فهرست مطالب

مجله مهندسی برق و الکترونیک ایران
سال ششم شماره 2 (پاییز و زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد علایی، حمیدرضا امینداور صفحه 1
    روشی جدید به منظور بازشناسی خودکار اهداف متحرک زمینی و طبقه بندی آنها به گروه های انسان، خودرو و حیوان با استفاده از رادارهای پالس داپلر مراقبت زمینی، در این مقاله پیشنهاد شده است. تبدیل چیرپلت، به عنوان روشی جهت تقسیم بندی و تحلیل نقشه زمان – فرکانس، مد نظر قرار گرفته است. سپسگشتاورهای زرنیک از نقشه زمان-فرکانس به دست آمده به عنوان ویژگی، استخراج شده اند و به الگوریتم نزدیکترین همسایه آموزش داده شده اند. مقاله حاضر، روشی جدید در تحلیل چند دقتی و طبقه بندی سیگنالهای غیرایستا را در شرایط نویزی و کلاتری فراهم می آورد. الگوریتم ارائه شده، روی داده های واقعی تست و اجرا گردیده است. نتایج حاصله نشان میدهد که روش ارائه شده، نسبت به تغییر سرعت و جهت حرکت اهداف مستقل می باشد.
    کلیدواژگان: بازشناسی و طبقه بندی خودکار اهداف، تبدیل چیرپلت، رادار، گشتاورهای زرنیک
  • معین احمدی، کمال محامدپور صفحه 9
    در یکمحیط پرتراکم جنگالکترونیکسیگنال های راداری زیادی وجود دارند. یکرادار میتواند دارای مدولاسیونها و مقادیر فاصله تکرار پالس متنوعی باشد. شناسایی و تعیین این مدولاسیونها و مقادیر تکرار پالس در سیستم پشتیبان جنگ الکترونیک بسیار مهم است. در این مقاله روشی برای تخمین مقدار سطوح فاصله تکرار پالس ارائه و بررسی شده است. همچنین، بسط ریاضی تابع خود همبستگی بایاس شده انواع رشته فاصله تکرار پالس به دست آورده شده است و با استفاده از خواص تابع خودهمبستگی بایاسشده رشته فاصله تکرار پالسو خوشهبندی سلسله مراتبی آن، روشی جدید برای تشخیصمدولاسیون فاصله تکرار پالس و مقدار سطوح آن پیشنهاد شده است. با استفاده از شبیه سازی عملکرد روش ارائه شده بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تابع خودهمبستگی بایاس شده، زمان ورود پالس، سیستم پشتیبان جنگ الکترونیک، مدولاسیون فاصله تکرار پالس
  • حجت الله جاوید، علی بنایی، مهدی فردمنش، یورگن شوبرت، مارکو بنزن صفحه 19
  • مهدی بکرانی، مجتبی لطفی زاد صفحه 25
    حذف پژواک آکوستیکی استریو یکی از زمینه های در حال گسترش در عرصه سیستمهای ارتباط گفتاری و چندرسانهای میباشد. در یکحذفکننده پژواک آکوستیکی استریو که در سیستم ارتباطی استریو بکار میرود، وجود همبستگی متقابل شدید بین سیگنالهای ورودی به دو کانال مشکل پایین بودن سرعت همگرایی وزنهای فیلترهای وفقی را بدنبال دارد. در مقاله حاضر الگوریتمی برای کاهش همبستگی متقابل سیگنالهای ورودی به فیلترهای وفقی ارائه شده است که از شیوه خاصی از برش سیگنال استفاده میکند. الگوریتم پیشنهاد شده دارای قابلیت انعطاف در تعیین سطح برشمطلوب، با توجه به موقعیت فرد گوینده نسبت به میکروفونها در بخشفرستنده میباشد. نتایج شبیهسازی ها نشاندهنده بهبود عملکرد فیلترهای وفقی به لحاظ سرعت همگرایی وزنها در کاربرد حذف پژواک آکوستیکی استریو میباشد.
    کلیدواژگان: پژواک آکوستیکی استریو، فیلتر وفقی، سرعت همگرایی، عدم انطباق، همبستگی متقابل، برش مرکزی
  • حسین عسگریان ابیانه، حسین شریعتی دهاقان، محمدحسین جاویدی دشت بیاض، فرزاد رضوی صفحه 57
  • مصطفی رجبی مشهدی، محمدحسین جاویدی، محمدصادق قاضی زاده صفحه 71
    واحدهای نیروگاهی پیشرفته دارای قابلیتهای جدیدی از جمله انتخاب نرخ بارگیری عادی و یا سریع می باشند که در ظرفیت ذخیره اولیه کنترل فرکانستاثیر گذار است. از طرفی برخی از واحدهای نیروگاهی در محدوده معینی از محدوده مجاز بهره برداری قابلیت مشارکت در کنترل فرکانسرا دارند. در این مقاله، روشی جدید برای برنامه ریزی همزمان انرژی و ذخیره اولیه ارائه گردیده است. در این روش، محدودیتها و همچنین قابلیتهای واحدهای نیروگاهی جدید، که در پژوهش های قبلی در نظرگرفته نشده اند، در برنامه ریزی همزمان تولید و ذخیره ی اولیه لحاظ شده است. نتایح حاصل از شبیه سازی برروی یک شبکه نمونه نشان می دهد که اعمال این قابلیتها و محدودیتها در برنامه ریزی همزمان تولید و ذخیرهی اولیه، آرایش مناسب تری را در اختیار بهره بردار سیستم قرار میدهد. در نتیجه، بهره بردار سیستم انحراف کمتری را در اجرای برنامه خواهد داشت. در این بررسی، مدل بازار بصورت پرداخت بر اساس پیشنهاد میباشد.
    در روش ارائه شده، حالتهای مختلفی که برای هر واحد نیروگاهی برای مشارکت در کنترل فرکانس وجود دارد، توسط متغیرهای باینری لحاظ می گردند. برای حل مسئله ی غیرخطی حاصل که به شکل مخلوط عدد صحیح می باشد، از روش ابتکاری تکراری مبتنی بر الگوریتم ژنتیک استفاده شده است.
    کلیدواژگان: ذخیره ی اولیه، برنامه ریزی همزمان، قابلیتهای فنی، کنترل فرکانس، محدودیتهای بهره برداری