فهرست مطالب

پژوهش های زراعی در حاشیه کویر - سال پنجم شماره 3 (پاییز 1387)

فصلنامه پژوهشهای زراعی در حاشیه کویر
سال پنجم شماره 3 (پاییز 1387)

  • 112 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/09/13
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مجید عباسی زاده، جواد نام درست صفحه 257
    روش های متعددی برای برآورد رواناب حاصل از بارندگی در حوزه های آبخیز وجود دارد که یکی از این آن ها استفاده از مدل های هیدرولوژیکی است. مدل های هیدرولوژیکی این امکان را می دهند تا با شبیه سازی فرایند رواناب- بارش (AWBM)، رواناب حاصل از بارندگی در حوزه هایی که جریان رودخانه اندازه گیری نشده است با حداقل زمان ممکن و کمترین هزینه ارزیابی شود. مدل AWBM که در سال 1993 توسط بوتون تکامل یافت، یکی از انواع مدل های بارش-رواناب است، که قادر است رواناب را از بارش روزانه یا ساعتی محاسبه نماید. کاربرد نتایج نوع روزانه مدل، در مطالعات مدیریت و استحصال آب و نتایج نوع ساعتی، برای محاسبات طراحی سیل است. این مدل باتقسیم اثر تغییر پذیری ظرفیت ذخیره حوزه به سه ظرفیت ذخیره(C1،C2،C3) و برآورد سطوح هر یک از این ظرفیت ذخیره ها (A1،A2،A3)، رواناب حاصل از هر یک از این سطوح را با استفاده از داده های روزانه بارش، بده و تبخیر و تعرق و با کمک بهینه سازی پارامترهای آن در حوزه ها شبیه سازی می کند. تحقیق مذکور در سال های 1376 و 1377 به انجام رسیده است. در این تحقیق جهت ارزیابی مدل AWBM از تعدادی از زیرحوزه های آبخیز درجه2 مهارلو، مند، کل و زهره در استان فارس استفاده شده است. داده های روزانه بارش، رواناب و تبخیر و تعرق در مدت زمانی حدودا«20 ساله مد نظر قرار گرفت. بارش های روزانه به کمک روش TPSS به صورت منطقه ای در آمده و بده های روزانه هم به صورت بده ویژه محاسبه شد. سپس به کمک مدل و با بهینه سازی پارامتر های مدل، میزان دقت و کارائی مدل در برآورد ضریب همبستگی بین رواناب مشاهده ای و برآوردی مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج محاسبه شده توسط مدل در کلیه زیر حوزه ها نشان داد که مدل می تواند شبیه سازی قابل قبولی در شرایط کشور ما داشته و با اطلاعات قابل دسترس، پاسخ حوزه های فاقد آمار (یا با آمار کوتاه مدت) را محاسبه کرده و از قابلیت خوبی در طراحی و تحقیق برخوردار باشد.
    کلیدواژگان: مدل AWBM، حوزه آبخیز، شبیه سازی، رواناب، بارندگی
  • محمدرضا اصغری پور، مجید رفیعی شیروان صفحه 269
    کاربرد کمپوست تولید شده از زباله های شهری می تواند ابزار سودمندی برای رهایی از حجم بسیار زیاد زباله های تولید شده در شهرهای بزرگ باشد. کمپوست تولید شده از زباله به عنوان یک منبع جایگزین کودهای شمیایی برای افزایش حاصل خیزی خاک و تولید محصول شناخته شده است. در این مطالعه، قابلیت کمپوست تولید شده از زباله شهری مشهد برای بهبود جوانه زنی و رشد گیاهچه های رشد یافته گوجه فرنگی در خاک گلدان بررسی شد. چهار تیمار بر اساس نسبت های اختلاط کمپوست تولید شده از زباله شهری با خاک در نسبت های 1 به 5/2، 1 به 5، 1 به 5/7 و 1 به 10 در این آزمایش با شاهد (خاک باغی) مقایسه شد. تجزیه های فیزیکی، فیزیکوشیمیایی و شیمیایی مخلوط های مختلف انجام گرفت. رشد گیاه، تولید بیوماس و مقدار عناصر کم مصرف و پر مصرف و فلزات سنگین در گیاه و خاک تعیین شد. با افزایش مقدار کمپوست pH، هدایت الکتریکی در خاک و مقدار عناصر کم مصرف و پر مصرف و فلزات سنگین در گیاه و خاک افزایش یافت. بیشترین میزان جوانه زنی، رشد گیاهچه و وزن خشک ریشه و ساقه در نسبت اختلاط کمپوست و خاک 1 به 5 مشاهده شد. اما نسبت اختلاط 1 به 5/2 کمپوست و خاک، کمترین میزان جوانه زنی و رشد گیاهچه های گوجه فرنگی را در میان تیمارها دارا بود.
    کلیدواژگان: کمپوست زباله، کیفیت کمپوست، گوجه فرنگی، شاخص جوانه زنی
  • علیرضا دادیان، حمید مدنی، محمدرضا وفایی، محمد میرزاخانی، احسان فرمیهنی صفحه 281
    این آزمایش با هدف بررسی تاثیر تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام سویا در مزرعه آموزشی تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان واقع در غرب استان مرکزی، طی سال زراعی 1385 انجام شد. در این طرح که به صورت اسپلیت پلات و در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی انجام شد، عامل تاریخ کاشت در 4 سطح، شامل 31 اردیبهشت،10،20 و 30 خردادماه به عنوان کرت اصلی و عامل رقم در سه سطح، شامل ویلیامز، GK و BP به عنوان پلات فرعی در 4 تکرار لحاظ گردید. نتایج حاصل از جدول تجزیه واریانس نشان داد که هر دو عامل تاریخ کاشت و رقم و اثرات متقابل آنها بر تعداد غلاف در بوته، وزن هزاردانه و عملکرد دانه در سطح 1درصد تاثیر معنی دار دارد و با تاخیر در کاشت، صفات مذکور، کاهش یافت ولی تعداد دانه در غلاف تغییری نکرد.بین ارقام مورد آزمایش، رقم ویلیامز از نظر تعداد غلاف در بوته، وزن هزاردانه و عملکرد نهایی بذر نسبت به دو رقم GK و BP برتری نشان داد. در مجموع، رقم ویلیامز در تاریخ کاشت اول (31/2) با متوسط عملکرد 1668 کیلوگرم در هکتار نسبت به سایر تیمارها از اولویت برخوردار بوده است.اثر تاریخ کاشت و رقم بر درصد روغن و درصد پروتئین نیز معنی دار شده و با تاخیر در کاشت درصد روغن کاهش و درصد پروتئین افزایش یافت.. بیشترین مقدار عملکرد روغن و پروتئین از تاریخ کاشت اول به دست آمده که ناشی از برتری عملکرد دانه در این تاریخ کاشت است. رقم ویلیامز از نظر درصد روغن و پروتئین نسبت به سایر ارقام برتری داشته، بیشترین مقدار عملکرد روغن و پروتئین از رقم ویلیامز در تاریخ کاشت اول به دست آمده است.
    کلیدواژگان: تاریخ کاشت، عملکرد اجزای عملکرد، سویا
  • علیرضا دانشمند، امیرحسین شیرانی راد، قربان نورمحمدی، قاسم زارعی، جهانفر دانشیان صفحه 295
    به منظور بررسی اثر تنش آب ومقادیر مختلف نیتروژن بر درصد روغن دانه، درصد پروتئین دانه و ارتباط آنها با عملکرد روغن دانه و عملکرد پروتئین دانه در کلزا، آزمایش های مزرعه ای به صورت فاکتوریل اسپلیت پلات در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در دو سال زراعی 1384 و 1385 در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج انجام شد. در این بررسی، دو رقم به نام های زرفام و مودنا در سه رژیم آبیاری (آبیاری پس از 40، 60 و 80 درصد تخلیه رطوبتی خاک) و چهار میزان کود نیتروژن (صفر، 75، 150 و 225 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار) صورت گرفت. که سطوح آبیاری و نیتروژن به عنوان عامل اصلی و ارقام به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شدند. نتایج حاصل نشان داد که افزایش میزان مصرف نیتروژن از صفر به 225 کیلوگرم در هکتار و افزایش میزان رطوبت خاک، سبب افزایش عملکرد دانه، عملکرد روغن دانه و عملکرد پروتئین دانه شد. میزان روغن دانه در شرایط تنش آبی، کاهش پیدا کرد (17/7 درصد) در حالی که میزان پروتئین دانه افزایش یافت (31/8 درصد). افزایش نیتروژن مصرفی نیز سبب کاهش میزان روغن (08/10 درصد) و افزایش میزان پروتئین دانه گردید (19/25 درصد). عملکرد روغن دانه با عملکرد دانه و درصد روغن دانه همبستگی معنی دار و قوی داشت. عملکرد پروتئین دانه نیز با عملکرد دانه همبستگی معنی دار و مثبتی نشان داد. در مقایسه دو رقم نیز مشخص شد که رقم زرفام، توانایی جذب و انتقال نیتروژن بهتری در شرایط آبیاری معمول، تنش شدید کم آبی و شرایط نیتروژن زیاد و عدم مصرف نیتروژن را داشت.
    کلیدواژگان: کلزا، تنش آب، کود نیتروژن، عملکرد دانه، عملکرد روغن دانه، درصد روغن
  • محمد نصری، منصوره خلعتبری، فرزاد پاک نژاد، جواد حسن پور، پورنگ کسرایی صفحه 315
    به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف تراکم کاشت و برگ پاشی سیلیسیم بر خصوصیات کمی هیبرید کلزا Hyola – 42، آزمایشی به صورت فاکتوریل با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در سال زارعی 87- 1386 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی ورامین – پیشوا در قلعه سین در 3 تکرار و 9 تیمار اجرا شد. عامل های مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از: تراکم کاشت در 3 سطح: 500 هزار بوته در هکتار (A1)، 650 هزار بوته در هکتار (A2)، 800 هزار بوته در هکتار (A3) و برگ پاشی سیلیسیم در سه غلظت: بدون برگ پاشی (شاهد) B1)، برگ پاشی با غلظت 3 در هزار (B2)، برگ پاشی با غلظت 6 در هزار (B3). نتایج حاصل نشان داد که عملکرد دانه، رابطه مستقیمی با اجزای عملکرد داشت. افزایش یا کاهش هر یک از اجزای عملکرد، میزان عملکرد دانه را تحت الشعاع قرار می دهد. بالاترین عملکرد دانه از تیمار برگ پاشی سیلیسیم با غلظت 6 در هزار با میانگین 3/3372 کیلوگرم در هکتار به دست آمد که نسبت به تیمار شاهد با متوسط 2400 کیلوگرم در هکتار، برتری 9/28 درصدی را نشان داد. همچنین بیشترین مقدار ارتفاع بوته، تعداد شاخه فرعی، تعداد خورجین در بوته، تعداد دانه در خورجین، وزن هزار دانه و عملکرد بیولوژیک نیز به ترتیب با 1/136 سانتی متر، 5 عدد، 3/188 عدد، 5/17 عدد، 34/3 گرم و 6/7822 کیلوگرم در هکتار از تیمار برگ پاشی با غلظت 6در هزار حاصل شد و در تمامی این موارد، تیمار شاهد کمترین مقدار را به خود اختصاص داد. عامل تراکم کاشت بر صفات مورد بررسی در سطح یک و پنج درصد تاثیر گذار بود. بالاترین عملکرد دانه، از تراکم کاشت800 هزار بوته در هکتار با متوسط 3/3451 کیلوگرم در هکتار و کمترین میزان آن نیز از تراکم کاشت 500 هزار بوته در هکتار با میانگین 3/2343 کیلوگرم در هکتار حاصل شد. اثرات متقابل تراکم کاشت و سطوح محلول پاشی نیز بر صفات مورد بررسی، معنی دار شد. بالاترین ارتفاع بوته، تعداد خورجین در بوته، عملکرد نهایی و عملکرد بیولوژیک، از تیمار تراکم کاشت 800 هزار بوته در هکتار و برگ پاشی سیلیسیم با غلظت 6 در هزار به دست آمد. اما بیشترین تعداد دانه در خوشه و وزن هزار دانه، از تیمار تراکم 500 هزار بوته و غلظت برگ پاشی 6 در هزار حاصل شد. در نهایت با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش، تراکم کاشت 800 هزار بوته در هکتار و برگ پاشی سیلیسیم با غلظت 6 درهزار برای هیبرید Hyola – 42 در منطقه ورامین توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کلزا، تراکم، برگ پاشی سیلیسیم، عملکرد و اجزای عملکرد
  • علیرضا پازکی، قربان نورمحمدی، داود حبیبی، محمد نصری، فرزاد پاکنژاد صفحه 327
    به منظور بررسی اثر زمان های برداشت بذر بر مدل رگرسیونی چند متغیره تعیین درصد جوانه زنی و تجزیه علیت برخی صفات مرتبط با آن در ارقام لوبیا قرمز، آزمایش هایی در سال 1375 در موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج، روی شانزده رقم لوبیا قرمز شامل: LQk-29، KIP31،AND-1007، D-18083،DOR-364،AND-925،MOC-59،MCD-2004،DOR-476، DCD 2004 RAB-58،RAB-484، RAB-505،XAN-194،RAP-50، GOLI وNAZ انجام پذیرفت، به این اساس، پس از برداشت بذور در 3 زمان: قبل از رسیدگی فیزیولوژیک (T1)، رسیدگی فیزیولوژیک (T2) و مرحله رسیدگی یا خشکی کامل (T/3) و اندازه گیری درصد جوانه زنی، مقداری از بذور هر یک از ارقام با استفاده از طرح کاملا تصادفی در چهار تکرار تحت آزمون های بنیه بذر، مانند آزمون سرما(CT)، پیری تسریع شده(AA)، T4، T7، EE، WE، 100WS، WE/WS، LE/LS، ECSو ECW قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد، در حالت برداشت بذور قبل از رسیدگی فیزیولوژک (T1)، قرار گرفتن متغیرهای AA، CT،ECS،LE/LSوWE/WS به ترتیب با ضرایب برآورد شده 140716/0، 200634/0، 1353/0-، 2916/143، 4628/ 3105و عرض از مبدا b0) (69/76- در مدل رگرسیونی چند متغیره موفق به پیشگویی 9/30درصد از تغییرات درصد جوانه زنی و در مرحله رسیدگی فیزیولوژیک (T2) قرار گرفتن متغیرهای CT و T7 به ترتیب با ضرایب برآورد شده 4894/0 و 1312/ 0 و عرض از مبدا b0) (059/8- موفق به پیشگویی06/62 درصد از تغییرات درصد جوانه زنی گردید. در مرحله رسیدگی کامل، ورود چهار متغیر مستقل T4، LE/LS، WE/WSوAA به ترتیب با ضرایب1565/0.، 1021/0،، 2909/0، 1565/0 و فاصله از مبدا b0) (12035051/4 در مدل موفق به پیش گویی 61/82درصد از تغییرات درصد جوانه زنی گردید. علاوه بر موارد ذکر شده، به منظور بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها و صفات مرتبط با بنیه بذر، از روش تجزیه علیت (path analysis) استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، از بین صفات و متغیرهای مستقل مورد آزمون، بیشترین همبستگی درصد جوانه زنی ارقام در مرحله رسیدگی یا خشکی کامل، مربوط به متغیر مستقل WE/WS و به میزان 539/0 بود. اثر مستقیم این صفت بر متغیر وابسته درصد جوانه زنی به میزان 022/0 و معنی دار نبود. این امر نشان داد، همبستگی قابل توجه WE/WS به دلیل اثرات غیر مستقیم آن از طریق سایر متغیر های مستقل مورد آزمون مانند 100WS،WEوECW است.
    کلیدواژگان: بنیه بذر، مدل رگرسیونی چند متغیره، تجزیه علیت، لوبیا قرمز
  • عبدالامیر راهنما، محمد امین مکوندی صفحه 339
    کشت پی در پی گندم در اراضی لب شور جنوب خوزستان، سبب محدود شدن عملکرد و سیر نزولی تولید شده است. این آزمایش با هدف وارد نمودن کلزا (Brassica napus L.) در تناوب زراعی رایج گندم – گندم به منظور افزایش بهره وری این گونه اراضی طی دو سال زراعی 85-1384 و 86-1385 در قطعه زمینی با دامنه هدایت الکتریکی 11-9 میلی موس بر سانتی متر در قالب طرح آماری بلوک های کامل تصادفی به روش کرت های یکبار خرد شده با هفت تاریخ کاشت، از اول آبان لغایت آخر آذر، به فاصله ده روز یکبار در کرت های اصلی و دو رقم کلزا هیبرید Hyola401 و RGS003 در کرت های فرعی با چهار تکرار اجرا گردید. در طول آزمایش، کلیه یادداشت برداری های لازم، شامل فاصله کاشت تا سبز شدن، درصد سبز شدن، شروع، خاتمه و طول دوره گلدهی، دوره رسیدگی، ارتفاع ساقه، تعداد خورجین در بوته، تعداد دانه در خورجین، وزن هزار دانه و عملکرد دانه اندازه گیری و ثبت گردید. نتایج اعداد خام به دست آمده توسط نرم افزار MSTAT-C تجزیه و میانگین ها توسط آزمون دانکن مقایسه شد و نمودارها توسط نرم افزار EXCEL رسم گردید. نتایج دست آمده نشان داد تاخیر در کاشت، باعث کاهش معنی دار عملکرد و اجزای عملکرد گردید. هیبرید Hyola401 در همه تاریخ های کاشت، عملکرد بیشتری را تولید نمود و اختلاف آن با رقم RGS003 در تاریخ های کاشت آبان ماه بیشتر بود. برهمین اساس، کاشت کلزا هیبرید Hyola401 در دامنه تاریخ کاشت اول لغایت آخر آبان ماه عملکردی بیشتر از یک تن در هکتار تولید می نماید که با توجه به اثرات مثبت تناوب کلزا-گندم، کاملا اقتصادی و قابل توصیه است. در صورت عدم دسترسی به هیبرید Hyola401 کاشت کلزا رقم RGS003 در دامنه تاریخ کاشت اول لغایت بیستم آبانماه توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کلزا، ترایخ کاشت، اراضی شور، تناوب
  • حمیدرضا توحیدی مقدم، فرشاد قوشچی، احمد ذاکری، حامد هادی صفحه 349
    کاربرد کودهای زیستی به ویژه باکتری های همیار تثبیت کننده نیتروژن به صورت تلفیق با مصرف کودهای شیمیایی، مهم ترین راهبرد تغذیه تلفیقی گیاه برای مدیریت پایدار بوم سازه های کشاورزی و افزایش تولید آن ها در نظام کشاورزی پایدار با نهاده کافی است. به منظور بررسی تاثیر کاربرد مایه تلقیح باکتری های brasilense Azospirillumو Azotobacter chroococcum به همراه مقادیر کودهای شیمیایی نیتروژن، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار در بهار سال 1386 بر روی ذرت علوفه ای رقم SC 700 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین اجرا شد. که در آن، عامل باکتری brasilense Azospirillum(As) شامل دو سطح استفاده از باکتری Azospirillum و عدم استفاده از باکتری Azospirillum و عامل باکتری Azotobacter chroococcum (Az) شامل دو سطح استفاده از Azotobacter و عدم استفاده از Azotobacter (Az0)، عامل کود شیمیایی نیتروژن (N) شامل دو سطح میزان کود شیمیایی نیتروژن بر اساس آزمون خاک (N) و نصف میزان کود شیمیایی نیتروژن بر اساس آزمون خاک N/2)). نتایج حاصل از این پژوهش علاوه بر آن که نشان داد در تیمارهایی که در آن از باکتری های همیار تثبیت کننده نیتروژن استفاده شده بود به دلیل تولید هورمون های رشدی در گیاه، باعث افزایش صفات مرفولوژیکی و اجزا عملکرد گیاه گردید، مشخص ساخت که در حضور این باکتری ها میزان مصرف کودهای شیمیایی نیتروژن به نصف میزان توصیه شده بر مبنای آزمون خاک کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: ذرت علوفه ای، باکتری آزوسپریلیوم، باکتری ازتوباکتر
  • چکیده ها
    صفحات 1-8
|
  • M.Abassi-Zadeh, J.Nam-Dorost Page 257
    There are diffrent methods for estimating runoff from rainfall in catchments. One ofthis methods is using hydrological models. Hydrological models allow the simulatingrainfall-runoff process in noavailable data watersheds (catchments) with low cost andtime. The AWBM model that developed by Walter Boughton, is one of this kinds ofmodels that can estimate runoff from daily or hourly rainfall. Application of themodel for daily results is using in water supply and for hourly result is using in floodcontrol. in this model storage capacity is divided into three storage parametes (C1, C2, C3). It can estimate the related partial areas (A1, A2, A3) and simulate the runofffrom partial areas using daily rainfall, discharge and evatranspiration with optimizingthe parameters. The objective of this study is to evaluate the performance of the variable sourcearea AWBM model in some Fars province catchments. The analysis was carried outusing data from selected catchments، namely Kol, Maharloo, Zohre and Mond, in Farspronince. The daily rainfall, runoff and evatranspiration selected with about 20 yearsduration. Daily rainfall regionalized with using TPSS method and daily dischargeconverted to spasial discharge. The correlation cofficient between estimated andobserved runoff was evalutated by optimizing the parameters. The results showed thatthe AWBM model, gives acceptable results and have adequate capability fordesigning.
  • M.R.Asgharipour, M.Rafie Shirvan Page 269
    Application of urban refuse compost to agricultural soil could help to solve urbanproblems in large cities caused by increasing production of waste. Refuse compost hasbeen identified as an alternative to fertilizer to increase soil fertility and cropproduction. In this research the capacity of compost made from urban refuse toenhance emergence seedling grown in potting soil was studied. Four treatments wereestablished based on the addition of increasing quantities of composted urban refuseto soil (1:2.5, 1:5, 1:7.5, 1:10 v/v). Physical, physio-chemical and chemical analysesof different mixtures were made. Plant growth, biomass production andmacronutrient, micronutrient and heavy metal contents of plant and soil weredetermined. The addition of compost increased pH, electrical conductivity (EC) ofsubstrates, and macronutrients, micronutrients and heavy metal of plants andsubstrates. The highest germination, growth rate, shoots and roots dry weight wasobtained with the medium prepared by mixing rate of 1:5 compost and soil. Themixture with the most compost (1:2.5) had the lowest germination and growth oftomato seedling.
  • A.Dadian, H.Madani, M.Vafai, M.Mirzakhani, E.Farmahini Page 281
    The goal of this experiment is effect sowing date on yield and yield componentssoya variety in farm of IAU Farahan Branch to west of Markazi ProvinceIn 2006.In this project that used Split Plot Method and to randomized completeblock from done. Sowing date factor in 4 level include 21,31,may, 10,20,june andmajor plot and variety in 3 level include wiliams, GK and BP was minor plot in 4replication Result of analysis of variance that two factor include sowing date and variety and also interaction of those to number of pod per plant,1000 grain weight in area has 1% meaning significant and with determent of sowing date, will decreased but any change in number of pod per plant. That decreased of yield component and total yieldbetween of variety, wiliams cultivars view number of pod per plant,1000 grain weightand total yield was better to GK and BP. Result showed wiliams variety in firstsowing date high yield 1668 kg/ha was better. The effect of sowing date and varietyon oil and protein percentage was significant and delay in culture in soybean causedoil decreased and protein increased. Maximum of oil yield and protein was obtain infirst sowing date because grain yield in sowing date very high. Wiliams cultivar's washigh percentage oil and protein in another of variety, also maximum amount oil andprotein yield obtain of wiliams variety in sowing date.
  • Daneshmand, A.H.Shirani-Rad, Gh.Noormohamadi, Gh.Zarei J.Daneshian Page 295
    In order to determine the effects of water deficit and different nitrogen levels on oilseed, seed protein and relations of them with oil yield and protein yield in rapeseed,two field experiments were conducted using a factorial split-plot in randomizedcomplete block design in 2005 and 2006 growing seasons at Seed and PlantImprovement Institute, karaj. In this study, two cultivars (Zarfam and Modena), threewater regimes (irrigation after 40, 60 and 80 percent depletion of soil water) and fournitrogen levels (0, 75, 150 and 225 Kg/ha) were studied that irrigation and nitrogentreatments were in main plots and cultivars were in sub plots. Results showed thatincreasing the nitrogen rate from 0 to 225 kg/ha and increasment in soil water, causedincreasing seed yield, oil yield and protein yield. In water stress condition the seed oildecreased (7.17%) but the seed protein increased (8.31%). Increasing nitrogen usedcaused to decreasing seed oil (10.08%) and increasing seed protein (25.19%). Oilyield had strong and significant correlation with seed yield and oil percent. Also,protein yield had positive and significant correlation with seed yield. In contrast thetwo varieties, Zarfam had a higher nitrogen uptake and mobilization under normalirrigation and severe water stress conditions, and also in higher and lower nitrogenconditions.
  • M.Nasri, M.Khalatbari, F.Paknejad, Hasanpoor, P.Kasraei Page 315
    In order to evaluate the effects of different levels of silic spraying and plant densityon quantitative characteristics of hybrid Hyola-42 in rapeseed (Brassica napus),afieldexperiment was conducted in field research (Galea sien)in Collage of Agricultural ofVaramin,in 2007-2008 cropping season.The experimental design was arrangedfactorial in a randomized complete block design with three replications and 27treatments.In this research plant density was in three levels: 500, 650 and 800 thousands plant per hectar. and Silic spraying concentration were in three levels,consisting non- spraying (control), spraying of silic with 3 6 per thousantds.The results showed grain yields has a straight correlation with yield components.Increase and decrease yield components is reason of changing of total yeild. The highest grain yield was obtained from Silic spraying with 6 per thousand with average yield 3372.3 Kg/ha.This treatment had 28.9 percent increase yield in ratio with control treatment (with 2400 Kg/ha).Also highest of plant height, Number of branch, number of silique per plant, number of grain per silique, 1000 grain weight and biological yeild with 136.1 cm, 4.3, 188.3, 17.3, 3.34 (gr) and 7822.6 Kg/ha was obtained from silic spraying with concentration 6 per thousands.In this research plant density showed significant differences on characteristics of experiment. The highest grain yield was obtained from density(800 000 plant per hectar) with average yield 4351.3 Kg/ha. The lowest grain yield was obtained from density(500 000 plant per hectar) with average yield 2343.3 Kg/ha. The results of extraction effect showed that there were significant defferences among plant density and Silic spraying on this adject at 5%, 1% levels. The highest plant height, Number of Silique per plant, grain yield and biological yield from treatment density and Silic spraying (800000plant per hectar and 6 per thousand).at last this result was known density and silic spraying (800000plant per hectar and 6 per thousand) is recommender for Varamin condition.
  • A. R. Pazoki, G. Noormohamadi, D. Habibi, M. Nasri, F. Paknejad Page 327
    In order to study the effect of harvesting time on multiple regression of dermining germination and path analysis of kidney bean cultivars, this study conducted in Karaj Seed and Plant Improvement Institute in 1996 on 16 Red bean cultivars contain: LQk-29, KIP31,AND-1007, D-18083, DOR-364, AND-925, MOC- 59, MCD-2004, DOR-476, DCD 2004 RAB-58, RAB-484, RAB-505, XAN-194, RAP-50, GOLI NAZ, therefore after harvesting seeds in 3 stages before physiological rippening, physiological ripening and fully maturation, germination test and some vigour tests as Cold Test(CT), Accelerated Aging test(AA), T4, T7, EE, WE, WS, WE/ WS, LE/ LS, 100WS, ECS, ECW were done in the basis of randomized complete design with 4 replications. The results showed that, in the case of before physiological harvesting(T1) enter of independent variables CT, T7, LE/LS and WE/WS in multiple regression model with estimated variable 0.140716, 0.200634, -0.1353, 143.2916 and 3105.4628 and (b0) -76.69 estimated %96.30 of germination percent In the case of physiological harvesting(T2) enter of independent variables CT, T7 in multiple regression model with estimated variable 0.4894 and 0.3212 and (b0) -8.059 predicated %62.06 of germination percent. calculated model of fully mature harvesting (T3) showed independent variables T4, LE/LS, WE/WS and AA with coefficient 0.1565, 0.1021, 0.2909 and 0.1565 and b0 (4.12035051) %61.82 of germination percent. Direct and indirect effect relations were studied by Path analysis. The results indicated that, amoung characters and independent variables in fully mature harvesting of 16 red bean cultivars, WE/WS with 0.558 had maximum correlation with germination percent. Its direct effect was 0.022 and did not showed significant effect at %1 level. It seemed that, this high correlation due to indirect effects as WE, 100WS and ECW.
  • A. A. Rahnama, M. A. Makvandi Page 339
    Sequential planting of wheat in salty farms of south Khuzestan cause to some limitations and reduce of yield. This experiment was done for initiate canola (Brassica napus. L) in common rotation of wheat-wheat, to increase efficacy in this farms in two years (2005, 2006) (2006, 2007) in one experimental farm with 9-11 mmohs/cm electrical conductivity in split plot experimental designe, based on randomize complete block with 7 planting dates, include from October 22 up to end of December 20, with once each 10 days delay in main plots and two canola cultivars include Hyola 401 and RGS003 in subplots with four replications. In through experiment, all of requirement data inclued, distance between planting and emergence, percent of emergence, beginning and ending of flowering, stem high, number of capsule per plant, number of seed per capsule, 1000 seed weight and seed yield were measured. Data were analyzed by MSTAT-C software and Duncan test and graphs was drowen with Excel. Results showed that delay in planting cause to significant damages in yield and yield components. Yield of Hyola401 in all of planting dates was more than RGS003 and in November, their difference was more. Therefore, planting of Hyola401 in range of planting dates from October 22 up to November 20 increase yield more than 1 t/h, that according to good effects in rotation of canola-wheat, it is recomendable and has good economical condition. If Hyola401 is not available, planting of RGS003 in range of October 22 up to November 10 is recomendable.
  • H. Tohidi Moghadam, F. Gooshchi, A. Zakeri, H.Hadi Page 349
    Application of biofertilizers, especially associative biological nitrogen fixation chemical fertilizers is most important strategy for integrated plant nutrition in sustainable management of agro-ecosystems and their production increase by adequate input sustainable agriculture (AISA) system. In order to study the associative biological nitrogen fixation and nitrogen chemical fertilizers factorial experiment based on randomized complete block design with four replications was conducted at research field of varamin Azad University, Iran in 2007 on late maturity maize (Zea mays L.) single cross hybrid (SC700). The factors in this study included Azospirillum, Azotobacter and nitrogen chemical fertilizer. Azospirillum consisted of two levels (one with and one without using), Azotobacter consisted of two levels (one with and one without using azetobacter) and nitrogen chemical fertilizer consisted of two levels (application of net nitrogen chemical fertilizer at the rate of 180 Kg/ha and application of Net nitrogen chemical fertilizer at the rate of 90 Kg/ha). In grain milky stage, plant harvested and then single fodder yield perhectare, plant fresh weight per plant, plant leaf number, plant height and amount offodder protein were determined. Results revealed that application of associativebiological nitrogen fixation، not only resulted in increase in all the studied traits، butalso can cuddown the, amount of nitrogen chemical fertilizers to some 50 %.