فهرست مطالب

درسهایی از مکتب اسلام - سال پنجاهم شماره 2 (پیاپی 650، اردیبهشت 1389)

ماهنامه درسهایی از مکتب اسلام
سال پنجاهم شماره 2 (پیاپی 650، اردیبهشت 1389)

  • 75 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/02/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • آیت الله جعفر سبحانی صفحه 7
    افسانه غرانیق، یک داستان بی اساس و ساختگی است که دست هایی مرموز، آن را وارد تاریخ اسلام کرده اند. براساس این داستان، پیامبر؛ هنگام قرائت سوره نجم در مکه، با وسوسه شیاطین، با جملاتی به صورت آیه از بت های مشرکان تمجید کرد و این، موجب الفت بین او و مشرکان شد.
    این داستان که اشکالات متعدد سندی و محتوایی دارد، دستاویز برخی مستشرقان و دستمایه کتاب کفرآمیز «آیات شیطانی» سلمان رشدی مرتد شده است که نویسندگان مسلمان؛ پاسخ آن را داده اند.
    در این مقاله، این داستان به صورت فشرده مورد نقد قرار گرفته است.
  • احمد بهشتی صفحه 16
    این نوشتار، نخست بحثی کوتاه درباره واژگان دین، اسلام و تبلیغ کرده است، سپس درباره مبلغ و شرائط تبلیغ به بحث و کنکاش پرداخته و برای روشن شدن نقش اخلاق در تبلیغ دین، مبلغ را در سه جبهه معرفی کرده است: یکی در جبهه عمومی، صرف نظر از دین و آیین مخاطبان. و دیگری در جبهه خودی ها و سومی در جبهه غیر خودی ها. حسن ختام آن بررسی مساله نصح و خیرخواهی و بشردوستی است.
  • غلامرضا گلی زواره صفحه 24
    در شماره گذشته، فتح فرانسه توسط مسلمانان بین سال های 107 تا 114 مورد بحث و بررسی قرار گرفت. فتح فرانسه همراه با حماسه آفرینی های مسلمانان بود. اما مورخان متعصب مسیحی غربی، در این باره به تحریف حقایق تاریخی پرداخته، افسانه هایی در مورد شجاعت برخی از فرماندهان فرانسوی آن روز ساخته و پرداخته، شکستی به پای نیروهای اسلام نوشته اند که واقعیت نداشت. در این شماره، این موضوع مورد بحث ما است.
  • فرج الله فرج اللهی صفحه 33
    در شماره گذشته، در مورد خروج حضرت موسی از مدین و رسیدن او به صحرای سینا و همچنین دریافت دو معجزه عصا و ید بیضاء که در واقع رسیدن آن حضرت به مقام نبوت بوده، مطالبی تقدیم خوانندگان محترم گردید. و اینک ادامه بحث.
  • محمود حکیمی صفحه 40
    سلمان، خالد و ویلیام سه تن از پژوهشگران «مؤسسه بررسی ادیان» در اروپا از طرف آن مؤسسه به هندوستان می روند تا درباره دو آیین هندویی و بودیسم تحقیق کنند. ویلیام که سرپرستی گروه پژوهشی را بر عهده دارد، مسیحی؛ سلمان شیعه اثنیعشری و خالد؛ سنی مذهب و تربیت شده یکی از مدارس مکتب سلفی(وهابی) است. در این سفر خالد و سلمان هرگاه که فرصت یابند، به بحث و دفاع از مکتب خود می پردازند...
  • جایگاه تبرک در ادیان الهی / یک بحث علمی از آیت الله سبحانی
    صفحه 47
    در بخش نخست این مقاله، مستندات قرآنی و حدیثی تبرک -که وهابیان آن را بدعت شمرده موجب گمراهی می پندارند- مطرح و تبیین گردید.
    در این بخش، نمونه هایی از تبرک مسلمانان عصر نبوی به آثاری مانند: آب وضوی پیامبر، قبر پیامبر، قرآن مجید و... براساس احادیث متعدد، مطرح، و به شبهات مطرح شده در این زمینه پاسخ داده می شود.
  • هنری ماکوو صفحه 55
    مقاله حاضر در ستایش از زنان سنتی است که به نظر می رسد این زنان در جوامعی که هنری ماکوو در آن زندگی می کند و کلا در جوامع فعلی بشری هنوز وجود دارند. زنانی که به نظر او، فمنیست ها در حال تلاش برای نابودی نسل آنها هستند. تلاش هایی که در جهت تضعیف روابط خانوادگی؛ تحقیر«مرد» به عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده، رو به زوال کشاندن وظیفه اصلی زنان یعنی مادری و همسری و وسوسه آنها به استقلال، عشق به شغل به جای عشق به همسر و فرزندان و... است. او با تقسیم بندی زنان و مردان به دو نیمه آرام و فعال زندگی، این تقسیم بندی را اساس سرشت بشری و حتی طبیعت می داند. او با محکومیت هم جنس گرایی، آن را تیر خلاصی به بنیان خانواده و به عنوان ناتوانی در ایجاد رابطه جنسی با جنس مخالف به عنوان اساس تشکیل زندگی می داند. او با بر شمردن صفات زنان و مردان عاشق واقعی و نقش های اصلی آنان در زندگی، به تلاش رسانه های غرب در آگهی های تلویزیونی، فیلمها و... در جهت تحقیر و سخره مرد به عنوان نشانه صلابت خانوادگی، اشاره می کند.
  • عباس رسولی صفحه 68
  • منصور اشرفی، مرتضی اشرفی صفحه 69
    سرطان پستان، با روش های مختلف، و از جمله خودآزمایی، قابل تشخیص، و قابل معالجه در مراحل اولیه است. از بررسی پستان ها به این منظور، به ویژه پس از پنجاه سالگی نباید غقلت کرد.