فهرست مطالب

Iranian Journal of War and Public Health
Volume:2 Issue: 6, 2010

  • تاریخ انتشار: 1388/10/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • وحید نجاتی صفحه 1
    مقدمه
    تجارب دنیای بینایی نقش مهمی در تکوین عملکردهای شناختی مغز دارد. اطلاعات دقیق و سریعی که از بینایی حاصل می شود، برای عملکردهای شناختی مغز حیاتی هستند.
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین تفاوت بین عملکرد حافظه بالینی در دو گروه جانبازان نابینا و همتایان بینا است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک مطالعه مقطعی مقایسه ای بود که در 137 جانباز دوچشم نابینا و 124 فرد بینا که از نظر سن و تحصیلات همتا بودند، انجام گرفت. به منظور ارزیابی عملکرد حافظه بالینی از آزمون حافظه بالینی وکسلر استفاده شد. تحلیل آماری برای مقایسه دو گروه در نمره این آزمون و خرده آزمون های مربوطه به وسیله آزمون آماری تی مستقل صورت گرفت.
    یافته ها
    سن افراد نابینا 7.69 ± 41.75 سال و افراد سالم 8.14 ± 41.86 سال بود. بین جانبازان نابینا و همتایان بینا در خرده آزمون های معلومات عمومی، آگاهی به زمان و مکان، تمرکز و کنترل ذهنی، حافظه شنیداری و حافظه عددی و کل آزمون تفاوت معنی داری نشان داده شد. (0.0001 P<) مقایسه میانگین ها بیانگر این است که کارایی افراد بینا در این آزمون ها بالاتر است. در خرده آزمون تداعی کلمات تفاوتی بین دو گروه یافت نشد. (0.054 P=)
    بحث و نتیجه گیری
    کارایی جانبازان نابینای اکتسابی در حافظه بالینی کمتر از همتایان بینا است و این موضوع می تواند بیانگر ارتباط بین بینایی و عملکرد حافظه بالینی باشد.
    کلیدواژگان: جانبازان نابینا، حافظه بالینی، آزمون وکسلر
  • اسدالله امان الهی، محمدتقی حلی ساز، علیرضا شمس الدینی صفحه 7
    مقدمه
    نقاط ماشه ای در بیمارانی که با درد اسکلتی- عضلانی به درمانگاه ها مراجعه می کنند، به طور شایع دیده می شود. این نقاط به صورت نقطه های دردناک و قابل لمس در باندهای رشته ای ماهیچه ای هستند که تحریک آن ها با لمس یا فشار، سبب ایجاد درد موضعی یا راجعه در آن نقاط می شود.
    هدف
    هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر طب سوزنی بر روی نقاط ماشه ای شانه در بیماران مبتلا به سندرم درد عضلانی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از بین مراجعه کنندگان به درمانگاه های طب فیزیکی و توانبخشی، پس از معاینه و بررسی های کامل، 18 بیمار(7مرد و 11 زن) که از درد دو طرف شانه شکایت داشتند، انتخاب شدند. این بیماران در هر دو سمت در شانه نقاط ماشه ای داشتند. شانه یک سمت تحت درمان با طب سوزنی(3 جلسه به فاصله هر 4 روز) قرار گرفت. اما شانه سمت دیگر فقط با دست لمس شد و درمانی را دریافت نکرد.
    یافته ها
    مطابق نتایج به دست آمده، میزان کاهش درد در سمت تحت درمان با طب سوزنی نسبت به سمت مقابل معنی دار بود (0.0001 p<). همچنین حرکات فعال و غیرفعال چرخش رو به داخل شانه و نیز آستانه تحمل درد بیماران در سمت تحت درمان با طب سوزنی نسبت به سمت مقابل معنی دار بود (0.0001 p<).
    بحث و نتیجه گیری
    طب سوزنی از طریق تحریک رشته های عصبی با قطر کم و نیز افزایش آزادسازی نروترانسمیترها باعث توقف پیام های درد می شود و اثر سرکوب کننده ای بر روی نقاط ماشه ای دارد و باعث کاهش درد می شود.
    کلیدواژگان: درد راجعه، طب سوزنی، نقاط ماشه ای، شانه
  • وحید نجاتی صفحه 11
    مقدمه
    پردازش اطلاعات حسی در نابینایان نسبت به همتایان بینا متفاوت است. این موضوع می تواند پردازش های شناختی آنان را متاثر سازد.
    هدف
    هدف از این مطالعه مقایسه نیازهای توجهی فعالیت های زندگی روزانه جانبازان نابینا نسبت به همتایان بینا است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در 92 جانباز دو چشم نابینا و 113 فرد همتا از نظر سن و تحصیلات انجام گرفت. جهت ارزیابی میزان وابستگی به توجه در زندگی روزانه از آزمون رفتاری مربوطه استفاده شد. تحلیل آماری برای مقایسه دو گروه در نمره این آزمون و خرده آزمون های مربوطه به وسیله آزمون آماری یومن ویتنی صورت گرفت.
    یافته ها
    بین کارایی جانبازان نابینا و همتایان بینا در زمان ارائه دو تکلیف ساده و یک تکلیف ساده و یک تکلیف دشوار تفاوت معنی داری وجود ندارد. ولیکن در زمان تکالیف دشوار جانبازان نابینا به طور معنی داری کارایی پائین تری نسبت به همتایان بینا دارند.
    بحث و نتیجه گیری
    هر چند که افراد نابینا در شرایط تکلیف دوگانه ساده تفاوت معنی داری با همتایان بینا ندارند ولی زمانی که تکلیف دشوار می شود و بار پردازشی بیشتری به مغز اعمال می شود، کارایی جانبازان نابینا افت پیدا می کند.
    کلیدواژگان: نابینا، وابستگی به توجه، زندگی روزمره
  • احسان مدیریان، امیرحسین اسکندری صفحه 16
    مقدمه
    برای افرادی که مجروحیت ناشی از جنگ دارند، کمیسیون پزشکی تنها مجرای ورودی به بنیاد شهید و امور ایثارگران محسوب شده و پس از ورود نیز کلیه خدمات منوط به تخصیص و تایید درصد این کمیسیون دارد. لذا ارزیابی میزان رضایت مراجعین و ارتقاء سطح رضایت ایشان یکی از اهداف بزرگ این سازمان محسوب می شود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه در هنگام اعزام تیم های پزشکی تعیین درصد یا حالت اشتغال به استان ها پرسشنامه ای محقق ساخته، از طریق پرسنل اجرایی کمیسیون در اختیار جانبازان قرار گرفت. فرم های تکمیل شده پس از تکمیل به تهران منتقل شده و با استفاده از برنامه SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    جانبازان شرکت کننده در این مطالعه در کمیسیون های پزشکی سراسر کشور حضور یافته بودندکه بیشترین شرکت کننده را به ترتیب جانبازان استان های گیلان(9.8%)، خراسان(8.2%) و آذربایجان شرقی(7.4%) به خود اختصاص داده بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 6.6 ± 39.9سال (محدوده سنی 12 تا 83 سال) بود. جانبازان شرکت کننده در مطالعه درصد جانبازی بین 5 تا 70 درصد داشتند (میانگین 8.6 ± 25.8)؛ 87.8% از جانبازان روش برخورد مسئول پذیرش استان را عالی یا خوب گزارش کرده بودند و از نظر 88.7% جانبازان رعایت نوبت و حق تقدم در هنگام پذیرش توسط مسئولان کمیسیون استان به صورت عالی یا خوب انجام می شده است. 59.2% از جانبازان از پذیرایی هنگام انجام کمیسیون راضی بوده اند و 6.4% جانبازان فضای فیزیکی محل برگزاری کمیسیون را بد و ضعیف می دانستند. 72درصد ایشان میزان توجه و دقت متخصصین به پرونده و ضایعات جانباز را عالی یا خوب ارزیابی کرده بودند. روش برخورد و رفتار کلی متخصصین کمیسیون نیز در 84.2% موارد عالی یا خوب گزارش شده است. کمیسیون تعیین درصد رضایتمندی بیشتری را در جانبازان به همراه داشته اند. این در حالی است که در مجموع موارد ثبت شده نیز بیشترین نارضایتی به دو مورد ذکر شده مربوط می گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    از آن جایی که بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس خدمت رسانی به جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا طراحی و استوار شده است، لازم است جهت ارتقاء میزان رضایت جانبازان تا بالاترین حد ممکن، از همه ظرفیت علمی و اجرایی سازمان بهره برداری شود.
    کلیدواژگان: جانباز، کمیسیون پزشکی، رضایتمندی
  • محمد محبوبی، الهام احسانی چیمه، محمد قیاسی، ابوالحسن افکار صفحه 32
    مقدمه
    دارو یکی از کالاهای استراتژیک است و کالاهای استراتژیک معمولا با تغذیه، دفاع و سلامتی کلی جامعه سر و کار دارند و نیازهای اساسی جامعه را در بر می گیرند. نیاز به دارو در جانبازان شیمیایی شاید امری انکارناپذیر باشد، ولی نقص در اطلاع از جزئیات مصرف دارو در بیماران پرخطر ممکن است موجب آسیب جدی و دشواری در ادامه زندگی شود.
    هدف
    این پژوهش به منظور مطالعه دانش مصرف دارو در جانبازان شیمیایی روستای نساردیره در نیمه اول سال 1388 انجام شده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع مداخله ای که به روش طولی در نیمه اول سال 1388 بر روی 80 نفر از جانبازان و گروه شاهد در روستای نساردیره از توابع شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه انجام. داده ها توسط پژوهشگر و همکاران در طی شش ماه با استفاده از مصاحبه، مشاهده، بررسی اسناد پزشکی و با استفاده از پرسش نامه و چک لیست های محقق ساخته مورد بررسی قرارگرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss12 و آمار توصیفی تحلیل گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش جنسیت گروه مقایسه را 18مرد و 22 زن و گروه مداخله را نیز به همین میزان تشکیل دادند. یافته های پژوهش میزان آگاهی گروه مداخله و مقایسه را از نظر10 بعد مورد بررسی تقریبا یکسان اما بعد از مداخله افزایش آگاهی در 8 بعد گروه مداخله مثبت و در 2 بعد منفی نشان داده شد. مصرف خودسرانه دارو و استفاده از داروهای اورژانسی مثل مسکن ها و آرامبخش ها از جمله فاکتورهای غیرقابل تغییر در فاصله 6 ماهه بود. بین جنسیت و مصرف داروهای اورژانسی در مردان رابطه معنی داری نشان داده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج پژوهش وضعیت فعلی مصرف دارو را بحرانی نشان داده و استفاده از یک سیستم نگهدارنده به موازات افزایش آگاهی مصدومان پرخطر از جمله مصدومان شیمیایی و ارایه یک الگو برای اصلاح الگوی مصرف را خاطر نشان می سازد.
    کلیدواژگان: جانبازان شیمیایی، الگومصرف دارو، نساردیره
  • عاطفه خضرایی ویژه فر، مسعود جان بزرگی صفحه 39
    هدف
    پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان چندوجهی برکاهش تنیدگی و افزایش شاخص های سلامت درجانبازان مبتلا به استئومیلیت است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه از نوع شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. به این منظور، 28 آزمودنی با میانگین سنی 44 سال و 7 ماه (دامنه سنی 60-30 سال) به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس، انتخاب و به 2 گروه 14 نفره تقسیم شدند. هر دو گروه به پرسشنامه سلامت عمومی GHQ، استرس ادراک شده کوهن پاسخ دادند و آزمایش خون از آن ها به عمل آمد و گروه آزمایش در یک دوره درمان چندوجهی لازاروس که طی 12 جلسه 90 دقیقه هفتگی شرکت کردند و در پایان، از افراد هر گروه دوباره مقیاس سلامت عمومی، استرس ادراک شده کوهن و آزمایش خون گرفته شد. تحلیل نتایج با روش تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان چندوجهی بر روی تنیدگی، سلامت عمومی و زیر مقیاس های آن (افسردگی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و علائم جسمانی) تاثیردارد ولی این درمان بر روی سرعت رسوب گلبول های قرمز که از روش مان ویتنی U، التهاب پروتئین از روش آماری ضریب کندال و التهاب گلبول های سفید خون که از روش آماری t مستقل استفاده شد نشان داد که بر میزان عفونت تاثیر معناداری ندارد.
    بحث و نتیجه گیری
    درمان چندوجهی در حد 12 جلسه می تواند اختلالات روان شناختی همراه با بیماری های مزمن از قبیل تنیدگی، سلامت و زیر مقیاس های آن (افسردگی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و علائم جسمانی) را به طور معنی دار کاهش دهد ولی تاثیر آن بر سرعت رسوب گلبول های قرمز، التهاب پروتئین و التهاب گلبول های سفید خون معنادار نیست.
    کلیدواژگان: درمان چندوجهی لازاروس، تنیدگی، سلامت عمومی، استئومیلیت
  • محمد دهقانپوری، علیرضا رحیمی، یحیی سخنگویی صفحه 46
    هدف
    این تحقیق بررسی تاثیر روش تمرینی ایزومتریک، بر مقدار درصدچربی زیر پوستی دانشجویان پسر غیرورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر بود.
    مواد و روش ها
    تعداد 12 نفر از دانشجویان غیرورزشکار در رده سنی 20 تا 27 سال که همگی سالم بودند و سابقه جراحی در نواحی سینه، شکم و ران را نداشتند، از میان 15داوطلب انتخاب و با استفاده از کالیپر ضخامت چربی نواحی سینه، شکم و ران آن ها اندازه گیری و سپس با به کارگیری جدول برآورد درصدچربی مردان بر پایه سن و مجموع چربی زیرپوستی سه ناحیه مذکور، برگرفته از قاعده سایری، درصدچربی آزمودنی ها تعیین شد. بعداز 4هفته تمرین موضعی به روش ایزومتریک، در قالب 12 جلسه، دوباره نواحی سه گانه از نظر ضخامت چربی، اندازه گیری و مقدار درصد چربی آزمودنی ها مشخص شد. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون، از آزمون t در سطح احتمال 1% استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد، 4هفته تمرین موضعی به روش ایزومتریک در کاهش درصد چربی زیرپوستی آزمودنی ها تاثیرداشته و بین میانگین درصد چربی آزمودنی ها در قبل و بعد از تمرینات، اختلاف معنی داری در سطح احتمال 1% مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    این روش تمرینی در کاهش درصد چربی بدن تاثیر داشت.
    کلیدواژگان: Contractions isometric، isotonic and combination، Under skin fat، Non، athlete
|
  • Vahid Nejati Page 1
    Background
    Visual world experiences have an important role in the development of cognitive functions of brain. Exact and fast visual information is critical for brain cognitive functions. Pupose: The aim of this study is comparison of clinical memory function of blinds veteran with normal sighted matched person.
    Material And Methods
    In this cross-sectional study, we compare 137 blinds and 124 sighted people in clinical memory performance. The test was Wechsler Adult Intelligence Scales-Revised (WAIS-R). Independent T Test was used to comparing blinds with sighted.
    Results
    Age of blind group was 41.75±7.69 and in sighted group was 41.86 ±8.14. Findings show significant difference between two groups in sub scales and total scores of Wechsler. (P <0.000) Result shows no significant difference in retrieval subscale. (P=0.054)
    Discussion
    Based on this study blinds have lower performance in memory functions. This finding can show correlation between clinical memory performance and visual information.
  • Asadollah Amanelahi, Mohammad Taghi Hollisaz, Alireza Shamsoddini Page 7
    Background
    Trigger Points (TrPs) appear to be common among patients with clinically significant musculoskeletal pain. These points include circumscribed spot tenderness in a nodule that is part of a palpably tense band of muscle fibers. Patients recognition of the pain that is evoked by pressure on the tender spot as being familiar, pain referred in the pattern characteristic of Trps in that muscle.
    Purpose
    Aim of this research was study of effect of acupuncture on Shoulder trigger points in patients with Myofascial pain syndrome.
    Materials And Methods
    In a randomized trial, 18 patients (7 men and 11 women) with bilateral trigger points in both shoulders were recruited using strict inclusion and exclusion criteria from physical medicine and rehabilitation clinics. The shoulder in one side received acupuncture (3 sessions with 4 days intervals), both contra lateral side, only touch with hand and don’t received treatment.
    Results
    The result showed that average difference of pain in treated shoulder was significant than other shoulder (P=0.001). Active and passive shoulder internal rotation and threshold of pain in treated shoulder was significant than other shoulder (P<0.005).
    Discussion
    The evidence suggests that acupuncture significant reduced pain of trigger points. Acupuncture appears to stimulus neural small fibers and release neurotransmitters.
  • Vahid Nejati Page 11
    Background
    Blinds versus sighted have different sensory information processing that can effect on cognitive processing.
    Purpose
    The aim of this study is comparing attentional demand of daily living in blinds veteran with normal sighted matched person in other word
    Material And Methods
    we compare 92 blinds and 113 sighted people in dual task performance with Everyday Attention Questioner (EAQ). Mann –Whitney U Test was used to comparing blind with sighted
  • Ehsan Modirian, Amirhossein Eskandari Page 16
    Introduction
    Medical disability rating Commission is the only way through Iranian Veterans and War Victims’ Organization and allocation of all facilities is related to its permission. In this study we were to assess veterans’ satisfaction from this process.attention and consideration of the specialists.
    Discussion
    As Iranian Veterans and War Victims’ Organization is dedicated to afford veterans’ needs, the officials should use all their authority to enhance their abilities to cope with the society.
  • Mohammad Mahboobi, Elham Ehsani Chimeh, Mohammad Ghiasi, Abolhasan Afkar Page 32
    Drug is one of strategic goods and strategic goods are often deal with nutrition, defend & health of community and it consist of basic needs of community. Drug need in chemical ventures may undeniable but not having comprehensive knowledge about drug consumption in high risk patients may harm injuries hardly during time that one of it’s affects is living with intensive cares because of this reason this survey is aimed tostudy this rate of chemical ventures’ awareness about drug consumption and designing a model for reforming consumption.