فهرست مطالب

بلور شناسی و کانی شناسی ایران - سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 34، زمستان 1387)

مجله بلور شناسی و کانی شناسی ایران
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 34، زمستان 1387)

  • 150 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/12/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • رسول ملک فر، بهنام عباسی صفحات 523-532
    بلور سولفات تری گلایسین، TGS، و نیز همتای فسفات دارشده آن، TGSP، با روش رشد از محلول اشباع، رشد داده شدند و از لحاظ چگونگی شرایط رشد و پارامترهای مختلف بلورشناسی مورد بررسی قرارگرفتند. ابزار تجزیه و تحلیلی ساختاری نظیر پراش پرتو X و طیف سنجی پس پراکندگی لیزری میکرو رامان برای بررسی بلورهای رشد داده شده مورد استفاده قرار گرفته شد، و نتایج تجربی به دست آمده از آنها در مورد بلورهای خالص TGS و آلاییده TGSP ارائه شده اند. توجه ویژه به تاثیر دانه اولیه، و اثر افزایش اسید فسفریک در کیفیت بلورهای نهایی رشد داده شده، بوده است، و تغییر قطبش ایجاد شده با به کارگیری مدار الکتریکی ویژه و ثبت منحنی های پسماند بلورهای خالص و آلاییده بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: رشد بلور، پیروالکتریک، سولفات تری گلایسین، اسید فسفریک، میدان وادارنده، حلقه پسماند
  • سمیرا زندی فر، محمدولی ولی زاده، وحید توکلی، محمدعلی برقی صفحات 533-544
    اندازه گیری مقدار کانی ها و تعیین توزیع فضایی آنها یکی از اولویتهای اصلی بررسی های زمین شناسی اقتصادی و سنگ شناسی است. امروزه روش های متعددی برای تعیین میزان کانی های موجود در یک سنگ وجود دارد، ولی روشی سریع، ارزان، و دقیقی که شبکه سه بعدی کانی های موجود در یک سنگ را نشان دهد، در دسترس نیست. در این بررسی با استفاده از تهیه تصاویر رقومی پیوسته از یک سنگ، مدل سه بعدی کانی (گارنت) موجود در آن ترسیم می شود. بدین منظور تصاویر پیوسته از نمونه ها با ضخامت 300 میکرون تهیه و در نرم افزار متلب مورد پردازش قرار گرفت، و مدل سازی حجمی نهایی در نرم افزار راک ورکس انجام پذیرفت. شبکه گارنتها از حذف زمینه سنگ در مدل به دست آمده با استفاده از انحراف معیار داده ها ساخته شد، و با استفاده از نسبت حجم مدل فیلتر شده به حجم مدل اولیه، مقدار حجمی گارنت سنگ محاسبه شد. با توجه به مقدار 4/31 درصدی گارنت می توان زون مورد مطالعه را زون گارنت ولاستونیت نامید. این روش را می توان در مواردی مانند تعیین تخلخل سنگها، محاسبه عیار ماده معدنی و باطله کانسارها، بررسی آبگونهای درگیر، مشخص کردن نام سنگ، منطقه بندی، تعیین آرایش، و جهت یافتگی سه بعدی کانی ها نیز به کاربرد.
    کلیدواژگان: ریزمدل سازی، شبکه سه بعدی، گارنت، مقدار کانی، حسن آباد یزد
  • علیرضا کریمی، احمد جلالیان، حسین خادمی صفحات 545-558
    وجود پالیگورسکایت و شرایط تشکیل آن در خاک و ته نشست های زمین شناسی در راستای برشی، از تپه ماهورهای گرانیتی تا تپه ماهورهای مارنی جنوب مشهد بررسی شدند. بر پایه شرایط تشکیل، مقدار، و ریخت شناسی، سه نوع پالیگورسکایت، شامل پالیگورسکایت فراوان با الیاف بلند در مارن های گچی میوسن و قاعده لس های عمیق با شوری زیاد، مقدار متوسط پالیگورسکایت که بیشتر به همراه کربنات ها و گچ در زمان تشکیل افق های کلسیک و ژیپسیک انبوه شده اند، و مقدارکم پالیگورسکایت آواری منتقل شده با باد، در بادرفت های بدون تغییر شناسائی شدند. وجود پالیگورسکایت در مارن میوسن با پژوهش های قبلی در ایران مرکزی، هماهنگ بوده و نشان دهنده شرایط مشابه این منطقه، جنوب خاوری ایران و ایران مرکزی پس از محو شدن دریای تتیس و تشکیل دریاچه های کم عمق و شور است. بررسی های مشابه در دیگر نقاط جهان، نشان می دهد که ته نشستهای دوران سوم خاستگاه اصلی پالیگورسکایت در دنیا هستند.
    کلیدواژگان: پالیگورسکایت، لس، کانیهای رسی، دیرینه اقلیم، گرانیت
  • علی امام علی پور صفحات 559-570
    نهشته های کرومیتی ناحیه خوی به شکلهای عدسی، تخته ای و رگه مانند در میان هارزبورژیت های سرپانتینی شده یافت می شوند. کرومیت و سرپانتین کانی های اصلی و هماتیت و مگنتیت کانی های فرعی کانسنگ کرومیتی را تشکیل می دهند. فزون بر آن، عناصرGd، Ce، La، Ir، Os، Ru، Zn، Co، Cu، Ni، Fe و S در قالب سولفیدهای فلزهای پایه (BMS)، سولفیدهای عناصر گروه پلاتین، اکسیدهای فلزی، عناصر آزاد و آلیاژهای طبیعی به صورت میانبارهای جامد در بلورهای کرومیت و یا زمینه سرپانتینی و شکستگی های آنها یافت می شوند. در بیشتر موارد، به دلیل اندازه بسیار ریز این کانی ها امکان شناسایی آنها به روش کانه نگاری با نور بازتابی وجود نداشت، به این منظور برای بررسی آنها از دستگاه ریزکاوالکترونی استفاده شد. بیشتر این کانی ها خاستگاه ثانوی دارند و در پیوند با پدیده سرپانتینی شدن پدیدار شده اند و تنها شمار اندکی از آنها دارای خاستگاه اولیه اند. در میان کانی های سولفیدی براوئیت، پیروتیت، میلریت، لینه ایت و پیریت خاستگاه ثانوی، و پنتلاندیت خاستگاه اولیه دارند.کالکوپیریت در دو نسل پدیدار شده است، به گونه خاستگاه برخی از آنها اولیه و برخی دیگر ثانوی است. کانی لوریت ((Ru،Os،Ir)S2) از کانی های عناصر پلاتین با خاستگاه اولیه به صورت میانبار جامد درون دانه کرومیت جای دارد. فلزهای آزاد و آلیاژهای طبیعی همچون نیکل، مس، آهن، و ژوزفینیت (Ni3Fe) در میان ریز درزه های پر شده از سرپانتین تشکیل شده اند. ترکیبهای برخی عناصر نادر خاکی نیز در شکستگی های ریز کرومیتها یافت می شوند که خاستگاه همه آنها ثانوی است
    کلیدواژگان: خوی، کرومیت، سرپانتین، عناصر گروه پلاتین، میانبار جامد، سولفیدهای، فلزهای پایه، فلزهای طبیعی و آلیاژها، ژوزفینیت، لوریت
  • سیدمهدی علوی، علیرضا میرحبیبی، ن. ون لندشوت، ر.س. ون لندشوت، ای.ام. کلدر، ج. شونمن صفحات 594-601
    در این کار پژوهشی، یکی از فناوری های سنتی ایران در زمینه ساخت سرامیک که پیش از این چگونگی آن انتشار یافته بود مورد استفاده قرار گرفته است. رنگ لعابهایی که در آن زمانها استفاده می شد معمولا آبی بودند که برای ظروف و بستر های سرامیکی بسیار مناسب بوده اند. لعابهائی با رنگهای دیگر یا ساخته نمی شدند و یا اگر ساخته می شدند گزارشی از آنها در دست نیست. هدف اصلی این کار پژوهشی، بررسی سازوکار تهیه لعابهای رنگین بدون سرب و تعیین فاکتورهای اصلی آنها به روش آزمایشگاهی به صورت فرایندهای ترکیبی بر پایه روش سنتی یاد شده است.
    کلیدواژگان: فن آوری لعاب های سنتی ابرانی، لعابهای رنگی سرامیکی
  • هادی شفایی مقدم، محمد رهگشای، علی بنی طبا صفحات 602-611
    دیابازها، پیلولاواها و جریانهای بازالتی در افیولیتهای نائین دهشیر در نمودارهای عنکبوتی با الگوی مسطح تا تقریبا تهی شده مشخص شده، از طرف دیگر این گدازه ها توسط تهی شدگی در عناصر با قدرت میدانی بالا و غنی شدگی در عناصر با شعاع یونی بالا مشخص می شوند. این رفتار ژئوشیمیایی با بازالتهایی که در یک محیط مرتبط با قوس آتشفشانی فوران می کنند، سازگار می باشد. دانه های کلینوپیروکسن در این سنگها دارای میزان پائینی از تیتان بوده و رفتاری مشابه کلینوپیروکسن های موجود در تولئیتهای جزایر قوسی دارند. تمام ویژگی های ذکر شده برای گدازه های منطقه نائین-دهشیر با تشکیل یک حوضه پشت قوس در کرتاسه میانی تا بالایی، در اثر فرورانش مایل اقیانوس نئوتتیس در امتداد حاشیه فعال قاره ای بلوک ایران مرکزی سازگار می باشد.
    کلیدواژگان: بازالتها، دیابازها، الگوی عناصر نادر خاکی مسطح، تهی شدگی از عناصر با قدرت میدانی بالا، حوضه پشت قوس
  • عبدالعلی عالمی، لیلا کافی احمدی، شهناز کرمی پور صفحات 612-621
    شیشه های تترابورات دوپه شده با اکسید تربیوم از واکنش Tb2O3 و.10 H2O Na2B4O7 سنتز شدند. ابتدا شیشه بوراته Na2B4O7 با ذوب بوراکس آبزدایی شده در1000 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه تهیه بعد از سرد شدن شیشه حاصل را به صورت پودر کاملا نرم در آورده آن را با مقادیری از (5-20 مول در صد) از اکسید تربیوم مخلوط و در دمای 1200 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه حرارت داده ضمن انتقال مذاب شیشه ای به قالب استیلی پرس شدند. برای جلوگیری از خرد شدن خودبخودی در دمای 300 درجه سانتیگراد به مدت 1 ساعت تنش زدایی و مورد مطالعه قرار گرفتند. دانسیته نمونه های شیشه ای با استفاده از قانون ارشمیدس اندازه گیری شده و مشخص شد که دوپه کردن Tb2O3 در Na2B4O7 منجر به افزایش دانسیته می شود. طیف مادون قرمز شیشه ها در ناحیهcm-1 4000-400 نشان می دهد که با افزایش Tb2O3 هیچ باند جذبی جدیدی نسبت به شیشه Na2B4O7 خالص ظاهر نمی شود. مقایسه طیف مادون قرمز شیشه های دوپه شده با تربیوم با شیشه بدون دوپه نشان می دهد که تغییر تدریجی باندهای IR به تغییرات ساختاری ایجاد شده با تغییر مقدار تربیوم مربوط می شود. طیف ماورای بنفش شیشه ها نشان می دهد که افزایش اکسید تربیوم لبه جذب نوری را به سمت انرژی های پایین تر جابجا می کند. خواص فلورسانس شیشه های (1-x)Na2B4O7.xTb2O3 از طریق تحریک آنها توسط نوری با طول موج 377 نانومتر مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد که لومینسانس سبز شدیدی در طول موج تقریبا 550 نانومتر ظاهر می شود.
    کلیدواژگان: شیشه تترا بورات، اکسید تربیوم، اسپکتروسکوپی مادون قرمز
  • عادل ساکی، محسن موذن، منصور مجتهدی، رولند اوبرهانسلی صفحات 622-639
    مجموعه کانی ها، بافتهای واکنشی و ترکیب کانی های سنگهای رسی دگرگون شده منطقه جنوب غرب ماهنشان واقع در شمالغرب ایران به منظور بازسازی تاریخچه واکنشهای دگرگونی، مورد بررسی قرار گرفته است. تاریخچه واکنشها در سنگهای رسی دگرگون شده بدون کلریتوئید و کلریتوئیددار کمپلکس ماهنشان جهت مطالعه روابط فازی با استفاده از نمودارهای فازی AFM، AFMn بر اساس ترکیب واقعی و ایزوگراد کانی ها بررسی شده است. کانی های اصلی در سنگهای رسی دگرگونی شده گرانیتی بدون کلریتوئید در بلند پرچین عبارتند از، گارنت، استارولیت، آندالوزیت، کیانیت، فیبرولیت، بیوتیت، مسکویت و کوارتز. در این سنگها ایزوگرادها جزء سری دگرگونی باروین هستند. سنگهای رسی دگرگون شده کلریتوئیددار منطقه دارای کانی های گارنت، استارولیت، کلریت، مسکویت، کلریتوئید و کوارتز هستند. در این سنگها ایزوگرادها شبیه سری دگرگونی باروین نبوده ولی اولین ظهور کانی کلریتوئید در ترکیب سنگهای با آلومینیم بالا را نشان می دهد. روابط فازی در نمودارهای AFM و AFMn برای شناخت واکنشهای دگرگونی تشکیل دهنده کانی ها در هر دو دسته سنگهای کلریتوئیددار و بدون کلریتوئید مورد استفاده قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: کمپلکس ماهنشان، سنگهای رسی دگرگون شده، کلریتوئید، روابط فازی، تایخچه واکنشها، سری بارووین
  • ژانت سلیمان نژاد، شبنم هوشمند، حسین آقابزرگ*، محمد قادرمزی، جعفر عطارقراملکی صفحات 640-645

    واکنش محلول آبی کادمیم(II) نیترات شش آبه با ترکیب انتقال پروتون (pipzH2)(ox) که در آن pipz، پی پیرازین و oxH2، اکسالیک اسید است، منجر به تشکیل کمپلکس پلیمری(C2H6CdO7)n می شود. این کمپلکس در سیستم بلوری تری کلینیک و گروه فضایی P با دو مولکول در سلول واحد متبلور می شود. پارامترهای سلول واحد برای این کمپلکس عبارت اند از: Å (4)998/5 = a، Å (5)634/ 6 =b، Å (6)482/8 = c، °(10) 679/74α =، °(11)348/74 β = و ° (11)112/81 γ =. مقدار R نهایی آن 087/0 برای 1309 بازتاب است. اتم کادمیم(II) به وسیله پنج اتم اکسیژن از یون های اکسالات که به صورت لیگاندهای پل شونده عمل می کنند، و دو اتم اکسیژن از مولکول های آب کوئوردینه شده، احاطه شده و اتم های متصل به فلز، آرایش دو هرمی با قاعده پنج ضلعی واپیچیده را در اطراف یون فلز مرکزی به وجود می آورند. افزون بر آن، یک مولکول آب غیر کوئوردینه نیز در تشکیل کمپلکس شرکت می کند. در این کمپلکس، پیوند های هیدروژنی از نوع O—H•••O باعث پایداری ساختار بلوری شده و با متصل کردن اجزای متفاوت به یکدیگر، تشکیل شبکه ی سه بعدی ابرمولکولی می دهند.

    کلیدواژگان: ترکیب انتقال پروتون، کمپلکس پلیمری کادمیم (II)، پیوندهای هیدروژنی، شیمی ابرمولکولی، ساختار مولکولی
  • بهرام خوشنویسان، سمیه بهشتی صفحات 646-651
    در این مقاله انتقال ساختاری چارگوشی به راستگوشه در سیستم x+6O3Cu2 YBa(1≤x≤0) به وسیله دینامیک گلوبر در شبیه سازی مونت کارلو بررسی شده است. در این شبیه سازی، فرآیند مرتب سازی اکسیژن در YBCO بر پایه مدل آیزینگ ASYNNNI بوده و همچنین تاثیر پتانسیل شیمیایی بر پخش اکسیژن در داخل صفحات لایه ای Cu-O ابررسانای YBCO نیز مطالعه شده است. برای مجموعه خاصی از پتانسیل های برهم کنش و دما نمودارهای فراوانی اکسیژن جذب شده بر حسب پتانسیل شیمیایی رسم شده و فاز ساختاری منظم بلند برد راستگوشه (ارتوI) و فازهای ابرساختاری کوتاه برد راستگوشه II و راستگوشه III به صورت موضعی مشاهده گردیده-اند که نتایج مربوط به فاز ابر ساختاری کوتاه برد راستگوشه II در توافق کلی با داده های پراکندگی نوترون است.
    کلیدواژگان: انتقال فاز ساختاری، دینامیک گلوبر، YBCO
  • عادل ساکی، محسن موذن صفحات 652-663
    شواهد صحرایی، سیماهای پتروگرافی و مطالعات ژئوشیمی نشان می دهد که گارنت مسکویت گرانیتوئیدهای منطقه بلند پرچین از نوع S می باشند و دارای کنتاکت مشخص با سنگ میزبان (سنگهای دگرگونی) هستند. این گرانیتوئیدها دارای مجموعه کانی های کوارتز، فلدسپار پتاسیم، پلاژیوکلاز؛ بیوتیت و کانی های غنی از آلومینیوم (مانند مسکویت و گارنت) می باشند. ترکیب شیمیایی فلدسپار، پلاژیوکلاز، بیوتیت، مسکویت و گارنت در نمونه های مورد مطالعه نشان می دهد که فلدسپارهای پتاسیم از نوع ارتوز، پلاژیو کلازها غنی از آلبیت، میکای سفید از نوع مسکویت بوده، میزان آنیت-فلوگوپیت میکای سیاه نشانگر ترکیب بیوتیت و ترکیب شیمیایی گارنت ها نشان می دهد که غنی از آلماندین می باشند. دما و فشار لازم برای تشکیل این سنگها به ترتیب 600 درجه سانتیگراد و 5-8 کیلوبار تخمین زده شده است. همه دماهای محاسبه شده برای فلدسپارها منعکس کننده تبلور مجدد در حالت ساب سالیدوس می باشد. عدم وجود سنگهای معادل بیرونی، نوع سنگ (گرانیت)، وجود انکلاوهای غنی از میکا، سیماهای پترولوژی (وجود گارنت و مسکویت) و خصوصیات شیمیایی (پر آلومینوس) همگی بیانگر نوع S بودن گرانیتوئیدهای بلندپرچین می باشد. بنابراین این سنگها از ذوب بخشی سنگهای رسی دگرگون شده (متاپلیتها) بوجود آمده اند.
    کلیدواژگان: کمپلکس ماهنشان، شیمی کانیها، ترموبارومتری، گرانیتهای نوع S، دگرگونی فشار پایین
  • احمد قلی زاده، ناصر تجبر، محمدرضا علی نژاد صفحات 664-675
    در این مقاله، لایه های نیمرسانای شفاف SnO2 آلاییده با Co به روش اسپری پایرولیزیز تهیه شد و اثر گرمادهی در محیط آرگون و نیتروژن بر خواص ساختاری، الکتریکی و اپتیکی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. لایه-های SnO2:Co بر بستر شیشه در دمای oC 480 با به کار بردن محلول آبی-اتانول شامل کلرید کبالت و کلرید قلع جایگذاری شد. مقدار ناخالصی کلرید کبالت از 0 تا 14 درصد وزنی در محلول تغییر داده شد. آنالیز طرح های پراش پرتو X نشان می دهد که پارامترهای a و V یاخته یکه چارگوشی با افزایش محتوی ناخالصی کاهش می یابد، در حالی که پارامتر c دارای یک کمینه ای در تراکم 8 درصد وزنی ناخالصی پذیرنده یا نسبت اتمی معادل با 20 درصد اتمی در محلول است. بازپخت در محیط آرگون و نیتروژن سبب افزایش مقاومت ویژه الکتریکی، انرژی گاف نواری و شفافیت لایه های آلاییده با کبالت می شود.
    کلیدواژگان: اکسیدهای رسانای شفاف، نیمرساناهای رقیق مغناطیسی، اسپری پایرولیزیز
|
  • R. Malekfar, B. Abbasi Pages 523-532
    Triglycine sulfate, TGS, and its phosphated counterpart, TGSP, have been grown by saturation solution method and were investigated for growth conditions and crystallographic parameters.Structural analysis equipments such as X-ray diffraction and back-scattering laser micro-Raman spectroscopy have been employed for the investigation of the grown crystals and the experimental results obtained for the pure TGS and doped TGSP crystals are presented. We place great emphasis on the influences of the orientation of the seed crystal and also phosporic acid addtion to the quality of the final grown crystals and the changes in the polarization has been studied by using a special electrical circuit and recording the hysteresis loops of the pure and doped crystals.
  • S. Zandifar, M.V. Valizadeh, V. Tavakoli, M. A. Barghi Pages 533-544
    The determination of mineral quantities is one of the primary purposes of petrology and economic geology studies. When producing skarn zonation, it is necessary for the quantities of minerals in each zone to be known. Currently, various methods of determination for mineral quantities in rock bodies have been developed, but a rapid, accurate and economic method for distinguishing 3D mineral distribution has not yet been understood. This study introduces such a method for distinguishing 3D mineral distribution based on image sequence modelling of rocks. In the studied area, -Hassan-Abaad of Taft, central Iran- garnet is one of the most important and most frequent minerals found in skarns and is present in a variety of types and places. For our study, we sampled a very thin layer of rock (300 microns) and prepared a digital photo at every stage of our analysis. Prepared images were analyzed using MATLAB software. Each value of the image with its x, y and z coordinates was stored in a new matrix. Matrices were modelled in RockWorks and filtered based on the mean standard deviation of the modelled data, producing garnet networks. The studied zone had 31.4% garnet, allowing to be considered a garnet- wollastonite zone. This method is also useful for different calculations, such as: determining rock type, field zonation, calculation of the amount of mine and waste material, fluid inclusion studies and distinguishing type and volume of rock porosity.
  • A. Karimi, H. Khademi, A. Jalalian Pages 545-558
    The occurrence of palygorskite and its formation conditions in soils and sediments were studied along a transect covering granitic hilly lands to marly hilly lands in southern Mashhad. Based on formation conditions, amount and morphology, three kinds of palygorskite including high-amount palygorskite with long fibers in gypsiferous marl and basal part of deep loess deposits with high salinity, moderate-amount palygorskite which was mostly transported in association with carbonates and gypsum during calcic and gypsic horizon formation, and small-amount aeolian transported detrital palygorskite in non-altered loess deposits were distinguished. Palygorskite occurrence in Miocene marl is in line with the former investigations in central Iran. It shows similar conditions prevailing in this region and central and southeastern Iran and the formation of shallow and saline lakes and lagoons following the disappearance of the Tethyan seaway. Similar investigations around the world confirm that Tertiary sediments are the major source of palygorskite in the world.
  • A. Emamalipour Pages 559-570
    The chromite deposits in the khoy area have lenticular, tubular and vein-like shapes which are found in serpentinized hurzburgite. Chromite and serpentine are major minerals and hematite and magnetite are minor phases in the chromitic ores. Furthermore, Fe, Ni, Cu, Co, Zn, Ru, Os, Ir, La, Ce, Gd and S elements are found as base metal sulfides (BMS), sulfides of pelatinum group elements (PGE), metal oxides, native elements, natural alloys and solid inclusions in chromite grains and or in serpentinic groundmass. These minerals have very fine grain sizes and recognitions of them by ore microscopic metod was limited, so the investigations were continued by EMPA. The majority of these minerals have secondary origin and are related with serpentinization procceses and only a few of them have primary origin.Among sulfide minerals bravoite,pyrotite,milerite,linaite and pyrite have secondary origin, wheras pentlandite has primary one.Chalcopyrite has been formed in two generations, as both primary and secondary origins.Among primary PGE minerals lourite ((Ru, Os, Ir)S2) is considerable, which was found as a solid inclusion in the chromite grain and has primary origin.Native metals and natural alloys such as nickel,copper,iron and josephinite (Ni3Fe) have been formed in microfracturs of chromite grains filled by serpentine.A few REE-rich compositions were found in microfracturs also and have secondary origin.
  • M. Alavi, A. Mirhabibi, R.C. Van Landschoot, N. Van Landschoot, E.M. Kelder, J. Schoonman Pages 594-601
    In this research, an ancient Iranian ceramic technology, which was published previously for the first time, has been used to produce various colored ceramic glazes. The color of such ancient glazes was always blue and the suitable body for that is unique due to high quartz content. There is no report of other color productions in productive workshop and scientific publications. The basic purpose of this research was to study the laboratory preparation of colored glazes without lead using the "sedimentations process". As a result of a series of experiments, we prepared colored ceramic glazes to determine the main factors in this process based on the unique oriental technique.
  • H. Shafaii Moghadam, M. Rahgoshay, A. Banitaba Pages 602-611
    Diabases, pillow lavas and basaltic flows in the Nain-Dehshir ophiolites are marked with flat to slightly depleted pattern in REE chondrite-normalized diagram and are characterized by depletion in HFSE and enrichment in LILE. This geochemical behavior can be considered for lavas erupted in arc-related environments. Clinopyroxene in these rocks shows low content of TiO2 and resemble those found in island-arc tholeiites. These characteristics are consistent with back-arc formation during middle to upper Cretaceous, due to the oblique subduction of Neotethyan Ocean along the active continental margin of the central Iranian block.
  • A. A.Alemi, L.Kafi –Ahmadi, Sh. Karamipour Pages 612-621
    Terbium oxide doped tetraborate glasses were prepared from the reaction of Tb2O3 and Na2B4O7. 10 H2O on reagent grade. At first, the base borate glass of Na2B4O7 was prepared by melting dehydrated borax at 1000 ˚C for 30 min and then the obtained base glass was crushed and powdered. Appropriate amounts of Tb2O3 (5-20 mol %) and Na2B4O7 powdered glass were mixed and melted at 1200 ˚C for 15 min. By transferring the melt in a cold steel sample holder and pressing, the final glasses were obtained. To avoid self crushing of the obtained glass samples, they were annealed at 300˚C for 1h. The density of the samples, measured by using Archimedes΄s principle, showed that the doping of Tb2O3 in Na2B4O7 increases the density of the glass. The infrared spectra of the glasses in the range of 4000 - 400 cm-1 shows that the addition of Tb2O3 did not introduce any new absorption band in the infrared spectrum of pure sodium tetraborate glass. Comparing of the IR spectral features of the Tb+3 doped glasses with undoped glass show that the evolution of the IR spectral bands is related to the structural changes produced by varying of Tb+3. UV Spectroscopic study of such glasses shows that the addition of terbium oxide shifts the optical absorption edges towards lower energies. The fluorescence properties of (1-x) Na2B4O7. xTb2O3 glass system were investigated by means of the emission Spectroscopy with excitation by 377 nm light. The glass presented intense ~ 550 nm green luminescence.
  • A. Saki, M. Moazzen, M. Modjtahedi, R. Oberh, Auml, Nsli Pages 622-639
    Mineral assemblages, reaction textures and mineral composition of the metapelitic rocks from the Mahneshan area in NW Iran are studied to reconstruct the reaction history of the rocks. The phase relation on the real mineral chemistry AFM, AFMn compatibility diagrams and mineral isograds in chloritoid-free and chloritoid-bearing metapelites of Mahneshan Complex were studied in order to determine the reaction history. The main minerals in the graphitic metapelites (chloritoid-free schist) of the Bolandparchin are garnet, staurolite, andalusite, kyanite, fibrolite, biotite, muscovite and quartz. The isograds are typical Barrovian. Chloritoid-bearing metapelites of the area contain the minerals garnet, staurolite, chlorite, muscovite, chloritoid and quartz. The isograds are not compatible with Barrovian type, but reflect the first appearance of chloritoid in the aluminous bulk compositions. Phase relations on the AFM and AFMn compatibility diagram are used to find the metamorphic reactions in both chloritoid-bearing and chloritoid-free rocks.
  • Janet Soleimannejad, Shabnam Hooshmand, Hossein Aghabozorg, Mohammad Ghadermazi, Jafar Attar Gharamaleki Pages 640-645

    The reaction of cadmium(II) nitrate hexahydrate with the proton-transfer compound (pipzH2)(ox) (where pipz=piperazine and oxH2=oxalic acid), in aqueous solution leads to the formation of the title polymeric compound (C2H6CdO7)n. This compound crystallizes in the triclinic system, space group Pī with two formula in the unit cell. The unit cell parameters are: a = 5.998 (4) Å, b = 6.634 (5) Å, c = 8.482 (6) Å,α = 74.679 (10)°, β = 74.348 (11)° and γ = 81.112(11)°. The final R value was 0.087 for 1309 measured reflections. The CdII ion is seven-coordinated by five O atoms of oxalate ions as tetradentate bridging ligands and two O atoms of coordinated water molecules with distorted pentagonal bipyramid geometry around the central atom. The asymmetric unit also contains one water molecule. The crystal structure is stabilized by O–H•••O hydrogen bonds, linking the molecules into a three-dimensional framework, which results in the formation of a supramolecular structure.

  • B. Khoshnevisan, S. Beheshti Pages 646-651
    We have chosen an Ising ASYNNNI (ASYmmetric Next Nearest Neighbor Interaction) model under a grand canonical regime to investigate structural phase transition from a high symmetric tetragonal (Tet) to a low symmetric orthorhombic in YBa2Cu3O6+x, 0
  • A. Saki, M. Moazzen Pages 652-663
    Field evidences, petrographic features and geochemical studies show that the garnet-muscovite granitoids of Boland Parchin area are S-type and they have sharp contact with the host rocks (metamorphic rocks). Granitoids of Boland Parchin contain minerals such as quartz, K-feldspars, plagioclase, biotite and Al-rich minerals (such as muscovite and garnet). Chemical composition of K-feldspars, plagioclase, biotite, muscovite and garnet in the studied samples show that K-feldspars are Or-rich component, plagioclase are Ab-rich, muscovite flakes are rich in the muscovite end-member, phlogopite-annite is the dominant constituent in biotite and chemical composition of the analysed garnets show that they are Alm-rich. Temperature and pressure have been calculated 600 °C and 5-8 Kbar respectively, for the formation of the granitoid rocks. All temperatures obtained from feldspar thermometry reflect sub-solidus re-equilibrium of the feldspars. Lack of equivalent extrusive rocks, existence of restitic micaceous enclaves (restitic biotite), mineralogical features (existence of muscovite and garnet) and chemical characteristics (peraluminous) indicate that Boland Parchin granitoids are S-type. Therefore the rocks are produced from partial melting of metapelites.
  • A. Gholizadeh, N. Tajabor, M. R. Alinejad Pages 664-675
    In this contribution, the Co doped SnO2 transparent semi-conducting films are prepared by spray pyrolysis technique and the influence of N2-and Ar-ambient annealing on their structural, electrical and optical properties are studied. The SnO2:Co thin films were deposited on the glass substrate at substrate temperature of 480 ˚C using an aqueous-ethanol solution consisting of tin and cobalt chloride. Doping levels of cobalt chloride have been changed from 0 to 14 wt. % in solution. Analysis of the X-ray diffraction patterns show that ‘a’ and ‘V’ parameters of the tetragonal unit cell decrease with increasing impurity content, while c parameter pass through a minimum for a acceptor dopant concentration of 8 wt. % or [Co]/[Sn] atomic ratio equal to 20 atm.% in solution. The N2-and Ar-ambient annealing causes increase of the electrical resistivity, band gap energies, and transparency of the cobalt doped samples.