فهرست مطالب

علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی - سال بیستم شماره 1 (پیاپی 59، بهار 1389)

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال بیستم شماره 1 (پیاپی 59، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/25
  • تعداد عناوین: 13
|
  • یوسف دوستار، داریوش مهاجری، فاطمه فتحی آذر، علی ناموران صفحه 1
    تحقیقات آزمایشگاهی اخیر در مورد سرطان های کولورکتال نشان می دهد که عصاره گل همیشه بهار دارای خاصیت ضدسرطانی بر کشت سلول های مشتق شده از کارسینوم کولورکتال می باشد. میزان خاصیت مهاری این عصاره در حدود 70 الی 100 درصد بوده است. هدف از این مطالعه ارزیابی آپوپتوزیس سلول های دیسپلاستیک کولون متعاقب درمان با عصاره گل همیشه بهار می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، 56 سر موش صحرائی نر نژاد ویستار با سن 12 هفته و وزن 200-300 گرم انتخاب و به دو گروه مساوی تیمار و شاهد تقسیم گردیدند. برای القاء سرطان کولورکتال از ماده کارسینوژن 1و2-دی متیل هیدرازین به مقدار 40 میلی گرم/کیلوگرم به روش تزریق زیرجلدی (2 تزریق در هر هفته، به مدت 2 هفته) استفاده گردید. گروه تیمار علاوه بر دریافت ماده کارسینوژن، عصاره گل همیشه بهار را به میزان 200 میلی گرم/ کیلو گرم به مدت 10 هفته به روش خوراکی روزانه دریافت نمودند. پس از گذشت 10 هفته، از بافت کولون دیستال هر دو گروه جهت تهیه مقاطع 3-4 میکرونی و انجام رنگ آمیزی تانل نمونه برداری به عمل آمد.
    یافته ها
    مطالعات ایمنوهیستوشیمی نشان داد که پدیداری سلول های آپوپتوتیک در گروه تیمار نسبت گروه شاهد بیشتر بوده و اختلاف میانگین هر دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (01/0>p).
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که عصاره گل همیشه بهار توانایی القاء آپوپتوزیس سلول های دیسپلاستیک را در کارسینوم کولورکتال تجربی موش صحرائی را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: آپوپتوز، سرطان کولورکتال، گل همیشه بهار
  • کاظم پریور، هما محسنی کوچصفهانی، محمدعلی بیگدلی، قدرت عبادی مناس صفحه 6
    سابقه و هدف
    تاثیر بعضی از اعضاء خانواده اکسیم ها بر کاهش تولید اسپرم و تخمک گزارش گردیده است. به دلیل مشابهت ساختاری تولوالدواکسیم با سایر اکسیم ها، تاثیر این ماده بر سیستم تولید مثل موش کوچک نژاد Balb/C نابالغ بررسی شد تا در صورت کاهش تولید اسپرم، مقدمه ای برای تحقیقات آینده در مورد تولید داروی ضدباروری مردانه باشد.
    روش بررسی
    دراین مطالعه تجربی، تعداد 30 سر موش Balb/C نابالغ نر پس از تعیین وزن به سه گروه شاهد، شم و تجربی تقسیم شدند. میزان LD50 در حد 350 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تعیین شد. دوز زیرکشنده از ترکیب به میزان 175 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت درون صفاقی به موش های نابالغ (30 روزه) گروه تجربی به مدت 5 هفته و هفته ای سه بار تزریق شد.
    یافته ها
    کاهش معنی داری در پارامترهای مختلف، بین گروهای تجربی در مقایسه با گروه شاهد وجود داشت (05/0>p). این نتایج شامل کاهش در وزن بدن، کاهش تعداد اسپرماتوگونی های نوع A و B، کاهش در تعداد اسپرماتوسیت ها و کاهش در تعداد اسپرم ها بود. در بعضی از نمونه ها، تعدادی از سلول های اسپرماتوژنیک بصورت کیست درآمده و تعدادی از سلولهای نارس نیز درون لوله ها رها شده بود.
    نتیجه گیری
    از این مطالعه نتیجه گیری می شود که تولوالدوکسیم بدون تاثیر بر میزان هورمون تستوسترون، شاخص های مختلف باروری را در موش های نژاد سوری کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: تولوالدواکسیم، باروری، موش های نابالغ Balb، C، اسپرم، تستوسترون
  • اکرم عیدی، مریم عیدی، محمدهادی گیویان راد، نسیم عباسپور صفحه 11
    سابقه و هدف
    اکالیپتوس (L. Eucalyptus globulus) به دلیل فعالیت های بیولوژیکی مانند آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدویروسی در طب سنتی کاربرد دارد. در این مطالعه اثر هیپوگلیسمیک عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس در موش های صحرایی نر بالغ سالم و دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین بررسی شد.
    روش بررسی
    در پژوهش تجربی حاضر، به منظور تعیین سطح گلوکز و انسولین سرم، عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس با مقادیر 05/0، 1/0، 2/0 و 4/0 گرم برکیلوگرم وزن بدن به مدت 21 روز بصورت خوراکی به موش های صحرائی نر سالم و دیابتی شده توسط داروی استرپتوزوتوسین تیمار گردید. مقایسه ای بین اثر عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس و داروی متداول ضددیابتی، گلی بن کلامید (با دوز 600 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن) انجام شد.
    یافته ها
    تیمار خوراکی عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس فقط در موش های دیابتی شده باعث کاهش معنی داری بر میزان گلوکز و افزایش انسولین سرم شد و در موش های سالم چنین تاثیری نداشت. عصاره همانند داروی گلی بن کلامید موجب کاهش معنی داری بر میزان گلوکز و افزایش معنی داری بر میزان انسولین سرم شد.
    نتیجه گیری
    این گیاه با داشتن اثرات هیپوگلیسمیک و به دلیل عوارض جانبی کمتر در مقایسه با داروهای سنتتیک در درمان دیابت توصیه می گردد، هر چند مکانیسم عمل آن نامشخص است و احتیاج به تحقیقات بیوشیمیایی و فارماکولوژیکی بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: اکالیپتوس، هیپوگلیسمیک، دیابت، موش صحرایی
  • سید محمد پورهاشمی، سید احمد فلاحتی، بمانعلی جلالی، مجید بیطرف صفحه 16
    سابقه و هدف
    به دلیل اهمیت میدا ن های مغناطیسی در ایجاد تغییراتی در رفتار سلولی و نیز پی بردن به مکانیزم اثر میدان های مغناطیسی ELF (Extremely low frequency) و ترکیب آن با میدان های مغناطیسی مستقیم روی سلول لازم است مطالعه وسیع تری صورت پذیرد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر میدانهای مغناطیسی ترکیبی مستقیم DC و ELF پالسی بر روی رشد باکتری E.Coli-DH5-α بود.
    روش بررسی
    در مطالعه تجربی حاضر، در هر سری آزمایش ده عدد کووت حاوی محیط کشت تلقیح داده شده با باکتری E.Coli در دو گروه تجربی و شاهد بررسی شدند. گروه تجربی در انکوباتور در دمای 1/0±37 درجه سانتی گراد در داخل میدان مغناطیسی یکنواخت قرار گرفت. شکل موج میدان متغیر در تمام موارد، پالسی با پهنای پالس 6 میلی ثانیه و محدوده اعمال فرکانس ها 10 الی 45 هرتز به فواصل 5 هرتز و محدوده شدت میدان پالسی موثر 2 الی 4 میلی تسلا به فواصل 1 میلی تسلا و میدان مغناطیسی ثابت در تمام آزمایش ها 1 میلی تسلا و مدت زمان اعمال میدان 6 ساعت بلا فاصله پس از شروع کشت بود. گروه شاهد در شرایط مشابه در محفظه ای آهنی و خارج میدان قرار داده شد. بررسی رشد باکتری، به روش کدورت سنجی محیط کشت ها به وسیله اسپکتروفتومتر در فواصل زمانی مشخص بود. اندازه گیری زمان تاخیر و نیز سرعت رشد در فاز لگاریتمی به عنوان شاخص های ارزیابی انتخاب گردید.
    یافته ها
    میدان های مغناطیسی ترکیبی DC و ELF پالسی بجز فرکانس های 15، 25 و 40 هرتز، سرعت رشد را افزایش دادند. زمان تاخیر بجز در فرکانس های 15، 30 و 45 هرتز تغییر کرد. در فرکانس های 20 و 35 هرتز میدان باعث افزایش زمان تاخیر شد و در فرکانسهای 10، 25 و 40 هرتز زمان تاخیر کاهش می یابد و بنابراین در این محدوده از فرکانس اثر میدان بر روی زمان تاخیر در فواصل 15 هرتز تکرار شد.
    نتیجه گیری
    این تحقیق، وجود دریچه هایی از فرکانس را برای تشدید اثر میدان مغناطیسی بر روی سلول تایید کرد.
    کلیدواژگان: میدانهای مغناطیسی، ELF، E، Coli، رشد
  • حامد شفارودی، مهرداد هاشمی، احمدرضا دهپور صفحه 22
    سابقه و هدف
    اگرچه شواهدی وجود دارد که دیابت حساسیت به تشنج را افزایش می دهد، مکانیسم دقیق این پدیده مشخص نشده است. از سوی دیگر بسیاری از مطالعات حاکی از دخالت کانال های پتاسیمی حساس به ATP (KATP) در تنظیم آستانه تشنج می باشند. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی اثر دیابت بر آستانه تشنج کلونیک القاء شده با پنتیلن تترازول در موش های سوری و بررسی نقش احتمالی کانال های KATP در این اثر انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، موش های سوری به وسیله تزریق داروی استرپتوزوسین دیابتیک گردیدند و آستانه تشنج القاء شده با پنتیلن تترازول در آنها در زمان های 3 روز، 1، 2، 4، 6 و 8 هفته بعد از القاء دیابت در مقایسه با گروه شاهد غیردیابتیک ارزیابی شد. هر گروه شامل 10 حیوان بود.
    یافته ها
    در مقایسه با گروه شاهد، آستانه تشنج بطور وابسته به زمان در حیوانات دیابتیک تغییر نمود، بطوری که در هفته دوم بعد از القاء دیابت به حداکثر خود رسید و بعد از آن تا هفته 8 بطور معنی داری کاهش یافت. دوز غیرمؤثر گلی بن کلامید (بلوک کننده KATP، mg/kg 1، i.p.)، اما نه 4-آمینوپیرپدین (بلوک کننده کانال پتاسیمی وابسته به ولتاژ، mg/kg 1، i.p.)، باعث کاهش معنی دار آستانه تشنج موش های دیابتیک 2 هفته ای شد که این اثر با تجویز هم زمان کروماکالیم (μg/kg 10، i.p.) مهار شد. به علاوه، دوز غیرمؤثر کروماکالیم (μg/kg 10، i.p.) باعث افزایش معنی دار آستانه تشنج در حیوانات دیابتیک 8 هفته ای شد که این اثر با تجویز هم زمان گلی بن کلامید (mg/kg 1، i.p.)، ولی نه 4-آمینوپیرپدین (mg/kg 1، i.p.)، مهار شد.
    نتیجه گیری
    آستانه تشنج در دیابت بطور وابسته به زمان تغییر می کند، به گونه ای که در اوایل دیابت افزایش و متعاقب آن کاهش می یابد. این تغییرات ممکن است در اثر تغییرات فعالیت کانال های پتاسیمی KATP در طول دیابت باشد.
    کلیدواژگان: دیابت، آستانه تشنج، کانال های پتاسیمی حساس به ATP، گلی بن کلامید، کروماکالیم، موش سوری
  • بهزاد پوپک، ابوالفضل یوسفیان، حمید رضوانی، رمضانعلی شریفیان، مجتبی قدیانی، فاضل الهی، عبدالعلی شهراسبی، محمدعلی جهانگیرپور، بهاره صادقی، گلاره خسروی پور، میترا صلاحمند صفحه 29
    سابقه و هدف
    بررسی موتاسیون JAK2V617F در تشخیص و طبقه بندی نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو کاربرد گسترده ای یافته است. در این مطالعه، فراوانی موتاسیون V617F JAK2 در بیماران ایرانی مبتلا به پلی سیتمی ورا، ترومبوسیتمی اساسی و میلوفیبروز اولیه بررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه بنیادی، نمونه خون محیطی 174 بیمار مبتلا به پلی سیتمی ورا (57 بیمار)، ترمومبوسیتمی اساسی (84 بیمار) و میلوفیبروز اولیه (33 بیمار) از نظر موتاسیون JAK2V617F بررسی شد. DNA نمونه ها با روش پروتئیناز k از بافی کوت بدست آمده از خون محیطی استخراج گردید. پس از انجام کنترل کیفی، برای ارزیابی وضعیت موتاسیون JAK2 از واکنش زنجیره پلیمراز با پرایمرهای اختصاصی الل استفاده شد. محصولات PCR، پس از الکتروفورز روی ژل پلی اکریل امید و انجام رنگ آمیزی نقره ارزیابی شدند.
    یافته ها
    موتاسیون JAK2V617F در 8/63 درصد (111 نفر) نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو مشاهده گردید. 82 درصد (47 نفر) مبتلایان به پلی سایتمی ورا، 57 درصد (48 نفر) موارد ترومبوسیتمی اساسی و 48 درصد (16 نفر) مبتلایان به میلوفیبروز اولیه این موتاسیون را داشتند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که بررسی موتاسیون JAK2V617f با استفاده از روش اختصاصی الل در بیماران ایرانی مبتلا به نئوپلاسمهای میلوپرولیفراتیو سرعت و دقت تشخیص نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو و متعاقب آن عاقبت بیماران مبتلا را ارتقاء می دهد.
    کلیدواژگان: نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو، موتاسیون JAK2V617f، واکنش زنجیره پلیمراز
  • عزیزالله ادیب، ندا سپاسی، یوسف فکری صفحه 36
    سابقه و هدف
    انفارکتوس حاد میوکارد یکی از علل مهم مرگ و میر است و عوامل مختلفی در میزان مرگ ناشی از آن موثرند. در این مطالعه، تاثیر میزان قند خون بدو بستری در مرگ و میر داخل بیمارستانی بیماران غیردیابتی مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد بررسی شد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت آینده نگر مداخله ای انجام شد و نمونه خون وریدی 210 بیمار غیردیابتی مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد بعد از بستری از لحاظ میزان قند خون، بررسی گردید. این 210 بیمار از لحاظ میزان قند خونشان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول شامل گروه مواجهه، با قند خون ≥ 140 میلی گرم در دسی لیتر و گروه دوم شامل گروه غیرمواجهه، با قند خون کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر در بدو بستری بودند. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های کای دو و رگرسیون لجستیک تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین قند خون بدو بستری بیماران مبتلا به انفاکتوس حاد میوکارد، 63±151 میلی گرم در دسی لیتر بود. از 210 بیمار مبتلا انفارکتوس میوکارد، 125 نفر (5/59 درصد) هایپرگلیسمی (قند خون ≥ 140 میلی گرم در دسی لیتر) و 85 نفر (5/40 درصد) قند خون کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر داشتند. از کل بیماران، 38 نفر (1/18 درصد) طی دوره بستری در بیمارستان فوت نمودند که 30 نفر (24 درصد) هایپرگلیسمی و 8 نفر قند خون< 140 میلی گرم در دسی لیتر داشتند (خطر نسبی= 5/2؛ 05/0p<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که میزان قند خون بدو بستری در پیش آگهی بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد تاثیر دارد، در نتیجه با کاهش و کنترل سریع قند خون بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد دارای قند خون بالا با استفاده از داروهای کاهنده قند خون می توان میزان مرگ و میر این بیماران را کاهش داد.
    کلیدواژگان: انفارکتوس میوکارد، قند خون، مرگ و میر
  • مهدی منتظر حقیقی، محسن واحدی، سید رضامحبی، محمد امین پورحسینقلی، سید رضافاطمی، محمدرضا زالی صفحه 40
    سابقه و هدف
    سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع دنیا و دومین علت مرگ در بین سرطان ها است. بروز این سرطان در دهه های اخیر روند رو به رشدی در جامعه ما داشته است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی و مقایسه میزان بقاء 4 ساله در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ارثی و غیرارثی بود.
    روش بررسی
    در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر، 121 نفر شامل 61 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ غیرارثی و 60 بیمار مبتلا به نوع ارثی آن (HNPCC) که طی سال های 1387-1383 به مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان طالقانی تهران مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. تحلیل آماری داده ها با استفاده از روش کاپلان مایر برآورد شد و با آزمون Log rank مقایسه شد. آنالیز چندمتغیری به منظور تعیین مهم ترین عوامل موثر بر پیش آگهی بیماران با استفاده از آنالیز مدل کاکس صورت گرفت.
    یافته ها
    بقاء 4 ساله بین دو گروه غیر ارثی و ارثی دارای اختلاف معنی داری بود، به این ترتیب که میزان بقاء در افرد مبتلا به نوع ارثی 5/82 درصد بود و در گروه اسپورادیک 4/56 درصد (044/0=p) محاسبه شد. سن تشخیص در بیماران مبتلا به سرطان غیرارثی بیشتر از نوع ارثی بود. نسبت خطر برای اسپورادیک ها در مقایسه با HNPCC برای محل تومور 93/2 (11/8-06/1=CI95%) محاسبه شد (038/0=p).
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه، نتایج حاصل از مطالعات قبلی را تایید می کند. این مطالعه نشان داد که میزان بقاء در افراد مبتلا به سرطان ارثی روده بزرگ بیشتر از مبتلایان به نوع اسپورادیک است.
    کلیدواژگان: بقاء، سرطان روده بزرگ ارثی، سرطان روده بزرگ غیرارثی (HNPCC)، مدل کاکس
  • محمد صاحب الزمانی، محمد فشارکی، زهره عبداللهی مفرد صفحه 45
    سابقه و هدف
    نیاز به عزت نفس یکی از نیازهای روانی طبیعی انسان است که به دنبال پیروی از قواعد و هنجارهای اجتماعی، پیشرفت، موفقیت، فعالیت های سالم و برخورداری از سبک زندگی سالم به دست می آید. هدف از مطالعه حاضر، تعیین ارتباط سبک زندگی با عزت نفس دختران نوجوان دبیرستانی بود.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است که در آن 400 نفر از دختران نوجوان دبیرستان های دولتی روزانه شهر تهران به صورت چندمرحله ای مبتنی بر هدف انتخاب و بررسی شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ای مشتمل بر سه بخش دموگرافیک، سبک زندگی درابعاد (تغذیه، ورزش، خواب واستراحت، مصرف دخانیات و روش های مقابله با استرس) و عزت نفس کوپراسمیت بود.
    یافته ها
    عزت نفس با مصرف لبنیات (0001/0=p)، میوه و سبزیجات (008/0=p)، الگوی خواب و استراحت (009/0=p)، مصرف سیگار (009/0=p) و روش مقابله با استرس (0001/0=p) ارتباط معنی داری داشت. درحالی که عزت نفس با مصرف گروه گوشت (58/0=p)، نان و غلات (06/0=p)، تنقلات (13/0=p)، ورزش (12/0=p) و مصرف قلیان (56/0=p) ارتباط معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان داد که سبک زندگی شامل رژیم غذایی نامناسب، خواب واستراحت ناکافی، مصرف سیگار و روش های نامناسب مقابله با استرس، با عزت نفس ارتباط دارد.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، عزت نفس، دختران دانش آموز
  • ایروان مسعود اصل، علی اخوان بهبهانی، فرهاد نصرتی نژاد، علی غلامرضانژاد صفحه 52
    سابقه و هدف
    اثربخشی و موفقیت یک سازمان به عملکرد کارکنان و میزان رضایت آنها بستگی دارد. در این مطالعه رابطه موجود میان عوامل بهداشتی و انگیزشی بر میزان رضایت کارکنان بیمارستان های آموزشی یاسوج بر اساس نظریه انگیزشی هرزبرگ بررسی شد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در آن 100 نفر از کارکنان بیمارستان های آموزشی شهر یاسوج به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای استاندارد بود و برای تعیین میزان اهمیت هر یک از عوامل بهداشتی و انگیزشی موثر بر عملکرد کارکنان از مقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شد.
    یافته ها
    از میان عوامل بهداشتی، «وجود شرایط مناسب در محیط کار» و «امنیت شغلی در سازمان» و از میان عوامل انگیزشی، «احساس مسئولیت در کار» و «احساس موفقیت در کار» مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد کارکنان بودند. عوامل انگیزشی اهمیت بیشتری در ارتقای عملکرد کارکنان داشتند. اکثر کارکنان «مسائل رفاهی»، «بی عدالتی»، «عدم شایستگی و صلاحیت مدیران»، «عدم رضایت از توجه و قدردانی مدیران»، را مهمترین عوامل بازدارنده در بهبود عملکرد خود می دانستند. بین سن و وضعیت حقوقی با هر یک عوامل بهداشتی موثر بر عملکرد کارکنان رابطه معنی داری وجود داشت. بین جنس، وضعیت تاهل، سابقه کار، وضعیت استخدامی و وضعیت تحصیلی با هر یک عوامل بهداشتی و انگیزشی موثر بر عملکرد کارکنان رابطه معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که توجه و برنامه ریزی جهت تامین 6 عامل «وجود شرایط مناسب در محیط کار»، «امنیت شغلی در سازمان»، «خط مشی و مقررات اداری»، «حقوق و دستمزد کافی»، «احساس مسئولیت در کار»، احساس موفقیت در کار، و «مورد علاقه بودن کار» می تواند در بهبود عملکرد کارکنان مثمرثمر باشد.
    کلیدواژگان: عوامل انگیزشی، عوامل بهداشتی، کارکنان بیمارستانی، عملکرد
  • دیانا هکاری، رحمت محمدزاده صفحه 58
    سابقه و هدف
    آموزش به بیمار باید به عنوان یکی از حقوق بیمار نگریسته شود تا رفتار مطلوب بهداشتی با سه هدف عمده حفظ و ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بیماری، اعاده سلامتی و کمک به تطابق و سازگاری فرد حاصل گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت آموزش به بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و بررسی عوامل تاثیرگذار در آن صورت گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در آن 352 پرستار و 241 دانشجوی پرستاری بررسی شدند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای و ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای شامل اطلاعات فردی و عوامل تاثیرگذار بود.
    یافته ها
    6/65 درصد پرستاران و 1/53 درصد دانشجویان زیاد بودن تعداد بیماران، 8/62 درصد پرستاران و 5/48 درصد دانشجویان کمبود وقت پرستار، 3/56 درصد پرستاران و 6/55 درصد دانشجویان کمبود پرسنل بخش، 9/40 درصد پرستاران و 8/37 درصد دانشجویان عدم وجود وسایل کمک آموزشی، 5/29 درصد پرستاران و 2/38 درصد دانشجویان عدم همکاری و هماهنگی بین اعضاء مختلف تیم بهداشتی – درمانی، 29 درصد دانشجویان عدم اختصاص زمان معین برای آموزش به بیمار، 6/38 درصد عدم علاقه پرستار نسبت به امر آموزش، 5/36 درصد عدم حمایت مدیران پرستاری از آموزش به بیمار و 1/36 درصد کمبود آگاهی و اطلاعات پرستار نسبت به موارد آموزشی را از موانع آموزش به بیمار برشمردند. میانگین نمرات پرستاران و دانشجویان اختلاف معنی داری با هم داشت (001/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش بر تلاش مشترک مسئولین، مدیران بیمارستان ها و دانشکده های پرستاری در رفع موانع و تقویت تسهیل کننده ها تاکید می گردد تا پرستاران ضمن کسب مهارت ها، علوم و دانش های موردنیاز در امر آموزش به بیمار، به عنوان افرادی قابل اعتماد که می توانند برنامه های آموزش به بیماران را طرح، اجرا و ارزشیابی کنند، مطرح گردند.
    کلیدواژگان: آموزش به بیمار، موانع، تسهیل کننده ها
  • مریم حسن زاد، ساره امینی، سهیلا خلیل زاده صفحه 64
    سابقه و هدف
    سندرم Hyper IgE بیماری نادری از دسته سندرم های کمبود ایمنی اولیه است که با مشخصات عفونت های ریوی و جلدی، اگزما و افزایش سطح سرمی IgE مشخص می شود. در این مقاله، 4 بیمار مبتلا به عفونت های متعدد ریوی در زمینه سندرم Hyper IgE. معرفی می گردند.
    معرفی مورد: در این مطالعه 4 دختر که سابقه عفونت های ریوی متعدد داشتند، بررسی شدند و در نهایت سندرم Hyper IgE در آنها تشخیص داده شد. در تمامی بیماران سابقه عفونت های تنفسی شامل پنومونی، برونشکتازی، آبسه ریوی و هیدروپنوموتوراکس گزارش شده بود. در تمامی موارد سطح سرمی IgE بیشتر از 2000 واحد در میلی لیتر بود. در کشت های میکروبی 2 بیمار، استاف اورئوس و سودومونا ائروژینوزا بدست آمد. همه بیماران به درمان آنتی بیوتیکی گسترده طیف جواب مثبت دادند. عوارض خارج ریوی شامل لنفادنیت چرکی و آبسه های جلدی و مغزی نیز مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    سندرم Hyper IgE موجب عفونت های ریوی و خارج ریوی متعدد شده که به درمان با آنتی بیوتیک های گسترده طیف پاسخ خوبی می دهند.
    کلیدواژگان: Hyper IgE، آبسه ریوی، کودکان
|
  • Yousef Doustar *, Dariush Mohajeri, Fatheme Fathiazad, Ali Namvaran Page 1
    Background
    In vitro studies have demonstrated the anticancer effect of Calendula officinalis extract on tumor cell line derived from colorectal cancers. The inhibition ranged from 70-100%. The aim of this study was to evaluate the apoptosis in epiththelial displastic colon cells following treated with Calendula officinalis extract.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 56 wistar male rats with age of 12 weeks and 200-300g weight were allocated into two equal groups of treatment and control. For induction of colorectal carcinoma, these two groups were given 1,2-dimethylhydrazine (40mg/kg), as subcutaneous injection, twice a week for two weeks. Treatment group also was treated with Calendula officinalis extract (200mg/kg/day) orally for 10 weeks. After 10 weeks, distal parts of colon tissue were biopsied in both groups and 3-4 micron tissue section was prepared through TUNEL staining method.
    Results
    Immunohistopathological study reveals that apoptotic cells of displastic colon epithelial cells in treatment group were higher than control group. Mean difference between treatment and control groups were statistically significant (p<0.01).
    Conclusion
    This study indicated that Calendula officinalis extract would be induced apoptosis of displastic colon cells in experimental colorectal carcinoma of rats.
  • Kazem Parivar *, Homa Mohseni Kouchesfahani, Mohammad Ali Bigdeli, Ghodrat Ebadi Manas Page 6
    Background
    Familial Mediterranean fever (FMF) is an autosomal recessive disorder characterized by recurrent attacks of fever and inflammation in the peritoneum, synovium, or pleura, accompanied by pain. In this study, we examined all 10 exons to determine the most common mutations in MEFV gene as a single gene associated with FMF.
    Materials And Methods
    In this basic study, 51 clinically diagnosed Iranian FMF patients referred to Taleghani hospital were studied. Peripheral blood was gained from them and genomic DNA was extracted according to phenol chloroform standard protocol. They were screened for the MEFV mutation using bidirectional sequencing and finally, the sequences were analyzed by related soft wares.
    Results
    Of 51 patients suspected to FMF, 24 (47.05%) were positive for mutation and 27 (52.95%) had no mutations. 14 patients had M694V mutation in exon10 including 4 homozygote mutation, 8 heterozygote and 4 compound heterozygote. Moreover, we could find 6 patients with M680I mutation and 2 individual (8.3%) with V721I mutation in exon 10. Only one person carried E148Q heterozygote mutation in exon 2.
    Conclusion
    Our finding were compatible with others investigation that M694V mutation is the most common mutation in different populations.
  • Akram Eidi *, Maryam Eidi, Mohammad Hadi Givian Rad, Nasim Abaspour Page 11
    Background
    In traditional medicine, leaves of eucalyptus (Eucalyptus globules L.) possess interesting biological behavior, such as antioxidation, antibacterial and antiviral activities. The aim of thgis study was to evaluate hypoglycemic effect of alcoholic extract of eucalyptus (Eucalyptus globulus L.) leaves in healthy and diabetic rats.
    Materials And Methods
    In this experimental study, the effects of oral administration of 0.05, 0.1, 0.2 and 0.4 g/kg body weight of eucalyptus leaves alcoholic extract for 21 days on the glucose and insulin levels in healthy and streptozotocin-induced diabetic rats were evaluated. A comparison was made between the effect of the alcoholic extract and a known antidiabetic drug, glibenclamide (600 mg/kg body weight).
    Results
    The results showed that orally administration of the eucalyptus alcoholic extract decreased significantly the serum glucose levels, whereas it increased serum insulin in diabetic but not in normal rats (p<0.05). The extract could not change the level of serum glucose and insulin in normal rats significantly. The hypoglycemic effect of the extract was similar to that observed by glibenclamide.
    Conclusion
    The eucalyptus alcoholic extract can serve as a good adjuvant in the present armamentarium of antidiabetic drugs. Further biochemical and pharmacological investigations should be carried out to elucidate in details the mechanism of action of this plant.
  • Seyed Mohammad Poorhashem *, Seyed Ahamad Falahati, Bemanali Jalali, Majid Bitaraf Page 16
    Background
    Biological effects of extremely low frequency (ELF) pulsed electromagnetic fields have become attractive for research but still the mechanisms for this effects are not known. Moreover some reported biological effects of ELF are questionable due to poor reproducibility of the experiments. In this project ELF pulsed and DC magnetic fields were investigated on the growth rate of E. Coli DH5-α.
    Materials And Methods
    In this experimental study, The cells were cultured in a lactose defined medium divided into two groups of 5 cuvetts and then were incubated. The experimental group was then placed in the field while the control group was left with no field. The applied fields were pulsed 6 msec apart and different frequency ranges from 10 to 45 Hz with the increment of 5 Hz and effective field range of 2 to 4 mT with an increment of 1mT and a constant field of 1mT through out the experiment. The growth rate was studied with turbidometery by spectrophotometers in the specified time interval. The growth rates in logarithmic phase and lag time were evaluated.
    Results
    The results indicated that pulse and DC combined magnetic fields increase the growth rate except in 15, 25 and 40 Hz frequencies. Lag time doesn’t change in 15, 30 and 45 Hz frequencies. But in 20 and 40 Hz frequencies, magnetic field causes on increase and in 10, 25 and 45 Hz frequencies maximum decreases lag time. So in this frequency range, the magnetic field effect on the lag time has been repeated at an interval of 15 Hz.
    Conclusion
    This research shows the existence of certain frequency windows for the resonance of the effects of the magnetic field on growth the cell.
  • Hamed Shafaroodi *, Mehrdad Hashemi, Ahmad Reza Dehpour Page 22
    Background
    Although there is evidence that diabetes affects seizure susceptibility, the underlying mechanism has not been completely understood. On the other hand, several studies have suggested a pivotal role for KATP channels in the seizure modulation. So, the present study was designed to evaluate the seizure threshold induced by pentylenetetrazole (PTZ) in diabetic mice at different times and to examine the possible role of ATP-sensitive potassium (KATP) channels.
    Materials And Methods
    In this experimental study, NMRI were diabetic with streptozocine. Then clonic seizure thresholds were determined at different times after induction of diabetes compared with corresponding non-diabetic groups. Each experimental group consisted of ten mice.
    Results
    There was a time-dependent alteration in the threshold in diabetic mice, reaching a peak on week 2 after STZ injection and declining significantly afterwards. The seizure threshold in 8-week diabetic mice was even lower than control levels, though the difference was not significant. The non-effective dose of KATP channel blocker glibenclamide (1 mg/kg,i.p.), but not the voltage-dependent K+ channel blocker 4-aminopyridine (1 mg/kg,i.p.), decreased the seizure threshold in 2-week diabetic mice to the control levels which was blocked by pre-treatment with the KATP channel opener cromakalim (10 μg/kg,i.p.). Moreover, the non-effective dose of cromakalim (10 μg/kg,i.p.) increased significantly the seizure threshold in 8-week diabetic mice which was inhibited by pre-treatment with glibenclamide (1 mg/kg,i.p.) but not with 4-aminopyridine (1 mg/kg,i.p.).
    Conclusion
    This study indicated that the PTZ-induced seizure threshold is altered in diabetic mice in a time-dependent manner which could be due to the probable alteration in the KATP channel functioning during diabetes.
  • Behzad Poopak *, Abolfazl Yousefian, Hamid Rezvani, Ramzanali Sharifian, Mojtaba Ghadiany, Fazel Elahi, Abdol Ali Shahrasbi, Mohammad Ali Jhangirpour, Baharh Sadeghi, Gelareh Khosravipour Page 29
    Background
    Detection of JAK2V617F mutation was widely used in the diagnosis and classification of myeloproliferative neoplasms. In this study, frequency of JAK2V617F mutation among Iranian patients with polycythemia vera (PV), essential thrombocythemia (ET) and primary myelofibrosis (PMF) was studied.
    Materials And Methods
    In this basic study, blood samples of 174 patients with polycythemia vera (n= 57), essential thrombocythemia (n= 84) and primary myelofibrosis (n= 33) were evaluated for JAK2V617F mutation. Genomic DNA was extracted from peripheral blood. After quality control of extracted DNA, the JAK2–V617F mutation was analyzed using allele-specific PCR. All PCR products were analyzed by polyacrylamide gel (5%) electrophoresis and silver staining.
    Results
    One hundred and eleven out of 174 patients (63.8%) were positive for the presence of the JAK2V617F mutation. Frequency of mutation was 82% (47/57) in PV, 57% (48/84) in ET and 48% (16/33) in PMF.
    Conclusion
    This study showed that detection of JAK2-V617F mutation using allele-specific PCR lead to better diagnosis and treatment of Iranian patients with different MPNs.
  • Azizollah Adib *, Neda Sepasi, Yousef Fekri Page 36
    Background
    Acute Myocardial Infarction (AMI) is one of the most important causes of death throughout the world, and many factors affect the mortality of MI. In this survey, the effects of admission-time hyperglycemia on the intra-hospital mortality rate of non-diabetic patients afflicted by MI were studied.
    Material And Methods
    In this analytical prospective study, 210 non-diabetic patients afflicted by MI were divided into two groups; first group was comprised of patients with admission-time blood sugar≥ 140 mg/dL and second group’s patients had blood sugar< 140 mg/dL. Data were analyzed with SPSS software, using chi-square and logistic regression tests.
    Results
    The mean admission-time blood sugar of MI patients was 151±63 mg/dL. Of 210 patients afflicted with MI, 125 (59.5%) had hyperglycemia (blood sugar≥140 mg/dL) and 85 (40.5%) had blood sugar< 140 mg/dL. 38 (18.1%) patients died during hospitalization that 30 (24%) persons were in the range of hyperglycemia (BS≥ 140 mg/dL) and 8 (9.4%) persons had blood sugar< 140 mg/dL (relative risk=2.5; p<0.05).
    Conclusion
    This study showed that admission-time blood sugar levels are prognostic factor among patients with acute MI. Therefore, control and reducing blood sugar levels in MI patients with high blood sugar by glucose-reducing agents can lessen mortality rate of these patients.
  • Mahdi Montazer Haghighi *, Mohsen Vahedi, Seyed Reza Mohebbi, Mohammad Amin Pourhoseingholi, Seyed Reza Fatemi, Mohammad Reza Zali Page 40
    Background
    Colorectal cancer in the world is located in the third position among common cancers in both sexes. It is the second cancer which has the most mortality. The incidence of this cancer in the last decades has transcended trend in our population. The aim of this study was comparison of 4-year survival between sporadic and hereditary colorectal cancer.
    Materials And Methods
    In this descriptive-analytic study, 121 patients with colorectal cancer were collected including 61 patients with sporadic and 60 individuals with HNPCC who were referred to research cancer gastroenterology and liver diseases of Taleghani hospital during 2004-2008. Survival rate was estimated using the Kaplan Meier method and compared with log rank test. Multivariate analysis was performed using the Cox regression analysis.
    Results
    4-year survival in sporadic colorectal cancer and HNPCC showed a significant difference. The rate of survival in HNPCC patients was 82.5%, while it was 56.4% (p=0.044) in sporadic colorectal cancer. Age of diagnosis in sporadic patients was higher than hereditary group. Odds ratio of sporadic colorectal cancer for tumor location was 2.93 (95%CI: 1.06-8.11) compared HNPCC (p=0.038).
    Conclusion
    The result of this study was compatible with the previous studies. The result showed that the rate of survival in patients with HNPCC is higher than sporadic cases.
  • Mohammad Sahebzamani *, Mohammad Fesharaki, Zohreh Abdollahi Mofrad Page 45
    Background
    necessity of self-esteem is one of the natural human needs that achieves by following social norms and standards, development, success, right activities and right lifestyle. This study evaluated relationship between lifestyle and self-esteem of adolescent girls.
    Materials And Methods
    This descriptive- correlation study was perfomed on 400 girls who had been eligible to participate in this study. They were selected by multi-stages sampling method. Required information was gathered by three questionnaires, including demographics, lifestyle (diet, sleep-rest, physical activity, sport, smoking and methods of prevention from stress) and coopersmith’s self-esteem.
    Results
    Self-esteem had significant association with consumption of dairy-products (p<0.0001), vegetables and fruits (p=0.008), sleep and rest (p=0.009), smoking (p=0.009) and prevention from stress (p=0.000), while it had not significant association with consuming meat (p=0.58), bread and cereals (p=0.060), confections (p=0.130), sport (p=0.124) and hookah (p=0.560).
    Conclusion
    This study showed that there is a relationship between lifestyle (unsuitable diet, inadequate rest and sleep, smoking and unsuitable methods for preventing from stress) and self-esteem.
  • Page 52
    Background
    Efficacy and success of each organization depends on its employee’s efforts as well as their job satisfaction. Our study was conducted to determine the relationship between job satisfaction and Hertzberg’s motivative- hygienic factors in staff of Yasouj hospitals.
    Material And Methods
    In this descriptive cross-sectional study, 100 staff of Yasouj hospitals were selected randomly and participated in the research. The data were collected via a self-report standardized questionnaire. All variables were assessed using a 5-point scale (1-5).
    Results
    Among the hygienic factors, physical environment and job security were the most important factors. Among the motivative factors, perception of success in labor and myrtle concern in labor was the most important factors. Motivative factors were more efficient than hygienic factors for job motivation. Most of staff believed that welfare opportunities, inequity, incompetence, are the most negative important factors in work promotion. There was a significant relationship between age, salary situation and hygienic factors. However, there were no significant differences in regard of gender, marriage, employment status, academic achievement and motivative-hygienic factors.
    Conclusion
    Planning to provide “suitable salary”, “job security”, “policy”, “work condition”, “job responsibility”, “interest in the job” and “recognition” can be impressive in employee performance improvement.
  • Diana Hekari *, Rahmat Mohammadzadeh Page 58
    Background
    Patients’ education should be considered as one of the patients rights to achieve suitable health behavior with three goals of health conservation and promotion, prophylaxis of diseases and help to person adaptation. The aim of this study was to determine patient education quality by nursing students and employment nurses and its effective factors in Tabriz hospitals.
    Materials And Methods
    This Cross-Sectional study was done on 352 nurses and 241 nursing students. Method of sampling was stratified random sampling. Information was gathered by a questionnaire, including personal information and effective factors.
    Results
    65.6% of nurses and 53.1% of nursing students were stated that increased number of patients, 62.8% of nurses and 48.5% of nursing students lack of nurses time, 56.3% of nurses and 55.6% of nursing students lack of departments staff, 40.9% of nurses and 37.8% of nursing students lack of educational Materials, 29.5% of nurses and 38.2% of nursing students lack of cooperating together with health-therapeutic team workers, and 29% of nursing students lack of time for patient education, 38.6% of whom lack of nursing management support, 36.1% knowledge deficit, were obstructs in patient education. There was no significant differences between scores of nurses and nursing students (p<0.001).
    Conclusion
    Taking into consideration that efforts of authorities, hospitals managements, and nursing faculties in remove of obstructs and reinforcement of facilities are emphasis, nurses acquired skills, necessary sciences in patient education, as persons trustable which design, employment, and evaluation patient education planning.
  • Maryam Hassanzad *, Sareh Amini, Soheila Khalilzadeh, Ali Akbar Velayati Page 64
    Background
    Hyper IgE syndrome is a rare primary immune deficiency disorder characterized by pulmonary and cutaneous infection, eczema, and elevated serum IgE levels. In this article, 4 patients with hyper IgE syndrome and recurrent pulmonary infection were reported. Case Report: Four girls with history of recurrent pulmonary infections were worked up and hyper IgE syndrome was diagnosed for them. All patients had recurrent pulmonary infections including pneumonia, bronchiectasis, pulmonary abscess, hydropneumothorax. Serum IgE levels were greater than 2000 Iu/ml in all cases. Microbial cultures showed staphylococcus aureas and pseudomans aeroginosa in two cases. All patients respond well to the wide spectrum intravenous antibiotics. Extra-pulmonary manifestations including purulent lymphadenitis, and skin and brain abcesses were observed.
    Conclusion
    Hyper IgE syndrome causes recurrent pulmonary and extra-pulmonary infections which response fairly well to wide spectrum antibiotic therapy.