فهرست مطالب

نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران
سال سی و ششم شماره 4 (پیاپی 78، اسفند 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/12/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • غلامرضا شهریار حشمتی صفحه 477
    اپراتورهای فوق کروی برای اندازه dma(X) = (1-X2)adX تشکیل یک سیستم متعامد بر بازه [-1.1] می دهند. برای a>-1.2 فرمول ضرب گگنبائر 2 نشان می دهد که هسته گگنبائر تسادفی است. در این مقاله با در نظر گرفتن این هسته یک اپراتور مارکف PaX3 تعریف می شود و با استفاده از خواص اپراتورهای مارکف پایداری مجانبی آن به ازای 0-1.1 تعمیم می یابد.
    کلیدواژگان: اپراتورهای مارکف، ایداری مجانبی، چند جمله ای های فوق کروی، هسته گگنبائر
  • رامبد رستگاری، احمد فیض دیزجی صفحه 483
    معادلات دینامیکی تیر دو سر مفصل که یک تکیه گاه آن می تواند در امتداد تیر حرکت آزاد داشته باشد و جرمی متمکز دوسط آن قرار گرفته و به صورت متناوب با حرکت تکیه گاهش تحریک می شود یک معادله دیفرانسیل غیر خطی معمولی است که حل صریح برای آن وجود ندارد.و در این مقاله پس از استخراج معادلات حرکت شرایط وجود جواب با استفاده از تابع گرین و قضایای نقطه ثابت مورد بررسی قرار گرفته و وجود جواب هارمونیک به اثبات می رسد. همچنین با توجه به ساختا معادلات دیفرانسیل حرکتی وجود پاسخ نوسانی مستقلا بررسی شده که شرط وجود جواب پریودیک مستقلا بدست خواهد آمد. با این تحلیل امکان پیش بینی اینکه جواب به سمت صفر میل می نماید و یا اینکه پریودیک خواهد بود فراهم خواهد شد.
    کلیدواژگان: جواب پریودیک، تیر دو سر مفصل، معادله لاگرانژ، تحریک، جواب اساسی، تابع گرین، تئوی آرزلا، اسکولی، قضیه شادر، مجموعه فشرده، سیکل حدی
  • دارا معظمی صفحه 495
    برای هر عدد صحیح ثابت m و n. 1+ m>n رده ای از گرافهای Gmn را در نظر می گیریم که آنها با تعداد یالهای مینیمم –n همبند باشند. گرافهای Gmn مثالهای خوبی برای شبکه هایی با ماکسیمم همبندی هستند. این خاصیت آنها را برای طراحان شبکه مفید می سازد و از این رو جالب است که پارامترهای پایداری شبکه ها را روی این گرافها مطالعه کنیم. در این مقاله با استفاده از پارامتر همبستگی به محاسبه شبکه Gmn در حالتی می پردازیم که m زوج و n فرد باشد.
    کلیدواژگان: همبندی، همبستگی
  • ابراهیم رحیم پور، حمید لسانی، یوخن کریستین، کورت فزر، حسین محسنی صفحه 505
    اندازه گیری و تجزیه تحلیل تابع تبدیل یک ترانسفرماتورتنها روش شناخته شده برای پی بردن به وجود تغییر شکل مکانیکی سیم پیچها درجهت شعاعی و با جابجایی محوری است مدل سازی چنین عیبهایی و محاسبه تابع تبدیل توسط مدل منجر به شناخت دقیقتر از رفتار سیم پیچ شده و می تواند در تشخیص سریعتر عیب کمک نماید. به کمک یک ترانسفرماتور آزمایشگاهی متشکل از یک سیم پیچ بشقابی mva، 10 1/2و یک پیچ لایه ای 400v 1/2 mva تغییر شکل مکانیکی در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است توابعع تبدیل ترانسفرماتورمذکور در حالتهای مختلف توسطمدل مشروح محاسبه شده اند مقایسه نتایح محاسباتی و اندازه گیری شده نشان می دهد که مدل مشروح دارای قبابلیت لازم برای شبیه سازی عیبهای سیم پیچها بوده و روش پیشنهادی برای محاسبه پارامترهای مدل دقت مطلوب را دارا است.
    کلیدواژگان: ترانسفورماتور، مدل سازی، تابع تبدیل، عیب یابی
  • ابراهیم کرمی، محمود کمره ای، حمید سلطانیانزاده صفحه 517
    در این مقاله مراحل طراحی یک سیستم آایه فازدار اولتراسوند و نتایج عملی آن ارائه می گردد. با گرم نمودن بافت های سرطانی می توان آنها را در حین تقسیم سلولی تجزیه نمود. روش های متعددی جهت گم نمودن بافت های سرطانی مطرح گردیده اند که از ان استفاده از امواج اولتراسوند می باشد. جمله آرایه ها ابزاری جهت متمرکز نمودن انرژی اولتراسوند می باشند. در این تحقیق علاوه بر مراحل طراحی و ساخت آرایه های فازدار خطاهای موثر بر این سیستم نیز مورد بررسی قرار گرفته و روش هایی نیز در جهت کاستن از این خطاها ارائه می گردد. این سیستم در سه حالت بدون فیدبک با فیدبک ولتاژ و با فیدبک فاز مورد آزمایش قرار گرفت و مشاهده گردید که در حالت استفاده از فیدبک فاز می توان به بهترین پاسخ دست یافت.
    کلیدواژگان: آرایه های فاز دار، گرمادهی به بافت، فیدبک ولتاژ، فیدبک فاز
  • محمود محسنی، فرهنگ جلالی فراهانی صفحه 527
    واحدهای جداسازی یکی از واحدهای مهم در صنایع شیمیایی می باشند و از مهم ترین قسمت در واحدهای جداسازی برج های تقطیر می باشد. با توجه به پیشرفت صنایع شیمیایی به منظور بهینه سازی فرایندهای شیمیایی سیستم های تقطیر واکنشی در چند دهه اخیر مطرح شده و پیشرفت های خوبی نز داشته است. به منظور بررسی یک سیستم تقطیر واکنشی لازم است معادلات Mass & Equilibrium equation Summation of rate، Energy balance (معادلات MESH) را حل کرده با حل این معادلات می توان آنالیز اجزای مولی دما و فشار در هر سینی را محاسبه نمود. حل معادلات فوق به علت طبیعت غیر خطی آنها بسیار مشکل می باشد. به همین علت روش های عددی مطرح گردیده و روز به روز گسترش یافته که این روش ها هر کدام اشکالات مختص به خود را دارا می باشند. روش Homotopy Continuation یکی از روش هایی است که بر اساس مفاهیم پیوستگی تعریف گردیده است و یکی ا راه های استفاده از این روش استفاده از تابع Homotopy می باشد. در این پروژه یک مثال خاص با این روش تحت بررسی قرار گرفته و جوابهای بدست آمده با جوابهای بدست آمده از نرم افزار شبیه سازی Chemcad نسخه 5.0 مقایسه گردیده است.
    کلیدواژگان: هموتوپی، تقطیر واکنشی، اتیل استات
  • چنگیز دهقانیان صفحه 541
    کلرور فریک و آلوم دو ماده منعقد کننده برای حذف مواد آلی و کدر کننده آب محسوب می شوند. قدرت انعقاد و محدود pH مناسب در مورد کلرور فریک خیلی بیشتر از آلوم است. از لحاظ قیمت هم کلرور فریک ارزانتر از آلوم است. اما نگرانی در مورد استفاده از کلرور فریک خورندگی شدید آنست که باعث می شود استفاده از آن با تامل بیشتر صورت گیرد. در این تحقیق استفاده از این دو ماده منعقد کننده برای حذف مواد آلی کربن دار در آب اصفهان و آب سنتز شده مورد توجه قرار گرفته است سرعت خوردیگ فلز مس در آب سنتز شده حاوی کلروفرم برای تنظیم مواد آلی کربن دار در غلظت های مختلف از هر یک از این دو ماده منعقد کننده در سه pH ارزیابی شده است. همچنین سرعت خوردیگ مس در آب اصفهان با غلظتهای مختلف از هر یک از این دو ماده منعقد کننده بررسی گردیده است. نتایج نشان دادند که در آب با pH = 6.5 غلظت بهینه برای کلرور فریک 3ppm که معادل با 6ppm از آلوم است. در pH=7.5 غلظت بهینه از کلرور فریک 6ppm است که معادل با 12ppm از آلوم است. در pH=9 غلظت بهینه از کلرور فریک 12ppm است که معادل با 24ppm از آلوم می باشد. منظور از غلظت بهینه غلظتی است کهس رعت خوردگی مس در آب مساوی و یا حتی کمتر از غلظت معادل آن از آلوم باشد. در آب اصفهان در pH=7 غلظت بهینه برای کلرور فریک 5ppm است که معادل با 10ppm از آلوم است.
    کلیدواژگان: خوردگی، آب اصفهان، مواد منعقد کننده، کلرور فریک، آلوم، مواد آلی، آب سنتز شده، غلظت آپتیمم
  • محمدرضا طلاقت، جلیل اوجی صفحه 549
    تولید نسبتا بالای سالانه برنج در کشور سبب جمع آوری مقدار زیادی سبوس برنج می گردد. این واقعیت سبب شد تا تحقیقاتی بر روی سبوس انواع مختلف برنج جهت تهیه روغن که یک ماده با ارزش و مورد نیاز کشور ایران است انجام شود. در این تحقیق استخراج روغن از چند واریته مختلف سبوب برنج که از شمال و جنوب ایران جمع آوری شده بود مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بین نمونه های جمع آوری شده از نقطه نظر مقدار کل روغن و کیفیت آن از لحاظ خوراکی و یا صنعتی نیز مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس قدرت حلالیت و قابلیت دسترسی به حلال نرمال هگزان به عنوان حلال مناسب انتخاب شد و جهت جداسازی روغن از حلال از دستگاه تبخیردوار در خلاء استفاده گردید. آنالیز انجام شده بر روی روغن نشان داد که درصد اسید اولئیک بیشتر از دیگر اسیدهای چرب می باشد. اندازه گیری pH عدد یدی و عدد صابونی بر روی روغن های استخراج شده انجام گرفت و پس از رنگ زدایی بوسیله کربن فعال و یا خاک رنگبر محصول خالص شد. بر اساس نتایج و یافته های ما میزان روغن بدست آمده از نمونه های شمال بیشتر از نمونه های تهیه شده از قسمتهای جنوب ایران بود. مقدار کل روغن بدست آمده از نمونه ها بین 1.2 تا 5.3 درصد بود. بنابراین سبوس برنج میتواند به عنوان یک منبع دیگر تهیه روغن خوراکی مورد توجه قرار گیرد که ممکن است در ساخت محصولات خوراکی و افزودنی های خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سبوس برنج، استخراج، روغن خوراکی، روغن تصفیه شده، پالایش روغن
  • سید مجتبی صدر عاملی، محمدرضا امیدخواه، نازنین سادات قدسی پور صفحه 555
    در این مقاله با مروری بر روابط تحلیلی – فرمولاسیون ریاضی حاکم بر ریژنراتورهای دوار و مطالعات آزمایشگاهی انجام شده به بررسی پارامترهای موثر بر ریژنراتورهای دوار و بهینه سازی راندمان حرارتی سیستم پرداخته می شود. اثر این پارامترها در سیستم آزمایشگاهی موجود که برای اولین بار در ایران ساخته شده است به روش طراحی آزمایشها بررسی شده و با استفاده از تابع راندمان حرارتی سیستم که بر اساس متغیرهای موثر بدست آمده است بهینه سازی پارامترهای یک سیستم ریژنراتور دوار در مقیاس آزمایشگاهی که معمولا در سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گییرد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته شده است.
    کلیدواژگان: ریژنراتور دوار، بهینه سازی، طراحی آزمایشها، روابط تحلیلی، مدل ریاضی
  • محسن صارمی، احسان الدین محلاتی صفحه 563
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر نیتریت سدیم بعنوان یک بازدارنده آندی بر روی خوردگی آرماتورهای فولادی مورد استفاده در سازه های بتنی می باشد. برای این منظور از روش پلاریزاسیون پتانسیو دینامیک سیکلی بر روی نمونه های فولادی در محلول مشابه حفرات بتن استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمایشات الکتروشیمیایی نشان داد که حضور نیتریت سدیم در محلول مشابه بتن حاوی یون کلراید بطور قابل توجهی باعث افزایش پتانسیل جوانه زنی حفرات به مقادیر مثبت تر گردیده و این امر باعث به تاخیر افتادن جوانه زنی حفرات می گردد در حالی که پتانسیل ترمیم حفرات با افزایش غلظت نیتریت سدیم در ابتدا افزایش و سپس تقریبا ثابت باقی می ماند بطوری که هیچگاه با پتانسیل جوانه زنی حفرات برابر نخواهد شد. این موضوع بیانگر آن است که در حضور یون نیتریت حفرات تشکیل شده روی سطح فلز بطور کامل ترمیم نخواهد شد. همچنین سطح نمونه ها بعد از انجام پلاریزاسیون سیکلی به منظور تائید نتایج حاصل آزمایشات الکتروشیمیایی مورد بررسی های میکروسکوپی قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: سازه های بتنی مسلح، بازدارنده، نیتریت سدیم، پلاریزاسیون سیکلی، خوردگی
  • حسن فرهنگی، حمید قاسم، سید شمس الدین عابدی صفحه 571
    در پژوهش حاضر تاثیر هیدروژن بر رفتار مکانیکی خواص استحکامی – خواص انعطاف پذیری و مکانیزم شکست در فولاد کم کربن و کم آلیاژ 2.25 cR.1Mo با ریزی ساختار کاملا بینیتی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. ورود هیدروژن بدون ساختار از طریق شارژ کاتدی در محلول اسید سولفوریک یک نرمال حاوی اکسید آرسنیک بعنوان سم کاتدی صورت گرفت.در ادامه آزمایشهای بار آویزان کشش با نرخ کرنش پائین (SSRT) در گستره نرخ کرنش 10-6 تا 10-4 S-1 و کشش با سرعت معمولی (10-2 S-1) انجام شد. مطالعات شکست نگاری به کمک میکروسکوپ استریو و میکروسکوپ الکترونی رویشی (SEM) صورت گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد شارژ کاتدی هیدروژن بدرون ساختار موجب تغییر رفتار سیلانی در جهت افت خواص مکانیکی آلیاژ می گردد: بطوریکه استحکام کششی و تنش حقیقی شکست کاهش قابل ملاحظه ای یافلته و انعطاف پذیری نمونه ها تا حد شکست کاملا ترد افت می نماید. نتایج بررسی شکست نگاری حاکی از آن است که ورود هیدروژن بدرون ساختار موجب انتقال ناحیه جوانی زنی ترک از مغز نمونه به نزدیکی سطح آزاد در نمونه های کششی و SSRT و تغییر مکانیزم اشاعه اولیه ترک از اتصال حفرات به مرز دانه ای در کلیه نمونه ها می گردد. در مراحل بعدی رشد ترک در کلیه نمونه های شارژ شده مکانیزم شکست کم انرژی و ترد شبه کلیواژیی می باشد که بصورت گسترده ای فعال می شود. نتایج مذکور در قالب یک مدل از نحوه اشاعه و گسترش ترک در نمونه های مورد آزمایش ارائه شده است
    کلیدواژگان: تردی و ترک برداری هیدروژنی، 2، 25 Cr، I Mo، ریز ساختار کاملا بینیتی، مکانیزم اشاعه ترک هیدروژنی، SSRT، بارگذاری آویزان، رفتار سیلانی