فهرست مطالب

دانشور رفتار - پیاپی 30 (شهریور 1387)

دو ماهنامه دانشور رفتار
پیاپی 30 (شهریور 1387)

  • ویژه مقالات علوم تربیتی
  • تاریخ انتشار: 1387/06/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اکبر رهنما، مهدی سبحانی نژاد، حمید علیین صفحات 1-28
    در پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از تحلیل محتوا، مبانی، اصول و روش های تربیت سیاسی از منظر امام علی(ع) مورد بررسی قرار گرفته است.
    1. مبانی تربیت از منظر امام علی (ع) شامل نه مبنا به این شرح است: عبودیت و بندگی خداوند متعال، اعتدال، مدنیت، تاثیر محیط، اندیشه ورزی، کرامت، آزادی و اختیار، ضعف و جاذبه احسان می باشد. 2. درمبنای عبودیت و بندگی خداوند متعال، اصول پنج گانه تربیتی شامل خدا محوری، توکل بر خدا، اعتقاد به عالم آخرت و زندگی پس از مرگ، محوریت دین در همه امور زندگانی از جمله سیاست (جدائی ناپذیری دین از سیاست) و حاکمیت اخلاق است. 3. در مبنای توازن، اصول سه گانه تربیتی شامل عدالت،، محوریت قانون، و شایسته سالاری است. 4. درمبنای مدنیت، اصول سه گانه تربیتی شامل مردم سالاری، سامان بخشی وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه و تامین امنیت است.
    5. درمبنای تاثیر محیط، اصول دو گانه تربیتی شامل، اصلاح شرایط و ایجاد زمینه است. 6. در مبنای اندیشه ورزی، اصول دوگانه تربیت شامل تعقل و تفکر و کسب بینش است. 7. مبنای کرامت شامل اصل عزت است. 8. مبنای آزادی و اختیار شامل اصل تشبه به ابرار است 9. مبنای ضعف شامل اصل تساهل است 10. مبنای جاذبه احسان شامل اصل فضل است 11. نه مبنا و 22 اصل ذکر شده مجموعا 79 روش تربیتی استخراج شده دارند.
    کلیدواژگان: امام علی (ع)، نهج البلاغه، تربیت سیاسی، مبانی تربیت، اصول تربیت، روش های تربیت
  • محمدهاشم رضایی، محمد جعفر پاک سرشت، محمود صفایی مقدم صفحات 29-44
    معرفت شناسی به عنوان یکی از شاخه های مهم فلسفه، درباره ماهیت دانش، موضوع، منابع و حدود و معیارهای ارزیابی آن بحث می کند و در این راه می تواند درباره حقیقت و معرفت – که محصول آموزش و پرورش هستند- دیدگاه های متنوع و گوناگونی را در پیش روی معلمان قرار دهد [1].
    موضوع چگونگی رابطه معرفت شناسی با نظام آموزش باز و از راه دور به این صورت مطرح می شود که فرض های معرفت شناسی دیدگاه هایی که از آن ها بحث به میان آمده است، هر یک در زمان شکل گیری نسلهای آموزش باز و از راه دور، به نوعی بر مؤلفه های مهم این نظام آموزشی، از قبیل معلم، شاگرد، برنامه درسی و راهبردهای یاددهی– یادگیری، تاثیر گذار بوده اند.
    در این مقاله برای تبیین رابطه معرفت شناسی و آموزش باز و از راه دور، رویکردهای غالب معرفت شناسی و روان شناسی هر یک از نسل های سه گانه آموزش و پرورش که به نوعی بر نگرش و عملکرد مربیان این نظام آموزشی تاثیر گذاشته اند، مورد بحث قرار می گیرد.
    با توجه به پیدایش و سیر تحولات نظام آموزش باز واز راه دور، رویکردهای معرفت شناختی عمدتا شامل،1. اثبات گرایی پاپوزیتیویسم، 2. تعبیری یا تفسیری، 3. انتقادی یا رهایی بخش می شوند.
    در مقاله حاضر، با ارائه تصویری کلی از نظام آموزش باز و از راه دور، استلزامات دیدگاه های معرفت شناسی درخصوص راهبردهای یاددهی– یادگیری در قالب نسل های سه گانه آموزش باز واز راه دور مورد کاوش قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی، راهبردهای یاددهی- یادگیری، آموزش باز، آموزش از راه دور، رویکرد اثبات گرایی، رویکرد تفسیری، رویکرد انتقادی، رفتارگرایی، شناخت گرایی، ساختار گرایی، آموزش مجازی، پسامدرن
  • محمدحسن میرزامحمدی، حمید علیین، غفور حسنی صفحات 45-52
    آشنایی با اهداف تربیتی مکاتب فلسفی و مقایسه آن ها با یکدیگر از آن روی که می تواند باعث ایجاد شناخت و آگاهی، و بروز روحیه نقادی نسبت به خط مشی ها و برنامه ریزی های آموزشی شود مطلوب و مفید است. در این نوشتار که برگرفته از مطالعه ای اسنادی (کتابخانه ای) پیرامون بررسی و مقایسه اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه ایده آلیسم و پراگماتیسم است، وجوه اشتراک و افتراق مبانی فلسفی و اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه این دو مکتب فلسفی مورد مطالعه قرار گرفته است. عمده ترین نتایج حاصله از این نوشتار عبارتند از:در خصوص مبانی فلسفی این دو مکتب: در هستی شناسی وجه عمده اشتراک، رسیدن به واقعیت از طریق تحریک و برانگیختگی و راهنمایی و وجه عمده افتراق در ماهیت حقیقی هستی است که در ایده آلیسم روحی مطلق ولی در پراگماتیسم تجربه نامعین و متکثر می باشد. در معرفت شناسی وجه عمده اشتراک در فراهم شدن زمینه های یادگیری و راهنمایی غیرمستقیم دانش آموز و افتراق آن ها در مطلق و عقلانی بودن معرفت در ایده آلیسم و نسبی و تجربی بودن در پراگماتیسم است، 3 در ارزش شناسی، وجه عمده اشتراک، مربوط به آگاهی در روابط دموکراتیک و نظم اخلاقی جهانی و افتراق آن ها در مطلق و بر اساس عمل انجام یافته بودن در ایده آلیسم و نسبی و بر اساس نتیجه عمل بودن در پراگماتیسم می باشد. در خصوص اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه این دو مکتب در جنبه جسمانی، وجه عمده اشتراک در تندرستی و ایجاد زمینه برای فعالیت های اجتماعی و افتراق آن ها در استفاده از فعالیت جسمانی برای تقویت عقل به منظور درک حقیقت در ایده آلیسم و ارضای نیازها و غنی سازی تجربه ها در پراگماتیسم می باشد. در اهداف هنری، وجه عمده اشتراک، رشد عاطفی، ذهنی و جسمی بچه ها، و وجه افتراق، توجه به آفریدگار زیبایی و اعتدال در ایده آلیسم و توجه به بیان ارزش های تجربه و تغییر محیط و ارضای نیازها در پراگماتیسم است. در اهداف اخلاقی، وجه عمده اشتراک، رشد خصوصیات اخلاقی نظیر روح همکاری متقابل، مسئولیت پذیری، دانایی و.. . و افتراق آن ها در توجه به قوانین فراگیر مطلق ایده آلیستی و توجه به رفتارهای تحقیق شده سودمند اجتماعی پراگماتیستی می باشد. در جنبه عقلانی وجه عمده اشتراک در توجه به کارآیی عقل در حل مسائل جامعه، و وجه افتراق در ارتباط با منبع کلی دانش در ایده آلیسم و توانا ساختن فرد برای ساخت بناهای ذهنی توسط خود، در پراگماتیسم می باشد.
    کلیدواژگان: ایده آلیسم، پراگماتیسم، اهداف تعلیم و تربیت
  • بابک شمشیری صفحات 53-70
    در این مقاله سعی شده است که تربیت دینی مبتنی بر عرفان اسلامی به عنوان متناسب ترین رویکرد در مواجهه با جهانی شدن برای ایران و حتی سایر کشورهای جهان اسلام، تبیین شود. برای این منظور ابتدا با روش تحلیلی- انتقادی رویکرد مدرنیسم و پست مدرنیسم به عنوان عمده ترین خاستگاه های نظری فرایند جهانی شدن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که هر یک از این رویکردهااز نارسایی های متعددی که اغلب ریشه در مبانی نظری و مفروضه های بنیادین آن ها دارند، برخوردارند. به علاوه هرکدام از آن ها در ایجاد جریان های بحران زا در جهان معاصر نقش دارند. بحران هایی که اساسا مغایر با اهداف جهانی شدن بوده و سلامتی فرایند آن را تهدید می نمایند. در پایان، مقاله حاضر دلایل انتخاب رویکرد عرفانی به عنوان مناسب ترین رویکرد تربیت دینی اسلامی را تشریح می نماید. رویکردی که ضمن سازگاری با اهداف و آرمان های مثبت و متعالی جهانی واحد، سلامتی فرایند جهانی شدن را تضمین کرده و همچنین قابلیت پاسخگویی به بحرانها و چالش های مربوط به جهانی شدن را دارد.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، تربیت دینی، مدرنیسم، پست مدرنیسم، عرفان اسلامی
  • فریبا عدلی صفحات 71-84
    علی رغم اهمیت فزاینده دانش به عنوان راهبردی ترین منبع سازمانی، شکاف عمیقی در درک از زمینه ها و مؤلفه های دانش آفرینی و تاثیر آن بر عملکرد سازمان ها وجود دارد؛ به ویژه ضعف خیره کننده ای در توانایی برای کاربرد تکنیک های مدل سازی کمی در این قلمرو نوظهور آشکار است. با توجه به این کاستی ها، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین زمینه ی فرایند دانش آفرینی در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مناسب انجام گرفت؛ و تاکیدآن بر توانمندسازی زمینه برای دانش آفرینی به جای مدیریت دانش است. روش پژوهش پیمایشی است؛ مشارکت کنندگان 362 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها بودندکه در سطوح مختلف آن و در دو بخش دولتی و خصوصی- دانشگاه آزاد اسلامی- فعالیت می کنند و با استفاده از نمونه گیری طبقه ای در این پژوهش حضور داشتند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS شامل روش های آمار توصیفی، تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد زمینه های دانش آفرینی در نظام آموزش عالی عبارتند از: ظرفیت جذب، اکتساب اطلاعات و دانش، یادگیری، یادگیری زدایی، بنیان دانش، مراقبت، همکاری، شبکه سازی، ائتلاف، ترکیب، نوآوری طراحی و حل مساله؛ بر این اساس، مدل زمینه ای فرایند دانش آفرینی در نظام آموزش عالی ارائه شد
    کلیدواژگان: دانش صریح، دانش مستتر، تئوری پویای دانش آفرینی سازمانی، زمینه، تعامل اجتماعی
  • محسن فرمهینی فراهانی، جمال عبدالملکی، زهرا رشیدی صفحات 85-97
    هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول دبیرستان است. جامعه آماری مورد مطالعه دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان شهرستان قروه است که تعداد 120 نفر از آن ها به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات متغیرها و عوامل از آزمون های هوش هیجانی سیبر یا شرینگ (Sibrya shering) در سال 1995، راهبردهای خودتنظیمی پینتریج و دی گروت(Pintrich، p. r & degroot) سال 1990 و ساختار هدف کلاس میگدلی (Migdley) سال 2000 به دست آمد. داده های حاصل از آزمون ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت، نتایج تحقیق بیانگر آن است که:اولا: رابطه معناداری در سطح 05/0 بین هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد، که بیش ترین و کم ترین میزان همبستگی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به ترتیب مربوط به متغیر های یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف عملکرد گریز کلاس است. دوما متغیر های هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس قادر به تبیین 365/0 کل واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی هستند و این مقدار در سطح 05/0 معنادار است و بیش ترین و کم ترین ضریب رگرسیونی β مربوط به متغیر های یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف عملکرد گریز کلاس هستند.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی، ساختار هدف کلاس
|
  • A. Rahnama, M. Sobhaninejad, H. Elieen Pages 1-28
    This is an analytical and descriptive study of Imam Ali's views about the basic methods and principles of political education in Nahjolbalaghe. The nine basics are as followings: devotion to God, moderation, civilization, environment influences, contemplation, benevolence, freedom and free will, weakness, and, last but not least, the attraction of benefaction.With regard to the first basic method, i.e, the devotion to God, the five-fold educational princeples are: God centerism, trust in God, believing the hereafter and the next world after death, enforcing religious rules in all aspects of life, namely, the inseparability of religion and politics, and finally the ruling of morality.Given that moderation is another eminent educational principle, one should consider the triple basics of justice, legality and meritocracy.Civilization embraces th basic principles of democracy, improving the socio-economic status and ensuring public safety and security. Moreover, benevolence emphasizes the principle of self esteem and dignity. Resemblance to the beneficient is the main educational aim in attaining freedom and free will. While in benefaction secking excellance is the rule. Furthermore, to compensate for the weakness, easygoing is suggested, and to amend the environment influences on the individual, the dual principles of improving the conditions and preparing the grounds may be noted. On the whole, from the abovementioned basic principles and their subsets seventy nine educational methods can be derived.
  • M.H. Rezaee, M.J. Pakseresht, M. Saphaee Moghadam Pages 29-44
    Epistemology as one of the important branches of philosophy, discusses the nature, issues, sources, and limitations of knowledge, as well as the criteria for evaluating it. Epistemology therefore may offer teachers varied views about reality and knowledge (which are the products of education). About the relationship between epistemology and open and distance education, it is said that different epistemological assumptions, based on different approaches have somehow influenced the components of the educational system such as teachers student, curriculum, and teaching learning strategies throushout the period that different generations of open education and distance education were being formed. This article tries to identify the relationship between epistemology and open and distance educations through discussing on of dominant epistemological and psychological approaches in every one of the three generations of educational system that have somehow influenced the ahitude and function of the instructors. The major approaches to epistemology dissenssed here are; 1) positivism, 2) interpretivism and 3) critical. A general profiles of open and distance, education is depicted and implications of epistemological viewpoints in relation to teaching-learning strategies within the framework of the three generators of open and distance education are examined.
  • M. Mirzamohammadi, H. Elieen, Gh. Hassani Pages 45-52
    Since familiarity with the educational goals of different philosophical schools and their comparison to one another may help acquiring knowledge and development of critical mentality and attitude toward educational strategies and planning, it deserves careful consideration. This paper is a documentary study of the educational goals from two different viewpoints, that is, Idealism and pragmatism. The similarities and differences of the two philosophical schools have been investigated with regard to their philosophical foundations and educational goals. The findings are as follows:Considering the philosophical foundations, it can be concluded that the similarity lies within the fact that in ontology, reality is perceived through stimulation, excitation and guidance, while the difference is caused by the real nature of existence, which is an absolute soul in Idealism, whereas it is an indefinite experience and plural in Pragmatism. In relation to epistemology, the common aspects of the two schools are the facilitation of the learning situations and indirect learner guidance; however, the division is due to absoluteness and intellectuality of knowledge in Idealism and its being relative and experimental in Pragmatism. In Axiology, the two schools resemble each other; nevertheless, they are distinctive, since Idealism is based on the performance of deeds and absoluteness in contrast to Pragmatism which depends on the consequences of deeds and relativity. From a physical point of view, the educational goals of the two philosophical schools are directed toward improving health and providing for the social activities. In Idealism the physical activities serve to empower the reason to comprehend the reality, while in pragmatism the satisfaction of needs and enriching the experiences are important. With regard to the artistic goals, both schools are concerned with emotional, intellectual and physical growth. On one hand Idealism considers the creator of beauty and values moderation, on the other hand Pragmatics emphasizes the value of experience, changing the environment and satisfaction of needs. In ethical goals, the above mentioned schools propagate responsibility and knowledge, the former pays attention to the comprehensive absolute rules and but latter stresses the useful investigated social behaviors. The rational goals the two schools refers to the application of reason in solving social problems, the general source of knowledge is taken into consideration in Idealism, however, the empowerment of individual to develop intellectual structures makes the base of Pragmatism.
  • B. Shamshiri Pages 53-70
    The aim of this paper is to elaborate the mystical approach of Islamic teaching, as the most appropriate, to Globalization. First, modernism and postmodernism, as the most important roots of Globalization, have been analysed. The results of this investigation show that both approaches have several deficiencies, most of which rooted in their essential preassumptions. Morever, both these approaches important roles in forming the crises of today's world. The crises that are mostly against the aims of Globalization. At last, this article introduces the most suitable approach, Islamic Mysticism, in religious education, in Iran and other Islamic counteries. This approach is not only compatible with the positive and valuable aims of Globalization, but also has a good potential to present appropriate and effective solutions to reducing today's crises.
  • Pages 71-84
    In spite of increasing importance of knowledge as the most strategic resource of organization there is a deep gap in understanding the contexts and components of "knowledge creation" and its effects on organization performance. Specially,there is a considerable weakess inability for using quantitative modeling techniques in this new realm. Considering these weaknesses, this study was performed with the aim of determining the grounds for "knowledge creation process" in higher education system for constructing appropriate Model. The participants of this survey were 362 members of higher education system in the public and private sections (e.g. Azad university) who were randomly by selected stratified sampling. The tool of measurement was a questionnaire. The data were analyzed by SPSS software that included the methods of descriptive statistics, factor analysis, multivariable regression and Path analysis. Foundings indicate that the "knowledge creation" abilities consist of knowledge base, absorptive capacity learning, unlearning, care, collaboration, networking, alliance, combination, architectual innovation and problem solving of higher education, based on these abilities were the knowledge creation context model in higher education system can be constructed.
  • M. Farmahini Faraha, J. Abdolmaleki, Z. Rashidi Pages 85-97
    The purpose of the present paper is to investigate the effect of emotional intelligence, self-regulation learning and classroom goal orientation on educational progress of the male students of the first year of high school in Qorve. The total population were selected from the male students of the first year of high school in Qorve, 120 of whom were chosen by simple random sampling. Variables and primary information were taken from Siberia Sherings (1995) emotional intelligence test, Pintrich and Degroot's (1990) self- regulation strategies and Migdley's (2000) classroom goal orientation. The gathered data were analyzed by means of Pearson coefficient index, and multiple regression. The results indicate that:1. There is a significant relationship at the level of p<0.50 between emotional intelligence, self regulation learning and class goal orientation highest and student's educational progress. The highest coefficient levels are related to self-regulation learning, while the lowest belongs to avoiding performance as a class. 2. The variables of emotional intelligence, self-regulation learning and classroom goal orientation explain 0.365 of the total variance of educational progress. This is significant at the level of p<0.50. Whilethe least belongs to the most B regression index is related to self-regulation learning avoiding performance as classroom goal orientation variable.
  • Pages 99-104