فهرست مطالب

Holistic Nursing and Midwifery - Volume:18 Issue: 2, 2009

Journal of Holistic Nursing and Midwifery
Volume:18 Issue: 2, 2009

  • تاریخ انتشار: 1387/11/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا پناهنده، مهرناز دوستدار صنایع صفحه 1
    مقدمه
    ارتقاء آگاهی گروه های در معرض خطر از مهم ترین راه های جلوگیری از آلودگی افراد به HIV و HBV می باشد.
    هدف
    سنجش سطح دانش آرایشگران زن شهر رشت نسبت به هپاتیت ب و ایدز و نقش آموزش بهداشت شغلی درآن.
    روش کار
    در یک بررسی مقطعی در بهار 1385، آگاهی 456 آرایشگر نسبت به بیماری ایدز و هپاتیت ب با استفاده از یک پرسشنامه خود ایفا سنجیده شد. پرسشنامه برگرفته از پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی و شامل بخش دموگرافیک، آگاهی و منابع آگاهی بود. نمرات آگاهی به سه سطح ضعیف، متوسط و خوب تقسیم و با نرم افزارSPSS نسخه 5/11 و آزمون کای دو آگاهی دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده مقایسه گردید.
    نتایج
    حدود 59 درصد از واحدهای مورد پژوهش درآموزشهای بهداشت شغلی شرکت کرده بودند. درگروه آموزش دیده 4/94درصد و آموزش ندیده 84 درصد به تغییرات رفتاری جامعه در کاهش انتشار هپاتیت ب و ایدز اعتقاد داشتند. سطح آگاهی مطلوب در مورد هپاتیت و ایدز درگروه آموزش دیده به ترتیب 3/17 درصد و 29 درصد و درگروه آموزش ندیده6/3 درصد و4/9 درصد بود (001/0 P<) و سطح آگاهی 76 درصد از هر دو گروه در حد متوسط قرار داشت.آگاهی نادرست در مورد راه های اثبات نشده انتقال هپاتیت ب و ایدز در هر دو گروه وجود داشت. مهم ترین منبع دانش گروه آموزش دیده، آموزشهای بهداشت شغلی و در گروه آموزش ندیده رسانه ی تلویزیون بود.
    نتیجه گیری
    آگاهی آرایشگران آموزش دیده بالاتر از سایر آرایشگران آموزش ندیده بود اما آگاهی کلی آنان نیز در سطح قابل قبولی نبوده و تکرارآموزشها به صورت دوره ای ضروری است.
    کلیدواژگان: آگاهی، آرایشگران، ایدز، هپاتیت، ب
  • نازیلا جوادی، عزت پاریاد، کلثوم فداکار، زهرا عطرکار روشن، شهلا اسیری صفحه 9
    مقدمه
    تصمیم گیری بالینی به عنوان بخش اساسی از اعمال حرفه ای پرستاری، بیش از هر عاملی بر کیفیت مراقبت، تاثیر می گذارد. پرستار به عنوان تصمیم گیرنده در امور بالینی می تواند جهت ارائه مراقبت مؤثر، از مهارت های تفکر انتقادی استفاده نماید. ارزشیابی اطلاعات و انتخاب راهکارمناسب برای رسیدن به تصمیم درست، نیازمند مهارت تفکر است. با این وجود، مطالعات موجود در زمینه ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی، نتایج مشابهی را نشان نمی دهند.
    هدف
    هدف این پژوهش، تعیین ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی همبستگی،50 نفر از دانشجویان دوره روزانه ترم آخر کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و واحد شرق گیلان که واحد آخر کارورزی عرصه را می گذراندند، به روش سرشماری شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل برسه بخش مشخصات دموگرافیک، سؤالات تفکر انتقادی کالیفرنیا(فرم ب) و سؤالات تصمیم گیری بالینی بود.
    نتایج
    یافته ها نشان داد، اکثریت واحدهای پژوهش(86%) دارای تفکر انتقادی ضعیف بوده و میانگین نمره تفکر انتقادی آنها 25/3 ± 86/11 است. آزمون کای دو، ارتباط معنی دار(001/0p=) آماری بین نمره تفکر انتقادی با میانگین معدل ترم های گذشته واحدهای مورد پژوهش را نشان داد. بعلاوه میانگین نمره تصمیم گیری بالینی 9/4 ± 7 /66 بود. اکثریت دانشجویان(70%) دارای تصمیم گیری تحلیلی- سیستماتیک و 30 درصد تصمیم گیری تحلیلی- شهودی بودند. همچنین، بین نمره تصمیم گیری بالینی و میانگین معدل ترم های گذشته واحدهای پژوهش با استفاده از آزمون کای دو ارتباط معنی دار آماری بدست آمد(02/0 p=).آزمون فیشر، ارتباط معنی دار آماری بین نمره تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به عدم ارتباط نمره تصمیم گیری بالینی و تفکر انتقادی، فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه بین نمره تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی ارتباط وجود دارد رد شد. با عنایت به پایین بودن نمره تفکر انتقادی واحدهای پژوهش و ارتباط تصمیم گیری بالینی با سابقه کار دانشجویی، لزوم به کارگیری روش های نوین آموزش نظری و بالینی جهت ارتقاء مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و فراهم آوردن فرصتهای بالینی بیشتر برای آنان، توسط دست اندرکاران آموزشی احساس می شود.
    کلیدواژگان: آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری، تصمیم گیری، تفکر انتقادی
  • سعیده رنجبر، شیرین جفرودی، طاهره خالق دوست، فریبا عسگری، زهرا عطرکار روشن صفحه 17
    مقدمه
    غیبت از کار یکی از عوارض مشکلات کارمندی است و در همه مشاغل از جمله شغل پرستاری وجود دارد. شواهد نشان می دهد که غیبت از کار پرستاران اثرات سوء مستقیم و غیر مستقیمی بر مراقبت از بیمار دارد و خود پرستاران نیز به عنوان بخشی از سیستم مراقبت بهداشتی از مسئله غیبت از کار متاثر می شوند.
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش تعیین عوامل فردی و خانوادگی موثر بر غیبت از کار پرستاران شاغل در مراکز آموزشی، درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهر رشت در سال 87-1386 می باشد.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی، مقطعی می باشد در این پژوهش600 نفر پرستار شاغل مورد مطالعه قرار گرفتند ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخت است. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از ابزارآماری SPSS نسخه 5/11 وآزمون های آماری کای دو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج پژوهش نشان داد که 8/78 در صد از پرستاران شاغل در طی6 ماه گذشته، غیبت از کار نداشتند. میزان غیبت از کار 71 درصد واحد هایی که در طی6 ماه گذشته غیبت داشته اند، کمتر از سه روز بوده است. بیماری، شایع ترین علت غیبت از کار(4/69 درصد) بود. در بررسی عوامل فردی و خانوادگی مرتبط با غیبت از کار، آزمون فیشر نشان داد که از عوامل فردی و خانوادگی موثر بر غیبت از کار تنها بین کار در موسسه دوم و غیبت از کار کمتر از سه روز، ارتباط معنی دار آماری(05/0P<) وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط بین عامل کار در موسسه دوم و غیبت از کار کمتر از سه روز(کوتاه مدت)، مدیران پرستاری باید عواملی را که سبب شروع به کار پرستاران در موسسه دوم می شوند شناسایی نمایند که این عوامل می تواند مربوط به نیازهای مالی پرستاران یا وضعیت استخدام آنها باشد. با توجه به اینکه علت شایع غیبت از کار پرستاران در این مطالعه، بیماری است بنابراین مدیران پرستاری باید در صدد برنامه ریزی جهت ارتقاء سلامتی پرستاران باشند.
    کلیدواژگان: کارگریزی(غیبت از کار)، مرخصی استعلاجی، پرستاران
  • مریم گوزلیان، ربیع الله فرمانبر، مژگان بقایی، محمد تقی مقدم نیا، مجید چینی کار، زهرا عطر کار روشن صفحه 23
    مقدمه
    آنژیوگرافی عروق کرونر یک روش مهم تشخیصی در بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر است که همانند هر روش تشخیصی دیگر می تواند دارای عوارضی باشد. عارضه مهم این روش تشخیصی، عوارض عروقی (هماتوم و خونریزی) در محل ورود شیت است. در جهت کنترل این عوارض لازم است بیماران پس از انجام آنژیوگرافی در حالت استراحت مطلق قرار گیرند که در منابع مدت زمان ثابت، قطعی و یکسانی برای آن ذکر نگردیده است.
    هدف
    لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر طول مدت استراحت مطلق بر میزان بروز عوارض عروقی پس از آنژیوگرافی انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با نمونه گیری تصادفی بود. 120 بیمار در دو گروه آزمون (2 ساعت استراحت مطلق) و شاهد (6 ساعت استراحت مطلق) از نظر بروز عوارض عروقی با یکدیگر مقایسه شدند. در هر دو گروه شیت شریانی بلافاصله پس از اتمام رویه و انتقال بیمار به بخش پست آنژیوگرافی خارج شده و پس از برقراری هموستاز اولیه با استفاده از فشار دستی، موضع با یک پانسمان شفاف (جهت مشاهده موضع) پوشیده می شد. عوارض عروقی (خونریزی و هماتوم) در آزمودنی های دو گروه تا 24 ساعت پس از انجام رویه به تناوب کنترل و ثبت می شد.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر سن، جنس، شاخص توده بدنی، اندازه شیت، آزمون های انعقادی، مدت زمان اعمال فشار دستی و مدت زمان انجام آنژیوگرافی همگن بودند، ضمن آن که تفاوت آماری معنی داری در میزان بروز عوارض عروقی (هماتوم و خونریزی) در دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    خارج کردن بیمار از استراحت مطلق 2 ساعت پس از انجام آنژیوگرافی عروق کرونر از طریق شریان فمورال امکان پذیر می باشد. اجرای این روش مراقبتی می تواند با کاهش زمان اقامت بیمار در مراکز درمانی از یک سو، راحتی بیشتری را برای بیمار فراهم آورد و از دیگر سو ضمن کمک به کاهش اشغال تخت بیمارستانی، کاهش هزینه ها را نیز به دنبال داشته باشد.
    کلیدواژگان: آنژیوگرافی کرونری، عوارض عروقی، استراحت مطلق
  • شادمان رضا ماسوله، معصومه جعفری اصل، محمد علی یزدانی صفحه 32
    مقدمه
    بیماری پوکی استخوان بیماری ای است که به آرامی و بی سر و صدا منجر به کاهش توده استخوانی می شود و استخوان را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد. بنابراین پیشگیری در سنین پایین تر می تواند از پیامدهای نا گوار آن بکاهد.
    هدف
    هدف از این بررسی تعیین عملکرد دبیران زن در مورد پیشگیری از پوکی استخوان و دیدگاه آنان در خصوص نقش رسانه های همگانی در مورد پیشگیری از پوکی استخوان است.
    روش کار
    این مطالعه بصورت توصیفی- مقطعی با شرکت 141 نفر زن شاغل در دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستان رشت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی اجرا شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر43 سوال بود که از طریق مصاحبه با هر یک از واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید. اطلاعات بدست آمده تحت نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    یافته ها نشان داد عملکرد اکثریت دبیران زن(6/81%)در مورد پیشگیری از پوکی استخوان، ضعیف بوده است. هم چنین از دیدگاه اکثریت آنان(4/50%) نقش رسانه های همگانی در مورد پیشگیری از پوکی استخوان ضعیف بوده است.
    نتیجه گیری
    عملکرد ضعیف دبیران زن که خود نقش آموزش دهنده به جامعه دختران را به عهده دارند بعنوان زنگ خطر باید مورد توجه مسئولین برنامه ریزی قرار گیرد. همچنین تلویزیون که پر مخاطب ترین رسانه برای آموزش اصول سلامت در جامعه به شمار می رود از نظر این واحدها در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان عملکرد مطلوبی نداشته است.
    کلیدواژگان: پوکی استخوان، رسانه ها، زنان، عملکرد
  • اکرم سادات منتظری، عاطفه قنبری خانقاه، مریم نیکنامی، زهرا عطر کار روشن، عبدالرسول سبحانی، فریده هاساواری، بهروز نجفی، فریبرز معطر، تبسم فاخری صفحه 38
    مقدمه
    تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی از شدیدترین عوارض و از نگرانی های مهم بیماران مبتلا به سرطان می باشد. تهوع و استفراغ منجر به بروز اختلالات فیزیولوژیکی، الکترولیتی، تغییر در سیستم ایمنی، اختلالات تغذیه ای و حتی پارگی مری شده و بر کیفیت زندگی و ادامه درمان بیماران تاثیر می گذارد. زنجبیل یک داروی گیاهی و موثر در درمان تهوع و استفراغ است و هیچ نوع عارضه خاصی ایجاد نمی کند و در بعضی از کشورها در تهیه داروهای ضد استفراغ مورد استفاده قرار می گیرد.
    هدف
    این مطالعه با هدف تعیین تاثیر زنجبیل بر شدت تهوع ناشی از شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان انجام گردید.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی، متقاطع، دوسوکور و مشابه سازی شده است که برروی 44 بیمار تحت شیمی درمانی انجام گرفت. بیماران بر اساس تقسیم تصادفی بلوک چهارتایی در سیکل اول مطالعه یکی از رژیم های ضد استفراغ (رژیم A (روتین +1گرم زنجبیل)و رژیم B(روتین+ 1گرم دارونما)) را دریافت کردند و در سیکل بعدی پس از 28 روز رژیم دیگر(AیاB) را همراه با داروهای شیمی درمانی دریافت نمودند. شدت دفعات و نمره تهوع 4 ساعت (1،2،3،4) پس از دوز دوم رژیم های درمانی و پایان 24 ساعت از شروع شیمی درمانی با استفاده از ابزار VAS مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج تحقیق بیانگر آن است که در تمام ساعات بررسی، تفاوت قابل توجه آماری در دفعات تهوع و استفراغ بین دو رژیم درمانی بدست نیامد. اماکاهش شدت و نمره تهوع در رژیم زنجبیل در مقایسه با دارونما حاصل گردید و آزمون T مستقل و من ویتنی یو نیز تفاوت معنی دارآماری را در نمره تهوع در ساعت سوم و پایان 24 ساعت (06/0p= و 01/0 =P) نشان دادند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به کاهش نمره تهوع در رژیم حاوی زنجبیل نسبت به دارونما، به نظر می رسد که استفاده از زنجبیل یک روش ساده و بی خطر است که می تواند به عنوان مکمل داروهای ضد استفراغ در بیماران تحت شیمی درمانی بکار رود.
    کلیدواژگان: تهوع، پرستاری بیماران سرطانی، دارو درمانی، زنجبیل، سرطان ها
  • شهین سوادزاده صفحه 44
    مقدمه
    اعتیاد به مواد مخدر به عنوان پدیده ای، زیستی- اجتماعی- روانی یکی از غم انگیزترین تراژدی های انسان معاصر است که تبعات بسیار ناخوشایند اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی دارد و جامعه را به انحطاط و سقوط سوق می دهد. مصرف مواد مخدر در طی بارداری عوارض گوناگونی را برای جنین و مادر به همراه دارد و هزینه های اقتصادی و بهداشتی بر خانواده و جامعه تحمیل می کند.
    روش کار
    مطالعه حاضر روشی مروری بر کتب و مقالات موجود در سایت های معتبر علمی از سالهای 1996 تا 2008 می باشد.
    محتوی: اعتیاد به مواد مخدر مسمومیت حاد و مزمنی است که، نیاز به ادامه استعمال دارو و منجر به وابستگی روانی یا جسمی به آثار داروهای اعتیادآور می شود و آثار مخرب شخصی و اجتماعی دارد. مصرف مواد در طی بارداری با افزایش ریسک مرگ و میر و موربیدیتی پری ناتال همراه است. مشکلات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در طی بارداری شامل سقط خودبخودی، زایمان زودرس، دیسترس جنینی، وزن تولد پایین، جداشدن زودرس جفت، محدودیت رشد، سندرم محرومیت نوزادی و... می باشد. که این مشکلات با عوارض اقتصادی، اجتماعی، جسمی، خانوادگی و... همراه است و بنابراین آگاهی و مداخله فعال نهادهای فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و بهداشتی جامعه ضروری است. بخش اساسی مدیریت اعتیاد در زنان باردار معتاد، تشویق آنان جهت حضور و دریافت مراقبت و درمان، تجویز متادون، سم زدایی و مشاوره های لازم می باشد تا نتایج بارداری بهتری داشته باشند.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که افزایش آگاهی و درک لازم از سوء مصرف مواد از نظر قانونی، پزشکی و اجتماعی ما را توانمند می سازد که در کاهش موانع درمانی قدم برداریم و از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنیم.
    کلیدواژگان: اعتیاد، بارداری، عوارض، مشاوره
  • محمد عباسی کاکرودی، آتوسا رهبر، عالیه یعقوبی، شهربانو اسکندری صفحه 51