فهرست مطالب

پژوهش های فقه و حقوق اسلامی - سال ششم شماره 2 (پیاپی 18، زمستان 1388)

فصلنامه پژوهش های فقه و حقوق اسلامی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 18، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • زکیه ابراهیم زادعطاری صفحه 11
    هنگامی که دوطرف برای برآوردن نیازها و تامین منافع خودبایکدیگر معامله ای را منعقد سازند این معامله ازآثاری برخوردار می شود حال اگر پس از آن دریابند که به هدف مورد نظر خود نمی رسند و پشیمان گشته و طلب فسخ معامله را کنند با توافق یکدیگر می توانند معامله را بهم زنند (اقاله) و در نتیجه آثار آن نیز زایل می گردد.
    در اینجا ابتدا سعی شده مسائل قابل تصور درباره معنی لغوی و اصلاحی اقاله و ماهیت آن و این که آیا اقاله فسخ است یا معامله جدید و همچنین شرایط صحت اقاله و مسائل آن درفقه وقانون مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کاربرد اقاله در عقود مختلف بیان شود و در آخر به آثار اقاله و نماءآت آن پرداخته شود.
    کلیدواژگان: اقاله، عقود، فسخ، مالکیت
  • حمید ابهری، جواد طهماسبی صفحه 37
    درحقوق ایران، مرد می تواند با رعایت تشریفات مقرر در قانون، زن خود را طلاق دهد بدون این که نیاز به اثبات موجب یا موجبات خاصی باشد لیکن درخواست طلاق از طرف زن به راحتی پذیرفته نمی شود و زوجه درصورت اثبات موارد خاصی می تواند درخواست طلاق کند. ترک انفاق از سوی زوج، غیبت زوج به مدت طولانی، سوء رفتار یا سوءمعاشرت زوج، ارتکاب جرم توسط زوج و عسر وحرج زوجه ازجمله این موارد می باشد. گاهی اوقات، با استفاده ازشروط ضمن عقدنکاح نیز می توان درخواست طلاق را مطرح کرد. اثبات بعضی از این موارد(حتی درصورت وجود)، به آسانی امکان پذیر نیست و درنتیجه درخواست طلاق از سوی زوجه، پذیرفته نمی شود و این یکی از معضلاتی است که برخی از بانوان جامعه با آن سروکار دارند. در این تحقیق، موجبات طلاق از طرف زوجه و نحوه اثبات آن در محکمه مورد بررسی قرار می گیرد. نمونه هایی از آرای صادره از دادگاه های خانواده نیز ذکر می شود.
    کلیدواژگان: اقاله، عقود، فسخ، مالکیت
  • سید محمدرضا امام، سید محمدرضوی صفحه 53
    مهریه یکی از مهم ترین آثار مالی عقد ازدواج است که در قرآن و روایات حدی برای آن در نظر گرفته نشده است. به تبع آن در قانون مدنی هم تعیین آن منوط به تراضی طرفین می باشد. مقدار مهر هرچه باشد مرد به حکم قانون ملزم به پرداخت آن می شود و ریشه قراردادی ندارد. در ضمن عقد ازدواج نیز مثل سایر عقود می تواند شروطی از جانب طرفین مطرح شود. این شروط یا در رابطه با خود عقد هستند و یا در رابطه با مهریه. در این مقاله شروطی که در ضمن قرارداد مهریه مطرح می شود، مثل عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن، را بررسی خواهیم کرد و به تحلیل ماهیت هر کدام از لحاظ فقهی و حقوقی تفاوت های بین این دو شرط و آثار مترتب بر آن خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: مهریه، مهریه ی عندالاستطاعه وعندالمطالبه، حق حبس، اعسار، مهرالسنه
  • علی اکبر ایزدی فرد، اکبر فلاح، صفرخزایی پول صفحه 69
    رسیدگی وحل وفصل دعاوی معمولادرصلاحیت مقامات قضایی است.امروزه سیاست جنایی جدیدی تحت عنوان جنبش دفاع اجتماعی مطرح گردیده است که می کوشد به شیوه های علمی بابزهکارمبارزه نماید.سیاست قضازدایی که ازطرف حقوق دانان مطرح گردیده، درهمین راستا است. قضازدایی سیاستی است که تلاش می کند اصحاب دعوا را تاجایی که امکان دارد ازقید و بندهای دستگاه قضایی برهاند.یکی از ابزارهای قضازدایی، قضاوت خصوصی می باشدکه طرفین دعوا می توانند خارج از نظام قضایی متمرکز، فرد واجدشرایطی را برگزیده وحل وفصل خصومت رااز این طریق پی گیری کنند. ازطرف دیگردرحقوق اسلامی،نهادمشابهی تحت عنوان نهادتحکیم قرنهاست مورد توجه فقهای عظام بوده است.آن چه دراین نوشتارمورد بررسی قرارمی گیرد چگونگی اثبات مشروعیت قضاوت خصوصی از طریق نهاد تحکیم می باشد. به همین خاطر ادله قائلین و مخالفین نهاد تحکیم مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت و در پایان، دلایل مشروعیت قضاوت خصوصی بیان می گردد.
    کلیدواژگان: قضا، قاضی تحکیم، قضاوت خصوصی، مشروعیت
  • محمدعلی خیراللهی صفحه 97
    درفقه قدیم نظریه ای وجود داشت که زن در صورت پرداخت نشدن نفقه توسط زوج، حق طلاق داشته باشد و اکثرفقهای اهل سنت آن را به قبول حسن پذیرفته اند. در فتح الوهاب این حق طلاق را اولی از حق فسخ درعیوب جسمی دانسته است. در فقه شیعه این نظریه نتوانسته استحکام خودرا پیداکند و فتوای اکثر بر نداشتن حق طلاق برای زوجه است. شیخ طائفه در راس مخالفین بوده و می فرماید: اگر شوهری معسر شد زوجه نمی تواند به طلاق اقدام کند. علامه در نداشتن این حق تشکیک نموده و عنوان کرد که مشهور همین فتوای منع است آیت الله خویی بیان کردند: سلطنت زوج برحق طلاق ثابت است و لیکن روایاتی وارد شده اند که این سلطنت در هنگام امتناع از نفقه زایل می شود. حکم به صبر برای زوجه بر اساس قاعده لاضرر صحیح نیست که دلیل اهل سنت نیز بیشترحول محور ضرر بوده و امام باقر(ع) فرمودند:(کسی که به نفقه همسرش قیام نمی کند، امام میانشان جدایی ایجاد کند).در این صورت زن می تواند تقاضای طلاق کرده و قاضی درصورت امتناع زوج از طلاق راسا به طلاق مبادرت نموده و یا به زن اجازه می دهد که از سوی زوج خود را مطلقه کند.
    کلیدواژگان: نفقه، حق طلاق، ضرر، اعسار
  • عباسعلی سلطانی، خسرو اسفهبدی صفحه 109
    موضوع ارتداد ازپیشینه کهنی درملل ونحل مختلف برخورداراست به طوری که مجازات مرتد یکی ازمسائل مشترک همه ادیان می باشد. درفقه وحقوق اسلام نیز ارتداد واحکام آن درزمینه های ارث، طهارت، حدود، قصاص، قذف و... بخش مهمی از متون فقهی را به خود اختصاص داده وافزون برآن در زمان کنونی نظریات حقوق بشری نیزاین موضوع را به چالش کشیده اند. اهمیت این پژوهش در واکاوی نظر وسیره امام خمینی(ره) به عنوان فقیه شیعی- که حاکمیت را نیز دردست داشته ودراین برهه از تاریخ بر فقه حکومتی تاکید ودرعین حال رعایت حقوق بشررا نیزلازم می دانست- درمورد ارتداد وفلسفه حکم واجرای آن درزمان کنونی است. دستاورد پژوهش این است که گرچه نظر امام خمینی دراحکام فقهی ارتداد مطابق نظر مشهور فقهای شیعه است لکن ازجهت مصداق مرتدواجرای حکم ارتداد، نظروسیره متفاوت داشت. حصول به این نتیجه مستلزم واکاوی مفهوم ومصداق ارتداد ومرتد در فقه و نظریات امام خمینی است.
    کلیدواژگان: احکام ارتداد، امام خمینی، احکام فقهی، مقتضیات زمان و مکان، آزادی عقیده
  • سوده ناطق نوری صفحه 131
    آزادی عمل خریدار درانتخاب کالای مورد نظرش، با بیع های ساده محلی تفاوت های عمده ای دارد. مهمترین بحثی که موجب تمایز این نوع از خرید می شود تردید در زمینه زمان انعقاد قرارداد فروش است. این بحث که زمان انتقال ضمان معاوضی چه زمانی است و این که ضامن تلف کالایی که خریدار درسبد خرید خود قرار می دهد، چه کسی است موضوع مورد بحث مقاله حاضر است. به منظور بررسی این امر و رفع مشکل فوق، باید دید چه توصیف هایی از برداشتن کالا از روی قفسه های فروشگاه می توان داشت.یک توصیف این که برداشتن کالا ایجاب یا شروع به ایجاب ازجانب خریدار باشد. دراین فرض، به راحتی نمی توان مسؤولیت قراردادی متوجه خریدار دانست وقواعدعام مسؤولیت مدنی می تواند جبران کننده زیان وارد شده به فروشگاه باشند. ازسوی دیگر، اگر برداشتن کالا را قبول وعده یکطرفی بیع بدانیم، واین عمل را تشبیه به نهادفقهی اخذبالسوم بنماییم، دراینجا بحث ضمان اخذ بالسوم مطرح می شود که ازمیان نظرات موجودکه برخی یداورا امانی وبرخی ضمانی می دانند،به نظرمی رسد نظری که یدخریدار را امانی می داند،به عدالت نزدیکتر و با واقعیات بیع از فروشگاه های بزرگ منطبقتر باشد. دراین زمینه که آیا قاعده تلف مبیع قبل از قبض را می توان نسبت به تلف کالایی که درسبدخریدقراردارداعمال کردیانه متذکرمی شویم،که اولانظری که زمان انقعادقراردادرا درمقابل قفسه هامی داند ازشمول و اعتبار زیادی برخوردار نیست، ثانیا به فرض هم که زمان انقعاد قراردادرادرمقابل قفسه ها بدانیم، برداشتن کالا توسط خریدار تسلم مبیع به معنای پذیرفته شده درنظام حقوقی ما نبوده وبه نظرنمی رسدکه قاطع جریان قاعده تلف مبیع قبل ازقبض باشد.
    کلیدواژگان: ضمان، تلف مبیع، بیع درفروشگاه های بزرگ، انعقادقرارداد، ایجاب، قبول
|
  • Zakieh Ebrahimzadeh Page 11
    When two parties make a transaction for fulfilling their needs and providing the benefits of each other, this transaction will have some effects. Then, if they found that they don’t reach their intended objective and regret it and request for dissolution of transaction, they reach an agreement to cancel the transaction (dissolution of contract) and its effects will be also vanished.Here, it has been tried to investigate about conceivable issues on meaning of “cancellation of contract” and its nature or about the fact that “is it cancelable” or new transaction and the conditions for authenticity of cancellation and its issues in law and jurisprudence and express the application of “cancellation of contract” in different contracts and covenants and finally the effects of “cancellation of contract” and its subsequences.
  • Dr, Hamid Abhari, Javad Tahmasbi Page 37
    In the law of Iran, man can take divorce his husband with applying of foreseen formalities, without need for proving particular reason, but woman must prove particular causes for taking divorce. Abandonment of sustaining, absence of husband, committing of crime by husband are including these causes. The proving some of these causes in the cases is difficult and therefore taking divorce is impossible for women and this is one of problems for them.In this article, reasons for divorce by wife and the ways of proving it are discussed, the examples of decisions of courts are stated.
  • Dr, Seyyed Muhammad Reza Imam, Seyyed Muhammad Razavi Page 53
    Dowry is one of the most important financial consequences of marriage contract which has been considered no limit for it by Quran and narrations. With respect to it, its determination in civil law is subject to two parties consent. How the dowry should be? husband is obligated to pay it according to the law and does not have contractual basis. It can be presented any legal terms within dowry like other contract. These terms may be within contract or about dowry. In this paper, we consider the terms that may be put forward inside dowry contract and analyses of these terms from legal and jurisprudence viewpoints and relate differences between two parties and their consequences.
  • Dr, Ali Akbar Izadi Fard, Dr, Akbar Fallah, Safar Khazaei Pool Page 69
    Investigation of claims is usually within the Judicial officers, but today a new criminal Policy, called “Social defense movement” is raised which tries to fight misdemeanants in scientific ways. The police of diversion which was presented by lawyers is in line with this policy. Diversion is a policy that tries to make the belligerent Parts free from the bureaucracy of Judicial system. One of the instruments of diversion is the private Judgment in which the opponents of action can choose a qualified person out of the centralized Judicial system to conclude the litigation. On the other hand, in Islamic law, a similar institution called “arbitration institution” attracted the attention of Jurisprudents for centuries. What is discussed in this article is the quality of proving the legitimacy of private Judgment through arbitration institution. For this purpose, the reasoning of the proponents and Opponents is discussed and finally the reasons for the legitimacy of private Judgment are stated.
  • Dr, Muhammad Ali Kheirollahi Page 97
    In the old jurisprudence, there was a theory that a woman can ask divorce if his husband doesn’t give her alimony and most jurists accept it. In Shiah jurisprudence, this theory is not accepted. There are different viewpoints about this subject among the jurists and the authors who study it.
  • Dr, Abbas Ali Soltani, Khosrou Esfahbodi Page 109
    The question of apostasy is one of the vital and special issues in Islam. Complete research and investigation about this issue would not be solely possible through the science of jurisprudence but we must study it also from the view point of sciences like history, interpretation of Quran and philosophical theology. This assay tries to prove that everybody is free in all theoretical and practical aspect of his/her life unless it leads to violation of other people rights according to Imam Khomeini' s views and Islamic laws. So we have studied the whole question of apostasy and its concerning decrees from the viewpoint of jurisprudence and law along with taking up the verses of Holy Quran and interpretation of them and narrations and traditions belonging to Imam and also Imam Khomeini views. The conclusion of this assay is we have to consider expediencies regarding time and place and their situation for achieving the real decree and law of the lord.
  • Soudeh Nateq Nouri Page 131
    There are various differences between the way we provide our necessities nowadays and the ways our grandparents did it many years ago. Appearance of big stores has played a magnificent role in this regard. Providing a long period of time, vast area, and right to choose articles freely from the shelves are the most important characteristics of this kind of sale. From jurisprudence point of view, the time of concluding contract and passing liability is very important to be discussed. One of the most remarkable questions in this regard is that if an article damages while it is in the cart of buyer, who should pay for the damage: the buyer or the store? The first step to answer the question is the interpretation we have from taking goods from the shelves of the store. If we consider it as offer, then no contractual responsibility can be recognized and general principle of tort law may result in responsibility of the buyer. But if we interpret it as acceptance of a unilateral contract offered by the store, then we can benefit the advantage of some sort of contractual responsibilities. However, taking into account the aim of providing such a vast area for shopping and unfair contractual position of the parities, it seems that it is not acceptable to consider responsibility for the buyer while she was acting reasonably and without fault.