فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 26، بهار 1389)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 26، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/01/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ماندانا آرش، مهناز شوقی، منصوره تجویدی صفحه 1
    پیش زمینه و هدف
    آسم یک بیماری التهابی دستگاه تنفسی است که بر عملکرد روانی، اجتماعی و اقتصادی بیمار تاثیر میگذارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بیماری آسم بر عملکرد مبتلایان انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش مطالعه ای توصیفی است که بر روی 400 بیمار مبتلا به آسم بستری در بیمارستان های آموزشی کرج در سال های 1388-1387 با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که مشخصات فردی و عملکرد بیماران را در ابعاد عملکرد روانی، اجتماعی و اقتصادی می سنجید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که اکثر واحدهای مورد مطالعه زن، متاهل و غیر سیگاری بودند. در بررسی ارتباط بین سن (00/0 P=)، وضعیت تاهل (001/0 P=) و عملکرد روانی، سطح تحصیلات و عملکرد اجتماعی (00/0 P=)، اقتصادی (0026/0 P=) و روانی (00/0 P=)، سال های ابتلا به بیماری و عملکرد اجتماعی (049/0 P=)، سابقه اعتیاد و عملکرد روانی (004/0 P=) و شدت بیماری آسم و عملکرد اجتماعی (049/0 (p= ارتباط معنی دار مشاهده شد. اما بین شدت بیماری آسم و عملکرد روانی و اقتصادی، جنس و دفعات بستری با ابعاد عملکردی بیمار ارتباط معنی دار مشاهده نگردید
    بحث و نتیجه گیری
    توصیه می شود عملکرد بیماران آسمی به عنوان بخشی از برنامه های مراقبتی به صورت دوره ای با هدف ارزیابی نتایج اقدامات درمانی آنان بررسی گردد.
    کلیدواژگان: آسم، بیماری های مزمن، وضعیت عملکردی
  • سیمین تعاونی، فرزانه سلطانی پور، معصومه خیر خواه، حمید حقانی، حبیب انصارین صفحه 6
    پیش زمینه و هدف
    استریای بارداری از نظر زیبایی نگرانی هایی در مادران ایجاد می کند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر روغن زیتون در بروز استریای بارداری در سه ماهه دوم بارداری انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل روی 70 نفر از زنان نولی مراجعه کننده مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران انجام گرفت. در گروه مداخله، مصرف کنندگان روغن زیتون و گروه کنترل بدون دارونما قرار داشتند. پرسش نامه با مصاحبه و مشاهده توسط پژوهش گر تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون کای دو انجام پذیرفت.
    یافته ها
    40 درصد، مصرف کنندگان روغن زیتون 56 درصد گروه کنترل استریا بروز کرده بود ارتباط معنی داری بین گروه مداخله و گروه کنترل وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    پیشنهاد می گردد مطالعاتی بر سایر روغن های گیاهی به منظور پیشگیری از استریا انجام گیرد.
    کلیدواژگان: استریای بارداری، پیشگیری از استریای باردار ی، درمان استریای بارداری
  • شمس الملوک جلال منش، محمود محمودی، اسماعیل محمدنژاد صفحه 11
    پیش زمینه و هدف
    ارزیابی به عنوان جز جدایی ناپذیر خدمت دهی در هر سازمانی جایگاه ویژه ای دارد، اغلب بیمارستان ها با افزایش تقاضا، ازدحام و مراجعه مکرر بیماران از جهات کیفیت، ک می ت و خدمات روبرو هستند و بیماران مبتلا به ایدز از این امر مستثنی نیستند. مطالعه حاضر به منظور تعیین علل مراجعات مکرر بیماران مبتلا به ایدز به بیمارستان طراحی شده است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر به روش مقطعی – توصیفی بر روی 71 بیمار با استفاده از فن مصاحبه و فرم اطلاعاتی (پرونده) در سال 8-1387 انجام گرفت. پرونده بیمارانی که در سال 8-1387حداقل یک بار به بیمارستان مراجعه کرده و تست الیزا و وسترن بلوت مثبت برای HIV داشتند مورد پذیرش قرار گرفت. پرسش نامه حاوی اطلاعات موردنظر و مبتنی برهدف بود، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    می انگین سن افراد مورد مطالعه1/8+35 بود که 5/91درصد مرد و 5/8درصد زن بودند. 6/74درصد سابقه اعتیاد و 38درصد سابقه اقامت در زندان داشتند. علل مراجعه مکرر بیماران به بیمارستان به ترتیب عود عفونت قبلی(6/33درصد)، عفونت جدید(8/33درصد) و عدم درمان(29درصد) بود و مبتلایان به سل ریوی و ترمبوز ورید عمقی بیشترین سندرم بالینی مراجعه کننده بودند. بین شمارش CD4 و سابقه اعتیاد با مراجعات مکرر رابطه معنی داری وجود داشته است.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به شیوع بالای عود عفونت قبلی و عفونت جدید پزشکان و پرستاران باید به کیفیت مراقبت های ارائه شده توجه بیشتری نمایند، و پژوهش های بیشتری جهت شناسایی عوامل مرتبط با آن ارائه و راهکار هایی جهت کاهش آن در بیماران انجام گیرد.
    کلیدواژگان: بیماران مبتلا به عفونت HIV، مراجعات مکرر، شمارش CD4
  • حمید حجتی، الگار سلماسی، مصطفی قربانی، شیرین حجازی، محمد فشارکی، اسمعیل محمدنژاد صفحه 20
    پیش زمینه و هدف
    الکلیسم، یک بیماری مزمن اولیه است. ارائه سیستم های حمایتی و مشاوره ای برای خانواده ها در شرایط و موقعیت های بحرانی زندگ ی از عوامل بازدارنده هستند. این پژوهش به منظور بررسی علل روی آوری به الکل در معتادین عضو انجمن الکلی های گمنام شهرستان کرج در سال 1387 انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی 227 نفر از اعضای انجمن الکلی های گمنام و به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. روش و ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسش نامه بود. تجزیه تحلیل داده ها به وسیله آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد تاثیر علل فردی در روی آوری به الکل با میانگین و انحراف معیار 1/9 +91/41 به میزان زیاد و تاثیر علل خانوادگی با میانگین و انحراف معیار 4/8 +1/27 به میزان متوسط، تاثیر عوامل روانی با میانگین و انحراف معیار 2/9 +8/36 و تاثیر عوامل اقتصادی - اجتماعی با میانگین و انحراف معیار 4/5 +1/24 به میزان زیاد می باشد. همچنین بین عوامل فردی با سن شروع مصرف الکل (006/0 p=) و شغل (04/0 p=) و علل خانوادگی با تحصیلات مادر (006/0 p=) و تحصیلات خود فرد (001/0 p=) و شغل (002/0 p=) و بین عوامل روانی با تحصیلات پدر (000/0 p=) و تحصیلات مادر (000/0 p=) و محل سکونت (000/0 p=) و بین علل اقتصادی– اجتماعی با تحصیلات خود فرد (047/0 p=) ارتباط معنی داری وجود داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    می توان با کشف علل روی آوری به الکل و افزایش سطح سلامت در افراد جامعه از بروز بسیاری از معضلات بهداشتی و اجتماعی جامعه جلوگیری نمود.
    کلیدواژگان: الکل یسم، انجمن معتادین بی نام، مشاوره
  • داود سهرابی، لیلا مسگری صفحه 29
    پیش زمینه و هدف
    دکولمان جفت یکی از موارد مهم اورژانس طب مامایی و زنان است که اتیولوژی آن به خوبی شناخته شده نیست اما فاکتورهایی مانند مولتی پاریتی و PROM را در آن دخیل می دانند. هدف از این مطالعه تعیین برخی عوامل موثر در دکولمان جفت در مادران باردار می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش گذشته نگر توصیفی تحلیلی بر روی 7301 مادر باردار در بیمارستان ولی عصر زنجان با استفاده از پرسش نامه انجام گرفته است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    مادران بالای 35 سال در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری ازنظر دکولمان جفت نشان می دهند (001/0 P<). در مادران مولتی پار در مقاسیه با گروه کنترل افزایش دکولمان جفت معنی دار است(001/0 P<). 7/52درصد مادران دارای سابقه سزارین بودند(0001/0 P<). 29درصد آن ها دارای سابقه سقط جنین در بارداری های قبلی بودند که در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری را نشان می دهد (001/0 P<). 12 درصد مادران دارای سابقه قبلی دکولمان جفت بودند آنالیز آماری نشان داد افزایش معنی داری از نظر دکولمان جفت در گروه تجربی وجود دارد(001/0 P<). 23درصد مادران دارای سابقه پارگی زودرس پرده های جنینی بودند(01/0 P<). 5/11درصد مادران دارای فشار خون حاملگی بودند این افزایش در مقایسه با گروه کنترل معنی دار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    افزایش سن مادران، مولتی پاریته، سابقه سزارین و سابقه سقط القایی از عوامل خطرزا برای دکولمان جفت به حساب می آیند. شناسایی این عوامل می تواند کمک موثری برای این مادران باشد که مراقبت های ویژه ای نیاز دارند و بدین ترتیب می توان از خطرات آن برای مادر و جنین کاست.
    کلیدواژگان: حاملگی، دکولمان جفت، جنین
  • فاطمه صفر علیزاده، رقیه صدیقی، حمیده پر تواعظم صفحه 35
    مقدمه
    هیپوتیروئیدی مادرزادی یکی از شایعترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است. بروز کلی این مشکل از یک در 3000 تا 1 در 4000 متغیر است. میانگین بروز بیماری در کشور یک در هزار تخمین زده می شود. غربالگری نوزادان و درمان به موقع طی 2 هفته اول زندگی می تواند از اختلال تکامل شناختی نوزاد جلوگیری نماید. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی هایپو تیروئیدیسم مادرزادی وارتباط آن بابرخی ازعوامل خطر در مراکز بهداشتی – درمانی شهرخوی درسال 86-85 می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر. مطالعه تو صیفی گذشته نگر می باشد. در این پژوهش با توجه به پرونده های بهداشتی نوزادان که آزمون غربالگری هایپو تیروئیدیسم را انجام داده اند و دارای آزمون مثبت می باشند بعد از تخمین میزان فراوانی این بیماری به بررسی عوامل خطر در ارتباط با آن از قبیل مصرف مواد غذائی خاص توسط مادر در دوران بارداری. مصرف داروهای ضد تیروئید در مادر. ازدواج فامیلی... پرداخته و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش 16 نوزاد دارای آزمون مثبت بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که حاوی سوالات در مورد مشخصات فردی و سوالاتی در مورد عوامل خطر بوده است.
    یافته ها
    یافته ها بیانگر آنست که اکثریت موارد بالای تیتر TSH (57درصد) مربوط به جنین مونث می باشد و (8/42 درصد) موارد بالای تیتر TSH مربوط به جنین مذکر می باشد. اکثریت نوزادان (50 درصد) که سطح TSH بالایی داشتند والدین آنها ازدواج فامیلی دور یا نزدیک داشتند. اکثریت مادران (50 درصد) در حین بارداری از گوشت مرغ استفاده می کردند و در عده کمی از مادران (7 درصد) از ماهی جهت تغذیه استفاده می کردند که نشان دهنده تاثیر تغذیه با TSH بالا در نوزادان می باشد. بحث و
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های حاصل از پژوهش و با توجه به شیوع بالای بیماری در کشور و عوارض جبران ناپذیر مغزی در صورت عدم تشخیص ودرمان به موقع که جزء غربالگری بیماری قابل پیشگیری نمی باشد. این برنامه در سطح ملی ضروری بنظر می رسد. و با توجه به اینکه برخی از عوامل در شیوع بیماری تاثیر دارد. از اینرو. لزوم بررسی های بیشتر در این زمینه و هم چنین ارتقای سطح آگاهی مردم از طریق جامعه پرستاران توصیه می شود. با توجه به نتایج. آگاهی دانش آموزان ومادران متاسفانه به عملکرد تبدیل نشده لذا آموزش بیشتر وایجاد باور بهداشتی و پیشگیری در این زمینه لازم می باشد.
    کلیدواژگان: فراوانی، هایپوتیروئیدیسم مادرزادی، عوامل خطر
  • مهتاب کرمی صفحه 40
    مقدمه
    بیمارستان یکی از سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی است که با امکانات و تسهیلات ویژه خود در بازگشت سلامت افراد بیمار جامعه نقش اساسی ایفا می نماید. در واقع بیمارستان مرکز ثقل ارائه مراقبت های بهداشتی به شمار می رود. این سازمان نیز مانند سایر سازمان ها نیازمند نظارت و ارزشیابی مستمر و دائمی هستند. بر این اساس هدف پژوهش گران نیز بررسی رابطه بین درجه ارزشیابی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با شاخص های عملکردی آنها بوده است.
    روش پژوهش: این پژوهش به روش تحلیلی- مقطعی در سال 1387 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تشکیل دادند. داده های مورد نیاز پژوهش با مراجعه به واحد آمار بخش مدارک پزشکی بیمارستان های مربوطه استخراج گردید. برای تعیین رابطه بین متغیر های پژوهش از ضریب همبستگی Spearman به کمک نرم افزارSpss استفاده ش.
    یافته های پژوهش : یافته های به دست آمده شامل: فاصله خالی ماندن تخت با 363/0r=، متوسط اقامت با338/0r=، گردش تخت290 /0r=-، میزان مرگ و میر با309/-0r=، ضریب اشغال تخت با 097/0r=، می باشد. یافته های حاصل نشان می دهد بین درجه ارزشیابی فعلی بیمارستان های مورد مطالعه با شاخص های عملکردی رابطه معنی دار وجود ندارد.
    بحث و نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که هم اکنون درجه بندی بیمارستان ها با توجه به ارزش های ساختاری آنها صورت می گیرد که این نوع ارزشیابی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و مسئولین و برنامه ریزان مربوط به فرایند ارزشیابی باید زمینه های لازم را جهت سنجش عملکرد بیمارستان ها بر اساس شاخص های عملکردی مورد بحث، فراهم نماید
    کلیدواژگان: درجه بیمارستان، شاخص بهداشتی، شاخصهای عملکردی، بیمارستان، ارزیابی
  • مرجان مردانی حموله صفحه 46
    مقدمه
    یکی از نهادهای مهم اجتماعی به لحاظ اهمیت، نقش و کارکردهای مختلف، نهاد خانواده می باشد که به همین علت به تقویت زندگی زناشویی نیز اهمیت داده می شود.از طرفی عدم توجه به این نهاد مهم از نظر عاطفی، زمینه را برای مشاجرات خانوادگی آماده می سازد.لذا هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه بین خوشبینی وسبک های دلبستگی با رضایت زناشویی در کارکنان بیمارستان می باشد.
    روش کار
    این پژوهش از نوع همبستگی می باشد. جامعه پژوهش آن شامل کلیه کارکنان زن متاهل بیمارستان فاطمه زهرا (س) نجف آباد بوده اند و نمونه تحقیق 88 نفر از این زنان بودند که به روش تصادفی ساده در سال 1387 انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های مشخصات فردی، خوشبینی، سبک های دلبستگی ورضایت زناشویی بود واطلاعات به وسیله آمارتوصیفی واستنباطی تجزیه وتحلیل شدند.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که خوشبینی وسبک های دلبستگی با رضایت زناشویی دارای رابطه معنی دار بوده است. در این خصوص ضریب همبستگی پیرسون بین خوشبینی،سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی ناایمن به ترتیب 32/، 36/0 و 47/0 – به دست امد که همگی در سطح p<0/001 معنی دارند. 00
    نتیجه گیری
    از آنجا که رابطه خوشبینی وسبک های دلبستگی با رضایت زناشویی در این پژوهش وتحقیقات دیگر به خوبی مشخص شده است، توصیه می شود که به سلامت روانی کارکنان توجه بیشتری شود تا به طور موثرتری در بیمارستان ها انجام وظیفه نمایند.
    کلیدواژگان: خوشبینی، رضایت زناشویی، زنان، سبک های دلبستگی
|
  • M. Arash *, M. Shogi, M. Tajvidi Page 1
    Background and Aims
    Asthma is an inflammatory disease in respiratory system with ill effects on psychological, social and economic status. This study was conducted to assess of effects of asthma disease on the performance of patients.
    Materials and Methods
    This descriptive study included 400 asthma patients in educational hospitals of Karaj using simple random sampling method during 2008-2009. Data collection tool was a questionnaire consisting of two sections that assessed demographic characteristics and functional status (social, economic and psychological status). The data were analysed by SPSS statistical software.
    Results
    The findings showed that the majority of samples were women, married and non smokers. There was a significant relationship between: age (p=0.00), marital status (p=0.001) psychological status, educational level and social status (p=0.00), economic status (p= 0.0026) and psychological status (p=0.00), duration of disease and social status (p=0.049), history of addiction and psychological status (p=0.049), asthma severity and social function (p=0.049). But there was no significant correlation between asthma severity and economic, emotional status, sex and hospitalization.
    Conclusion
    It is recommended to evaluate asthma patients function periodically as part of the care.
  • Taavoni *, Soltaneypoor, Khir Khah, Haganey, Ansariani Page 6
    Background and Aims
    Striae gravidarum is widely known to occur in pregnancy and aesthetically they can be a cause of great concern for many women. This study was conduted to determin the effects of olive oil on the occurrence of striae gravidarum in the second trimester of pregnancy.
    Materials and Methods
    This randomized clinical trial with a control group of 70 women reffering to health and treatment centers of Tehran. The experimental group included consumers of olive oil. Questionnaires were completed through interviews and observation of a researcher. Data analysis was done by descriptive statistics and Chi-Square test.
    Results
    Striae had emerged among 40% of the experimental group, and 56% of those in the control group. There was not a significant relation between the experimental and the control group.
    Conclusion
    More studies must be done on the effects of the other herbal oils on possible prevention of striae.
  • Sh Jalaimanesh *, M. Mahmodi, S. Mohammadnejad Page 11
    Background and Aims
    Evaluation of service quality is an integral part of any organization. Most hospital are faced with high demands, frequent referrings and a crowd of patients. HIV-infected patients need to go to hospitals more often. This study was conducted to determine the cause of their repeated reference to hospitals.
    Materials and Methods
    This cross-sectional study was based on interviews and informational questionnaires on 71 patients admitted to educational hospitals of Tehran, during 2008-9. HIV infection was confirmed with positive ELISA and Western blot test. The data were analysed by SPSS software.
    Results
    Among 71 patients, 8.5% were women and 91.5% were men. The mean age of samples was 35+8.1 years old. 74.6% were addict and 38% had prison history. Frequent reference factors involved pervious infection (36.6%), new infection(33. 8%), no treatment (29. 6%). Patients with pulmonary tuberculosis and deep vein thrombosis had the least number of going to hospitals. There was a significant relationship between frequent referring to a hospital and CD4 count and addiction.
    Conclusion
    Regarding the high prevalence of pervious infection recurrence and new infection in HIV infected patients, medical staff must be more careful treating them. It is essential to present strategies to reduece infection recurrence in the pateints.
  • H. Hojjati *, E. Salmasi, M. Gorbani, Sh Hejazi, M. Fesharaki, E. Mohammad Nejad Page 20
    Background and Aims
    Alcoholism, also known as alcohol dependence, is a disabling addictive disorder. A combination of supportive therapy and counseling approach are helpful in harm-reduction approach. T his study was conducted to find the reasons of alcohol dependence among members of Alcoholic Anonymous in Karaj city during 2007-2008.
    Materials and Methods
    This cross-sectional study included 227 cases of Alcoholic Anonymous community of Karaj that were selected through purposive sampling. Data were collected using a questionnaireand and were analyzed by descriptive statidtical methods.
    Results
    The results demonstrated that individual causes with the mean of 41.91 and standard deviation of 9.1 have high effect lack of peer and family support has moderate effect with mean of 27.1 and standard deviation of 8.4 and mental and psychological factors with mean of 36.8 and standard deviation of 9.2 has high effect and socioeconomical factors with the mean of 24.1 and standard deviation of 5.4 has high effect in misuse of alcohol. Also there were significant correlations between: individual factors and age (P=0.006) personal factors and job (P=0.04) family support and mother's education (P=0.006) family support and self- education (P=0.001) family support and job (P=0.002) and mental factors and socioeconomic status (P=0.047).
    Conclusion
    Targeting adolescents and young adults is regarded as an important step to reduce the harm of alcohol abuse. D iscovering the reasons of misusing alcohol and restricting the leading causes is recommended as additional ways of reducing the harm of alcohol dependence and abuse.
  • D. Sohrabi *, L. Mesghari Page 29
    Background and Aims
    Placental abruption is a serious complication of pregnancy but its etiology is usually undetermined. Advanced maternal age and multiparity have been associated with an increased risk for placental abruption. Placental abruption may lead to preterm premature rupture of the membranes. The aim of this study was to investigate the leading reasons of placental abruption in pregnant women.
    Materials and Methods
    This retrospective study included 7301 pregnant women and their medical records in Valiasr hospital of Zanjan. The necessary data were collected using a questionnaire. Birth records of 78 cases with placental abruption and 390 randomly selected controls were reviewed retrospectively. Statistical analysis was performed using Pearson's Chi square method. The data were analyzed by SPSS software.
    Results
    Placental abruption was more dominant among mothers over 35 years old (P<0.001). 52.7% of mothers had previous cesarean delivery (p<0.0001) and 29% with a history of abortion in previous pregnancies that is significantly high compared with the control group (p<0.001). 12% of mothers had the history of placental abruption multiparity (p<0.001) and 16% of infants were preterm (P<0.001).
    Conclusions
    The risk factors for placental abruption found in this study were increased maternal age, multiparity, previous cesarean delivery and history of previous placental abruption. Recognition of these factors is helpful in reducing the occurrence of placental abortion and its risk factors for both the mother and fetus in the future.
  • F. Safar Alizade *, R. Sadify, H. Parto Azam Page 35
    Background and Aims
    C ongenital hypothyroidism is one of the most common preventable causes in mental retardedness. The average incidence of the disease is estimated at 1 per 1000 births in Iran. This study is aimed to determin the prevalence of congenital hypothyroidism and its relation with some risk factors in Khoy health service centers.
    Materials and Methods
    This prospective descriptive survey involved newborns with positive screening result of hypothyroidism. After estimating the prevalence of the disease, the risk factors were analyzed. There were 16 newborns with positive result. The tool used for collecting data was a questionnaires which included questions about personal specification and risk factors. SPSS software was used to analyze the data.
    Results
    Ahigh level of TSH (%57) was related to female fetus and %42.8 of TSH level was related to male fetus. Most of the newborns (%50) whose parent had consanguineous marriage showed high level of TSH. %50 of mothers used to have chicken during pregnancy and %7 had fish which shows the effect of diet with high level of TSH in newborns.
    Conclusion
    R egarding the high prevalence of the disease in Iran and its irrecoverable effects on the brain, its early screening, diagnosis, and treatment is essential. Public training is necessary to increase the knowledge of people about methods of preventing the disease.
  • M. Karami *, R. Safdari, M. Pourbager Page 40
    Background and Aims
    hospital, in the modern sense of the word, is an institution for health care providing patient treatment by specialized staff and equipment, and often, but not always providing for longer-term patient stays. Hospital like other organizations must be evaluated continuously. This is of vital importance due to the critical role of hospitals. This study aimed to determine the relationship between evaluation scores and performance indices.
    Materials and Methods
    T his analytic cross-sectional study was performed in all of educational hospitals of Kashan University of Medical Sciences. The data were collected by observing Hospital registries, statistical sheets and evaluation tables. Spearman correlation coefficient was used to determine the relationship between research variables, and the data were analysed by Spss software.
    Results
    The findings revealed: empty beds r=0.363, the average stay with r=0.338, occupacy rate with r=0.097. Thus, there is no significant relationship between evaluation scores and performance indices.
    Conclusion
    This study showed that hospitals are classified with regard to their structural form. It is necessary to revise the evaluation system of hospitals and mostly consider performance based factors.
  • M. Mardani Hamule *, H. Heidari Page 46
    Background and Aims
    Families are easily the most important and basic unit of society. To equip families with tools to build strong marriages, will impact the communities. The happiest couples look on the bright side of the relationship (optimism). The present study aimed to determine the relationship between optimism, focusing on strengths rather than weaknesses with marital satisfaction in female hospital staff.
    Materials and Methods
    This correlational study included all of the married women employees of Fateme Zahra Hospital in Najafabad in 2008. The sample of this study consisted of 88 women that were selected by simple random sampling. Data collecting tool was a questioner. Descriptive and analytical statistics were used to analyse the data.
    Results
    The f indings showed that optimism and type of mutual relation have significant correlations with marital satisfaction. Pearson correlation coefficient for optimism, safe and unsafe relation styles and marital satisfaction were 0.32,0.36 and -0.47 respectively that was significant(r=0.581)
    Conclusion
    Since the relation between optimism and marital satisfavtion is observed again, it is recommended to pay more attention to mental health of employees in order to work more effectivly in hospitals.