فهرست مطالب

پرستاری مراقبت ویژه - سال سوم شماره 1 (پیاپی 6، بهار 1389)

نشریه پرستاری مراقبت ویژه
سال سوم شماره 1 (پیاپی 6، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فروغ سرهنگی، معصومه معصومی، عباس عبادی، مرجان سید مظهری، سهیل نجفی مهری، افسانه رئیسی فر صفحه 1
    اهداف
    از آنجای که هدف نهایی از پرستاری حرفه ای، ارائه مراقبتهای با بالاترین کیفیت به بیماران در تمام حیطه ها (زیستی، روانی، اجتماعی) می باشد. بنابراین مدرسان پرستاری باید روش های تدریس به کار ببرند که از یادگیری سطحی دانشجویان جلوگیری کرده و باعث ارتقای یادگیری معنی دار و سطح بالا در آنها شود.این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی مبتنی بر سخنرانی و نقشه مفهومی بر سطوح یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری در واحد قلب و عروق انجام شد.
    روش ها
    در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیش آزمون- پس آزمون، 66 دانشجوی ترم 5 پرستاری با روش سرشماری و به روش تصادفی ساده به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند.پس از اجرای پیش آزمون، دانشجویان گروه های شاهد و مورد به مدت 8 جلسه و در طول 2 ماه به ترتیب تحت آموزش با روش سخنرانی و نقشه مفهومی قرار گرفتند. سپس پس آزمون اجرا شد و 4 هفته بعد از اجرای پس آزمون یادداری گرفته شد.برای جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته متشکل از دو قسمت استفاده گردید که سطوح دانش و یادگیری معنادار (درک و کاربرد) دانشجویان را در زمینه درس قلب و عروق مورد ارزشیابی قرار داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS15 استفاده شد.
    یافته ها
    روند تغییر نمرات کل(سطح دانش و یادگیری) در هر دو روش از نظر آماری معنادار بوده است(.(P<0.01 روند تغییر نمرات سطح دانش بین دو گروه معنادار نبود. ولی روند تغییر نمرات سطح یادگیری معنادار در گروه نقشه مفهومی از نظر آماری معنادار بود(P<0.005).
    نتیجه گیری
    روش نقشه مفهومی برای دستیابی به سطوح بالای یادگیری و یادگیری معنادار موثر می باشد.
    کلیدواژگان: نقشه مفهومی، یادگیری معنی دار، روش های آموزشی
  • حسین محمودی، عباس عبادی، سید حسین سلیمی، سهیل نجفی مهری، جمیله مختاری نوری صفحه 7
    اهداف
    تعامل پرستار – بیمار در سازمان های بهداشتی – درمانی بویژه در بخش های فوریتی حایز اهمیت است. این مطالعه با هدف بررسی میزان اثربخشی ارتباط پرستار-بیمار در کاهش حالات هیجانی (اضطراب، استرس، و افسردگی) بیماران بخش اورژانس انجام شد.
    روش ها
    این پژوهش نیمه تجربی در بخش اورژانس یکی از بیمارستان های شهر تهران انجام گردید. نمونه پژوهش شامل دو گروه آزمون وشاهد (هر یک 150 بیمار). در گروه آزمون پرستاران از آموزش نحوه ارتباط با بیمار برخوردار بوده در حالیکه برای گروه شاهد پرستاران از این آموزش محروم بودند. گروه اول شامل 150 بیمار پذیرش شده در اورژانس می باشد که روی آنها مقیاس اضطراب، استرس و افسردگی اجرا شد. گروه دوم شامل 150 بیمار پذیرش شده در بخش اورژانس می یاشد که در تعامل با آنها پرستاران از آموزش نحوه ارتباط با بیمار بهره گرفته بودند. مطالعه در سال 1378با روش نمونه گیری در دسترس انجام گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی کل بیماران 9/52 سال بود. در گروه شاهد 7/20درصد دارای افسردگی شدید، 6/24درصد اضطراب شدید، و 3/41درصددارای استرس شدید بودند. در گروه آزمون 1/22درصد افسردگی شدید، 3/20درصد اضطراب شدید، و 6/35درصددارای استرس شدید بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که بطور کلی میزان استرس، اضطراب و افسردگی بیماران اورژانس زیاد می باشد. اجرای نحوه ارتباط با بیمار موجب کاهش میزان استرس، اضطراب و افسردگی گردید. بنظر می رسد برنامه های آموزش مهارت های ارتباطی برای پرستاران حایز اهمیت بوده و به علاوه این آموزش برای سایر اعضای تیم درمانی در کاهش حالات هیجانی اثر بخشی معناداری به همراه دارند.
    کلیدواژگان: اضطراب، استرس و افسردگی، بخش اورژانس، ارتباط
  • بررسی کیفیت زندگی در بیماران دیالیز و پیوند کلیه
    علی طیبی، سید حسین سلیمی، حسین محمودی، سید داود تدریسی صفحه 8
    تحقیق حاضر روی 76 بیمار دیالیزی و پیوند کلیه با هدف بررسی کیفیت زندگی بیماران دو گروه صورت گرفت. بیماران پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه 36 SF را تکمیل کردند، میانگین سن برای گروه بیماران دیالیزی برابر با 54 سال (43 N=) و برای گروه بیماران پیوندی برابر با 62/33 سال (33 N=) بود. نتایج نشان داد رضایت از وضعیت اقتصادی، خانواده و شغل (1 = خیلی راضی تا 5 = خیلی ناراضی) به ترتیب برای گروه دیالیزی در حد رضایت نسبی (20/3) راضی (34/2) و خیلی راضی (36/1) و برای گروه پیوندی رضایت نسبی (75/2)، راضی (2)، و رضایت نسبی (10/3) می باشد. در مورد کیفیت زندگی یافته های تحقیق نشان داد که دو گروه در حیطه سلامت عمومی(GH) و نمره سلامت جسمی (PCS) با یکدیگر تفاوت معنا دار دارند. در هر دو حیطه گروه پیوندی میانگین نمره بیشتری از گروه دیالیزی بدست آورند و نشان می دهند که این گروه کیفیت زندگی بهتری دارند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، همو دیالیز، پیوند کلیه
  • هاجر صادقی، منصوره عزیززاده فروزی، علی اکبر حقدوست، سکینه محمدعلیزاده صفحه 13
    مقدمه
    اختلال در کیفیت خواب با مشکلات جسمی، رفتاری و روانی همراه است. شواهدی مبنی بر کاهش کیفیت خواب در بیماران همودیالیزی وجود دارد. بدین جهت پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بکارگیری مدل مراقبت پی گیر بر کیفیت خواب بیماران همودیالیز در شاهین شهر اصفهان انجام شده است.
    روش
    این پژوهش نیمه تجربی بر روی 43 بیمار تحت درمان با همودیالیز انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت خواب پیتس بورگ استفاده شد که قبل از مداخله دو مرتبه به فاصله یک ماه تکمیل گردید. جهت اجرای مدل که شامل چهار مرحله (آشناسازی، حساس سازی، کنترل و ارزشیابی) بود، بیماران به 5 گروه تقسیم و برای هر گروه 4 تا 6 جلسه آموزشی، طی 3 هفته برگزار شد و در طی 9 هفته بعد مشاوره های مراقبت پی گیر، کنترل و ارزشیابی انجام شد. بلافاصله پس ازاتمام مداخله و یک ماه بعد پرسشنامه ها تکمیل گردید. داده ها با استفاده ازنرم افزار آماری SPSS v.15، آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین (انحراف معیار ±) نمره کیفیت خواب 39/10 (64/3 ±) نسبت به بعد از مداخله 54/5 (87/2 ±) به طور معنی داری افزایش یافت (0001/0 =P). همچنین خواب کافی قبل از مداخله در 4/17 درصد از بیماران وجود داشت، که بعد از مداخله به 55 درصد افزایش یافت و تفاوت معنی داری را نشان داد (0001/0 =P).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیراجرای مدل مراقبت پی گیر بر کیفیت خواب بیماران تحت مطالعه، انجام پژوهشهای بیشتر توصیه می شود و احتمالا آموزش پرستاران در خصوص استفاده از این مدل می تواندبر بهبود کیفیت خواب بیماران تاثیر گذار باشد.
    کلیدواژگان: مدل مراقبت پی گیر، کیفیت خواب، همودیالیز
  • معصومه(مهناز) مدانلو، نعیمه سیدفاطمی، فریده باستانی، حمید پیروی، ناصر بهنام پور، مسلم حسام، حبیب عبداللهی صفحه 23
    مقدمه و هدف

    درد یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به بخش اورژانس می باشد کنترل درد توسط تیم درمانی وابسته به ارزیابی صحیح آنان از درد می باشد. از طرفی درد یک تجربه شخصی است و تجربه فرد بر اعتبار گزارش فرد از درد تاثیر می گذارد. این طرح با هدف مقایسه خودارزیابی بیماران از درد با ارزیابی پرستاران تریاژ بخش اورژانس طراحی و اجراء گردید.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - تحلیلی است که بر روی 100 بیمار مراجعه کننده به بخش اورژانس مرکز آموزشی و درمانی 5 آذر گرگان و 16 پرستار که مسئول ارائه مراقبت به آنان بودند، در سال 1386انجام شد، بیماران به روش دسترسی آسان و با در نظر داشتن ملاکهای پذیرش و حذف نمونه وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه راهنمای ثبت اطلاعات جمعیت شناسی بیماران و پرستاران تریاژ اورژانس و مقیاس سنجش درد NRS بود.این مقیاس شدت درد را از حالت بدون درد (صفر) تا شدیدترین درد ممکن(10) نشان می دهد. ابتدا پرستار تریاژ در بدو ورود بیمار بر اساس بررسی بیمار و شرح حال اخذ شده، شدت درد بیمار را براساس نمره صفر تا 10 در پرونده ثبت می نمود. مجددا بیمار شدت درد خود را با استفاده از مقیاسNRS تحت نظارت کمک پژوهشگر اندازه گیری و ثبت می نمود. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری ویل کاکسون و ضریب همبستگی اسپیرمن در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری 05/0 درنظر گرفته شد.

    نتایج

    یافته ها نشان داد که حداقل نمره شدت درد ثبت شده توسط بیماران 5 بود بدین معنی که هیچیک از بیماران پذیرش شده در بخش اورژانس درد خفیف نداشتند، اکثر بیماران (90%) از درد شدید (10-8) شاکی بودند.با افزایش شدت بیماران، پرستاران شدت درد را کمتر از بیمار گزارش می کردند و بلعکس وقتی شدت درد بیمار کاهش می یافت، پرستاران شدت درد را بیشتر از بیمار ارزیابی کردند. همچنین نتایج بیانگر آن بود که میانگین و انحراف معیار نمره شدت درد ثبت شده توسط پرستاران کمتر از شدت درد ثبت شده توسط بیماران بود (1/2±60/7 در مقابل 26/1±13/9) و این اختلاف از نظر آماری نیز معنی دار بود(001/0 =p).

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش حاضر می تواند با برجسته نمودن اهمیت بررسی صحیح و دقیق درد، در کنترل درد بیماران کاربرد داشته باشد و لزوم تحقیقات بیشتر به منظور شناخت روش هایی برای درک بهتر مفهوم درد و فرآیند بررسی آن توسط پرستاران در محیط های بالینی، را روشن نماید.

    کلیدواژگان: بیمار، درد - پرستار، تریاژ
  • زهرا غضنفری، سکینه محمد علیزاده، منصوره عزیززاده فروزی، نرجس بهاالدینی صفحه 29
    مقدمه
    بیماری های عروق کرونر بزرگترین عامل مرگ ومیر می باشند. فاکتورهای خطر خاصی درافزایش شیوع بیماری های عروق کرونر نقش دارند که باجلوگیری از بعضی ازاین عوامل می توان سیمای اپیدمیولوژی این بیماری را تغییر داد. این عوامل می توانند مربوط به محل جغرافیایی، عادات زندگی، فرهنگ و... باشند.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که برروی 400 نفر جمعیت بالای 20 سال ساکن شهر کرمان که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب گردیده بودند،انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته و چک لیست ثبت اطلاعات بود.بعد از اندازه گیری وزن، قد، فشارخون افراد مورد مطالعه نظر درمحل زندگی آنها معرفی نامه جهت انداره گیری میزان قند خون ناشتا، کلسترول، تری گلیسرید دراختیار آنها قرار داده شد وداده های مربوط به شیوه زندگی از طریق مصاحبه جمع آوری گردید.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش در گروه سنی 50 – 31 سال (8/43درصد)و مونث (5/54درصد) بودند. یافته های حاصل از نتایج آزمایشگاهی نشان داد که شیوع هایپر کلسترولمی 8/25درصد(4/28درصد زنان و5/22درصد درمردان)، هیپرتری گلیسریدمی 14درصد (5/11درصد درزنان و17درصد درمردان)هیپرگلیسمی 8/7درصد (7/8درصد درزنان و6/6درصد درمردان) بود.همچنین فشارخون سیستولیک بالا 8/23درصد (5/22درصد درزنان و5/25درصد درمردان)فشارخون دیاستولیک بالا 24درصد(7/19درصد زنان 1/29درصد درمردان) بود. میانگین شاخص توده بدنی درنمونه مورد مطالعه 6/26 (انحراف معیار774/4 ±) بود. 46 درصد شاخص توده بدنی بالای 27 داشتند (8/51درصد درزنان 29درصد درمردان). نتایج همچنین نشان داد بیشترین درصد هپیر کلسترولمی، هیپرتری گلیسریدمی و قند خون بالا مربوط به گروه سنی بالای 50 سال و افراد متاهل بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه، ضرورت آموزش، ترویج فعالیت های بدنی، تصحیح الگوی مصرف مواد غذایی و انجام مراقبت های دوره ای برای افرادی که دارای عوامل خطر ازجمله فشارخون بالا، کلسترول وتری گلیسرید بالا، میزان توده چربی بالا، قند خون بالا دارند به منظور کنترل وپیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی توصیه می شود. واژه های کلیدی: عوامل خطر، بیماری های عروق کرونر 1-مربی عضو هییت علمی، دانشکده پرستاری ومامایی رازی کرمان 2-استاد یار دانشگاه علوم پزشکی کرمان 3-مربی دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد. (مرکز تحقیقات فیزیولوژی)
    کلیدواژگان: عوامل خطر، بیماریهای عروق کرونر
  • اعظم سجادی، بهناز فرمهینی فراهانی، سیمین اسماعیل پور زنجانی، بنفشه درمنش، محمد زارع صفحه 33
    مشکلات ناشی از دیالیز تغییرات چشمگیری در زندگی بیمار ایجاد می کند که می توان به کاهش کارایی و توانایی انجام فعالیتها، ضعف، خستگی و انقباض عضلانی اشاره نمود که نهایتا منجر به ناامیدی به آینده، انزوای اجتماعی، عدم تحرک و کاهش اعتماد به نفس در آنها می شود. در همین ارتباط خستگی یکی از شایعترین عوارض جانبی است که به عنوان یکی از مهمترین استرسورها و به صورت یک شکایت ناتوان کننده بیان می شود. این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر میزان خستگی در بیماران تحت درمان همودیالیز انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که در دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال 1388 انجام گردیده است. نمونه مورد مطالعه شامل 56 نفر بیمار تحت درمان همودیالیز می باشد که به روش نمونه گیری آسان در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش شامل مقیاس شدت خستگی یا FSS و پرسشنامه اطلاعات فردی مبنی بر خصوصیات دموگرافیک، اطلاعات مربوط به بیماری و یافته های پاراکلینیکی بود. در نهایت داده های خام در نرم افزاز spss نسخه 14 با استفاده از آزمون های تی زوجی و آنالیز واریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین خستگی در کل نمونه ها 1/5 بود که نشانگر خستگی شدید با شیوع بالا بود. در مجموع زنان، افراد بیوه و فاقد شغل خستگی بالاتری را گزارش نمودند. با کاهش سطح تحصیلات و درآمد و نیز افزایش سن، سابقه دیالیز و ابتلا به نارسایی مزمن کلیه، میزان خستگی افزایش یافت که البته تفاوتهای فوق، فقط بر حسب جنس، درآمد و سابقه ابتلا به نارسایی مزمن کلیه معنی دار بود. در افراد برخوردار هموگلوبین14-12 گرم بر دسی لیتر، فشار خون سیستول بالاتر از 160 میلی متر جیوه، اوره کمتر از 30 و کراتینین بین 8-6 میلی گرم بر دسی لیتر با کاهش وزن حدود 5/1-1 کیلوگرم در طی دیالیز، میزان خستگی کمتر اما غیر معنی دار وجودداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد اکثر واحدهای مورد پژوهش از میزان بالای خستگی رنج می برندکه به منظور ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران لزوم آگاهی بیشتر مراقبین بهداشتی از نحوه تعیین میزان خستگی، شیوع، عوامل خطر، عوارض و استراتژی های کاهنده خستگی، احساس می گردد
    کلیدواژگان: خستگی، نارسایی کلیه، همودیالیز
  • سید داوود تدریسی، الهه متحدیان تبریزی، آذر محمدیاری، عباس عبادی، صدیقه میرهاشمی صفحه 39

    هدف از این مطالعه تعیین اعتبار و پایایی مقیاس تعیین سطح آرام سازیرمزی در بیماران بزرگسال بستری در بخش مراقبت های ویژه درایران بود

    روش ها

    این تحقیق از نوع روش شناختی می باشد. بعد از ترجمه نسخه انگلیسی مقیاس رمزی به زبان فارسی، با استفاده از روش ارزیابی کیفیت زندگی بین المللی، 120 بیمار با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده در دسترس و مبتنی بر هدف، انتخاب شدند. هشت نفر ارزیاب (شامل محقق اصلی، شش نفر پرستارو پزشک مقیم بیهوشی) به طور مستقل بیماران را با استفاده از نسخه فارسی مقیای رمزی مورد برسی قراردادند محقق اصلی، بیمار را ارزیابی می کرد و سایر ارزیابان با استفاده از مقیاس گلاسکو اصلاح شده پالما و کوک و گلاسکو کوما نمره ای نمره ای برای مقیاس آنالوگ بصری ونمره ای برای مقیاس رمزی به منظور اعتبار این مقیاس ثبت می کرد.

    یافته ها

    پایایی (تکرارپذیری) بین ارزیابان برای مقیاس رمزی عالی بود. ضریب همبستگی بین طبقات درگروه آموزش دیده 843/0بود و نمره ضریب کاپا که نشان دهنده توافق بین ارزیابان می باشد875/0، 001/0 P<بود که دلالت بر توافق عالی دارد. تست های اعتباریابی ارتباط بالایی (ضریب همبستگی اسپیرمن978/0(r=را بین مقیاس رمزی و مقیاس آنالوگ چشمی و با مقیاس گلاسکو کوما (772/0 - r=) با 001/0 p< را نشان داد اعتبار این مقیاس تایید شد.

    نتیجه گیری

    بر اساس این یافته ها، اعتبار و پایایی این مقیاس برای ارزیابی آرام سازی در بیماران بزرگسال بستری در بخش مراقبت های ویژه در ایران تایید شد. در پایان باید یادآور شد که کاربرد مقیاس رمزی باعث ارتقاء درمان با داروهای آرام بخش در بخش مراقبت های ویژه، تسهیل ارتباط بین پرستاران و پزشکان در خصوص رژیم درمانی موثر و همچنین به توسعه مطلوب چارچوب های آرام بخشی و ضد دردی در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه کمک می کند.

    کلیدواژگان: آرام سازی، پایایی، روایی، بخش مراقبت های ویژه، بزرگسال، رمزی
|
  • Sarhangi F., Masoumi M., Ebadi A., Seyyed Mazhari M., Rahmani A Page 1
    Aims
    As the ultimate goal of professional nursing is to provide high quality care for patients in all fields (biological, psychological and social), nursing educators should use teaching methods that prevents superficial learning of students and improve meaningful and high level learning in them. The aim of this study was to compare the effect of lecture- and concept mapping based learning on cognitive learning levels of nursing students.
    Methods
    In a quasi-experimental study with pre- and post-test method, 66 fifth semester nursing students in “Cardiovascular” course were selected by census method and randomly divided into two control and case groups. After performing pre-test, control and case groups received education using lecture and concept mapping, respectively, for 8 sessions during 2 months. Then, the post-test was taken and 4 weeks after, remind test was performed. For gathering data, a research-made educational improvement test consisted of two parts was used. Data was analyzed by repeated measurement ANOVA method and SPSS 15 software.
    Results
    The procedure of total scores change (knowledge and learning level) was statistically significant in each of two methods (p<0.01). The procedure of knowledge scores change was not significant between two groups. But the procedure of scores change in meaningful learning level in case group was statistically significant (p<0.005).
    Conclusion
    Concept mapping method is more effective to access meaningful learning and high levels of understanding than lecture method.
  • Mahmoudi H., Ebadi A., Salimi S. H., Najafi Mehri S., Mokhtari Noori J., Shokrollahi F Page 7
    Aims
    Nurse-patient interaction in health-treatment systems, especially emergent wards, is very important. This study investigated the effectiveness of nurse-patient communication in reducing emotional states (stress, anxiety and depression) in emergency department patients.
    Methods
    This quasi-experimental study performed in one of the Tehran city hospitals’ emergency ward during June to December 2008. The study population were of all patients who were admitted at the emergency department and hospitalized for at least, 3 hours. Two study and control groups (each 150 patients) were selected by available sampling method. Study group patients were cared by nurses trained about how to communicate with patients. Control group nurses were not under such training. To collect data, demographic and 21-questioned depression, anxiety and stress scale questionnaire were used. Data was analyzed by using SPSS 13 software and chi square, Man-Whitney and independent T tests.
    Results
    20.7% of control patients had severe depression, 24.6% had severed anxiety and 41.3% had severe stress. In study group, 22.1% of patients had severe depression, 20.3% had severed anxiety and 35.6% had severe stress. Differences were not significant between two groups in any fields (p>0.05).
    Conclusion
    In general, stress, anxiety and depression level is high in emergency patients. Implementation of "to communicate effectively with patients" protocol by nurses does not significantly reduce depression, stress and anxiety of patients.
  • Comparison of quality of life in haemodialysis and renal transplantation pateints
    Tayyebi A., Salimi S. H., Mahmoudi H., Tadrisi S. D Page 8
    Aims
    In renal replacement therapies, increaseing the life expectancy and keeping health is not the only goal, rather it involves keeping and increasing quality of life. The aim of this study was to measure and compare the quality of life in renal transplantation and haemodialysis patients.
    Methods
    This descriptive-analytical study performed on renal transplantation and haemodialysis patients reffered to one of the Tehran city hospitals in 2008. 76 haemodialysis and renal transplantation patients were selected by purposeful sampling method. For data collection, demographic and SF-36 questionnaires were used. Data was analyzed by SPSS 15 software and paired T-test and ANOVA with repeated measures methods.
    Results
    Economic, family and job satisfaction (1=very satisfied; 5=very unsatisfied) for haemodialysis patients were 3.2 (relative satisfied), 2.34 (satisfied) and 1.36 (very satisfied) and for transplantation patients were 2.75 (relative satisfied), 2 (satisfied) and 3.10 (very satisfied), respectively. Two groups had significant differences in quality of life in general health (p=0.004) and physical health (p=0.01).
    Conclusion
    Transplantation patients with higher score in quality of life in general health and physical health have better life than haemodialysis patients.
  • Sadeghi H., Azizzadeh Foruzi M., Haghdoost A. A., Mohammad Alizade S Page 13
    Aims
    Sleep disorder is associated with several physical, behavioral and psychological problems. There are some evidences on disturbance of sleep quality in hemodialysis patients. For this, the present study was to evaluate the effect of applying continuous care model on sleep quality of hemodialysis patients.
    Methods
    This semi-experimental study was performed on hemodialysis patients of Goldis hospital of Shahin Shahr during 2008 and 2009. 43 patients selected by census sampling method as study samples. Data gathering was done by Pittsburg sleep quality questionnaire. The applied model contained four steps (orientation, sensitization, control and evaluation). Patients were divided into five groups and 4-6 training sessions during three weeks were held for each group. During the next 9 weeks, consultations for continuous sleep monitoring, control and evaluation were performed. Immediately after the intervention and one month later, questionnaires were filled out again. Data were analyzed through SPSS 15 and by using descriptive and analytic statistics.
    Results
    According to that in Pittsburg questionnaire the less score shows the better situation, the mean score of sleep quality before the intervention (10.39±3.64) was significantly (p<0.0001) more than that before the intervention (5.54±2.87). Also, sufficient sleep was seen in 17.4% of patients before the intervention that was increased significantly (p=0.0001) to 55% after the intervention.
    Conclusion
    Performing the continuous care model has positive effect on sleep quality of hemodialysis patients. Training nurses in using this model can affect the improvement of sleep quality of hemodialysis patients.
  • Modanloo M. Seyyed Fatemi N., Bastani F., Peyrovi H., Behnampour N., Hesam M., Abdollahi H Page 23
    Aims

    Excellence in pain assessment is crucial for pain management. Pain is a subjective and individual phenomenon and patient's assessment can be affected by their experiences. The purpose of this study was to compare the pain assessment of patients and triage nurses of emergency ward.

    Methods

    This descriptive cross-sectional study performed on patients referred to 5-e-Azar hospital of Gorgan in 2007 and 16 nurses of triage area in emergency ward. 100 patients selected by purposive sampling method. Data was collected by a questionnaire of demographic information and numeric rating scale (NRS) of pain. At first, the triage nurse was rated the patient's pain based on history taking. Separately, researchers asked patients to rate their pain intensity in triage. Gathered data were analyzed by using Wilcoxon and Spearman correlation coefficient in SPSS 16 software.

    Results

    The minimum patient's pain intensity score was 5. 90% of patients assessed their pain as severe. By increasing the estimate of patients from their pain, the nurses reported less pain and vice versa, when the patients estimated less pain, the nurses estimated it more. Patient's average pain intensity score was 9.13±1.26 and triage nurse's ratings were significantly lower (7.60±2.1; p<0.001).

    Conclusion

    Estimation of patients and triage nurses from pain is inconsistent and in many cases, contrary to one another.

  • Ghazanfari Z., Mohammad Alizade S., Azizzade Forouzi M., Bahaeddini N Page 29
    Aims
    Coronary artery diseases are the most common cause of mortality. Risk factors have role in increasing incidence of coronary artery disease that can contribute to geographical location, living habits, culture, etc. This study was to evaluate the risk factors of coronary artery disease in Kerman city.
    Methods
    This cross-sectional study performed on 400 of the population above 20 years in Kerman in 1383 That were selected randomly. A researcher-made questionnaire and a check-list were used to collecting data. After measuring weight, height and blood pressure in the place where samples live, introducing letter was given to them measuring blood sugar, cholesterol and triglyceride and lifestyle data were recorded by interview. Data was analyzed by Chi square, T-paired and ANOVA.
    Results
    The prevalence of hypercholesterolemia was 25.8%, hypertriglyceridemia was 14%, hyperglycemia was 7.8%, systolic hypertension was 23.8% and diastolic hypertension was 24%. The average body mass index was 26.6 ± 4/774 kg/m2. 46% of subjects had BMI above 27 kg/m2. The highest percentage of cholesterol, triglyceride and blood sugar were associated with age above 50 and married groups.
    Conclusion
    Cholesterol, triglyceride and body mass index have significant positive correlation with all risk factors for coronary artery disease.
  • Sajjadi A., Farmahini Farahani B., Esmailpoor Zanjani S., Dormanesh B., Zare M Page 33
    Aims
    Fatigue is a common complaint and debilitating symptom in dialysis patients that has a considerable effect on quality of life and well being. The purpose of this study was measurement of fatigue and its related factors in patients with chronic renal failure receiving hemodialysis.
    Methods
    This descriptive correlation study performed in one of the Medical Universities of Tehran in 2009. 56 hemodialysis patients were selected by simple achievable sampling method. Data was collected by fatigue severity scale (FSS) and personal information questionnaires included demographic, disease information and paraclinical findings. Data was analyzed by SPSS 14 software and paired T-test and ANOVA.
    Results
    The fatigue score mean of the patients was 5.1. Women, widow and people without job reported higher fatigue. By reducing the level of education and income and increasing the age, dialysis history and risk of chronic renal failure the fatigue increased; These differences were significant only in terms of gender, income and history of chronic renal failure. Mean of fatigue was insignificantly decreased in patients with hemoglobin equal to 12-14 gr/dl, systolic blood pressure >160 mmHg, urea <30 and creatinine 6-8 mgr∕dl.
    Conclusion
    Most hemodialysis patients suffer from high scores of fatigue. In order to improve patient care and promote patients quality of life, nurses should identify fatigue, high risk patients and strategies for decrease it.
  • Mottahedian Tabrizi E., Tadrisi S. D., Mohammadyari A., Ebadi A. Mirhashemi S Page 39
    Aims

    In order to review and determine the level and amount of relaxation, a standard scale is needed. According to that in Iran, there is so far no measures of relaxation made native or they are just translated, the aim of this study was to confirm the validity and reliability of Ramsy sedation scale in adult patients hospitalized in critical care units of Iran.

    Methods

    This study is methodological. After translating the English version of Ramsy scale to Persian, 120 patients hospitalized in critical care units of two hospitals of Tehran city were selected by non-probable accessible purposeful sampling method. Eight evaluators (Main researcher, six nurses and anesthesia resident) independently evaluated the patients by using Persian version of Ramsy scale. Patients evaluated at first by main researcher and then other investigators observed and independently recorded Glasgow modificated by Palma & Cook and Glasgow Coma scores for visual analog scale and a score for Ramsy scale.

    Results

    Interclass correlation coefficient in trained group was 0.843 and the weighted kappa score for inter-rater agreement was 0.875 (p<0.001). Validity tests showed a high correlation (r=0.978) between Ramsy with visual analog scale and Glasgow Coma (r=0.772; p<0.001).

    Conclusion

    Validity and reliability of Ramsy scale are confirmed for assessing sedation in adult patients hospitalized in critical care units in Iran.