فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک - سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 82، بهار 1388)

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 82، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • متفرقه
  • آلوده سازی حلزون های آب شیرین منطقه شاد گان به میراسید یوم Ornithobilharzia turkestanicum در محیط آزمایشگاه
    غلامرضا کریمی، سعید عالمیان، شهلا ریواز صفحه 2
    د ر این بررسی حساسیت حلزون های آب شیرین منطقه شاد گان به O. turkestanicum انجام گرفت. به این طریق که 200 عد د حلزون از منطقه شاد گان به آزمایشگاه انگل شناسی موسسه رازی کرج انتقال یافته و شناسایی شد ند. سپس در تشتک های مخصوص پرورش داده شده و در معرض میراسید یوم O. turkestanicum قرار گرفتند. نتایج نشان د اد که این حلزون ها از جنس ملانویید س، فیزا و لیمنه آبودند. از جنس لیمنه آ، گونه Lymnaea gedrosiana به O. turkestanicum حساس بود و به انگل فوق آلوده شد، در حالی که جنس فیزا وگونه L. palustris نسبت به میراسید یوم O. turkestanicum مقاوم تشخیص داده شد.
    کلیدواژگان: حلزون های آب شیرین، O، turkestanicum، میراسید یوم، شاد گان
  • علوم پایه
  • مرتضی زنده دل، وهاب باباپور، سعید اسدی صفحه 6
    گلوکز و انسولین دو فاکتور مهم در تنظیم دریافت غذا می باشند، هم چنین وجود گلو کورسپتورهای مرکزی در انسان و بسیاری از گونه های حیوانی مشخص شده است در این مطالعه وجود گلوکو رسپتور های مرکزی و نقش تنظیمی گلوکز در رفتارتغذیه ای جوجه های گوشتی مورد مطالعه قرار گرفت. این مطالعه بر روی 128 جوجه خروس گوشتی انجام گرفت. ابتدا کانول راهنما به روش استریوتاکسی در بطن جانبی راست مغز جوجه ها کاشته شد. در شروع آزمایشات، پرند گان با دوزهای مختلفی از گلوکز و انسولین از طریق داخل بطن مغزی تزریق شد ند. سپس در آزمایشات بعد ی، جوجه ها انسولین را قبل از گلوکز دریافت کرد ند و میزان اخذ غذای تجمعی در زمان های 150،120،90،60،30و180 د قیقه پس از تزریق اندازه گیری شد. نتایج این مطالعه نشان د اد که گلوکز و انسولین اثری بر اخذ غذا در جوجه ها ند ارند (p≥0 / 05) و گلوکورسپتورهای مرکزی نقشی در شروع رفتار تغذیه ای در پرند گان ند ارند.
    کلیدواژگان: انسولین، گلوکز، اخذ غذا، جوجه
  • بیماری های دام و طیور
  • امیر حسین شاهمرادی، رضا عارف پژوهی، محمدرضا حیدری، وحید نعمان، عبد الرضا نبی نژاد، کیوان تد ین، سید محمد حسینی صفحه 13
    با توجه به پیشینه وجود بیماری یون (Paratuberculosis) در برخی از د امد اری های صنعتی و نیمه صنعتی اصفهان و به منظور بررسی علمی و آزمایشگاهی این بیماری در منطقه مورد نظر، پروژه ای طراحی و به مورد اجرا گزارد ه شد. بر طبق روش توصیه شده مجری طرح، نمونه مد فوع از گاوهای مشکوک به بیماری یون (براساس تشخیص د کتر د امپزشک فارم) اخذ گردید و در ظروف مخصوص بسته بندی قرار داده شد و در شرایط سرد به آزمایشگاه منتقل گردید در قسمت تشخیص بخش توبرکولین موسسه رازی حصارک کرج و بر مبنای پروتکل رسمی O.I.E، عملیات جد اسازی Mycobacterium paratuberculusis (عامل بیماری یون) شامل مراحل: آماد ه سازی نمونه ها، آلود گی زد ائی (Decontamination) توسط محلول (Hexadecyl Pridinium Chloride =H.P.C) وتلقیح برروی محیط های کشت اختصاصی (Herrold’s egg yolk with Mycobactin) و (Mycobactin Herrold’s egg yolk without) انجام گردید. محیط های کشت تلقیح شده به انکوباتور انتقال داده شد. باکتری M. paratuberculusis بسیار کند رشد بود ه و سویه گاوی آن در بهترین شرایط نیاز به حد اقل 14 هفته انکوباسیون در گرم خانه 37 درجه د ارد بنابراین هرنمونه به همین مد ت تحت کنترل قرار گرفت. از رسوب مرحله آلود گی زد ائی و نیز از پرگنه های رشد یافته روی محیط های کشت، گسترش میکروسکوپی (Smear) تهیه وسپس به روش ذیل – نلسون رنگ آمیزی و مورد بررسی میکروسکوپی قرار داده شد (4). در راستای این پژوهش، برروی تعد اد 227 نمونه به آزمایشگاه ارسال شد و در نهایت با کشت 1192 عد د لوله محیط کشت (908 لوله کشت اولیه و 284 لوله کشت مجد د) و بررسی 511 گسترش میکروسکوپی، تعد اد 32 نمونه مثبت تشخیص داده شد.
    کلیدواژگان: مایکو باکتین، Mycobacterium paratuberculosis، بیماری یون، بیماری کرون، ذیل نیلسون
  • علوم پایه
  • عبد الکریم زمانی مقدم، سارنگ سروری، مهرداد یادگاری، الهه رضاپور صفحه 18
    سند رم آسیت یکی از مهم ترین مشکلات صنعت پرورش جوجه های گوشتی محسوب می شود و سالیانه خسارات اقتصادی زیاد ی را به این صنعت وارد می کند، لذا ذهن محققان را به یافتن راهکاری جهت کاهش این سند رم معطوف نموده است.با توجه به شرایط اقلیمی کشور ایران، اهمیت پرورش طیور و تلفات بالای سالیانه در اثر این سند رم تصمیم گرفته شد تا از طریق تکنیک اولتراسونوگرافی تاثیر اسید آسکوربیک را به عنوان یک آنتی اکسید ان بر ساختار قلب که یکی از مهم ترین اعضای د رگیر در این سند رم می باشد بررسی گردد تا با نگرشی د قیق تر به ارزش درمانی این ترکیب، در جهت کاهش ضرر و زیان اقتصادی ناشی از این بیماری گام موثری برد اشته شود. در این بررسی 120 قطعه جوجه گوشتی نر نژاد راس 308 از سن یک روزگی، در 12 پن پرورش یافتند. 3 گروه به همراه 3 تکرار به عنوان گروه های درمانی به ترتیب از اسید آسکوربیک در غلظت های 400، 800 و 1200 قسمت در میلیون استفاده نمود ند و یک گروه به همراه 3 تکرار به عنوان گروه کنترل، از هیچ ترکیب اضافه ای استفاده ننمود ند. در سن 6 هفتگی از تعد اد 4 قطعه پرند ه در هر تکرار، آزمایش سونوگرافی از قلب به عمل آمده و پارامترهای مربوط به بطن راست شامل: قطر د یواره و حفره در زمان سیستول و د یاستول، همچنین قدرت انقباضی بطن راست اندازه گیری گردید. در مرحله بعد با کالبد گشایی و اندازه گیری نسبت وزن بطن راست به مجموع بطن ها، بین داده ها در حالت سونوگرافی و کالبد گشایی مقایسه به عمل آمد. در تحقیق حاضر مشاهده گردید که RVWDd در گروه دریافت کننده 400ppm اسید آسکوربیک نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است و نسبت وزن بطن راست به مجموع بطن ها (RV/TV) از گروه کنترل کمتر است. نتایج نشان د اد ند که اسید آسکوربیک می تواند با پیش گیری از افزایش فشار خون ریوی مانع از اتساع و تغییرات قلبی شد ه، در کاهش سند رم آسیت موثر باشد.
    کلیدواژگان: اسید اسکوربیک، قلب، اولتراسونوگرافی، جوجه های گوشتی
  • بیماری های دام و طیور
  • محمد عبدی گودرزی، غلامرضا کریمی، شهلا ریواز صفحه 27

    محمد عبدی گود رزی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کرج(نویسند ه مسئول)غلامرضا کریمی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کرجشهلا ریواز، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کرجچکید ه: معمولا برای اعضای راسته آکاری غیراز کنه ها از اصطلاح مایت استفاده می شود مایت ها خیلی کوچک تر از کنه ها هستند، پوشش چرمی شکل ند ارند و هیپوستوم بد ون د ند انه د ارند (Brown and Neva، 1983). بعضی از مایت ها می توانند ایجاد جرب یا گال در دام های مختلف،چهارپایان اهلی و طیور نمایند. یکی از عوامل ایجاد جرب د رپرند گان اعضای جنس کنمید وکوپتس هستند. این مایت ها فاقد خار و فلس پشتی هستند و انگل پرند گان می باشند. در یک نمونه ارسالی از مرغد اری های اطراف تهران به بخش بیماری های طیور موسسه رازی، جراحت مشکوک به جرب د ید ه شد و نمونه به بخش انگل شناسی موسسه رازی ارسال شد. نمونه پوست از ناحیه پنجه پای مرغ با روش هضمی انجام شد و در نتیجه مایت های متعلق به جنس کنمید وکوپتس اثبات شد. با توجه به ایجاد ضایعه در ناحیه پاها و وجود د لمه های ضخیم در روی پنجه پا و بند های انگشتان و وجود خونریزی در زیر د لمه پوست و تورم و علایم مورفولوژی جنس نر و ماده انگل، Cnemidocoptes mutans اثبات گردید و گزارش شد. اطلاعات لازم برای درمان و کنترل این انگل به بخش پاتولوژی و مرغد اری مورد نظر ارسال شد. چون در ایران این بیماری فراوان د ید ه می شود و باتوجه به این که انگل مورد نظر از کف مرغد اری به پاهای طیور منتقل می شود، اقد امات بهد اشتی لازم شامل تمیز نمود ن کف مرغد اری ها و اسپری نمود ن محل استراحت مرغ ها و کف مرغد اری ها با Creosote و یا HCH توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: پافلسی، سارکوپتید ه، کنمید وکوپتس، بیماری طیور، جرب، ایران
  • ایرج نوروزیان، محسن نوری صفحه 31
    مطالعه حاضر در زمستان 1386 در یکی از د امپروری تجاری اطراف شهر تهران (اسلام شهر) صورت پذیرفت. اند ام های حرکتی دام های مورد مطالعه به دو گروه تقسیم شد ند: در گروه یک (تلیسه های شکم اول) مجموعا 72 کپسول شاخی سم و در گروه دوم (ماده گاو) 20 کپسول شاخی سم مورد ارزیابی تشریحی قرار گرفت، هر دو گروه به طور تصادفی انتخاب شد ند. در هر دو گروه طول خم سطح پشتی کپسول سم با استفاده از خط کش از محل رویش مو در ناحیه تاج مویی اندازه گیری شد. سپس همه کپسول های سم به منظور نمایان شدن خط سفید در ناحیه قد امی از قسمت نوک با استفاده از انبر سم چینی برش عمود ی داده شد و با استفاده از خط کش ضخامت ناحیه کفی مورد اندازه گیری قرار گرفت. ارتباط منطقی معنی د اری بین طول خم پشتی کپسول سم و ضخامت کف سم در تلیسه های شکم اول وجود داشت (05/ 0>p)و55 درصد کپسول های شاخی مبتلا به کف نازک در تلیسه های شکم اول، خونریزی کف را در ناحیه تشریحی خط سفید، محل تیپیک زخم کف و پاشنه نشان دادند. 83 درصد از تلیسه ها واجد فرسود گی پاشنه بودند. با عنایت به یافته های حاصله می توان چنین نتیجه گرفت که کپسول های شاخی مبتلا به بیماری کف نازک در مقایسه با کپسول شاخی سالم فاقد استحکام لازم برای مقاومت در مقابل عوامل خارجی بود ه و حتی در مقابل فشار انگشت انعطاف پذیربود ه و شدید ا مستعد به لنگش خواهند بود. به علاوه، سطوح سفت بتونی، نگهد اری دام ها با سنین مختلف در یک محل و تماس طولانی مد ت با آب کف جایگاه به عنوان عوامل تشدید کننده در بروز جراحات کپسول شاخی سم ایفا نقش می کنند.
    کلیدواژگان: کف نازک، خونریزی کف، لنگش، گاو شیری
  • فرآورده های دامی و صنایع غذایی
  • علوم پایه
  • سیدمحمود حسینی، احمد علی محمد پور صفحه 49
    د ر این تحقیق تعد اد 30 عد د نمونه دوازد هه سالم گوسفند لری بختیاری در سن یک سال و جنس نر استفاده شد. پس از تعیین سه ناحیه قد امی1، نزولی2 و صعود ی3 طول هر کد ام از آن ها به طور جد اگانه در هر نمونه اندازه گیری گردید. سپس جهت اندازه گیری ضخامت غد د برونر در لایه زیر مخاطی4، از نمونه ها لام بافتی تهیه نموده و نمونه ها توسط هماتوکسیلین – ائوزین رنگ آمیزی گردید و در سطح میکروسکوپ نوری با استفاده از روش میکرومتری، اندازه عرض غد د برونر را در هر قسمت در فواصل دو سانتی متری مشخص نموده و در انتها نتایج بد ست آمده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه بین سه ناحیه دوازد هه بررسی و مقایسه گردید. نتایج بد ست آمده نشان د اد که در گوسفند لری بختیاری طول کل دوازد هه 81/12±5/72 سانتی متر و به تفکیک طول قسمت قد امی13/2±05/12 سانتی متر، قسمت نزولی 69/4±51/26 سانتی متر و قسمت صعود ی 97/5±74/33 سانتی متر می باشد. نتایج هیستومتری نشان د اد که میانگین وسعت غد د برونر از ناحیه قد امی به صعود ی دوازد هه کاهش می یابد و میزان آن از 67/67±0/574 میکرون به 23/51±57/313 میکرون تغییر می یابد. در بررسی ها اختلاف معنی د اری بین وسعت غد د برونر در سه ناحیه دوازد هه مشاهده شد (p<0/ 01).
    کلیدواژگان: غد د برونر، گوسفند، وسعت
  • بیماری های دام و طیور
  • ابراهیم بنی حسن_غلامرضا افشاری_پیتر د کانستسبل_محمدرضا مخبر دزفولی صفحه 56

    موتیلید ی ها به خصوص اریترومایسین توان بالایی در القای تخلیه شیرد ان د ارند. هدف از این مطالعه مقایسه سرعت تخلیه شیرد ان در گوساله هایی بود که اریترو مایسین یا آیورمکتین دیگر عضو گروه ماکرولید ی ها را دریافت کرد ه بودند. شش گوساله نر که 12 ساعت گرسنه نگاه د اشته شده بودند یکی از درمان های زیر را دریافت کرد ند 1 - گروه شاهد: 2 میلی لیتر کلرورسد یم 9/0 درصد در عضله گرد ن؛ 2- گروه آزمایش 1: در این گروه 200 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم آیورمکتین داخل ورید ی؛ 3- گروه آزمایش 2: در این گروه 8/8 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم اریترومایسین در عضله گرد ن پس از 30 د قیقه هر گوساله 2 لیتر شیر (حاوی استامینوفن به میزان 50 میلی گرم بر کیلو گرم) دریافت نمود. حد اکثر غلظت پلاسمایی مشاهده شده (Cmax واقعی) و زمان رسیدن به این غلظت حد اکثر (Tmax واقعی) از نمود ار غلظت پلاسمایی استامینوفن و گلوکز بد ست آمد ند. رگرسیون غیر خطی برای مدل سازی رابطه غلظت-زمان و محاسبه Cmax مدل و Tmax مدل مورد استفاده قرار گرفت. حد اکثر غلظت پلاسمایی و زمان رسیدن به حد اکثر غلظت پلاسمایی از نمود ار غلظت پلاسمایی استامینوفن و گلوکز استخراج گردید و سرعت تخلیه شیرد ان بد ین روش تخمین زده شد. از تست آماری Repeated-measures ANOVA و نرم افزار آماری SPSS14.0 برای آنالیز نتایج بهره جسته شد. نتایج نشان د اد تجویز آیورمکتین نیز نظیر اریترومایسین ولی اند کی کمتر از آن می تواند موجب افزایش سرعت تخلیه شیرد ان گردد. هم چنین سرعت افزایش گلوکز پلاسما متعاقب تجویز آیورمکتین بسیار مشابه اریترومایسین و قابل مقایسه با آن می باشد. یافته دیگر این تحقیق آن است که آیورمکتین بر خلاف سایر ماکرولید ی ها علیرغم ند اشتن گروه د ی متیل آمینو بر حرکات گوارشی موثر واقع گردیده است و شاید گواه این باشد که آیورمکتین با روشی غیر از تاثیر بر گیرند ه های موتیلینی و یا بد ون واسطه گروه د ی متیل آمینو اعمال اثر می نماید.

    کلیدواژگان: آیورمکتین، موتیلید، اریترومایسین، گوساله، شیرد ن، معده
  • سید سعید اشراقی، غلامرضا امین، سوسن فخری صفحه 62
    تنوع آب و هوائی و وجود فصول چهارگانه در ایران، پوشش گیاهی متنوع و بسیارغنی را د رکشورما بوجود آورد هاست، به طوری که گاهی در یک پهنه رویشی محد ود، انواع گوناگونی از گیاهان را می توان مشاهده کرد. این پد ید ه زمینه مساعد ی را برای تحقیق و بررسی در مورد خواص مختلف این گیاهان از جمله خواص د اروئی و شیمیائی آنها فراهم می سازد. در سال های اخیر به د لیل مصرف غیراصولی و نابه جای د اروهای شیمیایی به خصوص آنتی بیوتیک ها مانند خود درمانی د اروئی، استفاده طولانی از د اروهای شیمیایی در عفونت های مزمن، د گرگونی در ژنوم میکروارگانیزم ها موارد متعدد ی از د شواری در درمان و نیز مقاومت میکروبی درد نیا بوجود آمده و شرایط برای رشد میکروب های فرصت طلب نظیر نوکارد یا فراهم گردیده است. لذا تحقیق برای یافتن مواد ضد میکروبی از گیاهان د ارویی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته تا از فرآورد ه های گیاهی، جایگزین های مناسبی برای آنتی بیوتیک های صناعی به دست آورند. هدف اصلی در این مطالعه بررسی فیتوشیمیایی و اثرات ضد باکتریایی چند گونه گیاهی بومی ایران بر علیه باکتری های عامل بیماری نوکارد یوز. مقایسه اثر ضد میکروبی این گیاهان با آنتی بیوتیک های رایج بر باکتری فوق و معرفی آن به عنوان جایگزین مناسب برای د اروهای انتخابی علیه این باکتری بود هاست. اگر چه نوکارد یاها از قدرت تهاجمی زیاد ی برخورد ار نیستند، لیکن قاد رند در میزبانان با ضعف ایمنی، بیماری عفونی و خطرناک نوکارد یوز را ایجاد نمایند. ابتدا گیاهان مورد نظر جمع آوری و تعیین نام علمی گردید ند و پس از تهیه عصاره متانولی با رقت های 5 / 0، 5 / 2، 5، 5 / 7، 10 و 15 درصد (w/v) و با استفاده از روش های انتشار در آگار، تاثیر آنها در مهار رشد نوکارد یاها مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشات فیتوشیمیایی بر روی عصاره های تهیه شده نیز به منظور بررسی وجود فلاوونوئید، آلکالوئید، تانن و ساپونین و غیره انجام گرفت. نتایج حاصله حاکی از آن است که عصاره الکلی شش گونه گیاهی مورد مطالعه شامل مامیران، شقایق کوهی، شیرین بیان، گلپر، پونه بینالود و گل مورو اثر ضد میکروبی قابل ملاحظه ای بر نوکارد یا ها نشان می د هند. از آنجا که Nocardia asteroides و N. brasiliensis به رقت های مختلف گیاهان مورد مطالعه حساسیت قابل توجهی نشان د اد ند و در محیط کشت هاله عدم رشد تشکیل شد، تاثیر کامل گیاهان فوق بر گونه های نوکارد یاها محرز می باشد. با مقایسه قطر هاله های شفاف تشکیل شده با رقت های 5 / 2، 5، 5 / 7 و10درصد (w/v) و نیز 6 گونه گیاهی از مجموع 12 گونه و قطر هاله ایجاد شد با آنتی بیوتیک های استاند ارد علیه نوکارد یا در شرایط کاملا یکسان، به این نتیجه می رسیم که غلظت مورد استفاده این آنتی بیوتیک ها، متناسب با غلظت گیاهان مورد مطالعه در محیط invitro بود ه و تاثیر ضد میکروبی این گیاهان تقریبا مشابه آنتی بیوتیک های استاند ارد می باشد.
    کلیدواژگان: گیاهان د اروئی، فیتوشیمیائی، ضد باکتریائی، نوکارد یا، فلاونوئید، ساپونین، تانن
  • پروانه خضرایی نیا، حسینعلی عرب، مهدیه زعیمی، رضا جمشید ی، سهیلا خضرایی نیا صفحه 74
    هد ف از اجرای این مطالعه بررسی تغییرات هماتولوژی و بیوشیمی بالینی در خون جوجه های مبتلا به آسیت می باشد. در مورد تغییرات کلینیکال پاتولوژی ناشی از سایر بیماری های پرند گان گزارشات زیاد ی وجود د ارد. در حالی که تنها مطالعات انجام شده در ارتباط با سند رم آسیت مربوط به تغییرات هماتوکریت، هموگلوبین و تعد اد گویچه سرخ است. به منظور تعیین تغییرات کلینیکال پاتولوژی در آسیت تجربی طیور از 300 قطعه جوجه خروس گوشتی یک روزه نژاد راس، که به سه گروه مساوی: کنترل نگه د اری شده در سرما و مصرف کننده هورمون T3 تقسیم شده بودند، در روزهای متعدد خون گیری به عمل آمد. دو عامل سرما و هورمون T3 در این پرند گان به منظور ایجاد آسیت به کار برده شد. وقوع آسیت با شاخص هایی چون میزان مرگ ومیر، علائم کالبد گشایی و هیپرتروفی بطن راست قلب مورد تایید قرار گرفت. د راین مطالعه 24 جوجه در اثر ابتلا به آسیت تلف شد ند (4 / 11%). در کالبد گشایی علائمی چون هید روپریکارد یوم، هید روپریتونئوم، پر خونی شدید عضلات وریه، هیپرترفی قلب و تورم کلیه وکبد قابل مشاهده بود. نتایج تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مورد آزمایش t.test و آنالیز واریانس قرار گرفتند. نسبت وزن بطن راست به وزن کل بطن ها در 39 و 46 روزگی در گروه های که در آنها T3 استفاده شده و نگه د اری شده در سرما در مقایسه با گروه کنترل دارای افزایش معنی د اری بود. تعد اد RBC در گروه کنترل با سایرگروه های مورد بررسی اختلاف معنی د اری ند اشت. اما میزان PCV و Hb به ترتیب در 11 و 32 روزگی در گروه های مصرف کننده T3 و نگه د اری شده در سرما در مقایسه با گروه کنترل دارای اختلاف معنی د اری بود (04 / 0 کلیدواژگان: سند رم آسیت، شاخص های هماتولوژی و بیو شیمی بالینی، جوجه گوشتی
|
  • Manual induced infection of laboratory reared snails by miracidium of Ornithobilharzia
    Karimi, Gh.R., Alamians., Rivaz, Sh Page 2
    In this study a laboratory research on sensitivity from fresh water snails of Shadegan area to Ornithobilharzia turkestanicum was investigated. Totally 200 snails from Shadegan area were collected and identified. The snails were identified as Lymnaea gedrosiana, p hysa sp. and melanoides sp. The results showed invitro culture and exposition to the miracidia of Ornithobilharzia turkestanicum only Lymnaea gedrosiana was sensitive to infection by O.turkestanicum of transmiting while physa sp and Lymnaea palustris were resistant to that infection.
  • M. Zendehdel, V. Babapour, S. Asadi Page 6
    Glucose and insulin are two important factors in regulation of food intake. Also, existence of central glucoreceptors have been determined in human and many of animal species, in this study the existence of central glucoreceptors and regulative role of glucose in ingestive behavior of broiler cockerels were studied. In this study used from 128 broiler cockerels. At the first, guide cannula implanted stereotaxicaly in right lateral ventricle of brains of chickens. At onset of experiments, birds were injected with different doses of glucose and insulin via intracerebroventricular. Then in other experiments, chickens received insulin prior to injection of glucose and cumulative food intake was measured 30, 60 90, 120, 150 and 180 minute after injections.The results of this study showed that glucose and insulin had no effect on food intake in chickens(p≥0.05). It is concluded that central glucoreceptors had no role in start of ingestive behavior in birds.
  • A. H. Shahmoradi, Mosavari. N., Aref Pajouhi R., Heidari M.R., Noamaan V., Nabinejad A.R Page 13
    Mycobacterium paratuberclosis is one of the most important of Micobacterium tuberculosis complex family. This pathogen can infect all ruminant animals like cattle, sheep and goat. This research was done with cooperation of Esfahan Agricultral Research Center & Veterinary Organization Isfahan & Karaj Razi Research Institute. The samples put in safe packing and cold position (beside ice). In diagnose section of tuberculin department of Razi Research Institute, According to the (o. I. E) protocol, we work on samples: (Decontamination, culture in special mediums, incubation in 37. C for about 14 weeks, and write results). The special mediums in this research include: Herrold’s Egg Yolk with mycobactin & Herrold’s Eeg Yolk without Mycobactin Before culture, we took 227 smears (after decontamination stage). During this project we cultured 227x 4 = 908 tubes media (3 tubes of Herrold’s egg with Mycobactin and one tube of Herrold’s egg without mycobactin for every sample). We cultured 1192 media tubes and survey 511 smears during this project We had 71 samples with colonies (acid fast bacillus, then we subcultuered 71 x 4 = 284 on: Herrold’s egg Yolk with mycobactin media. In this stage we found 32 positive & 39 negative samples of 227 total faeces samples.
  • A.K. Zamani Moghaddam, S. Sorooy, M. Yadegari, E.Rezapour Page 18
    Ascites syndrome is one of the most problems of broilers industry and produce economical losses to this industry yearly. Because of ecological condition, importance of broiler breeding and high yearly mortality due to this syndrome in Iran, it was decided to investigate the effect of ascorbic acid as an antioxidant on heart structure, that one of the most limb which involve in this syndrome.In this study, 120 male day-old broiler chickens (Ross308) reared in 12 pens.Three group with 3 repitition consume ascorbic acid in concentration of 400,800 and 1200 part per million respectivly. One group with 3 repitition consume no supplemental material. At 6 week of the experiment, echocardiogram was obtained from 4 birds of each pen. Then echocardiographic parameters include RVWDd, RVWDs, RVIDd, RVIDs and RVFS were measured and compared with autopsy condition (the weigh of right to total ventricle ratio:RV/TV). The RVWDd and RV/TV of 400ppm group had significant difference with control group. From numerical point of view, RVWDd and RVWDs in other groups were thicker than control, RVIDd and RVIDs were smaller than control, RVFS in therapeutic groups not differ from control group, and finally RV/TV in therapeutic groups were smaller than control but none of them were significant. Thus, it was hypothesized that ascorbic acid may control ascites by prevention of right ventricular dilation and failure.
  • I. Nowrouzian, M. Nouri Page 31
    This study was carried out in the Winter of the year 2007 in a dairy herd at the vicinity of Tehran (Eslamshahr). Measurements were performed on 18 Holstein cows during first-lactation. Five Holstein dairy cattle were randomly selected and clinically studied, too. Length of the claw’s dorsal flexure was measured with a ruler and also the hooves trimmed in the toe vertically for measuring of the white line height. In each case, the Lesions of the hoof horn associated with hemorrhage and erosion of the solar surface were recorded and were illustrated their geographical distribution.In the heifers, positive correlation was seen between Length of the claw’s dorsal flexure and thickness of sole horn(p<0.05). Fifty-five per­percent of feet with thin soles had pathological claw horn lesions including sole hemorrhage that were located on the claw’s different regions. The most of lesion of solar surface have seen on the typical site of sole ulcer, white line zone and heel zone. Results showed that thin sole can initiated significantly more pathologic finding as compared to the normal hoof claws. In additions, concrete walking surface, commingling of animals and prolonged water contact of the claw horn have found aggravating factors in this dairy herd.
  • M. Mohiti Asli, F. Shariatmadari, H. Lotfollahian Page 38
    A seven-week trial was carried out to investigate the possibility of enriching eggs with vitamin E, inorganic and organic selenium added to the laying hen’s diet and lipid stability of enriched eggs during storage. Seventy two Hy-Line W-36 hens were divided into six equal groups. Each groups received one of the treatment diets which included control, 0.4 mg/ kg sodium selenite or selenium yeast, 200 mg/ kg vitamin E or their combination. Eggs were stored under different conditions (refrigerator, room or incubator) for 14 days. Then, eggs were analyzed for quality characteristics, egg component weight, MDA values as secondary oxidation product and yolk fatty acid composition. The performances of the hens and egg weights were not affected either by the source of selenium or by the vitamin E. Egg quality characteristics and fatty acid concentration were decreased and lipid peroxidation were increased by storing eggs. During the storage, eggs enriched with vitamin E and selenium had lower MDA values and alteration in fatty acids concentration than control. The results indicate that vitamin E and selenium supplementation to hen’s diet not only enriches egg with these components and improves the nutritional value of egg but also fortifies antioxidant system of egg and protects egg against oxidative damages.
  • M. Hosseini-, A.A. Mohammadpour Page 49
    In this research thirty specimens of duodenum of Lori-Bakhtiari sheep from abattoir were collected. The specimens were selected from male healthy sheep and aged 1 years. After collecting them and determining of three parts of duodenum (cranial, descending and ascending parts), The lengths of them were measured. For histological studies, each part of duodenum divided to two centimeter pieces and then tissue prepared. In each piece of duodenum, Brunner’s glands in tunica submucosa were measured using micrometer method. All of parameters between three parts of duodenum were analysed and compared using ANOVA test. In results, normal mean length of duodenum in Lori-Bakhtiari sheep 72.50 ±12.81 cm was determined. Normal mean length of three parts of duodenum, cranial, descending and ascending 12.05 ±2.13 cm, 26.51 ±4.69 cm and 33.74 ±5.97 cm were determined respectively. In histometrical results, thickness of Brunner’s glands in three parts of duodenum decreased from cranial to ascending part. It decreases from 574.00± 67.7µm to 313.57 ± 51.2µm respectively. There was significant difference in thickness of Brunner’s glands in three parts of duodenum(p<0. 01).
  • Bani Hassan E., Afshari G., Constable P., Mokhber Dezfouli M Page 56

    A comparative study on the effect of erythromycin and ivermectin on abomasal emptying in Holstein-Friesian calves Motilides namely erythromycin have a great ability to increase abomasal emptying rate. The aim of this study was to evaluate the abomasal emptying rate in calves receiving either erythromycin or ivermectin. Five male Holstein-Friesian calves were given each of the following 4 treatments in random order: Control, 2 mL of 0.9% NaCl IM; erythromycin, 8.8 mg/kg IM; ivermectin, 200ug/kg IV. Abomasal emptying rate was assessed by acetaminophen absorption. Calves were fed 2 L of cow抯 milk containing acetaminophen (50 mg/kg body weight) 30 min after each treatment was administered and jugular venous blood samples were obtained periodically after suckling. The maximum observed plasma concentration (Actual Cmax) and time of maximum observed plasma concentration (Actual Tmax) were obtained from a plot of the plasma acetaminophen concentration versus time data. Non linear regression analysis was used to model the plasma acetaminophen concentration-time relationship and calculate Model Cmax and Model Tmax. The results showed that administration of ivermectin could increase the abomasal emptying rate but to a lesser extent compared to erythromycin. Also the increase in plasma glucose after administration of ivermectin was comparable to erythromycin.The study also revealed that ivermectin unlike other motilides in spite of lacking a dimethylamino group could affect the gastrointestinal motility. This might imply that ivermectin exerts its effect via a different route other than affecting motilin receptors, or may question necessariness of dimethy amino group for the promotility effects.

  • S.S. Eshraghi, Gh. Amin, S. Fakhri Page 62
    The four full seasons & the various climates in our country Iran, have certainly contributed to the variety of flora in Iran, some of which demonstrate wonderful therapeutic effects. This is of particular interest when one considers such problems as antibiotic resistance and other side effects of synthetic drugs which have caused global interest in the growth of new disciplines such as pharmacognosy. In regard to important role of infectious disease in treating the life of people, and also inaccessibility to useful drugs with minor side effects, we decided to consider the ability of methanolic extract of 12 herbs in preventing the growth of bacteria. For this purpose, we chose 2 strains of nocardia (N. asteroides and N. brasiliensis) as original bacteria. After performing phytochemical tests to determine the quality of flavonoids, alkaloids, tannin and saponin, nine concentrations of methanolic extract of 12 different herbal species were prepared. The organisms were cultured in their specific media and tempted the antibacterial properties of the extracts by means of distribution method in agar (Drop - Plate, Disk plate, and Well - plate). After the distribution of herbal extracts in agar, the diameter of the clear zone formed has been measured, this is related to the ability of extract to prevent the growth of bacteria. According to the results, N. asteroides and N. brasiliensis, has nearly shown the same susceptibility to various concentrations of herbal extract (2.5, 5, 7.5 & 10 percent), and the complete clear zones proved that the extracts have significantly effective in controlling Nocardia strains. Due to the results, that were found the highly susceptible of Nocardia strains to the herbal extracts, it is evident that these extracts contain antibacterial effects. It was found that the 6 medicinal plants out of the 12 herbs have potent antibacterial property. We came to this conclusion formed by 10% concentration of the above herbal extracts in appropriate distribution routs, were similar to that of the clear zones formed by specific antibiotic against Nocardia species, e.g. Amikacin, Amoxicillin, Ceftazidime, Ceftizoxime/Cefotaxime, Cephalothin, Cotrimoxazol. The antibacterial activity of the above herbs is probably associated to the potency of strong antibacterial properties of alkaloids, flavonoids, saponins and tanans presents in the methanolic extraction of those six medicinal plants.
  • P. Khazraiinia, H. Arab, M. Zaeemi, Reza Jamshidi, S. Khazraeenia Page 74
    The aim of this study is to survey the clinical and pathological changes in ascites syndrome of broilers. While there are reports regarding clinicao pathological changes in other diseases of avian, the only studies were done concerning ascites syndrome were about the changes in the amount of hematocrite, hemoglobin and the number of red blood cells. Study was conduct on 300 ROSS breed chickens in 3 groups including: Control, T3-consumer, Cold-kept.The T3 hormone and cold weather were applied to induced ascites syndrome in chickens. The incidence of ascites was investigated using parameters such as mortality rate, necropsy findings, serum activity of liver enzymes and hematological factors. Statistical analysis was performed using SPSS package and results were expressed as mean±SD. Significance of differences was evaluated by multivariant analysis. 24 chickens of T3-consuming and cold-kept groups died due to ascites (11/4%). Necropsy revealed disorders like: Hydro peritoneum, hydro pericardium, sever hyperemia in muscle and lungs, cardiac hypertrophy and swelling of kidneys and liver. The weight ratio of right ventricle to total ventricles on 39 and 46 days age increased significantly in treated groups compared with control. The number of RBC did not show significant increase in treated groups compare with control. The amount of hematocrite and hemoglobin in treated groups significantly increased on 11 and 32 days age respectively in comparison with control group. A significant increase in serum enzyme activity (ALT, AST) was observed on 21-day age in treated groups compare with control group. The results indicate that clinico pathological changes are helpful in diagnosis broilers ascites syndrome.