فهرست مطالب

مجله علمی پزشکی جندی شاپور - سال نهم شماره 2 (پیاپی 65، خرداد و تیر 1389)

مجله علمی پزشکی جندی شاپور
سال نهم شماره 2 (پیاپی 65، خرداد و تیر 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/07
  • تعداد عناوین: 13
|
  • صفحه 0
  • مقالات پژوهشی
  • سید محمد علوی، آرش اعتمادی، مهرداد عزمی صفحه 107
    زمینه و هدف
    گزارش های ضد و نقیضی در مورد ارتباط عفونت مزمن هلیکوباکترپیلوری و تیفوئید در مناطق مختلف دنیا وجود دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی رابطه بین عفونت هلیکوباکترپیلوری و بیماری تب تیفوئیدی در استان خوزستان بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد شاهدی،50 بیمار که در بیمارستان های رازی و ابوذر در شهر اهواز به علت تب و علائم بالینی منطبق بر تیفوئید که با تشخیص قطعی بر اساس کشت مثبت خون یا مغز استخوان بستری بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. به ازاء هر بیمار یک نفر از بین همکلاسی ها یا ملاقاتی ها با تطابق سنی و جنسی و عدم وجود تب به عنوان شاهد انتخاب شد. از تمام افراد، آزمایش سرولوژی(IgG) هلیکوباکترپیلوری به روش ELISA انجام شد. نتایج در نرم افزار spss با آزمون Chi square تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    شیوع سرمی هلیکوباکترپیلوری در گروه مورد با 66 درصد از شیوع سرمی گروه شاهد با 44 درصد بیشتر بود (02/0=p). شیوع سرمی در گروه سنی کمتر از20 سال در گروه مورد و شاهد به ترتیب 6/60 درصد و 5/54 درصد بود (05/0
  • عبدالحسن طلایی زاده، سید احمد الهی صفحه 115
    مقدمه
    طیف علائم پانکراتیت حاد از یک درد شکمی خفیف تا بیماری شدید منجر به مرگ میتواند باشد. علاوه بر درمانهای طبی عمومی، در تحقیقات مختلف تلاش های زیادی به منظور سرکوب ترشح پانکراس و کنترل علائم بیماری و پیشگیری از عوارض آن انجام شده است. و داروهای مختلفی تحت بررسی قرار گرفته اند. یکی از این داروها اکترئوتاید(سندوستاتین) است که نتایج تحقیقات گذشته درباره آن یکسان نبوده است.
    روش مطالعه
    این کارآزمائی بالینی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز از اسفند1380تا شهریور1383 بر روی 25 بیمار صورت گرفته است. در بیماران پانکراتیت حاد بستری در بیمارستان امام خمینی(ره) (19بیمار)گروهA از اکترئوتاید با دوز 5./. میلی گرم هر 12ساعت زیر جلدی استفاده شد و در بیماران بیمارستان گلستان(6 بیمار) گروهB فقط درمان های عمومی رایج بکار رفت. هر دو گروه به مدت حداقل 6 ماه تحت پیگیری قرار گرفتند. سیر بیماری، نتیجه درمانی، عوارض و مرگ ومیر هر گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    گروه A که طبق معیارهای رانسون بطور متوسط از شدت بیماری بیشتری برخورداربودند، علیرغم درمان با اکترئوتاید در سیر بیماری تفاوتی ملاحظه نگردید و متوسط زمان بهبودی، زمان قطع تب و رفع لکوسیتوز بیشتر از گروه B داشتند، در حالیکه میزان بروز عوارض برابر یا کمتر از گروه B داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شدیدتربودن بیماری در گروه Aمیتوان چنین نتیجه گیری کرد که اکترئوتاید در سیر بیماری اثر قابل توجه و معنی داری نداشته (P>0.05) درحالیکه در کاهش میزان بروز عوارض، عود و مرگ و میر اثر نسبی داشته است.
  • اردشیر ارضی، اکرم آهنگرپور، سپیده آریانفر، علیرضا سرکاکی صفحه 123
    زمینه و هدف
    مطالعات متعددی نشان داده اند که فقدان استروژن متعاقب یائسگی یکی از عوامل اصلی بروز اختلال حافظه است. ورزش از طریق تنظیم برخی از سیستم های نوروترانسمیتری، اثرات محافظت نورونی، نورون زایی و آنتی اکسیدانی، افزایش کارایی سیناپسی و تسهیل در ایجاد تقویت طولانی مدت LTP))، سبب بهبود یادگیری و حافظه می گردد، در حالی که اوارکتومی علت اختلال در کلیه اثرات ذکر شده می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات ده روز ورزش اجباری بر یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی اوارکتومی شده، طراحی شد.
    روش بررسی
    تعداد 60 سر موش صحرایی ماده نژاد Wistar (270-240 گرم) به طور تصادفی به 6 گروه آزمایشی تقسیم شدند: 1- گروه سالم و شاهد ورزش 2- گروه سالم ورزش کرده 3- گروه شاهد جراحی و شاهد ورزش 4- گروه شاهد جراحی ورزش کرده 5- گروه اوارکتومی شده و شاهد ورزش 6- گروه اوارکتومی شده ورزش کرده. بعد از انجام عمل جراحی اوارکتومی و یا عمل شاهد جراحی اوارکتومی و سپری شدن دوره بهبودی، حیوانات در تمام گروه ها به مدت 10 روز تحت ورزش اجباری و یا به عنوان شاهد ورزش قرار گرفتند. سپس به مدت 21 روز یادگیری و حافظه فضایی آنها با استفاده از ماز T شکل مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    داده ها نشان دادند که زمان تاخیر و تعداد اشتباهات جهت رسیدن به جعبه هدف در گروه سالم، در مقایسه با گروه شاهد اوارکتومی در مرحله یادگیری و آزمون حافظه تغییری نیافته است (05/0 P=). زمان تاخیر و تعداد اشتباهات جهت رسیدن به جعبه هدف در گروه سالم در مقایسه با گروه اوارکتومی و شاهد ورزش در مرحله یادگیری (به ترتیب 05/0، P< 01/0 P
  • عبدالحسین مهدی نسب، علی اصغر حدادپور، ناصر صرافان، احمد دشت بزرگ، مریم ابراهیمی صفحه 135
    زمینه و هدف
    استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت و بیماری مفصل زانو و از علل مهم درد و ناتوانی جسمی در انسان محسوب می شود. عوامل متعددی در پیدایش این بیماری دخالت دارند که به طور اولیه یا ثانویه منجر به تخریب غضروف مفصل می شوند. هدف از این مطالعه بررسی میزان عوامل خطر شایع در بروز استئوآرتریت مفصل زانو می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی در بیمارانی که به علت درد و علائم آرتروز مفصل زانو در مدت 12 ماه به درمانگاه ارتوپدی مراجعه نمودند صورت گرفت. معیارهای مورد نظر جهت انتخاب بیماران موارد زیر بود: سن 40 سال یا بیشتر، علائم رادیولوژیک استئوآرتریت زانو، عدم سابقه شکستگی یا آسیب لیگامانی در مفصل و عدم بیماری زمینه ای شناخته شده مثل آرتریت روماتوئید. متغیرهای مورد مطالعه شامل سن، جنسیت، وزن بدن و شاخص توده بدنی (BMI)، شغل، نحوه سکونت و استفاده از نوع توالت، وجود استئوآرتریت(OA) در سایر مفاصل، دفورمیتی ژنوواروم، علائم رادیولوژیک و میزان یا درجه OA بودندکه با معاینه در یک پرسش نامه ثبت علائم انجام گردید.
    یافته ها
    بر اساس معاینه بالینی و رادیوگرافی، 400 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو واجد شرایط در مطالعه تشخیص داده شدند. 5/69 درصد بیماران سن 60 سال و بالاتر داشتند.63 درصد بیماران مبتلا زن و 37 درصد موارد مرد بودند. در خانم های مبتلا 75 درصد موارد بعد از سنین یائسگی بودند. رابطه مستقیم بین میزان BMI، نحوه سکونت و دفرمیتی ژنوواروم مشاهده شد. 95 درصد کل بیماران، ژنوواروم درجه II تا III داشتند که بیشترین میزان(59 درصد) مربوط به درجه IV (پیشرفته) OA بود. 7/8 درصد بیماران، علائم OA را در سایر مفاصل داشتند.
    نتیجه گیری
    چاقی، جنس مؤنث، سنین بعد از یائسگی، ژنوواروم و نحوه سکونت از عوامل همراه و مساعد در بیماران دچار استئوآرتریت زانو بودند. انجام تغییراتی در سبک و روش زندگی، کاهش وزن در افراد چاق و اصلاح دفرمیتی ژنوواروم قبل از پیدایش استئوآرتریت می تواند در پیش گیری یا کاهش شدت و علائم این بیماری مؤثر باشد. جهت بررسی سایر عوامل دخیل درپیدایش این بیماری همچون ژنتیک، متابولیک و تغذیه نیاز به مطالعات تکمیلی بیشتری درآینده خواهد بود.
  • سارا مسیحی، مژگان براتی، فریده مرمضی، سیده فاطمه فاطمی صفحه 143
    هدف
    اندومتریوز تخمدانی یکی از بیماری های زنان در سنین باروری است. به خوبی مشخص شده است که از جمله شایع ترین علائم اندومتریوز تخمدانی درد و نازائی است. اما جنبه های متعددی از این بیماری از جمله مؤثرترین روش درمانی هنوز به خوبی مشخص نشده است. بنابراین هنوز بر روی بهترین روش برخورد با اندومتریوز تخمدانی بحث وجود دارد. در این مطالعه، ما به بررسی کارایی دو روش جراحی لاپاراسکوپیک اندومتریوز تخمدانی یعنی سیستکتومی و کوتریزاسیون به خصوص از نظر میزان کاهش درد، میزان باروری و عود بیماری پرداخته ایم.
    روش بررسی
    در این مطالعه گذشته نگر، 85 بیمار مبتلا به اندومتریوما به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه تحت درمان کوتریزاسیون قرار گرفتند (گروه A) و برای گروه دیگر سیستکتومی انجام شد (گروه B). 30 بیمار در گروه A و 55 بیمار در گروه B قرار گرفتند. سپس 2 گروه از نظر میزان عود علایم بیماری به خصوص درد و میزان باروری بعد از عمل مقایسه شدند.
    یافته ها
    میزان عود علایم به خصوص درد لگنی بعد از یک سال در گروه A، 3/83 درصد و در گروه B، 4/76 درصد بود. در این مورد تفاوت معناداری مشاهده نشد. میزان باروری بعد از عمل بعد از یک سال به طور معناداری در گروه A (3/73 درصد) بالاتر از گروه B (4/36 درصد) بود. میزان عود بیماری در گروه A (3/23 درصد) پایین تر از گروه B (5/34 درصد) بود که این تفاوت معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    کوتریزاسیون کیست نسبت به روش سیستکتومی انتخاب بهتری در درمان اندومتریوما است به خصوص از نظر میزان باروری بعد از عمل، چرا که روش سیستکتومی می تواند باعث کاهش ذخیره تخمدانی شود.
  • لیلا گل پسندحق، فرامرز زکوی، آرمان محققی صفحه 149
    زمینه و هدف
    مطالعات متعددی تاثیر درمان های پریودنتال بر وضعیت پریودنشیم و کنترل متابولیک بیماران دیابتیک را مورد بررسی قرار داده اند. و همچنین در تحقیقات مختلف نتایج مثبت کاربرد داکسی سایکلین در پریودنتیکس و کنترل دیابت به علت اثرات ضد باکتریایی و ضد کلاژنولیتیک آن مشاهده گردیده است ولی اثر آن روی بافت پریودنشیم بیماران دیابت نوع دو مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثرات کلینیکی کاربرد جرم گیری و صاف کردن سطح ریشه به همراه استفاده سیستمیک داکسی سایکلین در بیماران دیابتیک نوع دو دارای پریودنتیت مزمن انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    120 بیمار دیابتیک نوع دو با پریودنتیت مزمن متوسط تا شدید در این کارآزمایی بالینی یک سویه کور شرکت نمودند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در ابتدای مطالعه پارامترهای پریودنتال شامل BOP، PD، CAL و پارامترهای کنترل قند خون شامل FBS و HbA1C برای تمام بیماران ثبت شد. سپس برای هر دو گروه آموزش بهداشت، جرم گیری و صاف کردن سطح ریشه در یک یا دو جلسه با توجه به شدت بیماری انجام گرفت. در گروه آزمایش علاوه بر درمان جرم گیری و صاف کردن سطح ریشه کپسول داکسی سایکلین 100 میلی گرم برای 14 روز تجویز شد. پارامترهای فوق پس از 4 ماه مجددا اندازه گیری شدند. از آزمون آماری T زوجی و مستقل جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند در هر دو گروه در کلیه پارامترها پس از درمان نسبت به ابتدای مطالعه بهبودی حاصل شده بود. کاهش پارامترهای پریودنتال و HbA1C در گروه دریافت کننده داکسی سایکلین بیشتر بود. ولی در مورد کاهش FBS در بین دو گروه تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    اگرچه هر دو نوع درمان پریودنتال در بهبود بیماری پریودنتال و دیابت نوع دو موثر است ولی استفاده از داکسی سایکلین به همراه جرم گیری و صاف کردن سطح ریشه به عنوان یک عامل کمکی، سبب بهبود بیشتر نسج پریودنشیم و کاهش قند خون می گردد.
  • لیدا منتی، امیر سیاهپوش، میترا تدین صفحه 157
    زمینه و هدف
    یائسگی یک مرحله از زندگی زنان بوده که با علائم مختلف همراه می باشد. یکی از علائم بسیار مشخص یائسگی گرگرفتگی بوده که بر کار، فعالیت های اجتماعی، خواب و کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. درمان رایج گرگرفتگی هورمون درمانی بوده که دارای بعضی عوارض سوء بوده و منع مصرف دارد. هدف این مطالعه مقایسه اثر گیاه شیرین بیان(Glcyrrhiza glabra) و هورمون درمانی بر روی گرگرفتگی در زنان یائسه می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه بالینی بر روی 60 خانم یائسه که حداقل یک سال و حداکثر 5 سال از آخرین قاعدگی آنها گذشته و با شکایت گرگرفتگی به درمانگاه های منتخب شهر اهواز مراجعه نمودند انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفی به 2 گروه دریافت کننده شیرین بیان (دی- رگلیس، تهیه شده از عصاره شیرین بیان، ساخت شرکت داروسازی رازک) روزی سه عدد و گروه دریافت کننده هورمون روزانه(نصف قرص استروژن کنژوگه 625/0میلی گرم و نصف قرص مدروکسی پروژسترون 5 میلی گرم) تقسیم گردیدند. مشخصات فردی و گرگرفتگی زنان مورد مطالعه (با استفاده از ایندکس کوپرمن) قبل و پس از درمان در 9 مرحله (یک هفته قبل از درمان و هفته های 1،2،3،4،6،8،10،12 پس از درمان) جمع آوری گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که میانگین کاهش مدت، شدت و تعداد گرگرفتگی در دو گروه شیرین بیان و هورمون درمانی قبل و پس از درمان اختلاف نداشته و در هر دو گروه درمان علایم نسبت به قبل از درمان وجود داشته است.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که داروی شیرین بیان(دی- رگلیس) نیز مانند هورمون جهت درمان گرگرفتگی دوران یائسگی موثر بوده و می تواند به عنوان یک درمان جایگزین در جهت کاهش میزان گرگرفتگی خصوصا برای کسانی که نمی توانند از هورمون درمانی استفاده کنند، مورد استفاده قرار گیرد.
  • مظفر سرافراز، حسین رکابی، سهیلا نیک اخلاق، علی قاضی پور، اعظم فضلی پور صفحه 169
    زمینه و هدف
    آنژیوفیبروم یک توده خوش خیم، پر عروق و نادر نازوفارنکس با تهاجم موضعی بوده، به طور کلاسیک نوجوانان مذکر را مبتلا نموده و حدود 05/0 درصد از کل تومورهای سرو گردن را شامل می شود. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی سن، جنس، شکایات، علایم بالینی و میزان عود در بیماران بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه گذشته نگر توصیفی بیماران مبتلا به آنژیوفیبروما که بین سال های 5137تا 4138 در مرکز گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی اهواز تحت درمان قرار گرفته اند، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در این مطالعه 23 بیمار ارزیابی شدند که 7/95 درصد آن ها را مردان تشکیل می دادند. سن متوسط بیماران 17 سال بود. خونریزی از بینی(9/88 درصد) و پس از آن گرفتگی بینی(3/83 درصد) شایع ترین و مهم ترین علائم اولیه بیماران را شامل می شدند. شایع ترین یافته بالینی در بیماران شامل توده بینی (9/88 درصد) و سپس عفونت گوش میانی و بیرون زدگی چشم (1/11 درصد) بودند. عود عوارض در 04/30 درصد بیماران بین 3 تا 12 ماه (با میانگین زمانی 5/8 ماه) دیده شد.
    نتیجه گیری
    آنژیوفیبروما عمدتا محدود به گروه جوانان مذکر بوده و به ندرت در زنان دیده می شود. گرفتن شرح حال دقیق و توجه به علائم شایعی همانند خونریزی و گرفتگی بینی به ویژه در نوجوانان مذکر، در تشخیص زودرس این تومور و پیشگیری از گسترش و عوارض ناشی از آن از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.
  • راضیه محمدجعفری، فرهاد سلطانی، نسرین سعادتی صفحه 175
    زمینه و هدف
    کیست تخمدان از جمله بیماری های شایع زنان می باشد. در این میان کیست های تخمدان مقاوم به درمان داروئی یکی از بیماری های مهم در این گروه محسوب می شوند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی انواع کیست های تخمدان مقاوم به درمان دارویی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه پرونده بیمارانی که با تشخیص کیست تخمدان مقاوم به درمان طی سال های 1385 و 1386 در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، از لحاظ سن، اندازه، گزارش سونوگرافی و نتایج آسیب شناسی بررسی شدند. در مجموع 112 نفر انتخاب و از نظر سنی به سه گروه کمتر از 20 سال،20 تا 40 سال و بیشتر از 40 سال تقسیم شدند. کیست ها از نظر اندازه در سه اندازه کمتر از 5 سانتیمتر، بین 5 تا 9 سانتی متر و بزرگ تر از 9 سانتیمتر دسته بتدی شدند. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS 13 مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    از مجموع 112 بیمار، 6/11 درصد در رده سنی کمتر از 20سال، 8/67 درصد در 20 تا40 سال و6/20 درصد در گروه بیشتر از 40سال بودند. کیست های عملکردی و آدنوم ها هرکدام با 5/28 درصد شایع ترین نوع بودند. شایع ترین انواع کیست ها در رده سنی کمتر از 20 سال به ترتیب درمویید، آدنوما و عملکردی هر کدام با 1/23 درصد، در گروه 20 تا 40 سال آدنوماها با 2/34 درصد و در گروه بیشتر از40 سال، کیست های عملکردی با 1/39 درصد بودند. بر اساس اندازه، در گروه کمتراز 5 سانتی متر، 3/39 درصد، که همگی خوش خیم بودند. در گروه 5 تا 9 سانتی متر، 1/40 درصد که 4/84 درصد آنها خوش خیم و6/15 درصد بدخیم بودند و در گروه بزرگ تر از 9 سانتی متر، 6/20 درصد بوده که 6/95 درصد خوش خیم و 4/4 درصد بدخیم گزارش شدند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی کیست ها در هر سه رده سنی، 9/92 درصد خوش خیم و1/7 درصد بدخیم بودند. بنابراین می توان با انجام سونوگرافی و تومورمارکرها آنها را پی گیری نموده و برای همه آنها اقدام تهاجمی، ضروری نمی باشد.
  • ماشاالله خانه مسجدی، لیلا بصیر صفحه 183
    زمینه و هدف
    تشخیص و ارائه طرح درمان مناسب از اصول پایه و با اهمیت در رشته های مختلف پزشکی، دندان پزشکی و از جمله رشته ارتودنسی است. حجم زیاد داده ها، بررسی مشکل بیمار در سه بعد فضائی و ارائه یک Problem list از وضعیت بیمار و خستگی ذهنی دندان پزشک، از عواملی هستند که می توانند مانع تشخیص صحیح ناهنجاری و ارائه طرح درمان مناسب شوند. استفاده از نرم افزار کمک تصمیم گیری در تشخیص صحیح و به موقع ناهنجاری های ارتودنسی این امکان را برای دندان پزشک فراهم می کند که از سیر ناهنجاری به سوی مراحل پیشرفته تر و درمان های گسترده تر که هزینه های سنگین تری دارد ممانعت کند. هدف از این مطالعه، طراحی و ارزیابی یک نرم افزار کمک تصمیم گیری با توانائی پردازش حجم وسیعی از اطلاعات جهت تشخیص و درمان ناهنجاری های ارتودنسی است که می تواند در درمان بیماران و آموزش علم ارتودنسی به دانشجویان دندان پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی، تحلیلی برای طراحی نرم افزار از روش الگوریتمی بر مبنای سیستم فلوچارت و برای تهیه gold standard از کتب رفرنس ارتودنسی و جهت بررسی کارآیی سیستم از 3 متخصص ارتودنسی استفاده شد. از آمار توصیفی نیز برای تعیین حجم نمونه و بررسی کارآیی نرم افزار استفاده شد.
    یافته ها
    متخصص اول در 100 درصد موارد، متخصص دوم در 100 درصد موارد و متخصص سوم در 98 درصد موارد با استفاده از نرم افزار به تشخیص صحیح رسیدند.
    نتیجه گیری
    از آنجا که اغلب خطاها ناشی از نادیده گرفتن جزئیات است، سیستم های کمک تصمیم گیری با داشتن ذخیره اطلاعات بالا و یادآوری جزئیات به عنوان یک ابزار قابل اعتماد می توانند کاربر را در رسیدن به یک تشخیص و ارائه طرح درمان مناسب یاری کنند. اما نباید از این حقیقت غافل شد که کارآیی این سیستم ارتباط نزدیک با آگاهی کاربر از علم ارتودنسی دارد.
  • مرضیه اسدی زاکر، نسترن مجدی نسب، مهناز عطاپور، سیدمحمود لطیفی، مریم بابادی صفحه 189
    زمینه و هدف
    بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری مزمن و خود ایمن است و همراه با مشکل ها و اختلال های متنوعی می باشد که منجر به ناتوانی های پیشرفته و فلجی می شود. ضعف عضلانی و خستگی در این بیماران، باعث کاهش فعالیت های روزانه می شود. همچنین، مطالعات نشان داده اند که کیفیت زندگی افراد مبتلا به ام اس پایین می باشد. اگرچه ورزش به طور معمول برای این بیماران مورد قبول است، ولی تاثیر آن ثابت نشده است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر ورزش بر سرعت راه رفتن، میزان خستگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می باشد.
    روش بررسی
    این کارآزمایی بالینی، به صورت تک گروهه بر روی 15 بیمار مبتلا به ام اس با ناتوانی خفیف تا متوسط انجام گرفت. درجه ناتوانی بیماران با استفاده از مقیاس EDSS، میزان خستگی با استفاده از مقیاس دیداری (VAS)، سرعت راه رفتن با استفاده از تست راه رفتن در مسیر 8 متری و کیفیت زندگی آنان با استفاده از پرسش نامه MS QOL-54 سنجیده شد. بیماران تحت ورزش های کششی و هوازی به صورت 3 جلسه در هفته در طول یک دوره 6 هفته ای قرار گرفتند.
    یافته ها
    بعد از ورزش، سرعت راه رفتن بیماران به طور معناداری افزایش یافت (0001/0(P= و میزان خستگی به طور معناداری کاهش یافت (001/0(P=. افزایش آماری معناداری، فقط در 4 بعد از کیفیت زندگی (ایفاء نقش در رابطه با وضعیت جسمی، انرژی، سرزندگی و درک از سلامتی) بعد از مداخله مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان دادند که ورزش، سرعت راه رفتن بیماران مبتلا به ام اس را افزایش و میزان خستگی آنان را کاهش می دهد. همچنین، ورزش ممکن است به طور نسبی بر روی کیفیت زندگی این بیماران مؤثر باشد. لذا، با توجه به این که ورزش بر سرعت راه رفتن و میزان خستگی این بیماران موثر است، می توان به این بیماران انجام ورزش کششی و هوازی را توصیه کرد.
  • گزارش مورد
  • حسین معصومی اصل صفحه 199
    سندروم ایکایری یا انسفالوپاتی کشنده توکسیک از عوارض نادر اسهال شیگلائی در کودکان می باشد که تاخیر در تشخیص و درمان با مرگ و میر بالائی همراه است.
    معرفی موارد: در اجرای برنامه کشوری نظام مراقبت بیماری های منتقله از غذا و در میان موارد اسهال های خونی شیگلائی گزارش شده به مرکز مدیریت بیماری ها سه کودک 9،8و4 ساله مبتلا به این سندرم تشخیص داده شدند. این کودکان با شکایت تب شدید، اسهال خونی، بی قراری، سردرد، کاهش سطح هوشیاری، لتارژی، بدون دهیدراتاسیون، بدون اختلال های الکترولیتی مراجعه و بستری شدند و در یک سیر کاملا«سریع و پیشرونده علائم انسفالوپاتی و ورم مغزی تکمیل شده و همگی تحت لوله گذاری داخل نای قرار گرفته و سپس در سیر بیماری فوت شدند. در آزمایش مدفوع گلبول های سفید و قرمز فراوان مشاهده گردید. کشت خون آنها منفی بود و در کشت مدفوع آنها شیگلا رشد کرد که در دو مورد شیگلا فلکسنری بود و در یک مورد گونه آن تعیین نگردید.
    نتیجه گیری
    علیرغم مرگ و میر بالا در این سندرم، با این حال در کودکان بزرگ تر مشکوک یا تایید شده گاستروآنتریت شیگلائی، لتارژی و سردرد می توانند اولین علائم انسفالوپاتی کشنده توکسیک ناشی از شیگلا باشند. تشخیص سریع و درمان مناسب ورم مغزی می تواند مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد.
|
  • Alavi Sm, Etemadi A., Azmi M Page 107
    Background And Objective
    Chronic infection with Helicobacter pylori (H-pylori) that is associated with chronic atrophic gastritis increase susceptibility to typhoid fever. There are conflicting reports on this association in different parts of the world. The aim of this study was to estimate the association between H-pylori infection and typhoid fever.Subjects and
    Methods
    In this case-control study, 50 hospitalized patients with typhoid fever diagnosed based on clinical features and positive blood or bone marrow culture and admitted to Razi and Abuzar hospitals in Ahvaz were investigated. For each patient one age- and sex- matched control (among classmates or hospital visitors) based on healthy appearance and lack of fever was chosen. All of the cases and controles were tested for IgG-anti H-pylori by ELISA. Data were analyzed by Chi squared test in SPSS software.
    Results
    Positive seroprevalence for H-pylori in case group was 66% which was significantly higher than those of control (44%) (P=0.02). H-pylori positive seroprevalence in subjects younger than 20 years of age in cases and control groups was 60.6 and 54.5% respectively (P>0.05). on the other hand, in subjects older than 20 years, was 39.4 and 45.5%, respectively (P=0.43). There was a significant difference between patients and controls among males (P=0.03), but not among females (P>0.05).
    Conclusion
    This study suggests that there is an association between H-pylori infection and typhoid fever. So prevention and control of H-pylori infection may also decrease the occurrence of typhoid fever. Sci Med J 2010;9(2):107-113
  • Talaiezadeh Ah, Elahi Sa Page 115
    Background And Objective
    Acute pancreatitis is an inflammatory disease of the pancreas that can be associated with mild abdominal pain to severe disease and even death. In several studies various drugs have been used, with various results, to control the symptoms and to prevent its complications. The aim of this study was to assess the effectiveness of octreotide in two groups of patients suffering from this disease. Subjects and
    Methods
    This research was carried out from March 2002 until September 2004 in Emam Khomeini (group A: 19 patients) and Golestan hospitals (group B: 6 patients) of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Group A was treated with octreotide (0.05 mg q 12 hr sc) and group B was treated with conventional method. Follow up period was at least 6 months.
    Results
    According to Ranson’s criteria, severity of disease was greater in group A and octreotide therapy had no benefit in the healing time and relieving of fever and leukocytosis, but incidence of complications and mortality in group A was non-significantly lower than group B.
    Conclusions
    Although administration of octreotide had not significant effects on course of the disease (p>0.5), and the relapse rate was equal in both groups, it seems that this drug, at the prescribed dose of 0.05mg q12 hrs sc, could be partially effective in lowering morbidity and mortality.
  • Arzi A., Ahangarpour A., Aryanfar S., Sarkaki A Page 123
    Background And Objective
    Menopausal estrogen-deprivation is an important cause of memory impairment. Exercise is known to improve learning and memory, while ovariectomy causes memory impairment. The present study was designed to evaluate the effect of forced treadmill running on learning and on spatial memory in ovariectomized rats.
    Materials And Methods
    Sixty female Wistar rats (between 240-270 g) were randomly divided in to six groups: Intact and sham exercised control; Intact and exercised (Exe); Sham ovariectomized and sham exercised (Sh-Ovx-Sh-Exe); Sham ovariectomized and exercised (Sh-Ovx-Exe); Ovariectomized and sham exercised (Ovx-Sh-Exe); Ovariectomized and exercised (Ovx-Exe). Animals in all groups were exposed to 10 days treadmill forced running after ovariectomy or sham ovariectomy operation and recovery period. Then spatial learning and memory were tested for 21 days using T maze.
    Results
    Latency and errors to goal box were not changed in control group comparing to Sh-Ovx group during learning and memory test. Latency and errors to goal box were reduced in control group comparing to Ovx-Sh-Exe during learning and during memory test. Latency and errors to goal box were reduced in Exe group comparing to Ovx-Sh-Exe and Ovx-Exe in both learning and memory test. This factors were reduced in Ovx-Exe group comparing to Ovx-Sh-Exe during learning and memory test.
    Conclusion
    Sham ovariectomization did not affect spatial learning and memory, while ovariectomy causes spatial learning and memory impairment in rats. This reduction effect of ovariectomy can be compensated by exercise. Furthermore, exercise causes memory improvement in both intact and Ovx rats.
  • Mehdinasab Sah, Haddad Poor Aa, Sarrafan N., Dashtbozorg A., Ebrahimi M Page 135
    Objective
    The aim of this study was to investigate the prevalence of these factors in knee osteoarthritis (OA).Subjects and
    Methods
    This prospective cross-sectional descriptive study was performed during a period of 12 months. Inclusion criteria consisted of symptomatic or radiologic OA in patients of more than 40 years of age without previous disease or trauma to the knee joint. The patient's age, sex, BMI, living style, any kind of knee deformity as well as questionnaire-based Modified Oxford Knee Score was recorded for each patient.
    Results
    Four hundred patients with knee OA were observed. Sixty nine and half percent were 60 years or older. 63% were women and 37% were men. Seventy five percent of women were postmenopausal. There was a direct relationship between increase in BMI and genuvarum deformity there was increased occurrence of more severe OA in other joints (e.g. spine) in 8.7% of the patients.
    Conclusion
    The most common risk factors associated with knee osteoarthritis were obesity, aging, female gender, post menopause, genuvarum and traditional habits such as kneeling, and squatting. By correcting and modifying some of these factors, such as correction osteotomy for genovarum before 40 years old age, the rate or symptoms of the knee OA can be decreased or minimized. Additional research is required to determine the other risk factors such as the effects of genetics, metabolism and nutrition in this disease.
  • Masihi S., Barati M., Maremmazi F., Fatemi S. F Page 143
    Background And Objective
    Ovarian endometriosis is a condition affecting women in the reproductive age. The correlation between ovarian endometriosis and both infertility and pain is well documented, but several aspects of this disease, including most effective treatment are not well established. So the best management of ovarian endometriosis is controversial. In this study we want to assess the efficacy of two laparoscopic methods for the management of ovarian endometriosis:cystectomy and cauterization, in terms of pain relief, pregnancy rate, and disease recurrence.Subjects and
    Methods
    This is a retrospective study which was performed from 2006 to 2009. In this period, 85 patients with ovarian endometrioma operated with laparoscopy, were entered the study. One group underwent cauterization(groupA) and cystectomy was performed for another group (group B). Thirty patients were studied in group A and 55 in group B. Then we compared the recurrence of signs and symptoms of endometrioma, especially pain and pregnancy rate in these two groups.
    Results
    The recurrence of symptoms, especially pelvic pain was 83.3% in group A and 76.4% in group B after 1 year. There was no significant difference statistically. The pregnancy rate was significantly higher in group A (73.3%) than in group B (36.4%) at 1 year follow up (P<0.001). Recurrence rate was lower in group A (23.3%) than in group B (34.5%), but this difference was not significant.
    Conclusion
    Cauterization was a better choice than cystectomy because it lead to higher pregnancy rate, and cystectomy could cause reduced follicular response in controlled ovarian hyper stimulation cycles.
  • Golpasand-Hagh L., Zakavi F., Mohagheghi A Page 149
    Background And Objective
    Several studies have shown that non-surgical periodontal treatment can improve periodontal condition and diabetes metabolic control. Doxycycline seems to be useful in periodontics and control of diabetes, but its effect on periodontal tissue of diabetic patients is not well established. The aim of this study was to compare clinical effects of scaling and root planning with systemic application of doxycycline in type II diabetic patients with chronic periodontitis.Subjects and
    Methods
    120 patients with type 2 diabetes mellitus and moderate to severe periodontitis participated in this single blind controlled clinical trial and randomly divided in 2 groups. The baseline periodontal parameters consisted of bleeding on probing (BOP), probing depth (PD), clinical attachment level (CAL) and glycemic parameters consisted of measurement of Fasting blood sugar (FBS) and glycosylated haemoglobin A1C (HbA1C) recorded for both groups. Group 1 was treated with oral hygiene instruction, scaling, root planning and doxycycline. Group 2 had the same treatment but without doxycycline. After 4 months their periodontal and glycemic control status were evaluated. Recorded data were analyzed with independent and paired T-test.
    Results
    After treatment, both groups had a significant improvement in all periodontal and glycemic control parameters: BOP, PD, CAL, FBS, HbA1C were significantly reduced. However, the reduction in all parameters except of FBS was more significant in doxycycline-treated group.
    Conclusion
    Although both periodontal treatment regimens are effective in type II diabetics, the use of doxycycline as an adjunct provided more significant improvement in periodontal and glycemic control.
  • Menati L., Siahpoosh A., Tadayon M. Page 157
    Background And Objective
    The most recognized symptom during menopause is experiences of hot flashes that affect career, social activities, sleep and quality of life. The common treatment of this symptom is administration of hormone replacement therapy (HRT) that has some adverse effects and is sometimes contraindicated. The aim of this research was to compare licorice (Glycyrrhiza glabra) and HRT on hot flash in menopausal women.Subjects and
    Methods
    This clinical trial was performed on 60 women, who passed their last menstruation 1 to 5 years ago, suffering from hot flashes and being referred for treatment to the boarding clinics of Ahvaz. The samples were randomly divided in 2 groups: the first group was given licorice (D-Reglice) containing Glycyrrhiza glabra, 3 times daily, and the second group was given HRT (0.312 mg conjugated estrogen and 2.5 mg medroxy progesterone daily). All the patients were interviewed and a questionnaire considering demographic and hot flash characteristics (using Kupperman index) was filled out for each case. Hot flash was assessed a week before and 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10 and 12 weeks after starting treatment.
    Results
    The results showed that no significant differences were seen in the mean of reduced severity, time and number of hot flashes between 2 groups during the period of the study(P >0.05).
    Conclusion
    Licorice has the same preventive effects as HRT on the hot flashes among menopausal women. Therefore, it can be considered as an alternative therapy.
  • Sarafraz M., Rekabi H., Nikakhlagh S., Saki N., Ghazipour A., Fazlipour A Page 169
    Background And Objective
    Nasopharyngeal angiofibroma is a rare, highly vascular, benign, locally aggressive tumor, affecting boys of adolescent age. Classically it accounts for 0.05% of all head and neck tumors. The aim of this study was to determine the frequency of signs and symptoms, age, sex and its frequency of recurrence in ENT department of Imam Khomeini hospital, Ahvaz, Iran.Subjects and
    Methods
    In this retrospective-descriptive study, all of patients admitted with nasopharyngeal angiofibroma between 1996 -2005 in Ahvaz Imam Khomeini hospital, were analyzed statistically.
    Results
    Of 24 cases found, 23 patients (95.7%) were males. The mean age of patients was 17 years. Nasal bleeding (88.9%) and subsequently nasal obstruction (83.3%) were the most common and important initial presenting symptoms. The most common clinical findings were nasal mass (88.9%), otitis media and proptosis (11.1%).Tumor recurrence was 30.04% which occurred within 3 to 12 months (mean 8.5 months) after operation.
    Conclusion
    Angiofibroma was mainly seen in males (95.7%), Obtaining a detailed history and observation of important symptoms such as nasal bleeding and nasal obstruction in young male adolescents are essential for early diagnosis, prevention of extension and its complication of this tumor.
  • Mohammad Jafary R., Soltani F., Saadati N Page 175
    Background And Objective
    In this research, we studied prevalence, type, size and behavior of persistent ovarian cysts. Subjects and
    Methods
    We studied women with persistent ovarian cysts referred to Imam Khomaini hospital in Ahvaz- Iran in 2006-2007. Important factors in this study were patient's age, pathological diagnosis, type and size of cysts. A total of 112 patients were divided into 3 age groups: Less than 20 years, between 20-40 years and more than 40 years old. Cysts were divided into 3 groups according to their size: Less than 5 cm, 5-9 cm and more than 9 cm. Data were analyzed with SPSS 13.
    Results
    93% were benign and 7%were malignant.11.6% of patient had less than 20 years old, 67.5% 20-40 and 20.6% more than 40 years old. Functional and adenoma were the most common in less than 20 years, functional, dermoid and adenoma were most common in 20 -40 years, and functional were the most in more than 40 years. 39.2% of cysts were less than 5 cm and all of them were benign. 40.1% of cysts were 5-9 cm (84.4% were benign and 15.6 % were malignant). 20.4% of cysts had more than 9cm (93% were benign and 7% were malignant).
    Conclusion
    92% of persistent ovarian cysts were benign, thus we can follow conservatively with sonography and tumor markers and invasive approach is not necessary for all patients
  • Khanehmasjedi M., Bassir L Page 183
    Background And Objective
    Diagnosis and treatment planning are the basic principles in orthodontics. Large volume of data for evaluation of patient's problem in three dimensional space, difficulty in preparation of problem list and dentist mental fatigue are factors which can bring obstacles for correct diagnosis in orthodontic malocclusions. Use of decision supporting system software can help early assessment and prevention of complications that need more expensive treatments. The aim of this study was preparation and evaluation of a decision support system with ability for processing information for diagnosis and treatment planning in orthodontic malocclusions؛. Such a system can also be used as an educational tool for dental students. Subject and
    Methods
    In order to design this software, in this descriptive and analytic study, we used an algorithmic method which was based on flow chart system. Reference books were used for preparation of gold standards. The efficacy of the software was assessed by 3 orthodontists. Descriptive statistics were used for determination of sample size and software efficiency.
    Results
    With the aid of the software, the first and second orthodontists came to correct diagnosis in 100% and the third in 98% of cases.
    Conclusions
    Since most of errors in diagnosis are due to inadequate attention to details, decision support systems with large data storage capability and reminding details can be reliable tools to help user reach the correct diagnosis and treatment plan. However, it is important that the efficiency of these systems have very close correlation with user's knowledge of orthodontics.
  • Asadizaker M., Majdinasab N., Atapour M., Latifi M., Babadi M Page 189
    Background And Objective
    Muscle weakness and fatigue in patients with multiple sclerosis, decrease daily activity and quality of life. However, exercise routinely for these patients is acceptable, but its impact has not been proven. This study aimed to assess effect of exercise on walking speed, fatigue and Quality Of Life (QOL) of patients with MS. Subjects and
    Methods
    Fifteen subjects with mild to moderate disability to MS assigned to an exercise group in a clinical trial study. The degree of disability was determined with the usage of Expanded Disability Status Scale (EDSS). Also walking speed and fatigue measured by 8m walk test and Visual Analog Scale (VAS). MS QOL-54 Scale was used to assess QOL. Subjects underwent the three times weekly stretch and aerobic exercise programs during 6 weeks.
    Results
    after exercise, the subjects walking speed were significantly increased (p=0.0001). Fatigue were significantly decreased (p=0.001). There was statistically significant increased only in 4 aspects of QOL after intervention.
    Conclusion
    The results of this research showed the exercise would increase the walking speed and decreased fatigue. Also, results showed that, exercise may have partially affected health - related quality of life. Furthermore, the results confirm that exercise is safe for MS patients and can be recommended for those with mild to moderate disability.
  • Masoumi-Asl H Page 199
    Background And Objective
    Ekiri syndrome or lethal toxic encephalopathy is a rare complication of the Shigella gastroenteritis in children. In a period of five years, three cases of this syndrome were reported to the Center for Communicable Disease Control.
    Case Presentation
    Three children aged 4, 8 and 9 years with dysentery were hospitalized due to high fever, headache, bloody diarrhea, lethargy and decreased level of consciousness. There were no dehydration and electrolyte abnormalities. Encephalopathy, rapid progression of disease and worsening of conditions resulted in intubation and intensive care in Pediatric Intensive Care Unit (PICU), but they died despite treatment. Stool examination showed red and white blood cells in all cases. Blood cultures were negative but three stool cultures were positive for Shigella and two of them identified as Shigella flexneri.
    Conclusion
    In spite of high mortality, in older children with suspected or confirmed Shigella gastroenteritis, lethargy and headache are the first and predictive signs of lethal toxic encephalopathy. Early diagnosis and appropriate treatment of brain edema can decrease the mortality due to this syndrome.