فهرست مطالب

سلامت و محیط زیست - سال سوم شماره 1 (پیاپی 7، بهار 1389)

فصلنامه سلامت و محیط زیست
سال سوم شماره 1 (پیاپی 7، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/08
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مژگان دهاقین، مامک شریعت، منصوره نوروزی، محسن ویژه، فاطمه رمضان زاده صفحه 1
    زمینه وهدف
    پیشرفت های صنعتی اخیرمنجر به افزایش آلاینده ها به چندبرابر حد مجاز در برخی شهرهای بزرگ ایران شده است. توجه به نتایج مطالعات متعدد نشان داده اند که حتی مقادیر قابل قبول فلزات سمی خون مادر با عواقب نامطلوب بارداری در ارتباط است بنابراین بررسی ارتباط سطوح فلز سمی کادمیوم موجود در خون مادر با عاقبت حاملگی زنان ساکن شهرهای بزرگ، ضروری است.
    روش بررسی
    دراین مطالعه 330 زن باردار به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه های خون بندناف ومادر(هر یک به میزان 5 سی سی) در لوله های مخصوص عاری از فلزات سمی و هپارینیزه جمع آوری شده سپس در دمای c ̊20- تا زمان بررسی آزمایشگاهی نگه داری و با حفظ زنجیره سرد، جهت تعیین سطح خونی فلزکادمیوم به روش AAS به آزمایشگاه فرستاده شد.
    یافته ها
    سطح خونی کادمیوم در مادران رابطه معکوس با قد نوزادان در زمان تولد نشان داد. میانگین قد نوزادان در دو گروه کادمیوم خون مادرکم تر از 4/0 وکادمیوم خون مادر بیش تر از 4/0 میکروگرم / لیتربا استفاده از آزمون T test، نشان داد که اختلاف میانگین قد نوزادان در گروه اول (3±49 سانتی متر) با میانگین قد در گروه دوم(2 ±50 سانتی متر) از نظر آماری معنی دار است (007/0= p). آنالیز روی نوزادان کم وزن با استفاده از آزمون Mann-withney نشان داد که کادمیوم به عنوان یک عامل خطر برای وزن کم نوزاد هنگام تولد مطرح است.(اطمینان 90%)
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های فوق نظارت بر میزان کادمیوم خاک مناطقی که از آب چاه برای شرب استفاده می شود ومحتوای خاک کشاورزی ضرورت می یابد.
    کلیدواژگان: کادمیوم خون مادر، بند ناف، عاقبت بارداری
  • سید باقر مرتضوی، بهمن رماوندی، غلامرضا موسوی صفحه 11
    زمینه و هدف
    امروزه آلودگی آبهای سطحی و بویژه زیرزمینی به نیترات در برخی مناطق جهان در حال افزایش است. از آنجا که نیترات دارای اثرات بهداشتی و محیطی می باشد، افزایش آن در آب زیرزمینی منجر به غیرقابل استفاده شدن منابع آب زیرزمینی شده است. بنابراین همانگونه که نیاز به آب در سراسر جهان در حال افزایش است، کاهش غلظت نیترات از آب شرب امری ضروری می باشد. پودر منیزیم فلزی پتانسیل مناسبی برای حذف نیترات در محیط آبی دارد. هدف این مطالعه بررسی موضوع کینتیک احیای شیمیایی نیترات توسط پودر منیزیم و آنالیز برخی فاکتورهای موثر بر دنیتریفیکاسیون شیمیایی است.
    روش بررسی
    غلظت نیترات در طول موج 220 نانومتر با اسپکترفوتومتر تعیین گردید. به منظور تعیین عملکرد راندمان حذف نیترات توسط منیزیم، از آب مقطر دوبار تقطیر برای آماده سازی معرفها و آب آلوده به نیترات استفاده شد. هر یک از آزمایشات سه بار تکرار و میانگین نتایج مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از آنالیز کینتیکی مطالعات منقطع مشخص گردید که واکنش کاهش شیمیایی نیترات توسط پودر منیزیم با توجه به ثابت میزان واکنش مشاهده شده (Kobs) از نوع درجه اول می باشد. تاثیر شدت اختلاط بر میزان کاهش شیمیایی نشان داد که دنیتریفیکاسیون توسط پودر منیزیم غالبا یک واکنش سطحی محدود شونده از لحاظ انتقال جرم می باشد. همچنین در این مطالعه مشخص شد که دوز منیزیم با Kobs رابطه دارد (99/0 < R2).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه مشخص گردید که دنیتریفیکاسیون کامل در یک محلول سنتتیک در طی چند دقیقه تماس با پودر منیزیم تحت شرایط اتمسفری و بدون کنترل pH در طی واکنش قابل دستیابی است. سرعت دنیتریفیکاسیون با پارامترهایی مانند زمان تماس، دوز منیزیم، میزان اختلاط و غلظت اولیه نیترات وابسته است.
    کلیدواژگان: نیترات، آب، دنیتریفیکاسیون، منیزیم
  • محمد فهیمی نیا، عظیم پاکسا، احمد زارعی، محمود شمس، مهدی فضل زاده دویل، حسن بختیاری، مهدی نوروزی صفحه 19
    زمینه و هدف
    شبکه های فاضلابرو و تصفیه خانه ها محیطی مناسب برای رشد و تکثیر بعضی از گونه های سوسری ها می باشند. باتوجه به اینکه هر ساله شرکت آب و فاضلاب استان برای سمپاشی به منظورکنترل سوسری ها هزینه های زیادی را متقبل می شود، مطالعه حاضر به منظور تعیین فون سوسری ها در شبکه فاضلاب شهر قم و انتخاب بهترین روش مبارزه می باشد تا یک کنترل موفقیت آمیز با کم ترین هزینه ممکن انجام گیرد.
    روش بررسی
    دراین طرح تعداد 120 آدمرو در قسمت های مختلف شهر قم انتخاب و پس از شمارش تعداد سوسری های آنها به گروه های مختلف تقسیم و در هر گروه یک نوع سم و در مجموع 8 نوع سم شامل دیازینون، سیمپراتور، دورسبان، آیکون، فایکام، سایپرمترین، دلتامترین و سولفاک مورد استفاده قرار گرفتند. یک گروه ازمنهول ها نیز به عنوان شاهد در نظرگرفته شد. شمارش و بررسی نوع سوسری ها درآدمروهای انتخاب شده قبل ازسمپاشی، یک ماه و 5 ماه بعد از سمپاشی انجام گردید.
    یافته ها
    نتایج وفورگیری نشان داد که منطقه تحت مطالعه صد درصد آلوده می باشد. وفور منهولهای تحت مطالعه به سوسری حداقل 4 عدد و حداکثر3600 عدد در یک منهول مشاهده گردید. کاربرد حشره کش های دورسبان، سیمپراتور، سولفاک و دلتامترین به صورت ابقایی به مقدار 2 گرم در متر مربع، 100 درصد جمعیت سوسری ها را در شبکه فاضلابرو کنترل کردند. سموم آیکون، فایکام، سایپرمترین و دیازینون نتایج کمتر از 100 درصد در یک ماه بعد از سمپاشی در کنترل سوسری ها داشته اند. جمعیت سوسری ها 5 ماه بعد از مصرف سم دورسبان در حد نزدیک به صفر (78/99) باقی مانده است. روش مه پاشی منهولها با سیمپراتور، 100 درصد سوسری ها را کنترل کرده است.
    نتیجه گیری
    موثرترین روش کنترل سوسری ها مربوط به کاربرد سم دورسبانEC به مقدار 2 گرم در متر مربع در شروع فصل گرما می باشد با توجه به نتایج مبارزه و هم چنین شرایط آب و هوایی شهر قم در صورتیکه زمان مبارزه صحیح انتخاب شود (20 اردیبهشت تا20 خرداد) با اجرای یک بار مه پاشی و یک بارسمپاشی ابقایی به فاصله 5/1-1ماه با تقدم مه پاشی با دورسبان یا سیمپراتور می توان جمعیت سوسری ها را به مدت طولانی در حد صفر نگاه داشت. نتایج آزمون های آماری انجام شده نشان داد کاهش میزان سوسری ها 1ماه پس از سمپاشی در تمام موارد معنی دار بوده است (p-value کمتر از05/)، ولی این کاهش بعد از 5 ماه در تمام موارد معنی دار نبوده است.. هم چنین کاهش سوسری ها درمنهول های شاهد یک و 5 ماه بعد معنی دار نبوده است.
    کلیدواژگان: سوسری، شبکه فاضلاب، مبارزه شیمیایی
  • محمدتقی صمدی، محمدحسین ساقی، مهدی هادی، کمال غدیری، معصومه بیک محمدی صفحه 27
    زمینه و هدف
    فسفر همانند نیتروژن ماده غذایی میکروسکوپی و ماکروسکوپی است و می تواند در پدیده اتروفیکاسیون آب های سطحی نقش داشته باشد. فسفر از فاضلاب های شهری و صنعتی وارد محیط های آبی می گردد و عامل اصلی محدود کننده رشد جلبک ها می باشد که می تواند مشکلات زیادی رابرای منابع آبی به وجود آورد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع تجربی- کاربردی می باشد که در مقیاس آزمایشگاهی و به صورت بسته(بچ) انجام گرفته است. نانو زئولیت Y و نانو زئولیت Y اصلاح شده(Surfactant Modified Zeolite) SMZ با سورفکتانت هگزا دسیل تری متیل آمونیوم- برماید در مجاورت با غلظت های مختلفی از محلول فسفر قرار گرفتند سپس متغیر های آزمایش شامل: pH (4،7،12) و زمان ماند (30، 60، 90، 120، 150، 180 دقیقه)، غلظت زئولیت(2/0، 4/0، 6/0، 8/0، 1 گرم) و غلظت اولیه فسفات (5، 10، 15 میلی گرم بر لیتر) مورد بررسی قرار گرفتند. غلظت فسفات با استفاده از روش استاندارد مولیبدات آمونیوم و کلرید قلع و با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتری درطول موج 680 نانو متر قرائت گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که با افزایش زمان ماند، کاهش pH، افزایش غلظت زئولیت و کاهش غلظت اولیه فسفات کارآیی حذف افزایش می یابد و داده های به دست آمده در این تحقیق از ایزوترم های جذب لانگمیر و فرولندلیخ به خوبی تبعیت می کنند(997/0(R2 > و (996/0.(R2 > همچنین داده های به دست آمده در این تحقیق نشان می دهند، جذب فسفر از مدل سنتیکی درجه اول به خوبی تبعیت می کنند (963/0(R2>.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل نشان می دهند که کارآیی نانو زئولیت Y اصلاح شده نسبت به نانو زئولیت Y در شرایط ثابت، بیشتر می باشد. با نتایج به دست آمده در این تحقیق می توان نانو زئولیتY را بعنوان جاذبی مناسب با کارآیی بالا جهت حذف فسفر از منابع آب آلوده به فسفر معرفی نمود.
    کلیدواژگان: نانوزئولیتY، نانوزئولیت Y اصلاح شده، فرآیند جذب، فسفر
  • سید باقر مرتضوی، لیلا رسولی، دکترحسین کاظمیان صفحه 37
    زمینه وهدف
    کروم شش ظرفیتی یکی از آلاینده هایی است که در آبهای سطحی و زیرزمینی ممکن است مخاطرات جدی را بوجود آورد و حذف آن از آبهای آلوده و فاضلاب بوسیله روش های مختلف در سالهای اخیر مورد توجه بوده است. زئولیت اصلاح شده با سورفاکتانت کاتیونی می تواند کروم شش ظرفیتی را از آبهای آلوده حذف نماید. هدف از انجام این تحقیق بررسی حذف کروم (VI) از محیط آبی و پارامترهای موثر بر آن بوسیله زئولیت طبیعی اصلاح شده با سورفاکتانت کاتیونی می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق کارآیی حذف کروم (VI)و عوامل موثر در حذف شامل دوز جاذب، pH محلول و زمان تماس بوسیله زئولیت طبیعی اصلاح شده با سورفاکتانت کاتیونی هگزا دسیل تری متیل آمونیوم بروماید SMZ)) در سیستم بسته مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که SMZ می تواند در غلظتهای Cr(VI) mg 25 /1-1/0 با دوز بهینه gr 3/0، 6 =pH و زمان تماس 120 دقیقه بیش از 90 % کرومات را حذف نماید.
    نتیجه گیری
    زئولیت طبیعی اصلاح شده توانایی بالایی در حذف کروم (VI) از آبهای آلوده دارد. بالاترین درصد حذف Cr(VI) در 6=pH و زمان تماس بهینه 120 دقیقه بوده و داده های جذب در حال تعادل با مدل ایزوترم Langmuir مطابقت دارد، همچنین فاکتور جداسازی (RL) نیز بین 0 و 1 بود که نشان دهنده جذب مطلوب Cr(VI) بر روی SMZ می باشد.
    کلیدواژگان: کروم شش ظرفیتی، زئولیت اصلاح شده، سورفاکتانت کاتیونی، محلولهای آبی
  • حسن هاشمی، محمد مهدی امین، بیژن بینا، حسین موحدیان عطار، حسین فرخ زاده صفحه 47
    زمینه و هدف
    امروزه به دلیل مشکلات بهداشتی، زیست محیطی و اقتصادی کاربرد کلر، انتخاب اشعه UVجهت گندزدایی پساب یک گزینه برتر است. هدف از انجام این مطالعه بررسی امکان گندزدایی مستقیم پساب تصفیه ثانویه با اشعه UV می باشد.
    روش بررسی
    از دو سیستم گندزدایی فرابنفش کم فشار (LP) و فشار متوسط(MP) غوطه ور بطور مستقیم جهت گندزدایی پساب ثانویه تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان استفاده شد. با بهره برداری از لامپ ها به صورت منفرد و تلفیقی، پارامترهای کلیفرم کل و مدفوعی (TC و FC)، و استرپتوکوک مدفوعی (FS) مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین پارامترهای TSS، آهن، سختی، جذب و عبور اشعهUV جهت مطالعه رسوبگذاری سطح کوارتز لامپ ها آنالیز گردید.
    یافته ها
    در گندزدایی پساب ثانویه توسط لامپ LP، MP و تلفیق هر دو، به ترتیب، تعداد TC و FC، در دوزهای اشعه 161، 350 و mws/cm2460، به حد استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست ml) 100 FC/ 400 و TC1000 (و تعداد FS در دوزهای mws/cm2250، 180و mws/cm2237 به کمتر از 400 عدد در 100 میلی لیتر کاهش یافت. حداکثر رشد مجدد کلیفرم های کل و مدفوعی در پساب گندزدایی شده با لامپ LP به ترتیب 15و 3 درصد مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل نشان داد که گندزدایی مستقیم پساب ثانویه با سیستمهای LP،MPو حتی تلفیق آنها به دلیل غلظت بالای جامدات معلق مقدور نیست. بنابراین گندزدایی پساب تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان با اشعه UV مستلزم بهبود کیفیت پساب از طریق ارتقای بهره برداری سیستم یا بکارگیری واحد تصفیه پیشرفته قبل از سیستم گندزدایی است.
    کلیدواژگان: سیستم کم فشار و فشار متوسط اشعه فرا بنفش، گندزدایی پساب، تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان
  • محمد علی ززولی، اسمعیل قهرمانی، مهدی قربانیان الله آباد، ایوب نیکویی، مریم سادات هاشمی صفحه 59
    زمینه و هدف
    یکی از پیامدهای زیست محیطی شهرک های صنعتی، ایجاد آلودگی زیست محیطی از جمله تولید فاضلاب های صنعتی می باشد. در این شهرک ها باید فاضلاب های صنعتی قبل از ورود به آبهای پذیرنده به روش مناسب تصفیه گردد. اما احداث تصفیه خانه های فاضلاب به تنهایی نگرانی های زیست محیطی را بر طرف نمی کند بلکه برای رسیدن به استانداردهای مطلوب زیست محیطی باید عملکرد این تصفیه خانه ها مدام تحت بررسی و ارزیابی قرار گیرند. لذا هدف از این مطالعه بررسی عملکرد لجن فعال در تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی آق قلا در استان گلستان می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در واحد آزمایشگاه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی آق قلا واقع در استان گلستان در سال 1386 طی مدت 12 ماه به انجام رسید. هر سه روز یکبار آزمایش COD (اکسیژن مورد نیاز شیمیایی و هر هفته یکبار آزمایش اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD) شد. پارامتر pH روزانه به وسیله pH متر اندازه گیری شد. نمونه برداری از پساب خروجی به صورت لحظه ای انجام شد، ولی از نمونه های بردداشت شده ازفاضلاب ورودی به تصفیه خانه به صورت نمونه برداری مرکب بود. جمعا 120 بار از فاضلاب و پساب نمونه برداشته شد وآزمایشات بر روی آنها انجام شد. آزمایشات مربوط به مواد جامد معلق (TSS) و مواد جامد محلول (TDS) نیز به صورت هر 10 روز یکبار انجام شد. آزمایشات صورت گرفته بر اساس آخرین روش ارائه شده در کتاب استاندارد متد انجام شد. در پایان با استفاده از نرم افزاز Excel داده ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.
    یافته ها
    میانگین BOD، COD و TSS ورودی به تصفیه خانه به ترتیب 17/1196، 58/1854 و 25/1232 میلیگرم بر لیتر بود که بیشترین بار آلی ورودی به تصفیه خانه مربوط به ماه های شهریور و مهر بوده است. میانگین کل راندمان حذف برای COD، BOD و TSS به ترتیب برابر با66/96، 2/98 و 6/97 درصد محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    کیفیت پساب خروجی از تصفیه خانه شهرک صنعتی آق قلا در اکثر ماه های سال مطابق استانداردهای دفع پساب بود و در کل کارایی این تصفیه خانه (سیستم لجن فعال) در حذف آلاینده های ورودی بسیار عالی بود. البته در برخی موارد کیفیت پساب خروجی منطبق با استانداردها نبود مثلا COD خروجی در ماه های تیر و بهمن و اسفند بالاتر از حد استاندارد بود که عواملی مثل بالا بودن مقدار TSS ورودی در این ماه ها از موارد اثرگذار بر این قضیه بودند. در کل اگرچه در مواردی پساب خروجی منطبق با استانداردهای زیست محیطی نبود ولی با مدیریت ونظارت دقیق بر مقدار دبی و بار آلی ورودی این نواقص به راحتی قابل برطرف شدن است.
    کلیدواژگان: فاضلاب صنعتی، لجن فعال - شهرک صنعتی آق قلا، بررسی عملکرد
  • اصغر علیزاده داخل، آریامن قویدل، محمد پناهنده صفحه 67
    زمینه و هدف
    پخش گرد و غبار مهم ترین آلودگی کارخانجات سیمان محسوب می شود. در این تحقیق چگونگی پخش ذرات گرد و غبار از دودکش کارخانه سیمان کرمان با استفاده از مدلسازی دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    یک مدلسازی سه بعدی CFD برای پیش بینی چگونگی پخش گرد و غبار خروجی از دودکش کارخانه در سه بعد انجام شد. بدین منظور محدوده ای به ابعاد m400 × m800 × m8000 بعنوان دامنه محاسباتی در نظر گرفته شد. این دامنه به 936871 حجم کنترلی شش وجهی تقسیم شد. برای جریان دو فازی از مدل دو فازی مخلوط و برای آشفتگی از مدل شبیه سازی گردابه بزرگ (LES) استفاده شد.
    یافته ها
    توزیع غلظت گرد و غبار در تمام نقاط دامنه محاسبه شد. مقادیر پیش بینی شده غلظت با مقادیر اندازه گیری شده در مطالعات قبلی مورد مقایسه قرار گرفت و تطابق خوبی مشاهده شد. همچنین پروفایل پیش بینی شده غلظت گرد و غبار در مقاطع مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که دینامیک سیالات محاسباتی ابزاری بسیار مفید و توانمند برای مدلسازی پخش ذرات گرد و غبار در هوا می باشد. با اینکه نتایج بسیار امیدوار کننده ای حاصل شد، بدست آوردن نتایج دقیق تر تحقیقات بیشتری را بر روی خصوصیات فاز پراکنده، تنظیم پارامتر های آشفتگی و نیز اثرات لایه مرزی طلب می کند.
    کلیدواژگان: مدلسازی، CFD، سیمان، گرد و غبار
  • محمد تقی صمدی، محمدحسین ساقی، مهدی شیرزاد سیبنی، ژاله حسنوند، سمیه رحیمی صفحه 75
    زمینه و هدف
    تصفیه شیرابه حاصل از محل های دفن مواد زائد شهری، به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی، بندرت در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است و از طرفی آلودگی شیرابه می تواند خطرات زیست محیطی جبران ناپذیری به محیط زیست وارد نماید لذا تصفیه شیرابه با استفاده از روش ها و تکنیک های ارزان و دردسترس امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
    روش بررسی
    در این مطالعه که از نوع مداخله ای می باشد حذف اکسی‍‍ژن مورد نیاز شیمیایی (COD) و کل جامدات معلق (TSS) از شیرابه محل دفن مواد زائد همدان با استفاده از منعقد کننده های آلوم، پلی آلومینیوم کلراید و سولفات فرو مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق غلظت های بهینه و میزان pH بهینه برای هریک از منعقد کننده مورد محاسبه قرار گرفته است. تحقیق با استفاده از روش آزمایش جار مورد بررسی قرار گرفته و میزان COD، TSS نمونه با استفاده از روش استاندارد اندازه گیری شده اند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که کارآیی حذف COD با استفاده از پلی آلومینیوم کلراید در pH=12 و در غلظت 2500 میلی گرم برلیتر، برای آلوم pH= 12 و در غلظت 1000 میلی گرم برلیتر و برای سولفات فرو pH=12 و در غلظت 1500 میلی گرم برلیتر بیشترین مقدار بوده است. همچنین کارآیی حذف TSS برای آلوم درpH= 2 و غلظت 1500 میلی گرم برلیتر، برای پلی آلومینیوم کلراید در pH=12 و در غلظت 2500 میلی گرم برلیتر و برای سولفات فرو pH=7 و غلظت 2500 میلی گرم می باشد.
    نتیجه گیری
    در حذف COD موثرترین منعقد کننده سولفات فرو بوده که در pH بازی نتیجه بهتری را نشان می دهد. با نتایج به دست آمده می توان روش انعقاد و کواگولاسیون را روشی مناسب و ارزان قیمت جهت تصفیه شیرابه شهر همدان و آماده سازی آن برای تصفیه بهتر و مناسبتر آن با روش های دیگر معرفی نمود
    کلیدواژگان: شیرابه محل دفن همدان، آلوم، پلی آلومینیوم کلراید، سولفات فرو
  • عاطفه قنواتی هرمزی، کاظم ندافی، رامین نبی زاده، نعمت الله جعفرزاده صفحه 83
    زمینه و هدف
    شرکت پتروشیمی فن آوران در جنوب غربی ایران واقع در ساحل خلیج فارس، بندر امام خمینی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در زمینی به مساحت25 هکتار واقع شده است. در این شرکت واحد متانول با ظرفیت تولید یک میلیون تن متانول در سال و واحد مونوکسیدکربن با ظرفیت تولید سالیانه 140 هزار تن گاز مونوکسیدکربن در این تحقیق جهت تعیین میزان و ضرایب انتشار گازهایSO2، CO2، CO، NO، NO2، NOx مورد مطالعه قرار گرفته است.
    روش بررسی
    با توجه به اهداف این پروژه، مدت 14 ماه از فروردین 87 تا خرداد ماه 88 برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است. به منظور تامین اهداف تحقق مذکور براین اساس 32 مورد نمونه برداری از سه منبع انتشار جهت محاسبه ضرایب انتشار با استفاده از دستگاه قرائت مستقیم غلظت گاز مطابق با روش های سازمان محیط زیست آمریکا انجام پذیرفته است.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که غلظت تمام گازهای آلاینده خروجی ازاین واحدها در سطحی پایین تر از محدوده استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست ایران بوده است. میزان کل ضرایب انتشار گازهای SO2، CO2، CO، NO، NO2NOx، خروجی از این واحدها به ترتیب برابر 6-10×2/681، 6-10×2/19 6-10×5/431، 6-10×14/0، 6-10×8/81، 6-10×7/11 کیلوگرم به ازای هر میلیون تن محصول تولیدی در سال است.
    نتیجه گیری
    پارامترهایی که بهینه سازی بر اساس آنها انجام شده است عبارتند از درصد هوای اضافی، دمای هوای خروجی از پیش گرمکن و نوع سوخت، در واقع با در نظر گرفتن اثرهای این سه عامل به گونه ای انجام می شود که میزان انتشار آلاینده ها به حداقل مقدار خود نزدیک و بهترین سوخت انتخاب شود
    کلیدواژگان: ضرایب انتشار، آلاینده های اتمسفری، صنایع پتروشیمی
  • حسن اصیلیان، غلامرضا موسوی، مریم محمودی صفحه 93
    زمینه و هدف
    امروزه به استفاده از زایدات به عنوان جاذب توجه زیادی شده است. در این مطالعه یک ماده زاید تولید شده در واحد انعقاد و لخته سازی تصفیه خانه های آب به عنوان جاذب برای حذف رنگ از فاضلاب مطالعه شد.
    روش بررسی
    پس از تعیین مشخصات جاذب، اثر pH، دوز جاذب، غلظت رنگ و زمان تماس بر کارایی حذف یک رنگ آزو به عنوان مدل (RR198) مطالعه شد. سپس ایوترم جذب رنگ با استفاده از دو مدل لانگمایر و فروندلیچ بررسی گردید.
    یافته ها
    آزمون های تعیین مشخصات جاذب نشان داد که ماده مورد استفاده به عنوان جاذب عمدتا از هیدروکسید فریک تشکیل شده است. سطح ویژه جاذبm2/g 107 به دست آمد. نتایج نشان داد که حدکثر حذف رنگ در pH 7 تا 8 و دوز جاذب 2 گرم بر لیتر به دست آمد. با افزایش غلظت رنگ از 25 به mg/l 100 کارایی حذف رنگ در زمان تماس 140 دقیقه از حدود 100% به 65% کاهش یافت. نتایج مطالعه جذب بیشترین همبستگی را با مدل لانگمایر نشان داد. حداکثر ظرفیت جذب بر اساس مدل لانگمایر mg/g 4/34 حاصل شد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج به دست آمده، لجن تولید شده در واحد انعقاد و لخته سازی تصفیه خانه های آب های سطحی می تواند ماده مناسبی به عنوان جاذب برای حذف رنگ از فاضلاب مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فاضلاب، رنگ RR198، تعادل جذب، ایزوترم، لجن تصفیه خانه آب
  • علی الماسی، منصور رضایی، احسان امیر پور، عبدالله درگاهی، مجتبی محمودی صفحه 103
    زمینه وهدف
    به منظور تعیین میزان سرانه مصرف آب و تخمین تولید سرانه فاضلاب وسرانه بارآلی و ارتباط کمی آن ها با وضعیت اقتصادی-اجتماعی جامعه وشرایط آب وهوائی، بر رسی آب و فاضلاب شهر کرمانشاه دراین مقاله صورت گرفته است. رابطه آب مصرفی،فاضلاب تولیدی و سرانه بار آلی با درآمد ماهیانه خانوارهای جامعه و دمای محیط برآورد گردیده است.
    روش بررسی
    دراین مطالعه توصیفی-تحلیلی، متناسب با جمعیت شهر(713000 نفر)، و با توجه به ملاحظات اقتصادی-اجتماعی و در آمد ماهیانه، سه منطقه(کسری، الهیه وتعاون) با درآمد خوب، متوسط و پائین که مناطق کاملا مشخص و تعریف شده ای از نظر شهرداری و عرف اجتماعی بوده و معرف سه سطح مورد نظر باشد به عنوان زیرگروه های جامعه مورد مطالعه انتخاب گردید.ابزار جمع آوری داده ها، برای سنجش وضعیت اقتصادی-اجتماعی درآمدماهیانه، وبرای آب مصرفی از کنتور آب، برای فاضلاب تولیدی از دبی سنجی وبرای سرانه بار آلی ازنمونه گیری 24ساعته استفاده گردید. اندازه گیری در دوفصل تابستان وزمستان انجام گردید.
    یافته ها
    مصرف آب سه منطقه کسری،الهیه وتعاون درتابستان (75 ±398،48 ±291و50±188) ودرزمستان به ترتیب برای سه منطقه (25±200،35 ±188و 41 ±140(تفاوت معنی داری نشان داد، لیکن بارآلی هرسه منطقه علیرغم تفاوت ظاهری اختلاف معنی داری نشان نداد. سرانه آب مصرفی با وضعیت اقتصادی-اجتماعی رابطه معنی داری دارد(r2 = 0/977 و< 0/001 p)، اما میزان سرانه فاضلاب تولیدی مناطق(60±220، 15 ±204و 34 ±170) برای شرائط گرم و (21±170، 31 ±158و 29±112 (برای شرایط سرد،ازنظر آماری اختلاف معنی داری نشان نمی دهند(r2 = 0/371 و< 0/001 p)و سرانه فاضلاب تولیدی تفاوت چشمگیری در سه منطقه نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه تاثیر دوپارامتر، درآمدو تغییرات فصلی را بر میزان سرانه مصرف آب و سرانه تولید فاضلاب، بار آلی قابل تجزیه میکربی تاییدمی نماید. مصرف آب و تولید سرانه فاضلاب در شرائط گرم به طور چشمگیری بیشتر از شرایط سرد می باشد. ارتباط سرانه مصرف آب با درآمد اقتصادی چشمگیر، لیکن سرانه تولید فاضلاب، تفاوت محسوسی نشان نمی دهد.همچنین این مطالعه برآورد میزان سرانه مصرف آب، وبالتبع آن میزان سرانه فاضلاب تولیدی و میزان ماده آلی قابل تجزیه زیستی رادررابطه با درآمد اقتصادی ودمای محیط مقدور می نماید.
    کلیدواژگان: سرانه آب مصرفی، سرانه فاضلاب تولیدی، سرانه بار آلی، درآمد، آب وهوای کرمانشاه
|
  • Page 11
    Background And Objectives
    Nowadays nitrate concentrations in surface water and especially in groundwater have increased in many locations in the world. Since nitrates cause many health and environmental concerns, increased nitrate concentrations in groundwater have led to rendered aquifers unusable as water sources. So, as the water demand is still increasing the throughout the world, decreasing the nitrate concentration in drinking water is imperative. Magnesium powder has been determined to be potentially useful for the removal of nitrate in the water environment. This research is aimed at subjecting the kinetics of nitrate chemical reduction by Mgo to an analysis of some factors affecting the chemical denitrification.
    Materials And Methods
    Nitrate concentrations determined in 220 nm using a spectrophotometer.To determine the performance of nitrate removal by Mg0 powder, double distilled water was used for preparation of reagents and simulation of contaminated water with nitrate.All experiments were triplicate and the averaged results were reported.
    Results
    Kinetics analysis from batch studies revealed that the denitrification reaction with Mgo powder appeared to be a first-order with respect to substrate and the observed reaction rate constant (kobs). The effects of mixing intensity on the denitrification rate suggest that the denitrification appears to be coupled with oxidative dissolution of magnesium through a largely mass transportlimited surface reaction. Also in the denitrification by Mgo determined that Mgo dose related with kobs (R2>0/99)S
    Conclusion
    In this research was determined that denitrification effectively by Mg0 powder can achieved in a wide range of concentrations under atmospheric conditions and without pH controlling within short reaction time. Denitrification rate was related to some parameters such as contact time, Mgo dosage, mixing rate and initial nitrate concentration.
  • Page 19
    Backgrounds and
    Objectives
    Domestic sewers and wastewater treatment plants are suitable places for the growth of some types of Cockroaches. Annually the water and wastewater company of Qom city make considerable attempts to overwhelm the problem. The current study is aimed to determine types of Cockroaches and select the optimal methods for their control.Materials and
    Methods
    In this study, 120 manholes are selected in different locations of Qom city, the numbers of Cockroaches are counted and the Cockroaches are classified into different groups. Then, each group are faced to different insecticides Including Simperator, Diazinon, Dursban Ec, Faikam, Sipermetrin, Icon, Deltametrina and Sulfac. One group of manholes was considered as blank sample during one month. Counting and determination of Cockroaches in these manholes conducted before using insecticides and also five months after it.
    Results
    the study showed that all sewers were 100% polluted by Cockroaches. The number of Cockroaches in manholes range from minimum 4 to maximum 3600 in each manhole. The applied of insecticides including Dursban Ec, Simperator, Sulfac, Dursban, and Deltametrina are used 2 gr in 100 square meter of area of each sewer. The Cockroaches population reduced to approximately zero after application of these insecticides. Spraying sewers by Simperator controlled 100% of Cockroaches.
    Conclusion
    the most effective method for the control of Cockroaches was usage of 2 gr of Dursban (Ec) in squaremeter of area in the beginning of warmseason.If we use 1-1/5months interval between the time of spraying insecticide in selected wells, with using simperator and dursban (Ec) we can overwhelm Cockroaches using Simperator and Dursban Ec. The results of statistical analysis show that reduction of number of coackroaches in one month after using poison is significant (P-value< 0.05). But after 5months it lose meaningful in all of them.Also, reduction of number of coackroachesin blank manholes was not statistically significant.
  • Page 27
    Backgrounds and
    Objectives
    Phosphate discharges from domestic and industrial waste water to water bodies. High concentrations of phosphate in water stimulate the eutrophication phenomenon that causes taste and odor in water, losing dissolved oxygen and aquatic life in rivers or surface waters. Aim of this study is survey of phosphate adsorption on simple nano zeolite Y and nano zeolite Y that was modified with a cationic surfactant (HDTMA-Br).
    Materials And Methods
    In This study we used simple nano zeolite Y and nano zeolite Y in form of Surfactant Modified Zeolites (SMZs) using batch tests to adsorption of Phosphate fromAqueous Solutions. The adsorbants were contacted with different initial phosphor concentrations (5, 10 and 15 mg/l), pH (4, 7, 12), contact time (30, 60, 90, 120, 150 and 180 minutes) and weight of adsorbant (0.2, 0.4, 0.6, 0.8 and 1g). the extracted solution was determined for Phosphate concentration by the ammonium molybdate and tin chloride method with spectrophotometric detection at 680 nm.
    Results
    Results of this study show that, with increase in contact time, decrease in pH, increase in zeolites concentration and decrease in initial phosphate concentration, the removal efficiency increased. And the Both isotherm of Langmuir and Freundlich models (r2 > 0.997 and r2 > 0.996 respectively) were agreement with adsorption equilibrium of phosphate. Reduced Chi-Sqr For Langmuir and Freundlich models were (0.00079) and (0.0011) respectively. Pseudo first-order kinetic models fits well with experimental data (r2>0.963).
    Conclusion
    From this survey, it is concluded that performance of modified nano zeolite Y for adsorption of phosphate in same conditions is better than non-modified zeolite Y. In general the modified nano zeolite Y presented a good profile for removal of phosphate. Therefore SMZs is a suitable candidate for removal of Phosphate molecules from contaminated solutions in contaminated waters.
  • Page 37
    Backgrounds and
    Objectives
    Hexavalent Chromium is an important contaminant in surface and ground waters and removal from contaminated water and waste water has received interest in recent years. Modified Zeolite with cationic surfactant can remove Cr(VI) from contaminant water. The aim of this research is investigation of Cr (VI) removal from aqueous solutions and its effective parameters by using Modified Zeolite with cationic surfactant.
    Materials And Methods
    In this research the efficiency Of Cr(VI) removal and impact of the important parameters including adsorbent dose, pH and contact time in the batch system was studied.
    Results
    The results of this research showed that SMZ can remove more than 90 & Cr(VI) in the concentration 0.1-1.25 mg/l with optimum dose 0.3 gr and pH=6 120 minute in contact time.
    Conclusion
    Modified natural zeolite have significant potential inCr(VI) removal fromcontaminated water.Maximumpercent removal ofCr(VI)was in the pH=6 and 120minute contact time.Adsorption data in the equilibrium was fitted with Langmuir isotherm. Separation factor was between 0 and 1 that indicates the favorable condition for Cr(VI) adsorption on the SMZ.
  • Page 47
    Backgrounds and
    Objectives
    Today, due to health, environmental and economical problems, of chlorine application, UV radiation is better option than chlorine for disinfection of effluent. The aim of this study was disinfection of secondary effluent with UV radiation.
    Materials And Methods
    Two types of UV disinfection system including low pressure (LP) and medium pressure (MP) was used to disinfection of Isfahan North Wastewater Treatment Plant (INWWTP) effluent without pretreatment. Single and combined lamps were operated to evaluate the removal of total and fecal coliforms (TC and FC), and fecal streptococcus (FS). TSS, iron, hardness, UV absorption and transmittance were analyzed in order to observe the fouling of the quartz sleeves.
    Results
    After using LP lamp with dose of 161 mws/cm2, TC and FC content was declined to standard level (1000 TC, and 400 FC/100ml). In addition, disinfection with MP lamp was led to FS content of 400 MPN/100 mL. Combination of LP and MP, with dose of 460 mws/cm2 could be met the environmental requirements of TC & FC, and the FS count was reached to 400 MPN/100 mL with dose of 237 mws/cm2. Maximum photo-reactivation percentage of coliforms after LP and MP lamps were appeared 15 and 3 percent respectively, while it was not observed for FS.
    Conclusion
    High fluctuation in secondary effluent quality of INWWTP mainly TSS concentration was caused to decline of the UVT value. Therefore, disinfection of effluent by LP, MP and even combined both systems are not applicable in conventional UV dose. Hence, using advanced process unit before UV disinfection system is necessary for removal of TSS.
  • Page 59
    Backgrounds and
    Objectives
    One of environmental outcomes in industrial towns is developing environmental pollution such as production of industrial wastewaters. These industrial wastewaters should be appropriately treated before entering to receiving waters. However we cant solve environmental anxieties by establishing of wastewater treatment plants alone; but permanent and regular assessment of these treatment plants performance is necessary for achieving environmental standards. Thus, this research has been done in order to investigation of activated sludge performance in wastewater treatment of Agghala industrial town in Golestan province.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study implemented in sewage treatment plant laboratory of Agghala industrial town in Golestan within 12 months at 2007. Chemical Oxygen Demand (COD) parameter determined twice in week, But Biochemical Oxygen Demand (BOD) test accomplished weekly. pH measured by pH meter daily. Experiment of total suspended solids (TSS) and total dissolved solids (TDS) carried out every 10 days. All tests accomplished according to standard method for water and wastewater examination (2005). Then data analyzed using excel 2007.
    Results
    The average of BOD, COD and TSS in influent was 11196.17, 1854.58, 1232.25 mg/L respectively.Maximum influent organic loading rate was related to Shahrivar andMehr months. The total average of removal efficiency for BOD, COD and TSS was calculated 99.66, 98.2, and 97.6% respectively.
    Conclusion
    Quality of this treatment plant effluent was according to effluent disposal standards all over year. In sum, efficiency of this treatment plant (activated sludge system) was very good ininfluent pollutant removing. However occasionally effluent was not adapted with environmental standards but these deficiencies is solvable by accurate management and supervision on flow rate and influent organic loading rate easily.
  • Page 67
    Backgrounds and
    Objectives
    The dispersion of particulate matter has been known as the most serious environmental pollution of cement plants. In the present work, dispersion of the particulate matter from stack of Kerman Cement Plant was investigated using Computational Fluid Dynamics (CFD) modeling.
    Materials And Methods
    In order to study the dispersion of particulate matter from the stack, a calculation domain with dimensions of 8000m × 800m × 400m was considered. The domain was divided to 936781 tetrahedral control volumes. The mixture two-phase model was employed to model the interaction of the particulate matter (dispersed phase) and air (continuous phase). The Large Eddy Simulation (LES) method was used for turbulence modeling.
    Results
    The concentration of particulate matter in the whole calculation domain was computed. The predicted concentrations were compared to the measured values from the literature and a good agreement was observed. The predicted concentration profiles at different cross sections were analyzed.
    Conclusion
    The results of the present work showed that CFD is a useful tool for understanding the dispersion of particulate matter in air. Although the obtained results were promising, more investigations on the properties of the dispersed phase, turbulent parameters and the boundary layer effect is needed to obtain more accurate results.
  • Page 75
    Backgrounds and
    Objectives
    In Iran, indicated that the municipal landfill leachate has been one of the major problem for environment. In the operations, leachate treatment is a very difficult and expensive process. Although, young leachate can be treated easily by biological treatment, COD removal efficiency are usually low due to high ammonium ion content and the presence of toxic compounds such as metal ions. Treatment of leachate is necessary.The aim of this study is reduction of Chemical Oxygen Demond (COD) and Total Suspended Solids (TSS) from hamedan city sanitary landfill leachate by three coagulants: alum, PAC and ferrous sulfate.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted to investigate the effect of treatment of landfill leachate by a coagulation-flocculation process. The effects of different amounts of coagulant and different pH values on the coagulation processes were compared.
    Results
    Result shown the high efficiency for reduction of CODby PAC in pH=12 and concentration of 2500(mg/l (62.66%), and by alum in pH=12 and concentration of 1000 (mg/l) (60%), by ferrous sulfate in pH=2 and concentration of 1000 (mg/l) (70.62%). Also result shown the high efficiency for TSS removal by PAC in pH=12 and 2500(mg/l) concentration of PAC was 58.37%, with alum in pH=2 and 1500 (mg/l) concentration of alum was39.14%, by ferrous sulfate in pH=7 and 2500(mg/l) concentration of ferrous sulfate was 35.58%.
    Conclusion
    The best coagulant for COD removal is ferrous sulfate.The physico-chemical process may be used as a useful pretreatment step, especially for fresh leachates, prior to post-treatment (polishing) step for partially stabilized leachates.
  • Page 83
    Background And Objectives
    Fanavaran petrochemical company is located on the shore of Persian Gulf on west south of Iran, Imam Khomeini Bandar, petrochemical special economic zone with of 25 hectares area. Two units of this company, methanol unit with production capacity 1000000 tons/years and monoxide carbon unit with 140000 tons/years were studied for determination and emission factories of SO2, CO2, CO, NO, NO2, NOx Gases.
    Materials And Methods
    With attention to project goals, for implementation of this project 14 months took into from April 2008 till June2009.For goals provide of mentioned research on this basis,case sampling were done from 3 emission sources by using of direct reading device of gas concentration according to standard methods of United State Environmental Protection Agency.
    Results
    Results of the study indicate that concentration of issued pollutant gases from these units is in the level lower than Iran department of environment standard level. The total amount of emission Factory of SO2, CO2, CO, NO, NO2, NOx gases diffused from these units are11.7×10-6, 81/8×10-6, 0.14×10-6, 431.5×10-6, 19.2×10-6, 681.2×10-6kg /tons million production in a year respectively.
    Conclusion
    Parameters which optimization is performed in accordance with them, include of additional air percentage, exit air temperature from pre heater, and fuel type, in fact with regarding these 3 factors. effects, the work is done in a manner that the amount of pollutants diffusion is near to minimum and the selected best fuel.
  • Page 93
    Backgrounds and
    Objectives
    Much attention has been recently paid on using waste materials as adsorbents for removal of contaminants from water and wastewater. A new low cost waste was examined for its capacity to adsorb RR198, an azo reactive model dye, from an aqueous solution.Materials and
    Methods
    The waste was dried, powdered and characterized before being used as an adsorbent. The effects of pH (3-10), adsorbent dose (0.2-3 g), dye concentration and contact time on the adsorption efficiency were investigated. Equilibrium study data were modeled using Langmuir and Freundlich models.
    Results
    The characterization analysis indicated that itwas composedmainly of ferric hydroxide. The powder had a BET and average pore size of 107 m2/g and 4.5 nm, respectively. The results showed that dye removal was highest at a solution pH of 7 to 8 and a powder dose of 2 g/L. The RR198 removal percentage decreased from 100& to 43& at 140 min contact time when the concentration of dye was increased from 25 mg/L to 100 mg/L, at optimum pH and dosage. The Langmuir equation provided the best fit for the experimental data. The maximum adsorption capacity was calculated to be 34.4 mg/g.
    Conclusion
    According to the obtained results, the water coagulation waste sludge appears to be a suitable low cost and effcient adsorbent for removing reactive azo dyes from waste streams.
  • Page 103
    Backgound and
    Objectives
    The aim of this study is to investigate water consumption, domestic wastewater generation and organic matter concentration, based on both, economical income and meteorological temperature.
    Materials And Methods
    The method of this study is descriptive and analytical. A checklist was used to collect data on economical income. Water consumption was obtained based on water bills. Wastewater generation and organic matter such as biochemical oxygen demand (BOD) per capita/ day were measured every four hours, during a day in three regions of Kermanshah city: Kasra, Ellaheiah and Taavon.
    Results
    Comparing water consumption in winter and summer showed significant difference in three regions, mentioned above. The water consumption was (398 ± 75, 291 ± 48 and 188 ± 50) for warm climate and (200 ± 25, 188 ± 35 and 140 ± 41) for three regions respectively in cold weather. In spite of an apparent difference in BOD in three regions, it was not significant statistically. Water consumption has strongly considerable relationship with economical income (r =0.988, P_value <0.001), while the generated wastewater in these regions were not different, statistically for warmclimate (220 ± 60, 204 ± 15 and 170 ±34), and in cold weather (170 ± 21, 158 ± 31 and 112 ±29), also the generated wastewater did not have considerable difference in cold climate. This study confirms that, the effects of these two parameters, i.e.monthly economical income and environmental temperature on water consumption, generated wastewater and biodegradable organic loading per capita/day is considerable. It was concluded that water consumption and wastewater generations were much more in warm climate than in cold weather.
    Conclusion
    Finally through this study the estimation of water consumption, wastewater generation and BOD concentration becomes possible, which is beneficial for establishment of water consumption.