فهرست مطالب

نشریه علوم دانشگاه خوارزمی
سال هفتم شماره 3 (پاییز 1386)

  • زیست- ریاضی
  • تاریخ انتشار: 1386/07/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حل عددی معادلات انتگرال فردهلم و ولترا نوع دوم غیرخطی با استفاده از موجک های هار و روش هم محلی
    اسماعیل بابلیان، احمد شاهسواران صفحه 8
    یدر این تحقیق روشی برای حل معادلات انتگرال فردهلم و ولترا نوع دوم غیرخطی، مبنی بر کاربرد موجک های هار و روش هم محلی، ارائه می کنیم. ما از ویژگی توابع بلوکی(BPF) برای حل معادلات انتگرال ولتراا استفاده می کنیم. مثال های عددی کارآیی این روش را نشان می دهند.
  • یدالله اردوخانی صفحه 223
    در این مقاله توابع هایبرید هار گویا شده برای حل معادلات دیفرانسیل توسیع داده می شود. ابتدا خواص توابع هایبرید که ترکیبی از توابع بلاک پالس و توابع هار گویا شده است بیان می شود. این خواص به همراه گره های نیوتن کاتس حل معادلات دیفرانسیل را به حل معادلات دیفرانسیل جبر منجر می کند. روش محاسبات جذاب دارد و با مثال های کاربردی روش را ارزیابی می کنیم.
  • علی اکبر رحیم زاده ثانی صفحه 233
    یک فرایند شاخه ای چند نوعی با قدم زدن تصادفی روی محورحقیقی R در نظر می گیریم. مکان افراد در نسل n-ام یک فرایند نقطه ای، با اندازه های شدت متناظر، تشکیل می دهند. هدف ما بررسی رفتار مجانبی اندازه های شدت یاد شده است. قضایای حدی مرکزی وحدی موضعی اثبات می شوند.
    کلیدواژگان: : قضیه حدی مرکزی، قضیه حدی موضعی، فرایندهای شاخه ای چند نوعی با قدم زدن تصادفی، اندازه های شدت، هسته عملگرها، ، 60F05، 60J80: 2000 رده بندی موضوعی
  • ابوالفضل سلطانی، پل فرانسیس کار صفحه 241
    گرانیتوئید کاشمر بخش بزرگی از کمربند ماگمایی شمال گسل درونه است که در سنگهای ولکانیکی ائوسن آغازین نفوذ کرده و با رخنمون وسیعی از پلوتونهای I–type عمدتا با ترکیب گرانیت و گرانودیوریت، خواص گرانیتهای حرارت پایین و فشار کم را در محیطی ساب ولکانیک نشان میدهد. با استفاده از تعیین سن بیوتیت–کل سنگ به روش Rb/Sr نمونه هایی از گرانیت، گرانودیوریت و آلکالی فلدسپار گرانیت محدوده سنی 4/42 تا 5/43 میایون سال را نشان میدهند که بیانگر ائوسن میانی (لوت تین) برای پلوتونهای کاشمر و جایگزینی آنها طی دوره ای کوتاه است. ژئوشیمی ایزوتوپهای Sr و Nd حاکی از پایین بودن نسبتهای ایزوتوپ منشأ برای87Sr/86Sr، مقادیر متوسط برای 143Nd/144Nd و مقادیر کم اما منفی برای εNdدر تمامی آنالیزهای گرانیتوئید کاشمر است. مطالعات صحرایی، داده های ژئوشیمیایی و اطلاات ایزوتوپی نشان میدهند که ماگماهای سازنده گرانیتوئید کاشمر از نظر ترکیب منشأ نسبتا مشابه اند و از ذوب بخشی سنگهای کوارتز و فلدسپاری پوسته تحتانی بوجود آمده اند. همچنین این ماگماها غالبأ با ساختار تفریق بلوری تحول یافته اند.
    کلیدواژگان: ایران، کاشمر، ائوسن، ایزوتوپ، گرانیتوئید نوع I، متالومیین
  • جواد بهارآرا، شهربانو عریان، علیرضا اشرف صفحه 931
    کاربرد روزافزون دستگاه های مولد مایکروویو، از جمله تلفن های همراه و لوازم خانگی، موجب نگرانی بسیاری در زندگی روزمره شده است. در این پژوهش، با طراحی سیستم آزمایشگاهی ویژه مولد موج، اثرات مایکروویو (940 مگاهرتز) بر غدد تناسلی و باروری موش ماده نژاد Balb/C بررسی شده است0 بدین منظور موش های ماده (باکره) بالغ به مدت چهار روز و هر روز شش ساعت در دستگاه مولد مایکروویوقرار داده شدند، تغییرات میزان FSH،LH،استرادیول و پروژسترون بررسی و با پژوهش های میکروسکوپی نوری و الکترونی(TEM) ساختار و فراساختار تخمدان ها، تعداد و انواع فولیکول های تخمدانی موش های تیمارشده و بالغ نسل اول بررسی شد. یافته ها نشان دادند مایکروویو بر وزن و اندازه تخمدان ها، تعداد و انواع فولیکول ها وهم چنین مقدار FSH،LH و استرادیول اثرات معنی دار ندارد(05/0P>). اما تغییرات پروژسترون معنی دار بود(05/0P>). همچنین بررسی های میکروسکوپی الکترونی تغییرات وسیعی را در فولیکول ها، هسته اووسیت ها وتعداد اندامک ها نشان داد0 افزون بر این، کاهشی(حدود 25%) در میزان موفقیت جفت گیری بین ماده های تیمارشده با موش های نر طبیعی دیده شد0 نتایج حاصل از این تجربه نشان می دهد، مایکروویو(940 مگاهرتز) فراساختار اووسیت ها را تغییر می دهد و از میزان باروری موش ماده نژاد Balb/C می کاهد.
  • مریم تاج آبادی ابراهیمی، محمد امین حجازی، اشرف سادات نوری صفحه 941
    امروزه پژوهش های بسیاری برای افزودن باکتری های پروبیوتیک به محصولات لبنی به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه صورت می گیرد. از مشکلات به کارگیری باکتری های پروبیوتیک می توان به ایجاد طعم و عطر نامطلوب و همچنین عدم سازگاری و کاهش حیات این باکتری ها در محصولات لبنی اشاره کرد. جداسازی باکتری پروبیوتیک از محصول لبنی می تواند منجر به جداسازی سویه های مناسب برای افزودن به محصول لبنی گردد. در این پژوهش با استفاده از روش غربال انتخابی 56 ایزوله باکتری اسید لاکتیک متحمل شرایط اسیدی از 30 نمونه مختلف محصول لبنی تخمیری سنتی لیقوان جداسازی شد. پس از بررسی های میکروسکوپی و آزمون کاتالاز 48 سویه جنس لاکتوباسیل تشخیص داده شد و مقاومت این سویه ها در شرایط اسیدی و املاح صفراوی ارزیابی شد. توانایی جذب کلسترول 18 سویه لاکتوباسیل مقاوم به اسید و صفرا از روی تفاوت میزان جذب کلسترول موجود در محیط کشت باکتری قبل و بعد از دوره گرم خانه گذاری ارزیابی شد. نتایج نشان داد این باکتری ها توانایی جذب کلسترول بینg/ml μ 54-266 را دارند. بیش تر جذب کلسترول در گونه های L. farieminis، L. planetarium L. alimentarium، L. casei، L. acidophilus، که از ماست و پنیر لیقوان جدا شده اند مشاهده شد. این نتایج نشان می دهد پنیر و ماست لیقوان دارای پتانسیل پروبیوتیکی بوده و بیش تر باکتری های پروبیوتیک انتخاب شده در این پژوهش از این دو محصول بوده اند.
  • ندا حسیبی، خسرو منوچهری کلانتری، زهرا اسرار صفحه 953
    ژاسمونات ها به تازگی به عنوان گروه جدیدی از تنظیم کننده های رشد گیاهی محسوب شده اند که در بسیاری از مراحل مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه شرکت دارند و نقش دفاعی در گیاه ایفا می کنند. در این تحقیق اثر متیل ژاسمونات و اتیلن و برهم کنش آن ها بر پارامترهایی مانند وزن تر، وزن خشک و سطح برگ و همچنین اثر آن ها بر مقدار پروتئین، مالون دآلدئید و نشت یونی در برگ گیاه کلزا بررسی شد. بذرهای کلزا در گلدان های حاوی ماسه، رس و خاک برگ به نسبت (1:1: 2) کاشته شدند. 45 روز پس از سبز شدن دانه ها، گیاهان به مدت 5 روز با 100میکرومول متیل ژاسمونات محلول پاشی شدند و سپس به مدت 2 روز تحت تیمار اتیلن(ppm 100 و 150) قرار گرفتند. گیاهان شاهد با آب مقطر محلول پاشی شدند. نتایج حاصل از بررسی نشان داد که مقدار وزن تر و خشک برگ در تیمار با اتیلن و متیل ژاسمونات کاهش یافت. سطح برگ نیز در سطوح تیمار با اتیلن کاهش یافت؛ مقدار پراکسیداسیون لیپیدها که در تیمار با اتیلن افزایش یافته بود در پیش تیمار با متیل ژاسمونات کاهش یافت که نشان دهنده کاهش خسارت اکسیداتیو توسط متیل ژاسمونات است. همچنین مقدار پروتئین طی تیمار با اتیلن کاهش یافت اما تیمار با متیل ژاسمونات از کاهش این پارامتر در گیاهان تحت تیمار با اتیلن جلوگیری کرد. حاصل آن که متیل ژاسمونات موجب کاهش خسارت اکسیداتیو می شود.
  • رمضانعلی خاوری نژاد، ندا محمدی صفحه 963
    بنگ دانه1 یکی از گیاهان دارویی غنی از آلکالوئید های تروپان است. در این تحقیق تاثیر نیترات و آمونیوم بر متابولیت ثانویه وسایر پارامترهای فیزیولوژیک، بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان داد در شرایطی که هر دو یون نیترات وآمونیوم در محلول غذایی گیاه وجود داشته باشد به نحوی که غلظت آمونیوم کم تر از نیترات باشد افزایش وزن تر و خشک بخش هوایی و ریشه مشاهده می شود.اما با افزایش غلظت آمونیوم از رشد گیاه و پارامترهای ذکر شده کاسته می شود. نسبت ریشه به بخش هوایی با بالارفتن غلظت آمونیوم به طور معنی داری کاهش یافت. با وجود آمونیوم در غلظت های کم به همراه نیترات فعالیت آنزیم نیترات ردوکتاز افزایش یافت اما با افزایش غلظت آمونیوم فعالیت آنزیم کاهش یافت. بیش ترین مقدار آلکالوئیدهای تروپان در شرایطی حاصل شد که هر دو یون در محلول غذایی وجود داشت و غلظت آمونیوم کم تر از نیترات بود.
  • فرخنده رضانژاد، احمد مجد صفحه 973
    دانه های گرده به عنوان آئروآلرژن های خیلی قوی شناخته شده اند که واکنش های التهابی الرژیک وابسته به IgE را تحریک می کنند. بررسی ها نشان می دهند آلودگی هوا پاسخ IgE به آلرژن ها را افزایش می دهد. برای بررسی آلرژی زایی دانه های گرده و تعیین اثر آلودگی هوا بر پتانسیل آلرژیک آن ها، عصاره های گرده ای به طریق درون پوستی و درون صفاقی به خوکچه های هندی تزریق شدند. نتایج به وسیله آزمون های پوستی، روش الیزا، SDS-PAGE، و ایمونوبلاتینگ بررسی شد. افزایش قطر هاله، افزایش IgE و ائوزینوفیل ها در خوکچه-های تیمار شده با عصاره های گرده ای در مقایسه با خوکچه های تیمار شده با بافر مشاهده شد. همچنین افزایش این فاکتور ها در عصاره های گرده ای آلوده در مقایسه با عصاره های عادی دیده شد که نشان دهنده اثر آلرژیک آلاینده های هوا، علاوه بر عصاره های گرده ای است. ایمونوبلات باندهای متصل شده به IgE اختلاف آشکاری را بین عصاره های گرده ای آلوده و غیر آلوده نشان نداد و در هر دو عصاره گرده ای عادی و آلوده دو باند در گستره 46 تا 55 کیلو دالتون و 35 کیلو دالتون آشکار شد. بنا بر این، این باندها از سویی اثر آلرژی زایی عصاره های گرده ای این گیاه را نشان می دهند و از سوی دیگر نشان می دهند که آلرژن های گرده ای تحت تاثیر آلا ینده های هوا قرار نمی گیرند. همچنین با توجه به افزایش آلرژی زایی عصاره های آلوده نسبت به عصاره های غیرآلوده، نتیجه گیری می شود که در این گیاه آلاینده ها مستقل از اثر روی پروتئین های آلرژی زا، سبب افزایش آلرژی زایی می شوند.
  • طاهره فروتن، مجتبی رضازاده صفحه 983
    در این پژوهش نقش مرگ سلولی در ریخت زایی کانال های غضروفی با استفاده از روش های هیستوشیمیایی و هیستولوژیکی بررسی شد. پس از اینکوبه کردن تخم مرغ های نژاد لاکمن1، جنین های جوجه در روزهای 13، 15 و 18 جنینی برداشت شد. پس از عمل فیکساسیون و دکلسفیکاسیون استخوان تیبیای جنین های فوق از اپی فیز بالای آن ها برش های ضخیم و نیمه نازک2 تهیه شد استفاده از رنگ آمیزی های H&E، فولگن، تری کروماسون و اسید فسفاتاز نشان داد که ویژگی های تعریف شده برای سلول مرده در مورفوژنز کانال های غضروفی دخیل هستند و به نظر می رسد که مرگ سلولی مهم ترین عامل در مورفوژنز کانال های فوق است؛ گرچه تنها دلیل نیست. برای تشخیص نوع مرگ سلولی، استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی ضروری به نظر می رسد.
|
  • Page 223
    Hybrid of rationalized Haar functions are developed to approximate the solution of the differential equations. The properties of hybrid functions which are the combinations of block-pulse functions and rationalized Haar functions are first presented. These properties together with the Newton-Cotes nodes are then utilized to reduce the differential equations to the solution of algebraic equations. The method is computationally attractive, and applications are demonstrated through illustrative examples.
  • Page 233
    A multitype branching random walk on the real line R is considered. The positions of n-th generation individuals form a point process with related intensity measure. The purpose of this paper is to study the asymptotic behavior of these intensity measures. The central and local limit theorems are proved.
  • Page 931
    The increasing use of microwave appliances such as mobile phones in daily life has caused some anxiety about its possible effects on human health. In this study, we investigated the effects of microwave on the gonads and fertility rate of female Balb /C mouse. At first, an experimental generator microwave system was designed. Then, adult virgin females were exposed to waves for 4 days (6 hours per day) and their blood were applied for hormone assay of FSH, LH, estradiol, progesterone. The size and weight of ovaries were recorded and the structure and ultrastructure of them were examined by light and transmission electron microscope. Some females were placed in a cage with male individual of the same strain for mating, then the pregnancy rate was estimated and their offsprings were maintained in animal house until puberty. After puberty, ovaries were examined. The results did not show any significant difference in the size and weight of ovaries (P> 0.05), FSH, LH, estradiol, did not show change (P>0.05), but the results of transmission electron microscopy showed changes in ovary and follicle structure and also progesterone levels. The percentage of mating showed a significant reduction (P<0.05).
  • Page 941
    In order to increase public health many study have been performed with adding probiotic bacteria in dairy products. In this filed on of the most critical problem is unfavorable taste and aroma produced by probiotic bacteria. So isolation probiotic bacteria from traditional dairy product could solve this problem. A rapid screening method is used to isolate acid tolerant bacteria from 30 different fermented dairy products After enrichment samples in MRS broth followed acid stressing (pH=2.5) different colony were selected on MRS agar, avoiding preliminary time consuming isolation steps. All the isolates were examined by microscopy, gram staining and catalase reaction. Fifty-eight isolates were selected and defined as lactobacillus SPP. The screening at low pH bile salt led to the selection of 19 resistant isolates. Cholesterol assimilation determined by difference in cholesterol content in the medium before and after the incubation period, showed that all lactobacilli strains were able to assimilate cholesterol at varying levels ranging from 54 to 266 μg/ml. Most cholesterol assimilation were seen in L.farieminis, L. planetarium, L.alimentarium, L.casei, L. acidophilus isolated from yogurt and cheese of lighvan region. These data showed yogurt and cheese of lighvan region have probiotic potential
  • Page 953
    Jasmonates are a new group of plant growth regulator that are involved in many morphological and physiological processes and play a defensive role in plants. In this research, the effects of methyl jasmonate and ethylene and their interaction, on parameters like fresh weight, dry weight, leaf area and quantity protein, malodealdehyde and electrolyte leakage in leaves canola (Brassica napus L.) were studied. Seeds of Brasssica napus L. were sown in plastic pots containing sand, clay and peat in proportion of 1:1:2. After 45 days, leaves sprayed with methyl jasmonate (100 µM) in 5 days then exposed plants with ethylene (100, 150 ppm) in 2 days. Control plants were sprayed with distilled water. The results showed that the quantity of fresh weight and dry weight decreased in ethylene and methyl jasmonate treatment. Ethylene decreased leaf area. Lipid peroxidation increased in ethylene treatment but in methyl jasmonate pretreatment it decreased; so it showed that methyl jasmonate mitigated ethylene-induced lipid peroxidaton. Ethylene decreased protein content but protein increased by methyl jasmonate application. Results suggest that methyl jasmonate can considerably alleviate oxidative damage caused by ethylene.
  • Page 963
    Hyoscyamus is one of the medicinal plants, rich in tropane alkaloids. In this research the effects of nitrate and ammonium on production of secondry metabolites and other physiological parameters, were investigated. The results indicated that when nitrate and ammonium were both present in nutrient solution and ammonium concentration was lower than nitrate, dry and fresh weight of root and shoot increased. However, by increasing ammonium concentration, plant growth decreased. With increased concentra-tions of ammonium, root/shoot ratios were decreased. Nitrate reductase activity increased in both nitrate and ammonium fed plants. However, the higher ratio of ammonium to nitrate led to a decreased NRA. Alkaloid content (sum of hyoscyamine and scopolamine) increased in both nitrate and ammonium fed plants. However, the higher the ratio of ammonium to nitrate, the lower the alkaloid content.
  • Page 973
    Air pollutants are reported to increase the specific IgE response to allergens. Clinical tests and immonoblotting were performed with pollen grains of Spartium junceum. To identify allergens and to determine the effect of air pollutants on the allergenicity of the pollen extracts, the pollen extracts were injected intraperitoneally and intracutaneously to guinea pigs. Injection of the pollen extracts of this species caused positive SPT and an increase in specific IgE antibodies and eosinophyls in animals, compared to those that received buffer, instead of pollen extract. Two IgE-binding bands were observed in immunoblots of pollen extract of this species. The extracts of pollen grains collected from polluted region increased the response of SPT and specific IgE, but there was no sinificatent difference between IgE-binding bands (proteins), suggesting the adjuvant effect of pollutants per se; that is, pollutants can increase allergy-related immune responses (including production of specific IgE and eosinophils).
  • Page 983
    In this study the role of cell death in cartilage canal morphogenesis with morphometrical and histological methods was evaluated. The proximal tibial epiphysis of the chick embryos after fixation and decalcification at the 13 th and 18th days of incubation, with thick and semithin sections and H&E, tricromason and feulgen staining were studied. The rsulths were showed that cartilage canals were formed in the regions of the cell death both in control and experimental groups.