎شناسی گونه های جنس مذکور برای شناسایی و تشخیص بهتر گونه ها از یکدیگر و از گونه های سایر جنس‎های این خانواده صورت پذیرفته است. این بررسی روی نمونه های هرباریومی و تازه صورت پذیرفت و تعداد 29 صفت کیفی و کمی از ساختار ریخت‎شناسی اندام‎های رویشی و زایشی گونه ها مورد مطالعه قرار گرفت. اندازه‎گیری های صفات کمی به طور مستقیم از روی نمونه های هرباریمی انجام گرفته و توصیف صفات کیفی بر اساس واژه شناسی انجام شد‎. در این تحقیق صفاتی چون فرم رویشی گیاه‎، ارتفاع ساقه‎، ابعاد و فرم حاشیه و قاعده و نوک و شکل پهنک برگ‎های ناحیه‎ی ساقه و گل آذین‎ و طول دمبرگ آنها‎، ابعاد و شکل کاسه گل و دندانه های آن‎، رنگ و طول جام گل، طول خامه،‎ ابعاد‎ و شکل براکته‎، دم براکته و تعداد سیخک‎ها و طول آن، ابعاد، شکل گل آذین و نسبت ‎طول جام گل به کاسه‎ی گل مورد بررسی قرار گرفت. مطالعه‎ی حاضر نشان داد که شماری از صفات ریخت‎شناسی در بین گونه ها متغیر می‎باشند. مهم‎ترین صفات در سطح درون جنس شامل فرم رویشی‎، ابعاد برگ‎ها و شکل حاشیه‎ی آن، شکل دندانه بالایی کاسه گل‎، طول و رنگ جام گل، شکل براکته‎، شکل گل آذین و نسبت طول جام گل به کاسه گل می‎باشند. ‎صفات مذکور در طبقه‎بندی و شناسایی گونه های جنس مذکور با اهمیت بوده و دارای ارزش تاکسونومیک می‎باشند‎. به خصوص صفت مربوط به جام گل‎ و وجود دو چین طولی در آن‎، که در شناسایی گونه های این جنس از سایرجنس‎های خانواده نعناع مفید می‎باشد‎.
    کلیدواژگان: Lallemantia، ریخت‎شناسی، خانواده نعناع
  • علی مازوجی، فهیمه سلیم پور صفحه 21
    شهرستان دماوند یکی از مناطق مهم کشاورزی کشور به ویژه در پرورش و تولید سیب زمینی، کدو، خیار و محصولات درختی مانند سیب درختی، گردو و آلبالو می باشد. در پژوهش به عمل آمده، 114 گونه از علف‎های هرز منطقه شناسایی و نامگذاری شدند. از مجموع 29 تیره شناسایی شده، بیش‎ترین علف‎های هرز به ترتیب مربوط به تیره‎ی گل ستارگان (Asteraceae) و گندمیان (Poaceae) و بالاترین میزان علف‎های هرز در مزرعه‎ی گندم برآورد شد. همچنین گونه های علف هرز هر مزرعه مشخص و درجه‎ی اهمیت نسبی آنها تعیین شد.
    کلیدواژگان: علف‎های هرز، دماوند، ایران
  • ژنتیک
  • پژمان مرادی، عبدالکریم کاشی، محمدرضا حسندخت، محمود خسروشاهی، احمد خلیقی صفحه 33
    شنبلیله (Trigonella foenum-graceum L.) گیاهی یک ساله و متعلق به تیره‎ی بقولات است که سابقه کاشت طولانی در ایران دارد. منشا پیدایش شنبلیله را نواحی مدیترانه گزارش کرده اند. ارزش‎های غذایی و دارویی این گیاه به اثبات رسیده است. توده های گوناگونی از این گیاه در کشور یافت می شود، ولی تا کنون تحقیق کاملی برای شناسایی و ارزیابی این توده ها صورت نگرفته است. به منظور ارزیابی تنوع ژنتیکی توده های بومی شنبلیله ایرانی، 20 توده از نقاط مختلف کشور جمع آوری و از راه صفات سیتوژنتیکی مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی صفات سیتوژنتیکی توده های بومی نشان داد که تمامی توده های مورد بررسی از لحاظ سطح پلوئیدی همگی دیپلوئید 16 =x 2 = n2 بودند. همچنین طول هر 8 کروموزوم، مجموع طول کلی کروموزوم و طول نسبی هر کروموزوم به طول کل اندازه گیری شد. طول بزرگ‎ترین کروموزوم 7 میکرون در توده اردستان و کوتاه‎ترین آنها 54/2 میکرون در توده برازجان بود. بلندترین طول کلی کروموزوم در توده‎ی زنجان به طول 3/48 میکرون و کوتاه‎ترین طول کلی کروموزوم در توده‎ی برازجان به طول 46/26 میکرون مشاهده شد. تجزیه خوشه ایبر اساس صفات سیتوژنتیکی توده ها صورت گرفت و توده ها به 7 گروه تقسیم شدند. نتایج این تحقیق نشان داد توده های بومی شنبلیله ایرانی از نظر صفات مورد مطالعه از تنوع بالایی برخوردارند. در این دسته بندی توده های برازجان و زنجان در گروهی جداگانه قرار گرفتند و با سایر توده ها تفاوت معنی داری داشتند که منبع ژنتیکی مناسبی برای برنامه های به نژادی می باشند.
    کلیدواژگان: شنبلیله، توده های ایرانی، کروموزوم، صفات سیتوژنتیک، سطح پلوئیدی
  • فیزیولوژی
  • محمدرضا اردکانی، بهلول عباس زاده، ابراهیم شریفی عاشورآبادی، محمدحسین لباسچی، پیام معاونی، فرهاد محبتی صفحه 47
    اثر تنش خشکی بر شاخص های رشد بادرنجبویه (Melissa officinalis L.) در ایستگاه تحقیقات البرز بررسی شد. این آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 5 تیمار و 4 تکرار اجرا شد. در این بررسی اثر تیمارهای تنش 1 T(بدون تنش معادل 100% ظرفیت زراعی)، 2 T(آبیاری در80% ظرفیت زراعی)، 3T (آبیاری در60% ظرفیت زراعی)، 4 T(آبیاری در 40% ظرفیت زراعی) و 5T (آبیاری در 20% ظرفیت زراعی) بر برخی از شاخص های رشد از قبیل شاخص سطح برگ، ماده خشک، سرعت رشد گیاه و سرعت رشد نسبی بادرنجبویه بر اساس درجه‎ی روز رشد مطالعه شد. نتایج نشان دادند بیش‎ترین شاخص سطح برگ و تجمع ماده خشک به ترتیب با 5/2 و 650 گرم بر متر‎مربع مربوط به تیمار شاهد (100%FC) بود. همچنین کم‎ترین شاخص سطح برگ و تجمع ماده‎ی خشک مربوط به تیمار تنش شدید (20%FC) بود. تیمار شاهد بالاترین سرعت رشد را تا پایان دوره‎ی رشد نشان داد. این تیمار (شاهد) دارای کاهش سریع شاخص سرعت رشد نسبی (RGR) بود. بالاترین سرعت رشد نسبی را تیمارهای تنش متوسط و به خصوص تیمار تنش 60%FC داشت. در این بررسی بهترین شاخص سطح برگ و تجمع ماده خشک در شرایط بدون تنش خشکی بدست آمدند. اما با توجه به نزدیکی شاخص های بالا در تیمار آبیاری در 60% ظرفیت زراعی با تیمار شاهد و بالا بودن درصد و عملکرد اسانس تیمار آبیاری در 60% ظرفیت زراعی، اعمال تنش های متوسط برای تولید این گیاه مورد تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: بادرنجبویه، شاخص های رشد، تنش خشکی، اسانس
  • پیام معاونی، علیرضا پازوکی صفحه 59
    این آزمایش برای ارزیابی تاثیر تنش خشکی بر میزان تجمع پرولین و پایداری غشاء سیتوپلاسمی بر چهار واریته گندم: شیراز، چمران، پیشتاز و نیک‎نژاد در شرایط مزرعه و آزمایشگاه‎‎، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس‎ به صورت طرح کرت‎های خرد شده در پایه بلوک‎های کامل تصادفی با 4 تکرار انجام شد. در این تحقیق صفات فیزیولوژیکی پرولین‎، پایداری غشای سیتوپلاسمی براساس دو سطح آبیاری نرمال و ظرفیت زراعی 30% (FC) اندازه‎گیری شدند، همچنین طول ریشه‎چه در پتانسیل‎های مختلف اسمزی تعیین شد. نتایج نشان داد که بین پتانسیل‎های اسمزی از لحاظ طول ریشه‎چه در ارقام مختلف اختلاف معنی‎داری وجود دارد و رقم پیشتاز با میانگین 76/47 میلی‎متر طول ریشه نسبت به سایر ارقام دارای اختلاف معنی‎داری بود. نتایج آزمایش‎های مزرعه‎ای نشان داد که اثر تنش خشکی بر پرولین آزاد برگ‎، پایداری غشاء سیتوپلاسمی برگ و عملکرد دانه معنی‎دار است، همچنین مقایسه‎ی میانگین اثر تنش بر عملکرد دانه نشان داد که تیمارهای بدون تنش در سال اول و دوم به ترتیب با میانگین 8/4374 و 4/4628 کیلوگرم دانه در هکتار نسبت به تیمار تنش رطوبتی عملکرد بیش‎تری داشتند. مقایسه‎ی میانگین عملکرد دانه نشان داد که رقم نیک‎نژاد و چمران در سال اول به ترتیب با میانگین 1/4080 و 8/3775 و در سال دوم به ترتیب با 3/4098 و 8/3784 کیلوگرم در هکتار نسبت به سایر ارقام عملکرد بیش‎تری داشتند.
    کلیدواژگان: گندم، تنش خشکی، پرولین، عملکرد، پایداری غشای سیتوپلاسمی
  • پریناز پوراسماعیل، داوود حبیبی، ابوالقاسم توسلی، حسین زاهدی، حمیدرضا توحیدی مقدم صفحه 75
    این پژوهش برای مطالعه‎ی تاثیر پلیمر سوپر جاذب بر برخی از خصوصیات زراعی (عملکرد دانه، شاخص برداشت، وزن صد دانه) و فیزیولوژیکی (میزان آب نسبی برگ، مقاومت غشاء سیتوپلاسمی) ارقام مختلف لوبیا قرمز تحت تنش خشکی در سال زراعی1384 در گلخانه‎ی تحقیقاتی دانشکده‎ی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج صورت گرفت. در این تحقیق سه رقم مختلف لوبیا قرمز (درخشان، D81083 و ناز)، در شرایط آبیاری (2، 4، 6 روز یکبار) با سه غلظت مختلف سوپر جاذب (7،5،0 درصد) مورد بررسی قرار گرفتند و طرح آماری بکار رفته در این پژوهش، طرح فاکتوریل در قالب بلوک کامل تصادفی با 4 تکرار بود که در این بررسی، فاکتور A تیمارهای آبیاری، فاکتور B ارقام و فاکتور C غلظت‎های مختلف سوپر جاذب بود. نتایج حاصل از تحقیقات نشان داد، بین تیمارهای مختلف آبیاری، ارقام و غلظت‎های مختلف سوپر جاذب اختلاف معنی‎داری وجود داشته و استرس خشکی تاثیر معنی‎داری در کاهش صفات زراعی داشته و غلظت 7% از این ماده توانسته سبب افزایش صفات زراعی شود. ناز و درخشان به ترتیب ارقام متحمل و حساس در این پژوهش شناخته شدند. با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شد پلیمر سوپر جاذب با جذب و نگهداری آب قادر است بسیاری از تلفات ناشی از کم آبی را کاهش داده و سبب افزایش صفات مختلف شود. بهترین غلظت در این بررسی، غلظت 7% و بهترین رقم، رقم ناز تشخیص داده شد.
    کلیدواژگان: تنش خشکی، لوبیا قرمز، پلیمر سوپر جاذب، عملکرد، میزان آب نسبی برگ، پایداری غشاء سیتوپلاسمی
  • مرتع
  • سیداکبر جوادی، میثم سلسله، حسین ارزانی، مریم فولادآملی صفحه 93
    تعیین شایستگی مرتع برای اهداف مختلف، برای مدیریت اصولی است و ضامن توسعه پایدار می‎باشد‎. در این تحقیق برای مطالعه‎ی شایستگی مرتع برای زنبورداری سه زیر مدل عوامل محیطی و فیزیکی‎، پوشش گیاه، آفت‎ها و دشمنان مورد بررسی قرار گرفتند که اجزای مدل نهایی را تشکیل می‎دهند‎.‎ در این تحقیق با استفاده از روش FAO (1991)، در محیط سیستم‎های اطلاعات جغرافیایی و تهیه نقشه های مربوط به شایستگی زنبورداری و تلفیق آنها در قسمتی از حوزه‎ی آبخیز سد لار شامل مراتع عسل‎، آرو، نمک کوثر ارائه شد‎. در بررسی زیر مدل عوامل محیطی‎، فاکتورهای دما‎، رطوبت‎، باد و عوامل فیزیکی مانند فاصله از منابع آبی‎، شیب و جاده ها و مسیرها استفاده شد‎. برای شایستگی پوشش گیاهی فاکتور‎های درصد پوشش و ترکیب‎، طول دوره‎ی گلدهی، جذابیت گونه های مورد علاقه‎ی زنبور عسل مورد مطالعه قرار گرفت‎. همچنین در بررسی شایستگی آفت‎ها‎، امراض و دشمنان، عوامل نوع مبارزه و فاصله از منبع انتشار آلودگی و بیماری مورد ارزیابی قرار گرفتند‎. نتایج حاصل از مدل نهایی شایستگی نشان داد که 05/40 درصد منطقه در کلاس شایستگیS1 (بدون محدودیت)، 08/9 درصد منطقه S2(با محدودیت اندک) و 74/37 درصد S3(با محدودیت زیاد) قرار دارند. مهم‎ترین عوامل محدود کننده‎، دما و کاهش درصد پوشش گیاهی مورد علاقه زنبور در اثر خشکسالی و از عوامل موثر بر شایستگی حضور‎، طول دوره‎ی گلدهی و جذابیت گونه های مورد علاقه زنبور عسل، پراکنش منابع آب، جاده ها و مسیرها و عدم وجود امراض و آفت‎ها را می‎توان اشاره کرد‎.
    کلیدواژگان: شایستگی مرتع، زنبورداری، لار، GIS
  • زراعت
  • محمدرضا حاج سیدهادی، قربان نورمحمدی، مهدی نصیری محلاتی، حمید رحیمیان، اسکندر زند صفحه 107
    برای بررسی اثرات رقابتی تاج‎خروس و سلمه‎تره بر شاخص‎های رشد سیب‎زمینی، این آزمایش در بهار سال 1383 و 1384 به صورت کرت‎های 2 بار خرد شده بر پایه‎ی طرح بلوک‎های کامل تصادفی با 4 تکرار در منطقه‎ی فیروزکوه انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل علف‎های هرز تاج‎خروس و سلمه‎تره (در کرت‎های اصلی)، سه تراکم 2، 4 و 8 بوته علف هرز در هر متر ردیف کاشت (در کرت‎های فرعی) و سه زمان نسبی سبز شدن 4 و 8 روز قبل از کاشت سیب‎زمینی و همزمان با سبزشدن سیب زمینی در سال 1383 و همزمان با سیب‎زمینی، 2 و 4 هفته پس از سیب‎زمینی (در کرت‎های فرعی - فرعی) بودند. نتایج نشان داد که علف‎های هرز سبب کاهش ارتفاع، شاخص سطح برگ، سرعت رشد و رشد نسبی سیب‎زمینی شدند. تاج‎خروس رقیب قوی تری برای سیب‎زمینی بود و در مقایسه با سلمه‎تره کاهش بیش‎تری در شاخص‎های رشد ایجاد کرد.
    کلیدواژگان: سیب‎زمینی، تاج‎خروس، سلمه‎تره، شاخص‎های رشد
  • محسن رشدی، ساسان رضادوست، جواد خلیلی محله، رضا ابدالی صفحه 129
    برای بررسی اثرات کودهای بیولوژیک بر خصوصیات کمی و کیفی سه رقم آفتابگردان روغنی تحقیقی دو ساله طی سال های 1386 و 1387 در مزرعه تحقیقات کشاورزی شهرستان خوی اجرا شد. این تحقیق به صورت آزمایش فاکتوریل بر پایه بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار به مورد اجرا گذاشته شد. ارقام آفتابگردان به عنوان سطوح فاکتور اول شامل هایسان 33، آلستار و اروفلور و فاکتور دوم شامل ترکیبی از تلقیح بذور با کودهای بیولوژیک و مصرف کودهای شیمیایی با هشت سطح شامل 50% سولفات پتاسیم + بیوسولفور، 100% سولفات پتاسیم + بیوسولفور، 100% سولفات پتاسیم مورد نیاز، 50% اوره + ازتوباکتر، 50% اوره + نیتروکسین، 50% اوره + ازتوباکتر + نیتروکسین، 100% اوره مورد نیاز، 100% سولفات پتاسیم + 100% اوره بود. نتایج آزمایش نشان داد که اثر رقم و کود بر ارتفاع بوته، عملکرد دانه و روغن معنی دار بود. اثر متقابل دو فاکتور نیز بر ارتفاع بوته و عملکرد روغن اثر معنی-داری داشت. مقایسه‎ی میانگین های ارقام حاکی از برتری هایسان 33 از لحاظ صفات مورد بررسی نسبت به دو رقم دیگر بود. به طوری‎که هایسان 33 با قطر طبق معادل 8/18 سانتی متر بیش‎ترین عملکرد دانه و روغن را به ترتیب با 3832 و 1705 کیلوگرم در هکتار تولید کرد. بین سطوح کودی تلقیح بذور با بیوسولفور همراه با مصرف کامل سولفات پتاسیم مورد نیاز (طبق توصیه آزمایشگاه خاک) و تلقیح بذور با ازتوباکتر و نیتروکسین به همراه مصرف 50% اوره مورد نیاز بیش‎ترین تاثیر مثبت را در افزایش عملکرد دانه و روغن داشتند. در نهایت طبق نتایج 2 ساله تحقیق تلقیح بذور آفتابگردان با کودهای بیولوژیک همراه با کاهش مصرف کودهای شیمیایی مانند کودهای نیتروژنه می تواند در بهبود خصوصیات کمی و کیفی ارقام روغنی مفید باشد.
    کلیدواژگان: آفتابگردان، کودهای بیولوژیک، عملکرد دانه، روغن
  • صفحه 144
  • صفحه 153
  • شرایط پذیرش مقاله / روش تدوین مقاله
    صفحه 155
|
  • S.M.Talebi, A.Reza Khanlou Page 3
    The genus Lallemantia Fisch et Mey belongs to Lamiaceae family is represented by thefollowing 5 species: L. peltata, L. canescens, L. iberica, L. royleana and L. baldshuanica. Inthis study, in order to identify and distinct the species from each others, the morphological characters of Lallemantia species were investigated. Plant description is based on living and herbarium specimens. 30 Qualitative and quantitative features were studied, and general explanations of qualitative attributes are based on Stern Terminology, and all measurements were made directly on herbarium specimens. Morphological characters such as: habit, stem length, width, length and shape of stem and floral leaves and its petioles, calyx and its teeth, bracts and inflorescent, the forms of leaf margine, apic and base, corolla colors and calyx corolla ratio were investigated. The present study showed that, some morphological characters were varying between species. Significant variations, mainly useful at the infrageneric level were found in: stem length, leaves shape and margins, the shape and size of upper tooth of calyx, bracts and inflorescent shape and corolla calyx ratio. These features had taxonomic value in the classification and were useful in identification of species, specially 2 longitudinal folds whitin the upper lip of corolla were useful in distinguishing of Lallemantia species from other genera in Lamiaceae family.
  • A.Mazooji, F.Salimpour Page 21
    Damavand is one of the important agricultural areas in Iran, especially in raising andSolanum L., Cucurbita L., Cucumis L. and also crops such as Malus Mill., Juglans L. andCerasus Miller. In this research, about 114 species of the weed in the area were determined. The majority of the weeds, among the 29 families, belonged to Asteraceae and Poaceae and most of their species were found in wheat farms. In this research, the species of the weeds and their relative importance value were distinguished in each farm,too.
  • P.Moradi, A.K.Kashy, M.R.Hasan Dokht, M.Khosro Shahli, A.Khalighi Page 33
    Fenugreek (Trigonella foenum graceum L.) is an annual plant belonging to Legominosaefamily with a long history of farming in Iran. There are various populations of this plant inIran. However, no comprehensive study for fully understanding of it has been yet carriedout. Twenty Iranian native populations of fenugreek were collected from different parts of the country to asses the genetic variability, including their cytogenetic characteristics. The analysis of poloidy level revealed that all the populations were diploid (2n=2x=16).Chromosomal characteristics including Length of each chromosome, sum of the length ofall chromosmes and relation to sum of each chromosome were measured. Genotype ofArdestan had largest chromosomes (7 μ) and the shortest one (2.45 μ) belonged to genotype of Borazjan. Cluster analysis categorized the genotypes to seven groups. Based on the results the native Iranian populations of Fenugreek showed high diversity regarding the features under study and they may provide suitable genetic resources for breeding programs.
  • M.R. Ardakani, B. Abbaszadeh, E.Sharifi Ashourabadi, M.H. Lebaschi, Moaveni, F.Mohebbati Page 47
    The effect of drought stress on growth indices of Balm (Melissa officinalis L.) wasconducted in Alborz Research Station-Karaj Iran. This research was performed under aCompletely Randomized Block Design with 4 replications in 2006. In this research theeffect of stress treatments T1 (control=100%FC), T2 (80%FC), T3 (60%FC), T4 (40%FC) and T5 (20%FC) were studied on some growth indices of Balm such as LAI, TDW, CGR, and RGR according to the Growing Degree days. Results showed that the maximum LAI and TDW were 2.5 and 650 gr/m2 in control (100%FC) treatment respectively. So minimum LAI and TDW related to hard stress treatment (20%FC). The control treatment had high CGR in the first and end of growth periods but RGR was low in the late in this treatment. The maximum RGR were observed in medium stress and specially 60%FC. It had distinguished that the best indices were belonged to non stress condition. But, attention to closely of 60%FC indices to control and highest percentage and yield of essential oil of this treatment was accepted as a suitable drought stress in production of this plant.
  • P.Moaveni, A.Pazoki Page 59
    proline accumulation and memberane stability of four wheat s variety: shiraz – chamran –pishtaz and Niknejad both in farm and laboratory of the Islamic Azad University of shahr-e-Qods. Exprimental design was split plot in complete randomzed completely block with 4replications.In this research physiological traits as proline and memberane stability weremeasured according to two levels of irrigation (normal level and 30% fc),Rootlet length was also measured under different osmotic potentials.The results showed that there was a significant difference between varieties for rootlet length,and variety of pishtaz had more rootlet length than others (47.76mm).The result of field experimental showed that the effect of drought stress on leaf and membrane stability. And seed yield was significant and treatments under normal irrigation w ith means of 4374.8 kgha-1 had more seed yield than droght stress. The results indicated than seed yield of Niknejad and chamran variety were more than others.
  • P.Pour Esmaeel, D.Habibi, A.Tavassoli, H.Zahedi, H.R.Tohidi Moghadam Page 75
    In order to study the effect of super absorbent polymer on some agronomic characters(yield, seed 100 weight and Harvest index) and phyisiological characters (EC,RWC) in redbean (phaseolus vulgaris) varieties under drought stress, various tests conducted inlaboratory and greenhouse experiments in research station of the Islamic Azad University,Karaj Branch in 2005. In greenhouse experiment factorial design under randomizedcomplete block design (RCBD) with four replications were used, varieties were factor A(Derakhshan, D81083, Naz) and time of irrigation was factor B and C with superabsorbent concentration (0,%5,%7). Irrigation treatment was on main plot, and factor B,C were on sub plot. The results showed significant difference between irrigation treatments, varieties and polymers concentration for measured characteristics.Drought stress caused significant effects on increasing EC and reduced seed yield, seed 100 weight and Harvest index. super absorbent polymer (7%) increased the agronomic characteristics.Naz and Derakhshan varieties were drought tolerant and sensitive varieties respectively.The results showed that super absorbent,absorb and keep the water around the roots and it can reduce death of plants from water shortage. These compounds can increase agronomic characteristics, so with attention to increasing yield and yield components and reducing the use of water, application of superabsorbent was proposed specially in water deficit condition.
  • S.A.Javadi, M.Selseleh, H.Arzani, M.Foolad Amoli Page 93
    Determination of range suitability for different purpose is essential for sustainabledevelopment. In this study to determine the part of rangeland suitability for Apiculture,Three sub-models including physical and environmental factors, vegetative covering,recovering pests and enemies, were made for final model. The study was conductedaccording to F.A.O (1991) method, In Asal Asal, Arou, Namak koosar rangeland of Larwatershed. According to results of sub-models 40/05% of area was high suitable (S1), 9/08% was moderately suitable (S2) and 37/74% was poor suitable for Apiculture. The most important limiting factors for suitability were temperature, range degradation. The effective factors to suitability were the desirable plants for bees and water source distribution, roads, and the lack of enemies and pests.
  • M.R.Haj Seyed Hadi, Gh.Noormohamadi, M.Nasiri Mahalati, H.Rahimiyan, E.Zand Page 107
    To study the competitive effects of redroot pigweed (Amaranthus retroflexus) andlambsquarter (Chenopodium album) on potato growth indices, an additive experiment wasconducted in the spring of 2004 and 2005 in split-split plot based on randomized completeblock design with 4 replications at the Seed Potato Production Station of RAN inFirouzkooh. Treatments were included 2 weed species in main plots (Amaranthusretroflexus and Chenopodium album), weed density in sub plots (2, 4 and 8 plants per meter of row) and relative time of weed emergence in sub-sub plots (8 and 4 days prior to potato and the same time with potato emergence in 2004 and the same time with potato, 2 and 4 weeks after potato in 2005). Results showed that both weed species reduced height, LAI, CGR and RGR. Redroot pigweed caused more reduction in potato growth indices thanlambsquarter.
  • M.Roshdi, S.Reza Doost, J.Khalil Mahalleh, R.Ebdali Page 129
    In order to survey the effects of biofertilizers on the quantitative and qualitative featuresof three cultivars of oil-sunflower (Helianthus annus) this study was carried out during theyears of 2007-2008 in "Khoy". The experiment was done in factorial test based on complete randomized blocks design in four replications. the cultivars of sunflower as the first factor in 3 levels included Hisun 33, Alstar and Euroflor; and the secondary factor included compound of seeds inoculation with biofertilizers and chemical fertilizers in 8 levelsincluded 50% K2SO4 + Biosulfur, 100% K2SO4 + Biosulfur, 100% K2SO4, 50%Urea +Azotobacter, 50% Urea + Nitroxin, 50% Urea + Azotobacter + Nitroxin, 100% Urea, 100% Urea + 100% K2SO4. The results of the experiment showed that the effect of cultivar and fertilizer was significant on plant height, grain yield and oil yield. The interaction effect also was significant on plant height and oil yield. The comparison between the averages of cultivars showed that Hisun 33, concerning with the qualities studied, were better than other two cultivars. So that Hisun 33 produced diameter of tray 18.8 cm, the maximum grain yield and oil yield respectively with 3832 and 1705 Kg per hectare. Among different levels of fertilizers of seeds inoculation with Biosulfur + 100% K2SO4 and 50 % Urea + Azotobacter + Nitroxin had the outmost positive effect on the increasing of, grain yield and oil yield. Ultimately, the total results of two year research seeds inoculation of sunflower withbiofertilizers accompanied by decreased use of chemical fertilizers, like nitrogen fertilizerscan have benefit on the improving features of quantitative and qualitative oil – cultivars.