فهرست مطالب

پژوهش جوانان ، فرهنگ و جامعه - پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1388)

دوفصلنامه پژوهش جوانان ، فرهنگ و جامعه
پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1388)

  • 170 صفحه، بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/02/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 0
  • محمدرضا آهنکوب نژاد صفحه 1
    هدف این پژوهش بررسی میزان تقید به دین در جوانان شهر اهواز است. پرسشنامه سنجش دین داری مسلمانان که بر اساس الگوی گلاک و استارک تهیه شده است، به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد و چند سؤال به عنوان نظرخواهی از جوانان در مورد وضعیت دین در جامعه به آن افزوده گردید. پس از تکمیل پرسشنامه های تحقیق که به صورت مراجعه حضوری به منازل انجام شد، داده ها با رایانه و با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. جامعه آماری شامل 814 نفر از جوانان 29-18 سال شهر اهواز است با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند.
    نتایج به دست آمده نشان داد که دینداری جوانان شهر اهواز در ابعاد اعتقادی و عاطفی قوی تر و بر اساس طیف لیکرت، بین زیاد و خیلی زیاد قراردارد، اما در ابعاد پیامدی و مناسکی ضعیف تر بوده و نزدیک به متوسط قرار دارند و نمره کل دین داری جوانان نیز در حد بالاتر از متوسط و نزدیک به زیاد به دست آمد.
    همچنین از نظر جنسیت در همه ابعاد دین داری، میانگین نمره جوانان دختر بالاتر از جوانان پسر بوده است.
    علاوه بر این، از دیدگاه جوانان شهر اهواز مهم ترین علت دین گریزی جوانان مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور و نارضایتی از مسئولان در این زمینه است.
    کلیدواژگان: جوانان، دینداری، شهر اهواز
  • محمدعلی زکی صفحه 25
    بررسی و تبیین بیگانگی یکی ازدل مشغولی های مهم و شایع جامعه شناسی جوانان در ایران معاصراست. جامعه شناسی سعی برآن دارد که بیگانگی را از جنبه های مختلف بررسی نموده تا بدین وسیله تحلیلی علمی ارائه گردد این جنبه ها شامل مباحث زیر است: ماهیت و عوامل شکل دهنده بیگانگی، آثار و کارکردهای مختلف بیگانگی، الگوهای اجتماعی بیگانگی (برحسب جنس، سن، دین وغیره)، بیگانگی درگروه های اجتماعی خاص (جوانان، معلمان و غیره) و اشکال و وجوه بیگانگی (سازمانی، فرهنگی و غیره).
    سنجش و اندازه گیری بیگانگی جوانان یکی از گرایش های پژوهشی درزمینه بیگانگی است. پژوهشگران از ابزارهای متنوع و مختلفی برای سنجش ابعاد گوناگون بیگانگی استفاده نموده اند مدل نظری مدی، کوباساوهوور(1979) برای ارزیابی و سنجش بیگانگی به دو بخش همزمان بیگانگی توجه داشته است: الف) اشکال (فرم های) چهارگانه بیگانگی شامل احساس بی قدرتی، بی ریشگی، پوچ گرائی و بی مخاطرگی. ب) موضوعات پنجگانه بیگانگی شامل بیگانگی ازخود، کار، خانواده، روابط اجتماعی و نهادهای اجتماعی. جامعیت مدل نظری مدی و همکاران انگیزه انجام پژوهش پیمایشی حاضر است که سعی درآزمون و اعتباریابی پرسشنامه بیگانگی برای نخستین بار در ایران دارد که داده های آن از بین 300 جوان جمع آوری شده است. داده های پژوهش پس ازگردآوری با استفاده ازروش های آمارتوصیفی (یک متغیره و دو متغیره)، آماراستنباطی (آماره آزمون تی، ضرایب همبستگی، تحلیل عاملی) مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: بیگانگی، جوانان، اعتباریابی، تحقیق پیمایشی
  • غلامرضا جمشیدیها، کمال خالق پناه صفحه 53
    هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه دگرگونی نسلی و هویت اجتماعی در میان جوانان شهر سقز است. برای بررسی این مسئله بر تاثیرات فرایند جهانی شدن بر ساخت هویت اجتماعی جوانان و ماهیت دگرگونی نسلی متمرکز شده ایم. سطوح تجربی تحقیق شامل سطح دگرگونی نسلی و رابطه با والدین، سطح هویت اجتماعی و فضاهای دوستی و سطح فرایند جهانی شدن و تاثیر رسانه ها هستند که متناسب با آنها نظریه های تحول فرهنگی رونالد اینگلهارت و جامعه شبکه ای مانوئل کاستلز به عنوان چارچوب نظری پژوهش انتخاب شده اند. روش تحقیق پژوهش کیفی بوده و یافته ها با به کارگرفتن تکنیک مصاحبه عمقی با 60 نفر از جوانان گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند به رغم اینکه تفاوت نسلی محدود به حوزه های فرهنگی- اجتماعی و به ویژه سطوح هنجاری است، هویت اجتماعی جوانان امری سیال، شناور و نامنسجم است که عناصر آن شامل بی قدرتی، بی مرجعی و معترض بودن است.
    کلیدواژگان: دگرگونی نسلی، هویت اجتماعی، جوانان، تحول ارزشی، جهانی شدن، جهانی، محلی شدن
  • حسین قائمی فر، مچتبی حمایت خواه جهرمی صفحه 83
    پژوهش حاضر پیمایشی پیرامون تاثیرات خانواده بر شکل گیری هویت جنسیتی دختران می باشد که داده های مورد نیاز از نمونه 384 نفری جمعیت آماری دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور جهرم از طریق نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری گردیده است.
    یافته های این بررسی نشان از همبستگی میان متغیرهای تبعیض جنسیتی، تقسیم کار در خانواده، هرم قدرت در خانواده و پایگاه اجتماعی اقتصادی با متغیر هویت جنسیتی (سنتی/ مدرن) دارد. بدین ترتیب که هر چه تبعیض جنسیتی شدید تر، تقسیم کار جنسیتی در خانواده سنتی تر، هرم قدرت در خانواده سنتی تر و پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین-تر باشد هویت دختران نیز به صورت سنتی تر شکل گرفته است. ضریب تعیین در این پژوهش 78/0 بوده است. بدین معنا که متغیرهای مستقل 78 درصد از واریانس متغیر هویت جنسیتی (متغیر وابسته) را تبیین کرده-اند.
    کلیدواژگان: هویت جنسیتی، تبعیض جنسیتی، تقسیم کار جنسیتی، هرم قدرت در خانواده
  • صدف مینا، مهدی مبارکی صفحه 103
    از آنجا که اغلب فیلم نامه های استان لرستان با محور روابط خویشاوندی و الگوهای ازدواج در جوانان در بستر ویژگی های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سنتی شکل گرفته و واقعیات اجتماعی جامعه سنتی لرستان را انعکاس می دهند، بررسی این مضمون مدخلی برای ارائه چشم اندازی از مناسبات و معیارهای اجتماعی_ فرهنگی جامعه سنتی لرستان است.
    در این پژوهش با استفاده از تئوری بازنمایی و نیز تئوری تفسیر انسان شناسی تلاش دارد نقش جوانان در ساختار خویشاوندی قوم لر در استان لرستان شناسایی نموده و الگو های حاکم بر روابط خویشاوندی و ازدواج جوانان را بر اساس جامعه مورد مطالعه (4 فیلم منتخب) که بازتاب کننده واقعیات اجتماعی است، بشناسد.
    کلیدواژگان: ساختار خویشاوندی، ازدواج های تحمیلی، قومیت، جوانان
  • جعفر زلفعلی فام، مظفر غفاری صفحه 121
    در این مقاله به این پرسش اساسی پرداخته شده است که دختران دانشجو چه تعریفی از چگونگی هویت اجتماعی خویشتن در جامعه در حال گذار ایران دارند. از بررسی انتقادی ادبیات موضوع تحقیق و به خصوص با تاکید بر آرای آنتونی گیدنز در مورد مدرنیته و چگونگی هویت فردی و اجتماعی در عصر مدرن، این فرضیه کلی استنتاج شده است که با تضعیف شالوده ها و ساختارهای سنتی در جامعه در حال گذار ایران، دختران تلاش می کنند با حرکت به سمت مراجع هویت ساز غیرسنتی، هویت اجتماعی غیرسنتی را برای خود در جامعه تعریف نمایند.
    پژوهش، روی نمونه 389 نفری از دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه گیلان به روش پیمایشی مورد آزمون و بررسی قرار گرفت. با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد دختران جامعه ما سعی دارند با اتکاء به مراجع هویت ساز غیرسنتی چون تحصیل، شغل، کسب استقلال مالی از هویت اجتماعی سنتی که توسط خانواده پدرسالار برای آنها تعریف شده است یعنی، هویت اجتماعی سنتی گذار کنند و خودشان به صورت بازاندیشانه، هویت اجتماعی غیرسنتی را برای خویشتن در جامعه تعریف نمایند.
    کلیدواژگان: مدرنیته، هویت اجتماعی، اقتدار خانواده سنتی، نقش های اجتماعی غیر سنتی، بازتابندگی
  • سیدمحمود نجاتی حسینی، سمیه افشار صفحه 141
    روند تغییر و تحول نام های افراد می تواند نشان دهنده فرآیند تغییرات اجتماعی و فرهنگی در نظام اجتماعی باشد. در این تحقیق با مطالعه موردی نام گذاری فرزندان در شهر تهران، به مقایسه ارزش های نسل های پس از انقلاب پرداخته می شود. بر اساس نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، 400 نفر به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. با بررسی تاثیر دوره تاریخی، جنسیت و منطقه مسکونی در میزان تحول ارزش های نسل های پس از انقلاب به بررسی نام ها پرداخته و نتایجی که به دست آمد، مبین آن بود که مردان بیش از زنان دارای نام های اسلامی– مدرن اند. بر این اساس در دوره انقلاب، کودکان بیشتر نام های اسلامی داشته ولی در دوره اصلاحات، بر میزان نام های غربی افزوده شده است. علاوه بر آن، فرزندان مناطق جنوبی شهر تهران بیشتر دارای نام های اسلامی– سنتی و اکثر افراد ساکن در مناطق شمالی، برای کودکانشان نام های ایرانی–مدرن برگزیده اند.
    کلیدواژگان: تحولات فرهنگی، تحولات نسلی، تحولات نام گذاری، دوره تاریخی، نسل
|
  • Mohammad Reza Ahankub Nejad Page 1
    The purpose of the present research is to survey the degree of religious commitments among the youth of Ahvaz. As the research instrument, a religion-survey questionnaire about Muslims was administrated based on the model of Kalarck and Stark. It was added by a few questions on the status of religion in the society, which were answered by the youth on their doorstep. The research was conducted on a sample of 814 Ahvazian people aged between 18 to 29, drawn using multiple- phase random sampling. The extracted data was analysed using SPSS software. The findings of the research show that the aspects of religious beliefs and attitudes among the youth is stronger and according to Likert’s spectrum was between 4 (agree) and 5 (Strongly agree), while the aspect of religious observance is lower and close to average. Regarding the gender factor, girls are of high score than boys in all aspects of religious commitment. In addition, as the youth stated, the main reason for their escape from the religion is their poor living status, the economic problems of the county, and their being not satisfied with the officials.
  • Mohammad Ali Zaki Page 25
    To investigate and explain alienation is one of the main concerns of sociology of youth in contemporary Iran. Sociology tries to study its different dimensions so as to offer a scientific analysis of the nature and causes of alienation, various effects and consequences of alienation, social patterns of alienation (based on sex, age, religion and etc.), alienation among particular social groups (youth, teachers and etc.), and shapes and aspects of alienation (institutional, cultural and etc.).Measuring the level of youth alienation is considered one of the research sectors of alienation. Researchers employ different tools to survey various dimension of alienation. Among them, theoretic model of Meddi, Kohasa and Hoover (1979) simultaneously considers two parts of alienation: a. four forms of alienation including powerlessness, a sense of lacking identity, meaninglessness, lacking adventures; b. five theme of alienation including, self-alienation, alienation from job, alienation from family, alienation from social relations and alienation from social institutions. Comprehensiveness of the model of Meddi et al is a motivation for the present survey research which aims at testing and validating the first alienation questionnaire in Iran. The research data is gathered from 300 youth. It will be analyzed using the methods of descriptive statistics (one-variable and two-variable), and inferential statistics (t-test, coefficient, factor analysis).
  • Qolam Reza Jamshidiha, Kamal Khaleq Panah Page 53
    The main purpose of the present article is to study the relationship between the change across generations and social identity among the youth in the city of Saqiz. In so doing, we have focused on the effects of globalization process on the youth’s social identity structure, and the nature of generation shift. Empirical levels of the research include level of generation shift and relations with the parents, level of social identity and friendship spaces, and level of globalization process and influence of media. In accordance with them, Ronald Inglehart’s theory of cultural shift and Manuel Castells’ theory of network state serve as theoretical framework of the research. The method of the research is qualitative. Data gathered using deep interview technique with 60 youth. According to the research findings, although the difference between generations is limited to cultural-social fields and particularly to the normative levels, social identity of the youth today is floating, inconsistent and incoherent. Its elements are the lack of power lessness, model lessness and precedent, and objection.
  • Hossein Qaemi Far, Mojtaba Hemayat Khah Jahromi Page 83
    The present article is a survey to the influence of family on the formation of gender identity of the girls. The research data is drawn from a population of 384 girl student of the University of Payam-e Noor, Jahrom branch which is gathered by random sampling. The research findings are indicative of a correlation between the variables of gender discrimination, division of labour with in the family, power pyramid in family, socio-economic status, and the variable of (traditional/ modern) gender identity. The more gender discrimination, the more traditional the division of labour with in the family, more traditional power pyramid, and the lower socio-economic status, and consequently the more traditionally formed identities of girls. The coefficient in the research is 0.78. This means that the independent variables explain 78% of the variation of the (dependent variable) of gender identity.
  • Sadaf Mina, Mehdi Mobaraki Page 103
    Since most scenarios in the Lorestan province are centered around kinship relationships and marriage patterns among the youth based on cultural, economic, social and traditional features, and since they reflect the social facts about the traditional society of Lorestan, study of this subject is considered as an opening prospect to represent its social relations and criterion. The present research, based on the representational theory and the theory of anthropological interpretation, tries to identify the role of the Lor youth in kinship and marriage structures of the Lor ethnicity, and to determine their patterns based on the above mentioned four movies which reflect social facts.
  • Jafar Zolfali Fam, Mozaffar Qaffari Page 121
    The present article is investigating the basic question on what definition the girl students offer to their identity in the transitional society of Iran. Critical studying of the research literature, especially emphasizing Anthony Giddens views on modernity, and individual and social identity in the modern age, resulted in suggesting the general hypothesis that weakening the traditional patterns and structures in the transitional society of Iran, girls try to define nontraditional identities for themselves moving towards nontraditional identity- making sources. The hypothesis was tested on a sample of 389 girl students of the University of Gilan Through survey method.According to the research findings, it seems that the girls of our society are trying to redefine nontraditional social identities relying on nontraditional identity- making sources such as education, job and financial independence, as they move from traditional social identities, already defined by patriarchal family.
  • Seyyed Mahmoud Nejati Hosseini Somayyeh Afshar Page 141
    The process of changing in the names of people can reflect the process of social and cultural changing in a social system. The present research being a case study on naming the children in the city of Tehran, compares the values among post-revolution generations. A sample population of 400 was selected by multiple-phase cluster sampling. Investigating the influence of historical period, sex, and living area on the change in the values of post-revolution generations, we studied the names. Results of the investigation showed that there were more Islamic names used for naming men than women. During the period of (Islamic) revolution, children mainly were named with Islamic names while in the reform period of western names were dominant. Moreover, the children in southern parts of Tehran are named with traditional Islamic names whereas in northern parts most people choose modern Iranian names.