فهرست مطالب

نشریه علوم دانشگاه خوارزمی
سال پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1384)

  • زیست شناسی
  • تاریخ انتشار: 1384/02/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهناز آذرنیا، محمدعلی خلیلی، پروین رستمی، محمدرضا خادم الحسینی صفحه 487
    مولتیپل اسکلروزیس (MS) نوعی بیماری سیستم عصبی مرکزی است که در آن میلین رشته های عصبی تخریب می شود. الگوی آزمایشگاهی این بیماری، انسفالومیلیت آلرژیک تجربی(EAE) است که می توان با تزریق مواد شیمیایی نظیر اتیدیوم بروماید ایجاد کرد. در مردان مبتلا به بیماری MS، کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی دیده می شود که می تواند پتانسیل باروری را تحت الشعاع قرار دهد. به منظور بررسی تاثیر بیماری MS بر سلول های اسپرماتوژنی وهورمون های جنسی، تعداد 36 سر رت نژاد ویستار (5 هفته ای) در سه گروه: کنترل، شم و آزمایشی تقسیم شدند؛ برحیوانات گروه کنترل عمل جراحی انجام نگرفت، ولی به رت های گروه شم (2=n) مقدار 20 میکرولیتر از حلال سالین به داخل C.S.F در ناحیه مخچه بصل النخاعی1 تزریق شد. به حیوانات گروه آزمایشی مقدار 20 میکرولیتر از محلول اتیدیوم بروماید(15 میلی گرم اتیدیوم بروماید در یک میلی لیتر سالین) تزریق گردید. یک هفته بعد، دو سر رت از هر گروه، به طور تصادفی، برای بررسی ساختار بافتی بخش سفید ساقه مغز (pons) تشریح شدند، بقیه حیوانات نیز بعد از پایان دوره کامل اسپرماتوژنز، تشریح، خون گیری(برای تجزیه و تحلیل میزانFSH، LH وهورمون تستوسترون)، تهیه اسپرم از ناحیه اپیدیدیم(برای بررسی پارامتر های اسپرم) و همچنین تهیه نمونه بافتی از بیضه(برای بررسی میکروسکوپی سلول های اسپرماتوژنیک) انجام گرفت. نتایج نشان داد که درصد تحرک پیش رونده اسپرم در ناحیه اپیدیدیم، از حد 16/2 4/74 در گروه کنترل به 40/1 61/60 در گروه آزمایشی کاهش معنی داری(001/0< P) یافته است. تعداد سلول های گرد ناحیه اپیدیدیم از حد097/0 73/0 در گروه کنترل بمیزان 254/0 15/1 افزایش معنی داری (001/0< P) داشت. همچنین، درصد اسپرم های طبیعی گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری را نشان داد) 2p<). تعداد سلول های اسپرماتوگونی نوع A و B، اسپرماتوسیت اولیه و اسپرماتید گروه آزمایشی در مقایسه با گروه های شم و کنترل کاهش یافته ولی از نظر آماری معنی دار نبوده است.
    کلیدواژگان: اتیدیوم بروماید، مولتیپل اسکلروزیس، میلین زدایی، اسپرماتوژنز، انسفالومیلیت آلرژیک آزمایشی (EAE)
  • معصومه انوری، غلام خیاطی صفحه 497
    از میان 28 سویه آسپرژیلوس جداسازی شده از خاک 6 سویه با تولید مساوی یا بیش تر از سویه استاندارد (Aspergillus terreus ATCC 20542) شناسایی شدند. آزمایش ها بهینه سازی با بهترین سویه جداسازی شده به نام Gil-4 نشان داد که لاکتوز، آرد سویا و نیترات پتاسیم به ترتیب بهترین منابع کربن، نیتروژن آلی و معدنی در تولید بودند. در روش کشت بسته(غوطه ور) حاوی محیط با فرمولاسیون بهینه 4 درصد لاکتوز(وزنی به حجمی)، 400 میکروگرم لواستاتین در هر میلی لیتر تولید شد. در اینحال بازده 10 میلی گرم به ازای هر گرم لاکتوز بود. در مقایسه با روش کشت بسته، استفاده از روش تخمیر در بستر جامد1 حاوی عصاره سورگوم و آب پنیر میزان لواستاتین تولیدی 1500 میکروگرم به ازای هر گرم وزن خشک و بازدهی 5/37 میلی گرم به ازای هر گرم لاکتوز بود که نشانه برتری این روش بر کشت بسته است.
  • کاظم پریور، مسعود رفیع زاده، نسیم حیاتی رودباری، وحید امانی صفحه 505
    آهن عنصری معدنی است که مقداری از آن برای رشد طبیعی بدن ضروری است، این عنصر پس از مصرف خوراکی، جذب خون شده، به ترانسفرین پیوند یافته و برای ساخت گلبول های قرمز به مغز استخوان انتقال می یابد. مصرف خوراکی آهن ممکن است موجب امراض گوارشی گردد. با توجه به این عوارض ونیز گسترش فراوان کم خونی نیاز به دارو های آهن دار تزریقی مشخص می شود. به همین منظور و برای تعیین ترکیبی که احتمالا بتواند به عنوان داروی آهن دار تزریقی مورد استفاده قرار گیرد، کمپلکس O(OAC)6(H2O)3]Cl [Fe3 در دانشکده شیمی دانشگاه تربیت معلم تهران تهیه گردید. این کمپلکس یک ترکیب آهن دار با Fe()است که طیف IRآن با داده های مراجع منطبق است. پس از تهیه، اثرات زیستی این ترکیب در طی تجربیاتی مورد بررسی قرار گرفت. در این تجربیات که در گروه زیست شناسی دانشگاه تربیت معلم تهران انجام گرفت، سه گروه موش ماده بالغ نژادBalb/C شامل گروه های کنترل، شم و تجربی تحت شرایط مناسب و در c ◦23 نگهداری شدند و به گروه تجربی mg/kg300 وزن حیوان از کمپلکس مذکور، حل شده در سرم فیزیولوژیک، به مدت 5 روز و روزی یک بار به صورت درون صفاقی تزریق گردید و به گروه شم هم به همان میزان سرم فیزیولوژیک تزریق شد و پس از 3 روز گروه ها خونگیری شدند و نمونه های خونی آنالیز گردیدند: یعنی میزان هماتوکریت، هموگلوبین MCV، RBC، Monocytes، Lympocytes، Basophils، Seg.Neutrophils، WBC، MCHC، MCH، Eosinophils، Band cells، اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که میزان هموگلوبین، هماتوکریت،،RBC MCH، MCHCوMCV در نمونه های تجربی افزایش معنی داری دارد و هیچ گونه تغییر شکل مورفولوژیک مشاهده نگردید. در حقیقت، آهن در خون با ترانسفرین پلاسما ترکیب می شود، این اتصال سست است و در صورت نیاز گسسته خواهد شد. به این ترتیب اثرات مثبت این ترکیب بر روی خون سازی در موش ماده بالغ نژادBalb/C مشخص گردید و این کمپلکس احتمالا می تواند به عنوان داروی مناسبی جهت افزایش میزان آهن خون به صورت تزریقی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کمپلکس آهن دار، خون سازی، موش نژاد Balb، C
  • مریم رحمتی ایشکا، فائزه قناتی صفحه 517
    منگنز یک ریزمغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان است و منگنز اضافی از مهم ترین عوامل محدودکننده رشد در خاک های اسیدی به شمار می رود. در این تحقیق، به منظور بررسی تاثیر مقدار اضافی منگنز بر جنبه های فیزیولوژیک رشد و نمو گیاه چای، قلمه های ریشه دار شده دو ساله چای1 در محلول هوگلند تغییر یافته در سیستم هیدروپونیک هوادهی شده با pH معادل 2/4 به مدت یک ماه در شرایط گل خانه ای در دمای متوسطC o 3 ± 27 و شدت نورμmol. m-2 s-1 5/101 و با تعویض هفته ای یک بار، پیش تیمار شدند. بعد از گذشت این مدت و پیدا شدن ریشه های سفید و جدید، گیاهان تحت تیمار های یک هفته ای با فلز منگنز با غلظت نهایی 9/0 میلی مولار و با تعویض هر3 روز یک بار، قرار گرفتند. پس از گذشت یک هفته، ریشه های سفید گیاهان برای تعیین فعالیت آنزیم پراکسیداز (PO) در سه بخش محلول(SPO)، یونی(IPO) و کووالانی(CPO)، محتوای لیگنین و قند ریشه برداشت شدند. هم زمان با برداشت ریشه، کلروفیل برگ گیاهان نیز در شرایط گل خانه ای اندازه گیری شد. نتایج حاصل نشان داد که فعالیت بخش محلول(SPO) و کووالانی پراکسیداز(CPO) به همراه محتوای لیگنین در تیمار با منگنز اضافی(9/0 میلی مولار) کاهش یافت. از طرف دیگر فعالیت بخش یونی پراکسیداز (IPO) به همراه محتوای کلروفیل برگ در تیمار با منگنز اضافی افزایش یافت؛ اما این افزایش معنی دار نبود. میزان قند محلول ریشه ها نیز در تیمار با منگنز اضافی افزایش یافت. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود که منگنز اضافی ممکن است اثرات مفیدی بر رشد گیاه چای از طریق کاهش چوبی شدن دیواره سلولی وبه دنبال آن تحریک رشد داشته باشد
    کلیدواژگان: گیاه چای، منگنز، پراکسیداز، لیگنین، قند، کلروفیل
  • ندا سلطانی، رمضانعلی خاوری نژاد، شادمان شکروی، ادواردو فرناندز والینته صفحه 527
    با توجه به نقش بسیار مهم سیانوباکتری های خاک های مزارع در تثبیت و فراهم آوردن نیتروژن مولکولی، در این پروژه سعی بر آن شده است که پاسخ های فیزیولوژیک فیشرلا امبیگوا1 FS18 به تیمارهای مختلف NaCl(0، 5/0 و 1%) بررسی شود. نتایج نشان می دهد که میزان رشد در محیط فاقد شوری (NaCl) بالاتر از سایر تیمارها است. با وجود این، رشد در تمام تیمارها انجام شدده است. این مسئله در مورد فعالیت های فیزیولوژیک نیز صدق می کند. مقدار کلروفیل روندی کاهشی با افزایش NaCl نشان می دهد. مقدار فیکوبیلی پروتئین کل، فیکوسیانین، آلوفیکوسیانین و فیکواریترین، گرچه در شوری 5/0% کمترین مقدار را نشان می دهد، ولی این تفاوت با دو تیمار دیگر معنی دار نیست. میزان اشباع نوری فتوسنتز در تیمار کنترل حداکثر بوده و با افزایش میزان شوری، کاهش می یابد. نتایج سنجش فعالیت نیتروژنازی حاکی از آن است که کشت هایی که رشد سریع تری دارند، سریع تر به حداکثر فعالیت خود می رسند ضمن آن که بیش ترین میزان در تیمار کنترل مشاهده شده و بین تیمار5/0 و1% تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود.
    کلیدواژگان: رنگیزه های فتوسنتزی، سیانوباکتری ها، شوری، فتوسنتز، نیتروژناز
  • مه لقا قربانلی، مریم نیاکان صفحه 537
    برای بررسی پاسخ گیاه سویا به تنش خشکی، رقم گرگان 3 با توجه به مقاومت بهینه آن در مقابل شرایط کم آبی برای کشت انتخاب شد. رقم مورد نظر بصورت کشت گلدانی در دمای 23 درجه سانتی گراد و شدت نوری 14 هزار لوکس با دوره نوری 14 ساعته قرار گرفته و با گسترده شدن اولین برگ مرکب، سه تیمار آبی شامل هر روز آبیاری (شاهد) و سه روز در میان (تنش ملایم) و پنج روز در میان (تنش شدید) اعمال شد. گیاهان در تیمارهای مختلف به مدت 15 روز به مقدار 150 میلی لیتر آبیاری شدند. به منظور بررسی اثر تیمارهای مختلف آبیاری بر روی میزان قندهای محلول، پروتئین کل، پرولین و ترکیبات فنلی، سه بخش ریشه، ساقه و برگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. بررسی نتایج حاصل از آزمایش بر اساس شاخص میانگین حسابی و انحراف معیار صورت گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در ریشه میزان قندهای محلول و پرولین هم در تنش ملایم و هم تنش شدید افزایش معنی داری یافت در حالی که در برگ و ساقه میزان این ترکیبات تنها در تنش شدید روند صعودی معنی داری را طی کرد. همچنین اعمال تنش ملایم و شدید خشکی سبب افزایش مقدار پروتئین و ترکیبات فنلی در برگ ها شد در حالی که در بخش های ریشه و ساقه این روند بر میزان پروتئین تنها در تنش شدید معنی دار بود و ترکیبات فنلی در دو اندام یادشده تغییر معنی داری را نشان نداد.
  • احمد مجد، فیروزه چمن دوستی، صدیقه مهرابیان صفحه 551
    هدف این پژوهش دست یابی به شرایط بهینه در ریز ازدیادی کلزا براسیکا نپوس1، القای کالوس زایی و تولید گیاهچه ها با روش کشت در شیشه بوده است. جداکشت های محور زیر لپه ای رقم طلایه این گیاه در محیط کشت پایه موراشیگ و اسکوگ(MS) به همراه انواع و غلظت های متفاوتی از مواد تنظیم کننده رشد گیاهی نظیر 2، 4- دی کلروفنوکسی اسید((2،4-D، بنزیل آدنین(BA) و اندول بوتیریک اسید(IBA) در ظرف های پتری کشت شدند. نتایج آزمایش های زیاد و تکرار آن ها نشان داد که: در محیط کشت پایه MS دارای2 میلی گرم در لیتر بنزیل آدنین و نیز در همین محیط کشت دارای 1 تا 2 میلی گرم در لیتر IBA همراه با 1 میلی گرم در لیتر BA کالوس های سفید رنگی ایجاد می شدند که وقتی قطر آن ها به 5 تا 6 میلی متر می رسید اندام های هوایی تشکیل می دادند. با حذف BA از محیط کشت و انتقال نو ساقه ها به محیط دارای 1 میلی گرم در لیترIBA ریشه ها تولید شدند و گیاهچه های کاملی را به وجود آوردند. در محیط کشت دارای 2 میلی گرم در لیتر BA وغلظت های متفاوتی از2،4-D کالوس های زرد رنگی به وجود آمدند که ویژگی های کالوس های رویان زا را داشته و بررسی های میکروسکوپی در برش های طولی و عرضی آن ها وجود ساختارهای ابتدایی رویانی را در آن ها به اثبات رسانید. در محیط های کشت پایه MS با بیش از 2 میلی گرم در لیترIBA و 1 میلی گرم در لیتر BA کالوس های قهوه ای رنگی پدیدار شدند که رشد بسیار کمی داشته و در نهایت از بین رفتند.
  • پروانه نورجاه، زهرا قره گزلی صفحه 559
    سندروم قبل از قاعدگی1(PMS) مجموعه ای از اختلالات جسمی، روانی و رفتاری است که بسیاری از زنان جوان و میان سال در فاز لوتئال سیکل ماهیانه خود به آن دچار می شوند. در این پژوهش، فراوانی این سندروم روی 326 نفر از دانشجویان ساکن در یکی از خوابگاه های دانشگاه تربیت معلم بررسی شد.320 نفر از دانشجویان(5/82 درصد) حداقل یکی از تغییرات قبل از قاعدگی را داشتند. بیش ترین نشانه به ترتیب دل درد، کمر درد،افسردگی و عصبانیت بودند. در این بررسی آزاردهنده ترین نشانه مورد بررسی قرار رفت که به ترتیب دل درد(1/29درصد) کمردرد(6/21درصد)، افسردگی(30/10درصد) وعصبانیت(70 /9درصد)، اضطراب(9درصد) واختلال در روابط اجتماعی(80/8 درصد) بودند. بین منطقه جغرافیایی و برخی از نشانه ها رابطه معنی داری وجود داشت. ازجمله بیش ترین نشانه افسردگی و جوش صورت در شمال ایران و بیش ترین نشانه کمر درد و دل درد در شرق ایران بود. سندروم پیش از قاعدگی در43 درصد دانشجویان سابقه خانوادگی داشت و51 درصد از دانشجویان برای کاهش شدت آن از دارو مصرف می کردند. شکل شدید سندروم قبل از قاعدگی2(PMDD) نام دارد که فراوانی آن در میان دانشجویان تربیت معلم 9 /16 درصد بود.
    کلیدواژگان: سندروم قبل از قاعدگی، فراوانی سندروم، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، افت تحصیلی
|
  • Page 487
    Multiple sclerosis (MS) is one of the degenerative diseases of the central nervous system (CNS), which results in the destruction of myelin sheath. MS could be induced in laboratory animals, by injection of ethidium bromide (EB) into Cerebrospinal Fluid (CSF). This disease may cause impotence or subfertility in men. The objective of this study was to evaluate the role of MS on spermatogenesis, sperm parameters such as… and sex hormones of wistar rats. A total of 36 rats (5 weeks old) were divided into 3 groups of control, sham and experimental. 20ul of physiological saline was injected into cerebellomedullary cistern (CC) of rats in sham group, and, 20ul of EB was injected into CC of experimental group. One week after EB injection, two rats from each group were killed randomly to investigate the morphology of pons. The rest were killed 5 weeks after injections to study the spermatogenic cells, sperm parameters and sex hormones. The results showed that sperm progressive motility was significantly reduced from 74.4 2.2 in control group to 60.61.4 in experimental group (p<0/001). Also, the number of round cells was increased from /73 0/1 in control group to 2.16 /25 in experimental group (p
  • Page 497
    From 28 Aspergillus terreus, three produced lovastatin with equivalent or better yield than strain ATCC 20542 originally described for lovastatin production. Medium optimization experiments with the best isolate (Gil- 4) indicated that lactose, soya meal and KNO3 were the best sources carbon, organic nitrogen and inorganic nitrogen sources, respectively. In shake-flasks with optimized medium containing 4 % (w/v) lactose, 400 g lovastatin/ml was produced, with a yield of 10 mg/g lactose. In solid substrate fermentation on extracted sweet sorghum pulp supplemented with cheese whey 1500 g lovastatin/g dry weight was produced with a yield of 37.5 mg/g lactose.
  • Page 505
    Iron is an inorganic element that is essential for normal body growth; for example, it is necessary for hemoglobin formation, hematopoiesis and blood oxygen transfusion. After consuming iron, it is absorbed into blood and binds to blood transferrin and is transported to bone marrow for red blood cell production. Some harmful effects of iron consuming include gut excitation, nausea, digestive pains and constipation. So, by using an injectional form of iron some of these unwanted effects might be reduced or eliminated. [Fe3O (OAc)6 (H2O)3]Cl complex is a Fe() complex which was dissolved in physiological serum for interperitoneal injection. We studied its hematopoietic effects in Balb/C mice strain. The complex was synthesized in Department of Chemistry in Teacher Training University and its IR spectrum was similar to the references and its elemental analysis resulted Fe3C12H24O16Cl. In this experiment we used female Balb/C mice in three groups as control, sham and experimental. The mice were kept in suitable conditions and 23C temperature. 300 mg/kg B.W. of solution was injected to each experimental animal once a day for 5 days intraperitonealy (I.P.). The sham groups physiological saline was injected I.P. once a day for 5 days. Mice were sacrified after 3 days and their blood were analyzed for some hematological factors such as hematocrit, hemoglobin, RBC, MCV, MCH, MCHC, WBC, seg. neutrophils, band cells, eosinophils, basophils, lymphocytes and monocytes. The results were analyzed using SPSS software the findings revealed that hematocrit, hemoglobin, MCV, MCH, MCHC and the number of RBC in experimental groups increased significantly without posing any morphological effects. It is concluded that iron in this complex can increase hematopoiesis, after it is absorbed into the blood, binds to apotransferrin to carry in blood and separates in bone marrow, when it is necessary.
  • Page 517
    Manganese (Mn) is a micronutrient that is essential for plant growth and develop-ment. Meanwhile, an excess amount of Mn is one of the most important growth limiting factors in acid soils. The present study was undertaken to identify the effects of excessive Mn on the physiological aspects of tea plant. To this end, 2-year old rooted cuttings of tea (Camellia sinensis L. assamica × sinensis) were grown in a modified Hoagland solution with pH=4.2 for 1 month with aeration in green house, with temperature of 27 ± 3 ˚C and photosynthetic photon flux of 101.5 µmol. m-2 s-1 (400-700 nm) at the plant level. After emergence of new, white roots with 5 to 10 cm in length, the plants were treated for 1 week with excessive Mn to a final concentration of 0.9 mM. After 1 week, the white roots were harvested and frozen in liquid N2 and kept at -80 ˚C until used for determination of PO activity, lignin and sugar as well as chlorophyll content. The activities of soluble peroxidase (SPO), covalently wall-bound peroxidase (CPO) and lignin content decreased by Mn treatment. On the other hand, the activities of ionically wall-bound peroxidase (IPO), sugar and chlorophyll contents increased by Mn treatment. These results suggest that excessive Mn may have beneficial effects on tea plant via lowering lignin content and increasing extensibility of the walls.
  • Page 527
    Due to the importance of benthic cyanobacteria in nitrogen fixation in paddyfields, the physiological responses of Fischerella ambigua FS 18 to salinity (NaCl 0, 0.5 & 1%) were investigated. Results indicated that growth rate was higher in control and that NaCl did not inhibit growth of other treatments. Similar responses were seen in the case of other physiological processes. Chlorophyll was declined with increasing salinity. Phycobiliproteins (PBP), phycocyanin (PC) and allophycocyanin (APC) were at least in 0.5% but the differences were not significant. The light-saturated photosynthetic rate was higher in control and decreased with increasing in salinity. With respect to nitrogenase activity, the highest rate was in control and the cultures with higher growth rates reached to the maximum level at a shorter time. There was no significant difference between 0.5 and 1% in relation to nitrogenase activity.
  • Page 537
    The mechanism of soybean(Glycine max L.cv.Gorgan 3) response to drought stress was evaluated. The plants were grown in pots under 23 ± 2°C temperature and 14000 lux light intensity and 14hr photoperiod. When first leaf appeard, three irrigation treatments occurred that consisted as one every day(control), once in three(mild stress) and in five days(sever stress).During 15 days the plants were irrigated an amount of 150 ml. The effect of irrigation treatment on the soluble sugar, total protein, proline, phenolic compound, chlorophyll content and nitrate reductase activity was studied.The results showed that in the root soluble sugar and proline content in mild and sever stress significantly increased while in the stem and the leaf these compound considarably increased under sever stress the total protein, chlorophyll a,b and nitrate reductase activity in leaf especially decreased in sever stress. Also the decrease phenolic compound in leaf under this condition was significant
  • Page 551
    Methods of plants tissues and organs culture were used for micropagation, production of plants free from contamination especially viral contaminations preparation of plants for transforming, improvements and cloning. Culture of Canola has developed recently in Iran and is used for vegetable oil and protein. Our target in this study was micropropagation, induction of calli and plantlet regeneration by tissue culture. Explants of Pioneer cultivars from Canola were cultured in MS medium with different concentrations of PGRs (plant growth tegulators) such as IBA (Indol butyric acid), BA (benzyl adenin), 2,4-D (2,4 dichlorophenoxy acetic acid. Results of repeated experiments indicated that in MS medium with 2 mg/lit BA, and 1-2 mg/lit IBA plus 1 mg/lit BA induced white calli that become organogen when diameter reached to 5-6 mm. MS medium with 2 mg/lit BA and different concentrations of 2,4-D (2-10 mg/lit) induced yellow calli that were alike embryogen calli and either longitudinal or transversal sections proved embryogenic structures in primary steps in them. In MS medium with out of 2 mg/lit IBA induced brown calli that grew slow and died.
  • Page 559
    Premenstrual syndrome is a common cyclic problem among the young and middle -aged women which occurs in the luteal phase of the mestrual cycle. It is characterized by a combination of distressing physical, psychological and behavioral symptoms. The prevalence and frequency of syndrome (PMS) was assessed in all students living in an undergraduate female dormitory of Teacher Training University. The results of this study showed that among 326 nuliparous students, 98.2% of them regularly experienced symptoms consistent with PMS. The 4 most common symptoms were abdominal pain, backache, depression and anger. In this study the most disagreeable symptoms were abdominal ache (29.1%), backache (21.6%), anger(9.7%), anxiety(9%), and social withdrawal (8/80%). There was an association between the city of origin and some of the symptoms such as: depression and acne in north of Iran and abdominal ache and back pain in east of Iran. About 43% of students had familial history of PMS and 51% of them took drug for decreasing their symptoms. A severe form of Premenstrual syndrome is premenstrual dysphoric disorder (PMDD), which its prevalence among the university students was 16.9%.